گزارش ماهانه نقض حقوق زنان تیرماه ١۴٠٠

برای آگاهی بیشتر:

آمار فوق از گزارشات رسانه های داخلی مورد تائید دولت جمهوری اسلامی ایران و خبرگزاریهای معتبر داخلی و خارجی جمع آوری شده است که عملا نمی تواند بیانگر کل واقعیت های جامعه باشد.

گزارشات ماهیانه کمیته دفاع از حقوق زنان از سایت کانون دفاع از حقوق بشر در ایرانکه از رسانه های داخلی و خارجی  مانند ایسنا ؛ مشرق نیوز؛ رکنا ؛ رادیو زمانه ؛هرانا ؛ ایرنا ؛ایلا ؛ رادیو صدای امریکا ؛رادیو بی بی سی ؛ ایران ؛ قطره ؛رادیو فردا ؛ سازمان حقوق بشر ایران ؛ باشگاه خبرنگاران جوان ؛ خبرگزاری مهر ؛ خبر گزاری خراسان ؛ روزنامه قانون ؛تسنیم و غیره جمع آوری گردیده است، تهیه و تدوین می شوند.

اعضائیکه درگردآوری اخبار نقض حقوق زنان همکاری نموده اند عبارتند از :پریچهر سهرابی ،ماریا هری ،شراره هادیزاده رییسی ،بهاره بلورچی ،حلیمه حسن سوری ،آذر ارحمی ،نرگس محمدی ،فرشادقضایی ،آزاده قریشی ،فرشته امیراحمدی ،تورج تفکری ،مهساشفوی ،مرضیه مهدیه ،مهرنوش ایمانی ،نارگل غفوری ،سیدعلیرضاامامی ،غزاله ناظمی ،فاطمه اهل الروت ،سمیرافیروزی بویاغچی ،پریسا سخایی ،شهلا شاهسونی ،رؤیا راوری ،ترانه ذوالفقار ،الناز اسدی صفا ،مهشیدعرب ،دانیال جهانگیری سها درویشی. اطلاعات بیشتر در لینک زیر قابل مشهود است:

.https://zanan.bashariyat.org/

اعتیاد

پژوهشگران روان‌شناسی دانشگاه تهران با بررسی زنان وابسته به مواد مخدر در یک کمپ ترک اعتیاد، عوامل خانوادگی، اجتماعی و محیطی موثر بر وسوسه آن‌ها به مصرف مجدد مواد مخدر را بررسی کردند. اختلال سوء مصرف مواد مخدر در زنان بسیار کم‌تر از مردان است؛ اما اعتیاد به دلیل موقعیت و نیازهای ویژه زنان، پیامدهای منفی گسترده‌ای در آن‌ها دارد و توجه به مساله اعتیاد زنان بسیار ضروری است.(ایسنا،28 تیر 1400)

اسید پاشی

یک زن در یوسف آباد ملارد توسط ۲ مرد موتورسوار مورد اسیدپاشی قرار گرفته و از ناحیه دست دچار سوختگی شد. و عوامل اسید پاشی دستگیر شدند. ( آفتاب نیوز 8 تیر 1400)

زنان سرپرست خانوار

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: یکی از نگرانی‌هایی که در حوزه ساماندهی زنان سرپرست خانوار وجود دارد این است که اشتغالزایی برای آنها پایدار نیست و این موضوع مهمی است.(مهر،28 تیر1400)

بسیاری از روستاییان در گیلان از طریق کشاورزی امرار معاش می‌کنند. خانواده‌هایی هستند که نسل به نسل آنان کشاورزند. پیشه‌ای که زن و مرد نمی‌شناسد و علاوه بر اینکه زنان به واسطه جنسیت از این بازار کار حذف نشده‌اند، کار وجین (کندن علف‎های هرز) و نشاء برنج اغلب توسط آنان انجام می‌شود. با این حال حقوق و دستمزد آنان با مردان برابر نیست و عمده کارِ خانه و پرورش کودکان نیز به عهده زنان است.(28 تیر1400)

خشونت

ایران موسوی، مادر بابک و آرزو خرمدین در یک پیام صوتی از زندان، از جزییات شرایط حاکم بر خانواده و نقش پدر خانواده در این وضعیت پرده برداشته است.  (هرانا 9 تیر 1400)

افزایش ازدواج دختران زیر ۱۳ سال در استان کرمان و افزایش نبعات افسردگی و خودکشی آنها.( هرانا 9 تیر 1400)

یک دختر نوجوان ۱۵ ساله در گچساران با پریدن از روی پل زیر گذر دست به خودکشی زده و جان خود را از دست داد. سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی‌های سالانه از سوی سازمان پزشکی قانونی بیش از ۷ درصد اعلام شده است. (هرانا 10 تیر 1400)

دختر نوجوان ۱۶ ساله اهل با هویت شکیبا بختیار کرمانشاه تحت عنوان هرآنچه موضوعات ناموسی خوانده شده، توسط پدرش به صورت شنیعی با ضربات متعدد چاقو به قتل رسید. ( هه نگاو  13 تیر 1400)

مدیر کل پزشکی قانونی استان مرکزی میزان کل مراجعات حوزه کودک آزاری و همسرآزاری در سال گذشته را ۱۴۰۰ مورد عنوان کرد. (ایسنا 14 تیر 1400)

ه دنبال اختلاف خانوادگی، یک شهروند زن مورد تیراندازی همسرش در مقابل شورای حل اختلاف قرار گرفت و جان باخت. ( کمپین فعالین بلوچ 7 تیر 1400)

یک دختر ۱۳ ساله هنگام زایمان در بیمارستان رازی سراوان جان باخت. این کودک در سن ۱۲ سالگی ازدواج و ۳ ماه بعد باردار شده بود. ( هرانا 10 تیر 1400)

یک دختر نوجوان ۱۵ ساله در گچساران با پریدن از روی پل زیر گذر دست به خودکشی زده و جان خود را از دست داد. سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی‌های سالانه از سوی سازمان پزشکی قانونی بیش از ۷ درصد اعلام شده است. (هرانا 10 تیر 1400)

ک دختر نوجوان ۱۶ ساله اهل با هویت شکیبا بختیار کرمانشاه تحت عنوان هرآنچه موضوعات ناموسی خوانده شده، توسط پدرش به صورت شنیعی با ضربات متعدد چاقو به قتل رسید. ( هه نگاو  13 تیر 1400)

مدیر کل پزشکی قانونی استان مرکزی میزان کل مراجعات حوزه کودک آزاری و همسرآزاری در سال گذشته را ۱۴۰۰ مورد عنوان کرد. (ایسنا 15 تیر 1400)

ه دنبال اختلاف خانوادگی، یک شهروند زن مورد تیراندازی همسرش در مقابل شورای حل اختلاف قرار گرفت و جان باخت. ( کمپین فعالین بلوچ 7 تیر 1400)

یک دختر ۱۳ ساله هنگام زایمان در بیمارستان رازی سراوان جان باخت. این کودک در سن ۱۲ سالگی ازدواج و ۳ ماه بعد باردار شده بود. ( هرانا 15 تیر 1400)

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان ایران اعلام کرده تسهیلات وام ازدواج موجب شده تا آمار ازدواج دختران زیر ۱۳ سال در کشور افزایش پیداکند. محمدمهدی تندگویان با اشاره به فوت یک دختر ۱۳ سراوانی در حین زایمان، گفت: «خواسته ما جلوگیری از ازدواج اجباری است. به هر حال علما و برخی از نهادها معتقدند دختران وقتی به یک سنی رسیدند و آمادگی ازدواج داشته باشند باید این اتفاق بیفتد. ما هم نمی‌خواهیم وارد بحث‌های شرعی و فقهی این موضوع شویم.»(ایلنا،17 تیر1400)

قاتل با چهره آرام، قد بلند و خونسرد. درباره جنایت‌ها خیلی راحت حرف می‌زد و پشیمانی در چهره‌اش وجود نداشت. سعی می‌کرد زنان را مقصر نشان دهد و جنایت‌های خود را توجیه کند.(جام جم 19تیر1400)

فرمانده انتظامی شهرستان کرمان از بازداشت خواهر و برادر و داماد خانواده، به اتهام قتل مادر خانواده خبر داد. این سه تن متهم هستند که در سال ۹۷، مادرشان را به دلیل اینکه قصد ازدواج مجدد داشته به قتل رسانده‌اند.(ایسنا 19 تیر 1400)

یک زن اهل پیرانشهر با هویت “حلیمه خوش‌رفتار” ۳۰ ساله توسط برادران خود به نام‌های صالح و رحمان مورد آزار و شکنجه قرار گرفته و به شدت مجروح شده است. حلیمه در کودکی یعنی در سن ۱۱ سالگی با [ازدواج پایاپای] شوهر داده شد”. ( ازدواج پایاپای نوعی سنت غیر انسانی در ازدواج است که برادری چون می‌خواهد با دختری از خانواده دیگر ازدواج کند، در عوض خواهر خود را ولو بدون رضایت و زیر سن به عقد برادر یا مردانی از خانواده مقابل در می‌آورد).هنگاو19 تیر 1400)

حلیمه در کودکی یعنی در سن ۱۱ سالگی با [ازدواج پایاپای] شوهر داده شد”. ( ازدواج پایاپای نوعی سنت غیر انسانی در ازدواج است که برادری چون می‌خواهد با دختری از خانواده دیگر ازدواج کند، در عوض خواهر خود را ولو بدون رضایت و زیر سن به عقد برادر یا مردانی از خانواده مقابل در می‌آورد).هنگاو 19 تیر 1400) 

یک مرد اهل شهرستان صحنه با هویت “کیانوش عزیزی” ۴۸ ساله در محله سی متری این شهرستان به خانه پدریش رفته و خواهرش را باهویت “فرشته عزیزی” ۳۵ ساله و “میلاد عزیزی” ۳۰ ساله به رگبار بسته و آنها را به قتل رسانده است.  به دلیل اختلاف بر سر ارث و میراث اقدام به قتل خواهر و برادر خود کرده است.(هنگاو،21 تیر1400)

در شرایطی که زنان در مواجهه با بحران بی‌آبی قرار می‌گیرند، نه‌تنها سلامت جسمی و وضعیت بهداشتشان به خطر می‌افتد بلکه مجبور به تحمل تبعات فقرو محرومیت ناشی از کمبود آب می‌شوندو از طرفی با بازگشت به زندگی سنتی و محدود‌کننده نقش‌های جنسیتی با شدت و جدیت بیشتری بر آنها تحمیل می‌شود و خشونت بر آنها فزونی می‌گیرد.(صدای مردم ،28 تیر1400)

جانشین فرمانده انتظامی استان سمنان گفت: اگر در عصر جاهلیت، جسمانیت زن را زنده به گور می‌کردند امروز در عصر دیجیتال هویت، اعتبار، ارزش و جنسیت زن را زنده به گور می‌کنند. و این از نمونه اقدامات نرم دشمن است که مهمترین رکن خانواده یعنی زن را هدف گرفته تا نقش مادری زنان کمرنگ شود.(مهر28 تیر1400)

صحنه‌ای را تصور کنید که دختران نوجوان در پارکی دور هم جمع شده و بحث می کنند، بحث بالا گرفته و به درگیری کشیده می شود. درگیری با یک سیلی و کشیدن گیسوان یکدیگر آغاز و در نهایت با رو کردن قمه‌ای توسط یکی از دختران نوجوان و ترس سایرین از ادامه دعوا، پایان می پذیرد.(ایسنا،28 تیر1400)

طی روزهای گذشته یک مرد ۳۵ ساله در مشهد با خوراندن قرص متادون و بریدن رگ های دست دختر ۵ ساله اش، او را به قتل رساند. وی در پی این اقدام دست به خودکشی زده و به بیمارستان منتقل شد.(هرانا 28 تیر1400)

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان از بازداشت چند شهروند به دلیل تهیه و انتشار ویدیوی مربوط به نزاع دختران در اصفهان، خبر داد.(هرانا،28 تیر1400)

طلاق

غلامعلی افروز گفت:اصل 10 قانون اساسی تاکید دارد تمام قوانین باید خانواده محور باشد، بنده بارها پیشنهاد دادم کشور ما نیاز به وزارت خانواده دارد و امیدوارم مورد توجه قرار گیرد و بالاخره این وزارتخانه تشکیل شود. غلامعلی افروز، استاد ممتاز دانشگاه تهران در مراسم آغاز هفته ازدواج که در آکادمی المپیک با حضور وزیر ورزش و جوانان برگزار شد، گفت: ازدواج یک نیاز فطری و ضرورت اجتماعی ست و هرکس عمدا ازدواج نکند با مشکل جدی در آینده مواجه خواهد شد.(برنا،28 تیر1400)

جلوگیری از شرکت در مراسم

مسئولان برگزارکننده مراسم سی و چهارمین سالگرد یاد و خاطره جانباختگان و قربانیان بمباران شیمیایی شهر سردشت توسط حکومت وقت عراق از حضور زنان ممانعت به عمل آوردند.(هه نگاو 9 تیر 1400)

اطلاعیه نهادهای بین المللی

زینب صحاف  دختر عرب ایرانی، از حضور در دادسرای ناحیه ۲۱ ارشاد سر باز زده و راهی ترکیه شده است. او در گفتگو با رادیو فردا شرح می‌دهد که انعکاس جهانی، تغییری در وضعیتش پدید نیاورده. مدتی به کمپ بازگردانی آیدین منتقل شد که اردوگاه اخراجی‌هاست و طبق حکم دادگاه، با خطر دیپورت به ایران مواجه است.

اخبارعمومی

مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی دو خبرنگاران محیط زیست خبرگزاری‌های ایسنا و ایرنا عصر چهارشنبه، دوم تیر بر اثر واژگونی اتوبوس در استان آذربایجان غربی جان خود را از دست دادند. (هرانا 2 تیر 1400)

سراغ نازنین رفتند به جای حل مشکل بی‌آبی ظاهرا از روزنامه‌ای محلی از نازنین پرسیده بود که آیا از او خواسته شده بود که گریه کند و آن حرف‌ها را بزند که نازنین می‌گوید «من دروغگو نیستم. راستش را گفتم و خودم هم گریه کردم.» اما آیا این یعنی از این دختر ۹ ساله هم خواسته‌اند یا می‌خواهند حرفش را پس بگیرد؟ یا به فکر حل مشکل افتاده‌اند‌؟ یا برعکس می‌خواهند صورت مساله را پاک کنند‌؟(ایسنا،17 تیر1400)

داستان زنی که ناجی نوزاد فروشی شد؛ دلالان نوزاد از این زن می‌ترسنداو یک مادر است، یک مادر دهه شصتی با همه دغدغه‌های مادران این نسل، اما با یک تفاوت، فقط مادر دو بچه قد و نیم قد خودش نیست. در این سن و سال کم هم برای زنان کارتن خواب مادری می‌کند هم برای فرزندان زنان کارتن خواب ته خطی که مادرانشان اعتیاد و خماری را به آن‌ها بخشیده‌اند نه مهر مادری.(فارس،17 تیر1400)

صیغه کردن جوان 24 ساله را در خراسان رضوی به دردسر انداخت. این جوان که بدافزار صیغه راه انداخته بود دستگیر شد.(جام جم،21تیر1400)

مسئول روابط عمومی دادگستری آذربایجان غربی از پلمب یک واحد پارچه فروشی در مهاباد به دلیل حضور مدلهای زن و آنچه “تبلیغات نامتعارف” خوانده، خبر داد. به گفته وی، صاحب این پارچه فروشی بازداشت و سایر عوامل نیز شناسایی و تحت تعقیب قرار گرفته اند.(هرانا،21 تیر1400)

دو مادر بلوچ که یکی از آنها باردار بود و دیگری نوزاد یک ماهه داشت؛ بر اثر ابتلا به کرونا در بیمارستان چابهار جان خود را از دست دادند.(فعالین بلوچ 21 تیر1400)

بیمه زنان خانه دار به ترتیب ۱۸ و ۵۰ سال است. ضمناً در صورتی که سن متقاضی در زمان ارائه درخواست بیش از ۵۰ سال باشد، دارا بودن سابقه معادل مازاد سن بر ۵۰ سال الزامی است. خانه داری، کاری که شاید خیلی‌ها آن را در گروه مشاغل به حساب نیاورند، اما باید گفت انجام دادن امورات خانه نه تنها شغل است بلکه باید آن را فعالیتی سخت با مسئولیتی بالا دانست.(جوان 25 تیر1400)

شاید اگر برخی نگاه‌های قیم‌مآبانه و مرد‌سالارانه طی سال‌ها و دهه‌های اخیر بر جامعه حکمفرما نبود، امروز شاهد حضور و تاثیر‌گذاری بیشتر زنان در حوزه‌‌های مختلف و مدارج بالای مدیریتی بودیم.(آرمان ملی،25 تیر 1400)

سارا پورعظیما، ورزشکار ۱۲ ساله، به دلیل ممنوع الخروج شدن توسط پدر، از شرکت در مسابقات جهانی سوارکاری جا ماند. این اقدام پدر، به دنبال اختلاف با مادر او صورت گرفته است. سارا پورعظیما قرار بود این هفته برای مسابقات جهانی سوارکاری نونهالان به همراه تیم ورزشی عازم روسیه شود.(رکنا،25 تیر 1400)

درحالیکه وضعیت اقتصادی نامناسب و نبود شغل عمده‌ترین دلایلی است که جوانان ایرانی را برای تشکیل خانواده مردد ساخته محمد صالح هاشمی گلپایگانی٬ دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر٬ مدعی شد: «۶۰ درصد از اساتید زن که در دانشگاه تدریس می‌کنند مجرد هستند و تمایلی به ازدواج و تشکیل خانواده ندارند و بالتبع طرز تفکر این افراد بر دانشجویان پسر و دختر تاثیر گذار خواهد بود.(کیهان ،25 تیر1400)

یک منتخب شورای شهر مشهد گفت: بنده مخالف کاری هستم که با زندگی و نقش زنان در خانواده منافات دارد. ما مردان هم بعد از یک میزان کار خسته می‌شویم. زنان در خانه باید به تربیت فرزندان بپردازند و آرامش خانواده را تامین کنند نه آنکه دنبال کاری باشند، که توانی برایشان جهت انجام کار خانه باقی نماند.مخالف کار کردن زنان هستم/ مردم اگر قرار بود به اجرای پل و زیرگذر رای دهند ‌سراغ ما نمی‌آمدند(اقتصادنیوز،28 تیر1400)

با وجود این‌که مادر این ورزشکار به فدراسیون برگه‌ای ارائه داده که نشان می‌دهد قیم اصلی او مادرش است ولی اقدامی برای رفع ممانعت خروج صورت نگرفته است. مسعود خلیلی می‌گوید که به دلیل اختلاف خانوادگی و مشکلات ایجاد‌شده دختر سوارکار نمی‌تواند به مسابقات اعزام شود و این موضوع ربطی به فدراسیون سوارکاری ندارد.(ایسنا28 تیر1400)

امام جمعه با تاکید بر اینکه پوشش مناسب هر ایرانی نشانگر فرهنگ و هویت آن فرد است، گفت: زیرساخت تهاجم فرهنگی دشمن بر محور زدودن حجاب و عفاف از جامعه است.  لباس و پوشش یک بانو معرف فرهنگ یک جامعه است و زنان با حجاب مصونیت پیدا کرده و به جایگاه متعالی می رسند.(مهر 28 تیر1400)

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، با بیان اینکه بیش از ۹۰ مرکز خانه امن با همکاری سازمانهای مردم نهاد و بهزیستی مشغول به کار هستند، گفت: امیدوارم زمینه برای توسعه این مراکز فراهم شود و دولت آینده هم با همین نگاه این مراکز را توسعه دهد و از بخش غیر دولتی و سازمان مردم نهاد حمایت کند، این فرصت فراهم باشد که به شکل اساسی با آسیب ها در حوزه های مختلف از جمله آسیب‌های زنان و کودکان مقابله کنند.(ایسنا،28 تیر1400)

یک استاد دانشگاه به تشریح اسباب رواج سبک زندگی عاقلانه، عاشقانه و عالمانه میان جوانان و موانع ازدواج موفق پرداخت. علت مشخص و آسان این آمار کاهشی، بحث معیشت و اقتصادی است، کسی که ازدواج می‌کند به طبیعت این مسئله تن می‌دهد که نفقه همسر و فرزندان خود را تأمین و بار مسائل اقتصادی را به دوش بکشد.(ایسنا،28 تیر1400)

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری از ارسال لایحه «اجازه برداشت ‎مادران از حساب سپرده و خرید سهام فرزندانشان» به مجلس شورای اسلامی توسط دولت خبر داد. ‏لایحه ای که یکی از ابعاد اقتصادی حقوق مادران در حضانت از فرزندان را تامین می کند، توسط رییس جمهور ‎روحانی به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد.”(ایسنا،28 تیر 1400)

مسیح علی‌نژاد، روزنامه‌نگار ایرانی ساکن آمریکا، چند ساعت پس از افشای طرح ربودن او به دست ماموران اطلاعاتی جمهوری اسلامی، در گفت‌وگو با ایران‌اینترنشنال گفت: «اگر من کم بیاورم به جمهوری اسلامی چراغ سبز نشان داده‌ام که بیا گروگان بعدی را بگیر.» او همچنین تاکید کرد مصمم‌تر شده تا به دولت‌های غربی درباره نقض حقوق بشر در ایران و مذاکره با جمهوری اسلامی هشدار بدهد.(اینترنشنال،28 تیر1400)

وزارت دادگستری آمریکا از تلاش دستگاه‌های اطلاعاتی ایران برای ربودن یک شهروند ایرانی-آمریکایی از خاک آمریکا خبر داد. در بیانیه وزارت دادگستری از این فرد اسم برده نشده است ولی اطلاعات رسیده به ایران‌اینترنشنال حاکی است حکومت ایران قصد داشته مسیح علی‌نژاد را از خاک آمریکا برباید.(اینتر نشنال،28 تیر1400)

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، با بیان اینکه بیش از ۹۰ مرکز خانه امن با همکاری سازمانهای مردم نهاد و بهزیستی مشغول به کار هستند، گفت: امیدوارم زمینه برای توسعه این مراکز فراهم شود و دولت آینده هم با همین نگاه این مراکز را توسعه دهد و از بخش غیر دولتی و سازمان مردم نهاد حمایت کند، این فرصت فراهم باشد که به شکل اساسی با آسیب ها در حوزه های مختلف از جمله آسیب‌های زنان و کودکان مقابله کنند.(ایسنا،28 تیر 1400)

«راضیه جانباز»، بازیکن تیم هندبال زنان «سپاهان» به دلیل ابراز علاقه به تیم فوتبال «پرسپولیس»،۴۰ درصد از قراردادش کسر شد. این تصمیم بی‌سابقه را باشگاه سپاهان گرفت ولی راضیه جانباز آن را رسانه‌ای کرد. طی سال‌های اخیر، «اینستاگرام» تبدیل به محل ارزیابی ارزش فنی و آن‌چه «غیرت» بازیکنان نامیده می‌شود، شده است.(ایران مهر،28 تیر 1400)

از بین جمعیت ۱۱ میلیونی زنان روستایی و عشایری جمعیت ایران، زنان بیش از ۴۶ درصد نیروی کار بخش کشاورزی را تشکیل می‌دهند. مقاله با بررسی منابع موجود در این زمینه و مصاحبه‌ی مختصر با دو منبع آگاه با فرهنگ و شرایط محلی، نگاهی بر وضعیت و چالش‌های زنان کشاورز، سهم آنان از بخش کشاورزی، منابع و حمایت‌های موجود یا غیرموجود برای آنان و راه‌حل‌های پیشنهاد شده برای مشکلات آنان در حیطه‌ی مسئولیت دولت دارد.(ماهنامه صلح،28 تیر1400)

صدیقه وسمقی، عضو نخستین شورای شهر تهران: «آن اندازه که زنان ما در این چهار دهه پیشرفت کرده‌اند، ذهنیت مردان جلو نرفته است. خواسته نیمی از جامعه است که شهردار زن٬ استاندار زن و وزیر زن داشته باشیم. مدیران زن هرجا بوده‌اند موفق عمل کردند، اما فرصتی به زنان داده نمی‌شود. فشارها زیاد است، اما نباید تسلیم شد.»(صدای مردم،28 تیر1400)

سردار حسین رحیمی رئیس پلیس پایتخت در آیین تقدیر از فعالان عفاف و حجاب گفت: نیروی انتظامی به عنوان مجموعه ای که ماموریت برقراری نظم و انضباط دارد یکی از اساسی ترین وظایف آن پاسداری از ارزش های نظام جمهوری اسلامی است که جز اولین ماموریت های نیروی انتظامی است.(برنا،28 تیر1400)

در حالی که مثل همیشه مقنعه‌اش را تا پیشانی پایین کشیده و سرگرم کار خود است، به اتاق رییس فراخوانده می‌شود. رییس به او می‌گوید: «مبارکه! امروز سالروز استخدامت است و ۲۰ سال خدمتت تمام شد. حالا برو بخش اداری تا برای کارهای بازنشستگی‌ات اقدام شود.» این جمله مثل پتکی بود که بر سر «نسرین» فرود آمد؛ زیرا اگر با ۲۰ سال سابقه مجبور به بازنشستگی شود، تنها ۲۰ روز حقوق به او تعلق می‌گیرد و این یعنی بیشتر شدن مشکلاتش در این شرایط سخت اقتصادی و به قول خودش آغاز هزار جور بدبختی جدید.(ایران وایر،28 تیر1400)

اخبار زندانیان

فاطمه سپهری با انتنشار یک فایل تصویری از ضرب و شتم زندانیان سیاسی محمدحسین سپهری و کمال جعفری برغم یک ماه اعتصاب غذا و استمرار قطع تلفن آنها در زندان وکیل آباد مشهد خبر داد.(هرانا 2 تیر 1400)

وضعیت جسمانی ثریا حقدوست فعال مدنی بازداشت شده اهل مریوان بشدت وخیم گزارش شده و نیاز فوری به عمل جراحی دارد. (هه نگاو 5تیر 1400)

آزاده زینلی، که در زندان قرچک ورامین دوران محکومیت خود را سپری می‌کند از روز سه شنبه ۱ تیرماه، در اعتراض به تاخیر در رسیدگی به پرونده خود دست به اعتصاب غذا زد. (هرانا 1 تیر 1400)

گلرخ ایرایی، فعال حقوق بشر تبعید شده به زندان آمل، با ارسال پیامی کوتاه از زندان، به نقض حقوق زنان زندانی در این زندان اعتراض کرده و اعلام داشته است به نشانه اعتراض از رفتن به سالن ملاقات و تماس تلفنی خودداری خواهد کرد. ( هرانا 10 تیر 1400)

یک شهروند کُرد تبعه کشور سوریه که پاییز گذشته متعاقب درگیری مسلحانه میان گریلاهای حزب حیات‌آزاد کُردستان و نیروهای سپاه پاسداران در مریوان اسیر شده، کماکان بلاتکلیف بوده و در یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی سنندج نگهداری می‌شود. (هه نگاو 10 تیر 1400)

آتنا دائمی، زندانی سیاسی محبوس در زندان لاکان رشت، ششمین سال حبس را در شرایطی سپری کرد که همچنان از حق مرخصی محروم مانده است. (کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی 10 تیر 1400)

مریم سامقانی، شهروند ساکن گرگان، روز چهارشنبه ۹ تیرماه، به قرنطینه زندان اوین منتقل شد. خانم سامقانی در تاریخ ۸ تیرماه جهت تحمل محکومیت ۹۱ روزه خود در گرگان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود. ( هرانا 9 تیر 1400)

صبا کردافشاری و مادرش راحله احمدی، فعالین مدنی محبوس در زندان‌های قرچک ورامین و بند زنان زندان اوین در اعتراض به عدم امکان ملاقات و تماس بین زندان‌ها از رفتن به سالن ملاقات خودداری می‌کنند. ( هرانا 13 تیر 1400)

-فاطمه سپهری فعال سیاسی با انتشار ویدئویی از وضعیت سلامت کمال جعفری یزدی زندانی سیاسی محکوم به ۱۳ سال زندان، ابراز نگرانی کرد و از مردم خواست تا صدای زندانیان سیاسی باشند که جمهوری اسلامی به وضعیت سلامت و زندگی آنها بی‌توجهی می‌کند. ( هرانا 10 تیر 1400)

-فاطمه سپهری فعال سیاسی با انتشار ویدئویی از وضعیت سلامت کمال جعفری یزدی زندانی سیاسی محکوم به ۱۳ سال زندان، ابراز نگرانی کرد و از مردم خواست تا صدای زندانیان سیاسی باشند که جمهوری اسلامی به وضعیت سلامت و زندگی آنها بی‌توجهی می‌کند. ( هرانا 15 تیر 1400)

یاسمن آریانی، فعال مدنی و از مخالفان حجاب اجباری از زندان کچویی کرج به مرخصی کوتاه مدت اعزام شد. این فعال مدنی مخالف حجاب اجباری، پیشتر از سوی شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به تحمل ۹ سال و ۷ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود.(کمپین دفاع از زندانیان سیاسی،17 تیر1400)

سپیده فرهان فعال مدنی و یکی از بازداشت شدگان اعتراضات دیماه ۹۶، روز دوشنبه ۱۴ تیرماه، از زندان قرچک ورامین به مرخصی وصل به آزادی اعزام شد. خانم فرهان در تاریخ ۱۱ دی ۱۳۹۸ بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت ۲ ساله خود راهی زندان اوین شده بود.(هرانا ،17 تیر 1400)

سهیلا حجاب، زندانی سیاسی محبوس در زندان قرچک ورامین و صبا کردافشاری فعال مدنی محبوس در این زندان روز دوشنبه ۱۴ تیرماه در اعتراض به محرومیت‌های خود در راهروی این زندان اقدام به تحصن کردند. خانم حجاب از داشتن کارت تلفن و حق تماس و صبا کردافشاری نیز از حق تماس تلفنی و ملاقات بین زندان با مادر خود، راحله احمدی محروم است.(هرانا،17 تیر1400)

صبا کردافشاری و مادرش راحله احمدی، در اعتراض به عدم امکان ملاقات و تماس بین زندان‌ها از رفتن به سالن ملاقات خودداری کردند. امین وزیری، دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی و بازجوی پرونده صبا کردافشاری، با مخالفت خود، امکان ملاقات و تماس بین زندان این مادر و فرزند را از آنان گرفته است. این در حالی است که امکان ملاقات بین زندانیان‌ در زندان‌های مختلف در قوانین جمهوری اسلامی تعبیه شده است.(هرانا،17 تیر1400)

اعتراض زندانی سیاسی گلرخ ایرایی نسبت به فقدان حداقل حقوق زندانی در زندان آمل زندانی سیاسی گلرخ ایرایی زندانی تبعیدی به زندان آمل در یک پیام کوتاه اعلام کرد تا خاتمه دادن به شرایط فلاکت بار زندان آمل و اذیت و آزار مسئولان این زندان از تماس تلفنی و ملاقات خودداری می کند.( کانون حقوق بشری نه به زندان –نه به اعدام17 تیر1400)

سهیلا حجاب، زندانی سیاسی محبوس در زندان قرچک ورامین و صبا کردافشاری فعال مدنی محبوس در این زندان امروز پس از برقراری تماس صبا کردافشاری با مادرش راحله احمدی و با وعده مساعد مسئولان به تحصن خود پایان دادند.(هرانا،19 تیر1400)

رضوانه احمدخانبیگی، فعال مدنی، با پایان ایام مرخصی به زندان اوین بازگشت. خانم احمدخانبیگی در تاریخ ۲ تیرماه، از زندان اوین به مرخصی استعلاجی اعزام شده بود.(هرانا،19 تیر1400)

آرزو رحیم خانی، استاد دانشگاه آزاد واحد شهرستان اندیمشک به همراه همسرش رامین بیرانوند بامداد روز سه‌شنبه ۸ تیرماه توسط ماموران اطلاعات سپاه در منزل خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.(هرانا،19 تیر1400)

در پی شورش زنان محبوس در بند زنان زندان مرکزی ارومیه نیروهای امنیتی وارد این بند شده و شماری از زندانیان را مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند. زندانیان محبوس در بند زنان زندان مرکزی ارومیه به نشانه اعتراض به انتقال یکی از زندانیان این بند به بند امن زندان، دست به شورش زدند.(هنگاو19 تیر1400)

سهیلا حجاب، زندانی سیاسی محبوس در زندان قرچک ورامین و صبا کردافشاری فعال مدنی محبوس در این زندان امروز پس از برقراری تماس صبا کردافشاری با مادرش راحله احمدی و با وعده مساعد مسئولان به تحصن خود پایان دادند.(هرانا              ،21تیر1400)

رضوانه احمدخانبیگی، فعال مدنی، با پایان ایام مرخصی به زندان اوین بازگشت. خانم احمدخان بیگی در تاریخ ۲ تیرماه، از زندان اوین به مرخصی استعلاجی اعزام شده بود.(هرانا،21 تیر 1400)

زندانیان محبوس در بند زنان زندان مرکزی ارومیه به نشانه اعتراض به انتقال یکی از زندانیان این بند به بند امن زندان، دست به شورش زدند.(هنگاو،21 تیر1400)

شیرین نجفی، یکی از ادمین‌های کانال تلگرامی آمدنیوز روز یکشنبه ۲۰ تیرماه با تودیع قرار وثیقه، همراه با پابند نظارتی الکترونیک به مرخصی درمانی اعزام شد.(هرانا،21تیر1400)

از اعطای «مرخصی درمانی» به شیرین نجفی پس از تودیع قرار وثیقه ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی خبر داد. شیرین نجفی یکی از ادمین های کانال تلگرامی «آمدنیوز» است. مدیر و گرداننده اصلی آمدنیوز روح الله زم بود.(هرانا،21تیر1400)

مریم سامقانی، شهروند ساکن گرگان در قرنطینه بند زنان زندان اوین بسر می‌برد. شرایط جسمی و روانی این شهروند به دلیل نگرانی در خصوص وضعیت دختر خردسالش مناسب نیست.(هرانا،25تیر1400)

مولود صفایی شهروند بازداشتی ساکن تهران، طی روزهای اخیر از بازداشتگاه اداره اطلاعات به زندان قرچک ورامین منتقل شد. خانم صفایی توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد امنیتی موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده بود.(هرانا 25 تیر1400)

علی اکبر امینی، مدیر اجرایی انتشارات «نشر دیگر» با پایان دوران محکومیت از زندان اوین آزاد شد. ازی اسکوئی، مدیر مسئول این انتشارات به مرخصی متصل به آزادی اعزام شده بود. خانم اسکوئی و همسر وی علی اکبر امینی، در سال ۹۱، هرکدام به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بودند. این محکومیت خردادماه امسال با اعمال قانون کاهش مجازات در خصوص هر یک به ۶ ماه حبس تقلیل یافت.(هرانا 25تیر 1400)

ارس امیری، فعال فرهنگی و دانشجوی ایرانی دانشگاه کینگستون و کارمند سابق دفتر شورای فرهنگی بریتانیا، اوایل تیرماه، در پی پذیرش اعاده دادرسی در دیوان عالی کشور، به صورت موقت و با تودیع قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شد. خانم امیری پیشتر توسط دادگاه انقلاب تهران به ۱۰ سال حبس محکوم شد و این حکم عینا به تائید دادگاه تجدید نظر رسید.(هرانا25 تیر1400)

انتقال مژگان کاوسی، نویسنده و پژوهشگر کُرد محبوس در بند زنان زندان اوین به زندان نوشهر به دلیل عدم هماهنگی مسئولان زندان اوین با مسئولان قضایی نوشهر در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. وی اکنون در زندان اوین است و انتقال وی به نوشهر در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. (28 تیر1400)

امروز شنبه ۲۶ تیرماه، راحله احمدی، فعال مدنی محبوس در زندان اوین، که پیشتر در پی مخالفت مسئولان با تمدید مرخصی درمانی با درمان نیمه کاره بهبه زندان بازگشته بود،به دنبال دریافت خبر فوت مادر و عدم موافقت با مرخصی جهت شرکت در مراسم خاکسپاری، دچار فشار عصبی و در نتیجه آن، تشدید درد ناشی از دیسک کمر شده است.(هرانا،28 تیر1400)

احضار و بازجویی

شلیر و مهتاب قادرنژاد، دو شهروند کُرد اهل شهرستان اشنویه توسط اداره اطلاعات احضار و بازجویی شدند. (مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان 2 تیر 1400)

بازداشت

صفیه ماموشی‌پور و گلاله مرادی، همسر و مادر داماد عثمان حاجی‌حسینی، عضو سپاه پاسداران که حدود یک ماه پیش در ارتباط با کشته شدن این پاسدار بازداشت شده بودند، به بند زنان زندان ارومیه منتقل شده‌اند. (گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی 1 تیر 1400)

علیرغم سپری شدن ۱۰ روز از زمان بازداشت، درسا دهقانی و سینا کمالى سروستانی دو شهروند بهائی در شیراز، کماکان به صورت بلاتکلیف در مکانی نامعلوم به سر می برند. این شهروندان به صورت جداگانه توسط ماموران اطلاعات سپاه بازداشت شدند. ماموران در زمان بازداشت این شهروندان ضمن تفتیش منازل، برخی از لوازم شخصی آن ها را ضبط کرده و با خود بردند. (هرانا 3 تیر 1400)

ثریا حق دوست شهروند اهل شهرستان مریوان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان سنندج منتقل شد. (هرانا 5 تیر 1400)

درسا دهقانی، شهروند بهائی ساکن شیراز، امروز پنجشنبه ۱۰ تیرماه، با تودیع قرار وثیقه آزاد شد. سینا کمالی، دیگر شهروند بهائی ساکن شیراز علیرغم سپری شدن ۱۷ روز از زمان بازداشت، کماکان به صورت بلاتکلیف در مکانی نامعلوم به سر می برد (هرانا 10 تیر 1400)

نیروهای اداره اطلاعات به منزل یک شهروند در خیابان سعدی شهر سقز هجوم و یک دختر ۱۶ ساله را با هویت “ژینا حسنی‌مقدم” بازداشت کرده‌اند. ( هه نگاو 12 تیر 1400 )

ژینا حسنی‌مقدم، ١۶ ساله اهل شهرستان سقز با قرار بازداشت موقت از بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج به کانون اصلاح و تربیت منتقل شده است. و در این مدت از دسترسی به وکیل و ملاقات با خانواده محروم بوده است.(هنگاو،17 تیر1400)

ناهید مکانگر شهروند اهل کامیاران پس از احضار به اداره اطلاعات این شهرستان بازداشت و به سنندج منتقل شد.ناهید کمانگر دختر حسین کمانگر زندانی سیاسی کُرد است که هم‌اکنون دوران محکومیت ۱۵ ساله خود را در زندان مرکزی سنندج سپری می‌کند.(هنگاو،17 تیر1400)

یک شهروند کُرد تبعه کشور سوریه که پاییز گذشته متعاقب درگیری مسلحانه میان گریلاهای حزب حیات‌آزاد کُردستان و نیروهای سپاه پاسداران در مریوان اسیر شده، کماکان بلاتکلیف بوده و در یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی سنندج نگهداری می‌شود وضعیت پرونده حقوقی وی نامشخص  است.(هنگاو،17 تیر 1400)

دو تن از شهروندان اهل شهرستان اندیمشک به نام‌های آرزو رحیم خانی و همسرش رامین بیرانوند توسط ماموران اطلاعات سپاه این شهر در منزل خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.(هرانا،17 تیر1400)

صیغه کردن جوان 24 ساله را در خراسان رضوی به دردسر انداخت. این جوان که بدافزار صیغه راه انداخته بود دستگیر شد. این جوان خراسانی بدافزار صیغه را راه اندازی کرد تا بتواند از طریق آن حساب زنان و مردان را خالی کند. کلاهبردار حرفه ای 24 ساله به خاطر این بدافزار صیغه شناسایی شد. او که توانسته بود با ترفند صیغه سر خیلی از مردم را کلاه گذارد بالاخره روانه زندان شد.(رکنا19 تیر1400)

آرزو رحیم خانی، استاد دانشگاه آزاد واحد شهرستان اندیمشک به همراه همسرش رامین بیرانوند بامداد روز سه‌شنبه ۸ تیرماه توسط ماموران اطلاعات سپاه در منزل خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.(هرانا 21 تیر1400)

ژینا حسنی‌ مقدم نوجوان اهل شهرستان سقز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. این نوجوان ابتدا به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج و پس از آن به کانون اصلاح و تربیت این شهر منتقل شده است.  یکی از گروه های اپوزیسیون حکومت ایران بوده و خردادماه سال جاری با هماهنگی خانواده‌اش و دریافت “امان‌نامه” از اداره اطلاعات سقز به زادگاهش بازگشته است.(هرانا 21تیر1400)

تست کرونای زینب همرنگ سید بگلو معلم بازنشسته و سپیده کاشانی فعال محیط زیست محبوس در زندان اوین، مثبت اعلام شد. همزمان، مشاهده علائم کرونا در میان تعدادی دیگر از زندانیان محبوس در بند زنان زندان اوین در کنار عدم توجه مسئولان به شرایط نگهداری این زندانیان، موجب افزایش نگرانی در خصوص شیوع گسترده این ویروس در میان دیگر زندانیان این بند شده است.(هرانا 23 تیر1400)

سارق کیف زنان در آبادان که عامل رعب و وحشت بود بازداشت شد. درپی وقوع چندفقره موبایل قاپی از زنان و دختران در سطح شهرستان آبادان موضوع جهت شناسایی و دستگیری سارق یا سارقین بصورت ویژه در دستور کار پلیس آبادان قرار گرفت.(رکنا،25 تیر1400)

در پی تماس شهروندان با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر عربده کشی و ایجاد رعب و وحشت برای شهروندان از سوی یکی از اوباش سابقه دار در منطقه حصارک بالا، بررسی موضوع در دستورکار ماموران کلانتری ۳۲ حصارک بالا قرار گرفت. فرمانده انتظامی شهرستان کرج گفت: بلافاصله ماموران وارد عمل شدند و در عملیاتی ضربتی نامبرده را دستگیر و به کلانتری منتقل کردند(هنگاو28 تیر1400)

آرزو رحیم خانی، استاد دانشگاه آزاد واحد شهرستان اندیمشک و همسرش رامین بیرانوند، با گذشت ۱۹ روز از زمان دستگیری کماکان در بازداشت و بی خبری به سر می برند. این شهروندان در تاریخ ۸ تیرماه توسط ماموران اطلاعات سپاه در منزل خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.(هرانا،28 تیر1400)

احضار به دادگاه

ناصر زرافشان، وکیل فرزانه زیلابی از صدور قرار جلب به دادرسی در مورد ۵ عنوان اتهامی برای موکلش خبر داد. (هرانا 9 تیر 1400)

محاکمه

زندانی سیاسی زینب جلالیان محکوم به حبس ابد، در ۱۴امین سال حبس بدون یک روز مرخصی زندانی سیاسی زینب جلالیان از قدیمی‌ترین زنان زندانی سیاسی در حاکمیت ولایت فقیه است. ( هرانا 9 تیر 1400)

مادر زندانی سیاسی علی نوری زاد تلاش قضائیه رژیم آخوندی برای وادار کردن زندانیان به توبه به عنوان شرط تخفیف مجازات شان را محکوم کرد. پسر و همسر خانم فاطمه ملکی، زندانیان سیاسی علی و محمد نوری زاد، به ترتیب در زندان تهران بزرگ و زندان اوین محبوس می باشند.(28 تیر1400)

در ادامه واکنش‌ها به توطئه ربودن مسیح علی‌نژاد، خبرنگار و فعال حقوق بشر ایرانی-آمریکایی، مقام‌های دولت جو بایدن، شماری از سناتورها و همچنین چهره‌‌های سیاسی ایالات متحده این توطئه دستگاه اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران را محکوم کردند.(28 تیر 1400)

دو متهم به آزار جنسی یک دختر نوجوان ۱۷ ساله در تهران، بازداشت و توسط دادگاه کیفری یک این استان محاکمه شدند. دو متهم به تجاوز به یک دختر نوجوان، بازداشت و در دادگاه کیفری استان تهران پای میز محاکمه ایستادند.(هرانا،28 تیر1400)

احکام دادگاهها

رضوانه احمدخانبیگی، فعال مدنی محبوس در بند زنان زندان اوین به مرخصی استعلاجی کوتاه مدت اعزام شد. (هرانا 1تیر 1400)

حکم هشت سال حبس برای شهرزاد نظیفی، شهروند بهایی و قهرمان موتورکراس زنان، در دادگاه تجدید نظر تایید شد. (هرانا 10 تیر 1400)

سنور طامارا، شهروند کرد تابعه ترکیه از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب ارومیه به اتهام «عضویت در حزب کارگران کردستان» به تحمل ۱۰ سال و یک روز حبس محکوم شد.( شبکه حقوق بشر کردستان 10 تیر 1400)

شیما شکوری روزنامه نگار محبوس در زندان قرچک ورامین بدون حضور در هیچ دادگاهی به احکام بی سابقه و سنگین حبس و زای نقدی محکوم شده است. (کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی 13 تیر 1400)

در پی اعتراض دادستان دادسرای عمومی و انقلاب اسلام‌ آباد غرب به حکم تبرئه آنیسا جعفری‌ مهر، پرونده این فعال فرهنگی جهت رسیدگی مجدد به دادگاه تجدیدنظر استان کرمانشاه ارجاع داده شد. ( هرانا 14 تیر 1400)

شیما شکوری روزنامه نگار محبوس در زندان قرچک ورامین بدون حضور در هیچ دادگاهی به احکام بی سابقه و سنگین حبس و زای نقدی محکوم شده است. (کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی 15 تیر 1400)

در پی اعتراض دادستان دادسرای عمومی و انقلاب اسلام‌ آباد غرب به حکم تبرئه آنیسا جعفری‌ مهر، پرونده این فعال فرهنگی جهت رسیدگی مجدد به دادگاه تجدیدنظر استان کرمانشاه ارجاع داده شد. ( هرانا 15 تیر 1400)

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram