اطلاعیه ١۴٢٧ کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان با موضوع تجاوز دولتی یا قانونی بودن کودک همسری

ایا کودکان و نوجوانان در ایران از قربانیان تجاوز دولتی به حساب میایند ؟؟
اگر خیر پس چرا کودک همسری قانونی است ؟
یک دختر ۱۳ ساله در بیمارستان رازی سراوان هنگام زایمان جانش را از دست میدهد وجای سوال را باقی میگذارد اینکه ” مسؤل ثبت این ازدواج نباید تحت پیگیرد قانونی قرار گیرد ؟؟
یا اینکه این ازدواج تحت نظر قانون انجام پذیرفته است ؟
طبق خبر خبرگزاری هرانا این دختر نوجوان در سن ۱۲ سالگی ازدواج و متعاقب ان باردار میشود تا جسمی را که نه از ان خودش میدانست در ترازوی فروش به بهای ناچیزی به نام مرگ ببازد .
بر اساس آمار منتشر شده بالغ بر ۹۵ هزار مورد طلاق زنان زیر ۱۹ سال در فاصله سال‌های ۹۰ تا ۹۴ ثبت شده که حدود ۵ هزار و ۷۶۰ مورد از این طلاق‌ها مربوط به ازدواج‌هایی است که سن زوجین کمتر از ۱۵ سال است .
در قوانین حقوقی دولت جمهوری اسلامی ایران و بر پایه شریعت اسلامی در بخش خانواده کلمه ای به نام تمکین وجود دارد که در لغت به معنای حقوق واجب شوهر به زن! و در معنای واقعی “تمکین”به این معناست که زن ریاست مرد بر خانواده را قبول کرده و برای استمتاع شوهر همواره خود را در اختیار وی قرار دهد و آنرا به هیچ زمان و مکان و کیفیت خاصّى محدود نکند.
به زبان خیلی ساده تر باید بگوییم که زن باید قربانی تجاوز مرد باشد و دم نزند! و اگر اعتراض کرد طبق قانون محکوم است.
از قربانیان دیگر تجاوز رها دختر یازده ساله ای است که در یکی از روستاهای دور افتاده ایلام به مبلغ ١۵ میلیون تومان به ازدواج مردی ۵٠ ساله درمیاید او که حتی به بلوغ جنسی هم نرسیده بود واین دختر به همراه خانوده اش در حاشیه تهران ساکن بوده و برای ازدواج به ایلام فرستاده میشود که این خبر باز تاب گسترده ای در فضای مجازی را به وجود میاورد”
ایا کسی میداند که بر حال ان کودک ١١ ساله چه گذشته است ؟؟
سعید مدنی، جامعه‌شناس تاکید دارد که ۸۰ درصد موارد تجاوز جنسی در ایران گزارش نمی‌شود، و میافزاید: «بیشترین آمار تجاوز» که گزارش شده مربوط به استان تهران است وبه گفته آقای مدنی نتایج برخی مطالعات موردی نشان می‌دهد که قربانیان تجاوز در استان کهگیلیویه‌ و بویراحمد میانگین سنی ۲۰ ساله داشته‌اند و برخی قربانیان ۷ ساله بوده‌اند.
واخر کلام این جامعه شناس براین که هیچ ارزیابی دقیقی از قربانیان تجاوز در کشور را نداریم.
البته باید اذعان کرد که اصولا بیش از \پنجاه درصد موارد تجاوز به دلایل مختلف گزارش نمی‌شوند.
ترس از آبرو ریزی در مقابل اطرافیان، و فقدان قوانین حمایتی از قربانیان تجاوز و مورد توهین قرار گرفتن شخص آزار دیده توسط مامورین انتظامی و قضایی(منجمله نحوه پوشش قربانیان که مورد حمله واقع شده اند ) و وجود مسئولان فاسد در دولت جمهوری اسلامی ایران که زنان و نوجوانان را مورد ازار جنسی قرار میدهند از جمله این موارد به حساب میایند.
ماجرای رسوایی تجاوز اقای سعید طوسی قاری معروف و مورد حمایت رهبری (خامنه ای) به چندین نوجوان در کلاس های اموزش فقهی و پرده بر افتادن از این تعرض و سوء استفاده جنسی بر اساس شکایات خانواده ها دست اندازی مسؤلین به زنان و نوجوانان را اشکار میکند .
از روزنامه نگاری که دبیر سابق یکی از روزنامه های مطرح او را مورد آزار قرار داده، تا خانم بازیگری که از آزار چند ساله ای که به او شده، تا کسانی که از یک خواننده معروف بعلت تعرض و آزار جنسی شکایت کرده بودند و یا عوامل سرشناس عرصه هنر و گردشگری و یا ماجرای یکی از سرپرستان تیم ملی کشتی ایران که از سوی یکی از مقامات ورزش دولت جمهوری اسلامی ایران مورد آزار جنسی قرارگرفته بود که بعلت نداشتن اعتماد به سیستم قضایی رژیم ایران از طرح شکایت خود منصرف شده بود
با توجه به اصل ۳ بند ۱۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ( تأمین حقوق همه جانبه افراد از زن و مرد و ایجاد امنیت قضایی عادلانه برای همه و تساوی عموم در برابر قانون ) و کنوانسیون حقوق کودک:ماده ۳ (نفع کودک ) ماده ۴ (وظایف دولتها)ماده۶(حق زندگی)ماده ۱۹(حمایت کودکان در برابر سوء استفاده)ماده ۳۴ (حمایت در برابر سوء استفاده جنسی) و هدف پنجم سند ۲۰۳۰ یونسکو دستیابی به تساوی جنسیتی وتوانمند سازی تمام زنان ودختران؛ لغو قوانین شرعی که به ازدیاد کودک همسری و معلولیت جسمی و روحی و یا حتی مرگ و خودکشی کودک و کودک همسری منتهی میشود باید لازم اجرا شود تا از افزایش خسارت انسانی به جامعه ایران کاسته شود .
1427

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران
کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram