تهیه وتنظیم :علی فروتن، سعید بهشتی متین، صدرا مجیب یزدانی ، کریم ناصری
آگاهی بیشتر:
این گزارشات آماری از میان بیش از ۷۴ خبر که در طول اسفند ماه ۱۴۰۲ تهیه شده است.
آمار فوق از گزارشات رسانههای داخلی و خارجی مورد تائید دولت جمهوری اسلامی ایران جمعآوری شده و عملاً نمیتواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ درصد واقعیتهای جامعه باشد.
این گزارشات از سایت کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان که از رسانههای داخلی و خارجی مانند ایسنا، هرانا، ایسنا، ایرنا، ایلنا، هنر آنلاین، باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری فارس، کیهان، همشهری آنلاین، اسفندنیوز، سازمان ماده 18، کردپرس، کردپا، کمپین فعالین بلوچ، ههنگاو، بیبیسی فارسی، جمعآوری گراسفندده، تهیه شده است.
همکارانی که در گردآوری این موارد خبری نقض حقوق ادیان در اسفند ماه همکاری کردند خانمها و آقایان: کریم ناصری، آرشا کچوئیان، علی فروتن، صدرا مجیب یزدانی، قندیل دادخواه، سینا اشجعی، امیر پالوانه، شیوا کردفروشانی، سعید بهشتی متین، اسفندیار سنگری، آیلین علی ویردیلویی، پروین محمدی افقا، محمود گلستانی، محمدمهدی خسروپناه ، عباس رهبری، مریم حبیبی، کوثر ولیزاده، شراره هادیزاده رئیسی، میباشند.
اهل سنت:
اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تکتک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواستهای زیاده خواهانه نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی میشود.
زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را میگذرانند و بصورت مدام از سوی مأموران زندان به دلیل عقیدهشان مورد بیاحترامی قرار میگیرند.
اصل ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار میدهد. با این حال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده قانون اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از ۳ دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علیرغم اینکه مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیتهای کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهرهمندی برابر از فرصتها و امکانات محروم هستند، همینطور با موانع و محدودییتهای جدی برای تبلیغ باورهای خود و بجا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبهرو هستند.
در این ماه :
تماس تلفنی کوتاه مولوی فتحی محمد نقشبندی با خانواده خود پس از گذشت حدود شش ماه بیخبری
روز دوشنبه ٣٠ بهمن ماه ۱۴۰۲، مولوی فتحی محمد نقشبندی، امام جمعه بازداشت شده شهرستان راسک پس از گذشت حدود شش ماه بیخبری از سوی دستگاه قضایی اجازه یافت تا با خانواده خود تماس تلفنی کوتاهی داشته باشد. روز شنبه ٢١ بهمن ماه ۱۴۰۲، چند نفر از افراد پرنفوذ بلوچ و وابسته به نهادهای امنیتی توانسته بودند با وی در زندان وکیل آباد مشهد ملاقات و دیدار کنند که در آن دیدار به حافظ محمد حسین نقشبندی و حاجی محمد امین نقشبندی که به مشهد رفته بودند، اجازه ملاقات داده نشده بود.گفتنی است که بدنبال انتشار خبرهایی از جان باختن مولوی نقشبندی در بازداشتگاه نهادهای امنیتی بدلیل شکنجه و فشارهای روحی و جسمی و ایست قلبی، فضای بلوچستان به شدت ملتهب شده و مردم خواستار شفاف سازی دستگاههای قضایی و امنیتی نسبت به وضعیت این روحانی شده بودند.مولوی فتحی محمد نقشبندی به همراه فرزندش محمد در روز یکشنبه ٢٩ مرداد ماه ۱۴۰۲، در مسیر راسک به چابهار توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده و با گذشت این مدت هیچ ملاقاتی با خانواده خود نداشته است.در روز بازداشت وی، نیروهای اطلاعات سپاه و اداره اطلاعات با همکاری مسئولان شرکت نفت چهبار طی تماس تلفنی با مولوی فتحی محمد نقشبندی اطلاع داده بودند که جهت بازگشایی سهمیه های سوخت ماشین های خانواده خود شخصا به چابهار مراجعه کند.بدنبال این تماس، مولوی نقشبندی به همراه فرزند خود، محمد به سمت چابهار حرکت کرده بودند ولی در پایگاه برجک نیروی انتظامی در روستای نوبندیان بازداشت شدند.گفتنی است که بازداشت این روحانی مردمی همراه با توهین و تحقیر بوده و مردم خواستار آزادی بی قید و شرط این روحانی مردمی هستند.( رسانک,1 اسفند 1402)
استقبال اهالی اسماعیل آباد خاش از مولوی عبدالمجید مرادزهی
روز چهارشنبه ۲ اسفند ماه ۱۴۰۲، اهالی اسماعیل آباد خاش از مولوی عبدالمجید مرادزهی استقبال کردند. گفتنی است که روز دوشنبه ۱۰ بهمن ماه ۱۴۰۱، مولوی عبدالمجید مرادزهی، روحانی سرشناس اهل سنت در زاهدان و از نزدیکان مولوی عبدالحمید توسط نیروهای امنیتی در زاهدان بازداشت شد.مولوی مرادزهی از یک مراسم ختم در حال بازگشت بود که در خیابان و در مسیر منزلش توسط چندین تن از نیروهای امنیتی که با چهار خودرو آمده بودند، بازداشت شد.وی روز ۱۶ بهمن ماه ۱۴۰۲، پس از یک سال و ۶ روز بازداشت و بلاتکلیفی، از زندان وکیل آباد مشهد آزاد شد.لازم به ذکر است که مولوی مرادزهی سابقه تدریس در دارالعلوم مکی را دارد و در طول اعتراضات ١۴٠١، علاوه بر اطلاع رسانی و گفتگو با رسانه ها در خصوص اعتراضات زاهدان، مدیر انتشارات فاروق اعظم زاهدان و همچین موسسه فرهنگی پژوهشی المرتضی نیز بود.(رسانک,3 اسفند 1402)
مولوی عبدالحمید: قتلهای سیاسی و اعدامها نتوانسته مردم را از مطالباتشان منصرف کند
مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در خطبههای نماز جمعه چهارم اسفند گفت قتلهای سیاسی و اعدامها نتوانسته مردم را از مطالباتشان منصرف کند. به گفته این شخصیت برجسته اهل سنت کشور، مردم ایران خواستهها و مطالبات به حقی دارند و میخواهند کشور در مسیر درستی قرار بگیرد و مشکلات جاری حل شود.او خطاب به مسئولان جمهوری اسلامی گفت: «اعدامها را متوقف کنید.»امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه گفت دین اسلام و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اعتراف اجباری به قتل را نمیپذیرد.به گفته او، افزایش اعدامها همه ملت ایران را نگران کرده و جهان را تکان داده است.مولوی عبدالحمید در ادامه هشدار داد این اعدامها درست نیستند و برای کشور و مسئولان جمهوری اسلامی تبعات خواهند داشت.امام جمعه اهل سنت زاهدان همچنین با ابراز تاسف از یتیم شدن بسیاری از کودکان و بیوه شدن بسیاری از زنان ایرانی بر اثر اعدام افراد متهم به ارتکاب جرایم مربوط به مواد مخدر گفت این اعدامها هیچ فایدهای نداشتهاند و موجب کاهش جرائم نشدهاند.به گفته این شخصیت برجسته اهل سنت کشور، اعدام کسی که سلاح نداشته و کسی را نکشته، جایز نیست.جمهوری اسلامی علاوه بر تشدید اجرای احکام مرگ برای زندانیان جرایم مرتبط با مواد مخدر و قتل، صدور احکام اعدام را برای زندانیان سیاسی و معترضان تشدید کرده و شماری از آنها در خطر اجرای حکم قرار دارند؛ موضوعی که مورد اعتراضهای گسترده داخلی و بینالمللی قرار گرفته است.مولوی عبدالحمید در ادامه یادآور شد ملت ایران خواستار عدالت و انصاف و آزادی هستند.( صدای آمریکا ,4 اسفند 1402)
صدور حکم یک سال حبس برای « عبدالنصیر شهبخش» و « اسامه شهبخش(نارویی)» دو فیلمبردار مسجد مکی
«حکم یک سال حبس تعزیری در اوایل دی ماه ۱۴۰۲، در دادگاهی غیابی از شعبه اول دادگاه انقلاب زاهدان با ریاست قاضی «ابوالفضل جانفزا» برای دو فیلمبردار مسجد مکی «عبدالنصیر شهبخش» و « اسامه شهبخش(نارویی)» صادر شده و با اعتراض آنها به دادگاه تجدید استان ارسال شده بود روز سه شنبه یکم اسفند ماه ۱۴۰۲، با رد اعتراض، رای صادر شده از دادگاه بدوی حکم یک سال حبس تعزیری نامبردگان تایید شد. «عبدالنصیر شه بخش» فرزند عبدالرحیم (نوه مولوی عبدالحمید) از کارکنان حوزه دارالعلوم و عکاس مسجد مکی و «اسامه شه بخش (نارویی» فرزند محمد رسول فیلمبردار مراسمات مسجد مکی، هر دو در ۶ تیرماه ۱۴۰۲، در خیابان رازی و طباطبایی شهر زاهدان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده و روز ۲۷ آبان ماه پس از گذشت ۴ ماه و ۲۱ روز، معادل ۱۴۴ روز بازداشت از بند ۹ زندان زاهدان آزاد شده بودند. (حال وش, 4 اسفند 1402)
آزادی یک روحانی بلوچ بازداشتی اعتراضات زاهدان پس از ۱۲۴ روز با تودیع قرار وثیقه
هویت این روحانی بلوچ؛«عبدالصبور شه بخش » فرزند مولوی عبدالرحمن مدرس مدرسه دینی حیدر کرار واقع در خیابان جانبازان و اهل و ساکن زاهدان احراز شده است. عبدالصبور روز جمعه ۲۸ مهرماه ۱۴۰۲، پس از خروج از مصلی زاهدان با خشونت توسط نیروهای امنیتی بازداشت و بشدت تحت شکنجه قرار گرفته است که امروز پس از گذشت ۱۲۴ روز چهارشنبه با تودیع قرار وثیقه از زندان مرکزی زاهدان آزاد شده است. عبدالصبور از ناحیه کمر بشدت تحت شکنجه قرار گرفته که آثار شکنجه ها هنوز روی تن وی وجود دارد . لازم به ذکر است نیروهای نظامی و امنیتی از صبح روز جمعه ۲۸ مهرماه با برنامه ریزی قبلی همه معابر و خیابانهای اطراف مصلی و مسجد مکی را مسدود کرده بودند و پس از شروع اعتراضات مردم به سوی آنان یورش برده و همه شهروندان از پیر و جوان مجروح شده و کودکان را که بیش از ۵۰۰ نفر عنوان میشود را مورد ضرب و شتم شدید قرار داده و با اتوبوس هایی که قبلا آماده کرده بودند به مکان نامعلومی انتقال دادنده اند.»( حال وش, 4 اسفند 1402)
مولوی گرگیج برای پنجمین جمعه متوالی در نمازجمعه گالیکش سخنرانی نکرد
روز جمعه ۴ اسفند ۱۴۰۲، مولوی محمدحسین گرگیج برای پنجمین جمعه متوالی پس از آزادی عبدالمالک گرگیج فرزند خود که در ۲۰ مهرماه ۱۴۰۲ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از ۱۰۳ روز با قید وثیقه آزاد شده بود بدلیل فشارهای دستگاه های امنیتی سخنرانی نکرد. گفتنی است مولوی گرگیج از علمای سرشناس اهل سنت کشور کماکان حق سخنرانی در نمازجمعه گالیکش را ندارد و بازداشت فرزند ارشد وی که مدیر دفتر و مسئول رسانه او بود با هدف تحت فشار قرار گذاشتن ایشان برای جلوگیری از سخنرانی های انتقادی علیه نظام بوده است.طبق گزارشات منابع حال وش:«مولوی گرگیج نه تنها در نمازهای جمعه بلکه در مراسم عیدین هم حق سخنرانی ندارد و همچنین تمامی صفحات رسمی وابسته به وی که ادمین آن عبدالمالک گرگیج فرزنذش بود پس از دستگیری به مصادره وزارت اطلاعات درآمده است.»لازم به ذکر است جمهوری اسلامی به بهانه یک سخنرانی مذهبی مولوی گرگیج را پس از چهل سال امامت جمعه آزادشهر در تاریخ ۲۶ آذر ۱۴۰۰ عزل کرد که با اعتراضات مردم اهل سنت گلستان همراه بود و پس از آن مولوی گرگیج در گالیکش محل سکونت خود نمازجمعه را برپا و سخنرانی می کرد که با فشارها و تهدیدهای بسیاری از سوی حکومت منجمله حصر خانگی و احضار به دادگاه ویژه روحانیت مواجه شد که در آخرین مورد فرزند ارشد ایشان را در تاریخ ۲۰ مهر ۱۴۰۲دستگیر کردند تا از این طریق مانع ادامه سخنرانی های انتقادی ایشان علیه نظام شوند.( حال وش, 4 اسفند 1402)
پس از ۱۲۸ روز؛ مولانا فضل الرحمن کوهی از تماس و ملاقات با خانواده در زندان وکیل آباد محروم است
مولانا فضل الرحمن کوهی امام جمعه پشامگ شهرستان راسک از تماس تلفنی با خانواده و ملاقات محروم است.در ویدیویی که از سوی حافظ نوح کوهی فرزند مولانا کوهی منتشر شده، وی می گوید که از تاریخ ۳۰ مهرماه ۱۴۰۲ که مولانا توسط نیروهای نظامی بازداشت و به زندان وکیل آباد مشهد منتقل شده، هیچگونه اطلاعی از سرنوشت و وضعیت سلامت و جسمانی وی در دسترس نیست.حافظ نوح عنوان کرده که بیخبری از سرنوشت مولانا کوهی باعث افزایش نگرانی خانواده و نزدیکان شده است.مولانا فضل الرحمن کوهی در تاریخ ۳۰ مهرماه ۱۴۰۲، پس از دیدار با مولانا عبدالحمید در زاهدان، در حال بازگشت و خروج از شهر زاهدان توسط نیروهای نظامی در ایست و بازرسی بازداشت شده و به زندان وکیل آباد مشهد منتقل شده بود.این روحانی برجسته بلوچ از سوی دادگاه ویژه روحانیت در مشهد به پنج سال تبعید به شهرکرد استان چهارمحال بختیاری محکوم شده و طی بیست روز به وی فرصت داده شده بود تا به این حکم صادره اعتراض بکند.طبق آخرین گزارش که به دست کمپین فعالین بلوچ رسیده بود، مولوی کوهی در بند سیاسی زندان وکیل آباد مشهد نگهداری میشود.( فعالین بلوچ, 8 اسفند 1402)
آیا اعدامها در ۴۵ سال گذشته نتیجه داده است؟؛ دیدگاه روحانی برجسته اهل سنت چیست؟
مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان از افزایش اعدامها ابراز نگرانی کرد و گفت که اعدامها در ۴۵ سال گذشته نتیجهای نداده است. او تاکید کرد که این اعدامها مردم ایران و کل دنیا را تکان داده است. او در نماز جمعه گفت، افزایش اعدامها نه تنها مردم ایران را نگران کرده بلکه کل دنیا را هم تکان داده است.مولانا عبدالحمید تاکید کرد: «قرائت ما اسلام اعتدال و میانی است و بر اساس اعتقادات ما اعدامها درست نیستند و برای کشور و مسئولان و خانوادهها تبعاتی دارند.»امام جمعه اهل سنت زاهدان مثال آورد که پیامبر اسلام حتی افرادی که به دشمنان اطلاعات میدادند را اعدام نکرده است.این روحانی برجسته اهل سنت ایران از مجبور کردن زندانیان به اعتراف هم انتقاد کرد و گفت که این کار “خلاف شرع و قانون اساسی” است.وی به ویژه از اعدامها برای مواد مخدر انتقاد کرد و گفت، این گونه مجرمان باید به صورت دیگری زندان و یا جریمه شوند.این روحانی برجسته اهل سنت درباره عواقب و تبعات اعدامها هم تاکید کرد که این همه اعدام که برای مواد مخدر انجام شده هیچ ثمرهای نداشته است و بسیاری از خانوادهها در سیستان و بلوچستان بیسرپرست شدند و فرزندان آنها از تحصیل عقب ماندهاند و گدایی میکنند.(شبکه کلمه, 9 اسفند 1402)
شکستن شیشه یک خودروی پارک شده مشکوک در مقابل مسجد مکی با جمله توهین آمیز به اعتقادات مذهبی اهل سنت
روز یکشنبه ۶ اسفند ماه ۱۴۰۲، شیشه یک خودروی سواری پراید مشکوک که در مقابل مسجد مکی زاهدان با درج یک جمله توهین آمیز به اعتقادات مذهبی اهل سنت پارک شده بود، توسط افراد ناشناس شکسته شد. این خودرو از صبح امروز در مقابل مسجد پارک شده که بر روی شیشه عقب آن جمله عربی تحریک آمیزی با مضمون “لعنت خدا بر قاتل تو ای زهرا” نوشته شده بود که افراد ناشناس در پی مشاهده آن و با توجه به مشکوکیت آن شیشه عقب آن را شکستند.این جمله تحریک آمیز در حالی بر روی این خودروی مشکوک نوشته شده که پیروان اهل سنت حضرت فاطمه، دختر پیامبر اسلام را مورد احترام دانسته و به خودشان هیچگاه اجازه توهین به او نمیدهند و معتقدند که دختر پیامبر به مرگ طبیعی وفات کرده است اما شیعیان متعصب معتقدند که حضرت عمر، خلیفه دوم او را به قتل رسانده است.لازم به ذکر است که با توجه به سیاست های تفرقه افکنانه رژیم جمهوری اسلامی ایران و همچنین تغییر بافت جمعیت مرکز بلوچستان، شهر دزاپ تلاشهای بسیاری در حال انجام است که نشان میدهد حکومت ایدئولوژیک جمهوری اسلامی قصد ایجاد اختلاف و تفرقه بین بلوچ ها و غیربومیان را دارد که این تلاشها با توجه به اتفاقات و اعتراضات بعد از جمعه خونین زاهدان جهت کاستن قدرت اهل سنت افزایش پیدا کرده است.(رسانک , 9 اسفند 1402)
دادگاه مولانا فتحی محمد نقشبندی برگزار شد/ انتظار برای اجرای حکم پس از انتخابات
حافظ عبدالغفار نقشبندی فرزند مولانا فتحی محمد نقشبندی از برگزاری دادگاه پدر خود خبر داد و اعلام کرد که حکم وی صادر شده و قرار است پس از انتخابات مجلس اجرا شود. جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات مولانا فتحی محمد نقشبندی برگزار شد. گفته شده است که حکم ایشان بعد از انتخابات مجلس به اجرا درخواهد آمد.براساس گزارش های دریافتی، دادگاه این روحانی بلوچ که در زندان وکیل آباد مشهد به سر میبرد در دادگاه ویژه روحانیت برگزار و قرار است بعد از انتخابات حکم وی اجرا شود.حافظ عبدالغفار نقشبندی با انتشار پستی در کانال تلگرامی خود می گوید که هفته گذشته دادگاه پدرشان برگزار شده است.وی افزوده، به دلیل محرومیت از تماس مولانا فتحی محمد، تاکنون از حکم صادره وی اطلاعی در دسترس نیست و قرار است پس از انتخابات مجلس حکم وی اجرا شود.گفتنی است، پس از ۶ ماه از زمان بازداشت مولانا فتحی محمد، پس از فشارهای رسانه ای، مسئولان امنیتی و قضایی مجبور به قرار ملاقات برخی از افراد با وی شدند و او تنها یک تماس کنترل شده با خانواده داشته است.لازم به ذکر است، مولوی فتحی محمد نقشبندی در تاریخ ۲۹ مرداد ماه ۱۴۰۲، در مسیر راسک به چابهار توسط نیروهای نظامی بازداشت و به زاهدان منتقل شد.( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی, 10 اسفند 1402)
مولوی عبدالحمید خواستار کمک رسانی فوری به سیلزدگان بلوچستان شد
همزمان با وضعیت بحرانی سیلزدگان، امروز جمعه ۱۱ اسفند، مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان از عموم شهروندان خواسته تا برای کمک رسانی به سیلزدگان جنوب بلوچستان اقدام کنند. آقای عبدالحمید با اشاره به گرفتار سیلاب شدن شماره زیادی از روستاهای شهرستانهای چابهار و دشتیاری و در خصوص اقلام مورد نیاز گفت: «مواد غذای، زیرانداز، پتو و خودروهای کمکدار شاسی بلند نیاز هست و از عموم مردم میخوایم همکاری کنند تا امدادرسانی برای مناطق سیل زده انجام گیرد.»در پی بارندگی های اخیر جاری شدن سبل در جنوب سیستان و بلوچستان، همچنان ۳۸۷ روستا در شهرستانهای دشتیاری، چابهار و قصرقند در محاصره سیلاب هستند و وضعیت بیش از ۱۱۰ هزار نفر از مردم این منطقه بحرانی است.براساس اطلاع ایرانوایر، امروز جمعه ۱۱ اسفند ماه ۱۴۰۲ و با گذشت پنج روز از بارندگیهای شدید و جاری شدن سیل در شهرستان دشتیاری، هیچگونه امدادرسانی از سوی مسولین جمهوریاسلامی صورت نگرفته؛ اما صندوق های رای توسط سپاه در اسرع وقت به این مناطق سیلزده ارسال شده است.(سایت کانون دفاع از حقوق بشر, 11 اسفند 1402)
ارومیه؛ ماموستا حسن جنگخواه جهت تحمل هفت سال حبس به زندان منتقل شد
ماموستا حسن جنگخواه، روحانی کُرد اهل سنت و اهل شهرستان سلماس که اخیراً به ۷ سال حبس تعزیری محکوم شده بود، جهت اجرای حکم سنگین ٧ سال حبس تعزیری، بازداشت و به زندان منتقل شد. ( سایت کانون دفاع از حقوق بشر. 12 اسفند1402)
تکذیب بیانیه منتسب به دفتر امامجمعه اهلسنت زاهدان پیرامون حمایت از برخی کاندیداها
دفتر امامجمعه اهلسنت زاهدان، بیانیه منتسب به این دفتر در مورد اعلام حمایت از برخی کاندیداها در استان سیستان و بلوچستان را تکذیب کرد و آن را «جعلی» خواند. در بیانیه دفتر امام جمعه اهل سنت زاهدان آمده است: «شیخالاسلام مولانا عبدالحمید در مورد انتخابات هیچگونه اظهار نظری نکردهاند.»در پایان این بیانیه از کاربران و عموم مردم خواسته شده اخبار و مطالب مربوط به مولانا عبدالحمید را از سایت رسمی ایشان و شبکههای اجتماعی وابسته به آن دنبال کنند. ( حال وش. 12 اسفند1402)
ممانعت از بازدید مولوی عبدالحمید از مناطق سیل زده؛ بازداشت کوتاه مدت فرزند وی
روز دوشنبه چهاردهم اسفند ۱۴۰۲، فاروق اسماعیل زهی بازداشت شد. در این گزارش آمده است، صبح روز جاری فاروق اسماعیل زهی، فرزند عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان به همراه اعضای خانواده و همراهان پدرش برای بازدید از مناطق سیل زده دشتیاری در جنوب سیستان و بلوچستان عازم بودند که در یکی از ایست بازرسی های محور زاهدان-خاش بازداشت و ساعاتی بعد آزاد شد.بر اساس این گزارش، “نیروهای امنیتی فرزند دیگر مولوی عبدالحمید به نام حسان را نیز از خودرو خارج کردند. عبدالحمید اسماعیل زهی و همراهانش در اعتراض به این بازداشت، مدتی در مقابل ایست بازرسی منتظر ماندند تا فرزندانشان آزاد شوند.” پس از این ماجرا، خانواده اسماعیل زهی در تلاش برای ادامه سفر به دشتیاری، مجددا توسط نیروهای امنیتی در دو راهی جون آباد خاش متوقف و از ادامه سفر جلوگیری به عمل آمد، که نهایتا مجبور به بازگشت به زاهدان شدند.” ( حال وش. 14 اسفند1402)
ماموران امنیتی مانع خروج مولوی عبدالحمید از زاهدان شدند
یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این زندانی سنی مذهب ضمن تایید این خبر به خبرنگاران گفت: “اخیرا با درخواست آزادی مشروط آقای اورسن توسط قاضی پرونده و با دستور اداره اطلاعات مخالفت شده است.”این منبع مطلع در ادامه افزود: “این زندانی که پدر سه فرزند است، با محدودیتهای زیاد و مشکلات اقتصادی خانوادهاش در زندان به سر میبرد. همسر وی که با مدرک کارشناسی ارشد در استخدامی آموزش و پرورش شرکت کرده بود، در مرحله مصاحبه و تحقیقات محلی بخاطر پرونده شوهرش از طرف نهادهای امنیتی رد صلاحیت شده است. امری که به مشکلات معیشتی این خانواده افزوده است.” ( هرانا. 14 اسفند1402)
اعطای مرخصی پنج روزه به یکی از طلاب محکوم شده مسجد مکی از بازداشتین اعتراضات زاهدان
روز یکشنبه ۱۳ اسفند ماه ۱۴۰۲، «مجیب الرحمان کرمزهی» یکی از طلاب مسجد مکی زاهدان که در ۲۸ مهرماه ۱۴۰۲، توسط نیروهای امنیتی در سطح شهر زاهدان با خشونت بازداشت شده بود و به دو سال حبس تعزیزی محکوم شده بوده با قید وثیقه به مرخصی پنج روزه از زندان مرکزی زاهدان اعزام شد. ( حال وش. 14 اسفند1402)
ابراز همدردی مولوی عبدالحمید با مردم دشتیاری در پی ممانعت از سفر او به مناطق سیلزده
مولوی عبدالحمید اسماعیلزهی، پس از آنکه روز گذشته نهادهای امنیتی مانع سفر ایشان به مناطق سیلزده دشتیاری در جنوب بلوچستان شدند، روز سهشنبه ١۵ اسفند ۱۴۰۲، در پیامی با مردم این مناطق ابراز همدردی کرد. مولوی عبدالحمید در این پیام خطاب به مسئولان مربوطه در رابطه با تکرار حوادث سیل در این منطقه، گفت که باید به صورت کارشناسی کار کنند تا هر سال شاهد بروز اینگونه حوادث نباشیم. ( شبکه کلمه. 15 اسفند1402)
مولوی عبدالحمید: مردم نحوه انتخابات و گزینش نمایندگان را قبول ندارند
مولوی عبدالحمید، روز جمعه ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ در خطبههای نماز جمعه زاهدان به مشارکت اندک مردم در انتخابات مجالس شورای اسلامی و خبرگان اشاره کرد و گفت: «این اولین دوره نیست و بسیاری خود را از صحنه انتخابات کنار کشیدهاند که این مساله باید آسیب شناسی شود.» امام جمعه اهل سنت زاهدان در سخنانش تاکید کرد مردم به این نتیجه رسیدهاند که «نحوه گزینشی که الان در کشور صورت میگیرد نتوانسته مدیران توانمند و شایستگاه ملت را به صحنه بیاورد.» ( سایت کانون دفاع از حقوق بشر. 18 اسفند1402)
مولوی فضلالرحمن کوهی: حمله نیروهای نظامی به مردم نمازگزار زاهدان کمتر از ظلم اسرائیل به مردم فلسطین نیست
مولوی فضل الرحمن کوهی، زندانی سیاسی بلوچ که اخیرا از زندان آزاد شده است نسبت به سرکوب شهروندان زاهدانی واکنش نشان داد و گفت: «اگر کسی برخورد دیروزِ نیروهای امنیتی زاهدان را با نمازگزاران مسجد مکی در مسیر بازگشت از مصلای زاهدان را ببیند، ظلم اسرائیل بر مردم فلسطین و غزه را فراموش میکند. اگر از این حرف بنده میرنجید برنجید.» ( رسانک. 21 اسفند1402)
انتقاد تند مولوی عبدالحمید از دادگاه جمعه خونین زاهدان
مولوی عبدالحمید اسماعیلزهی، نوشت: «دادگاه این جنایت پس از انتظاری طولانی با احضار افراد معدودی از ماموران نیروی انتظامی تشکیل شده است.» این روحانی اهل سنت ایران تاکید کرده است که «آمران این جنایت و عاملان سپاهی و بسیجی آن هیچگاه بازخواست نشدند.» ( شبکه کلمه. 21 اسفند1402)
یورش و شکستن شیشه های برخی از پنجره های مسجد مکی توسط نیروهای نظامی
روز جمعه ۲۸ مهر ماه ۱۴۰۲، نیروهای امنیتی که در پاسخگو بودن به اعتراض ملت بلوچ ناموفق بوده، عجز و زبونی خود را با شکستن شیشه های مسجد مکی نشان دادند. گفتنی است که در پی اعتراضات مردمی در طی بیش از یکسال گذشته، رژیم جمهوری اسلامی ایران، از همه اهرم های فشار جهت سرکوب ملت بلوچ استفاده کرده اما موفق به خاموش کردن شعله انقلاب در بلوچستان نشدند. ( رسانک. 21 اسفند1402)
مولانا عبدالحمید: در هیچ کشوری نباید زندانی سیاسی وجود داشته باشد
امام جمعه اهل سنت زاهدان با تاکید بر اینکه حاکم باید در کنار ملت باشد و به منافع ملی فکر کند، اظهار داشت: حکومت پیامبر اکرم (ص) و خلفای راشدین برای انسانها «رحمت» بودند. مولانا عبدالحمید در خطبههای نماز جمعه ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ با بیان اینکه هیچ حاکمی حکومت را «حق ذاتی» خود نداند. هر حاکمی قبل از هر چیز نماینده ملت خودش است و باید به منافع و آسایش و راحتی ملت خودش فکر کند، تصریح کرد: معتقدیم نباید در هیچ کشوری زندانی سیاسی وجود داشته باشد، بلکه باید حرف سیاسیون شنیده شود و اگر حرف خوبی میزنند، آن را قبول کنیم. ( شبکه کلمه. 25 اسفند1402)
زندان کرمان؛ علی حیدر عالیزهی، روحانی اهل سنت آزاد شد
روز پنجشنبه بیست و چهارم اسفند ۱۴۰۲، علی حیدر عالیزهی، روحانی اهل سنت آزاد شد. آزادی این روحانی با ودیع وثیقه از زندان کرمان صورت گرفته است. ( هرانا. 25 اسفند1402)
زندان وکیل آباد مشهد؛ حبیب پیرمحمدی به مرخصی اعزام شد
روز دوشنبه بیست و هشتم اسفندماه، حبیب پیرمحمدی، زندانی سنی مذهب که دوران محکومیت خود را در زندان وکیل آباد مشهد سپری میکند، به مرخصی اعزام شد. حبیب پیرمحمدی در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ توسط نیروهای امنیتی در محل کار خود بازداشت و به یکی از سلول های انفرادی بازداشتگاه اداره اطلاعات مشهد منتقل شد. وی پس از ۱۰۳ روز بازجویی، در تاریخ ۱۰ تیر ۱۳۹۷ از بازداشتگاه اداره اطلاعات به زندان وکیل آباد این شهر منتقل شد. آقای پیرمحمدی در تاریخ ۵ اسفند ۱۳۹۷ توسط شعبه ۴ دادگاه انقلاب مشهد به ریاست قاضی هادی منصوری از بابت اتهام “اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم علیه امنیت داخلی” به پنج سال حبس تعزیری، از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به یک سال حبس تعزیری، از بابت اتهام “عضویت در یکی از گروه های فضای مجازی” به یک سال حبس تعزیری و از بابت اتهام “بغی” به پانزده سال حبس تعزیری محکوم شده بود. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی پانزده سال حبس برای وی قابل اجراست. حبیب پیرمحمدی، فرزند عیدمحمد، متاهل و متولد ۱۳۶۹ است.( خبرگزاری هرانا،29اسفند1402)
بازداشت ۲۰ فعال اهل سنت از ابتدای سال ۲۰۲۴ میلادی
وبسایت حقوق بشری «ههنگاو» در گزارشی اعلام کرده است که از ابتدای سال ۲۰۲۴ میلادی تا کنون ۳۰۰ شهروند تُرک، کُرد و بلوچ در شهرهای ایران، بازداشت شدهاند که هویت کامل همه آنها احراز شده است. بر اساس این گزارش، از میان افراد بازداشتی، ۱۵۱ نفر شهروند کُرد، ۵۷ نفر شهروند تُرک، ۲۹ نفر شهروند بلوچ، ۲۷ فعال زن و ۱۳ کودک (۹ کودک کُرد و ۴ بلوچ) هستند. همچنین ۲۰ فعال اهل سنت، پنج شهروند بهایی و ۲ نوکیش مسیحی در میان بازداشتشدگان دیده میشوند.(خبرگزاری ههنگاو.29اسفند1402)
بهائیان:
ایران، کشوری که در آن بهائیان زیادی زندگی میکنند، آئین بهایی هنوز یک در ایران «فرقه مرتد» تلقی میشود. . این مشهور است که بهاییان به دنبال صلح هستند، قدرت سیاسی نمیخواهند و تهدید امنیتی ایجاد نمیکنند. با این حال جمهوری اسلامی ایران آنها را تحت تعقیب قرار میدهد. از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی تاکنون، بهاییان به طور سامانمند و روشمند از دسترسی به تحصیلات عالی و همچنین حق اشتغال محروم بودهاند؛و اگر پیگیر حق از دست رفته خود باشند با اتهامات واهی و زندان و تهدید مواجه میگیرند و همواره درمعرض دستگیریهای بدون مجوز قانونی و حبس قرار گرفتهاند. بهائیان هرگز قادر نبودهاند به طور علنی از تعالیم دینی خود پیروی کنند. آنها تقریباً در تمام مراحل زندگی مورد بدرفتاری قرار میگیرند.
انتقال دانش و تجربه بشری، جز از طریق آموزش امکانپذیر نیست و به همین دلیل حق تحصیل یکی از حقوق بنیادی بشر در مواد ۲۶ و ۲۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر، بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بینالمللی حقوق مدنی و سیاسی و مواد ۱۳ ، ۱۴ و ۱۵ میثاق بینالمللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که همگی بر حق تحصیل بدون هیچ نوع تبعیض از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و یا هر عقیده اسفندگر یا اصل و منشأ ملی یا اجتماعی، دارایی، نسب یا هر وضعیت اسفندگر شناختهشده و بر آن تأکید شده و دولت ایران موظف است تمامی امکانات و تسهیلات لازم را برای ایجاد شرایط مناسب جهت بهره مندی همه شهروندان از این حق طبیعی فراهم کند و کلیه موانعی را که در اثر شرایط خاص جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مسیر رسیدن شهروندان به این حق قرار میگیرد، مرتفع سازند.
ممانعت از کسبوکار بهاییان یکی دیگر از فشارها و آزار و اذیتهایی است که بهاییان با آن مواجه هستند، پلیس اداره اماکن که وابسته به نیروی انتظامی است در نقاط مختلف کشور که سرکشی ماهانه به محل کسب شهروندان دارند، در اکثر مواقع محل کسب بهاییان را به دلیل عدم اجازه کسب، پلمپ میکنند.
در این ماه :
قائم شهر؛ جلسات آخرین دفاع پانزده شهروند بهائی برگزار شد
جلسات بازپرسی پانزده شهروند بهائی برگزار شد.در پی احضار شیرین کثیری، سهیل حقدوست، راکوئل عطائیان، ملودی صمیمی، نسیم صمیمی، فارس فنائیان، حسین فنائیان، امیلیا فنائیان، هومن طائف، سهراب لقایی، زهرا گلابیان، فوائد لقایی، آناهیتا کوشک باغی، کیومرث اکبری و بنفشه اسدیان به شعبه ششم دادسرای قائم شهر، این افراد در جلساتی جداگانه از تاریخ ۱۷ بهمن تا ۲۹ بهمن، آخرین دفاعیات خود را در خصوص اتهام فعالیت آموزشی و تبلیغی انحرافی مغایر یا مخل به شرع مقدس اسلام، به مرجع قضایی مذکور ارائه دادند.بر اساس گزارشاتی که به دست هرانا رسیده است، پس از برگزاری جلسات بازپرسی این شهروندان بهائی، سهیل حقدوست، راکوئل عطائیان و حسین فنائیان هر یک با تودیع وثیقه سیصد میلیون تومانی و مابقی متهمان این پرونده هر یک با تودیع وثیقه دویست و پنجاه میلیون تومانی آزاد شدند.یک منبع نزدیک به خانواده یکی از این افراد ضمن تایید این خبر به هرانا گفت: “طی روند قضایی مورد اشاره، امکان برخورداری از وکیل انتخابی از این افراد سلب شد و بازپرس پرونده با اتکا به تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری و امنیتی خواندن پرونده، تنها امکان اخذ وکیل تسخیری را برای آنها فراهم آورد.”روز دوشنبه بیست و چهارم مهرماه، منازل سهیل حقدوست، حسین فنائیان، سهراب لقایی، ابراهیم لقایی و فوائد لقایی، شهروندان بهائی ساکن قائم شهر توسط نیروهای امنیتی مورد تفتیش قرار گرفتند. در جریان این تفتیش، ماموران در مجموع ۳۷ دستگاه تلفن همراه، تعدادی لپتاپ و تبلت را از مالکین و مهمانان ضبط کردند.چندی پس از تفتیش منازل این افراد، بنفشه اسدیان، فارس فنائیان، فواد لقایی، زهرا گلابیان، نسیم صمیمی،آناهیتا کوشک باغی، کیومرث اکبری، امیلیا فنائیان و هومن طائف، ملودی صمیمی، حسین فنائیان، سهیل حق دوست و راکوئل عطائیان با دریافت پیامک هایی جداگانه از تشکیل پرونده علیه خود در دادسرای قائم شهر مطلع شدند.همچنین منزل بنفشه اسدیان روز دوشنبه بیست و سوم بهمن ماه توسط نیروهای امنیتی تفتیش شد.(هرانا ,1 اسفند 1402)
احضار و بازپرسی دو شهروند بهایی در کرمان
روحا ایمانی و فیروزه سلطان محمدی، دو شهروندی بهایی ساکن کرمان که در آذر ماه سال گذشته مدتی تحت بازداشت بودند، بار دیگر احضار شده و با اتهام جدیدی مورد بازپرسی قرار گرفتند. بنا به گزارش رسیده، در روزهای گذشته فیروزه سلطان محمدی و روحا ایمانی به شعبه ۵ بازپرسی کرمان احضار شدند. این دو شهروند بهایی پس از حضور در شعبه مذکور متوجه شدند که به اتهام «تبلیغ بهاییت و اقدامات آموزشی خلاف شرع اسلام» متهم و بر اساس همین اتهام، بازپرسی شدند.یادآوری میشود که این دو زن بهایی در ۱۳آذر۱۴۰۱ در منازل شخصی خود در کرمان بازداشت شده و پس ۱۷ روز انفرادی هر کدام با قرار وثیقه ده میلیارد ریال آزاد شدند.در یک سال گذشته، بهاییان ایران با تشدید آزار و فشار از سوی حکومت روبرو بودهاند. دهها شهروند بهایی که عمدتا زنان بهایی هستند، در طی این مدت بازداشت، محاکمه و زندانی شدهاند.(ایران وایر ,2 اسفند 1402)
پارکینگ خانه چهار شهروند بهائی در رفسنجان از سوی ماموران حکومت پلمب شد
مقامهای حکومت در رفسنجان چهار پارکینگ خانههای بهائیان را پلمب کردهاند.این شهروندان مجبور بودند به دلیل پلمب واحدهای صنفی خود در پارکینگ و حیاط خانه به ادامه فعالیت بپردازند. ( ایران اینترنشنال,3 اسفند 1402)
ممانعت از دفن و عدم تحویل پیکر یک شهروند بهائی در تهران
پیکر اسفندیار غضنفری، شهروند بهائی تحویل داده نشده است.یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این شهروند ضمن تایید این خبر به هرانا اطلاع داد: “علیرغم گذشت هفده روز از زمان فوت آقای غضنفری، شهروند بهائی ساکن تهران، مسئولین از تحویل دادن پیکر او به خانوادهاش خودداری ورزیدهاند. تا به حال، تنها مراسم یادبودی توسط خانواده و دوستان داغدارش برپا شده است.”در رویدادی مشابه چندی پیش مقامات اجازه دفن آفاق خسروی زند، شهروند بهائی دیگری، در قبرستان بهائیان تهران موسوم به گلستان جاوید را صادر نکردهاند. بر همین اساس، فرزندان خانم خسروی زند تصمیم گرفتند پیکر مادرشان را به منظور انجام تحقیقات پزشکی اهدا کنند. با این حال، دانشگاه از این تصمیم منصرف شد و در نهایت پیکر خانم خسروی زند توسط دانشگاه و بدون حضور خانوادهاش در قبرستان بهائیان دفن گردید.لازم به ذکر است، پیش از این نیز شهروندان بهائی جهت دفن جانباختگان خود در محل گورهای دسته جمعی که در جریان اعدام های گسترده بین سال های ۱۳۶۰ الی ۱۳۶۷ در بخشی از آرامستان خاوران به صورت بی نام و نشان ایجاد شده، تحت فشار قرار گرفتند. طی ماه های اخیر مسئولان بهشت زهرا بدون اجازه خانواده ها اقدام به دفن شهروندان بهائی در بخشی از آرامستان خاوران کردند.(هرانا ,4 اسفند 1402)
بیش از ۴ ماه بلاتکلیفی؛ تداوم بازداشت ایمان رشیدی، شهروند بهائی در زندان یزد
ایمان رشیدی، شهروند بهائی ساکن یزد کماکان در بازداشت بسر میبرد.یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این شهروند بهائی ضمن تایید این خبر به هرانا گفت: “آقای رشیدی علیرغم گذشت ۱۴۰ روز از زمان دستگیری، کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان یزد بسر میبرد. همچنان آزادی موقت وی میسر نشده است.”ایمان رشیدی در تاریخ سیزدهم مهرماه سال جاری، توسط ماموران اداره اطلاعات در یزد بازداشت شد. ماموران ضمن تفتیش منزل، تلفن همراه این شهروند و همسر وی را نیز ضبط کردند.این شهروند بهائی نهایتا پس از مدتی از بازداشتگاه اداره اطلاعات یزد به زندان این شهر منتقل شد.اوایل بهمن ماه سال جاری، جلسه آخرین دفاع ایمان رشیدی بدون دسترسی به وکیل، از بابت اتهاماتی از جمله تبلیغ علیه نظام و فعالیت تبلیغی انحرافی بر ضد شرع مقدس اسلام در دادسرای یزد برگزار شده بود.آقای رشیدی پیشتر نیز به واسطه فعالیت های خود سابقه بازداشت و محکومیت دارد. وی در بهمن ماه سال ۹۶ با اتمام دوره محکومیت از زندان آزاد شد.(هرانا, 4 اسفند 1402)
دو زن بهائی در دادسرای کرمان تفهیم اتهام شدند
روز چهارشنبه دوم اسفندماه ۱۴۰۲، روحا ایمانی و فیروزه سلطان محمدی در دادسرای کرمان تفهیم اتهام شدند.یک شهروند بهائی ساکن این شهر ضمن تایید این خبر به هرانا گفت: “این دو شهروند بهائی پیشتر به دادسرای کرمان احضار شده بودند. آنان پس از حضور در این مرجع قضایی توسط شعبه پنجم در خصوص تبلیغ بهائیت و اقدامات آموزشی خلاف شرع اسلام مورد تفهیم اتهام قرار گرفتند. تا کنون از مصادیق اتهامات مطروحه علیه این شهروندان اطلاعی حاصل نشده است.”روحا ایمانی و فیروزه سلطان محمدی در تاریخ یکشنبه ۱۳ آذرماه سال گذشته توسط نیروهای امنیتی بازداشت و اواخر همان ماه با تودیع وثیقه آزاد شدند.لازم به ذکر است خانم روحا ایمانی پیشتر نیز سابقه بازداشت و محکومیت به حبس را داشته است.(هرانا ,6 اسفند 1402)
بهروز فرزندی، شهروند بهائی از زندان عادل آباد شیراز آزاد شد
روز دوشنبه هفتم اسفند ۱۴۰۲، بهروز فرزندی، شهروند بهائی آزاد شد.یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این شهروند ضمن تایید این خبر به هرانا اطلاع داد: آزادی آقای فرزندی پس از پذیرش درخواست آزادی مشروط او از زندان عادل آباد شیراز صورت گرفته است.
بهروز فرزندی به همراه پنج شهروند بهائی دیگر در تاریخ هفدهم فروردین ۱۴۰۰ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به سلول های انفرادی بازداشتگاه های نیروی انتظامی تحت نظر اطلاعات سپاه و بازداشتگاه وزارت اطلاعات شیراز منتقل شدند. آنان نهایتا در اردیبهشت ماه با تودیع وثیقه، آزاد شدند.این افراد آبان ۱۴۰۰ توسط شعبه اول دادگاه انقلاب شیراز هر یک از بابت اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به هفت ماه و شانزده روز حبس تعزیری و از بابت اتهام عضویت در گروه های معاند نظام به سی و یک ماه و شانزده روز حبس تعزیری محکوم شدند. این شهروندان در تاریخ شانزدهم اسفند ۱۴۰۰ جهت تحمل دوران محکومیت بازداشت و به زندان عادل آباد شیراز منتقل شدند. بازداشت این شهروندان پس از احضار به دادگاه انقلاب به بهانه پاره ای از توضیحات و بدون ابلاغ اجرای احکام صورت گرفته بود.(هرانا ,11 اسفند 1402)
زندان عادل آباد شیراز؛ تداوم بازداشت و بلاتکلیفی یکتا فهندژ سعدی
یکتا فهندژ سعدی همچنان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد.یک منبع نزدیک به خانواده این شهروند بهائی ضمن تایید این خبر به هرانا گفت: “خانم فهندژ سعدی در تاریخ سی ام بهمن ماه، از بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز موسوم به پلاک ۱۰۰ به زندان عادل آباد شیراز منتقل شد. وی علیرغم گذشت هفتاد و شش روز از زمان بازداشت، کماکان به صورت بلاتکلیف در این زندان بسر میبرد.”یکتا فهندژ سعدی در تاریخ بیست و هفتم آذرماه، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود در شیراز بازداشت و سپس به بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر منتقل شد.کماکان از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه وی اطلاعی حاصل نشده است.یکتا فهندژ سعدی پیش از این نیز به واسطه فعالیت های خود سابقه بازداشت و محکومیت را داشته است.(هرانا ,13 اسفند 1402)
شیراز؛ تداوم بازداشت و بی خبری از وضعیت رویا ثابت، شهروند بهائی
رویا ثابت شهروند بهائی کماکان در بازداشت بسر میبرد.یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این شهروند بهائی ضمن تایید این خبر به هرانا گفت: “علیرغم گذشت هفده روز از زمان دستگیری خانم ثابت و پیگیری های مکرر خانواده وی از مراجع قضایی و امنیتی، مسئولین مربوطه از ارائه پاسخی روشن در خصوص وضعیت و محل نگهداری وی خودداری میکنند.”بر اساس گزارشاتی که به دست هرانا رسیده است، رویا ثابت تنها یک روز پس از دستگیری یک تماس تلفنی کوتاه با خانواده خود داشته است، او در این تماس به محل نگهداری خود اشاره ای نکرده و ابهامات موجود در خصوص سرنوشت این شهروند بهائی، به افزایش نگرانی های خانواده وی منجر شده است.رویا ثابت در تاریخ بیست و ششم بهمن ماه، پس از احضار توسط اطلاعات سپاه شیراز، بازداشت شد.پیشتر یک منبع مطلع به هرانا گفته بود: رویا ثابت در تاریخ چهاردهم دی ماه جهت پرستاری از پدر و مادر بیمار و سالمندش از امارات به شیراز سفر کرد. او قرار بود در تاریخ پنجم بهمن ماه به امارات بازگردد اما دو روز قبل از تاریخ مذکور، ماموران اطلاعات سپاه پاسداران به منزل ایرج ثابت و نصرت ممتاز سروستانی، پدر و مادر وی آمده و با ارائه حکم بازرسی خانه، اقدام به تفتیش خانه و بازجویی از رویا و دو تن از اعضای خانواده به نامهای مهرداد و فلورا ثابت کردند. سپس بدون ارائه حکم بازرسی، به منزل دو عضو خانواده رفته و اقدام به تفتیش خانه آنها کردند.در این میان ماموران چهار تلفن همراه اعضای خانواده و برخی مدارک خانم ثابت از جمله پاسپورت، بلیط هواپیما، گواهینامه رانندگی امارات و کارت هویتی وی در امارات را ضبط کردند. همچنین به صورت شفاهی به این شهروند بهائی اعلام شد که ممنوع الخروج شده است.از اتهامات مطروحه علیه خانم ثابت اطلاعی حاصل نشده است.(هرانا ,13 اسفند 1402)
جامعه جهانی بهائی از تخریب بیش از ۳۰ قبر بهائیان در گور دستهجمعی خاوران خبر داد
جامعه جهانی بهائی با انتشار بیانیهای که ارسال کرده نوشت که مقامهای جمهوری اسلامی طی هفته گذشته نشان این قبرها را برداشته و با بولدوزر آنجا را تخریب کردند. این بیانیه تاکید میکند که این رخداد تازهترین اقدام ظالمانه جمهوری اسلامی علیه اقلیت مذهبی بهائی و بخشی از یک کمپین ۴۴ ساله آزار و اذیت سیستماتیک بهائیان از جمله تخریب گورستان آنها است. بر اساس این گزارش، طی هفته گذشته بازدیدکنندگان بهائی گورستان خاوران متوجه شدند که سنگ قبرهای کوچک و پلاکهای فلزی باقی مانده در هر قبر برداشته شده و زمین با بولدوزر صاف شده است. (ایران اینترنشنال ,14 اسفند 1402)
انیسا فنائیان، شهروند بهائی به شانزده سال حبس و دیگر مجازات ها محکوم شد
انیسا فنائیان، شهروند بهائی، توسط دادگاه انقلاب سمنان به شانزده سال حبس، پرداخت جزای نقدی، محرومیت از حقوق اجتماعی و مصادره اموال محکوم شد. براساس حکمی که توسط شعبه یک دادگاه انقلاب سمنان به ریاست علی ایثاری صادر و روز یکشنبه بیست اسفند به خانم فنائیان ابلاغ شده است، وی از بابت اتهام “تشکیل گروه با هدف برهم زدن امنیت کشور” به ده سال حبس، از بابت اتهام “فعالیت آموزشی یا تبلیغی انحرافی مغایر یا مخل به شرع مقدس اسلام در قالب فرقه، گروه، جمعیت یا مانند آن” به تحمل پنج سال حبس، پرداخت مبلغ پنجاه میلیون تومان جزای نقدی و پانزده سال محرومیت از حقوق اجتماعی درجه پنج و در خصوص اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به یک سال حبس محکوم شده است. همچنین مبلغ ۴۳۵۰ دلار که دارایی شخصی اعضای خانواده که از اتاق دختر انیسا فنائیان ضبط شده بود، به نفع دولت مصادره شده است. (هرانا ,21 اسفند 1402)
بیش از ۸۰ روز بلاتکلیفی؛ تداوم بازداشت یکتا فهندژ سعدی در زندان عادل آباد شیراز
یکتا فهندژ سعدی در تاریخ بیست و هفتم آذرماه ۱۴۰۲، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود در شیراز بازداشت و سپس به بازداشتگاه اداره اطلاعات موسوم به پلاک ۱۰۰ این شهر منتقل شد. وی نهایتا در تاریخ سی ام بهمن ماه، به زندان عادل آباد شیراز منتقل شد. کماکان از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه این شهروند بهائی اطلاعی حاصل نشده است. یکتا فهندژ سعدی پیش از این نیز به واسطه فعالیت های خود سابقه بازداشت و محکومیت را داشته است. (هرانا ,23 اسفند 1402)
یزد؛ جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات هشت شهروند بهائی برگزار شد
در جریان این جلسه احمد نعیمی، جمال قدیرزاده، ایمان رشیدی، ویدا احراری، مژگان بصیری، شکوفه بصیری، کامیاب راعی و عارف نعیمی در خصوص اتهامات “تبلیغ علیه نظام” و “فعالیت تبلیغی انحرافی بر ضد شرع مقدس اسلام” به دفاع از خود پرداختند. یک شهروند بهائی ساکن این شهر ضمن تایید این خبر به خبرنگاران گفت: عارف نعیمی پس از دادگاه با قرار تامین آزاد شد. (هرانا ,23 اسفند 1402)
ساری؛ جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات سه شهروند بهائی برگزار شد
در جریان این جلسه که در شعبه دوم دادگاه انقلاب ساری برگزار شده، هومن طائف، شیرین کثیری و فارس فنائیان از بابت اتهام فعالیت آموزشی و تبلیغی انحرافی مغایر یا مخل به شرع مقدس اسلام به دفاع از خود پرداخته اند. جلسه دادگاه آقای طائف در روز سه شنبه بیست و دوم اسفندماه ۱۴۰۲، خانم کثیری در تاریخ بیست و سوم اسفندماه ۱۴۰۲ و آقای فنائیان روز پنجشنبه بیست و چهارم اسفندماه ۱۴۰۲، در شعبه مذکور برگزار شده است. این افراد پیشتر با دربافت ابلاغیه ای به مرجع قضایی مذکور احضار شده بودند. (هرانا ,24 اسفند 1402)
ایمان رشیدی، شهروند بهائی از زندان یزد آزاد شد
یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این شهروند بهائی ضمن تایید این خبر به خبرنگاران گفت: “آزادی آقای رشیدی با تودیع وثیقه از زندان یزد صورت گرفته است.” ایمان رشیدی در تاریخ سیزدهم مهرماه سال ۱۴۰۲، توسط ماموران اداره اطلاعات در یزد بازداشت شد. ماموران ضمن تفتیش منزل، تلفن همراه این شهروند و همسر وی را نیز ضبط کردند.این شهروند بهائی نهایتا پس از مدتی از بازداشتگاه اداره اطلاعات یزد به زندان این شهر منتقل شد. (هرانا ,26 اسفند 1402)
نماینده کانادا: محدودیت های ایجاد شده بر بهاییان، بلوچ ها و کوردها غیرقابل قبول است
دوشنبه ٢٨ اسفند ماه ۱۴۰۲، در جریان نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو سوئیس، نماینده کانادا تجاوز جنسی به معترضان و فشار بر اقلیتهای مذهبی و ملی را محکوم کرد و از ایران خواست تا با کمیته مستقل حقیقتیاب همکاری بدون شرط داشته باشد. او در سخنان خود از محدودیتهای ایجاد شده بر اقلیتهای بهایی، بلوچ و کورد انتقاد کرد و افزایش چهل و سه درصدی آمار اعدام در سال ۲۰۲۳ را غیر قابل قبول خواند. نماینده کانادا همچنین تجاوز و خشونت جنسی مقامات امنیتی نسبت به بازداشتشدگان در اعتراضات مسالمتآمیز را به شدیدترین شکل ممکن محکوم کرد.(خبرگزاری رسانک،28اسفند1402)
تایید حکم زندان و شرکت در کلاسهای فرقه درمانی بهاییان ایران
در آخرین روزهای سال همچنان جمهوری اسلامی با صدور احکام قضایی به آزار و فشار بر شهروندان بهایی ادامه میدهد. در خبر رسیده به ایران وایر، دادگاه تجدیدنظر استان خراسان شمالی حکم بدوی یک خانواده بهایی را در بجنورد تایید کرد. شعبه یک دادگاه انقلاب بجنورد درماه دی۱۴۰۲ شعله شهیدی (ثنائی) و دو پسر او به نامهای فاران و شایان ثنائی را با اتهامات نظیر «فعالیت آموزشی و تبلیغی انحرافی مغایر و یا مخل به شرع مقدس اسلام» به حبس، پرداخت جریمه نقدی و محرومیت اجتماعی محکوم کرد. بر اساس رای صادره، فاران ثنائی به دو سال و شش ماه حبس تعزیری و ۵۰ میلیون تومان جریمه نقدی، شایان ثنائی را به دو سال و دو ماه حبس و ۵۰ میلیون تومان جریمه نقدی، و شعله شهیدی را به پرداخت ۵۰ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شدند. دادگاه همچنین رای به مصادره کلیه اموال مضبوط از تفتیش منزل خانواده ثنائی مانند لپ تاب، موبایل و قاب عکسها را صادر کرد. در ۲۲تیر۱۴۰۱ ماموران امنیتی به منزل و محل کار شعله شهیدی و پسرانش هجوم برده و پس از تفتیش دو محل وضبط لپ تاب، گوشیهای همراه، کتب مذهبی و مقادیر زیادی از اجناس مغازه (فروشگاه لوازم آرایشی و بهداشتی) هر سه تن را بازداشت کردند.(خبرگزاری هرانا.29اسفند1402)
شبنم تبیانیان، شهروند بهائی به حبس و دیگر مجازات ها محکوم شد
شبنم تبیانیان، شهروند بهائی ساکن سمنان با حکم دادگاه انقلاب این شهر به شش ماه حبس و دیگر مجازات ها محکوم شد. حکم حبس این شهروند به پرداخت ۲۴ میلیون تومان جزای نقدی تبدیل شده است. براساس حکمی که اخیرا توسط شعبه یک دادگاه انقلاب سمنان صادر و در تاریخ بیست و هفتم اسفندماه ۱۴۰۲ به خانم تبیانیان ابلاغ شده است، وی به اتهام “فعالیت آموزشی و تبلیغی انحرافی مغایر و یا مخل به شرع مقدس اسلام” به شش ماه حبس و از بابت مجازات های تکمیلی به دو سال ممنوعیت از عضویت در احزاب و گروه ها و دسته جات سیاسی و اجتماعی و همچنین شش ماه شرکت در کلاس های فرقه درمانی اداره تبلیغات اسلامی محکوم شده است. حکم حبس این شهروند به پرداخت بیست و چهار میلیون تومان جزای نقدی تبدیل شده است. جلسه دادرسی به اتهامات این شهروند در تاریخ سیزدهم اسفندماه سال گذشته در مرجع قضایی مذکور برگزار شده بود. شبنم تبیانیان، شهروند بهائی ساکن سمنان که مادر دو کودک هشت و دوازده ساله است، در تاریخ سی ام مرداد ۱۴۰۲ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و اواسط شهریورماه همان سال با تودیع وثیقه از زندان سمنان آزاد شد. در زمان بازداشت، منزل شخصی این شهروند مورد تفتیش نیروهای امنیتی قرار گرفت و برخی از لوازم شخصی وی ضبط شد.( خبرگزاری هرانا،29اسفند1402)
اطلاعات بیشتر در لینک زیر قابل مشاهده است: