اطلاعیه ١۴٢٨ کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان با موضوع سرکوب پیروان آئین بهائی

من هم یک بهایی ایرانی هستم

هرروزه شاهد اخبار سرکوب و فشار دولت جمهوری اسلامی ایران بر پیروان آئین بهاییان هستیم. قوانین در ایران بر پایه عدم آزادی عقیده و اندیشه قرار گرفتهاست و شهروندان را از داشتن کوچکترین حقوق ذاتی و شهروندی خود محروم می‌سازد.
از ابتدای سال جاری با شمار بالایی از بازداشت شدگان بهایی روبرو بوده ایم. بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار بهائی وجود دارد در حالیکه قانون اساسی تنها ادیان رسمی در ایران را اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی‌ میداند و پیروان آئین بهائی را هروند ندانسته و به رسمیت نمی‌شناسد،به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.
از جمله  اموال آنها مصادره می‌شود، حساب بانکی شان را میبندند، مغازه هایشان را تعطیل می‌کنند و به آنها اجازه داشتن پستهایدولتی نیز داده نمی‌شود، در بسیاری از نقاط ایران از جمله روستای ایلول یا قبرستان یزد حتی برای مردگان دفن شده نیز حرمتی قائلنمی‌شوند،به قبرستان حمله وسنگ قبرها را خراب می‌کنند.
دانشجویان بهایی از ادامه تحصیلات عالی به بهانه نقص پرونده محروم میشود.
منظور از نقص پرونده این است که داوطلب در فرم دانشگاه در جایگاه نوع مذهب، مسلمان ننوشته است. طبق ماده ١٨ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ١٨ میثاق بین المللی حقوق مدنی وسیاسی « هر شخصی حق این را دارد که آزادی دین و تغییر دین یا اعتقاد داشته باشد و همچنین از حق آزادی بیان به صورت فردی و یا جمعی، علنی یا در خفا برخوردار باشد».
در روزهای اخیر تعدادی از شهروندان بهایی که پیشتر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند حکم حبس خود را از دادگاه به اتهام اقدام علیه امنیت کشور دریافت کردند. این افراد مهوش عدالتی و سپیده کشاورز بودند که در مجموع به ١٠ سال و ٩ ماه حبس محکوم شده اند.
در بهارستان اصفهان نیزدر روزهای گذشته تعداد ١٠ شهروند بهایی دستگیر شدند. منزل ٢٩ تن از شهروندان بهایی توسط نیروهای امنیتی تفتیش شده است وعلاوه بر ضبط اموال شخصی از جمله کامپیوتر وموبایل، گاهی مورد ضرب و شتم و خشونت قرار گرفته اند.
گزارشگران حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران بارها اعمال فشار شدید بر جامعه بهاییان ایران را مصداق بارز بی توجهی دولت جمهوری اسلامی ایران به معاهدات حقوق بشری دانسته است.
دولت ایران با از بین بردن آزادیهای عقیدتی  و به رسمیت نشناختن پیروان ادیان در قانون اساسی خود، مجوز سرکوب آنان را در دست دارد..
مقامهای ایران در دفاع از اقدامات خود علیه بهاییان ادعاهای بی اساسی نیز مطرح میکنند همچون آیین بهاییت جنبشی سیاسی و فتنه گر است، و یا بهاییان عاملین صهیونیسم و جاسوسان اسراییل، ضد اسلام  و دشمن ولایت فقیه هستند و یا سعی در اشائه ظلم و ترویج بی عفتی فحشا و دیگر رذایل دارند.
اما زمانی که به این شهروندان وعده میدهند که  به شرط انکار عقاید دینی خود، از زندان، شکنجه واعدام رهایی خواهند یافت، واهی بودن این ادعاها را اثبات میکنند. درخواستی که نقض حق آزادی عقیده است، حقی که اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاقین آن را به صراحت بیان کرده اند.

ما مدافعان  حقوق پیروان ادیان: با توجه به ماده ١٨ اعلامیه جهانی حقوق بشر مبنی بر اینکه هرکس حق دارد از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهره مند شود و همچنین ماده ٢ همین اعلامیه عدم تبعیض، ماده ۵ شکنجه ممنوع ،و ماده ۶۴ حقوق شهروندی، دولت ایران را به نقض این حقوق محکوم کرده، خواهان اجرای عدالت و برگرداندن این شهروندان به زندگی عادی خود هستیم.

1428

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع ازحقوق پیروان ادیان

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram