گزارش۳ ماهه نقض حقوق جوان و دانشجو ,پائیز ۱۳۹۹

گزارش فوق از سایت کمیته جوان و دانشجو برگرفته از رسانه های داخلی و خارجی همچون هرانا، فارس، ایلنا، ایرنا، هه نگاو، کمپین فعالان بلوچ، جوان آنلاین، دانشجو آنلاین میباشد. لازم بذکر است که بدلیل سانسور شدید رسانه های وابسته به جمهوری اسلامی ایران و از سوی دیگر سرکوب فعالان و خبرگزاری های غیروابسته آمار فوق تنها درصد ناچیزی از نقض حقوق جوان و دانشجو در ایران میباشد. اعضائیکه درگردآوری اخبار نقض حقوق جوان و دانشجو ۳ ماهه مهر، آبان، آذر ماه ۹۹ همکاری نموده اند عبارتند از: رسول پورآزاد، هادی جعفرپور و پوریا طالب زاده ، مصطفی ملازم،فاطمه خسروانی اردکانی، میلاد پارسایی ،احسان احمدی خواه ، عباس منفرد ، علی جاویدان ،پریسا نیکونام نظامی،   برای آگاهی و اطلاع بیشتر میتوانید از بازدید فرمایید.

دانشگاه مازندران؛ توقیف نشریه دانشجویی «ضد» پیش از انتشار

۱۳۹۹/۰۷/۰۲

نشریه دانشجویی «ضد» در دانشگاه مازندران پیش از انتشار اولین شماره و به بهانه امضای بیانیه‌ای در حمایت از اعتصابات سراسری کارگران به مدت ۱ سال توقیف شد. گفته می‌شود این توقیف با فشار اداره اطلاعات شهرستان بابلسر صورت گرفته است

احضار ۱۵ دانشجوی دانشگاه بوعلی همدان از سوی حراست و کمیته انضباطی این دانشگاه

۱۳۹۹/۰۷/۰۵

زهرا ویس‌کرمی، دبیر تشکل فرهنگ و سیاست دانشگاه بوعلی سینا همدان، از احضار ۱۵ دانشجو، توسط حراست و کمیته انضاطی این دانشگاه طی روزهای اخیر، خبر داد. به گفته وی؛ احضار دانشجویان به دلیل تجمعات دانشجویی سال گذشته، از جمله تجمعاتی در اعتراض به برخورد با معترضان آبان ۹۸، انهدام هواپیمای اوکراینی و بازداشت بهاره هدایت، صورت گرفته است.

مصطفی هاشمی زاده ، دانشجوی معترض به سقوط هواپیمای اوکراینی جهت اجرای حکم احضار شد

۵ مهر ۱۳۹۹

دانشجوی معترض به سقوط هواپیمای اوکراینی، مصطفی هاشمی زاده جهت اجرای حکم حبس و شلاق احضار شد.

مصطفی هاشمی زاده دانشجوی مهندسی عمران دانشگاه تهران و از بازداشت شدگان مراسم یادبود هواپیمای اوکراینی می باشد که توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به اتهام تبانی و اجتماع علیه امنیت ملی و اخلال در نظم و آسایش عمومی به ۵ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق و سه ماه کار رایگان فرهنگی و دو سال منع ورود به خوابگاه محکوم شده است.

کنکور ۹۹؛ افزایش شمار دانشجویان بهایی محروم از تحصیل

۱۳۹۹/۰۸/۱۰

با گذشت زمان هویت ۹ تن دیگر از شهروندان بهائی شرکت کننده در کنکور سراسری امسال که در نتایج این آزمون با ایرادات مختلفی از جمله “نقص پرونده” و “تحقیقات در پرونده” در سایت سازمان سنجش مواجه شده و به دلیل بهایی بودن از ادامه تحصیل محروم شده‌اند احراز شد. با احتساب این افراد شمار شهروندان بهایی محروم از تحصیل در کنکور ۹۹ که تاکنون هویت آنها توسط هرانا احراز شده به ۱۷ تن رسید.

کنکور ۹۹؛ افزایش شمار دانشجویان بهایی محروم از تحصیل به ۲۱ تن / سند

۱۳۹۹/۰۸/۱۲

با گذشت زمان هویت ۲ تن دیگر از شهروندان بهائی شرکت کننده در کنکور سراسری امسال که در نتایج این آزمون با ایرادات مختلفی از جمله “نقص پرونده” و “تحقیقات در پرونده” در سایت سازمان سنجش مواجه شده و و باوجود کسب رتبه سه رقمی در کنکور به دلیل بهایی بودن از ادامه تحصیل محروم شده‌اند احراز شد. با احتساب این افراد شمار شهروندان بهایی محروم از تحصیل در کنکور ۹۹ که تاکنون هویت آنها توسط هرانا احراز شده به ۲۱ تن رسید

گزارشی از آخرین وضعیت علی یونسی و امیرحسین مرادی، دانشجویان در بند

۱۳۹۹/۰۸/۲۳

رضا یونسی، برادر علی یونسی، دانشجوی مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف از بهبود حال برادر خود پس از ابتلا به کرونا و بازگرداندن او به سلول چند نفره خبر داد. علی یونسی و امیرحسین مرادی که در تاریخ ۲۲ فروردین امسال بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شدند، روز پنج‌شنبه ۲۲ آبان‌ماه موفق به ملاقات با خانواده‌های خود شده‌اند

محمد شباهتی، دانشجوی دانشگاه تهران به ۵ سال حبس محکوم شد

۱۳۹۹/۰۸/۲۷

محمد شباهتی فعال دانشجویی دانشگاه تهران به صورت غیابی به پنج سال حبس تعزیری محکوم شد. این درحالی است که تاکنون هیچ ابلاغیه و احضاریه ای به این شهروند ارسال نشده و تمام فرایند رسیدگی و صدور حکم بدون اطلاع و حضور او صورت گرفته است.

تجمع واعتراض

اعتراض کارکنان دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر نسبت به عدم پرداخت ۳ ماه حقوق

۱۵ مهر, ۱۳۹۹

روز دوشنبه ۱۴ مهر، جمعی از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر شامل، مراقبین سلامت طرح پزشک خانواده در ایرانشهر و شماری از نیروهای شرکتی و بیمه روستایی واقع در جنوب استان سیستان و بلوچستان، اعتراض‌شان رانسبت به عدم پرداخت ۳ ماه حقوق رسانه‌ای کردند.

دستکم ۱۱ تجمع اعتراضی برگزار شد

۱۳۹۹/۰۷/۱۵

طی روزهای گذشته و امروز سه شنبه ۱۵ مهر، شماری از مالباختگان سامانه نیما در مقابل ساختمان بانک مرکزی، جمعی از کارکنان اخراج شده شرکت مپنا در پالایشگاه بید بلند ۲ بهبهان در سومین روز از تجمعاتشان مقابل درب دفتر نماینده بهبهان، تنی چند از کارگران خطوط ابنیه فنی در نواحی ریلی آذربایجان، سرخس، ورامین، لرستان و زاگرس در تجمعاتی جداگانه در محوطه محل کار خود، گروهی از شهروندان ماهشهری مقابل درب فرمانداری این شهر، شماری از مالباختگان صندوق‌های پولی خانگی بدون مجوز شهرستان باغملک مقابل ساختمان دادگستری این شهر، جمعی از صاحبان نمایندگی های LPG کرج در مقابل فرمانداری این شهرستان و دانش آموزان منطقه کوی تامین اجتماعی و خیابان شهید فرازمند بهبهان در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند

تجمع ۵۰۰‌ پزشک در دانشگاه علوم پزشکی شیراز در اعتراض به اجرای طرح دکتر، خانواده

۱۷ مهر, ۱۳۹۹

روز چهارشنبه ۱۶ مهر ماه ۹۹، بیش از۵۰۰ نفر از پزشکان شیراز در دانشگاه علوم پزشکی شیراز دست به تجمع اعتراضی زدند

تجمع مربیان پیش دبستانی خوزستان

۱۳۹۹/۰۷/۱۹

امروز شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۹، جمعی از مربیان پیش دبستانی استان خوزستان با برگزاری تجمع اعتراضی در مقابل ساختمان اداره کل آموزش‌وپرورش این استان، خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند

دستکم ۹ تجمع اعتراضی برگزار شد

۱۳۹۹/۰۷/۲۸

طی روز گذشته و امروز دوشنبه ۲۸ مهر، شماری از شهروندان در اعتراض به قوانین خانواده و مهریه در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی، شماری از تالارداران و شاغلان وابسته به تالارهای پذیرایی در مقابل اتاق اصناف در تهران، گروهی از کارکنان آتش نشانی دهدشت در مقابل ساختمان آتش نشانی این شهر، شماری از بازنشستگان صنعت نفت شهرهای اهواز و اصفهان در مقابل صندوقهای بازنشستگی پس انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت این شهرها، گروهی از حواله‌داران شرکت صنعت خودرو آذربایجان در مقابل سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی، جمعی از دامداران در مقابل ساختمان مرکزی قوه قضائیه، گروهی از چغندرکاران شهرستان نقده در مقابل کارخانه قند سولدوز و جمعی از کارگران پتروشیمی رازی ماهشهر در مقابل ساختمان اداری این شرکت، در تجمعاتی

تجمع اعتراضی کادر درمان دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر نسبت به ۳ ماه حقوق معوقه

۱۳۹۹/۰۸/۲۳

تجمع اعتراضی کادر درمان دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر در حالی روز پنجشنبه ۲۲ آبان ماه ۹۹ برگزار شد که ۳ ماه حقوق و سایر مطالبات آنها پرداخت نشده است اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

تجمع اعتراضی جوانان بیکار ماهشهر نسبت به عدم استخدام آنها در پتروشیمی کارون

۱۵۹۹/۰۹/۱۳

تجمع اعتراضی جوانان بیکار ماهشهر در حالی روز شنبه ۱۵ آذر ماه ۹۹ برگزار شد که پیش از این بارها در مقابل نهادهای دولتی تجمع کرده، اما تاکنون نسبت به استخدام آنها اقدامی نشده است.

دو تجمع جوانان جویای کار در بهبهان و شوشتر

۱۳۹۹/۰۹/۲۲

روز چهارشنبه ۱۹ آذرماه جمعی از جوانان شوشتر و بهبهان با برپایی دو تجمع جداگانه نسبت به افزایش بیکاری اعتراض کردند.

تجمع  اعتراضی دانشجویان علوم پزشکی همدان

۱۳۹۹/۰۹/۰۶

روز چهارشنبه ۵ آذر ماه ۹۹، تجمع اعتراضی دانشجویان علوم پزشکی همدان در محوطه این دانشگاه برگزار شد.دانشجویان نسبت به تغییر جدید در نحوه برگزاری امتحانات این دانشگاه معترض بودند.

تجمع جوانان جویای کار در ماهشهر

۱۳۹۹/۰۹/۱۶

به گزارش منتشره روز یکشنبه ۱۶ آذر ماه شماری از جوانان جویای کار ماهشهر در اعتراض به عدم استخدام خود در در شرکت پتروشبمی کارون در مقابل این شرکت تجمع کردند.

ادامه تجمع اعتراضی جوانان جویای کار روستای شهرویی بهبهان مقابل پالایشگاه بیدبلند

۱۳۹۹/۰۹/۱۰

تجمع اعتراضی جوانان جویای کار روستای شهرویی واقع در شهرستان بهبهان، روز دوشنبه ۱۰ آذر ماه ۹۹ در مقابل پالایشگاه بیدبلند ۲ بهبهان برگزار شد.

اطلاعیه های بین المللی

تصویب شصت و هفتمین قطعنامه سازمان ملل برعلیه ایران در محکومیت نقض حقوق بشر

۱۳۹۹/۰۹/۲۷

سازمان ملل متحد در جلسه خود به تاریخ چهارشنبه ۲۶ آذرماه، شصت و هفتمین قطعنامه خود در محکومیت نقض حقوق‌بشر در ایران را تصویب کرد.

اخبار محاکمه

احضار بازجویی

احضار حمید ادیب شفق و عیسی عزیزی دو کنشگر ترک به مراجع امنیتی

۱۳۹۹/۰۸/۱۴

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، منابع خبری از ایران گزارش داده‌اند که حمید ادیب شفق و عیسی عزیزی دو کنشگر مدنی ترک روز دوشنبه ۱۲ آبان ماه ۹۹ توسط ستاد خبری اداره کل اطلاعات اردبیل احضار شدند.

احضار ۵ شهروند به دادسرای عمومی و انقلاب رشت

۱۳۹۹/۰۸/۲۷

ودود اسدی، محمد عینی چونه خان، ابراهیم گنجی افسوران، وحید بیگ زاده و محمد شیری، ۵ تن از فعالین ترک (آذربایجانی) ساکن رشت روز یکشنبه ۲۵ آبان‌ماه طی ابلاغیه‌ای الکترونیکی به شعبه ۱۰ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب رشت احضار شدند. در این احضاریه از این شهروندان خواسته شده ظرف ۵ روز از زمان درج این ابلاغیه در سامانه ثنا جهت اخذ آخرین دفاع در این شعبه حاضر شوند

احضار یک شهروند به اداره اطلاعات کنارک

۱۳۹۹/۰۹/۲۶

امروز چهارشنبه ۲۶ آذر، یک شهروند اهل کنارک در استان سیستان و بلوچستان به اداره اطلاعات این شهرستان احضار شد. او روز پنجشنبه هفته گذشته نیز به این نهاد امنیتی احضار و مورد بازجویی قرار گرفته بود.

زندان قرچک ورامین؛ احضار گلرخ ایرایی به اطلاعات سپاه

۱۳۹۹/۰۹/۱۳

گلرخ ابراهیمی ایرایی، زندانی سیاسی در زندان قرچک ورامین امروز دوشنبه ۱۷ آذرماه طی احضاریه‌ای که در زندان به وی ابلاغ شد به بازداشتگاه اطلاعات سپاه احضار شد. خانم ایرایی با بیان اینکه اکنون دوران محکومیت خود را سپری می‌کند احضار خود را غیرقانونی خواند و از اعزام به بازداشتگاه این نهاد امنیتی خودداری کرد. دلیل احضار این زندانی سیاسی مشخص نیست؛ با این حال دستگاه‌های امنیتی ایران سابقه‌ی طولانی در پرونده‌سازی برای زندانیان در شرف آزادی دارد؛ از جمله خانم ایرایی که به دلیل پرونده‌سازی در ایام زندان همزمان با پایان ۳ سال حبس خود به ۲۵ ماه حبس که اکنون مشغول تحمل آن است محکوم شد.

عرفان مرتضایی، فعال سیاسی کُرد به دادسرای عمومی و انقلاب بانه احضار شد.

بازداشت

بازداشت عبدالله صدوقی توسط نیروهای امنیتی در تبریز

۱۳۹۹/۰۷/۰۳

عبدالله صدوقی، فعال ترک (آذربایجانی) روز چهارشنبه ۲ مهرماه توسط نیروهای امنیتی در منزل خود در تبریز بازداشت شد. آقای صدوقی طی یک تماس تلفنی از انتقال خود به بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریز خبر داده است

بازداشت دو شهروند توسط نیروهای امنیتی در مهاباد

۱۳۹۹/۰۷/۰۶

روز چهارشنبه ۲۶ شهریورماه، دو شهروند اهل روستای “بیرم” واقع در شهرستان مهاباد، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. بازداشت این شهروندان بدون ارائه حکم قضایی و همراه با تفتیش منزل، صورت گرفته است

پیرانشهر؛ یک شهروند توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد

۱۳۹۹/۰۷/۰۶

روز یکشنبه ۳۰ شهریورماه، یک شهروند اهل شهرستان پیرانشهر، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. بازداشت این شهروند بدون ارائه حکم قضایی صورت گرفته است.

اردبیل: ‏افزایش شمار بازداشت شدگان فعالین ملی آذربایجان/ ضرب و شتم فعالین

۱٫۱۰٫۲۰۲۰

اولین تجمع حمایتی از عملیات آزادسازی قاراباغ اشغالی توسط ارتش آذربایجان (آزربایجان) امروز سه‌شنبه ۸ مهر ۱۳۹۹ در اردبیل برگزار شد؛ نیروهای امنیتی حکومت ایران با خشونت شمار زیادی از تجمع‌کنندگان را بازداشت کردند

بازداشت یک شهروند در مریوان توسط نیروهای امنیتی

۱۳۹۹/۰۷/۱۱

روز پنج‌شنبه ۳ مهرماه، یک شهروند در روستای “نی” از توابع مریوان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج منتقل شد. بازداشت این شهروند بدون ارائه حکم قضایی صورت گرفته است.

بازداشت یک شهروند توسط نیروهای امنیتی در سنندج

۱۳۹۹/۰۷/۱۱

روز چهارشنبه ۹ مهر، میلاد ویسی، شهروند اهل سنندج توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. بازداشت این شهروند بدون ارایه حکم قضایی و با ضرب و شتم همراه بوده است

بازداشت یک شهروند توسط نیروهای امنیتی در مریوان

۱۳۹۹/۰۷/۱۲

روز سه شنبه ۱ مهر، یک شهروند ساکن روستای نی شهرستان مریوان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر منتقل شد. بازداشت این شهروند بدون ارائه حکم قضایی صورت گرفته است

بازداشت مدیران یک صفحه اینستاگرامی در آمل

۱۳۹۹/۰۷/۱۲

رئیس پلیس فتا مازندران از بازداشت مدیران یک صفحه اینستاگرامی در آمل که آنان را “باند تتوکاران و شیطان پرستان” خوانده است خبر داد.

بازداشت آرمان اسماعیلی توسط نیروهای امنیتی در لاهیجان

۱۳۹۹/۰۷/۱۲

روز پنجشنبه ۱۰ مهرماه، آرمان اسماعیلی، فعال مدنی و پژوهشگر حوزه‌ موسیقی، توسط نیروهای امنیتی در منزل پدری خود واقع در شهرستان لاهیجان، بدون ارائه حکم قضایی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. ماموران پس از بازداشت آقای اسماعیلی اقدام به تفتیش منزل او کرده و برخی از وسایل شخصی از جمله لپ‌تاپ و کتاب‌های او و خانواده‌اش را ضبط کرده و با خود بردند

سنندج؛ دو شهروند توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند

۱۳۹۹/۰۷/۱۳

طی روزهای اخیر، دو شهروند ساکن در یکی از روستاهای شهرستان سنندج توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند

زرتشت احمدی راغب بازداشت شد

۱۳۹۹/۰۷/۱۳

زرتشت احمدی راغب، فعال مدنی امروز یکشنبه ۱۳ مهرماه در منزل خود در شهریار بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. آقای احمدی راغب که از خردادماه امسال دوران محکومیت خود را در زندان تهران بزرگ سپری می‌کرد، در تاریخ ۱۱ شهریورماه به مرخصی اعزام شد. جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات آقای احمدی راغب در خصوص پرونده جدیدی که اخیرا علیه وی گشوده شده، روز گذشته در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد.

تداوم بازداشت‌ها و آزادی شماری از بازداشت شدگان اعتراضات آذربایجان

۱۳۹۹/۰۷/۱۳

در ادامه اعتراضات گسترده در شهرهای مختلف استان‌های آذربایجان و سایر مناطق ترک نشین، تعداد پرشماری بازداشت و ۳ تن از بازداشت شدگان روزهای گذشته نیز آزاد شده‌اند. تاکنون هویت ۴۷ تن از بازداشت شدگان در شهرهای اردبیل، تبریز، ارومیه، مشکین شهر، پارس آباد مغان، جلفا و زنجان توسط هرانا احراز شد. این بازداشت‌ها در خیابان، محل کار یا منازل این افراد صورت گرفته است، خشونت زیادی در زمان بازداشت این افراد توسط نیروهای انتظامی-امنیتی اعمال شده است که در مواردی به شکستگی دست یا بینی منجر شده است. اعتراضات مورد اشاره در واکنش به تحولات منطقه از روز سه‌شنبه آغاز شده است

کامیاران؛ یک شهروند توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد

۱۳۹۹/۰۷/۱۳

طی روزهای اخیر یک شهروند در شهرستان کامیاران، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است. بازداشت این شهروند بدون ارائه حکم قضایی صورت گرفته است.

بازداشت یک شهروند توسط نیروهای امنیتی در ایلام

۱۳۹۹/۰۷/۱۵

روز شنبه ۱۲ مهرماه، خدیجه مهدی پور شهروند ساکن ایلام توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بند زنان زندان این شهر منتقل شد.

بازداشت این شهروند همراه با تقتیش منزل و بدون ارائه حکم قضایی صورت گرفته است

بازداشت شبنم آشوری توسط نیروهای امنیتی در تهران

۱۳۹۹/۰۷/۱۵

شبنم آشوری، مدیر مسئول و صاحب امتیاز نشریه آگاهنامه، صبح امروز سه‌شنبه ۱۵ مهرماه توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. ماموران در حین بازداشت اقدام به تفتیش منزل این شهروند کرده و برخی از وسایل شخصی او را ضبط کرده و با خود بردند

بازداشت و انتقال یک شهروند به زندان ارومیه

۱۳۹۹/۰۷/۱۵

روز چهارشنبه ۸ مهر، عزیز نصیری ش هروند اهل ارومیه،پس از اتمام مراحل بازجویی از یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی این شهر به زندان ارومیه منتقل شد. وی در تاریخ ۱۳ شهریور توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد

بازداشت اندیشه صدری، توسط نیروهای امنیتی در تهران

۱۳۹۹/۰۷/۱۵

اندیشه صدری، فعال اجتماعی و دانش آموخته هنر، صبح امروز سه‌شنبه ۱۵ مهرماه توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

بازداشت یک شهروند توسط نیروهای امنیتی در چابهار

۱۳۹۹/۰۷/۱۸

روز دوشنبه ۱۴ مهرماه، یک شهروند در چابهار توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. بازداشت این شهروند بدون ارائه حکم قضایی صورت گرفته است.

بازداشت و بی‌خبری از سرنوشت سە شهروند اهل مریوان

سە شهروند اهل یکی از روستاهای مریوان هفتە گذشتە از سوی نهادهای امنیتی حکومت ایران بازداشت و سرنوشتشان نامعلوم می‌باشد

افشار فتحی جهت اجرای حکم بازداشت شد

۲۰ مهر ۱۳۹۹

یکی از فعالین مدنی اهل سنندج کە پیشتر از سوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران بە حبس محکوم شدە بود، بازداشت شد

نجف آباد؛ بازداشت یک شهروند به دلیل دوچرخه سواری بدون حجاب

۱۳۹۹/۰۷/۲۹

روز گذشته ویدئویی در شبکه های اجتماعی منتشر شد که زنی بدون حجاب را سوار بر دوچرخه در خیابان های نجف آباد اصفهان نشان میداد. امروز فرماندار نجف آباد از بازداشت این زن خبر داد و گفت فیلمبردار و منتشر کننده ویدئو دوچرخه سواری این زن نیز شناسایی و بازداشت شدند. ورود به حریم خصوصی شهروندان و مداخله در امور فردی آنان از جمله انتقاداتی است که به نظام قضایی و انتظامی ایران وارد است.

بازداشت دو مدیر کانال تلگرامی در استان مازندران

۱۳۹۹/۰۷/۲۹

دادستان مرکز استان مازندران از شناسایی و بازداشت دو تن از گردانندگان کانال های تلگرامی به دلیل آنچه که “انتشار مطالب غیراخلاقی و ضد دینی” خوانده است، خبر داد.

بازداشت حنیف شادلو توسط نیروهای امنیتی در ورامین

۱۳۹۹/۰۷/۲۹

حنیف شادلو، فعال اجتماعی صبح روز جمعه ۲۵ مهرماه توسط نیروهای امنیتی در منزل پدری خود در ورامین بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. ماموران در حین بازداشت اقدام به تفتیش منزل این شهروند کرده و برخی از وسایل شخصی او را ضبط کرده و با خود بردند.

بازداشت یک شهروند توسط نیروهای امنیتی در چابهار

۱۳۹۹/۰۸/۰۴

روز شنبه ۳ آبان، یک شهروند در چابهار توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. بازداشت این شهروند بدون ارائه حکم قضایی صورت گرفته است.

بروز درگیری و بازداشت یک شهروند به بهانه “امر به معروف” در رشت

۱۳۹۹/۰۸/۰۵

دخالت یک فرد در گیلان تحت عنوان امر به معروف در خصوص گرداندن سگ توسط یک شهروند زن منجر به بروز درگیری بین آنها شد. فرمانده سپاه ناحیه مرکزی رشت ضمن اعلام این موضوع، از بازداشت شهروند زن خبر داد. کارشناسان بسیاری همواره مسئله امر به معروف را دخالت در حوزه شخصی زندگی افراد و متضمن رواج بی قانونی و خشونت دانسته و نسبت به آن هشدار داده اند

تهران؛ بازداشت متهم به آزار جنسی زنان در مطب دندانپزشکی

۱۳۹۹/۰۸/۰۶

متهم به آزار جنسی زنان در یک مطب دندانپزشکی در تهران بازداشت و با صدور قرار مجرمیت روانه زندان شد. لازم به ذکر است در ادبیات عرفی رسانه های دارای مجوز از کلمه آزار و اذیت برای اشاره به تجاوز و اشکال مختلف آسیب های جنسی استفاده می شود

بازداشت یک شهروند توسط نیروهای امنیتی در مریوان

۱۳۹۹/۰۸/۰۷

روز سه‌شنبه ۶ آبان‌ ماه، یک شهروند در شهرستان مریوان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. بازداشت این شهروند بدون ارائه حکم قضایی صورت گرفته است

بازداشت یک شهروند به ظن “تبلیغ شیطان پرستی” در آبادان

۱۳۹۹/۰۸/۰۸

یک شهروند در آبادان به دلیل آنچه “تبلیغ شیطان پرستی” در شبکه های اجتماعی خوانده شده است، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد

نگار مسعودی، عکاس و مستندساز توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شد

۱۳۹۹/۰۸/۰۸

نگار مسعودی، عکاس و مستندساز، امروز پنج‌شنبه ۸ آبان توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. ماموران در حین بازداشت اقدام به تفتیش منزل پدر و مادر این شهروند کرده و برخی از وسایل شخصی او را ضبط کرده و با خود بردند.

بازداشت دو شهروند توسط نیروهای امنیتی در استان کردستان

۱۳۹۹/۰۸/۱۰

در روزهای دوشنبه ۵ و چهارشنبه ۷ آبان، دو شهروند در شهرهای مریوان و دیواندره، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند

بازداشت و انتقال جلال رستمی به زندان کامیاران

۱۳۹۹/۰۸/۱۳

طی روزهای گذشته، جلال رستمی شهروند اهل شهرستان کامیاران جهت اجرای حکم حبس بازداشت و به زندان این شهرستان منتقل شد. وی از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج به ۶ سال حبس محکوم شد و این حکم در دادگاه تجدیدنظر به دو سال و شش ماه حبس تعزیری کاهش پیدا کرد.

پشتیوان افسر از بازداشت شدگان آبان جهت اجرای حکم بازداشت شد

۱۳۹۹/۰۸/۱۵

برپایه گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، روز چهارشنبه ۱۴ آبان ۹۹ (۴ نوامبر ۲۰۲۰)، پشتیوان افسر شهروند اهل مریوان پس از احضار به دادگاه انقلاب سنندج بازداشت و جهت سپری نمودن دوران پنج ساله محکومیت به زندان مرکزی سنندج منتقل شده است

بازداشت عباس سواعدی توسط نیروهای امنیتی

عباس سواعدی، شهروند اهل حمیدیه در استان خوزستان امروز چهارشنبه ۲۱ آبان‌ماه توسط ماموران اداره اطلاعات در منزل خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. ماموران در زمان بازداشت آقای سواعدی تعدادی از وسایل شخصی او را ضبط کرده و با خود بردند.

بازداشت سه شهروند توسط نیروهای امنیتی در مریوان

۱۳۹۹/۰۸/۲۲

روز چهارشنبه ۲۱ آبان‌ ماه، سه شهروند از اهالی شهرستان مریوان بدون ارائه حکم قضایی توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند

بازداشت یک جوان ۱۸ ساله در سقز

۱۳۹۹/۰۸/۲۳

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران یک جوان ۱۸ ساله را در سقز بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند

بازداشت و بی‌خبری از سرنوشت یک جوان اهل پیرانشهر

۱۳۹۹/۰۸/۲۶

یک جوان اهل پیرانشهر هفته گذشته از سوی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران بازداشت و سرنوشتش نامعلوم می‌باشد.

بازداشت یک شهروند توسط نیروهای امنیتی در مریوان

۱۳۹۹/۰۸/۲۴

روز جمعه ۲۳ آبان، یک شهروند در مریوان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. بازداشت این شهروند بدون ارائه حکم قضایی صورت گرفته است.

بازداشت دو شهروند توسط نیروهای امنیتی در شوش

۱۳۹۹/۰۸/۲۵

محمد کعبی و برادرش علی کعبی روز یکشنبه ۱۸ آبان‌ماه توسط نیروهای امنیتی در شهرستان شوش بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

بازداشت ۶ شهروند توسط نیروهای امنیتی در پیرانشهر

۱۳۹۹/۰۸/۲۷

روز یکشنبه ۲۵ آبان ماه، شش شهروند اهل شهرستان پیرانشهر در استان آذربایجان غربی توسط نیروهای امنیتی بدون ارائه حکم قضایی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. یکی از این شهروندان یک روز پس از بازداشت، آزاد شد

بازداشت ۱۷ شهروند در یک مهمانی خصوصی در کردکوی

۱۳۹۹/۰۸/۲۹

روز چهارشنبه ۲۸ آبان ماه، فرمانده انتظامی شهرستان کردکوی از دستگیری ۱۷ زن و مرد در یک مهمانی خصوصی در یکی از روستاهای این شهرستان خبر داد. ورود به حریم خصوصی شهروندان و مداخله در امور فردی آنان از جمله انتقاداتی است که به نظام قضایی و انتظامی ایران وارد است.

بازداشت و انتقال یک شهروند اهل سردشت به زندان ارومیه

۱۳۹۹/۰۹/۰۲

یک شهروند اهل سردشت که حدوداً یک ماه پیش از سوی نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران بازداشت شده بود، به  زندان مرکزی ارومیه منتقل شد.

یک شهروند اهل شهرستان بانه از توابع استان کُردستان توسط نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران بازداشت و سرنوشتش نامعلوم است.

۱۳۹۹/۰۹/۰۸

برپایه گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، روز چهارشنبه ۵ آذر ۹۹ (۲۵ نوامبر ۲۰۲۰)، نیروهای اداره اطلاعات شهرستان بانه یک شهروند کُرد را با هویت رحمان رسولی بازداشت کرده‌اند.

گلستان؛ گرداننده یک صفحه فعال در زمینه مدلینگ بازداشت شد

طبق اعلام رئیس پلیس فتا استان گلستان، گرداننده یک صفحه شخصی در یکی از شبکه های اجتماعی که در زمینه مدلینگ فعالیت می کرد، توسط پلیس فتا بازداشت و محتویات صفحه وی نیز حذف شد. تحمیل سبک زندگی و مبارزه با آنچه “سبک غربی” زندگی خوانده می شود از نخستین سال های عمر حکومت جمهوری اسلامی در ایران محل کشمکش بین شهروندان و حکومت بوده است.

الهام صمیمی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد

۱۳۹۹/۰۹/۰۴

روز سه شنبه ۴ آذر، الهام صمیمی، دانشجوی دانشگاه تهران، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. پیش از این در تاریخ ۲۵ مهرماه منزل این دانشجو توسط ماموران مورد تفتیش قرار گرفته و خود او نیز به احضار و برخورد امنیتی و قضایی تهدید شده بود.

بازداشت یک شهروند در اسلام ‌آباد غرب

۱۳۹۹/۰۹/۰۳

روز دوشنبه ۳ آذر، آنیسا جعفری مهر، شهروند اهل اسلام‌ آباد غرب واقع در استان کرمانشاه، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. ماموران در زمان بازداشت، ضمن تفتیش منزل این شهروند، برخی از لوازم شخصی او را ضبط کرده و با خود بردند.

بازداشت محمدرضا اسلامی نسب توسط نیروهای امنیتی در بهبهان

۱۳۹۹/۰۹/۱۴

محمدرضا اسلامی نسب، شهروند اهل بهبهان صبح روز پنج‌شنبه ۱۳ آذرماه توسط نیروهای امنیتی در منزل پدری خود بازداشت و به زندان این شهر منتقل شد.

تداوم بازداشت و بی‌خبری از وضعیت سعید سطانی و بابک کیومرثی

۱۳۹۹/۰۹/۱۱

سعید سلطانی و بابک کیومرثی، فعالین ترک (آذربایجانی) با گذشت دو ماه از زمان دستگیری کماکان به صورت بلاتکلیف در بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریز نگهداری می‌شوند. این شهروندان پیشتر در تاریخ ۱۳ مهرماه امسال توسط نیروهای امنیتی در جلفا بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. خانواده این افراد از زمان بازداشت از وضعیت آنان بی‌خبر هستند و عدم پاسخگویی نهادهای امنیتی باعث افزایش نگرانی آنها شده است.

موج جدید بازداشت ها در اهواز علیه فعالان فرهنگی

۱۳۹۹/۰۹/۲۲

سازمان حقوق بشر اهواز در اطلاعیه ای از موج جدید بازداشت ها در اهواز علیه فعالان فرهنگی خبر داد و اعلام کرد تا کنون ۵ نفر بازداشت شده اند.

بازداشت و انتقال یک سرباز اهل اشنویه به زندان ارومیه

۱۳۹۹/۰۹/۲۷

یک سرباز اهل شهرستان اشنویه توسط نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران باداشت و به زندان مرکزی ارومیه منتقل گردید.

بازداشت ۵۰ شهروند در یک مهمانی خصوصی در خرمشهر

۱۳۹۹/۰۹/۲۳

روز شنبه ۲۲ آذر، ۵۰ دختر و پسر در یک مهمانی خصوصی در روستای صنگور خرمشهر، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. ورود به حریم خصوصی شهروندان و مداخله در امور فردی آنان از جمله انتقاداتی است که به نظام قضایی و انتظامی ایران وارد است.

بازداشت افسانه عظیم زاده، فعال حقوق کودک توسط نیروهای امنیتی در تهران

۱۳۹۹/۰۹/۲۵

افسانه عظیم زاده، فعال حقوق کودک روز دوشنبه ۲۴ آذرماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. بازداشت خانم عظیم زاده در بیمارستان میلاد تهران و در شرایطی صورت گرفت که وی جهت پیگیری وضعیت بیماری قلبی مادرش به این بیمارستان مراجعه کرده بود. ماموران امنیتی پس از بازداشت، منزل او و همچنین منزل مادری‌اش را مورد بازرسی قرار داده و برخی از وسایل شخصی او را ضبط کرده و با خود بردند.

بازداشت یک شهروند توسط نیروهای امنیتی در سنندج

۱۳۹۹/۰۹/۱۷

روز پنجشنبه ۱۳ آذر، صادق فتحی، از اهالی روستای نزار از توابع بخش سیروان شهرستان سنندج، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

دو برادر بازداشت شده اهل مهاباد به زندان این شهر منتقل شدند

۱۳۹۹/۰۹/۱۸

دو برادر اهل مهاباد که اواخر شهریور ماه امسال توسط نیروهای امنیتی حکومت بازداشت شده بودند، به زندان مرکزی این شهر منتقل شده‌اند.

بازداشت یک شهروند توسط نیروهای امنیتی در شهرستان دشتیاری

۱۳۹۹/۰۹/۱۱

روز پنج شنبه ۵ آذرماه، یک شهروند در شهرستان دشتیاری توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زاهدان منتقل شد.

یاور سلطانی بازداشت و جهت تحمل حبس به زندان ماکو منتقل شد

۱۸۹۹/۰۹/۱۳

یاور سلطانی، فعال ترک (آذربایجانی) اهل ماکو روز دوشنبه ۱۷ آذرماه بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت خود به زندان ماکو منتقل شد. آقای سلطانی پیشتر در مرحله بدوی توسط دادگاه کیفری ماکو به ۱ سال حبس تعزیری محکوم شد. در مرحله تجدیدنظر میزان ۸ ماه از این محکومیت به مدت ۲ سال به حالت تعلیق درآمد.

بازداشت نازنین محمدنژاد توسط نیروهای امنیتی در اهواز

۱۹۹۹/۰۹/۱۳

نازنین محمدنژاد، فعال دانشجویی سابق، سه‌شنبه شب مورخ ۱۸ آذرماه توسط نیروهای امنیتی در منزل پدری خود در اهواز بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

اجرای حکم

باپیر برزه جهت اجرای حکم راهی زندان نقده شد

۱۳۹۹/۰۷/۰۱

روز سه شنبه ۱ مهرماه، باپیر برزه، شهروند ساکن پیرانشهر، جهت اجرای حکم حبس، راهی زندان نقده شد. وی مردادماه سال جاری توسط دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان غربی به ۲ سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شده بود

هوشمند علیپور پس از رهایی از اعدام به ۳۸ ماه حبس محکوم شد

۱۳۹۹/۰۷/۰۶

هوشمند علیپور، زندانی سیاسی محبوس در زندان سنندج پس از محاکمه مجدد توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب این شهر به ۳۸ ماه حبس تعزیری محکوم شد. آقای علیپور پیشتر توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب سنندج به اعدام محکوم شد. این حکم توسط دیوان عالی کشور نقض و جهت محاکمه مجدد به شعبه ۲ دادگاه انقلاب سنندج به عنوان شعبه هم عرض ارجاع داده شد.

یاسمین حنیفه طباطبایی جهت تحمل حبس به زندان اوین منتقل شد

۱۳۹۹/۰۷/۰۷

یاسمین حنیفه طباطبایی، فعال سیاسی روز یکشنبه ۶ مهرماه در پی احضار به شعبه ۱ اجرای احکام دادسرای اوین بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت ۶ ماهه خود به قرنطینه بند زنان زندان اوین منتقل شد. خانم حنیفه طباطبایی آبان‌ماه ۹۸ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و مدتی بعد با تودیع قرار وثیقه آزاد شد. وی نهایتا توسط دادگاه انقلاب تهران به حبس، محرومیت های اجتماعی و انجام کار اجباری در خانه سالمندان محکوم شد

اجرای حکم اعدام یک زندانی در زندان دستگرد اصفهان

۱۳۹۹/۰۷/۰۹

سحرگاه امروز چهارشنبه ۹ مهرماه حکم اعدام یک زندانی که پیشتر از بابت اتهام “محاربه از طریق مشارکت در سرقت مسلحانه” به اعدام محکوم شده بود، در زندان دستگرد اصفهان به اجرا درآمد. این زندانی روز دوشنبه ۷ مهرماه جهت اجرای حکم به یکی از سلول‌های انفرادی این زندان منتقل شد

دادگاه انقلاب اهواز یک دانشجوی عرب را به ۱۸ ماه حبس محکوم کرد

شنبه ۳ اکتبر ۲۰۲۰

دادگاه انقلاب اهواز، مسعود زرگانی دانشجوی عرب اهل شهرستان شیبان واقع در استان خوزستان را به ۱ سال و ۶ ماه حبس تعزیری محکوم کرد.

ژیلا کرم زاده مکوندی به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد

۱۳۹۹/۰۷/۱۳

ژیلا کرم زاده مکوندی، فعال مدنی توسط شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد. در صورت قطعی شدن این حکم در دادگاه تجدیدنظر، با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مجازات اشد یعنی ۵ سال زندان از بابت اتهام “اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور” در خصوص او قابل اجرا است. خانم مکوندی پیشتر به صورت غیابی و بدون تشکیل جلسه دادرسی توسط این شعبه دادگاه به ۶ سال حبس محکوم شد و پس از پذیرش درخواست واخواهی و برگزاری جلسه دادگاه رای مورد اعتراض عینا تایید شد.

دادگاه تجدیدنظر؛ رضا و علی واثقی مجموعا به ۴ سال حبس محکوم شدند

۱۳۹۹/۰۷/۱۴

شعبه ۱ دادگاه تجدیدنظر استان اردبیل علی واثقی و رضا واثقی فعالین ترک (آذربایجانی) را مجموعا به ۴ سال حبس تعزیری محکوم کرد. علی و رضا واثیقی پیشتر توسط دادگاه انقلاب اردبیل به ترتیب به ۳ و ۲ سال حبس تعزیری محکوم شدند

میلاد گودرزی به شش ماه حبس تعزیری محکوم شد

۱۳۹۹/۰۷/۲۳

میلاد گودرزی، فعال رسانه‌ای توسط شعبه ۱۰۵۹ دادگاه کیفری ۲ مجتمع قضایی کارکنان دولت به شش ماه حبس تعزیری محکوم شد. این پرونده با شکایت نهاد ریاست جمهوری به دلیل تهیه گزارشی در انتقاد به ادعای تملک این نهاد در خصوص منازلی مسکونی در خیابان سعدآباد تهران علیه وی گشوده شده است. اتهام آقای گودرزی “فیلمبرداری از اماکن ممنوعه” عنوان شده است.

صدور حکم ۱۰۹ سال حبس و ۲۵۹۰ ضربه شلاق برای ۳۶ تن از بازداشت شدگان اعتراضات آبان در بهبهان

۱۳۹۹/۰۸/۰۱

شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو شهرستان بهبهان، ۳۶ تن از شهروندان بازداشت شده در جریان اعتراضات آبان ۹۸ را مجموعا به ۱۰۹ سال حبس تعزیری، ۲۵۹۰ ضربه شلاق و سه میلیون و سیصد هزار تومان جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم کرد. این حکم امروز پنج‌شنبه ۱ آبان‌ماه در آستانه اولین سالروز این اعتراضات صادر و به متهمان ابلاغ شده است.

دادگاه انقلاب مشهد ۵ شهروند بهایی را مجموعا به ۵ سال حبس محکوم کرد

۱۳۹۹/۰۸/۰۱

نیکا پاکزادان، فرانه دانشگری، ساناز اسحاقی، نکیسا حاجی پور و نغمه ذبیحیان، پنج تن از شهروندان بهایی ساکن مشهد، توسط دادگاه انقلاب مشهد هر یک به تحمل ۱ سال حبس تعزیری محکوم شدند. این شهروندان پیشتر در تاریخ ۲۴ آبان ۱۳۹۴ توسط ماموران امنیتی در مشهد بازداشت و مدتی بعد با تودیع قرار تا پایان مراحل دادرسی آزاد شدند

علی مجتهدزاده، وکیل دادگستری از اتهام انتسابی تبرئه شد

۱۳۹۹/۰۸/۰۲

علی مجتهدزاده، وکیل دادگستری توسط شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران از اتهام انتسابی تبرئه شد. جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات وی در تاریخ ۱۸ شهریور برگزار شد. آقای مجتهدزاده در تاریخ ۱۹ خردادماه امسال توسط نیروهای امنیتی بازداشت و یک روز بعد با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد

مریم ابراهیم وند، نویسنده و کارگردان سینما به ۱۰ سال و ۶ ماه حبس محکوم شد

۱۳۹۹/۰۸/۱۱

مریم ابراهیم وند، نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما که از تیرماه ۹۷ در بند زنان زندان اوین در بازداشت بسر می‌برد، توسط شعبه ۱۰۵۹ دادگاه کارکنان دولت به ۱۰ سال و ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد. در صورت تایید این حکم در مرحله تجدیدنظر، با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۷ سال زندان به اتهام “ساخت فیلم مبتذل” برای وی قابل اجرا است. دادگاه در خصوص مصداق این اتهام به تهیه فیلم ‌”پانسیون دختران” (فیلمی با نگاه انتقادی به مسئله تجاوز به دختران در ایران) و تهیه فیلم ” ۲۴ سپتامبر” (روایتی از حادثه منا در عربستان) توسط این کارگردان سینما استناد کرده است.

سها مرتضایی به ۶ سال زندان محکوم شد

۱۳۹۹/۰۸/۱۹

سها مرتضایی، فعال دانشجویی و دبیر اسبق شورای صنفی دانشگاه تهران توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ۶ سال زندان محکوم شد. خانم مرتضایی پیشتر در تاریخ ۲۶ آبان ۹۸ در جریان اعتراضات سراسری آبان‌ماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در تاریخ ۲ بهمن ۹۸ با تودیع قرار وثیقه تا پایان مراحل دادرسی از زندان قرچک ورامین آزاد شد

اعتراضات آبان ۹۸؛ کامیار ذوقی به ۵ سال حبس محکوم شد

۱۳۹۹/۰۸/۲۴

کامیار ذوقی دانشجوی رشته انسان شناسی دانشگاه تهران و یکی از بازداشت شدگان اعتراضات آبان ۹۸ توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ۴ سال حبس تعلیقی و ۱ سال حبس تعزیری محکوم شد.

محمد شباهتی، دانشجوی دانشگاه تهران به ۵ سال حبس محکوم شد

۱۳۹۹/۰۸/۲۷

محمد شباهتی فعال دانشجویی دانشگاه تهران به صورت غیابی به پنج سال حبس تعزیری محکوم شد. این درحالی است که تاکنون هیچ ابلاغیه و احضاریه ای به این شهروند ارسال نشده و تمام فرایند رسیدگی و صدور حکم بدون اطلاع و حضور او صورت گرفته است.

با حکم دادگاه انقلاب تهران؛ نجمه واحدی و هدی عمید مجموعا به ۱۵ سال حبس محکوم شدند

۱۳۹۹/۰۹/۲۲

نجمه واحدی و هدی عمید، دو فعال حقوق زنان، توسط دادگاه انقلاب تهران به حبس و ممنوعیت از فعالیت اجتماعی محکوم شدند. بر اساس این حکم هدی عمید به ۸ سال حبس، ۲ سال محرومیت از برخی حقوق اجتماعی و ۲ سال محرومیت از اشتغال به وکالت دادگستری و نجمه واحدی به ۷ سال حبس و ۲ سال محرومیت از برخی حقوق اجتماعی محکوم شدند. این شهروندان در تابستان ۹۷ توسط نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت و در آذرماه همان سال با تودیع قرار وثیقه تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شده بودند.

مازیار سیدنژاد به ۳ سال زندان محکوم شد

۱۳۹۹/۰۹/۲۹

مازیار سیدنژاد، فعال کارگری توسط شعبه ۴ دادگاه انقلاب اهواز به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم امروز در دادگاه انقلاب اهواز به وی ابلاغ شده است. جلسه نخست دادگاه این فعال کارگری پیشتر در اردیبهشت ۹۸ و جلسه دوم در مردادماه امسال برگزار شده بود.

متهمان پرونده دوچرخه سوار آلمانی به شلاق، حبس و فعالیت در حمایت از کودکان سرطانی محکوم شدند

۱۳۹۹/۰۹/۲۰

شش متهم پرونده فیلیپ مارک گراف، دوچرخه سوار آلمانی بهبود یافته از سرطان که مرداد سال گذشته در جریان سفرش استان مازندران مورد سرقت و ضرب و شتم قرار گرفته بود، توسط دادگاه عمومی نشتارود، به شلاق، حبس و فعالیت اجتماعی در حمایت از کودکان سرطانی محکوم شدند.

با حکم دادگاه انقلاب سقز؛ عرفان مرتضایی به ۲ سال حبس محکوم شد

۱۳۹۹/۰۹/۲۳

عرفان مرتضایی، شهروند ساکن سقز توسط دادگاه انقلاب این شهر به دو سال حبس تعزیری محکوم شد. وی در اواخر آبان‌ ماه سال جاری توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از چند روز با تودیع قرار وثیقه آزاد شده بود.

پیمان فرهنگیان به حبس محکوم شد

۱۳۹۹/۰۹/۱۷

پیمان فرهنگیان، شاعر و فعال کارگری ساکن بندر کیاشهر توسط شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو شهرستان آستانه اشرفیه به ۱۱ سال حبس محکوم شد. ۷ سال از این محکومیت به مدت ۵ سال به حالت تعلیق درآمده و ۴ سال از آن نیز قابل اجرا است. آقای فرهنگیان پیشتر به صورت غیابی توسط این شعبه به ۳۸ سال حبس تعزیری و ۱ سال شرکت اجباری در کلاس‌های آموزش معارف و علوم دینی محکوم شده بود که پس از وارد شناخته شدن اعتراض آقای فرهنگیان به نحوه دادرسی، دادگاه مجددا وقت رسیدگی تعیین کرد.

دادگاه انقلاب مریوان؛ آمانج نیک پی به دو سال حبس محکوم شد

۱۳۹۹/۰۹/۰۹

آمانج نیک پی، شهروند ساکن مریوان توسط دادگاه انقلاب این شهر به دو سال حبس تعزیری محکوم شد. وی در اواخر دی ماه سال گذشته توسط نیروهای امنیتی بازداشت و سپس با تودیع قرار وثیقه آزاد شده بود.

یک شهروند اهل شهرستان سروآباد از توابع استان کُردستان توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران به حبس محکوم گردید

۱۳۹۹/۰۹/۰۸

برپایه گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، فرزاد حسینی، شهروند اهل روستای دیوزناو از توابع شهرستان سروآباد، توسط شعبه یکم دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی سعیدی به تحمل ۵ سال حبس تعلیقی و ۵ ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

حامد قره اوغلانی به اعدام و ۱۳ سال و ۳ ماه زندان محکوم شد

۱۳۹۹/۰۹/۱۳

حامد قره اوغلانی، زندانی سیاسی در زندان ارومیه توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب ارومیه به اعدام محکوم شد. آقای قره اوغلانی در بخش دوم پرونده خود نیز توسط شعبه ۳ دادگاه انقلاب ارومیه به ۱۳ سال و ۳ ماه زندان محکوم شد. این حکم طی هفته جاری در زندان ارومیه به وی ابلاغ شده است. وی در تاریخ ۷ تیرماه امسال توسط ماموران اداره اطلاعات ارومیه بازداشت و در تاریخ ۲۶ تیرماه با پایان بازجویی‌ها به زندان ارومیه منتقل شد.

اجرای حکم کار اجباری؛ گزارشی از آخرین وضعیت میثم بهرام آبادی

۱۳۹۹/۰۹/۱۰

میثم بهرام آبادی، زندانی سیاسی سابق جهت اجرای حکم مجازات تکمیلی کار اجباری در شهرداری فراخوانده شد. آقای بهرام آبادی اسفندماه سال گذشته در حین شعارنویسی در تهران بازداشت و توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ۶ ماه حبس تعزیری و ۶ ماه کار اجباری در شهرداری به صورت روزانه ۴ ساعت محکوم شده بود. وی نهایتا خردادماه امسال به مرخصی متصل به آزادی اعزام و از زندان اوین آزاد شد.

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram