گزارش ماهانه نقض حقوق زنان,آذر و دی ماه ۱۴۰۰

آگاهی بیشتر:
این گزارش آماری از میان اخبار منتشر شده از سایت کمیته دفاع از حقوق زنان در ماه دی تهیه شده است. این اخبار از رسانه های داخلی و خارجی مانند ایسنا، هرانا، ایرنا، ایلنا، باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری فارس، کیهان، همشهری و مهرنیوز جمع آوری گردیده است.
آمار فوق عمدتا از گزارشات رسانه های داخلی و خارجی مورد تائید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع آوری شده و عملا سهم بسیار کوچکی از واقعیت های جامعه است.
برای اطلاعات بیشتر می توانید از سایت کمیته از طریق لینک زیر بازدید فرمایید:

https://zanan.bashariyat.org

سرپرست خانگی
فقر و فقدان پیوند‌های اجتماعی و در‌ نتیجه، تجربه آنها از فشار و عدم دریافت حمایت مناسب، چه از نوع رسمی و چه از نوع غیررسمی، زنان سرپرست خانواده و فرزندانشان را در معرض آسیب قرار می‌‏دهد. (تسنیم، ۲۵ دی ۱۴۰۰)
خشونت خانوادگی
در روزهای گذشته فیلمی مربوط به قتل 2 دختر جوان در سیستان بلوچستان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. این فیلم که در تاریکی شب ضبط شده پیکرهای 2 دختر جوان را نشان می‌دهد که بر اثر اصابت گلوله به قتل رسیده‌اند. هرچند در فیلم به‌نظر می‌رسد که جنایت به تازگی رخ داده، اما پیگیری‌های خبرنگار ما نشان می‌دهد قتل مربوط به حدود ۵۰ روز قبل است. ( همشهری، ۴ دی ۱۴۰۰)
فرمانده نیروی انتظامی شهرستان ری گفت: قاتل شیشه ای که به علت مصرف مواد مخدر صنعتی و با توهم خیانت جان همسر خود را گرفت، بلافاصله پس از قتل توسط پلیس دستگیر شد. وی افزود: در بدو ورود به دامداری، ماموران با پیکر بی‌جان یک خانم ۳۰ ساله از اتباع افغان و چند بچه کوچک و همسر متوفی که در محل حضور داشتند مواجه شدند، با تحقیقات و بررسی های تخصصی مشخص شد مقتول توسط همسر ۳۳ ساله اش با استفاده از سلاح سرد از ناحیه گردن دچار جراحت شده و سپس خفه شده است. ( ایرنا، ۴ دی ۱۴۰۰ )
روز شنبه ۲۰ آذرماه، یک نوجوان ۱۶ ساله بنام دیمن بایزیدی در مهاباد، از طریق خوردن قرص برنج دست به خودکشی زده و جان خود را از دست داد وعلت این اقدام برخی اختلافات خانوادگی بوده است. سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی‌های سالانه از سوی سازمان پزشکی قانونی بیش از ۷ درصد اعلام شده است. ( هرانا ۸، دی ۱۴۰۰ )
در طول یک ماه گذشته پنج زن جوان در مناطق مختلف شهرستان ارومیه «خودسوزی کرده‌اند».  آخرین مورد این خودسوزی‌ها روز پنج‌شنبه ۹ دی‌ماه رخ داده است و دختر جوانی به نام کاژین فتحی که ۱۸ ساله بوده، جان خود را از دست داده است. در گزارش‌های مرتبط با خودسوزی این افراد، علت هر سه مورد خودسوزی، «اختلافات خانوادگی» اعلام شده است. ( هرانا ۱۱ دی ۱۴۰۰ )
شب پنجشنبه ۹ دی‌ ۱۴۰۰، یک زن جوان بنام نگین درویشی حدود ۲۰ ساله و دارای یک فرزند 3 ساله در شوشتر واقع در استان خوزستان، توسط همسرش به قتل رسید. وی در حالی که کمتر از ۱۸ سال سن داشت با اجبار خانواده تن به ازدواج داده و سالها از سوی همسرش مورد خشونت خانگی قرار داشت. ( هرانا، ۱۲ دی ۱۴۰۰ )
یک زن در پی اختلافات خانوادگی توسط همسرش در شهرستان کرمانشاه به قتل رسید. ماموران پاسگاه قزانچی پس از حضور در محل و انجام تحقیقات ابتدایی دریافتند که مردی ۴۸ ساله پس از قتل همسر ۴۳ ساله خود متواری شده است. ( هرانا ،۱۵ دی ۱۴۰۰ )
یک دختر ۱۵ ساله در تهران با پریدن از بالای یک ساختمان سه طبقه، دست به خودکشی زد و جان خود را از دست داد. تحقیقات از خانواده این دختر ۱۵ ساله نشان می داد که چند روز قبل، پدرش پی به ارتباط او با یک پسر جوان برده و به همین دلیل با دخترش برخورد کرده بود.  به هویت این دختر نوجوان که تکواندوکار و عکاس بوده، اشاره نشده است. ( هرانا، ۱۷ دی ۱۴۰۰)
دو دختر جوانی که یکی سه سال و دیگر ۸ ماه توسط خواهر برادری در خانه ای در خیابان قزوین تهران محبوس و مورد آزار جنسی قرار گرفته بودند، بجای دریافت خدمات درمانی بازداشت و در نهایت و پس از یک ماه بازجویی به دستور بازپرس پرونده آزاد شدند. بر اساس این گزارش یکی از این دختران قبلا با هدف سفر به ترکیه از خانه‌اش فرار کرده بود، با حکم قاضی پرونده با احتمال اینکه شاید وی پس از آزادی دوباره قصد خروج از کشور را داشته باشد، ممنوع الخروج شد! (هرانا، ۱۸ دی ۱۴۰۰)
یک زن در تهران با نام اشرف السادات توسط همسرش، مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفت. در این واقعه یک دست این زن فلج، یک چشمش کور و انگشتان یک دستش قطع شد. قضات دادگاه بعد از استماع شکایت شاکیان پرونده و کلای آنها برای ثبت دفاعیات متهم تنفس اعلام کردند. (هرانا، ۲۳ دی ۱۴۰۰)
یک نوجوان ۱۶ ساله قربانی کودک همسری در شهرستان دلگان، با هویت ز-ایرندگانی، دست به خودسوزی زد و جان باخت. دلیل اقدام به خودسوزی این کودک، خشونت و آزار خانگی توسط همسرش بوده است. (هرانا، ۳۰ دی ۱۴۰۰)

اطلاعیه های نهادهای بین المللی
سازمان «فیلیا» در کارزاری تازه از زنان سراسر جهان خواست برای آزادی نازنین زاغری رتکلیف، شهروند دوتابعیتی زندانی در ایران، دست به اعتصاب غذای ۲۴ ساعته بزنند.
هدف از این کارزار برای مشارکت در روزه یا اعتصاب غذای ۲۴ ساعته، تحت فشار قرار دادن دولت بریتانیا برای آزادی نازنین زاغری-رتکلیف از زندان است . ( رادیو فردا ،۱ دی ۱۴۰۰ )
اخبار عمومی
فاطمه مقصودی با تسلیت ایام فاطمیه اظهار کرد: بانوان به دلیل اینکه محور عاطفه هستند در جامعه تاثیرگذارند و هرجا هر جریان تاریخی رخ داده زنان نقش اساسی داشتند و در جریان انقلاب اسلامی زنان نقش بسزایی داشتند.و از سنگینی فشار تورم، گرانی و تحریم ها بر دوش زنان سرپرست خانوار خبر داد. ( ایسنا ،۲ دی ۱۴۰۰ )
سلب ادامه تحصیل دختران به دلیل نداشتن معلم زن :ازماندگی‌ از تحصیل مشکلی است که سیستان و بلوچستان به دلیل کم برخورداری و غفلت مسئولان بیش از استان های دیگر با آن درگیر است. این موضوع کار را به جایی رسانده که تعدادی از دانش آموزان بازمانده از تحصیل ، کارکردن و سوخت بری را جایگزین تحصیل کرده و به دلیل مشکلات زندگی عطای درس خواندن را به لقایش می‌بخشند.(صدای مردم ،۳ دی ۱۴۰۰)
روح‌الله حریزاوی با ارائه آماری درباره افزایش جمعیت ایران گفته است باید به رسیدن به وضعیت مطلوب افزایش جمعیت، تعداد نوزادان متولد شده ۷۵۰ هزار نفر در سال بیشتر از آمار فعلی شوند.( مهر ،۴ دی ۱۴۰۰)
مدیرکل ثبت احوال استان سیستان و بلوچستان، از ثبت ۱۸ مورد ازدواج کودکان بین ۵ تا ۹ سال در این استان، از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد. به گفته وی طی سال جاری در گروه سنی ۱۰ تا ۱۴ سال نیز، دو هزار و ۴۰۵ مورد ازدواج به ثبت رسیده است. آسیب‌های جسمی و روانی ناشی از ازدواج در دوران کودکی، ضربات جبران‌ ناپذیری را بر زندگی این کودکان وارد می کند. ( هرانا ،۴ دی ۱۴۰۰)
سعید غضنفری، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا، گفته است نصب عکس بدون حجاب روی قبر زنان ممنوع است وانتظامات بهشت زهرا «جلوی نصب سنگ‌های با تصاویر مکشوفه و غیرمتعارف» را می‌گیرند. او همچنین از قسطی‌شدن فروش قبر برای «قشرهای کم برخوردار» خبر داده و گفته است قیمت قبرهای فروشی در بهشت زهرا بین ۵ تا ۲۵ میلیون تومان تعیین شده است.( رادیو فردا ،۶ دی ۱۴۰۰)
مهدی رستم‌پور، روزنامه‌نگار ورزشی، ادعای مسئولان جمهوری اسلامی درباره رد درخواست پناهندگی شقایق باپیری، عضو تیم ملی هندبال زنان ایران را کذب می‌داند. ( رادیو فردا ،۶ دی ۱۴۰۰)
تازه‌ترین موضوع حاشیه‌ای که برخی از بهارستانی‌ها در این کوران مشکلات و کاستی‌ها بر آن تمرکز کرده‌اند، جلوگیری از معاینه زنان توسط پزشکان مرد است؛ موضوعی که حتی برای اغلب خانواده‌های متعصب هم موضوعیت ندارد و قابل‌هضم است… مجلس، اگر مجلس باشد؛ به‌جای نگرانی از درمان زنان توسط پزشک‌ مرد، باید نگران تاراج سلامت ایرانیان باشد.» ( صدای مردم  7 دی 1400 )
امروز سه‌شنبه ۷ دی ۱۴۰۰، تعدادی از زنان در تهران که برای ورزش صبحگاهی به پارک خیابان درختی در شهرک مریم (فاز یک اندیشه) شهریار حضور داشتند، توسط یک مرد مورد اسیدپاشی قرار گرفتند. بر اساس این گزارش، مرد ناشناس که ماسک به صورت داشت و پشت بوته های پارک پنهان شده بود از پشت به زنان اسید پاشیده و سپس متواری شده است. (هرانا ،۷ دی ۱۴۰۰ )
جمعی از زنان فعال در حوزه های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی استان سیستان و بلوچستان با انتشار بیانیه‌ای قتل ۲ دختر نوجوان با انگیزه ناموسی در شهرستان دشتیاری را محکوم کردند و نوشتند “این ۲ دختر قربانی شرایط اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی نابسامان و تقریباً ضد زن در استان سیستان و بلوچستان شدند”. ( هرانا،۸ دی ۱۴۰۰ )
بر اساس اطلاعات پژوهشی که در شماره جدید ماهنامه اندیشه پویا، منتشر شده، در دو سال گذشته ۶۰ زن در خوزستان قربانی قتل‌های ناموسی شده‌ و هیچ کدام از عاملین این قتل ها بازداشت و توسط مراجع قضایی مجازات نشده‌اند. در سه سال گذشته کودک‌همسری، زن‌کشی و خشونت علیه زنان در خوزستان افزایش معنادار داشته است. بر اساس این پژوهش همچنین، روزانه یک تا سه ازدواج زیر پانزده سال در اداره ثبت احوال اهواز به ثبت می‌رسد؛ موضوعی که آسیب‌های اجتماعی رایج در این منطقه، به افزایش آن دامن زده است. ( هرانا ،۱۲ دی ۱۴۰۰)
مردی در مشهد که متهم است با ترفند تبلیغات ماساژ درمانی در فضای مجازی، زنی جوان را به سالن آرایشگاه زنانه کشانده و به او تجاوز کرده است، بازداشت و روانه زندان شد. ( هرانا ،۱۳ دی ۱۴۰۰ )
مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان در یک نامه کوتاه به تاریخ ۷ دی ماه، با اشاره به صادر نشدن ”مجوز کتبی” برای فعالیت زنان فدراسیون پرورش اندام در رشته‌های تحت پوشش، از ممنوعیت بدنسازی زنان خبر داد. ( دویچه وله فارسی ،۱۴ دی ۱۴۰۰ )
مدیرعامل بهشت‌زهرای تهران، روز ششم دی، با تأکید بر ممنوعیت درج تصاویر زنان بدون حجاب بر روی سنگ‌قبرها گفت که مسئولان بهشت‌زهرای تهران حدود بیست روز است که نظارت بر سنگ‌قبرها را افزایش داده‌اند: «مکشوفه را عرض کردم… باحجابش ایرادی ندارد، ولی مکشوفه‌اش را حتماً روح متوفی هم آزرده می‌شود.» ( رادیو فردا ،۱۴ دی ۱۴۰۰ )
ذبیح‌الله خداییان، سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران، روز سه‌شنبه ۱۴ دی‌ماه درباره آخرین وضعیت پرونده شکایت از ۱۵ بازیگر زن گفت، این پرونده در مرحله تحقیقات است. نا به شکایت مزبور، «محروم شدن از شیرینی و لذت انس با خدا» و «نقش بستن تصاویر جنسی در اذهان» از تبعات این رفتارهای خلاف «اخلاق و عفت عمومی» متشاکیان است. ( صدای آمریکا ،۱۴ دی ۱۴۰۰ )
حضور زنان در جایی که ضرورت ندارد عقلانی نیست/ پاسخ به شبهه‌ای درباره یک روایت آیت‌الله محمود رجبی، عضو جامعه مدرسین حوزه با بیان اینکه هرجایی کمیت زیاد شود از کیفیت کاسته می‌شود. ( ایکنا ،۱۵ دی ۱۴۰۰ )
روز یکشنبه ۲۱ آذرماه، یک نوجوان بنام آرنیکا جهان بین فرزند آرمان حدودا ۱۵ ساله در سنندج، دست به خودکشی زده و جان خود را از دست داد. سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی‌های سالانه از سوی سازمان پزشکی قانونی بیش از ۷ درصد اعلام شده است. (هرانا ،۱۵ دی ۱۴۰۰ )
دادگاه تجدیدنظر استان تهران حکم مصادره منزل فاطمه مثنی و حسن صادقی، زوج زندانی سیاسی را تایید کرد.این زوج پیشتر در پی برگزاری مراسم ترحیم برای پدر آقای صادقی که از مخالفان حکومت جمهوری اسلامی ایران بود، به صورت خانوادگی به همراه دو فرزند خود بازداشت شدند.(هرانا،۲۶ دی ۱۴۰۰)
دادگاه ویژه اصل ۴۹ مازندران، حکم مصادره مالک شیدا تائید، شهروند بهائی ساکن قائمشهر را صادر کرد. این حکم با استناد به “فتوای مراجع تقلید” مبنی بر “مشروع نبودن اموال بهائیان” صادر و طبق آن تملک ملکی به نام شیدا تائید به نهاد موسوم به “ستاد اجرائی فرمان امام” واگذار می شود.(هرانا، ۲۸ دی ۱۴۰۰)
دو پناهجوی ایرانی را زهرا مغینمی و نادر سعدون بریهی (برادر همسر زهرا مغینمی) اهل اهوازبر اثر سرمازدگی در مرز ایران و ترکیه جان باختند. زهرا مغینمی پیش از اقدام برای خروج غیرقانونی از مرز ترکیه، با ویزای هلند قصد پرواز به آمستردام را داشت تا به همسر خود در هلند بپیوندد، اما با حکم دادگاه انقلاب اهواز گذرنامه او در فرودگاه تهران ضبط شد. (صدای آمریکا، ۲۹ دی ۱۴۰۰)
بازداشت
امروز جمعه ۳ دی‌ ۱۴۰۰، فاطمه بهمنی فعال صنفی معلمان، توسط ماموران اطلاعات سپاه در منزل شخصی خود واقع در شهرستان شازند بازداشت شد.بر اساس این گزارش، بازداشت خانم بهمنی بدون ارائه حکم قضایی صورت گرفته و ماموران حین بازداشت تلفن همراه وی را ضبط کرده و با خود بردند. تا لحظه تنظیم این خبر، از دلایل بازداشت و محل نگهداری این معلم و فعال صنفی، اطلاعاتی در دسترس نیست. ( هرانا ،۳ دی ۱۴۰۰)
شامگاه روز سه شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۰، یک زوج جوان با نام پوریا جوادی و مریم حق‌گو اهل بخش کارزان از توابع شهرستان سیروان در استان ایلام توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند و به مکان نامعلومی منتقل شدند. ( هرانا ،۷ دی ۱۴۰۰)
دخالت یک روحانی در قم تحت عنوان امر به معروف در شیوه پوشش یک شهروند زن باعث بروز درگیری شد.خبرگزاری حوزه گفته که پس از انتشار ویدیو درگیری، زن مذکور بازداشت شده و برای وی پرونده قضایی گشوده شده است. در این گزارش به هویت و شرایط کنونی این شهروند اشاره ای نشده است. ( هرانا ،۷ دی ۱۴۰۰ )
کژال نصری از فعالین مدنی و فرهنگی ساکن روستای تنگیسر از توابع سنندج روز یک‌شنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰ (۱۲ دسامبر ۲۰۲۱) بدون ارائه هرگونه برگه قضایی توسط نیروهای اداره اطلاعات بازداشت شد. علی‌رغم سپری شدن سه هفته از بازداشت کژال نصری ۲۶ساله و اهل روستای تنگیسر از توابع سنندج، وی همچنان در بازداشتگاه اطلاعات سنندج نگهداری می‌شود. ( هه نگاه ،۱۱ دی ۱۴۰۰ )
منیژه اعظمیان، شهروند بهائی جهت اجرای حکم حبس بازداشت و به زندان بابل منتقل شد. خانم اعظمیان پیشتر توسط شعبه اول دادگاه انقلاب بابل به ۱ سال حبس تعزیری محکوم شده و این حکم عینا به تائید دادگاه تجدیدنظر استان مازندران رسید. منیژه اعظمیان در تاریخ ۲۴ فروردین‌ماه امسال توسط ماموران اداره اطلاعات این شهرستان بازداشت و پس از یک روز با تودیع قرار وثیقه ۵۰ میلیون تومانی از زندان بابل آزاد شد. ( هرانا ،۱۲ دی ۱۴۰۰ )
لیلا حسین‌زاده، فعال دانشجویی دانشگاه تهران پس از ۲۶ روز بازداشت به قید وثیقه ۱.۵ میلیارد تومانی از زندان عادل‌آباد شیراز آزاد شد. این سومین پرونده حسین‌زاده است و اینبار دو اتهام اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام به وی تفهیم شده است. این پرونده در حالی تشکیل می‌شود که وی از پیشتر حکم پنج سال زندان دارد. ( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ،۱۳ دی ۱۴۰ )
یک شهروند اهل پاوه با نام شنه احمدی ٢١ ساله اهل شهر پاوه که چندی پیش به اتهام همکاری با یکی از احزاب کُردستانی اپوزسیون حکومت به حبس محکوم شده بود، جهت سپری نمودن دوران محکومیت سه ماهه خود بازداشت شد. (هه نگاو، ۱۹ دی ۱۴۰۰)
فریبا اسدی شهروند ساکن تهران، در منزل شخصی خود بازداشت و جهت تحمل حبس به زندان قرچک ورامین منتقل شد. وی پیشتر توسط دادگاه انقلاب شهریار به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود. فریبا اسدی بهمن ماه سال ۹۹ از بابت اتهامات تبلیغ علیه نظام و عضویت در گروه های مخالف نظام توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. (هرانا، ۲۱ دی ۱۴۰۰)
صبا سفیدی، شهروند بهائی ساکن تهران بازداشت شد. تا لحظه تنظیم این گزارش از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه این شهروند اطلاع دقیقی در دست نیست. شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.(هرانا، ۲۲ دی ۱۴۰۰)
فریده مرادخانی فرزند استاد علی تهرانی (خواهر زاده علی خامنه ای) در مسیر بازگشت به منزل توسط نیروهای اطلاعات دستگیر و به انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده اند. فریده مرادخانی فعال حقوق بشر ، حامی خانواده های زندانیان سیاسی و عضو کمپین نه به اعدام است. از وضعیت ایشان در زندان خبری در دست نیست و هنوز هیچ نهادی پاسخگو نبوده است. (کلمه، ۲۵ دی)
صبا سفیدی، شهروند بهائی ساکن تهران کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد. قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهائیان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است. (هرانا، ۲۷ دی ۱۴۰۰)
نرگس درم‌گزین، شاعر جوان بهبهانی، از جمله شهروندان معترض بازداشتی در اعتراضات تیرماه ۱۳۹۹ در بهبهان است. اشعار و ترانه‌های او تا کنون در سه کتاب به نام‌های «الهه عشق»، «سنگ صبور» و «غصه رفتن تو» به چاپ رسیده است. نرگس به همراه حدود ۴۰ نفر از شرکت‌کنندگان در این اعتراضات، در روزهای بعد از این تجمع بازداشت شد و با وجود آزادی موقت با قرار وثیقه، همچنان خود و خانواده‌اش تحت فشار و آزار و اذیت ماموران حکومتی است.(توانا، ۲۸ دی ۱۴۰۰)
احضار به دادگاه
سمیرا ابراهیمی، شهروند بهائی طی ابلاغیه‌ای به شعبه دوم دادسرای اوین احضار شد. از خانم ابراهیمی خواسته شده تا ظرف مدت ۱۰ روز از زمان ابلاغ در این شعبه حاضر شود. وی عصر روز سه‌شنبه ۲۱ دیماه با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد.  شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد. (هرانا، ۱۷ دی ۱۴۰۰)
زمان و شعبه جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات افسانه عظیم زاده، فعال حقوق کودک و نگار مسعودی، عکاس و مستندساز، تعیین شد. جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات این دو شهروند، روز یکشنبه ۲۶ دی‌ماه، در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران برگزار خواهد شد. افسانه عظیم زاده روز دوشنبه ۲۴ آذرماه ۹۹، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد و سپس با تودیع قرار وثیقه از بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند ۲ الف زندان اوین آزاد شد. (هرانا، ۱۸ دی ۱۴۰۰)
لیلا حسین زاده، فعال صنفی دانشجویی و زندانی سیاسی سابق طی ابلاغیه‌ای جهت اجرای حکم حبس به شعبه ۱ واحد اجرای احکام دادسرای اوین احضار شد. خانم حسین زاده پیشتر توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمدرضا عموزاد از بابت اتهام “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور” به ۵ سال حبس تعزیری و دو سال منع فعالیت در فضای مجازی محکوم شده بود. (هرانا، ۱۹ دی ۱۴۰۰)
جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات یاشار توحیدی، سارا عسکری و محمد ایران نژاد شهروندان ساکن تهران روز دوشنبه ۲۷ دیماه در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران برگزار خواهد شد. این دادگاه  از بابت اتهامات “اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی/خارجی، تبلیغ علیه نظام، عضویت در دسته یا جمعیت یا شعبه جمعیت‌هایی که در داخل کشور با هدف بر هم زدن امنیت کشور تشکیل شده و نشر اکاذیب “برگزار خواهد شد. (هرانا، ۲۶ دی ۱۴۰۰)
احکام دادگاهها
روز سه شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۰، آخرین جلسه بازپرسی عسل محمدی فعال کارگری، برگزار شد. در جریان این جلسه که در شعبه دوم دادسرای اوین برگزار شد، بازپرس پرونده به وکیل خانم محمدی اجازه دفاع نداد. اتهامات مطروحه علیه خانم محمدی در این پرونده که متهم دیگر آن هیراد پیربداقی است، “اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت ملی”، “فعالیت تبلیغی علیه نظام با مصادیقی از جمله شرکت در کمپین «شکنجه‌ی سفید» و عضویت در محافل مارکسیستی” عنوان شده است.( هرانا ،۲ دی ۱۴۰۰ )
امروز دوم دی ماه «الهه محمدی»، روزنامه‌نگار حوزه اجتماعی و زنان در توییتر خبر داد که به دلیل انتشار گزارش‌هایی درباره وضعیت زنان در زندان «قرچک»، مسایل حوزه زنان و هم‌چنین ماجرای شلیک به هواپیمای مسافربری اوکراینی، با شکایت «سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی»، یک سال از فعالیت مطبوعاتی محروم بوده است. ( ایران وایر ،۲ دی ماه۱۴۰۰)
پرونده فریبا فریدونی، فعال مدنی به شعبه ۳۴ دیوان عالی کشور جهت تعیین شعبه رسیدگی ارجاع داده شد. این امر در پی تشخیص عدم صلاحیت رسیدگی به پرونده توسط دادسرای عمومی و انقلاب خمین و دادگاه انقلاب تهران صورت گرفته است. ین امر در پی تشخیص عدم صلاحیت رسیدگی به پرونده توسط شعبه ۱ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب خمین و دادگاه انقلاب تهران از بابت اتهام جریحه دار کردن عفت عمومی صورت گرفته است.( هرانا ،۷ دی ۱۴۰۰)
ژیلا کرم زاده مکوندی پیشتر به صورت غیابی و بدون تشکیل جلسه دادرسی توسط شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی سیدعلی مظلوم به ۶ سال حبس محکوم شد و پس از پذیرش درخواست واخواهی و برگزاری جلسه دادگاه رای مورد اعتراض عینا تایید شد. محکومیت وی نهایتا به تایید شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران رسید که با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مجازات اشد یعنی ۵ سال زندان برای وی قابل اجرا است. ( هرانا ،۱۰ دی ۱۴۰۰ )
امروز شنبه ۱۱ دی‌ماه، نازنین محمدنژاد دانشجوی کارشناسی رشته زبان روسی دانشگاه علامه طباطبایی و فعال دانشجویی سابق دانشگاه تهران، جهت تحمل دوران محکومیت خود، راهی زندان اوین شد. نازنین محمدنژاد مرداد ماه سال جاری به همراه شماری دیگر از متهمان سیاسی توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری محاکمه و از بابت اتهامات “مشارکت در اداره گروه غیرقانونی و فعالیت تبلیغی علیه نظام” به ۳ سال و ۴ ماه حبس محکوم شد. (هرانا ،۱۱ دی ۱۴۰۰ )
زهرا محمدی پیشتر در مرحله بدوی توسط دادگاه انقلاب سنندج به ۱۰ سال حبس محکوم شد. این حکم در بهمن‌ماه ۹۹، توسط دادگاه تجدیدنظر استان کردستان به ۵ سال حبس کاهش پیدا کرد. تیرماه ۹۹ خانم محمدی توسط شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج محاکمه از بابت اتهام تشکیل دسته و جمعیت به قصد برهم زدن امنیت ملی، به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد. ( هرانا ،۱۲ دی ۱۴۰۰ )
جلسه دادگاه تجدیدنظر ساناز نطقی، شهروند بهائی ساکن اهواز توسط دادگاه تجدید نظر استان خوزستان تعیین شد. ین شهروند بهائی پیشتر توسط دادگاه انقلاب اهواز از بابت اتهام “عضویت در تشکیلات غیرقانونی بهائیت” به ۵ سال و از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام” به ۸ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود. ( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ،۱۳ دی ۱۴۰۰ )

دبیرخانه سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان با انتشار بیانیه‌ای خواستار عدم اجرا و لغو حکم زندان زهرا محمدی، مدرس زبان کُردی شد. خانم زهرامحمدی، عضو انجمن فرهنگی نوژین است، که به کودکان کورد، الفبای زبان مادری و زبان کوردی آموزش میداد. نامبرده پیش از این بازداشت و به ده سال زندان محکوم شده بود، که حکم پنج سال حبس تعزیری برای این معلم زبان کوردی بنا بە اعلام نزدیکانش، اخیراً تائید شدە است. ( کوردبا ،۱۴ دی ۱۴۰۰ )
قاضی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران سه زن را به نام‌های آذر کروندی موسی‌زاده، مخصوص بخارائی و رقیه سلطان‌میرزایی، که در یک «جلسه مشاوره روانشناسی خانوادگی» شرکت کرده بودند، به ۱۲ سال زندان محکوم کرد. این سه زن به اجتماع و تبانی از طریق همکاری با سازمان مجاهدین خلق و تبلیغ علیه نظام متهم شده اند. (صدای آمریکا، ۱۸ دی ۱۴۰۰)

مریم صادقی، شهروند اهل شهرستان سنندج، توسط شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر به یکسال حبس تعلیقی محکوم شد. اتهام مطروحه علیه این شهروند “تبلیغ علیه نظام” عنوان شده است.(هرانا، ۲۷ دی ۱۴۰۰)

زندانیان
راحله احمدی، فعال مدنی محبوس در زندان اوین، امروز چهارشنبه ۱ دی ماه، از بابت پرونده‌ای که اخیرا در دوران حبس علیه وی گشوده شده به صورت شفاهی به شعبه ۱ بازپرسی دادسرای اوین احضار شد. خانم احمدی به دلیل عدم دسترسی به وکیل منتخب، از حضور در جلسه دادگاه خودداری کرد. ( هرانا ،۲ دی ۱۴۰۰ )
معصومه عسکری، معلم بازنشسته روز چهارشنبه ۱ دی‌ماه، بدون اطلاع قبلی و به بهانه ملاقات با یکی از مسئولین دادسرا از زندان اوین به زندان کچویی کرج منتقل شد. خانم عسکری به دلیل بیماری های متعدد، روزانه چندین قرص مصرف میکند پس از انتقال به دلیل همراه نداشتن وسایل خود، به مدت ۲ روز دسترسی به داروهای خود نداشته و هم اکنون نیز بدون رعایت اصل تفکیک جرائم در میان زندانیان جرائم عمومی نگهداری می شود.( هرانا ،۵ دی ۱۴۰۰)
شماری از کاربران دوشنبه شب در یک کارزار توییتری با هشتگ‌های #سلول_انفرادی_شکنجه_است و #نرگس_محمدی به بازداشت دوباره، «۴۲ روز نگهداری در سلول انفرادی و بیش از یک ماه بی‌خبری» از این فعال حقوق بشر و «اجرای ۳۰ ماه حکم ظالمانه و گشودن پرونده‌های جدید» برای او، اعتراض کردند. (ایران اینترنشنال ،۷ دی ۱۴۰۰ )
در حالی برخی از کاربران شبکه‌ اجتماعی توییتر شامگاه دوشنبه، ۶ دی ماه، به تداوم بازداشت نرگس محمدی، فعال مدنی و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر در ایران، اعتراض کرده‌اند، تقی‌ رحمانی، همسر نرگس محمدی خبر داده است که اتهام جاسوسی برای عربستان نیز به اتهامات این فعال مدنی اضافه شده است.( ۷ دی ۱۴۰۰)

هم‌زمان با آغاز سیزدهمین سال حبس مریم اکبری منفرد، زندانی سیاسی، گروهی از کاربران ایرانی یک طوفان توییتری در حمایت از او به راه انداختند. خانم اکبری منفرد که سه برادر و یک خواهرش به نام‌های عبدالرضا اکبری‌ منفرد، علیرضا اکبری منفرد، غلامرضا اکبری منفرد، و رقیه اکبری منفرد در سال ۱۳۶۷ اعدام شده‌اند، به «هواداری از سازمان مجاهدین خلق» متهم است. ( صدای آمریکا، ۱۰ دی 1400 )
منزل نرگس محمدی، سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر روز چهارشنبه ۸ دیماه، توسط نیروهای امنیتی مورد تفتیش قرار گرفت. ماموران امنیتی در جریان این بازرسی برخی از لوازم شخصی وی ازجمله کتاب‌های او را ضبط کرده و با خود برده‌اند. خانم محمدی در تاریخ ۲۵ آبان‌ماه توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت شد و تاکنون در یکی از سلول های انفرادی، بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین به سر می‌برد. ( هرانا ،۱۰ دی ۱۴۰۰ )
بهاره سلیمانی، شهروند ساکن تهران، امروز یکشنبه ۱۲ دی‌ماه، جهت تحمل ۶ سال حبس قابل اجرای خود، راهی زندان اوین شد. بهاره سلیمانی مرداد ماه سال جاری به همراه شماری دیگر از متهمان سیاسی توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری محاکمه و از بابت اتهام “مشارکت در اداره گروه غیرقانونی” و “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به ۶ سال و ۸ ماه حبس تعزیری محکوم شد. ( هرانا ،۱۲ دی ۱۴۰۰ )
خدیجه مهدی پور، زندانی سیاسی بدون رعایت اصل تفکیک جرائم دوران محکومیت خود را در بند زنان زندان ایلام سپری می‌کند. خانم مهدی پور پیشتر توسط دادگاه انقلاب به ۲۰ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود. این زندانی علیرغم سردردهای مداوم و بروز یک لکه سیاه در چشم تاکنون از رسیدگی پزشکی مناسب محروم مانده است. خانم مهدی پور در تاریخ ۱۸ مهرماه امسال توسط ماموران اطلاعات سپاه در منزل عموی خود بازداشت و پس از ۲ روز به زندان ایلام منتقل شد. ( هرانا ،۱۴ دی ۱۴۰۰ )
گیتی ذوالفقاری، زندانی سیاسی روز جمعه ۱۰ دی، با اعزام به مرخصی وصل به آزادی از زندان اوین آزاد شد. وی در سال ۹۵ به سه سال حبس محکوم شد و حکم صادره در مرحله تجدیدنظر به ۱ سال و ۶ ماه حبس تعزیری تقلیل یافت. این زندانی خردادماه سال ۹۵ توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه از بابت اتهامات “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام به قصد براندازی” به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شد. ( هرانا ،۱۴ دی ۱۴۰۰ )
مژگان کاوسی، زندانی سیاسی از زندان کچوئی کرج به مرخصی متصل به آزادی اعزام شد. خانم کاووسی در جریان اعتراضات سراسری موسوم به “اعتراضات آبان ماه” توسط نیروهای امنیتی در منزل خود در نوشهر بازداشت و پس از سه هفته از بازداشتگاه یکی از نهادهای امنیتی در ساری به بند زنان زندان نوشهر منتقل شد.(هرانا، ۱۶ دی ۱۴۰۰)
جبهه ملی ایران خواستار آزادی سریع و بلا درنگ خانم نرگس محمدی، این مدافع شجاع حقوق بشر می باشد. در روزهای اخیر تنها به این علت که خانم نرگس محمدی با یک فعال حقوق بشر در کشور عربستان به طور مشترک کاندیدای دریافت جایزه حقوق بشری شده اند، به جاسوسی برای عربستان متهم شده اند. (صدای مردم، ۱۶ دی ۱۴۰۰)
زهرا محمدی، شهروند اهل سنندج، جهت تحمل دوران محکومیت ۵ ساله خود راهی بند زنان کانون اصلاح و تربیت این شهر شد. خانم محمدی توسط شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج محاکمه از بابت اتهام تشکیل دسته و جمعیت به قصد برهم زدن امنیت ملی، به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد. این محکومیت بهمن‌ماه ٩٩ توسط شعبه چهارم دادگاه تجدیدنظر استان کردستان به ریاست قاضی مصطفی طیاری به ۵ سال حبس تعزیری تقلیل یافت. (هرانا، ۱۸ دی ۱۴۰۰)
شادی گیلک شهروند ساکن تهران جهت تحمل حکم یک سال حبس خود راهی زندان اوین شد. خانم گیلک پیشتر توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی افشاری محاکمه و از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام” به یک سال حبس محکوم شده بود. (کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۱۸ دی ۱۴۰۰)
عالیه مطلب زاده، عکاس و فعال حقوق زنان از زندان اوین به زندان قرچک ورامین تبعید شد. وی در سال ۹۶ توسط دادگاه انقلاب تهران محاکمه و از بابت اتهامات اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور و تبلیغ علیه نظام به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شد. ( هرانا، ۲۰ دی ۱۴۰۰)
صدرا عبدالهی همسر عالیه مطلب‌زاده به بی بی سی فارسی گفت ظاهرا با دستور دادستانی و ضابطان قضایی و امنیتی خانم مطلب‌زاده به زندان “قرچک منتقل شده” است. عالیه مطلب‌زاده، عکاس، نایب رئیس انجمن دفاع از آزادی مطبوعات و فعال حقوق مدنی است. حکم سه سال حبس او پاییز سال گذشته و در اوج شیوع کرونا به اجرا گذاشته شد. عالیه مطلب‌زاده، نایب رئیس انجمن دفاع از آزادی مطبوعات پیشتر برای برگزاری مراسمی به یاد کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۱۳۹۸ و همچنین هشدار درباره شدت شیوع کرونا در زندان تحت فشار نیروهای امنیتی قرار گرفته بود. (بی بی سی فارسی، ۲۱ دی ۱۴۰۰)
کژال نصری فعال مدنی و فرهنگی اهل روستای تنگیسر از توابع سنندج متعاقب یک ماه ناپدیدی قهری توسط ماموران امنیتی با دست‌بند الکترونیکی و تودیع وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی موقتاً از بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج آزاد شد. ۲۶ساله و از فعالین مدنی و فرهنگی ساکن روستای تنگیسر از توابع سنندج بصورت قهری توسط نیروهای اداره اطلاعات ربوده شده و تا سه هفته خانواده وی حتی از مکان نگهداری و سلامت وی مطلع نبودند. (هه نگاو، ۲۱ دی ۱۴۰۰)
سعدا خدیرزاده زن باردار بازداشت شده اهل پیرانشهر پس از سه ماه بازداشت همچنان بلاتکلیف در بند زنان زندان مرکزی ارومیه نگهداری می‌شود. وی پیشتر بدون ارائه هرگونه برگه قضایی توسط نیروهای اداره اطلاعات پیرانشهر در منزل برادر همسرش بازداشت و سپس به بازداشتگاه این نهاد امنیتی در ارومیه منتقل شد. (هه نگاو، ۲۲ دی ۱۴۰۰)
خانواده زینب جلالیان نگرانی عمیق خود را از وضعیت زینب به دلیل ممنوعیت تماس و شکنجه روحی و جسمی، اعلام کردند. از زمان تبعید او از زندان خوی به زندانهای قرچک، کرمان، کرمانشاه و یزد تماس او بطور کامل قطع و خانواده در بی خبری کامل از وضعیت او هستند.».او توسط دادگاه انقلاب اسلامی به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» و «محاربه» به اعدام محکوم شد. ( جوانه ها، ۲۳ دی ماه ۱۴۰۰)
وزارت خارجه فرانسه از مقامات ایران خواست فریبا عادل‌خواه، پژوهشگر ایرانی‌-فرانسوی را فورا آزاد کنند. ساندرین پرو، یکی از همکاران خانم عادلخواه، در گفت‌وگو با فرانس۲۴ گفت فریبا عادل‌خواه که در حصر خانگی بود دوباره به زندان اوین بازگردانده شده است. او پیشتر به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت» به پنج سال زندان و برای اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک‌سال زندان محکوم شد. (شبکه تلویزیونی فرانسه،۲۴ دی ۱۴۰۰)
خدیجه مهدی پور، زندانی سیاسی دوران محکومیت ۲۰ ماهه خود را بدون رعایت اصل تفکیک جرائم در بند زنان زندان ایلام سپری می‌کند. اخیرا خانم مهدی پور با فشار نهادهای امنیتی مورد آزار و اذیت زندانیان با جرائم عمومی قرار گرفته است. وی توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب ایلام به ریاست قاضی پروانه از بابت اتهامات “تبلیغ علیه نظام، توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی و توهین به رهبری” محاکمه شد.(اخبار روز، ۲۵ دی ۱۴۰۰)
سهیلا حجاب، زندانی سیاسی، که دوران محکومیت خود را در زندان سنندج می‌گذراند، حدود یک هفته قبل به بند زنان کانون اصلاح و تربیت کرمانشاه منتقل شده است. او توسط قاضی مقیسه محاکمه و به اتهام «تبلیغ علیه نظام»، «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی»، «تشویش اذهان عمومی» «تشکیل گروه در راستای حقوق زنان، درخواست رفراندوم و تغییر قانون اساسی» به ۱۸ سال حبس تعزیری محکوم شد. (تارنگار حقوق بشر در ایران، ۲۵ دی ۱۴۰۰)
نجات انورحمیدی، زندانی سیاسی محبوس در زندان سپیدار اهواز علیرغم ابتلا به تیروئید، آب مروارید چشم، سردردهای مزمن و دردهای استخوانی کماکان در بند زنان زندان سپیدار اهواز محبوس و از اولیه ترین نیازهای درمانی محروم می‌باشد. به اتهام «عضویت در گروهای اینترنتی معاند» و «تبلیغ علیه نظام» جهت تحمل محکومیت ۵ ساله خود بازداشت و به زندان سپیدار اهواز منتقل شد. (صدای بازداشت شدگان، ۲۷ دی ۱۴۰۰)
صبا کردافشاری، فعال مدنی محبوس در زندان قرچک ورامین طی ابلاغیه ای از محرومیت خود از ملاقات به مدت دو هفته مطلع شد. این دستور بدون برگزاری جلسه شورای انضباطی صورت گرفته است. وی پیشتر از بابت اتهام “اشاعه فساد و فحشا از طریق کشف حجاب و پیاده روی بدون حجاب” به ۱۵ سال حبس تعزیری، از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به ۱ سال و ۶ ماه حبس تعزیری ” و از بابت اتهام “اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور” به ۷ سال و ۶ ماه حبس تعزیری و در مجموع به ۲۴ سال حبس تعزیری همراه با محرومیت های اجتماعی دیگر محکوم شد.(هرانا، ۲۷ دی ۱۴۰۰)
نسرین ستوده، وکیل زندانی که از مرداد ماه در مرخصی به سر می‌برد، باید فورا به زندان قرچک بازگردد. به او گفته شده که در دوران مرخصی “در چند مراسم شرکت کرده” و به همین دلیل مرخصی‌اش تمدید نمی‌شود.(دویچه وله، ۲۸ دی ۱۴۰۰)
نرگس محمدی، سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر، به زندان قرچک ورامین منتقل شد. خانم محمدی اواخر آبان‌ماه توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و از آن زمان در یکی از سلول های انفرادی، بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین محبوس بود. وی در جریان برگزاری مراسم یادبود دومین سالگرد جانباختن ابراهیم کتابدار، از جانباختگان اعتراضات آبان ۹۸ توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت شد(هرانا، ۲۹ دی ۱۴۰۰)
گلاله مرادی، شهروند اهل پیرانشهر وی کماکان در بند زنان زندان مرکزی ارومیه نگهداری می‌شود و نهادهای امنیتی وی را به همکاری با یکی از احزاب کُردستانی اپوزسیون حکومت و همچنین شرکت در قتل یکی از کادرهای سپاه پاسداران متهم کرده‌اند.(هه نگاو، ۲۹ دی ۱۴۰۰)

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram