کتابهای منتشر شده ماه جولای

۱- سفرنامه گالیور
نویسنده: جاناتان سویف، مترجم: هومن قشقایی. در کتاب سفرنامه گالیور، یکی از داستانها به نامه سفر به لی لی پوت، مربوط به سفری با کشتی می باشد. گالیور در این کشتی دچار توفان شده و کشی او می شکند. او در حالیکه در آب بیهوش می شود، امواج او را به ساحل می رساند. وقتی گالیور به هوش می آید خود را در دست مردمی کوچک اسیر می بیند که ساکن لی لی پوت هستند. ساکنان لی لی پوت با متوسط قامتی حدود ۱۵ سانتی‌متر بودند! او مدتی در سرزمین لی‌لی‌پوت می‌مانَد. لی‌لی‌پوتی ها سال‌ها بود که بر سرِ شکستن تخم‌ مرغ از سر یا ته با یکی از کشورهای همسایه اختلاف و جنگ دارند. پادشاه لی‌لی‌پوتی ها تصمیم می‌گیرد در جنگی با کمک گالیور مملکت همسایه را شکست بدهد و چون گالیور مخالفت می‌کند، پادشاه دستور کور کردن او را می‌دهد.گالیور می‌گریزد و خود را به مملکت همسایه می‌رسانَد و با کمک این مردم کشتی‌ای می‌سازد و از راه دریا فرار می‌کند.
۲-اتاق مزاح
استاد معین با گچ چندبار روی تخته زد و سپس گفت: شاگردهای گرامی! امروز کمی جا باز کنید تا چند شاگرد تازه به کلاس بپیوندند. روح دهخدا همانطور که کنار پنجره روی صندلی چرخدارش نشسته بود با کلافگی زیر لب گفت: باز هم شاگردهای تازه… استاد معین نگاهی به روح دهخدا انداخت و گفت: این شاگردهای تازه کمی بی ادب و بی جنبه هستند، خواهش می کنم سخنی نگویید تا بهشان بربخورد و کلاس را روی سرمان خراب کنند. سپس رو کرد به شاگردها و ادامه داد: از شما هم خواهش می کنم هنگام دیدن شاگردهای تازه خونسردی خود را نگه دارید. در همین هنگام در کلاس باز شد و چند شاگرد قد و نیم قد با چهره هایی خشمگین و پر از جای زخم، پا درون کلاس گذاشتند. استاد معین همانطور که تلاش می کرد بر ترسش چیره شود، به سختی لبخند زد و رو به شاگردها گفت:این شما و این هم شاگردهای تازه که نام کوچک همگی شان گسل است!…
۳-جایگاه ما در جهان هستی
نویسنده: استیفن هاوکینگ،مترجم: صالح خواجه دلویی. در زندگینامه استیون هاوکینگ، می بینیم که یکی از محبوب‌ترین و درخشان‌ترین دانشمندان جهان است. او اعتقاد دارد پیشرفت‌ها در علوم نظری باید برای تعداد زیادی از مردم قابل درک باشد، نه فقط برای عده کمی از دانشمندان. در کتاب جایگاه ما در جهان هستی، او سفری برای کشف کیهان دارد. این کتاب مناسب برای هرکسی ست که در شب به ستارگان خیره شده و اندیشیده که در ورای آسمان چه چیزی نهفته است. او در واقع اعتقاد دارد نجوم برای همه انسانهاست .استیفن هاوکینگ در کتاب نظریه همه چیز (Theory of Everything) همه نظریات فیزیکی از کوانتوم تا ماکرو را به هم ارتباط می دهد (از مهبانگ و سیاه چاله‌ها تا نظریه ریسمان). و این نشانگر هوش و ذهن توانمند او است.
۴-کهن دیار
کتاب کهن دیارا نوشته فرح پهلوی ( فرح دیبا) آخرین همسر محمدرضا شاه پهلوی است. فرح پهلوی بعد از سال ها سکوت، خاطرات خود را در سال ۱۳۸۳ به زبان فرانسته منتشر کرد. البته ترجمه فارسی این کتاب نیز بدون مشخص شدن نام مترجم، مقدمه از روند انتشار به فارسی، اندکی بعد از خود کتاب منتشر شد.کتاب کهن دیارا، یکی از بهترین کتاب های تاریخی است که به دلیل اینکه فرح پهلوی،این کتاب را از خاطرات خود نوشته است به آن کتاب خاطرات فرح دیبا نیز می نامند. این کتاب یکی از معدود کتاب های تاریخی است که در بین تمامی افراد مورد قبول است و افراد زیادی به آن علاقه دارند و آن را مطالعه می کنند.
۵-صد ویژگی شخصیت سالم
آدم فعال و پویا آدمى سالم است. یعنى شما وقتى با این آدم روبرو میشوید، مجبور بدوید. شما دیده اید به بعضى از آدمها میرسید، مثل ترمز شما را هم نگه میدارند. دستتان میحواهد حرکت کند، نمیتواند.پایتان، زبانتان بعد مینشینید روبروى هم و بنابراین، حتى بعدا پلک هم نمیزنید علتشٍ هم این است که بسیارى از مردم، مرده زندگى می کنند. درحالى که شما با یک آدم سالم که روبرو میشوید، با یک آدم active روبرو هستید، شما را هل میدهد و قلقلک تان میکند و در عین حال، حالت فعال بودن دارد و آن به اصطلاح پویا بودن یا dynamic بودنش با مفهوم static اش، متفاوت است که ساکت و آرام گرفته نشسته. آن اسمش آرامش نیست، یک آدمى است که وحشت از تعییر و حتى تکامل دارد.
۶-پاسخ به تاریخ
کتاب پاسخ به تاریخ خاطرات محمدرضا پهلوی، آخرین شاه ایران است که در اصل به زبان فرانسه و پس از وقوع انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ نگاشته شده‌. این کتاب بعداً به زبان انگلیسی و زبان فارسی برگردانده شد. در بخش آغازین با عنوان «از ایران دیروز تا ایران امروز» سعی شده، خلاصه‌ای از تاریخ شاهنشاهی ایران ذکر شود. بخش دوم «سلسله‌ی پهلوی، نجات و وحدت ایران» اطلاعاتی درباره‌ی سلسله پهلوی و نقش رضاشاه در شکل‌گیری این سلسله را ارائه می‌کند و در آن به جنگ جهانی دوم و عواقب آن اشاره شده و همچنین برنامه‌ی هفت ساله‌ی مصدق و عواقب کار او تشریح شده است.
۷- تربیت آزاد اندیشان(راهنمای کاربردی برای پرورش کودکان فارغ از اصول مذهبی)
نویسنده: دیل مک گاون، مترجم: بهمنیار. تربیت دینی و غیر دینی براستی همانند هم نیست. تفاوت های ژرفی در این دو زمینه وجود دارد، منظور فضایی است که تربیت دینی و تربیت غیر دینی در آن رخ میدهد. هم پدر و مادران سکولار و هم والدین مذهبی میتوانند کودکانی تربیت کنند که برای پرسشگری بدون ترس و واهمه، اندیشیدن انتقادی، زیر پرسش کشیدن مرجعیت، رد اندیشه گناه و همچنین رد بد شمردن شک ارزش قائل باشند. ولی بنیادهای اصلی آزاد اندیشی مشوق این ارزشها بوده و از آنها پشتیبانی میکند در حالیکه ریشه اصلی دین چنین ارزشهایی را نفی می نماید. یکی خودش را بر آن استوار میداند؛ دیگری با ابروهای در هم کشیده مخالف آن است. یکی از نقاط قوت تربیت غیر دینی این هست که میتواند بدون نیاز به پوزش خواهی چندین ارزش انسانی کلیدی را به کار بست، ارزشهایی که دین به طور سنتی از آنها در هراس بوده و آنها را سرکوب کرده است.
۸-سرآغازهای پزشکی مدرن در ایران
نویسنده: ویلم فلور، مترجم: دکتر ایرج نبی پور. در گستره تاریخ پزشکی ایران بیشتر درباره نظام پزشکی سنتی نوشته شده تا درباره معرفی و انتشار پزشکی مدرن در نتیجه عمدۀ نخستین سرآغازهای پزشکی مدرن ایران هنوز ناشناخته مانده اند، همچنین آنچه که پیرامون آن دوره نوشته شده است مدعی میباشد که طب و پزشکان فرانسوی نفوذ عمده ای بر گسترۀ طبی ایران داشته اند. بنابراین، هدف این کتاب اصلاح این حفره دانشی و نیز برجسته نمودن اهمیت و نقش نفوذ گذار پزشکان آمریکایی و البته پزشکان بریتانیایی در توسعۀ مراقبتهای پزشکی ایران است.
۹-همه چیز درباره مهندسی مکانیک
نویسنده: دون هروک، مترجم: احسان کوثری نیا. کتاب همه چیز درباره مهندسی مکانیک نوشته دون هروک به بررسی حرکت و علت‌های حرکت می‌پردازد. مهندسی عبارت است از کاربرد علم و ریاضیات برای طراحی، ساخت و راه اندازی سازه‌ها، دستگاه‌ها و سامانه‌ها. مبانی مکانیک و مهندسی را می‌توان در سه قانون حرکت نیوتون یافت. نیوتون صدها سال پیش می‌زیست. برای قرن‌ها کارهای او در زمینه‌های گوناگون علمی نقش کلیدی داشته است. فکر کنید که در یک شهربازی هستید. می‌توانید صداها و بوهایی که احساس می‌کنید را تجسم کنید. آنجا وسایلی همچون قطارهای هوایی، چرخ و فلک‌ها، کشتی‌های پرنده، و غیره را خواهید دید. پارک‌های بازی را بدون استفاده از قوانین مهندسی مکانیک نمی‌توان ایجاد کرد.
۱۰- نوروز، سوابق تاریخی تا امروز
نویسنده: هاشم رضی. این کتاب بخشی است از مجموعه «گاه‌شماری و جشن‌های ایران باستان» که به شکل جداگانه نیز چاپ و در دسترس خوانندگان قرار گرفته است. اما این بخش درباره نوروز است. نوروز بزرگ‌ترین جشن ایرانیان از روزگار کهن تا به امروز است و همچنین نمایان‌ترین جشن‌های بهاری جهان به شمار می‌رود. نوروز و مهرگان دو جشن بزرگ طبیعی هستند که اولی آغاز بهار و دومی آغاز پاییز است. ایرانیان در دورانی از تاریخ، مهرگان را آغاز سال می‌دانستند و در دو فصل اول و دوم این کتاب در این زمینه مطالبی بیان شده است.
۱۱-توتم و تابو
نویسنده: زیگموند فروید، مترجم: محمدعلی خنجی. به نظر فروید، انسان ابتدایی، در قبیله آغازین زندگی می‌کرد. این قبیله تشکیل می‌شد از نری مسلط که پدر بود و تعدادی از ماده‌ها را در انحصار خود داشت. این پدر نیرومند،پسران خود را از ماده‌ها دور نگه می‌داشت. روزی این پسران متحد شده، پدر مسلط را کشتند و سپس آن را خوردند. دلیل این آدم‌خواری به نظر فروید این بود که آنها اعتقاد داشتند با خوردن قربانی، نیرو و قدرت او را به دست می آورند.
۱۲-هوش هیجانی خود را بسنجید
نویسنده: فیلیپ کارتر، مترجم: محمود امیری نیا و پریسا آقازاده. هوش هیجانی که از طریق ضریب هوش هیجانی سنجیده می‌شود، توانایی شناخت عواطف و هیجانات خود و دیگران است. دو بعد اصلی هوش هیجانی عبارتند از: اول: شناخت خود، اهداف،تمایلات، واکنش‌ها و رفتار‌های خود؛ دوم: شناخت دیگران و درک عواطف آنها. بنابراین مفهوم هوش هیجانی یعنی مجهز بودن به نوعی از خودآگاهی که شما را قادر می‌سازد احساساتان را شناسایی کنید و عواطف خود را مدیریت کنید. کسی که هوش هیجانی بالایی دارد، همچنین قادر به درک احساسات دیگران است و روابط را بهتر مدیریت می‌کند.

 

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram