اطلاعیه ١۴٣۵ کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان با موضوع بازداشت کودکان ، برای خاموش کردن صدای معترضان

بازداشت کودکان، برای خاموش کردن صدای معترضان

صدای اعتراضات مردم خوزستان همچون اعتراضات گذشته با سرکوب و بازداشت معترضین روبرو شد. اما اینبار خواست معترضین چیز دیگری بود. اعتراض آنها، برخورداری از حقی بود که در همه جوامع از آن بعنوان حق اولیه زندگی نام برده میشود. آنهم حق دسترسی و برخورداری از آب آشامیدنی و بهداشتی که طی چند سال ‌گذشته از آنها دریغ شده است.
بدیهیست در چنین شرایطی جز آنکه همه اقشار جامعه از پیر و جوان، زن و مرد خواست به حقشان را بر سر مسئولین بی کفایتی که آنها را نادیده گرفته اند، فریاد بزنند، تا بلکه گوش شنوائی پیدا شود و کاری برایشان انجام دهد. اما راه حل دولت جمهوری اسلامی ایران همان راه حل همیشگی است، نیروهای امنیتی و انتظامی دستور داشتند برای پیشگیری از گسترش اعتراضات ابتدا اعتراضات مسالمت آمیز مردم خوزستان را سر کوب کرده و هم زمان  با قطع اینترنت مانع انتشار آن شوند. دست آخر هم با بازداشت و مجازات معترضین هدفشان کندن ریشه اعتراضات در جامعه بود.
اما خوزستان معترض به کم آبی حالا نگران بازداشت های شبانه و خودسرانه و مجازات های ظالمانه معترضینی است  که اینبار حتی به نوجوانان و کودکانش هم رحم نکرده اند .

بازداشت ‌های بی‌اساس جوانان و نوجوانان و کودکان معترض بی آبی خوزستانی، در سکوت رسانه‌ها انجام و ادامه دارد، متاسفانه ماموران دولتی شبانه به صورت بی‌وقفه به خانه‌های مردم هجوم برده و بدون ارائه دلیل و حکم قضایی، اقدام به بازداشت جوانان و نوجوانان می‌کنند.
با تاسف در میان بازداشت‌شدگان کودکان ۱۰ تا ۱۶ سال هم به چشم میخورد.
ایوب نمنوم ۱۲ ساله، مرتضی طرفی ۱۴ ساله، منصور دحیمی ۱۶ساله؛ نمونه ای از این کودکان بازداشتیهستند که علیرغم پیگیری‌های خانواده و نزدیکانشان تاکنون هیچ اطلاعی از سرنوشت آنها در دست نیست.
 کریم حسینی، نماینده اهواز در مورد اخباری که حاکی از بازداشت کودکان و نوجوانان و تقاضای وثیقه برای آزادی آنها شده، گفت آمار دقیقی از این افراد وجود ندارد، اما آن چیزی که ما در حال پیگیری هستیم برای همه افراد در همه سنین است که بازداشت شدند و در صورت عدم ارتکاب به جرم باید آزاد شوند.
دولت بجای محاکمه و برخورد با مسئولینی که عواقب بی خردیشان این نتایج را برای مردم این استان ببار آورده است، در اقدامی ظالمانه انتقامشان را از معترضین بی گناه  میگیرد و مسببین اصلی این خسارات را که در میان حاکمیت هستند به حال خود رها میکنند.
اعضای کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان، اینگونه رفتار غیرانسانی را نسبت به کودکان و نوجوانان خوزستانی محکوم نموده و دولت جمهوری اسلامی ایران را به استناد اعلامیه  حفاظت از زنان و کودکان در وضعیت های اضطراری و درگیری های مسلحانه وکنوانسیون حقوق کودکان، متعهد به ممنوع شمردن حمله علیه زنان و کودکان و به کارگیری سلاح‌های کشتار جمعی و رعایت حقوق کودکان و نوجوانان است، دانسته و دولت مردان جمهوری اسلامی ایران را مکلف به اجرای تعهدات خود  بر اساس پروتکل ۱۹۲۵ ژنو و کنوانسیون‌های چهارگانه ۱۹۴۹ ژنو و سایر اسناد و مقررات حقوق بین الملل در قبال کودکان و نوجوانان می دانیم.

1435

کمیته دفاع از حقوق بشر در ایران

  کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان

ماده ١٣- حق دسترسی آزاد به اطلاعات و دانستن کودک: کودک دارای حق آزادی ابراز عقیده می باشد و این حق شامل آزادی جستجو، دریافت و رساندن اطلاعات و عقاید از هر نوع، بدون توجه به مرزها، کتبی یا شفاهی یا چاپ شده، به شکل آثار هنری یا از طریق هر رسانه دیگری به انتخاب کودک می باشد

ماده ١۵آزادی تشکیل انجمن و گروه:  دولتها حق کودک برای شرکت در اجتماعات را به رسمیت می شناسند. اجرای این حق نباید با امنیت ملی و نظم عمومی مبادرت داشته و منافی اخلاق عمومی و یا برخلاف حقوق اولیه و آزادی دیگری باشد. 

ماده ٢٩ – اهداف تربیتی: دولتهای عضو کنوانسیون تایید می کنند که تربیت باید: الف- شخصیت، استعداد و توانایی های روانی و جسمی کودک را تقویت و شکوفا نماید. ب- احساس احترام و توجه به حقوق بشر و آزادی های پایه ای مصوب سازمان ملل متحد را، در کودک پرورش دهد.

ماده ٣٧ –ممنوعیت شکنجه،تضمین قانونی در اجرای مجازات:دولتها تضمین می کنند که:الف- هیچ کودکی مورد شکنجه قرار نگیرد و رفتار غیرانسانی و توهین آمیز با او نشود. اجرای مجازات اعدام و حبس های طولانی مدت برای کودکان تا قبل از پایان سن هجده سالگی ممنوع است.ب- توقیف و حبس های غیرقانونی و بر پایه ی تصمیم های شخصی، ممنوع است.

ماده ٣٩ – بازسازی اجتماعی کودکان آسیب دیده: برای سلامتی روحی، جسمی و اجتماعی کودکی که قربانی نوعی از بدرفتاری، شکنجه، استثمار یا هرعمل غیرانسانی شده است، دولت های عضو پیمان همه اقدامات مناسب را انجام می دهند. بازسازی جسمی و روانی باید در محیط و شرایط مناسب، سلامتی و منزلت کودک را تامین کند

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram