گزارش نقض حقوق زنان در اسفند ماه ۱۴۰۲

تهیه و تنظیم : مهرناز جلالوند، فهیمه تیموری، شراره هادی‌زاده رئیسی، محمد گلستان جو

آگاهی بیشتر:

این گزارشات آماری از میان بیش از ۹۰خبر که در طول اسفند ‌ماه ۱۴۰۲ تهیه شده است.

این گزارشات از سایت کمیته دفاع از حقوق زنان تهیه شده است که از رسانه‌های داخلی و خارجی مانند هه نگاو، هرانا، ایرنا، ایران وایر، باشگاه خبرنگاران جوان، ایران وایر،رادیو زمانه ، اینترنشنال، کلمه، رادیو فردا، صدای آمریکا جمع‌آوری ‌گردیده است.

آمار فوق از گزارشات رسانه‌های داخلی و خارجی مورد تأیید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع‌آوری شده و عملاً نمی‌تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ در صد واقعیت‌های جامعه باشد.

همکارانی که در گردآوری این موارد خبری نقض حقوق زنان در اسفند ماه همکاری کردند: شراره هادی‌زاده رئیسی، پروین محمدی افقا، مهرناز جلالوند، لیلا رمضان، سونیا سوارکوب، سارا آسیابان، پوراندخت اسلامی، رویا قهرمانی ، آیلین علی ویردیلویی، مهناز ترابی، نسرین جهانی گل شیخ، فاطمه فیلی، کوثر ولی زاده،آیلار اسماعیلی، نیکی قنبری، امیر پالوانه، محمد گلستان‌جو، محمود گلستانی می‌باشند.

اخبار عمومی

افشای سند «تجاوز» به نیکا شاکرمی پیش از کشته شدن

افشای گزارش خیلی محرمانه سازمان پزشکی قانونی جمهوری اسلامی درباره نیکا شاکرمی، نوجوان جان‌باخته در اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، ابعاد تازه‌ای از نحوه کشته شدن او را روشن کرده است. این سند، یکی از میلیون‌ها مدرک افشا شده از قوه قضاییه جمهوری اسلامی توسط گروه هکری عدالت علی‌ است که از روز سه‌شنبه یکم اسفند در دسترس عموم قرار گرفته است. بر اساس این سند خیلی محرمانه افشا شده، نیکا شاکرمی در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ به عنوان جسد ناشناس از کلانتری ۱۲۹ جامی به پزشکی قانونی کهریزک انتقال یافته و علت ارجاع سقوط از ساختمان ذکر شده است. (۲اسفند۱۴۰۲ صدای آمریکا)

قوه قضاییه والدین آیدا مرادبهروزی، نوجوان ناپدیدشده، را تهدید کرده است

در پی ۲۲ روز بی‌خبری از دختر ۱۳ ساله سوری بابایی چگینی و محمدرضا مراد بهروزی و در حالی که نگرانی‌ها برای این نوجوان که به همراه همکلاسی‌اش ناپدید شده افزایش یافته است، یک منبع مطلع گفت که مقامات قضایی والدین او را تهدید کرده‌اند.روز چهارشنبه دوم اسفند، با گذشت ۲۲ روز از ناپدید شدن آیدا مراد بهروزی، مقامات مسئول اقدام موثری برای یافتن او و دوستش انجام نداده‌اند و اقدامات خانواده‌ها نیز به جایی نرسیده است. (۲اسفند ۱۴۰۲ صدای آمریکا)

همزمان با پایان حبس؛ حکم تبعید حمیده زراعی اجرا شد

روز پنجشنبه سوم اسفندماه، حمیده زراعی، یکی از بازداشت‌ شدگان اعتراضات سراسری سال ۱۴۰۱، پس از پایان دوران حبس خود از زندان کچویی کرج آزاد و جهت اجرای حکم دو سال تبعید به شهرستان رشت اعزام شد. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده وی ضمن تایید این خبر گفت: خانم زراعی روز پنجشنبه سوم اسفندماه، پس از آزادی از زندان جهت اجرای حکم دو سال تبعید خود به شهرستان رشت منتقل شد. (۴ اسفند ۱۴۰۲هرانا)

دو زن بهائی در دادسرای کرمان تفهیم اتهام شدند

روز چهارشنبه دوم اسفندماه، روحا ایمانی و فیروزه سلطان محمدی، شهروندان بهائی ساکن کرمان در دادسرای این شهر مورد تفهیم اتهام قرار گرفتند. یک شهروند بهائی ساکن این شهر ضمن تایید این خبر گفت: “این دو شهروند بهائی پیشتر به دادسرای کرمان احضار شده بودند. (۵اسفند۱۴۰۲هرانا)

دو زن بهائی در دادسرای کرمان تفهیم اتهام شدند

روز چهارشنبه دوم اسفندماه، روحا ایمانی و فیروزه سلطان محمدی، شهروندان بهائی ساکن کرمان در دادسرای این شهر مورد تفهیم اتهام قرار گرفتند. روز چهارشنبه دوم اسفندماه ۱۴۰۲، روحا ایمانی و فیروزه سلطان محمدی در دادسرای کرمان تفهیم اتهام شدند. یک شهروند بهائی ساکن این شهر ضمن تایید این خبر گفت: “این دو شهروند بهائی پیشتر به دادسرای کرمان احضار شده بودند. (۵ اسفند ۱۴۰۲هرانا)

مولاوردی : در یک سال گذشته، حدود ۱۰۰ زن و دختر به بهانه های مختلف ناموسی و… جان خود را از دست داده اند

شهیندخت مولاوردی با بیان اینکه برابری در قانون را در خصوص زنان کمتر می بینیم، گفت: حدود یازده سال است که لایحه تامین امنیت زنان از اولویت خارج شده و در اولویت آخر قانون گذار ما هم نیست. شهیندخت مولاوردی، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور در دولت یازدهم و حقوقدان و پژوهشگر حوزه زنان در پنل «عدالت، جنسیت و سلامت روان» از پنل‌های روز دوم سیزدهمین همایش «سلامت روان و رسانه» و با عنوان «قانون، عدالت جنسیتی و سلامت روان» سخن می گفت، ضمن تشریح پیشینه قانون گذاری در امور زنان، گفت: این پیشینه به آغاز عصر مشروطه برمی گردد و در دوره های مختلف تاریخی، زنان براساس شرایطی که در آن قرار داشتند، در تلاش برای برداشتن گام هایی در راستای احقاق حقوق خود بوده اند و موفقیت هایی هم تاکنون کسب کرده اند. (۷ اسفند ۱۴۰۲عصر ایران)

۱۲ فعال حقوق زنان ایران روز پنج‌شنبه محاکمه می‌شوند

جلسه رسیدگی به اتهامات ۱۲ فعال حقوق زنان ساکن رشت، روز پنجشنبه هفته جاری برگزار خواهد شد. مجموعه بیدارزنی، روز دوشنبه ۷ اسفند با اعلام این خبر نوشت دادگاه این فعالان حقوق زنان و فعالان سیاسی رشت به ریاست قاضی مهدی راسخی در شعبه سوم دادگاه انقلاب رشت، برگزار خواهد شد. سارا جهانی، هومن طاهری، یاسمین حشدری، شیوا شاه‌سیاه، نگین رضایی، واحده خوش‌سیرت، متین یزدانی، آزاده چاوشیان، زهره دادرس، زهرا دادرس، جلوه جواهری و فروغ سمیع‌نیا ۱۲ فعال مدنی ساکن استان گیلان هستند که در موج گسترده بازداشت فعالین مدنی در ۲۵ مرداد امسال دستگیر شدند. به نوشته بیدارزنی، بازداشت گسترده‌ی این فعالان حقوق زنان و فعالان سیاسی با یورش ماموران امنیتی به منازل شخصی آنها در شهرهای رشت، انزلی، لاهیجان و فومن صورت گرفت. (۷ اسفند ۱۴۰۲ایران وایر)

محدودیت تردد با پابند الکترونیکی؛ محکومیت ثریا رضایی مهوار به اجرا در آمد

حکم حبس تعزیری ثریا رضایی مهوار، مدیر توسعه کسب و کار شرکت مایکت، به تحمل محکومیت در خارج از زندان با پابند الکترونیکی تغییر یافت و این حکم به اجرا درآمد. سعید خلیلی، وکیل مدافع خانم رضایی مهوار در این رابطه اعلام کرد: پرونده خانم رضایی به شعبه اجرای احکام ارسال شده و بخش قابل اجرای حکم او تبدیل به مراقبت‌ های الکترونیکی (پابند با شعاع حرکتی ۱۰۰۰ متر) شد. (۸ اسفند ۱۴۰۲هرانا)

دختر مینو مجیدی، جانباخته اعتراضات: اگر پای صندوق رای رفتی انگشت در خون مادرم زده‌ای

مهسا پیرایی، دختر مینو مجیدی، از کشته‌شدگان خیزش انقلابی سال ۱۴۰۱، در شبکه‌های اجتماعی نوشت اگر جمعه به هر دلیل پای صندوق رای رفتی، اطمینان داشته باش که انگشت در خون مادرم زده‌ای و ما خانواده مینو مجیدی، نه می‌بخشیم و نه فراموش می‌کنیم. (۱۱ اسفند ۱۴۰۲ایران اینترنشنال)

محاکمه ۱۲ فعال حقوق زنان در رشت برگزار شد

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات دوازده فعال حقوق زنان به نام های فروغ سمیع نیا، سارا جهانی، یاسمین حشدری، شیوا شاه سیا، نگین رضایی، واحده خوش سیرت، آزاده چاوشیان، زهرا دادرس، متین یزدانی، زهره دادرس، هومن طاهری و جلوه جوهری در شعبه سوم دادگاه انقلاب رشت برگزار شد. پنجشنبه دهم اسفند ماه ۱۴۰۲، جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ۱۲ فعال حقوق زنان در شعبه سوم دادگاه انقلاب رشت به ریاست قاضی مهدی راسخی برگزار شد. (۱۱.اسفند.۱۴۰۲کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی)

فریده مرادخانی، فعال مدنی، به مرخصی درمانی اعزام شد

روز پنج شنبه دهم اسفندماه ۱۴۰۲، با تودیع وثیقه به مرخصی درمانی اعزام شد. امکان برقراری تماس و ملاقات با نزدیکان در طول مرخصی از وی سلب شده است. خانم مرادخانی پیش‌تر در تاریخ ۲۳ دی ماه ۱۴۰۰ توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده بود. وی در اردیبهشت ۱۴۰۱ با تودیع وثیقه و با شروطی از جمله ممنوعیت فعالیت مدنی، ارتباطات و خروج از تهران آزاد شده بود. خانم مرادخانی در نهایت در آذرماه سال گذشته جهت اجرای حکم حبس ۱۵ ساله خود که در دادگاه ویژه روحانیت صادر شده بود، به زندان بازگشت. لازم به ذکر است که وکالت محمدحسین آقاسی، وکیل دادگستری، به دلیل اینکه روحانی نبوده، در این پرونده مورد قبول واقع نشده است. (۱۱ اسفند ۱۴۰۲کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی)

سکوت عجیب نهادهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی درباره ناپدید شدن آیدا مرادبهروزی فرزند ۱۳ساله دو فعال مدنی

خانواده‌های آیدا مراد بهروزی و هستی محمدحسینی که یک ماه قبل در راه رفتن به مدرسه ناپدید شده‌اند، همچنان در بی‌خبری به سر می‌برند و نهادهای مسئول می‌گویند کاری از آنها ساخته نیست. بنا بر ویدئوی ثبت شده در یک دوربین مداربسته که به طور اختصاصی در اختیار صدای آمریکا قرار گرفته، آیدا مراد بهروزی، و هم‌کلاسی‌اش هستی محمدحسینی، دو دانش‌آموز ۱۳ ساله، آخرین بار که ۱۱ بهمن حین رفتن به مدرسه دیده شده‌اند. آیدا مراد بهروزی، فرزند ۱۳ ساله دو فعال مدنی در قزوین، یعنی محمدرضا مرادبهروزی و سوری چگینی بابایی، در حالی که مادرش به دلیل مخالفت با حجاب اجباری و حمایت از دادخواهان در زندان به سر می‌برد و پدرش نیز برای فعالیت مدنی با پرونده باز مواجه بود، به همراه همکلاسی‌اش در راه رفتن به مدرسه ناپدید شد. (۱۱اسفند۱۴۰۲صدای آمریکا)

ناهید تقوی پیش از پایان مرخصی درمانی به زندان اوین بازگردانده شد

ناهید تقوی، زندانی سیاسی و شهروند دوتابعیتی، پس از چند هفته مرخصی پزشکی با پابند الکترونیکی، زودتر از موعد تعیین شده به زندان بازگردانده شد. مریم کلارن، دختر خانم تقوی اعلام کرد که مادرش شامگاه چهارشنبه نهم اسفند «خودسرانه» و «بدون دلیل روشن» به زندان اوین منتقل شده است. دختر خانم تقوی همچنین ۱۹ دی اعلام کرده بود که ناهید تقوی با پابند الکترونیکی به مرخصی پزشکی رفته بود و تنها می‌توانست «هزار متر» از محدوده محل سکونت خود دور شود. خانم کلارن پیشتر از شرایط آزادی مادرش با عنوان «حبس خانگی» نام برده بود و در اطلاع‌رسانی اخیر خود گفته است مراقبت‌های پزشکی از این زندانی سیاسی در طول آزادی موقت به دلیل محدودیت‌های پابند «تقریباً امکان‌پذیر» نبوده است. (۱۱اسفند۱۴۰۲ایران وایر)

بیش از ۹۰ روز بلاتکلیفی؛ تداوم بازداشت شریفه محمدی در زندان لاکان رشت

شریفه محمدی، فعال کارگری ساکن رشت، علیرغم گذشت بیش از سه ماه از زمان دستگیری، کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان لاکان این شهر بسر میبردخانم محمدی اخیرا از زندان سنندج به زندان لاکان رشت منتقل شده است. وی علیرغم گذشت ۹۵ روز از زمان دستگیری، کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان بسر میبرد. (۱۱ اسفند ۱۴۰۲هرانا)

افزایش فشار بر خانواده یک فعال سیاسی در قروه؛ تهدید مادر و خواهران عارف نادری به قتل و تجاوز

اخیراً افرادی که خود را اعضای نهادهای امنیتی در شهر قروه معرفی می‌کنند، فشارها بر خانواده عارف نادری را از طریق تهدیدات لفظی تا حدی افزایش داده‌اند که امنیت روانی از مادر و خواهران او کاملاً سلب شده است. عارف نادری روزنامه‌نگار اهل قروه از فعالین سیاسی و مدنی سرشناس کُرد و عضو سابق شورای شهر قروه است که طی سال‌های گذشته به دلیل فشار نهادهای امنیتی ناچار به ترک زادگاهش شد و هم‌اینک به عنوان پناهجو در کشور نروژ زندگی می‌کند. (۱۱اسفند ۱۴۰۲هه.نگاو)

صدور کیفرخواست برای الهام رسولی

الهام رسولی باغی، فعال مدنی، با اتهاماتی نظیر تشویق به جرم علیه امنیت، نشر اکاذیب و تبلیغ علیه نظام روبرو شده است.انتشار بیانیه‌های دانشجویان و ارسال اخبار نازیلا معروفیان، روزنامه‌نگار، از جمله مصادیق اتهامی عنوان شده‌اند.خانم رسولی پس از بازداشت در دی ماه، با وثیقه آزاد شده بود، اما در بهمن ماه تفهیم اتهام شد.این فعال مدنی سابقه برخوردهای قضایی قبلی را نیز دارد.اتهامات خانم رسولی سنگین و شامل جرایم امنیتی است. هنوز تاریخ دادگاه مشخص نشده است.(۱۲اسفند۱۴۰۲کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی)

احضار و بازجویی یک شهروند ایلامی توسط اداره اطلاعات

کوثر ظاهری، شهروند اهل ایلام، پنجشنبه دهم اسفند ماه ۱۴۰۲، توسط اداره اطلاعات این شهر احضار و مورد بازجویی قرار گرفت. گفته می‌شود دلیل این احضار، انتشار استوری‌های اعتراضی در اینستاگرام، از جمله اعتراض به انتخابات نمایشی نظام و ساخت لوگوی محسن قیصری، از جانباختگان خیزش اعتراضی ژینا، بوده است. خانم ظاهری مجبور به اخذ تعهد اجباری مبنی بر عدم فعالیت علیه نظام در فضای مجازی شده است. این فعال مدنی پیش‌تر نیز طی ماه‌های گذشته به دلیل انتشار مطالب اعتراض‌آمیز، بارها تهدید به بازداشت شده بود.این اقدامات اداره اطلاعات ایلام، نقض آشکار آزادی بیان و حق اعتراض مسالمت‌آمیز است. (۱۲اسفند۱۴۰۲ کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی)

مخالفت دستگاه قضایی با آزادی موقت شریفه محمدی

شریفه محمدی، فعال کارگری، روز پنجشنبه دهم اسفند، پس از گذشت ۸۶ روز از بازداشتش برای اولین بار توانست با همسر و فرزندش ملاقات کند.دسیروس فتحی، همسر این فعال کارگری زندانی، به بیدار زنی گفت که شریفه محمدی در بند عمومی زندان لاکان رشت است، اما بازپرس پرونده کماکان از تبدیل قرار بازداشت موقت این فعال کارگری به وثیقه و آزادی موقت او ممانعت می‌کند. خانم محمدی، فعال کارگری ساکن رشت، روز ۱۴ آذر سال جاری به دست ماموران امنیتی جمهوری اسلامی در منزل شخصی‌اش بازداشت شد. او پس از ۲۰ روز حبس از زندان لاکان رشت به زندان سنندج منتقل شد. پیش از این، گزارش‌هایی مبنی بر ضرب‌ و‌ شتم شریفه محمدی در زندان سنندج منتشر شد. وی روز هفتم اسفند به زندان لاکان رشت بازگردانده شد. (۱۲اسفند۱۴۰۲ صدای آمریکا)

اجرای حکم ٢١ ماه حبس خانگی مهوش توسلی با پابند الکترونیکی

پنج‌شنبه ١٠ اسفند ماه ١۴٠٢ (٢٩ فوریه ٢٠٢۴)، حکم حبس خانگی مهوش توسلی در زندان مرکزی ارومیه با فعال کردن پابند الکترونیکی وی، به اجرا درآمد.به گفته یک منبع مطلع، مهوش توسلی این حکم حبس را در محدوده مشخصی از منزل مسکونی خود در شهر پیرانشهر سپری خواهد کرد.این منبع افزود: “به مهوش توسلی گفته شده که حتی یک روز از این دوره محکومیت حبس خانگی کسر نخواهد شد.شهریور ماه سال جاری، مهوش توسلی، به اتهام تبلیغ علیه نظام” به ٢١ ماه حبس خانگی با پابند الکترونیکی، توسط دادگاه انقلاب پیرانشهر محکوم شد. (۱۳اسفند۱۴۰۲هه‌نگاو)

قرار مجرمیت شیدا صابری جو صادر شد

شعبه هفتم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب یاسوج قرار جلب به دادرسی خانم صابری جو را از بابت اتهامات اخلال در نظم عمومی و تحریک مردم به تجمع و اغتشاش، صادر کرده است.بنابر قرار صادره، این شهروند از اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام تبرئه شده است.شیدا صابری جو، آبان ماه سال جاری، با دریافت ابلاغیه ای بابت دفاع از اتهام اخلال در نظم و آسایش عمومی به شعبه مذکور احضار شده بود. برافراشتن بنر با مضمون زن، زندگی، آزادی در سطح شهر، از مصادیق اتهام مطروحه علیه این شهروند عنوان شده بود. (۱۴اسفند۱۴۰۲هه‌نگاو)

تداوم بازداشت و بی خبری از وضعیت رویا ثابت، شهروند بهائی

علیرغم گذشت هفده روز از زمان دستگیری خانم ثابت و پیگیری های مکرر خانواده وی از مراجع قضایی و امنیتی، مسئولین مربوطه از ارائه پاسخی روشن در خصوص وضعیت و محل نگهداری وی خودداری میکنند. (۱۴اسفند ۱۴۰۲هرانا)

حمیده زراعی، معترض زندانی، به رشت تبعید شد

با پایان محکومیت حبس حمیده زارعی، معترض زندانی ساکن کرج، حکم دو سال تبعید او به رشت اجرایی شد.تاکنون بسیاری از فعالان مدنی و سیاسی در ایران با محکومیت‌های حبس و تبعید مواجه شده‌اند.دادگاه انقلاب کرج به ریاست قاضی موسی آصف الحسینی در آبان ماه سال جاری حمیده زراعی را به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس، دو سال تبعید به رشت، دو سال ممنوعیت خروج از کشور و دو سال ممنوعیت حضور در فضای مجازی محکوم کرده بود. (۴ اسفند ۱۴۰۲ صدای آمریکا)

صدور کیفرخواست علیه شیدا صابری، دانشجوی دانشگاه شیراز

شیدا صابری‌جو، فعال مدنی، به اتهامات اخلال در نظم عمومی و تحریک مردم به تجمع و اغتشاش کیفرخواست دریافت کرد. خانم صابری‌جو پیش از این در دو نوبت دیگر نیز بازداشت شده بود. بار اول در بیست و پنجم شهریور ماه سال جاری توسط نهادهای اطلاعاتی در یاسوج بازداشت و پس از پنج روز با قرار تامین کیفری آزاد شد. بار دوم در اعتراضات سراسری سال گذشته بازداشت و پس از مدتی با تودیع وثیقه تا پایان مراحل دادرسی آزاد شده بود.اتهامات خانم صابری‌جو مربوط به فعالیت‌های مسالمت‌آمیز مدنی او است. (۱۵اسفند۱۴۰۲کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی)

بازگشایی پرونده جدید برای سعدا خدیرزاده به دستور نهادهای امنیتی با وجود رد اتهامات در دیوان عالی کشور

با وجود آنکه حکم حبس سعدا خدیرزاده زندانی سیاسی کُرد به اتهام «معاونت در قتل» توسط دیوان عالی کشور رد شده است، اما به دستور نهادهای امنیتی، در دادگاه انقلاب میاندوآب یک پرونده جدید به اتهام «معاونت در خرید اسلحه» برای او بازگشایی شده است. به گفته یک منبع مطلع به کُردپا؛ درحالیکه سعدا خدیرزاده با سپری کردن دو سال و چهار ماه و ۲۳ روز از مدت زمان حبس خود و رد اتهام «معاونت در قتل» در دیوان عالی کشور، می‌بایست از حق آزادی مشروط و یا حداقل مرخصی برخوردار شود، اما نهادهای امنیتی با تشکیل یک پرونده جدید برای او در دادگاه انقلاب میاندوآب به اتهام «معاونت در خرید اسلحه» در تلاش برای پرونده‌سازی علیه او و ماندن سعدا خدیرزاده همراه فرزند خردسالش در زندان هستند. (۱۶اسفند۱۴۰۲کردپا)

یک فرمانده ارشد سپاه از برنامه حضور «حجاب‌بان‌ها» در همه ایستگاه‌های مترو خبر داد

فرماندهٔ قرارگاه بقیه‌الله سپاه پاسداران می‌گوید فعالیت «آمران به معروف» نه تنها در مترو تئاتر شهر تهران متوقف نخواهد شد بلکه به سایر ایستگاه‌های مترو نیز توسعه خواهد یافت. محمدعلی (عزیز) جعفری روز جمعه، ۱۸ اسفندماه، در جمع «آمران به معروف و ناهیان منکر» گفت: «با همکاری شهرداری تهران در کنار مترو تئاترشهر، در سایر ایستگاه‌های مترو هم باید فعالیت خود را شروع کنیم.» او مدعی شد که «می‌خواهیم با توسعه اقدامات خود، زودتر بساط فتنهٔ بی‌حجابی را خنثی کنیم.» فرمانده‌کل پیشین سپاه پاسداران در ادامه گفت عدم رعایت حجاب اجباری «می‌تواند تیشه به ریشهٔ انقلاب بزند». عزیز جعفری اعتراض‌های سال ۱۴۰۱ را نیز «فتنه» توصیف کرد و با اشاره به این که طی آن «بسیاری از مسئولین و بخشی از مردم مردود شدند و برخی از مؤمنین هم حتی دچار تردید شدند»، تهدید کرد: «مطمئن باشید این فتنه به صورت کامل جمع خواهد شد.» قرارگاه بقیه‌الله اجرای سیاست‌های «ٰفرهنگی و اجتماعی» سپاه پاسداران را برعهده دارد و عزیز جعفری بعد از کنار رفتن از سمت فرمانده‌کل سپاه، با حکم علی خامنه‌ای به فرماندهی این قرارگاه منصوب شد. (۱۹اسفند۱۴۰۲رادیو فردا)

نسیم سلطان بیگی از زندان اوین به مرخصی اعزام شد

نسیم سلطان بیگی، روزنامه نگار، با دستور توقف اجرای حکم حبس، از زندان اوین به مرخصی درمانی اعزام شد. مریم کیان‌ ارثی، وکیل دادگستری با انتشار مطلبی اعلام کرد: موکلم خانم سلطان بیگی پس از اعزام به کمیسیون پزشکی قانونی و موافقت دادستان برای معالجه و درمان بیماری، با دستور توقف اجرای حکم حبس به مرخصی اعزام شد. خانم سلطان بیگی شامگاه بیست و یکم دی‌ ماه ۱۴۰۱، هنگام خروج از کشور توسط ماموران امنیتی وابسته به نهاد اطلاعات سپاه در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی بازداشت و به بند ۲ الف در زندان اوین منتقل شد. او در تاریخ هفدهم بهمن ماه ۱۴۰۱ با تودیع وثیقه‌ یک میلیارد تومانی تا زمان پایان دادرسی موقتاً آزاد شد. وی اوایل شهریورماه سال جاری، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری از بابت اتهام تبلیغ علیه نظام به تحمل هفت ماه و شانزده روز حبس تعزیری و به اتهام اجتماع و تبانی به تحمل سه سال و شش ماه حبس تعزیری و مجازات های تکمیلی (دو سال منع عضویت در گروه و دسته جات سیاسی و اجتماعی و دو سال منع خروج از کشور ) محکوم شد. این حکم اواخر شهریورماه سال جاری، توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران تایید شد. در حکم صادره تاکید شده، عفو بهمن ماه سال گذشته شامل این روزنامه نگار نخواهد شد.درخواست اعاده دادرسی این روزنامه نگار نیز توسط دیوان عالی کشور رد شد. وی روز سه شنبه سی آبان ماه امسال، پس از مراجعه به شعبه اول اجرای احکام دادسرای اوین بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت خود به زندان اوین منتقل شد. (۱۹ اسفند ۱۴۹۲ هرانا )

نام مهناز ذکایی از جمع داوران دربی ١٠٣ پایتخت خط خورد

بر ا‌ساس اعلام رسمی فدراسیون فوتبال ایران، نام مهناز ذکایی از فهرست داوران دربی ١٠٣ خط خورد و سعدالله گل‌مرادی، داور تاجیکستانی برای حضور در دربی جایگزین او شدە است. بە این شکل در بازی دربی پایتخت تنها یک داور زن حضور خواهد داشت. این تصمیم روز یک‌شنبه ٢٠ اسفند (١٠ مارس) و پس از انتشار عکسی از مهناز ذکایی در بازی فینال لیگ قهرمانان آسیای سال ٢٠١٨، در دیدار پرسپولیس کاشیما در ورزشگاه آزادی و حضور او در میان هواداران تیم سرخ پوش اتخاذ شدە است. از بازی پرسپولیس و کاشیما در فینال لیگ قهرمانان آسیای سال ٢٠١٨، بە عنوان اولین حضور رسمی زنان ایرانی در ورزشگاه‌های فوتبال یاد می‌شود. بە همین دلیل بسیاری از هواداران فوتبال از این تصمیم فدراسیون فوتبال انتقاد کردەاند، با این استدلال کە صرف اجازه حضور زنان در ورزشگاه آزادی یک رویداد تاریخی بودە و احتمالا هر زنی، فارغ از رنگ‌بندی‌های معمول ورزشی در ایران آرزوی حضور در آن رویداد ورزشی را داشتە است. نکته دومی کە برخی از هواداران فوتبال بە آن اشارە کردەاند، تقابل یک تیم ایرانی و یک تیم ژاپنی در فینال لیگ قهرمانان آسیا بودە و هوادارای از پرسپولیس در آن اتمسفر را طبیعی خواندەاند. البته برخی از هواداران نیز گفتەاند کە در آن زمان احتمالا مهناز ذکایی، تجسمی از این نداشتە کە روزی بازی فوتبال مردان آن هم دربی را داوری کند. اما با این وجود پیداست کە هیچ کدام از این استدلال‌ها فدراسیون فوتبال ایران قانع نکردە است.(۲۰ اسفند ۱۴۰۲ دویچه‌وله )

به جای ملحفه، پلاستیک زباله زیر زخم باز آریانا پهن کرده بودند

دایی این دوچرخه‌سوار فوت‌شده می‌گوید پس از انتقال آریانا ولی‌نژاد به بیمارستان اصفهان، تست عفونت او مثبت شد. خانواده آریانا ولی‌نژاد، دختر دوچرخه‌سوار اهل خرم‌آباد که اخیرا براثر انفجار گاز در منزل، دچار سوختگی شدید شد و فوت کرد، به روزنامه اعتماد گفته‌اند: آریانا در ابتدا در بیمارستان کثیف و بدون امکانات عشایر خرم‌آباد بستری شد که وضعیت این بیمارستان افتضاح است. خدیجه رشیدی، مادر آریا با بیان اینکه بیمارستان خرم‌آباد به کشتارگاه معروف است، افزود: پس از انتقال آریانا به بیمارستان اصفهان، تست عفونت او مثبت شد. همچنین مهران رشیدی، دایی و مربی آریانا به اعتماد گفته است: در بیمارستان خرم‌آباد به جای ملحفه پلاستیک زباله سیاه زیر زخم باز آریانا پهن کرده بودند، می‌گفتند ملحفه کثیف می‌شود از پلاستیک سیاه استفاده کردند.(۲۱ اسفند ۱۴۰۲ کلمه)

تمدید قرار بازداشت شریفه محمدی با وجود نیاز فوری این فعال کارگری به جراحی

قرار بازداشت شریفه محمدی، فعال کارگری محبوس در زندان رشت، بعد از ۹۴ روز حضور در زندان، با وجود نیاز فوری به جراحی عفونت انگشت پا تمدید شده و شعبه ۴ دادگاه انقلاب رشت با تودیع قرار وثیقه مخالفت کرده است. سایت بیدارزنی به نقل از سیروس فتحی، همسر شریفه محمدی، با اعلام این خبر اعلام کرد: شریفه محمدی از عفونت شدید در ناحیه انگشت پا رنج می‌برد و نیاز به جراحی فوری دارد، اما نبود امکانات پزشکی در بند زنان زندان لاکان رشت، موجب تشدید عفونت پای این فعال کارگری و وخامت حال او و نگرانی خانواده شده است.شریفه محمدی روز ۱۴ آذر در رشت از سوی ماموران حکومتی جمهوری اسلامی بازداشت و پس از چند روز به زندان سنندج منتقل شد. یک تشکل کارگری در ایران خبر داد که این فعال کارگری، ششم اسفند، از زندان سنندج به زندان لاکان رشت منتقل شده، اما در دوران بازجویی در سنندج مورد ضرب و شتم بازجوها قرار گرفته است کانال تلگرامی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران ۲۳ دی ‌۱۴۰۲ خبر داد که بازجوهای اداره اطلاعات سنندج، شریفه محمدی را برای گرفتن اعتراف اجباری تحت فشار گذاشته‌اند مقامات امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی تاکنون درباره اتهامات شریفه محمدی توضیحی نداده‌اند.(۲۲ اسفند ۱۴۰۲ صدای آمریکا )

ارغوان فلاحی با تودیع وثیقه از زندان اوین آزاد شد

روز سه شنبه ۲۲ اسفندماه، ارغوان فلاحی، از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، با تودیع وثیقه از زندان اوین آزاد شد. نصراله فلاحی و دخترش ارغوان در تاریخ سیزدهم آبان ماه سال گذشته توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. همچنین، اردوان دیگر فرزند آقای نصراله فلاحی نیز در تاریخ دوازدهم آبان سال گذشته در رابطه با اعتراضات سراسری در اصفهان بازداشت شد. آنها در تاریخ ۲۳ بهمن ماه ۱۴۰۱ به زندان اوین انتقال یافتند. در نهایت اردوان فلاحی در تاریخ ۱۳ دی ماه، با تودیع وثیقه از زندان اوین آزاد شد. چندی پیش اولین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات نصراله فلاحی و فرزندانش ارغوان و اردوان فلاحی در یک پرونده مشترک، در شعبه بیست و ششم دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری برگزار شده بود. لازم به ذکر است، اواخر تیرماه سال جاری، عرفان کرم ویسی، وکیل مدافع این افراد گفته بود: نسبت به اتهامات موکلانم نصراله فلاحی و دختر ایشان ارغوان فلاحی مبنی بر تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی و خارجی و عضویت در گروه های مخالف نظام و همچنین اردوان فلاحی مبنی بر مشارکت در تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی قرار جلب به دادرسی توسط شعبه ۶ دادسرای اوین صادر و به دادگاه انقلاب ارجاع شده است.(۲۲ اسفند ۱۴۰۲ هرانا )

جلوگیری از ثبت‌نام یک دختر هورامانی با رتبه ۲۳۹ در دانشگاه فرهنگیان

یک دختر کرد به نام آریناادوای اهل روستای سلین در هورامانات با وجود کسب رتبه ۲۳۹ در کنکور سراسری رشته علوم انسانی، از ثبت‌نام در دانشگاه فرهنگیان بازمانده و مسوولان مصاحبه را بهانه این جلوگیری از ثبت‌نام او مطرح کرده‌اند. او شعار عدالت آموزشی در ایران را یک دروغ توصیف کرده و می‌گوید که بدون کتاب کمک آموزشی و کلاس کنکور خود از موانع بر سر راه ادامه تحصیل برآمده است.نزدیک به دو ماه گذشته آرینا به ‌همراه پدرش در ارتباط با انتشار ویدیو در رسانه‌ها احضار می‌شوند و به آن‌ها قول مساعد داده می‌شود درصورت رسانه‌ای نکردن این موضوع کارشان یک ماه تا ۴۰ روز دیگر روبراه خواهد شد. اما با گذشت بیش از ۴۰ روز، نه ‌تنها کاری برای آرینا صورت نگرفته، بلکه متوجه شده‌اند، فردی دیگری را که مورد نظر خودشان بوده جایگزین کرده‌اند. در سال‌های گذشته، فعالان حوزه آموزش از پولی و کالایی‌شدن آموزش در ایران و سهمیه‌هایی که حکومت به حامیان خود اعطا می‌کند، به‌عنوان اصلی‌ترین عوامل تبعیض آموزشی نام برده‌اند.(۲۳ اسفند ۱۴۰۲ ایران وایر )

اخراج حنا خلج، عکاس ایرنا، پس از انتشار تصاویر اعتراضات روستاییان

خانم خلج که برای عکاسی از مراسم کلنگ‌زنی پروژه نهضت ملی مسکن در روستای رشتقون اعزام شده بود، عکسی از تجمع اعتراضی روستاییان به تملک زمین هایشان توسط دولت در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد. در این عکس، روستاییان در حالی که وزیر راه و شهرسازی، استاندار و دو نماینده مجلس حضور داشتند، فریاد می‌زدند: ما راضی نیستیم، حتی اگر افتتاح شود. خانم خلج پس از انتشار این عکس، به نهادهای امنیتی-قضایی احضار و از سوی خبرگزاری ایرنا تعلیق شد. سرانجام، در روز ۲۲ اسفند ۱۴۰۲، خانم خلج با انتشار مطلبی در اینستاگرام، از اخراج خود از خبرگزاری ایرنا خبر داد. این اتفاق بار دیگر نشان‌دهنده محدودیت‌های شدید آزادی بیان و سرکوب اعتراضات در ایران است.(۲۳ اسفند ۱۴۰۲ کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی )

هشت شهروند بهائی در یزد به اتهام تبلیغ علیه نظام محاکمه شدند

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات هشت شهروند بهائی به نام‌های احمد نعیمی، جمال قدیرزاده، ایمان رشیدی، ویدا احراری، مژگان بصیری، شکوفه بصیری، کامیاب راعی و عارف نعیمی در شعبه دو دادگاه انقلاب یزد برگزار شد. در این جلسه، که در روز چهارشنبه ۲۳ اسفندماه، برگزار شد. این افراد اتهامات تبلیغ علیه نظام و فعالیت تبلیغی انحرافی بر ضد شرع مقدس اسلام را رد کرده و به دفاع از خود پرداختند. عارف نعیمی پس از پایان دادگاه با قرار وثیقه آزاد شد. ایمان رشیدی، احمد نعیمی، ویدا احراری، مژگان بصیری، شکوفه بصیری و جمال قدیرزاده در مهرماه سال جاری و کامیاب راعی در آبان ماه توسط نیروهای امنیتی در یزد بازداشت شده بودند. ویدا احراری و مژگان بصیری در ۲۷ مهرماه، جمال قدیرزاده در ۲ آبان ماه، احمد نعیمی در ۸ آبان ماه و شکوفه بصیری در ۹ آبان ماه با تودیع وثیقه آزاد شدند. ایمان رشیدی پیشتر نیز به دلیل فعالیت‌های خود سابقه بازداشت و محکومیت دارد. او در بهمن ماه سال ۹۶ پس از گذراندن دوره محکومیت خود از زندان آزاد شده بود.(۲۴ اسفند ۱۴۰۲ کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی )

هشتاد و هفت روز بلاتکلیفی در زندان عادل آباد شیراز: یکتا فهندژ سعدی در انتظار تعیین تکلیف

یکتا فهندژ سعدی، شهروند بهائی، پس از گذشت بیش از ۸۰ روز از زمان بازداشت، هنوز در بلاتکلیفی به سر می‌برد. او در حال حاضر در زندان عادل آباد شیراز زندانی است. خانم فهندژ سعدی در تاریخ ۲۷ آذرماه توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود در شیراز بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات موسوم به پلاک ۱۰۰ منتقل شد. او در نهایت در تاریخ ۳۰ بهمن ماه به زندان عادل آباد شیراز منتقل شد. تاکنون هیچ اطلاعی از دلایل بازداشت و اتهامات این شهروند بهائی در دست نیست. خانم فهندژ سعدی پیش از این نیز به دلیل فعالیت‌های خود سابقه بازداشت و محکومیت را داشته است. (۲۴ اسفند ۱۴۰۲ کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی )

شماری از اعضای خانواده نگار کریمیان به اداره اطلاعات اصفهان احضار شدند

شماری از اعضای خانواده نگار کریمیان، زن جوانی که در تیراندازی ماموران حکومتی در الیگودرز، کشته شد، به اداره اطلاعات اصفهان احضار شده‌اند. احضارها پس از رسانه‌ای شدن خبر کشته شدن نگار کریمیان انجام شده است و در عین حال، شمار دیگری از اعضای خانواده او در تماس‌های تلفنی تهدید شده‌اند. (۲۴ اسفند ۱۴۰۲ صدای آمریکا )

تمدید بازداشت موقت محمدحسین سپهری ومخالفت با مرخصی فاطمه سپهری

اصغر سپهری از تمدید بازداشت موقت برادرش، محمدحسین سپهری، برای بار ششم و مخالفت دادستان مشهد با مرخصی خواهرش، فاطمه سپهری، به رغم بیماری و درد شدید دستانش خبر داد. این عضو خانواده زندانیان سیاسی روز پنجشنبه ۲۴ اسفند در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که بازپرس شعبه ۹۰۳، علی سلیمانی‌مارشک، با وجود اتمام بازجویی‌ها برای بار ششم بازداشت موقت محمدحسین سپهری را تمدید کرده است. در حالی‌که برادرش از فشار خون بالا و آرتروز کمر و گردن رنج می‌برد همچنان او را در زندان نگه می‌دارند. محمدحسین سپهری در تاریخ ۶ مهرماه در جریان پیگیری عمل جراحی قلب خواهرش، فاطمه سپهری، در بیمارستان قائم مشهد بازداشت شد. این زندانی سیاسی که نزدیک به ۱۷۰ روز در بازداشت موقت در زندان وکیل‌آباد مشهد بسر برده با اتهامات اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام مواجه است. اصغر سپهری همچنین به مخالفت دادستان مشهد، محمدحسین درودی، با درخواست مرخصی خواهرش، فاطمه سپهری، در ماه رمضان خبر داده و نوشته: خواهرم از درد شدید در هر دو دست‌اش به شدت ناراحت است.(۲۴ اسفند ۱۴۰۲ صدای آمریکا )

با گذشت بیش از ۶ ماه، تداوم بازداشت و بلاتکلیفی ساناز جهان تیغ در زندان ساری

ساناز جهان تیغ یکی از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، علیرغم گذشت بیش از شش ماه از زمان دستگیری، کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان ساری بسر میبرد.تاکنون جلسه دادگاه برای ساناز برگزار نشده است. همچنین، علیرغم پیگیری های خانواده وی از مرجع قضایی، مسئولین مربوطه با آزادی موقت او با تودیع وثیقه نیز مخالفت می کنند.وی اوایل شهریورماه سال جاری، برای سومین بار توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.این شهروند در تاریخ ۳۰ شهریورماه ۱۴۰۱، در ساری بازداشت و به زندان این شهر منتقل شد. وی نهایتا در تاریخ ۱۱ آبان ماه، از زندان قائمشهر با تودیع قرار وثیقه آزاد شده بود.وی مجددا اوایل دی ماه سال گذشته، برای دومین بار در رابطه با اعتراضات سراسری توسط نیروهای امنیتی در ساری بازداشت و به زندان قائمشهر منتقل شد. وی چندی بعد از این زندان آزاد شد.اتهامات مطروحه علیه وی، تبلیغ علیه نظام و تحریک مردم به برهم زدن امنیت کشور عنوان شده است.ساناز جهان تیغ پیش از این نیز در ارتباط با اعتراضات خوزستان بازداشت و با تودیع قرار وثیقه آزاد شده بود.(۲۵ اسفند ۱۴۰۲ هرانا)

جهت اطلاعات بیشتر در لینک زیر قابل مشاهده است:

https://zanan.bashariyat.org

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram