اطلاعیه ۱۵۵۷ کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان

دردی بزرگ برای جامعه ما  کودک همسری

برای داشتن جامعه سالم در ابتدا باید خانواده سالم داشته باشیم. چرا که اولین جامعه ای که هر کسی با آن آشنا میشود خانواده می باشد.

قوانین حاکم در ایران  به رفاه خانواده و حقوق  زنان در  خانواده که ریشه سلامت یک خانواده توجه نشده است .

آمار ازدواج‌های زود هنگام در ایران در حال افزایش است

آمار کودک همسری در چند سال متوالی:. ۲۷ هزار و ۴۴۸ مورد دختر زیر ۱۵ سال در نقاط مختلف ایران از زمستان ۱۴۰۰ تا پاییز ۱۴۰۱ ازدواج کرده اند که۲۰ هزار آن فقط برای ۹ ماهه اول سال ۱۴۰۱ بود .

براساس این آمار سالانه به طور متوسط ۱۳۵ هزار ازدواج دختران زیر ۱۸ سال ثبت میشود که حدود ۱۷۰۰ ازدواج مربوط به دختران زیر ۱۳ سال است.(مرکز آمار ایران)

طبق اعلام سازمان ثبت احوال حدوداً  در اردیبهشت ۱۴۰۱ دست کم ۶۹ هزار ۱۰۳نوزاد از مادران گروه سنی ۱۰تا۱۹ سال ثبت شده.

دلایل افزایش آمار ازدواج کودکان در سنین پایین : فقر، ضعف قوانین بازدارنده، آداب و رسوم، فقر فرهنگی، اعتقادات مذهبی تفاوت طبقاتی، تحصیلات، پدر سالاری و ناموس پرستی مردان و… اشاره کرد.

کودکان متولد شده از مادران زیر۱۸ سال : دست کم ۶۹ هزار ۱۰۳نوزاد از مادران گروه سنی ۱۰تا۱۹ سال ثبت شده. (سازمان ثبت احوال)

تبلیغ برای ازدواج کودکان و فرزند آوری: انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری اسلامی که خود نیز قربانی کودک همسری است گفت اگر بخواهم ازدواج زیر ۱۸ سال را محکوم کنم باید اول خودم را محکوم کنم.

ازدواج های غیر رسمی یا (صیغه) ازدواج کودکان زیر سنِ حتی کوچکتر از ۱۰ سال. نبود قانون در ازدواج‌ های غیر رسمی راه را برای خانواده باز کرده تا کودکان حتی کوچکتر از ۱۰ سال هم به اجبار خانواده ازدواج کنند.

بیشترین کودک همسری در استانهای مرز نشین خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و سیستان و بلوچستان سه استانی هستند که بیشترین تعداد ازدواج در سنین کودکی در آنان رخ  می دهد

مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در گزارشی از ۹۱۱ هزار و ۲۷۲ دانش آموز بازمانده از تحصیل و ۲۷۹ هزار دانش آموز ترک تحصیل کرده است.

در اسفند ۱۴۰۱ این گزارش هولناک نشان میدهد طی ۶ سال تعداد دانش آموزان بازمانده از تحصیل در کشور بیشتر از ۱۷ درصد افزایش پیدا کرده که اصلی ترین دلیل آن «فقر» است .و همین آینده نا معلوم خودش دلیلی است که خانواده ها را راضی به ازدواج دختران در سنین پایین کند.

قتل های ناموسی .قتل های ناموسی هم بی ربط با ازدواج زود هنگام کودکان نیست. خیلی از این کودکان بعد از اینکه به خود‌ شناسی میرسند یا برای طلاق اقدام میکنند یا به جبران زندگی اسفناک خود را به خاطر فرزند ادامه میدهند یا خودکشی میکنند و یا فرار میکنند.

آمار قتل های ناموسی. روزنامه شرق چاپ تهران نیز چهارشنبه ۱۴ تیر در گزارشی با استناد به آمار رسمی اعلام کرده بود از خرداد ۱۴۰۰ تا پایان خرداد ۱۴۰۱دست کم ۱۶۵ زن در ایران به دست یکی از مردان خانواده خود کشته شده اند که ۴۱ مورد آن در حوالی پایتخت بوده است.

سازمان حقوق بشری هه نگاو در گزارشی اعلام کرد که در شش ماهه نخست سال جاری دست کم ۵۲ مورد زن کشی در ایران ثبت شده که ۲۹ درصد آن در تهران بوده است.

این سازمان با استناد به آمار ثبت شده در «مرکز آمار و اسناد» هه نگاو نوشته است که ۲۰ مورد از زن کشی یعنی معادل ۳۸/۴ درصد قتل با انگیزه ناموسی بوده است.

برهمین اساس اعلام شده است که از مجموع ۵۲ زنی که در این دوره زمانی به قتل رسیده اند ۱۱ مورد، معادل ۲۱ درصد دختران زیر ۱۸ سال بودهاند. نکته قابل تامل در این بخش رده سنی این دختران است که ۱۰ تا ۱۳ سال بوده اند.

ما فعالین حقوق کودکان، دولت جمهوری اسلامی ایران را به نقض حقوق کودکان به شدت محکوم میکنیم و با استناد به اعلامیه جهانی حقوق بشر، کنوانسیون حقوق کودک و معاهدات بین المللی به ویژه اهداف 17 گانه سند 2030 یونسکو در این راستا خواستار احقاق حقوق کودک و نوجوان به ویژه ایجاد قوانین باز دارنده کودک همسری و پدر تباری میباشیم.

۱۵۵۷

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram