گزارش نقض حقوق زنان، تیر ماه ۱۴۰۳

تهیه و تنظیم کنندگان : مهرناز جلالوند، فهیمه تیموری، شراره هادی‌زاده رئیسی، محمد گلستانجو

اخبار عمومی

درخواست توقیف اموال خانواده یک زندانی سیاسی به نفع ستاد اجرایی فرمان امام

حسین تاج،‌ وکیل دادگستری، روز یک‌شنبه سوم خردادماه با بیان اینکه وقت رسیدگی به این پرونده در مردادماه تعیین شده، اعلام کرد: در ادعای مطروحه از سوی این ستاد، مطالبی به خانواده خانم اکبری منفرد و بستگان او نسبت داده شده است. آقای تاج با اشاره به اصل فقهی و حقوقی شخصی بودن جرائم و مجازات‌ها اعلام کرد:مجازات صرفاً باید به فرد وارد شود و نزدیکان او را شامل نشود. بر اساس اصل ۴۹ قانون اساسی دولت موظف است اموال حاصل از موارد غیرمشروع را گرفته و به صاحب حق رد کند و در صورت معلوم نبودن او، به بیت‌المال بدهد. مقامات امنیتی و قضائی جمهوری اسلامی بارها با استناد به این اصل اموال زندانیان سیاسی و عقیدتی و خانواده‌های آن‌ها را مصادره کرده‌اند. (۳ تیر ۱۴۰۳ رادیوفردا)

ادامه فشارهاى امنیتی بر مادر شهریار محمدی از جانباختگان خیزش انقلابی ژن ژیان ئازادی

در ادامه فشارهای امنیتی بر خانواده جانباختگان خیزش انقلابی ژن ژیان ئازادی، دایه مینا سلطانی، مادر جان‌باخته‌ شهریار محمدی تحت فشار از طریق تکرار تماس‌های ناشناس قرار گرفته تا دست از دادخواهی بردارد. میلاد محمدی، برادر شهریار با انتشار نوشته‌ای در صفحه اینستاگرام خود در مورد این فشارها نوشته است؛ مادرم تاکنون به این فشار و تماس‌های امنیتی پاسخ نداده است و از دستگیری و حبس و شکنجه نمی‌ترسد، اما چون احتمال بازداشت و ناپدیدسازی او را بالا می‌دانیم، جهت اطلاع‌رسانی به مردم و مسئول و پاسخگو نگه‌داشتن نهادهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی این نوشته را منتشر کرده‌ایم. (۳ تیر ۱۴۰۳ کردپا)

انتقاد از حذف نوازندگی لیانا شریفیان از یک برنامه موسیقی

ویدویی از نوازندگی لیانا شریفیان در شبکه اجتماعی منتشر شده که از مسابقه موسیقی صداتو که از شبکه نمایش خانگی منتشر می‌شود، حذف شده است. حذف این قسمت از برنامه واکنش‌های منفی زیادی در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشته است. لیانا شریفیان دختر محسن شریفیان موسیقیدان ایرانی است و از کودکی به نوازندگی پیانو و دیگر سازها اشتغال داشته و در تعدادی از آلبوم‌های موسیقی پدرش هم به عنوان همخوان حضور داشته است. خوانندگی زنان در ایران غیرقانونی است و بسیاری از زنان علاقه‌مند به خوانندگی با مشکلات زیادی روبرو هستند، تا جایی که بعضی از آن‌ها برای اینکه بتوانند به کار مورد علاقه خودشان بپردازند مجبور به ترک ایران شده‌اند.(۴ تیر ۱۴۰۳ بی بی سی)

مادر شریفه محمدی: هفت ماه است دخترم را گرفته‌اند و به من خبری از او نمی‌دهند

مادر شریفه محمدی، فعال کارگری زندانی، روز دوشنبه در ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، می‌گوید نزدیک به هفت ماه است دخترم را گرفته‌اند و به من خبری از او نمی‌دهند. او در ادامه خطاب به مسئولان می‌گوید به من بگویید گناه دخترم شریفه چیست. آیا می‌خواهید همچنان او را در بازداشت نگه دارید. خانه و کاشانه و فرزند و همسر شریفه او را انتظار می‌کشند. مادر شریفه محمدی می‌گوید وقتی پسرش اسیر عراقی‌ها شد او نه بالشی زیر سرش گذاشت و نه تشکی برای خواب داشت، فقط چشم به در دوخته بود که او برگردد؛ پسرش برگشت و حالا او چشم انتظار دخترش است. شریفه محمدی از زمان بازداشت در ۱۴ آذر ۱۴۰۲ تاکنون در بازداشت موقت به‌سر می‌برد. دادگاه او ۲۰ خرداد در رشت برگزار و او به ارتباط با یک سازمان سیاسی متهم شد.(۵ تیر ۱۴۰۳ صدای آمریکا)

ممانعت از رای دادن زنان بدون حجاب اجباری

بر اساس برخی گزارش‌های شاهدان عینی در حوزه‌های اخذ رای در تهران اجازه ورود به زنان بدون حجاب اجباری و حتی زنانی که در ادبیات رسمی حاکمیت بدحجاب خوانده می‌شوند، داده نشد. در مقابل در ورودی حوزه‌های اخذ رایی مانند حسینیه ارشاد افرادی حجاب زنان را کنترل می‌کنند و تنها به زنانی که حجاب معیار جمهوری اسلامی را دارند، اجازه ورود داده شده است. رحمت‌الله بیگدلی، روحانی و فعال سیاسی، در این رابطه در حساب کاربری‌اش در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: با کسانی که اندکی موهایشان بیرون است برخورد نامناسب دارند.‌این در حالی است که در انتخابات مجلس با گواهینامه رانندگی هم رأی می‌گرفتند و رای‌دادن بی‌حجاب‌ها را هم تبلیغ می‌کردند و چیزی نمانده بود که بگویند با قبض رسید خشک‌شویی هم می‌شود رأی داد.(۸ تیر ۱۴۰۳ ایران وایر)

پنج زندانی سیاسی در قزل‌حصار خواهان آزادی فوری ناهید شیرپیشه و رضوانه احمدخان‌بیگی شدند

پنج زندانی سیاسی محبوس در زندان قزل‌حصار روز دوشنبه ۱۱ تیر در واکنش به رفتارهای بیدادگرانه و غیرانسانیعلیه ناهید شیرپیشه و رضوانه احمدخان‌بیگی در بیانیه‌ای خواهان آزادی بی قید و شرط این دو زندانی سیاسی زن شدند. در این بیانیه را نسخه‌ای از آن به صدای آمریکا رسیده، تداوم بازداشت ناهید شیرپیشه، مادر دادخواه پویا بختیاری که در زندان مرکزی زنجان به سر می‌برد، و رضوانه احمدخان‌بیگی، زندانی سیاسی در اوین که باردار است، مصداق آشکار نقض حقوق بشرشمرده شده و تأکید شده که ادامه بازداشت سبب ایجاد آسیب‌های مضاعف بر جان و روان آنان خواهد بود. بر اساس گزارش دریافتی صدای آمریکا، رضوانه احمدخان‌بیگی که حین بازداشت دو ماهه باردار بوده، اکنون در حالی در شرایط نابسامان در زندان اوین به سر می‌برد که چند هفته دیگر زمان وضع حمل او فرا می‌رسد. (۱۱ تیر ۱۴۰۳ صدای آمریکا)

انفجار مین‌ جان یک زن بلوچ را گرفت

روز جمعه ١ تیرماه ١۴٠٣ (٢١ ژوئن ٢٠٢۴)، مهر بی‌بی سیاهانی، ٧٠ ساله و اهل روستای پتکوکیسراوان در اثر انفجار مین جان خود را از دست داده است. به نوشته حال وش، این شهروند در حین چراندن دام در منطقه کلگان سراوان بر اثر انفجار مین بلافاصله جان باخته و جسد وی در محل سکونتش به خاک سپرده شده است. با استناد به آمار به ثبت رسیده در مرکز آمار و اسناد سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، از ابتدای سال ۲۰۲۴ تاکنون (حدوداً ۶ ماه)، دست‌کم ۱۴ شهروند در مرزهای استان سیستان و بلوچستان قربانی انفجار مین شده‌اند که ۷ نفر از آنها جانشان را از دست داده‌اند. از مجموع ۱۴ نفری که قربانی شده‌اند ۷ نفر تبعه کشور أفغانستان بوده‌اند. (۱۲ تیر ۱۴۰۳ هه‌نگاو)

داملا، خواننده زن آذربایجانی، در اردبیل برنامه اجرا کرد؛ محل برگزاری پلمب شد

معصومه غریب قیزی، که با نام هنری داملا شناخته می‌شود، خواننده زن اهل کشور آذربایجان، اخیراً به ایران سفر کرده و در مراسمی در اردبیل به اجرای برنامه پرداخت. ویدیویی از این اجرا در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. پس از انتشار این ویدیو، جلال آفاقی، دادستان عمومی و انقلاب اردبیل، دستور پلمب محل برگزاری این مراسم را صادر کرد. آقای آفاقی در این خصوص گفت: خانم غریب قیزی بدون در نظر گرفتن قوانین جمهوری اسلامی ایران و هنجارشکنی، به ویژه با پوشش نامناسب در ملا عام، اقدام به اجرای برنامه کرده است. (۱۲ تیر ۱۴۰۳ هه‌نگاو)

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات هفت شهروند برگزار شد

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات هفت شهروند برگزار شد. در جریان این جلسه که یکشنبه دهم تیرماه، در شعبه بیست و ششم دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری برگزار شده، نسیم غلامی سیمیاری، حمیدرضا سهل‌آبادی، احسان روازژیان، امین سخنور، علی هراتی مختاری، حسین محمدحسینی و حسین اردستانی به همراه امیر شاه ولایتی در یک پرونده مشترک از بابت اتهاماتی همچون اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور، اخلال در نظم، امنیت و آسایش عمومی، تبلیغ علیه نظام، تخریب اموال عمومی، بغی و عضویت در گروه باغی به دفاع از خود پرداختند. نسیم غلامی سیمیاری در تاریخ بیست و هشتم اردیبهشت ۱۴۰۲، توسط ماموران اطلاعات سپاه در یکی از خیابانهای تهران بازداشت شد. (۱۴ تیر ۱۴۰۳ هرانا)

گزارشی از آخرین وضعیت زندانی سیاسی، وریشه مرادی در زندان اوین

با گذشت بیش از یازده ماه از زمان دستگیری، وریشه مرادی، وی کماکان به صورت بلاتکلیف در بند زنان زندان اوین بسر میبرد. همچنین، این زندانی سیاسی از اواسط اردیبهشت ماه به دستور قاضی ابوالقاسم صلواتی از حق ملاقات و امکان برقراری تماس تلفنی با خانواده و وکیل خود، محروم می‌باشد. یک منبع مطلع به وضعیت خانم مرادی گفت: خانم مرادی از بیماری های متعددی از جمله درد مفاصل و کمر رنج میبرد و به سختی قادر به راه رفتن است. همچنین او از زمان بازداشت تاکنون با کاهش وزن شدیدی مواجه شده است. وی در سه ماه اخیر به دلیل بیماری دو بار به بیمارستان خارج از زندان اعزام شده است. (۱۴ تیر ۱۴۰۳ صدای بازداشت شدگان)

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات دو شهروند بهائی برگزار شد

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات سوزان عید محمدزادگان و نیوشا بدیعی ثابت، شهروندان بهائی برگزار شد. در جریان این جلسه که روز چهارشنبه سیزدهم تیرماه، در شعبه اول دادگاه انقلاب بابل برگزار شده، این دو شهروند بهائی از بابت اتهامات ماده ۴۹۸ و ۵۰۰ مکرر یعنی اقدام علیه امنیت داخلی یا خارجی کشور و تبلیغ علیه نظام به دفاع از خود پرداخته اند. در تاریخ بیست و چهارم مردادماه ۱۴۰۲، سوزان عید محمدزادگان و نیوشا بدیعی ثابت توسط نیروهای امنیتی بدون ارائه حکم قضایی در منزل خانم عید محمدزادگان در بابل بازداشت شدند. آنان سپس توسط شعبه دوم دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب بابل از بابت اتهام تبلیغ علیه نظام مورد تفهیم اتهام گرفتند. (۱۴ تیر ۱۴۰۳ هرانا)

مرضیه محمودی برای سومین بار به دلیل بازنشر گزارش نیکا شاکرمی محاکمه می‌شود

رضا شفاخواه، وکیل خانم محمودی، این خبر را در توییتر خود اعلام کرد. به گفته او، این جلسه محاکمه روز چهارشنبه ۱۳ تیرماه برگزار خواهد شد. خانم محمودی پیش از این در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ به دلیل بازنشر این گزارش توسط شعبه ۱۶ بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شده بود. در پی این احضار، برای او پرونده تشکیل شده بود. مرضیه محمودی پیشتر نیز به دلیل فعالیت‌های روزنامه‌نگاری خود با احکام قضایی مواجه شده بود نیکا شاکرمی، یکی از جان‌باختگان اعتراضات سراسری آبان ۱۴۰۱ بود. گزارش بی‌بی‌سی که خانم محمودی آن را بازنشر کرده بود، به روایت جزئیات قتل او از زبان یک منبع بسیار موثق می‌پرداخت. (۱۴ تیر ۱۴۰۳ کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی)

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام مرضیه محمودی برگزار شد

چهارشنبه سیزدهم تیرماه خانم محمودی با حضور در دادگاه، از بابت اتهام انتسابی به دلیل انتشار مطالبی درباره کشته شدن نیکا شاکرمی، به دفاع از خود پرداخت. وی پیشتر در اردیبهشت ماه، از تشکیل پرونده قضایی علیه خود در دادسرای فرهنگ و رسانه خبر داده بود. خانم محمودی پیشتر به دلیل چندین شکایت حمید رسایی (نماینده پیشین مجلس) از وی، به ۲۴ میلیون جریمه نقدی و یک سال تبعید به تربت جام محکوم شد. این محکومیت توسط شعبه اول دادگاه تجدیدنظر تهران به مدت یک سال به تعلیق در آمد. (۱۷ تیر ۱۴۰۳ هرانا)

افسانه شاهی، ورزشکار کُرد، همچنان در بازداشت و بلاتکلیفی؛ ۳۷ روز بی‌خبری

خانم شاهی در شامگاه پنج‌شنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ بدون ارائه حکم قضایی و با یورش نیروهای امنیتی بازداشت شد. از زمان بازداشت تاکنون، او فقط دو تماس کوتاه تلفنی با خانواده خود داشته و از حق ملاقات حضوری و دسترسی به وکیل محروم بوده است. در ۲۶ خرداد ماه ۱۴۰۳، جعفر (دارا) امینی، پسرخاله و زندانی سابق سیاسی خانم شاهی نیز توسط اطلاعات سپاه پاسداران در بوکان بازداشت شد. تاکنون هیچ اطلاعی از دلایل بازداشت، اتهامات و وضعیت کنونی این دو نفر در دسترس نیست. بازداشت بدون حکم قضایی، بلاتکلیفی، عدم دسترسی به وکیل و تماس با خانواده، از جمله مواردی هستند که نگرانی‌ها را در مورد وضعیت این دو شهروند کُرد افزایش داده است. (۱۷ تیر ۱۴۰۳ کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی)

حمایت ۱۶ زندانی سیاسی از شریفه محمدی، فعال کارگری محکوم به اعدام: حکومت می‌خواهد صدای اعتراض را خفه کند

شماری از زندانیان سیاسی در بند زنان اوین با حمایت از شریفه محمدی، فعال مدنی که قوه قضاییه جمهوری اسلامی او را به اعدام محکوم کرده، اعلام کردند که خواهان توقف حکم اعدام هستند. بر اساس بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه ۱۹ تیر در حساب ایکس کمپین دفاع از شریفه محمدی منتشر شده، ۱۶ زندانی سیاسی زن در اوین تأکید کرده‌اند: کنار تمام کسانی که خطر حکم مرگ تهدیدشان می‌کند ایستاده‌ایم و خواهان توقف حکم اعدام هستیم. (۱۹ تیر ۱۴۰۳ صدای آمریکا)

هستی امیری، دانشجوی زندانی: اعدام چرخه خشونت را تداوم می‌دهد

هستی امیری از دانشجویان زندانی است که به خاطر شرکت در مراسم هشتم مارچ، روز جهانی زن و هم‌چنین فعالیت‌هایش برای لغو حکم غیرانسانی اعدام، در زندان به سر می‌برد. در پی اعدام‌ محسن شکاری و مجیدرضا رهنورد، دو معترض اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ و صدور این حکم غیرعادلانه برای شماری از دیگر معترضان سیاسی، هستی امیری از داخل زندان یادداشتی نوشته و در آن اعدام را آشکارترین خشونت قانونی خوانده است. نام هستی امیری را پای بیانیه‌های مختلفی می‌توان مشاهده کرد؛ از بیانیه جمعی زنان زندان اوین در اعتراض به وضعیت لیلا‌ حسین‌زاده، زندانی سیاسی که حالا در اعتصاب دارو به سر می‌برد تا بیانیه اعلام تحصن دانشجویان زندانی بند زنان اوین در همبستگی با دانشجویان معترض. (۱۹ تیر ۱۴۰۳ ایران وایر)

جلسه دادگاه حورا نیک بخت با نقض حقوق اساسی برگزار شد

روز چهارشنبه ۲۰ تیرماه ۱۴۰۳، حورا نیک‌بخت، فعال مدنی و ناشر، در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران حاضر به دادگاه شد. اتهامات تبلیغ علیه نظام و اهانت به رهبری به وی تفهیم شده است. ،قاضی افشاری علیرغم حضور وکیل، به خانم نیک‌بخت و وکیل ایشان اجازه دفاع از اتهامات را نداد. جلسه دادگاه تنها پنج دقیقه به طول انجامیده است. جزئیات اتهامات و روند رسیدگی به آن همچنان نامشخص است. (۲۰ تیر ۱۴۰۳ کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی)

زهرا موسوی، فرزند میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، از دانشگاه اخراج شد

زهرا موسوی، فرزند میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، که به عنوان استاد دانشکده هنر در دانشگاه الزهرای تهران فعالیت داشت، با دخالت نهادهای امنیتی از کار اخراج شد. او روز چهارشنبه ۲۰ تیرماه در یادداشتی در شبکه اجتماعی اینستاگرام نوشت: در گرما گرم التهابات انتخابات اخیر، در۲۶ خرداد، برای بار دوم، اینبار قطعی از دانشگاه اخراج شدم. در هر دو دفعه نهادهای امنیتی نقش اصلی داشتند.(۲۰ تیر ۱۴۰۳ صدای آمریکا)

علیه فریبا اسدی پرونده قضایی تشکیل شد

فریبا اسدی، با تشکیل پرونده قضایی جدید مواجه شد.این پرونده با شکایت فرشته خادم، یکی از مسئولین دادگاه انقلاب محمدشهر علیه خانم اسدی گشوده شده است. اتهامات مطروحه علیه خانم اسدی تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلام، اخلال در نظم و آسایش عمومی، تظاهر به عمل حرام، توهین به مقامات و مامورین، ضرب و جرح عمدی و توهین به اشخاص عادی عنوان شده است. فرشته خادم پیشتر نیز علیه خانم اسدی شکایت کرده بود که آن پرونده با صدور قرار منع تعقیب، مختومه اعلام شد. زمان رسیدگی به اتهامات فریبا اسدی در خصوص پرونده جدید در تاریخ سی و یکم تیر ماه در شعبه ۱۲۲ دادگاه کیفری دو محمدشهر تعیین شده است. (۲۰ تیر ۱۴۰۳ هرانا)

امنیتی‌ها تلفن و اینترنت همسر یک زندانی سیاسی را قطع کردند

نهادهای حکومتی جمهوری اسلامی تلفن منزل و اینترنت صدیقه مالکی‌فرد، همسر هاشم خواستار معلم و از امضاکنندگان ‌نامه درخواست استعفای علی خامنه‌ای، را قطع کردند.این محدودیت بر همسر یک زندانی سیاسی در حالی اعمال می‌شود که هاشم خواستار طی شش سال گذشته، بدون مرخصی در زندان مشهد محبوس است. (۲۲ تیر ۱۴۰۳ کلمه)

جهانگیر کوثری: باران کوثری ممنوع التصویر و ممنوع الخروج است

جهانگیر کوثری، تهیه کننده سینمای ایران در مصاحبه‌ای علت اکران نشدن فیلم رگ‌های آبی را ممنوع التصویر بودن دخترش باران کوثری اعلام کرد.وی افزود باران کوثری امروز علاوه‌بر ممنوع‌التصویری، ممنوع‌الپوستر و ممنوع‌الخروج هم هست .خبرگزاری تسنیم در اردیبهشت ۱۴۰۲ بعد از انتشار عکس‌هایی از باران کوثری بدون حجاب اجباری، از تشکیل پرونده قضایی علیه او خبر داد. در آبان ۱۴۰۲ هم سهیل بیرقی، کارگردان فیلم عامه‌پسند گفت که وزارت ارشاد از انتشار تصویر فاطمه معتمدآریا و باران کوثری در تبلیغات این فیلم سینمایی جلوگیری کرده است. آقای کوثری درباره فعالیت‌های سینمایی خودش و همسرش رخشان بنی‌اعتماد نیز گفت: فیلمسازانی که متعهد به مسائل اجتماعی جامعه هستند و فکر می‌کنند آثارشان می‌تواند روزنه‌ها و دریچه‌هایی را به سوی فرهنگ باز کند، مانند خانم بنی‌اعتماد، طبیعی است وقتی با گروهی مواجه بوده‌اند که در ارشاد حاکم شده و پروانه ساخت آن‌ها را لغو می‌کردند، نمی‌توانستند کار کنند. این فیلمساز باسابقه ایرانی در ادامه گفت: اساسا این طیف از مدیرانی که در این سال‌ها در ارشاد مستقر بودند، علاقه‌ای ندارند که این جنس از فیلمسازان، فیلم بسازند.(۲۲ تیر ۱۴۰۳ ایران وایر)

محکومیت حکم اعدام شریفه محمدی، کانون صنفی معلمان: حکومت برای جلوگیری از سازماندهی جمعی تلاش می‌کند

در ادامه محکومیت حکم اعدام برای شریفه محمدی، فعال کارگری زندانی، در ایران و جهان، کانون صنفی معلمان ایران روز شنبه ۲۳ تیردر بیانیه ای، حکم صادر شده از سوی دادگاه انقلاب اسلامی رشت را تلاشی از جانب حاکمیت در جهت ایجاد هراس در جامعه برای جلوگیری از تلاش برای هرگونه سازماندهی جمعی نامید.این تشکل صنفی معلمان در بیانیه خود، اقدام به محکومیت حکم اعدام برای خانم محمدی را براساس رسالت خود در دفاع از حقوق فعالان اجتماعی این سرزمین و در اعلام همبستگی با سایر نهادها و تشکل‌های صنفی و مدنی دانست و این حکم را غیرانسانی و غیر عادلانه توصیف کرد.در روزهای اخیر، فعالان و تشکل های حقوق بشری، کارگری و صنفی در ایران و نیز سازمان های حقوق بشری و اتحادیه های کارگری در جهان وهمچنین در تجمع های اعتراضی بازنشستگان در چند شهرایران ونیزدر شبکه های اجتماعی اعتراض های گسترده ی به صدو حکم اعدام برای خانم محمدی انجام شده است. ( صدای آمریکا ۲۷ تیر ۱۴۰۳)

فرمانده انتظامی استان البرز می‌گوید دختران جوانی که در مراسم مذهبی بدون حجاب زنجیر می‌زدند احضار شده‌اند

سه‌شنبه ۲۶ تیر، ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که چند زن نوجوان و جوان را نشان می‌داد که بدون حجاب اجباری در دسته‌های سوگواری تاسوعا و عاشورا در کرج، زنجیر می‌زدند. این تصاویر توجه‌های بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی را به خود جلب کرد. در حالی‌که برخی آن را از درون تصاحب‌کردن مراسم مذهبی حکومتی محرم از سوی زنان و نسل‌های جوان می‌دانستند، گروهی دیگر مخالف هرگونه شرکت در این‌گونه مراسم بودند. روز چهارشنبه ۲۷ تیر، حمید هداوند، فرمانده انتظامی استان البرز، با اشاره به این ویدئو دختران را به خدشه‌دار کردن احساسات عزاداران حسینی در کشور متهم کرد. هداوند با بیان این‌که همه‌ی این افراد شناسایی شده و به پلیس احضار شده‌اند، گفت پلیس با افرادی که حرمت امامان شیعه را می‌شکنند برخورد خواهد کرد.( رادیو زمانه ۲۷ تیر ۱۴۰۳)

مادر لیلی رشیدی از ضبط گذرنامه، تلفن و رایانه شخصی دخترش در فرودگاه خبر داد

احترام برومند، همسر داوود رشیدی و مادر لیلی رشیدی، روز دوشنبه ۲۵ تیر در پستی در اینستاگرام از ضبط گذرنامه، گوشی تلفن و رایانه شخصی دخترش در فرودگاه بین‌المللی خمینی تهران هنگام بازگشت به ایران خبر داد.این بازیگر پیشکسوت سینمای ایران با ذکر گفته‌ای از همسر مرحومش مبنی بر این که در کشور ما دختران و زنان از حقوق کمتری برخوردارند و بیشتر در معرض آسیب و ظلم هستند و به همین علت پدران خواه ناخواه پشتیبانی و توجه بیشتری به آنان دارند، افزود: لیلی رشیدی این روزها ناچار به انزوا است. خانم برومند همچنین نوشت: کاش، دزدان و غارتگران اینطور رصد شوند، کاش همه دشمنان ما به خطرناکی لیلی و امثال او باشند.(۲۶ تیر ۱۴۰۳ صدای آمریکا )

آب سد بدون هشدار رها شد، یک مادر و فرزند جان باختند

پنج‌شنبه ۲۱تیر۱۴۰۳، خانواده چهار نفره حیدری برای تفریح و پیک‌نیک به دشت سوسن، از توابع شهرستان ایذه رفته بودند. آن‌ها قرار بود بعد از ۴۵ روز دوری از پدر، ساعاتی را کنار هم در گرمای طاقت‌فرسای تابستان، در ساحل رودخانه کارون بگذرانند. حوالی ظهر اما آب پشت سد کارون۳ در ساعتی غیرمعمول، بی‌اطلاع قبلی و بدون به صدا در آمدن آژیرهای هشدار رها شد و با بالا آمدن ناگهانی سطح آب، فاجعه‌ای رخ داد. در این حادثه، مهین سلحشور، مادر ۴۰ ساله و بنیامین حیدری، فرزند ۱۴ ساله خانواده در آب رودخانه غرق شدند. دوشنبه ۲۵ تیر۱۴۰۳ با تلاش گروه‌های مختلف داوطلب مردمی، پیکر بی‌جان بنیامین در روستای کارتا پیدا شد. لازم به ذکر است که نه هلال‌احمر، نه ستاد بحران، نه بقیه مسوولین، هیچ کمکی برای یافتن اجساد آنها نکردن ،جست‌وجوها برای یافتن پیکر مادر خانواده تا لحظه تنظیم این گزارش همچنان ادامه دارد.(۲۶ تیر ۱۴۰۳ ایران وایر)

۹ سال دوری اجباری از مادر به‌روایت فرزندان نرگس محمدی

کیانا و علی تنها هشت سال داشتند وقتی مجبور به جلای وطن شدند، زمانی که مادرشان در زندان بود و پدرشان تقی رحمانی، فعال سیاسی، نیز پس از بارها بازداشت از ایران به فرانسه گریخته بود. به‌نوشتهٔ نرگس محمدی، ساعت پنج صبح ۲۶ تیرماه ۱۳۹۴ هواپیما بلند شد و کیانا و علیِ کوچک او برای زمانی نامعلوم از او دور شدند و به پدر پیوستند. حالا، در آستانهٔ دهمین سالگرد این جدایی اجباری، کیانا و علی از روزهایی می‌گویند که بدون مادر سپری کرده‌اند، از نه سال دوری. کیانا می‌گوید دلم برای مادرم تنگ شده اما زندگی این شکلی است، این انتخاب خودش است و من به انتخاب مادرم احترام می‌گذارم. علی هم می‌گوید ما ایرانی هستیم و از خاورمیانه می‌آییم. باید از مردم و خواهران و برادران‌مان دفاع کنیم. مادر ما این‌ها را به ما یاد داد. ما از خاورمیانه می‌آییم، جایی که آزادی سخت است و جنگ هر روز هست. دوقلوهای ۱۷ سالهٔ نرگس محمدی حالا در فرانسه تلاش می‌کنند راه او را ادامه دهند و دوری از مادر را هزینهٔ خود برای آزادی ایران می‌دانند.(۲۸ تیر ۱۴۰۳ رادیو فردا )

فشار حکومت بر دانشگاهیان، سولماز اکبرزاده، استاد حقوق در بوشهر، اخراج شد

در ادامه فشار حکومت بر اساتید دانشگاه‌ها در ایران، سولماز اکبرزاده، استاد دانشگاه الزاهرا در بوشهر، از این دانشگاه اخراج شد.حراست دانشگاه با ارسال یک پیامک به وی از قطع همکاری با او خبر داده است. دراین پیامک به دلایل اخراج این استاد دانشگاه و وکیل دادگستری که دارای چهار سال سابقه تدریس دروس حقوقی در دانشگاه الزاهرای بوشهر بود اشاره‌ای نشده است.پیشتر روزنامه جام‌جم، دانشگاه را بستری برای تربیت اپوزیسیون خوانده و از دولت ابراهیم رئیسی خواسته بود که با قاطعیت بیشتر اساتید منحرف را اخراج کند. اعضای هفت انجمن علمی کشور در شهریور ماه سال گذشته در بیانیه‌ای ضمن هشدار درباره اخراج گسترده استادان و برخوردهای امنیتی با دانشجویان، اعلام کرده بودند که اضمحلال تدریجی و در حال حاضر شتابناک نهاد علم، ناکارآمدی اسفبار کنونی نظام حکمرانی را تشدید می‌کند.(۲۹ تیر ۱۴۰۳ صدای آمریکا )

تعیین وثیقه یک و نیم میلیارد تومانی برای آزادی خواهر مجاهد کورکور

نگار کورکور، خواهر مجاهد کورکور، معترض محکوم به اعدام روز شنبه ۳۰ تیر اعلام کرد که برای آزادی خواهرش از زندان، وثیقه یک میلیارد و پانصد میلیون تومانی تعیین شده است وی در شبکه ایکس نوشت : لطفا اطلاع رسانی کنید وقت زیادی نداریم رعنا کورکور، خواهر مجاهد کورکور، روز پنج‌شنبه ۱۴ تیرماه به دست ماموران امینی در تهران بازداشت شد(۳۰ تیر ۱۴۰۳ ایران وایر)

پانته‌آ بهرام توسط وزارت ارشاد از تدریس و فعالیت منع شد

پانته‌آ بهرام، بازیگر سینما و تئاتر، در اینستاگرام اعلام کرد حراست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی او را از فعالیت و تدریس منع کرده است. پانته‌آ بهرام که قرار بود یک دوره آموزشی برای کودکان برگزار کند، پیامی از دست‌اندرکاران برگزاری این دوره دریافت کرده مبنی بر این که متأسفانه زورمان نرسید و گفته روی گوشی این پیام را دریافت کرده که شما ممنوع‌الفعالیتی، حتی تدریس هم نه! او با تأکید بر این که کارمند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست و اشاره به داغان بودن قوانین، پرسیده بر اساس کدام قانون، حراست وزارت ارشاد می‌تواند کسی را از فعالیت و تدریس منع کند؟(۳۱ تیر ۱۴۰۳ صدای آمریکا)

احضار به دادگاه
عاطفه رنگریز، فعال حقوق زنان، به دادسرای دامغان احضار شد

خانم رنگریز طی ابلاغیه‌ای که روز شنبه دوم تیرماه ۱۴۰۳ به وی ابلاغ شده، موظف است ظرف مدت پنج روز از زمان درج ابلاغیه در سامانه ابلاغ، جهت دفاع در این شعبه حاضر شود. خانم رنگریز در تاریخ ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ توسط نیروهای امنیتی در دامغان بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات سمنان منتقل شد. وی پس از اتمام مراحل بازجویی به زندان شاهرود منتقل شد. خانم رنگریز در نهایت در تاریخ ۲۹ مهر ۱۴۰۲ با تودیع وثیقه از زندان آزاد شد. خانم رنگریز به عنوان فعال حقوق زنان سابقه بازداشت و محکومیت را در کارنامه خود دارد. (۱۴ تیر ۱۴۰۳ کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی)

الناز شاکردوست به اتهام جریحه‌ دار کردن عفت عمومی به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شد

الناز شاکردوست، بازیگر سرشناس سینما و تلویزیون، با دریافت احضاریه‌ای به شعبه ۹ بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه تهران احضار شد. او روز چهارشنبه ۱۳ تیر تصویری از این احضاریه را در استوری حساب کاربری خود در اینستاگرام به اشتراک گذاشت. در این احضاریه از الناز شاکردوست خواسته شده است تا روز یکشنبه ۱۷ تیر به دلیل آن‌چه جریحه‌دار نمودن عفت عمومی عنوان شده، به شعبه ۹ بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه تهران مراجعه کند. این احضاریه به‌ دنبال گزارش پلیس امنیت عمومی فاتب و با هدف رسیدگی به اتهامات الناز شاکردوست در رابطه با آنچه جریحه‌دار کردن عفت عمومی نامیده شده، صادر شده است. (۱۵ تیر ۱۴۰۳ صدای آمریکا)

احکام صادر شده
اعتراض به حکم اعدام توماج صالحی، خشایار سفیدی به حبس محکوم شدند

خشایار سفیدی، ٣٢ ساله ساکن تهران توسط دادگاه انقلاب تهران بابت اتهامات تبلیغ علیه جمهوری اسلامی ایران و نشر اکاذیب به یک سال زندان تعزیری محکوم شد. مصادیق اتهاماتی این دانشجو حمایت از توماج صالحی، هنرمند و زندانی سیاسی و اعتراضشان به صدور حکم اعدام علیه وی، گزارش شده است. (۱۴ تیر ۱۴۰۳ هه‌نگاو)

مطهره گونه ای به یک سال حبس محکوم شد

مطهره گونه ای به حبس محکوم شدبر اساس حکمی که توسط شعبه بیست و نهم دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی علی مظلوم صادر و به این شهروند ابلاغ شده، خانم گونه ای از بابت اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به نفع رسانه‌های ضدانقلاب به یک سال حبس تعزیری محکوم شد؛ مصداق این اتهام، اعتراض خانم گونه ای به حکم اعدام توماج صالحی و سایر نوشته‌های وی ذکر شده است. همچنین او از بابت اتهام توهین به رهبری و اخلال در نظم عمومی تبرئه شده است. مطهره گونه ای در تاریخ دوازدهم اردیبهشت ماه، پس از احضار توسط اطلاعات سپاه، توسط نیروهای این سازمان در تهران بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود. (۱۴ تیر ۱۴۰۳ هرانا)

اتهام بغی؛ شریفه محمدی به اعدام محکوم شد

شریفه محمدی به اعدام محکوم شد. بر اساس این حکم که توسط شعبه اول دادگاه انقلاب رشت به ریاست قاضی احمد درویش گفتار صادر و ز پنجشنبه چهاردهم تیرماه به سیروس فتحی همسر این فعال کارگری ابلاغ شده، خانم محمدی از بابت اتهام بغی از طریق عضویت در یکی از گروه های اپوزیسیون به اعدام محکوم شده است. جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات شریفه محمدی در تاریخ نوزدهم خردادماه، در شعبه مذکور از بابت اتهامات تبلیغ علیه نظام، اقدام علیه امنیتی ملی و بغی از طریق عضویت در یکی از گروه های اپوزیسیون برگزار شده بود. .(۱۵ تیر ۱۴۰۳ هرانا)

تبدیل حکم جریمه نقدی به ۳۹ ماه حبس برای عاطفه رنگریز، فعال حقوق زنان زندانی

عاطفه رنگریز، فعال حقوق زنان محبوس در زندان شاهرود که در اعتصاب غذای تر بسر می‌برد، با یک پرونده‌سازی جدید و تبدیل حکم جریمه نقدی به احکام حبس در پرونده پیشین مواجه شده است.به گزارش منابع حقوق بشری، مجازات پرداخت شش میلیون تومان جریمه نقدی که در پرونده‌ سال گذشته برای عاطفه رنگریز صادر شده بود، در حال حاضر به بیش از ۳۹ ماه زندان تغییر کرده است. (۱۷ تیر ۱۴۰۳ صدای آمریکا)

ندا فتوحی، پیرو عرفان حلقه، به حبس تعزیری محکوم شد

ندا فتوحی، از پیروان عرفان حلقه ودانش آموخته رشته مدیریت IT توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به تحمل ۶ سال و ۸ ماه حبس تعزیری محکوم شد.اتهامات منتسب به این شهروند،اجتماع و تبانی علیه امنیت داخلی و خارجی کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق عضویت در گروه عرفان حلقه عنوان شده است. محمد مقیمی، وکیل خانم فتوحی، ضمن اشاره به اینکه اعترافات وی تحت شکنجه و در بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات اخذ شده، از اتمام مراحل دادرسی و لازم‌الاجرا شدن حکم ۳ سال و ۸ ماه حبس برای موکل خود خبر داده است. گفتنی است که ندا فتوحی در زمان صدور حکم بدوی به دلیل بیماری (گرفتگی حنجره) قادر به صحبت و ارائه دفاعیات خود در دادگاه نشده بود.(۲۶ تیر ۱۴۰۳ کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی )

بازداشت
نسرین حسنی، روزنامه‌نگار پیش از پایان مدت مرخصی از زندان، بازداشت شد

نسرین حسنی، روزنامه‌نگار که پیش‌تر از زندان بجنورد به مرخصی اعزام شده بود، پیش از پایان ایام مرخصی بازداشت و به زندان بجنورد منتقل شد. نسرین حسنی با اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی به یک‌سال حبس محکوم شده است. (۸ تیر ۱۴۰۳ ایران اینترنشنال)

شکیلا منفرد بازداشت و به زندان اوین منتقل شد

شکیلا منفرد بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این زندانی سیاسی ضمن تایید این خبر گفت: خانم منفرد جهت تکمیل مراحل درمان خود از دادستانی درخواست تمدید مرخصی کرده بود که به وی اعلام کردند نامه به دادسرای ناحیه هشت تهران ارسال شده است. امروز شکیلا که مرخصی درمانش به پایان نرسیده بود، پیش از اینکه برای انجام آزمایشات آندوسکوپی به بیمارستان برود به دادسرا مراجعه کرد. که در آنجا دادیار خانم شقاقی به وی گفته که بازجوی پرونده اش گفته باید به زندان برگردد. سپس خانم منفرد توسط دو سرباز همراه با ضرب و شتم بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. (۶ تیر ۱۴۰۳ هرانا)

عاطفه رنگریز بازداشت شد

روز شنبه نهم تیرماه، خانم رنگریز پس از برگزاری جلسه دادگاه رسیدگی به اتهاماتش در شعبه اول بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب دامغان بازداشت و به زندان شاهرود منتقل شد. وی چندی پیش با دریافت ابلاغیه‌ای جهت دفاع از اتهامات تشکیل گروه به قصد بر هم زدن امنیت کشور، تبلیغ علیه نظام و نشر اکاذیب در فضای مجازی به قصد تشویش اذهان عمومی، به شعبه مذکور احضار شده بود. عاطفه رنگریز، در تاریخ نوزدهم شهریور ۱۴۰۲، توسط نیروهای امنیتی در دامغان بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات سمنان منتقل شد. او پس از اتمام مراحل بازجویی به زندان شاهرود انتقال داده شد.(۹تیر۱۴۰۳هرانا)

رعنا، خواهر مجاهد کورکور زندانی سیاسی محکوم به اعدام، بازداشت شد

مأموران حکومتی جمهوری اسلامی صبح پنج‌شنبه با هجوم به خانه رعنا کورکور، خواهر مجاهد کورکور زندانی سیاسی محکوم به اعدام، او را بازداشت کردند. نگار کورکور روز پنج‌شنبه ۱۴ تیر با اعلام خبر بازداشت خواهرش رعنا، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که از نهاد بازداشت‌کننده و محل بازداشت اطلاعی در دست نیست. هرچند روشن نیست علت بازداشت رعنا کورکور چیست، اما مقامات جمهوری اسلامی پیش از این نیز بارها خانواده‌های زندانیان سیاسی را مورد آزار و اذیت، و همچنین بازداشت و پرونده‌سازی قرار داده‌اند. نگار کورکور در روزهای گذشته نیز اعلام کرده بود که با وجود مراجعه مکرر خانواده‌اش به زندان شیبان اهواز برای ملاقات مجاهد کورکور، مقامات زندان به آنها اجازه ملاقات نداده‌اند. (۱۵ تیر ۱۴۰۳ صدای آمریکا)

بازداشت یک شهروند به همراه فرزندان خردسالش در اصفهان؛ برادر مریم مهرابی: او فقط دادخواه است

مریم مهرابی، معلم ساکن اصفهان و خواهر محمود مهرابی زندانی سیاسی محکوم به اعدام، روز سه‌شنبه ۲۹ خرداد به همراه دختران خردسالش در اصفهان بازداشت شد. ماهان مهرابی، برادر دیگر مریم مهرابی، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که مأموران نهاد اطلاعاتی بازداشت‌کننده او و دختران کوچکش، تمامی وسایل الکترونیکی او از جمله لپ‌تاپ و گوشی‌های موبایل را هم توقیف کرده‌اند. برادر مریم مهرابی با تأکید بر این که او کاری جز دادخواهی نکرده، خطاب به رسانه‌ها گفته است: صدای ما باشید. مریم خواهرم فقط یک دادخواه است. (۱۵ تیر ۱۴۰۳ صدای آمریکا)

بازداشت خشونت‌آمیزیک عضو خانواده‌های دادخواه در بوکان

هه‌تاو اکرمی، دختر عموی مهران کرمی، معترضی که در بازداشت نیروهای اطلاعات سپاه جان باخت، شامگاه پنجشنبه ۱۰ خرداد در منزل پدر و مادرش در روستای اینگیجه به شکل خشونت‌آمیز بازداشت شده است. بنا بر گزارش بدست آمده، بازداشت هه‌تاو اکرمی، مدیر یک کارگاه خیاطی در بوکان، با حضور حدود ۲۰ نفر از نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران صورت گرفته و آنها منزل والدین این زن ۴۲ ساله را هم تفتیش کرده‌اند. از اتهامات و محل نگهداری این عضو خانواده‌های دادخواه خبری منتشر نشده است. (۱۵ تیر ۱۴۰۳ صدای آمریکا)

بازداشت یک زن جوان توسط نیروهای امنیتی

شامگاه شنبه ۱۶ تیرماه ۱۴۰۳ (۶ ژوئیه ۲۰۲۴)، دلوڤان شریفی، ۲۰ ساله و اهل سقز توسط نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است. به گفته منابع آگاه، پیگیری‌های خانواده این شهروند جهت اطلاع از سرنوشت وی تاکنون بی‌نتیجه مانده است و نهادهای امنیتی از ارائه پاسخی مشخص در این‌باره خودداری کرده‌اند. تا زمان تنظیم این گزارش، اطلاع دقیقی از دلایل بازداشت، اتهامات انتسابی، محل نگهداری و سرنوشت این شهروند در دسترس نیست. (۱۷ تیر ۱۴۰۳هه‌نگاو)

گلستان، بازداشت و بی‌خبری از سرنوشت یک شهروند زن بلوچ

روز پنجشنبه ۱۰ خردادماه ۱۴۰۳ مرضیه ریگی‌خالص، ۲۹ ساله و اهل زاهدان توسط نیروهای امنیتی در فاضل آباد از توابع استان گلستان ودر منزل پدری وی بدون ارائه هرگونه برگه قضایی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است وبا وجود ۴۳ روز از زمان بازداشت سرنوشتش نا معلوم است .مرضیه ریگی‌خالص از طریق تماس تلفنی به خانواده خود گفته است که این نهاد امنیتی شرط آزادی وی را معرفی شوهرش به این ارگان عنوان کرده‌اند. تا زمان تنظیم این گزارش، اطلاع دقیقی از دلایل بازداشت، اتهامات انتسابی، محل نگهداری و سرنوشت این شهروند در دسترس نیست.(۲۲ تیر ۱۴۰۳ هه‌نگاو )

بازداشت و انتقال متین یزدانی به زندان لاکان رشت

روز شنبه۲۳تیرماه، متین یزدانی، فعال حقوق زنان و فعال مدنی که به اتهام اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور و عضویت در گروه غیرقانونی به ۶ سال و سه ماه و ١٧ روز حبس تعزیری محکوم شده است، بازداشت و به زندان لاکان رشت منتقل شد.متین یزدانی به همراه سه تن دیگر از فعالان حقوق زنان ساکن رشت به نام‌های زهرا دادرس، زهره دادر و جلوه جواهری در تاریخ ۲۵ مرداد ماه ۱۴۰۲، توسط مأموران اداره اطلاعات استان گیلان، بازداشت و پس از تفتیش منازل و توقیف برخی لوازم شخصی این شهروندان از قبیل گوشی تلفن همراه، لپ تاپ و غیره، برای تشکیل پرونده قضایی و انجام تحقیقات به بازداشتگاه آن نهاد امنیتی منتقل و در تاریخ ۲۶ شهریور ماه ۱۴۰۲، با تودیع قرار وثیقه آزاد شد. زهره دادرس و زهرا دادرس روز چهارشنبه ۲۰ تیرماه و نگین رضایی، آزاده چاوشیان، فروغ سمیع‌نیا، شیوا شاه‌سیاه و جلوه جواهری نیز روز شنبه ۲۳تیرماه بازداشت و جهت اجرای حکم حبس به زندان لاکان رشت منتقل شدند(۲۳ تیر ۱۴۰۳ خبرگزاری زن)

بازداشت مژگان سلمان‌زاده، محقق بهائی، در ماکو

مژگان سلمان‌زاده، فعال بهائی و محقق حوزهٔ روانشناسی فیزیولوژیک، در شهر ماکو در آذربایجان غربی بازداشت شده است.خانم سلمان‌زاده که ساکن تهران است، پس از سفر به ماکو و اقامت دوهفته‌ای در این شهر روز پنج‌شنبه ۱۴ تیرماه توسط نهادهای امنیتی بازداشت شد. مژگان سلمان‌زاده هفتهٔ گذشته در تماس با نزدیکانش اعلام کرده است که به بند عمومی منتقل شده است و با وجود قول مسئولان قضائی برای تعیین قرار وثیقه برای آزادی موقت وی این امر تاکنون رخ نداده است.(۲۴ تیر ۱۴۰۳ رادیو فردا)

جهت اطلاعات بیشتر در لینک زیر قابل مشاهده است:

https://zanan.bashariyat.org

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram