اطلاعیه ١۴٣۶ کمیته دفاع از حقوق جوان و دانشجو با موضوع کرونا، بی تدبیری و مرگ بی صدای اساتید و دانشجویان

کرونا، بی تدبیری و مرگ بی صدای اساتید و دانشجویان

ویروس کرونا به نوعی تمام کشورهای جهان را تحت الشعاع خود قرار داده و مردم به ناچار تغییر روش زندگی فردی و اجتماعی خود دادند. با توجه به اینکه ویروس کرونا تمامی حوزه های آموزشی، شخصی و خانوادگی را درگیر و دانشجویان و استاید را نیز با مشکلات بسیاری مواجه کرده است.
رئیس دانشگاه تهران به خبرگزاری ایلنا گفت‌ حدود ۲۴ یا ۲۵ تن از استادان و پنج دانشجوی دانشگاه تهران بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند.
آن زمان که دانشگاه های کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل گردید، اولین و مهمترین نگرانی بابت سلامت دانشجویان بود و طبق اعلام وزارت علوم، همواره حفظ سلامتی دانشجو، کارمندان و استادان دانشگاه در اولویت تصمیم گیری ها قرار دارد.
به همین منظور دستورالعمل های بسیار سخت گیرانه ای برای دانشجویان وضع گردید.
با وجود اینکه وزارت علوم و یا وزارت بهداشت آماری از اساتید و دانشجویان درگذشته به دلیل ویروس کرونا ارائه نکرده اند، اما اطلاع رسانی های جداگانه نشان می دهد که بعضی از اساتید و دانشجویان مهرماه به کلاس باز نمی گردند.
زهرا شورشینی استاد فیزیک و محمدرضا داودی دانشیار عضو هیات علمی دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل ناصر قادریعضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه کردستان، جزو درگذشتگان از کرونا بوده اند.
همچنین ۲ دانشجوی دختر دانشکده روانشناسی، به کرونا مبتلا و فوت شده اند.
حاجی جباری معاون دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی هم از درگذشت یک دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی بر اثر ابتلا به بیماری کرونا خبر داد.
میرعارفین، دانشجوی ورودی ۹۸ کارشناسی عمران شریف در اثر ابتلا به کرونا دار فانی را وداع گفته است. ۳ دانشجوی دانشگاه تهران بر اثر ابتلا به بیماری کرونا فوت کرده اند که ۲ دانشجو پسر و یک دانشجو دختر بوده اند.
مهران حسن‌زاده رکن آبادی، دانشجوی کارشناسی ورودی ۹۵ رشته حمل و نقل ریلی بود که متاسفانه درگذشت.
برای آگاهی از زمان شیوع کرونا تا الان هفت واکسن داخلی رونمایی شده است، که این غیر قابل امکان بودن این کار را تائید میکند. چرا که تولید واکسن مراحل خاصی دارد و تا بر روی منابع غیر انسانی و بعد با نتیجه به دست آمده و تائید آن به وسیله ارگان های ذی صلاح و در مرحله آخر تست انسانی، زمان و هزینه بسیاری میخواهد که این از عهده مسئولین ناکارآمد دولت جمهوری اسلامی ایران کاملا به دور است، و متاسفانه وزارت بهداشت در ایران همه مراحل را به یکباره و در بیمارستان ها انجام داده اند که باعث کشته شدن افراد زیادی شده است.
در حال حاضر بیشتر دانشگاه ها در پیمایشی وضعیت دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه را از نظر ابتلا به بیماری کرونا سنجیده اند. دانشگاه ها در فرم هایی از افراد وابسته به دانشگاه خواسته اند که درباره وضعیت شان، خود اظهاری کنند. تکمیل این فرم در اغلب دانشگاه ها برای کارکنان و اساتید اجباری است و برای دانشجوها هم اختیاری در نظر گرفته شده است.در حالیکه باید به دانشجویان توجه بیشتری کرد چرا که دانشگاه بخاطر دانشجویان بنا نهاده شده است.
فعالان حقوق بشر با استناد به اهداف ١٧ گانه سند ٢٠٣٠ یونسکو واعلامیه جهانی حقوق بشر؛بخصوص ماده ٣: حق حیات برای همه، ماده ٢۵: حق خوراک و مسکن و مراقبتهای طبی و خدمات لازم اجتماعی برای همه و همچنین اهداف ١٧ گانه سند ٢٠٣٠ سازمان یونسکو به ویژه هدف سوم: تضمین زندگی سالم و ترویج رفاه برای همه در تمام سنین ؛ با اعتراض به عدم مدیریت و بی تدبیری دولتمردان جمهوری اسلامی ایران خواهان دادگاهی نمودن آنان و ایجاد امنیت زندگی و مبارزه صحیحی با کرونا می باشیم .

1436

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق جوان و دانشجو

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram