گزارش آماری نقض حقوق ورزش و ورزشکاران، تیر ماه ۱۴۰۲

تهیه کنندگان گزارش و آمار: احسان احمدی‌خواه، داوود لطفی، امیر رضا ولی زاده، سپهر رضایی شایان

آگاهی بیشتر:

این گزارشات آماری از میان بیش از  ۷۲ خبر که در طول تیر ماه ۱۴۰۲ تهیه شده است.

این گزارشات از سایت کمیته دفاع از حقوق ورزش و ورزشکاران تهیه شده است که از رسانه‌های داخلی و خارجی مانند همشهری‌آنلاین، خبرگزاری فارس، خبرگزاری تسنیم، ورزش سه، ایلنا، ایرنا، ایسنا، گروه ورزش خبرنگاران جوان، شبکه اطلاع‌رسانی هرمز، شبکه اطلاع‌رسانی دنا، خبرگزاری دی، پایگاه خبری تحلیلی انتخاب و خبر ورزشی، ایران وایر، ایران اینترنشنال جمع‌آوری ‌گردیده است.

آمار فوق از گزارشات رسانه‌های داخلی و خارجی مورد تأیید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع‌آوری شده و عملاً نمی‌تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ در صد واقعیت‌های جامعه باشد.

همکارانی که در گردآوری این موارد خبری نقض حقوق ورزش و ورزشکاران در تیر ‌ماه همکاری کردند، خانم‌ها و آقایان: رضا شایگان، امیررضا ولی زاده،  احسان احمدی خواه، سینا اشجعی، زهرا رهایی، طیبه نجاتیان، فرشاد اعرابی، نگار سنمار، سپهر رضایی شایان می‌باشند.

اخبار عمومی

قتل دروازه‌بان تیم امید مس کرمان به ضرب گلوله

علیرضا شهریاری پناه، دروازه‌بان تیم امید مس کرمان در یک نزاع خانوادگی با شلیک گلوله یکی از بستگان خود کشته شده است. گفته میشود که درگیری به دلیل مسائل مالی یا شخصی بوده است. (ایران اینترنشنال، دوم تیرماه ۱۴۰۲)

وزارت ورزش: با عوامل درگیری در فدراسیون ووشو برخورد قضایی می‌کنیم

روز پنج‌شنبه (یک تیرماه ۱۴۰۲) تعدادی از مراجعان فدراسیون ووشو که فرزندان‌شان از ورزشکاران این رشته هستند، با ورود از در مجموعه ورزشی آزادی در فدراسیون ووشو حاضر شدند. گویا اختلاف موجود میان این افراد و مسوولان فدراسیون ووشو که دارای سابقه قبلی نیز بوده، موجب بروز درگیری شده و صحنه‌های ناخوشایندی را رقم زد. پس از این اتفاق بلافاصله با حضور عوامل حراست مجموعه و ماموران پلیس ۱۱۰ موضوع صورت‌جلسه شد تا بررسی تخصصی توسط حراست وزارت ورزش و جوانان صورت پذیرد. پس از اتمام بررسی‌ها و روشن شدن موضوع، برخورد قضایی و انضباطی با عاملان و مقصران این اتفاق صورت می‌پذیرد. (ایران اینترنشنال، دوم تیرماه ۱۴۰۲)

سارقان موتورسوار به مربی تیم ملی حمله کردند

حمید مطهری مربی تیم ملی کشورمان عصر روز دوشنبه در اتوبان مدرس جنوب به شمال، نرسیده به اتوبان صدر مورد حمله سارقان قرار گرفت. در این درگیری سه موتورسوار زورگیر با کمین برای مطهری، ابتدا آینه خودروی او را شکستند و به محض اینکه مربی تیم ملی شیشه را پایین داد که ببیند چه اتفاقی افتاده است به وی حمله کردند. این درحالی بود که حمید مطهری نیز مقاومت به خرج داده و تلاش کرد مانع سرقت زورگیران شود، اما در نهایت سارقان در حضور بهت‌زده مردم در ترافیک اتوبان مدرس، گردنبند مربی تیم ملی را سرقت کرده و پا به فرار گذاشتند! (تسنیم، پنجم تیرماه ۱۴۰۲)

جریمه استقلال، پرسپولیس، سپاهان و ۱۱ تیم دیگر به دلیل مجوز حرفه‌ای

کمیته انضباطی برای ۱۴ تیم لیگ برتری که به دلیل نقص در مدارک مجوز حرفه ای و یا اقدام‌نکردن برای دریافت آن، جریمه مالی در نظر گرفته است. آنچه که از رای کمیته انضباطی بر می‌آید، تیم‌های پایین جدول و البته استقلال، بالاترین جریمه‌ها را باید پرداخت کنند. (ایران اینترنشنال، هفتم تیرماه ۱۴۰۲)

حضور این افراد با دستور حجت کریمی ممنوع شد؛ اتفاق غیرقابل بخشش امروز هرگز تکرار نخواهد شد

باشگاه استقلال با انتشار یک بیانیه نسبت به حواشی امروز تمرین جواد نکونام و شاگردانش واکنش نشان داد و از هواداران این تیم عذرخواهی کرد. در کمپ حجازی یکی از «اراذل» معروف تهران با حمله به هواداران منتقد حجت کریمی که علیه او شعار می‌دادند یکی از آنها را مورد ضرب و شتم قرار داد. (ایران اینترنشنال، نهم تیرماه ۱۴۰۲)

محمود خسرویوفا؛ رابطه ترور خامنهای و ریاست کمیته ملی المپیک

علی خامنه‌ای در ششمین روز تابستان سال ۱۳۶۰ یک روز پیش از انفجار در دفتر حزب جمهوری اسلامی هدف سوء قصد قرار گرفت. بمب که گفته می‌شود در یک ضبط‌ صوت مقابل او جاگذاری شده بود منفجر شد، اما او جان سالم به در برد. طبق روایت‌ها، سه محافظ، در

گریز رهبر کنونی جمهوری اسلامی از مرگ نقش داشتند که یکی از آن‌ها  خسروی وفا است که امروز  بر کرسی بالاترین مسند رسمی ورزش ایران نشسته و پل ارتباطی ایران با بالاترین نهاد بین‌المللی ورزش جهان است، رئیس  کمیته ملی المپیک. این  یعنی قربانی کردن ورزشکاران ایران، در راه ایدئولوژی جمهوری اسلامی. (ایران وایر یازدهم تیر ۱۴۰۲(

جیب تازه برای دلارهای دولتی؛ ریاست مهدی تاج و هزینه های نجومی

مهدی تاج رییس فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی، ادعا کرده است که به ‌دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران امکان ورود دستگاه‌های VAR یا همان کمک داور ویدیویی به کشور وجود ندارد، در تلاش هستیم که با فیفا صحبت کنیم تا به ‌صورت یکجا VAR را از آن‌ها بگیریم. موانع ساده‌ای نداریم. همین دلیل، نباید به‌مانند کشورهای دیگر به ما نگاه کنند؛ چراکه برای واردات و انتقال پول، با مشکلاتی روبه‌رو هستیم. تاج  اما حالا از هزینه‌های زیادی صحبت می‌کند که بر گردن دولت است برای ورود این سیستم اما مشخص نیست هدف او واقعا چیست! ادامه بهره‌برداری شخصی یا…)ایران وایر، یازدهم تیرماه ۱۴۰۲)

روز خبرنگار ورزشی ۲ جولای

به گفته همسر احسان پیربرناش، این خبرنگار ورزشی و طنزنویس ایرانی به ۱۸ سال حبس محکوم شده که ۱۰ سال آن قابل اجرا است.همسر آقای پیربرناش، با اعلام این خبر در توییتر نوشت: «به رغم نامه پزشک زندان مبنی بر بیماری و عدم تحمل حبس و به رغم بی‌گناهی عیان همسرم، احسان پیربرناش در دادگاه انقلاب ساری به ۱۸ سال حبس محکوم شد که ۱۰ سال از آن قابل اجراست.» احسان پیربرناش از جمعه ۶ آبان ۱۴0۱ بازداشت و به زندان قائم‌شهر منتقل شد، بدون مرخصی در زندان بود. (ایران اینترنشنال، سیزدهم تیرماه ۱۴۰۲)

در جنجال حمله “هانی کُرده” معاون فرهنگی استقلال برکنار شد و معاون فتح الله زاده جایگزین میشود

در پی درگیری در نخستین تمرین استقلال و حمله هانی کُرده و نوچه‌هایش به هواداران، معاون فرهنگی باشگاه استقلال برکنار شد و حجت‌الاسلام مالک جانشین علوی خواهد شد. او مشاور فرهنگی فتح‌الله‌زاده بوده است که از دریافتی‌های نجومی فوتبالیست‌ها دفاع کرده بود. وی گفت: فوتبالیست شاید در یک دقیقه از بازی جوری صدمه ببیند که هیچگاه نتواند بازی کند. آیا کسی آنها را بیمه می‌کند؟ مگر عمر فوتبالی یک فوتبالیست چقدر است؟ (ایران اینترنشنال، چهاردهم تیرماه ۱۴۰۲)

تیم ملی والیبال بدون سرمربی شد

عدم صدور ویزا برای بهروز عطایی، سرمربی تیم ملی والیبال ایران، در نهایت منجر به بازگشت او به تهران شد.هفته سوم لیگ ملت‌های والیبال در آناهایم آمریکا در حالی برگزار می‌شود که آمریکایی‌ها به چند بازیکن ستاره ایران از جمله امین اسماعیل‌نژاد، محمد طاهر وادی و آرمان صالحی ویزا ندادند و در خصوص سه نفر از اعزای کادر فنی از جمله سرمربی، مشاور فنی و آنالیزور تیم ملی والیبال کشورمان اعلام کردند که هنوز پروسه صدور ویزای آن‌ها کامل نشده است. بهروز عطایی، مصطفی کارخانه و حسین خوریانی در فرانکفورت و سپس در آنکارا منتظر صدور ویزا بودند تا بلافاصله به جمع ملی‌پوشان در آناهایم بپیوندند.بر این اساس تیم ملی والیبال ایران در سه بازی دیگر خود مقابل بلغارستان، آرژانتین و کوبا در هفته سوم لیگ ملت‌ها بدون حضور سرمربی، مشاور فنی و آنالیزور به مصاف رقبای خود خواهد رفت. مشکلی که در بازی گذشته مقابل فرانسه تیم ملی والیبال ایران را آزار داد و در سه بازی دیگر نیز این مشکل همراه تیم خواهد بود. (ورزش۳،  پانزدهم تیر ماه ۱۴۰۲(

پایان اعتصاب در تیم ملی، معترضین بازگشتند

رییس فدراسیون شنا از بازگشت ملی پوشان باتجربه واترپلو به تیم ملی بعد از اعتصاب واعتراض‌های اخیر خبرداد.واترپلوی ایران با الکساندر چیریچ مسیری موفق را طی کرد و توانست در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ اندونزی بعد از حدود نیم قرن صاحب مدال شود. این مربی صربستانی بعد از چند سال از بدنه تیم ملی ایران جدا شد و فدراسیون شنا تصمیم گرفت برای بازی‌های آسیایی هانگژو از سرمربی ایرانی استفاده کند.چندی قبل برخی از ملی پوشان باتجربه واترپلو در فضای مجازی اعلام کردند در اعتراض به سیاست‌های فدراسیون در تمرینات حاضر نمی‌شوند و از حضور در بازی‌های آسیایی هانگژو انصراف می‌دهند حالا بعد از مدتی محسن رضوانی، رییس فدراسیون شنا از حل این مشکل خبر داده و به فارس می‌گوید: “با مذاکرات انجام شده ۶ نفر از این بازیکنان به تیم بازگشتند. (ورزش۳، شانزدهم  تیر ۱۴۰۲(

رئیس فدراسیون دوچرخهسواری: دوچرخه باید وارد کنیم با اسب که نمیتوانیم استعدادی پرورش دهیم

رسول اسدی :رئیس فدراسیون دوچرخه سواری درباره دیدارش با وزیر ورزش ، در تاریخ ۱۵ تیر ماه در مصاحبه اش گفت درباره نبود امکانات گفته است: باید دوچرخه در اختیارمان قرار گرفته شود. با اسب که نمی‌توانیم تمرین کنیم. ما باید دوچرخه‌ها را وارد کنیم و به ارز نیاز داریم، به همین دلیل مشکلاتمان زیاد است. (ایسنا بیست و دوم تیر ۱۴۰۲(

رقیب دبیر در انتخابات فدراسیون کنار کشید؛ در رقابت یکطرفه شانسی برای دیگر نامزدها نیست

حمید بنی تمیم، نایب‌رئیس و سرپرست پیشین فدراسیون کشتی از حضور در انتخابات انصراف داد.او گفته است: متأسفانه اینکه روند برگزاری انتخابات و عدم شفافیت موجود را می‌بینم و علیرغم هشدار دستگاه‌های نظارتی بر خلاف ادوار گذشته، مجری انتخابات، خود کاندیدای ریاست فدراسیون است، شرایط به گونه‌ای است که در رقابتی یک طرفه فرصت و شانسی برای دیگر کاندیداها باقی نمی‌ماند. ترجیح می‌دهم از انتخابات فدراسیون کشتی کنار کشیده و در سنگری دیگر به جوانان این مرز و بوم و آینده سازان ایران اسلامی خدمت کنم. امید آنکه بزرگان، پیشکسوتان و قهرمانان کشتی این تصمیم را بر من ببخشند. (ایران اینترنشنال بیست و دوم تیر ۱۴۰۲(

شکایت باشگاه سپاهان از پیشکسوت پرسپولیس

کمیته اخلاق به واسطه شکایت باشگاه سپاهان از پیشکسوت پرسپولیسی‌ها، او را دعوت کرد.سپهر حیدری، مدافع اسبق پرسپولیس، با توجه به انتشار استوری در صفحه شخصی‌اش با شکایت از سوی باشگاه سپاهان مواجه شده است.پیشکسوت پرسپولیس در آن مقطع با اعتراض نسبت به اتفاقات لیگ متنی را منتشر کرده و از درخواست برای عدالت صحبت کرده بود که اکنون باشگاه سپاهان از وی به کمیته اخلاق شکایت کرده است.قرار بود روز دوشنبه سپهر حیدری در کمیته اخلاق حضور یابد که به واسطه حضورش در امارات، این جلسه انجام نشد و پرونده از سوی وکیل وی دنبال خواهد شد.(خبر انلاین بیست و دوم تیر ۱۴۰۲)

فروغی: مشکل فشنگ وجود دارد!

عضو تیم ملی تیراندازی گفت: اختلاف پاداش بین فوتبال و سایر رشته‌ها وجود دارد و تیراندازی هم از این قاعده مستثنی نیست.جواد فروغی در خصوص مراسم تجلیل از مدال‌آوران اظهار داشت: تجلیل از ورزشکاران در هر سیاستی شاکله خوبی دارد و خدا را شکر این بخش بعد از حضور آقای قربانی شاکله خوبی دارد. اصل تجلیل باعث نشاط و انگیزه ورزشکاران می‌شود.دارنده مدال طلای المپیک در خصوص تفاوت پاداش بین فوتبال و سایر رشته‌ها گفت: این چیزی نیست که فروغی بگوید. متاسفانه این اختلاف پاداش همیشه است و نقطه برجسته آن فوتبال است و همه رشته ها چه در پاداش و چه قرارداد اختلاف زیادی با فوتبال دارند و‌ تیراندازی هم مستثنی نیست. الان قرارداد تیراندازان را اگر با سایر رشته‌ها مقایسه کنید چیزی برای گفتن باقی نمی‌ماند.(ورزش سه بیست و سوم تیر ۱۴۰۲)

تیم ویژه سازمان بازرسی در باشگاه سپاهان؛ «از کجا می‌آورند که همه ستاره‌ها را می‌خرند؟»

خبرگزاری فارس و «ورزش سه» خبر داده‌اند سازمان بازرسی کل کشور به دلیل حضور پررنگ باشگاه سپاهان در فصل نقل و انتقالات فوتبال ایران، تیمی را برای بررسی قراردادهای بسته شده در ساختمان این باشگاه مستقر کرده است. سازمان بارزسی کل کشور همچنین اعلام کرد: «در صورت کشف هر گونه تخلف احتمالی در رابطه با قراردادها و دیگر مسایل مالی، ضمن ارائه پرونده به نهادهای ذیصلاح و قضایی، در خصوص فسخ و کنسل شدن قرارداد نیز اقدام خواهد شد.» رسیدگی به تخلفات احتمالی در باشگاه سپاهان اصفهان در حالی است که دقیقا یک‌ سال پیش فساد ۹۲ هزار میلیارد تومانی شرکت فولاد مبارکه اصفهان بلوایی در بخش‌های مختلف حاکمیتی جمهوری اسلامی به وجود آورد و مدتی بعد، اشخاص متعددی برای تکذیب و توجیه آن تلاش کردند. (ایران اینترنشنال ، بیست و چهارم تیرماه ۱۴۰۲)

قهرمان دوومیدانی ایران: موبایلم را برای خرید کتانی و مکمل غذایی فروختم

حمیدرضا کیا ملی‌پوش دوومیدانی در ماده پرش سه گام به ایرنا گفته است: حامی مالی نداشتم و برای خرج و مخارج خود به پول نیاز داشتم. به همین دلیل مجبور شدم تلفن همراه خود را ۱۵ میلیون فروختم و با ۳ میلیون آن تلفن همراه و باقی آن را کتانی و مکمل‌های ورزشی خریدم. کیا با انتقاد از تبعیض در پرداخت دستمزدها بین فوتبالیست‌ها و دیگر ورزشکاران گفت: دوومیدانی‌کاران یک درصد مبلغ فوتبالیست‌ها را هم دریافت نمی‌کنند. برخی از ورزشکاران این رشته که در سطح بالا مانند احسان حدادی هستند نزدیک به ۱۵۰ میلیون تومان دستمزد دریافت می‌کنند، اما مبلغ این قرارداد برای دوومیدانی‌کاران سطح دو یا سه ۳۰ یا ۴۰ میلیون است. دغدغه‌ای اصلی که سبب می‌شود تا ورزشکاران از این رشته فراری شوند. ملی‌پوش پرش سه گام گفت: بیشتر رکوردداران و قهرمانان از دوومیدانی خداحافظی کرده‌اند و به همین دلیل انگیزه دوومیدانی‌کاران دیگر و رکوردهای آنها پایین آمده است. حامی مالی دغدغه اصلی ورزشکاران این رشته است و حضور نداشتن حامیان مالی موجب کاهش قراردادها در لیگ و به طبع کاهش انگیزه و رکوردها را به دنبال داشته است. (ایران اینترنشنال ، بیست و چهارم تیرماه ۱۴۰۲)

مامور زن حراست، روی نیمکت تیم ملی زنان در روسیه

تصویر منتشر شده از نیمکت تیم ملی فوتبال زنان ایران در روسیه نشان می‌دهد که فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی، یک مامور زن اطلاعات را به‌عنوان یکی از پرسنل تیم فوتبال زنان، به مسکو اعزام کرده است. تیم ملی فوتبال زنان ایران، برای برگزاری دو دیدار دوستانه مقابل تیم ملی زنان روسیه به این کشور سفر کرده است. این تیم در نخستین دیدار مقابل زنان روسیه، نتیجه ۴ بر صفر شکست خورد. تیم‌های ورزشی روسیه از زمان تجاوز نظامی ارتش روسیه به اوکراین، از حضور در هرگونه دیدار رسمی محروم شده‌اند. با‌این ‌وجود، فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی از زمان بازگشت «مهدی تاج» به ریاست این فدراسیون، بارها تلاش کرده است که تیم‌های فوتبال زنان و مردان ایران را در رشته‌های فوتبال و فوتسال مقابل تیم‌های روسیه قرار دهد. در بسیاری از موارد، روس‌ها با درخواست فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی مخالفت کرده بودند. (ایران وایر، بیست و چهارم تیرماه ۱۴۰۲)

قربانزاده به درویش: حساب و کتاب پرسپولیس را بیاورید، پول‌های «هوادار متمول» کجاست؟

در پی تایید کمک‌های مالی فردی در دوبی به پرسپولیس، حسین قربانزاده، رئیس سازمان خصوصی‌سازی در نامه‌ای به رضا درویش، مدیرعامل پرسپولیس خواستار شفاف‌سازی شد: «شنیده شده فردی به اسم محمد یوسفی مبالغی را به بازیکنان و کادر فنی پرداخت کرده، لیست آنها را بفرستید.»  ماجرای هوادار متمول پرسپولیس، پس از رفت و برگشت علیرضا بیرانوند به پرسپولیس سر زبان افتاد؛ استقلال وعده قرارداد ۹۵ میلیاردی داد، اما پرسپولیس مدعی شد با ۱۵ میلیارد تومان با دروازه‌بانش قرارداد جدید بسته است. بسیاری گفته‌اند که این قرارداد واقعی نیست. استقلالی‌ها با شک و شبه فراوان می‌پرسند «بیرانوند واقعا با ۱۵ میلیارد به پرسپولیس برگشت؟!» همچنین امیر عابدینی،‌ مدیرعامل پیشین پرسپولیس مدعی شده بود «یک هوادار متمول در امور فنی این تیم دخالت می‌کند و تا زمانی که رضا درویش به دستورات او عمل کند، منابع مالی مختلفی به این باشگاه تزریق می‌شود. (ایران اینترنشنال ، بیست و پنجم تیرماه ۱۴۰۲)

خداداد افشاریان: ۵۰ داور و کمک‌داور لیگ برتری را حذف کردیم، هیچ‌کس هم اعتراض نکرد

خداداد افشاریان، رییس کمیته داوران درباره لیست داوران حذف شده به ایسنا گفت: آن لیست اشتباهاتی دارد و تعداد آنها هم بیشتر از آن است که در رسانه‌ها آمده است. حدود ۵۰ داور و کمک داور خط خورده‌اند. با صحبتی که با همه شده بود، همه شرایط را پذیرفتند و کسی به این موضوع اعتراضی نداشت. او همچنین درباره معیار حذف داوران از لیست داوران لیگ برتری گفت: اولین معیار این بود که داورانی که سال گذشته در لیگ یک قضاوت داشتند، در لیست داوران لیگ یکی باقی ماندند و از لیست داوران لیگ برتری خط خوردند. معیار دوم، میانگین نمره داوران بود که داورانی که نمره آن‌ها زیر ۸ بود، از لیست خط خوردند. همچنین داورانی که در فصل پیش قضاوتی نداشتند و تنها به عنوان داور ذخیره یا چهارم رفتند، از لیست داوران لیگ برتری خط خوردند. (ایران اینترنشنال ، بیست و پنجم تیرماه ۱۴۰۲)

سهمیه پارالمپیک ۲۰۲۴ و مدال برنز جهان برای هاشمیه متقیان

هاشمیه متقیان در پرتاب نیزه رقابت‌های پارادوومیدانی قهرمانی جهان در پاریس، به مدال برنز و سهمیه پارالمپیک ۲۰۲۴ رسید. متقیان در رقابت پرتاب نیزه کلاس F۵۶ با رکورد ۲۲.۹۵ متر سوم شد. او هشتمین ورزشکار ایران است که در مسابقات قهرمانی جهان پاریس موفق به کسب سهمیه پارالمپیک ۲۰۲۴ شد. (ایران اینترنشنال ، بیست و پنجم تیرماه ۱۴۰۲)

کریم باقری: چیزی درباره بازگشت من تغییر نکرده، شنیده‌ام ممنوع‌الکار هستم

کریم باقری مربی فصل گذشته پرسپولیس گفته که درباره بازگشت او شرایط مانند قبل است و حتی به او گفته شده ممنوع‌الکار است. هرچند که افشین پیروانی گفته بود تلاش‌هایی برای بازگشت باقری به کادر فنی پرسپولیس وجود دارد. باقری به ورزش سه گفته: «پیشنهاد سرمربیگری دو تیم داشتم، اما نپذیرفتم» یحیی گل‌محمدی، سرمربی پرسپولیس، در اردوی پیش فصل به صراحت از دستیار فصل گذشته خود حمایت کرد: «حضور آقا کریم برای تیم ما ضروری است امیدوارم که او را برگردانند.» (ایران اینترنشنال ، بیست و پنجم تیرماه ۱۴۰۲)

اطلاعات بیشتر در لینک زیر قابل مشاهده است:

https://varzesh.bashariyat.org

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram