اطلاعیه ١۴۴٢ کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان با موضوع کودکانه شدن اعتیاد

کودکانه شدن اعتیاد

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه باموادمخدر:
مراکز اقامتی برای ترک اعتیاد کودکان کاربردی نیست
با توجه به شفاف نبودن بحث آمار آسیب‌های اجتماعی در ایران آمار دقیق و مستندی در خصوص تعداد و سن کودکان مبتلا به اعتیاد وجود ندارد اما دبیر اسبق ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌گوید که بر مبنای نرخ رشد جمعیت در سه دهه گذشته، کف نرخ رشد اعتیاد سه برابر نرخ رشد جمعیت بوده است.طبق گزارشات جدید ماده مخدر جدیدی به نام «کمیکال» یا شیمیایی بین نوجوانان دست به دست میشود که یک تفاوت اساسی آن با سایر مخدرها، مصرف‌کنندگان ۱۲ تا ۱۴ ساله آن هستند. این ماده مخدر در پارک‌ها راحت پیدا می‌شود و به گفته دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات در کشور نیز سن استعمال دخانیات در کشور به ۱۲ سال رسیده است. از طرفی فروشندگان مواد مخدر با عبارت هایی مانند این که ماریجوانا اعتیاد نمی آورد، قرص های محرک باعث افزایش یادگیری و فعالیت مغز می شود و یا تریاک دارای خاصیت دارویی است کودکان و نوجوانان را گول میزنند و در واقع زمانی که افراد در سنین خیلی کم شروع به استفاده از مواد مخدر می کنند تاثیر اعتیاد بر مغز آنها می تواند بیشتر و شدیدتر شود و این موضوع باعث اختلال در سیستم مغزی و عصبی در فرد گردد.
مهمترین عوامل اعتیاد کودکان و نوجوانان در ایران
مشکلات اقتصادی،
در دسترس و ارزان بودن مواد
زندگی نابسامان و عدم محیط امن و شاد،
نبود آموزش صحیح شناخت اعتماد به نفس،
فراواتی اعتیاد در همسن و همکلاسی ها و معاشرت اجباری با آنان
و از همه مهمتر والدین معتاد
طبق گفته دبیرکل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر نرخ شیوع مصرف موادمخدر در دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه و هنرستان در استان‌های تهران، خراسان جنوبی، فارس، سمنان، البرز، خوزستان، کرمان، خراسان رضوی و کرمانشاه از میانگین کشوری بالاتر است و در بین استان‌ها، تهران رتبه اول را دارد.
از یک طرف کودکانی که در گرما و یا سرمای طاقت فرسای خیابان کار میکنند نیاز به نیرویی مضاعف در برابر فشارهای کاری دارند و در واقع فشار کار و محیط ناامن خیابان آن‌ها را در معرض انواع آسیب‌ها از جمله اعتیاد قرار می‌دهد.
یا والدین مصرف کنندگان نوجوان مواد مخدر نیز غالباً درباره برنامه ها و امکانات درمان قابل دسترس اطلاعات کافی ندارند و پی بردن به مشکل اعتیاد به مواد مخدر یک نوجوان می تواند منجر به ترس و نگرانی زیادی برای والدین شود اما در نهایت خانواده هایی که با مشکل سوءمصرف مواد در نوجوانان رو به رو می شوند غالباً احساس شرم می کنند و با انگ اجتماعی رو به رو می شوند.
ما فعالین دفاع از حقوق کودک و نوجوان با توجه به اصل 3 بند 1 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ایجاد محیط مساعد برای رشد فضایل اخلاقی بر اساس ایمان و تقوی و مبارزه با کلیه مظاهر فساد و تباهی.و با دقت به کنوانسیون حقوق کودک به عنوان مرجع بین المللی در زمینه مسائل پایه‌ای حقوق کودک بخصوص ماده‌ ۳۳ با موضوع مصرف مواد مخدر در کودکان که طی آن کشورهای طرف کنواسیون را ملزم کرده است که تمام اقدامات قانونی، اجرایی،اجتماعی و آموزشی را جهت حمایت از کودکان در برابر استفاده غیر قانونی از مواد مخدر یا مواد محرک وجلوگیری از استفاده از کودکان در قاچاق این مواد به عمل آورند و مادۀ ۲۶ اعلامیه جهانی حقوق بشر، آموزش و پرورش می بایست در جهت رشد همه جانبۀ شخصیت انسان و تقویت رعایت حقوق بشر و آزادی های اساسی باشد و همچنین اهداف سند آموزشی وتربیتی ۱۷ گانه ۲۰۳۰ یونسکو. خواستار اجرای این مفاد توسط دولت جمهوری اسلامی ایران میباشیم.
1442

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram