اطلاعیه ۱۴۶۴ کمیته دفاع از حقوق اقوام و ملل ایرانی با موضوع جان زندانیان دگر اندیش و منتقد در خطر است

جان زندانیان دگر اندیش و منتقد در خطر است

این روزها، درکنار اخبار دلخراشی چون بحران بیآبی در خوزستان، افزایش مرگ و میر در اثر کرونا،فقر، خشونت،قتلهای خانگی و خودکشی،اخباری همچون اقدام به ربودن مخالفان و منتقدان، همچنین قتل و تروربرنامه ریزی شده افراد دگر اندیش و سیاسی توسط دولتمردان جمهوری اسلامی ایران نیز موجب افزایش نگرانی بر جامعه ایرانی در داخل و خارج از کشور و خانوادههای آنها شده است.

بکتاش آبتین از اعضای زندانی کانون نویسندگان ایران شنبه ۱۸ دیماه درگذشت. آقای آبتین روز دوشنبه ۱۵ آذرماه به دلیل بروز علائم شدید کرونا از زندان اوین به بیمارستان منتقل شده و با فاصله چند روز به دلیل حال نامناسب جسمی به بخش مراقبتهای ویژه منتقل شد. این نویسنده در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ۹۸ توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه به اتهامتبلیغ علیه نظامبه ۱ سال حبس تعزیری و از بابت اتهاماجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور به تحمل ۵ سال حبس محکوم شد. کانون نویسندگان ایران که خبر درگذشت عضو زندانی خود را منتشر کرده است، پیشتر با انتشار بیانیهای نسبت به وضعیت حال عمومی بکتاش آبتین ابراز نگرانی کرده بود و با اشاره به اینکه وضعیت کنونی آقای آبتین به دلیل عدم رسیدگی به موقع پزشکی و اعزام به بیمارستان وخیم شده است، نوشتحکومت جمهوری اسلامی، مسئول عواقب هر اتفاقیست که برای نویسندگان زندانی بهخصوص بکتاش آبتین پیش آید“. دولت عامدانه جان زندانیان عقیدتی و سیاسی را به بازی گرفته است و آنان باید پیش از وقوع هر فاجعهای آزاد شوند، خاصه آنکه همه میدانیم این نویسندگان هیچ جرمی مرتکب نشدهاند که بخواهد مجازاتی برایشان در کار باشد.
جمعی از زندانیان عقیدتی و سیاسی اندرزگاه ۸ زندان اوین با انتشار یک بیانیه ضمن اشاره به شیوع مجدد ویروس کرونا در کشور و زندان ها، نسبت به احتمال وقوعسونامی مرگدر زندان های کشور هشدار داده و خواهان آزادی بی قید و شرط زندانیان و یا دستکم اعزام به مرخصی آنان شدند.
این زندانیان در بخشی از این بیانیه با اشاره به فضای محدود و انبوه زندانیان در زندان ها بدون امکانات بهداشتی پیشگیرانه و رعایت فاصلهی اجتماعی نوشتنداز این پس هر زندانی که به بیماری کرونا مبتلا شود، مصداق آزار و شکنجه و چنانچه به همین بیماری جان خود را از دست دهد، مرگش قتل عمد محسوب خواهد شد“. زندانیانی که فقط در طول یک سال گذشته در زندان به قتل رسیدند! بهنام محجوبی، ساسان نیک نفس، شاهین ناصری، هادی عطازاده، امیرحسین حاتمی، خسرو جمالی فر، یاسر منگوری و در مورد اخیرا نیز عادل کیانپور، زندانی محبوس در در شرایط پرابهامی در زندان شیبان اهواز جان خود را از دست داد. این واقعه یک هفته پس از آغاز اعتصاب غذای آقای کیانپور در اعتراض به روند رسیدگی به پرونده و در پی عدم رسیدگی پزشکی صورت گرفته است. دلیل فوت این زندانی تاکنون مشخص نشده و پزشکی قانونی، مقامات زندان و قوه قضاییه نیز هنوز در این خصوص اظهار نظری نکرده است. از جزئیات پرونده آقای کیانپور جزئیات قابل تائیدی در دست نیست، با این حال گفته میشود که وی پس از بازگشت به کشور بازدشت شده و از حدود ۱۴ ماه قبل در زندان شیبان اهواز بسر میبرده است.
گفتنی است آقای کیانپور مهرماه امسال در زندان شیبان اهواز به ویروس کرونا مبتلا شده بود. عادل در یک فایل صوتی درباره اعتصاب غذای خود گفته بود: من عادل کیانپور زندانی سیاسی در راستای اهداف منشور حقوق بشر، در برابر ظلم حاکم بر ما، بنام کشور و ملت و در راه عدالت، اعتصاب غذای خود را بصورت رسمی در تاریخ ۴ دی شروع کرده و به تمام مردم و سازمانهای حقوق بشری اعلام می نمایم.
مرگ این زندانیان در زندان، اولین مورد نیست. ولی دریغ بگویید که هنوز در زندانهای دولت جمهوری اسلامی ایران، زندانیان سیاسی و عقیدتی هستند که به دلیل شرایط نازل یا وضع غیرانسانیترین مجازاتها و ایجاد شدیدترین اوضاع روانی، بهگونه برنامه ریزی شده، شکنجه و حقوق انسانیشان نقض میشود و به مرگهای مشکوک دچار میشوند. مرگ زندانیان به دلیل عدم رسیدگی پزشکی در زندانهای ایران امری مسبوق به سابقه است.
ما فعالان حقوق بشر ضمن محکوم کردن این قبیل اقدامات غیر قانونی و غیرانسانی از جمله فوت عادل کیانپور و بکتاش آبتین و دهها مورد دیگر، با آزادی سایر زندانیانی که در وضعی مشابه به سر میبرند، مسئولین دولت جمهوری اسلامی ایران از ادامه تضییقات غیرقانونی خودداری ورزند. و همچنین پشتیبانی خود را از دادخواهی مادران و خانوادههای داغدار اعلام می کنیم. اعلامیه جهانی حقوق بشر در ماده ۵ و همچنین ماده ۷ میثاق حقوق مدنیسیاسی خود صراحتاً بر منع شکنجه تاکید می کند: «هیچکس نمی بایست مورد شکنجه یا بیرحمی و آزار، یا تحت مجازات غیرانسانی و یا رفتاری قرارگیرد که منجر به تنزل مقام انسانی وی گردد. ازنهادهای بین المللی مرتبط و نیز مسئولین کشورهای متبوع خود درخواست داریم که برای حفظ امنیت جانیشان برای پایان بخشیدن به اینگونه فعالیتهای ضد حقوق بشری دولت جمهوری اسلامی ایران، گامهای موثرتری بردارند.

1464

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق اقوام و ملل ایرانی

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram