کتاب های منتشر شده توسط کتابخانه کانون دفاع از حقوق بشر در ایران،ژوئن ٢٠٢١

کتاب”پیرامون قرآن و جهان بینی و فلسفه سیاسی “«پرسشهای‌عبادعموزاد پـاسخهای‌نیماحق‌پـور»

ویژگی بارز در پرسشهای این کتاب آموزندگی آنهاست چرا که برآمده از مطالعه بسیار و عمیق نویسنده است .البته حق پور مدعی نیست که قرآن همه چیز را بیان کرده بلکه می‌نویسد: «قرآن مدعی است که «تبیان لکل شیء» است یعنی بیانگر همه چیز! اما بواقع قرآن بیانگر همه چیز نیست، پس این مدعا از چه روست؟! کلید فهم در «شیء» می باشد که به فارسی آن را «چیز» ترجمه می‌کنند.

کتابِ “قهرمانِ هزار چهره

نوشته‌ی جوزف کمپبل
یکی از مهم ترین آثاری است که در مورد اساطیر و اسطوره شناسی نوشته شده است و بدون شک یکی از تاثیرگذارترین کتاب‌ها بر روی صنعتِ سینما و هالیوود است. با تلفیق بینش روانشناسی مدرن و درک انقلابی جوزف کمپبل از اساطیر تطبیقی، میلیون ها خواننده را تحت تأثیر قرار داده است. در این صفحات، کمپل سفرنامه قهرمانی را به تصویر می کشد، یک جنبه جهانی از ماجراجویی و تحول که تقریبا در تمام سنت های اسطوره ای جهان جریان دارد. او همچنین به بررسی چرخه کیهانی ، الگوی اسطوره ای از ایجاد و تخریب جهان می پردازد. به عنوان بخشی از کارهای پایه ای جوزف کمپل در سومین ویرایش این کتاب شاهد عکس های بیشتر، کتاب شناسی جامع و همچنین سایدبار های در دسترس تر هستیم. مطابق اولین چاپ تا به همین امروز قهرمان هزار چهره مخاطبان جدیدی در حوزه های مذهب و انسان شناسی گرفته تا ادبیات و مطالعات فیلم پیدا می کند. کتاب همیچنن تاثیر عمیقی بر هنرمندان خلاق از جمله نویسندگان، ترانه سرایان، طراحان بازی و فیلم ساز ها گذاشته است. و این روند ادامه دارد برای همه آن ها که به نیاز اساسی انسان در قصه گویی علاقه مندند. کتاب نقشه راهی را می سازد برای پیمایش زندگی خسته کننده امروزی. کتاب اسطوره های قهرمانانه را از منظر روانشناسی مورد آزمایش قرار می دهد و این فقط محدود به مباحث اسطوره شناسی نمی شود بلکه آن را به زندگی امروزی نیز ارتباط می دهد همچین برای هر کس که در جستجوی زندگی سرشار از درک وجودیست.

کتاب”تاریخ تمدن جدید دنیا و ایران

تمدن مجموعه تدابیریست که انسان برای رفع احتیاجات مادی و معنوی خود اتخاذ می کند و به وسیله آن بر طبیعت و موانع و مشکلات آن تسلط می یابد. چون نوع معیشت و حوائج مادی و نفسانی اقوام با یکدیگر تفاوت دارد و استعداد و میزان و هوش و ذکاوت فطری افراد نیز در نقاط مختلف یکسان نیست. از همان اوانیکه انسان به شهرنشینی خو گرفت، تمدنهای چندی به وجود آمد که بعدها بر اثر آمیزش و اختلاط اقوام متعدد با یکدیگر، بعضی از موازین آن تغییر کرد و به تدریج نوع تمدن آن روزی را به تمدن امروز نزدیکتر ساخت. بحث در کیفیت این تحول را تاریخ تمدن می گویند

کتاب صوتی “شاهنامه فردوسی ” قسمت هجدهم 

اثر: ابوالقاسم فردوسی راوی: اسماعیل قادر پناه
بر اساس نسخه معتبر چاپ مسکو حماسه ای منظوم، بر حسب دست نوشته‌های موجود دربرگیرنده نزدیک به ۵۰٬۰۰۰ بیت تا نزدیک به ۶۱٬۰۰۰بیت و یکی از بزرگ‌ترین و برجسته‌ترین سروده‌های حماسیِ جهان است که سرایش آن دست‌آوردِ دست‌کم سی سال کارِ پیوستهٔ اینسخن سرای نامدار ایرانی است

کتاب “جاسوس دوجانبه

نویسنده:لکساندر کلین
داستانی پرهیجان از یک عملیات جاسوسی طولانی و پر خطر. اریک اریکسن قهرمان کتاب در پوشش دوستی و نزدیکی با نازی‌ها، به نفع متفقین جاسوسی می‌کند. باید هر قدم را در راه دراز و خطرناکی که در پیش دارد با شجاعت و احتیاط جلو بگذارد. کوچکترین لغزش به قیمت جانش تمام خواهد شد. از این قهرمانان در دورۀ جنگ جهانی دوم کم نبوده‌اند
لکساندر کلین نویسنده داستان‌های مهیج جاسوسی (1918-2002) عمدۀ شهرت خود را مدیون کتاب مستند «خائن ساختگی»(در ایران مشهور به «مامور دوجانبه») است که بر اساس ماجراهای دوران جنگ جهانی دوم اریک “رد” اریکسون (1890-1983) نوشته شده است. کارگزار نفتی سوئدی تبار که در فاصله سال‌های 1939 تا 1945 با تظاهر به نازی بودن بیش از سی بار از آلمان بازدید کرد. یکی از اهداف اصلی او جاسوسی دربارۀ تحقیقات آلمانی‌ها در زمینه تولید روغن‌های ترکیبی بود. اریکسون فرزند یک خانواده‌ مهاجر سوئدی که در آمریکا به دنیا آمده و در دانشگاه کُرنل درس خوانده بود، در سال 1924 به سوئد مهاجرت کرده و در دهه 1930 تابعیت آن کشور را به دست آورده بود. اما با شعله‌ور شدن آتش جنگ جهانی دوم به درخواست دفتر خدمات راهبردی یا اُ. اس. اس جهت جاسوسی به نفع متفقین پاسخ مثبت داد.

دانلود “کتاب قاتل خون آشام 

سرهنگ جورج، رئیس دسته کارآگاهان سرویس مخفی پلیس پشت میز کنفرانس نشسته بود و چند نفر از بزرگان اداره بر روی مبل های دسته طلایی و زیبا نشسته بودند و به حرفهای جورج گوش میدادند: گوش کنید باز اسرار مخفی در پشت پرده خونین پنهان شده ما هنوز هم درست از جریان بطور کامل اطلاع کافی نداریم اما بطوریکه پلیس بین المللی به ما خبر داده است در بند هنک کنگ گروه ناشناسی که می توان آنها را یکی از قوی ترین باندهای بین المللی نامید، پنهان از پلیس محلی، به کارهای غیرقانونی دست زده اند و

کتاب” بدهی استخوان ها

در طول جنگ با دی هارا ، ابیگل که دختر ساحره ای است اما خودش قدرتی نداره ، به دژ جادوگران می ره و تقاضای ملاقات با ” زدیکوس زول زوراندر” جادوگر مرتبه اول رو می کنه و

کتاب” تفسیر داده های آزمایشگاهی

نویسنده: علیرضا زارعی نسب
خیلی از افراد پس از انجام آزمایشهای پزشکی و دریافت برگه نتایج، علاقه‌مندند پیش از بازگشت نزد پزشکشان برای مطلع شدن از معنا و مفهوم اعداد و حروف اختصاری متعدد و ظاهرا عجیب و غریب، بدانند که حداقل برخی از این حروف و اعداد به چه امری اشاره دارد. اگر چه امروزه آزمایش‌های بسیار دقیقی وجود دارند که می توانند مقدار میکروسکوپی جزیی‌ترین اجزای روی سلول‌های سرطانی را هم در بدن اندازه بگیرند و یا هر لحظه عناصر پروتئینی یا شیمیایی جدیدی معرفی می‌شوند که اندازه‌گیری آنها در خون یا دیگر مایعات بدن می تواند به پزشکان در تشخیص بیماری‌ها کمک کند اما برای اغلب مردم و همچنین بسیاری از پزشکان، کلمه «آزمایش‌» یادآور آزمایش کامل خون، یعنی همان آزمایش معروفی است که تعداد سلول‌های اصلی خون طی آن اندازه‌گیری می شود.

کتاب “اسرار خانه سدان

به موضوع اسناد و مدارک جاسوسی انگلیس در جریان ملی شدن شرکت نفت در سال ۱۳۳۰ پرداخته است. در پی تصویب طرح ملی کردن صنعت نفت در سال ۱۳۳۰ و تعین هیاْت شش نفری بعنوان هیئت مدیره موقت شرکت نفت از طرف دکتر مصدق، شرکت نفت جنوب وابسته به دولت انگلیس که اداره صنایع نفت را عهده دار بود از هیچ اقدامی در جهت ایجاد انواع کارشکنی ها و اختلال در این صنعت فروگذار نکرد.
اداره انتشارات شرکت نفت که توسط نفت جنوب ایجاد شده بود بجای اینکه به انتشار دو نشریه خود بپردازد عملاً به ستاد مبارزه با جریان ملی شدن نفت تبدیل شده بود. ماموران انگلیسی با وخیم تر شدن اوضاع، اسناد و مدارک را از اداره انتشارات به منزل مستر سدان در کوچه ایرج خیابان قوام‌السلطنه برده و مخفی نموده بودند. در تیر ماه همان سال افرادی از وزارت کشور و اداره شهربانی بطور غیر رسمی به آن خانه یورش برده و اسناد و مدارک را توقیف نمودند. هرچند انگلیسی ها توانسته بودند با دفع‌الوقت مقداری از آنها را بسوزانند، ولی مدارک مهمی بدست دولت افتاد.

کتاب ” یعقوب لیث

نوشته محمد ابراهیم باستانی پاریزی
من پارسی نژاد و فروزنده اخترم
گردی ستوده پرور و مردی دلاورم
زی خسروان گراید پاکیزه گوهرم
تا آشنا به قبضه تیغ ست دست من
چشم فلک به خواب نبیند شکست من
گیرم که من شکسته شوم سیستان به جاست
در سیستان، تهمتن کشورستان به جاست
ایران به جاست تا که بلند آسمان به جاست
یعقوب اگر نماند نمویم به ماتمش
پاینده باد ایران و پرچمش

یعقوب لیث صفاری یکی از سرداران بزرگ ایران و بنیانگذار سلسله صفاریان بود. یعقوب بن لیث صفاری از قریه قرنین در سیستان بود. پدر یعقوب رویگر بود یعقوب نیز در اوایل مانند پدر رویگری می کرد چون به سن رشد رسید به دلیل شجاعت و دلاوری عده ای از عیاران او را به سرداری خود برگزیدند.

کتاب ” آشنایی با سقراط

نوشته پل استراترن

از مجموعه‌ آشنایی با فیلسوفان توسط علی جوادزاده به فارسی ترجمه شده و این اثر به شرح زندگی “سقراط”، نوشته‌ های او، زمان ‌نگاری وقایع مهم فلسفی، تقویم زندگی و عصر “سقراط” می ‌پردازد. آشنایی با سقراط، کتابی است ساده و روان، برای آشنایی با یکی از بزرگترین فیلسوفان تاریخ جهان و موثرترین افراد بشری است که در سری مجموعه آشنایی با فیلسوفان برای فهم شیرین اما به صورت کم حجم و نسبتا عمیقی از زندگانی و آرای این فلاسفه نوشته شده است.

کتاب صوتی “شاهنامه فردوسی ” قسمت هفدهم

اثر: ابوالقاسم فردوسی راوی: اسماعیل قادر پناه
بر اساس نسخه معتبر چاپ مسکو حماسه ای منظوم، بر حسب دست نوشته‌های موجود دربرگیرنده نزدیک به ۵۰٬۰۰۰ بیت تا نزدیک به ۶۱٬۰۰۰بیت و یکی از بزرگ‌ترین و برجسته‌ترین سروده‌های حماسیِ جهان است که سرایش آن دست‌آوردِ دست‌کم سی سال کارِ پیوستهٔ اینسخن سرای نامدار ایرانی است

کتاب ” تاریخ طبیعی دین

نوشته دیوید هیوم ترجمه حمید عنایت
نویسنده از فیلسوفان اسکاتلندی و از پیشروان مکتب تجربه‌ گرایی بود. تقریبا همه فیلسوفان بر این اتفاق نظر دارند که او بزرگ‌ ترین فیلسوف تاریخ بریتانیا و مکتب تجربه ‌گرایی بوده‌ است. زمانی که به الحاد متهم شد گفت: “باید بگویم که کفر خود را می‌پذیرم”. او کسی بود که بر کانت تاثیر بسیاری گذاشت. این جمله کانت معروف است که : “هیوم من را از خواب جزم اندیشم بیدار کرد”.

تاریخ طبیعی دین کتابی است در فلسفه دین، تالیف دیوید هیوم که توسط حمید عنایت به فارسی ترجمه شده است. هیوم در این کتاب در جهت تبیین نیاز انسان به دین برداشت فلسفی از دین را از برداشت تاریخی آن جدا می‌کند. بدین معنی که هر نوع استدلال عقلی برای اثبات دین فطری و طبیعی، از فرآیندهای ذهنی و واقعی که دین از آن بر می‌آید، متفاوت است.

کتاب ” خیام و این جهان فرسوده

نوشته سیاوش اوستا
سرگذشت حکیم عمر خیام نیشابوری و دو یار مهربان او حسن صباح و خواجه نظام الملک، در ۲۸ اردیبهشت ‌ماه سال ۴۲۷ خورشیدی در محله سپاهان شهر نیشابور در دامن بانو زهرا فرزندی چشم به جهان گشود که همان فرزند سال‌ ها بعد چشم جهان و جهانیان را برای همیشه به روی اسرار بسیاری گشود.

اسراری از نجوم، ریاضیات، شعر و ادب، جبر و پزشکی و داروسازی. ابراهیم پس از مشورت با همسرش نام فرزند را کیوان نهاد. کیوان خیلی زود با همت مادر راه رفتن را آموخت و با تلاش پدر و مادر زودتر از هنگامه ‌های معمول سخن گفتن آغاز کرد. پنج‌ ساله بود که نخستین جدال او با شیخ شر شروع شد. شیخ شر پس از خواندن چند آیه از قرآن به معنی و تفسیر آن پرداخت و گفت الله که خالق و آفریننده ماست کسانی را که در این جهان بد کنند با فرستادن به جهنم آن‌ها را تنبیه می‌کند و بدکاران را در آتش جهنم می ‌سوزاند. شیخ شر ادامه داد و بحث را دنبال کرد اما فکر و اندیشه و روان کیوان از مدرسه و درس و معلم خارج شد و هزاران پرسش در ذهن کوچک او پدید آمد.

کتاب صوتی “شاهنامه فردوسی ” قسمت شانزدهم

اثر: ابوالقاسم فردوسی راوی: اسماعیل قادر پناه
بر اساس نسخه معتبر چاپ مسکو حماسه ای منظوم، بر حسب دست نوشته‌های موجود دربرگیرنده نزدیک به ۵۰٬۰۰۰ بیت تا نزدیک به ۶۱٬۰۰۰بیت و یکی از بزرگ‌ترین و برجسته‌ترین سروده‌های حماسیِ جهان است که سرایش آن دست‌آوردِ دست‌کم سی سال کارِ پیوستهٔ اینسخن سرای نامدار ایرانی است

کتاب ” توتالیتاریسم ” حکومت ارعاب، کشتار، خفقان

نوشته هانا آرنت ترجمه محسن ثلاثی
کتابی که به صورت کامل شکل گیری جنبش های توتالیتر را در کشورها به خصوص پس از جنگ جهانی اول و تحلیل رفتن حکومت های پارلمانی و به دنبال آن، انواع و اقسام بیدادگری نوین، از دیکتاتوری های فاشیستی و نیمه فاشیستی گرفته تا دیکتاتوری های تک حزبی و نظامی، و سرانجام، استقرار به ظاهر پایداری حکومت های توتالیتر بر پایه پشتیبانی توده ای، مورد بررسی قرار می دهد. مانند روسیه در سال ۱۹۲۹، سالی که اکنون “انقلاب دوم” خوانده می شود و یا در آلمان به سال ۱۹۳۳٫ آرنت با دقتی وصف ناشدنی علل و ریشه های شکل گیری جنبش های توتالیتر را مورد بررسی قرار می دهد و در عین حال پیامدهای ظهور، شکست و پیروزی این جنبش ها را مطرح می کند

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram