گزارش ماهیانه نقض حقوق جوان و دانشجو بهمن ماه ۱۳۹۹ در ایران

گزارش فوق از سایت کمیته جوان و دانشجو برگرفته از رسانه های داخلی و خارجی همچون هرانا، فارس، ایلنا، ایرنا، هه نگاو، کمپین فعالان بلوچ، جوان آنلاین، دانشجو آنلاین میباشد. لازم بذکر است که بدلیل سانسور شدید رسانه های وابسته به جمهوری اسلامی ایران و از سوی دیگر سرکوب فعالان و خبرگزاری های غیروابسته آمار فوق تنها درصد ناچیزی از نقض حقوق جوان و دانشجو در ایران میباشد. اعضائیکه درگردآوری اخبار نقض حقوق جوان و دانشجو بهمن ماه همکاری نموده اند عبارتند از: هادی جعفرپور، رسول پورآزاد، پوریا طالب زاده ،آزاد بهرامی،عباس منفرد ،احسان احمدی خواه ،فاطمه خسروانی اردکانی ،هستی عبدالهی اصل برای آگاهی و اطلاع بیشتر میتوانید از بازدید فرمایید.

https://daneshjoo.bashariyat.org

اخبار عمومی
اخراج از دانشگاه
محرومیت ماری محمدی از اشتغال با فشار نهادهای امنیتی
۲/۱۱/۱۳۹۹
ماری (فاطمه) محمدی، نوکیش مسیحی و زندانی عقیدتی سابق با فشار نهادهای امنیتی از ادامه اشتغال محروم شده است. سال گذشته نیز از ادامه تحصیل خانم محمدی در دانشگاه آزاد واحد تهران شمال جلوگیری شده بود.
تجمع و اعتراض
ادامه تجمع جوانان جویای کار روستای شهرویی جلوی درب پالایشگاه بید بلند
۲۶/۱۱/۱۳۹۹
بنا به خبر دریافتی، در ادامه اعتراضات جوانان جویای کار روستای شهرویی روز شنبه ۲۵ بهمن‌ماه ۹۹، تعدادی از این جوانان برای چندمین بار طی ماه‌های جاری، برای استخدام در پالایشگاه، جلوی درب ورودی بخش ۳۰ پالایشگاه بیدبلند فاز ۲، تجمع کردند.
اخبار محاکمه
 بازداشت
بازداشت یک شهروند اهل مهاباد جهت اجرای حکم
۲۹/۱۱/۱۳۹۹
برپایه گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، روز دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ (۱۵ فوریه ۲۰۲۱)، یک شهروند اهل مهاباد با هویت “طاهر حسین‌زاده” ۲۸ ساله پس از مراجعه به شعبه دوم دادگاه انقلاب ارومیه جهت سپری نمودن دوران محکومیت یک ساله خود بازداشت و به زندان مرکزی ارومیه منتقل شد.
بازداشت یک زندانی سیاسی سابق در اشنویه
۲۵/۱۱/۱۳۹۹
یک زندانی سیاسی سابق توسط نیروهای امنیتی در اشنویه بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.
بازداشت یک شهروند به دلیل ادعای امام زمانی در لارستان
۲۳/۱۱/۱۳۹۹
یک شهروند در شهرستان لارستان به دلیل آنکه خود را امام دوازدهم شیعیان خوانده است، توسط نیروی انتظامی بازداشت شد. با توجه به خلاها و ابهامات قانونی مشخص نیست چگونه طرح اتهام و اقامه دعوا در مورد مدعیان امام زمانی صورت می گیرد.
بازداشت احمد ساعدی توسط نیروهای امنیتی در حمیدیه
۲۲/۱۱/۱۳۹۹
احمد ساعدی (حجتی)، شهروند اهل شهرستان حمیدیه واقع در استان خوزستان روز سه‌شنبه ۲۱ بهمن‌ماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.
بازداشت متهم به آزار جنسی یک دختر کم توان ذهنی در تهران
۲۲/۱۱/۱۳۹۹
مردی در تهران که متهم به آزار جنسی یک دختر جوان است، توسط ماموران پلیس دستگیر شد. این فرد متهم است که یک دختر کم توان ذهنی را به ویلایی در چالوس برده و او را مورد آزار جنسی قرار داده است. پرونده برای ادامه تحقیقات به دادسرای یکی از شهرهای شمال کشور ارجاع داده شد.
بازداشت ناگهانی سه جوان کارگر در سوسنگرد و بی خبری و نگرانی خانواده آنها
۱۴/۱۱/۱۳۹۹
خبرهای رسیده از سوسنگرد حاکی از بازداشت ناگهانی سه جوان کارگر توسط ماموران وزارت اطلاعات و بی خبری و نگرانی خانواده این جوانان از وضعیت عزیزانشان است.
شهرستان اشنویه؛ بازداشت یک شهروند توسط نیروهای امنیتی
۱۲/۱۱/۱۳۹۹
روز شنبه ۱۱ بهمن‌‌ماه، یک شهروند اهل اشنویه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.
بازداشت یک شهروند توسط نیروهای امنیتی در اشنویه
۱۱/۱۱/۱۳۹۹
روز شنبه ۱۱ بهمن ماه یک شهروند اهل شهرستان اشنویه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.
احضار و بازداشت یک شهروند در مهاباد
۱۰/۱۱/۱۳۹۹
روز شنبه ۴ بهمن، یک شهروند اهل شهرستان مهاباد، پس از احضار به ستاد خبری اداره اطلاعات، بازداشت و به زندان این شهر منتقل شد.
بازداشت یک شهروند توسط نیروهای امنیتی در سنندج
۸/۱۱/۱۳۹۹
یک شهروند در شهرستان سنندج توسط نیروهای امنیتی همراه با ضرب و شتم بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.
بازداشت کوهزاد بابادی توسط نیروهای امنیتی در لردگان
۸/۱۱/۱۳۹۹
کوهزاد بابادی، شهروند اهل لردگان روز پنج‌شنبه ۲ بهمن‌ماه پس از حضور در اداره آگاهی نیروی انتظامی این شهرستان بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات سپاه منتقل شده است. آقای بابادی با احضار قبلی به اداره آگاهی لردگان مراجعه کرده بود.
بازداشت شش شهروند توسط نیروهای امنیتی در بوکان و نقده
۱/۱۱/۱۳۹۹
روز سه‌شنبه ۳۰ دیماه، ۶ شهروند اهل شهرستان بوکان و نقده، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.
احکام صادره
نوشین جعفری، عکاس مطبوعات به ۵ سال زندان محکوم شد۲۹/۱۱/۱۳۹۹
«نوشین جعفری»، عکاس مطبوعات برای دو اتهام «توهین به مقدسات» و «تبلیغ علیه نظام» به پنج سال زندان محکوم شده است.
محکومیت سجاد رسول‌ زاده میرک به پرداخت جزای نقدی/ سند
۲۳/۱۱/۱۳۹۹
سجاد رسول‌ زاده میرک، فعال ترک (آذربایجانی) ساکن مشگین‌ شهر، توسط شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری این شهر به پرداخت پنج میلیون ریال جزای نقدی محکوم شد. سجاد رسول‌ زاده میرک پیشتر در پی انتشار مطالبی در واکنش به تحولات اخیر در منطقه، توسط نیروهای امنیتی در منزل پدری خود بازداشت و پس از بازجویی چند ساعته به بازداشتگاه کلانتری ۱۱ شهرستان مشگین شهر منتقل شد. وی یک روز بعد از بازداشت با تودیع قرار وثیقه و به صورت موقت از بازداشتگاه یکی از نهادهای امنیتی این شهر آزاد شد.
دادگاه تجدیدنظر؛ سالار طاهرافشار به یک سال حبس محکوم شد
۲۲/۱۱/۱۳۹۹
سالار طاهرافشار، فعال ترک (آذربایجانی) توسط شعبه ۱۳ دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان غربی به ۱ سال حبس تعزیری محکوم شد. وی در مرحله بدوی توسط دادگاه انقلاب ارومیه به ۴ سال حبس تعزیری محکوم شده بود. آقای طاهر افشار در تاریخ ۲۶ تیرماه امسال در جریان تجمعی اعتراضی در ارومیه بازداشت و ۵ روز بعد با تودیع قرار به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد.
دادگاه تجدید نظر؛ کامیار ذوقی به ۵ سال حبس محکوم شد
۲۷/۱۱/۱۳۹۹
حکم حبس کامیار ذوقی دانشجوی رشته انسان شناسی دانشگاه تهران و یکی از بازداشت شدگان اعتراضات آبان ۹۸ توسط دادگاه تجدید نظر عینا تائید شد. او در آبان ماه امسال توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ۴ سال حبس تعلیقی و ۱ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.
اجرای حکم اعدام یک شهروند بلوچ در زندان بیرجند
۲۶/۱۱/۱۳۹۹
روز شنبه ۲۵بهمن۹۹ حکم اعدام یک شهروند بلوچ در زندان بیرجند اجرا شده است.
محکومیت زهرا محمدی معلم زبان کردی به ۵ سال حبس تعزیری در دادگاه تجدید نظر
۲۵/۱۱/۱۳۹۹
حکم زهرا محمدی معلم زبان کردی که پیش از این به ۱۰ سال حبس محکوم شده بود در دادگاه تجدید نظر به ۵ سال حبس تعزیری تغییر پیدا کرد.
دادگاه تجدیدنظر؛ مرجان اسحاقی به ۵ سال حبس محکوم شد
۲۶/۱۱/۱۳۹۹
دادگاه تجدیدنظر استان تهران محکومیت مرجان اسحاقی، دانشجوی رشته علوم سیاسی دانشگاه تهران و یکی از بازداشت شدگان اعتراضات آبان ۹۸ را عینا تایید کرد. خانم اسحاقی پیشتر در مرحله بدوی توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ۱ سال حبس تعزیری و ۴ سال حبس تعلیقی محکوم شد.
صدور حکم اعدام برای یک متهم در تهران
۲۲/۱۱/۱۳۹۹
یک متهم در تهران از بابت اتهام قتل توسط دادگاه کیفری این شهر به اعدام محکوم شد.
پس از صدور حکم تبرئه؛ دادگاه تجدیدنظر پریسا رفیعی را به ۱۵ ماه حبس دیگر محکوم کرد
۲۱/۱۱/۱۳۹۹
پریسا رفیعی، فعال صنفی دانشگاه تهران محبوس در زندان اوین در پی اعتراض سرپرست دادسرای اوین به برائت وی در پرونده جدید، توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ۱۵ ماه حبس تعزیری محکوم شد. این پرونده به دلیل نامه‌ای که پریسا رفیعی اردیبهشت‌ماه ۹۸ در خصوص شرایط بازداشتگاه انفرادی و فشار مضاعف بر فعالین مدنی زن با اهرم‌هایی چون “تست بکارت” نوشته بود، برای وی ایجاد شده است. خانم رفیعی پیشتر توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران از اتهام مطروحه تبرئه شده بود.
دادگاه تجدیدنظر؛ احمد حیدرزاده به ۲۲ ماه حبس تعزیری محکوم شد
۱۵/۱۱/۱۳۹۹
شعبه ۱۸ دادگاه تجدیدنظر استان گیلان حکم حبس صادره علیه احمد حیدرزاده کوزه گرانی، شهروند اهل رشت را عینا تایید کرد. آقای حیدرزاده دیماه ۹۸ پس از حضور در دفتر پلیس فتا بازداشت و ۴ روز بعد به صورت موقت آزاد شد. این شهروند نهایتا توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب رشت به ۲۲ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود. با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد، یعنی ۱۵ ماه و یک روز حبس تعزیری در خصوص این شهروند قابل اجرا خواهد بود.
حسین قشقایی به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شد
۱۲/۱۱/۱۳۹۹
حسین قشقایی، شهروند ساکن تهران توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب این شهر به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شد. آقای قشقایی اردیبهشت‌ماه امسال نیز در پرونده‌ای دیگر توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب ساوه به ۱ سال حبس تعلیقی و پرداخت ۴ میلیون تومانی جزای نقدی محکوم شده بود.
محکومیت یک جوان ۲۰ ساله به اعدام در زندان عادل آباد
۵/۱۱/۱۳۹۹
بنا به خبرهای رسیده به کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، رشید بامری فرزند عزت، متولد ۱۳۷۸ و اهل بمپور ایرانشهر به اتهام حمل مواد مخدر به اعدام محکوم شد. وی در تاریخ ۱۲ شهریورماه ۹۷، در حالیکه تنها ۱۸ سال از زندگی اش گذشته بود، به اتهام حمل مواد مخدر بازداشت و پس از بازجویی به زندان پیربنو شیراز منتقل گردید.
احضار و بازجویی
با پایان بازجویی‌ها؛ ایمان عبدی و افشین مام‌ احمدی به زندان ارومیه منتقل شدند
۳۰/۱۱/۱۳۹۹
روز سه شنبه ۲۸ بهمن ماه، ایمان عبدی و افشین مام‌ احمدی شهروندان اهل شهرستان مهاباد، با پایان مراحل بازجویی از بازداشتگاه اطلاعات سپاه ارومیه، به بند قرنطینه زندان این شهر منتقل شدند. این شهروندان در تاریخ ۲۰ دی‌ماه سال جاری توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه المهدی ارومیه منتقل شده بودند
دریا طالبانی به زندان مهاباد منتقل شد
۲۶/۱۱/۱۳۹۹
روز شنبه ۱۸ بهمن‌ماه، دریا طالبانی شهروند بازداشتی اهل مهاباد، پس از اتمام بازجویی ها از بازداشتگاه اطلاعات سپاه در ارومیه، به زندان مهاباد منتقل شد. وی اوایل دی‌ماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه سازمان اطلاعات در ارومیه منتقل شده بود.
احضار کوروش جلیل به دادسرای عمومی و انقلاب یاسوج
۱۲/۱۱/۱۳۹۹
کوروش جلیل، شهروند اهل یاسوج روز شنبه ۱۱ بهمن‌ماه طی ابلاغیه‌ای الکترونیکی به شعبه ۲ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان یاسوج احضار شد. در این احضاریه از این شهروند خواسته شده ظرف مدت ۵ روز از زمان درج این ابلاغیه در سامانه ثنا جهت دفاع از اتهام انتسابی در این شعبه حاضر شود.
احضار و بازداشت یک شهروند در زاهدان
۲۱/۱۱/۱۳۹۹
روز دوشنبه ۶ بهمن‌ماه، یک شهروند در شهرستان زاهدان پس از احضار و مراجعه به اطلاعات سپاه این شهرستان، بازداشت شد.

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram