گزارش نقض حقوق جوان و دانشجو آذر ۱۳۹۹

گزارش فوق از سایت کمیته جوان و دانشجو برگرفته از رسانه های داخلی و خارجی همچون هرانا، فارس، ایلنا، ایرنا، هه نگاو، کمپین فعالان بلوچ، جوان آنلاین، دانشجو آنلاین میباشد. لازم بذکر است که بدلیل سانسور شدید رسانه های وابسته به جمهوری اسلامی ایران و از سوی دیگر سرکوب فعالان و خبرگزاری های غیروابسته آمار فوق تنها درصد ناچیزی از نقض حقوق جوان و دانشجو در ایران میباشد. اعضائیکه درگردآوری اخبار نقض حقوق جوان و دانشجو آذر ماه ۹۹ همکاری نموده اند عبارتند از: هادی جعفرپور، پوریا طالب زاده، رسول پورآزاد،مصطفی ملازم،فاطمه خسروانی اردکانی، میلاد پارسایی ،احسان احمدی خواه ، عباس منفرد ، علی جاویدان ،پریسا نیکونام نظامی، برای آگاهی و اطلاع بیشتر میتوانید از بازدید فرمایید

اخبار عمومی

تجمع اعتراضی جوانان بیکار ماهشهر نسبت به عدم استخدام آنها در پتروشیمی کارون

۱۳۹۹/۰۹/۱۳

تجمع اعتراضی جوانان بیکار ماهشهر در حالی روز شنبه ۱۵ آذر ماه ۹۹ برگزار شد که پیش از این بارها در مقابل نهادهای دولتی تجمع کرده، اما تاکنون نسبت به استخدام آنها اقدامی نشده است.

دو تجمع جوانان جویای کار در بهبهان و شوشتر

۱۳۹۹/۰۹/۲۲

روز چهارشنبه ۱۹ آذرماه جمعی از جوانان شوشتر و بهبهان با برپایی دو تجمع جداگانه نسبت به افزایش بیکاری اعتراض کردند.

تجمع  اعتراضی دانشجویان علوم پزشکی همدان

۱۳۹۹/۰۹/۰۶

روز چهارشنبه ۵ آذر ماه ۹۹، تجمع اعتراضی دانشجویان علوم پزشکی همدان در محوطه این دانشگاه برگزار شد.دانشجویان نسبت به تغییر جدید در نحوه برگزاری امتحانات این دانشگاه معترض بودند.

تجمع جوانان جویای کار در ماهشهر

۱۳۹۹/۰۹/۱۶
به گزارش منتشره روز یکشنبه ۱۶ آذر ماه شماری از جوانان جویای کار ماهشهر در اعتراض به عدم استخدام خود در در شرکت پتروشبمی کارون در مقابل این شرکت تجمع کردند.

ادامه تجمع اعتراضی جوانان جویای کار روستای شهرویی بهبهان مقابل پالایشگاه بیدبلند

۱۳۹۹/۰۹/۱۰

تجمع اعتراضی جوانان جویای کار روستای شهرویی واقع در شهرستان بهبهان، روز دوشنبه ۱۰ آذر ماه ۹۹ در مقابل پالایشگاه بیدبلند ۲ بهبهان برگزار شد.

اطلاعیه های بین المللی

تصویب شصت و هفتمین قطعنامه سازمان ملل برعلیه ایران در محکومیت نقض حقوق بش

۱۳۹۹/۰۹/۲۷

سازمان ملل متحد در جلسه خود به تاریخ چهارشنبه ۲۶ آذرماه، شصت و هفتمین قطعنامه خود در محکومیت نقض حقوق‌بشر در ایران را تصویب کرد.

اخبار محاکمه

احضار و بازجویی

احضار یک شهروند به اداره اطلاعات کنارک

۱۳۹۹/۰۹/۲۶

امروز چهارشنبه ۲۶ آذر، یک شهروند اهل کنارک در استان سیستان و بلوچستان به اداره اطلاعات این شهرستان احضار شد. او روز پنجشنبه هفته گذشته نیز به این نهاد امنیتی احضار و مورد بازجویی قرار گرفته بود.

زندان قرچک ورامین؛ احضار گلرخ ایرایی به اطلاعات سپاه

۱۳۹۹/۰۹/۱۳

گلرخ ابراهیمی ایرایی، زندانی سیاسی در زندان قرچک ورامین امروز دوشنبه ۱۷ آذرماه طی احضاریه‌ای که در زندان به وی ابلاغ شد به بازداشتگاه اطلاعات سپاه احضار شد. خانم ایرایی با بیان اینکه اکنون دوران محکومیت خود را سپری می‌کند احضار خود را غیرقانونی خواند و از اعزام به بازداشتگاه این نهاد امنیتی خودداری کرد. دلیل احضار این زندانی سیاسی مشخص نیست؛ با این حال دستگاه‌های امنیتی ایران سابقه‌ی طولانی در پرونده‌سازی برای زندانیان در شرف آزادی دارد؛ از جمله خانم ایرایی که به دلیل پرونده‌سازی در ایام زندان همزمان با پایان ۳ سال حبس خود به ۲۵ ماه حبس که اکنون مشغول تحمل آن است محکوم شد.

عرفان مرتضایی، فعال سیاسی کُرد به دادسرای عمومی و انقلاب بانه احضار شد

۱۳۹۹/۰۹/۲۶
عرفان مرتضایی، فعال سیاسی کُرد با دریافت ابلاغیه ای از سوی دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان بانه فراخوانده شده است.

بازداشت

بازداشت و انتقال یک شهروند اهل سردشت به زندان ارومیه

۱۳۹۹/۰۹/۰۲

یک شهروند اهل سردشت که حدوداً یک ماه پیش از سوی نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران بازداشت شده بود، به  زندان مرکزی ارومیه منتقل شد.

یک شهروند اهل شهرستان بانه از توابع استان کُردستان توسط نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران بازداشت و سرنوشتش نامعلوم است.

۱۳۹۹/۰۹/۰۸

برپایه گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، روز چهارشنبه ۵ آذر ۹۹ (۲۵ نوامبر ۲۰۲۰)، نیروهای اداره اطلاعات شهرستان بانه یک شهروند کُرد را با هویت رحمان رسولی بازداشت کرده‌اند.

گلستان؛ گرداننده یک صفحه فعال در زمینه مدلینگ بازداشت شد

طبق اعلام رئیس پلیس فتا استان گلستان، گرداننده یک صفحه شخصی در یکی از شبکه های اجتماعی که در زمینه مدلینگ فعالیت می کرد، توسط پلیس فتا بازداشت و محتویات صفحه وی نیز حذف شد. تحمیل سبک زندگی و مبارزه با آنچه “سبک غربی” زندگی خوانده می شود از نخستین سال های عمر حکومت جمهوری اسلامی در ایران محل کشمکش بین شهروندان و حکومت بوده است.

الهام صمیمی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد

۱۳۹۹/۰۹/۰۴

روز سه شنبه ۴ آذر، الهام صمیمی، دانشجوی دانشگاه تهران، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. پیش از این در تاریخ ۲۵ مهرماه منزل این دانشجو توسط ماموران مورد تفتیش قرار گرفته و خود او نیز به احضار و برخورد امنیتی و قضایی تهدید شده بود.

بازداشت یک شهروند در اسلام ‌آباد غرب

۱۳۹۹/۰۹/۰۳

روز دوشنبه ۳ آذر، آنیسا جعفری مهر، شهروند اهل اسلام‌ آباد غرب واقع در استان کرمانشاه، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. ماموران در زمان بازداشت، ضمن تفتیش منزل این شهروند، برخی از لوازم شخصی او را ضبط کرده و با خود بردند.

بازداشت محمدرضا اسلامی نسب توسط نیروهای امنیتی در بهبهان

۱۳۹۹/۰۹/۱۴

محمدرضا اسلامی نسب، شهروند اهل بهبهان صبح روز پنج‌شنبه ۱۳ آذرماه توسط نیروهای امنیتی در منزل پدری خود بازداشت و به زندان این شهر منتقل شد.

تداوم بازداشت و بی‌خبری از وضعیت سعید سطانی و بابک کیومرثی

۱۳۹۹/۰۹/۱۱

سعید سلطانی و بابک کیومرثی، فعالین ترک (آذربایجانی) با گذشت دو ماه از زمان دستگیری کماکان به صورت بلاتکلیف در بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریز نگهداری می‌شوند. این شهروندان پیشتر در تاریخ ۱۳ مهرماه امسال توسط نیروهای امنیتی در جلفا بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. خانواده این افراد از زمان بازداشت از وضعیت آنان بی‌خبر هستند و عدم پاسخگویی نهادهای امنیتی باعث افزایش نگرانی آنها شده است.

موج جدید بازداشت ها در اهواز علیه فعالان فرهنگی

۱۳۹۹/۰۹/۲۲

سازمان حقوق بشر اهواز در اطلاعیه ای از موج جدید بازداشت ها در اهواز علیه فعالان فرهنگی خبر داد و اعلام کرد تا کنون ۵ نفر بازداشت شده اند.
بازداشت و انتقال یک سرباز اهل اشنویه به زندان ارومیه

۱۳۹۹/۰۹/۲۷

یک سرباز اهل شهرستان اشنویه توسط نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران باداشت و به زندان مرکزی ارومیه منتقل گردید.

بازداشت ۵۰ شهروند در یک مهمانی خصوصی در خرمشهر

۱۳۹۹/۰۹/۲۳

روز شنبه ۲۲ آذر، ۵۰ دختر و پسر در یک مهمانی خصوصی در روستای صنگور خرمشهر، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. ورود به حریم خصوصی شهروندان و مداخله در امور فردی آنان از جمله انتقاداتی است که به نظام قضایی و انتظامی ایران وارد است.

بازداشت افسانه عظیم زاده، فعال حقوق کودک توسط نیروهای امنیتی در تهران
۱۳۹۹/۰۹/۲۵

افسانه عظیم زاده، فعال حقوق کودک روز دوشنبه ۲۴ آذرماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. بازداشت خانم عظیم زاده در بیمارستان میلاد تهران و در شرایطی صورت گرفت که وی جهت پیگیری وضعیت بیماری قلبی مادرش به این بیمارستان مراجعه کرده بود. ماموران امنیتی پس از بازداشت، منزل او و همچنین منزل مادری‌اش را مورد بازرسی قرار داده و برخی از وسایل شخصی او را ضبط کرده و با خود بردند.

بازداشت یک شهروند توسط نیروهای امنیتی در سنندج

۱۳۹۹/۰۹/۱۷

روز پنجشنبه ۱۳ آذر، صادق فتحی، از اهالی روستای نزار از توابع بخش سیروان شهرستان سنندج، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

دو برادر بازداشت شده اهل مهاباد به زندان این شهر منتقل شدند

۱۳۹۹/۰۹/۱۸
دو برادر اهل مهاباد که اواخر شهریور ماه امسال توسط نیروهای امنیتی حکومت بازداشت شده بودند، به زندان مرکزی این شهر منتقل شده‌اند.

بازداشت یک شهروند توسط نیروهای امنیتی در شهرستان دشتیاری
۱۳۹۹/۰۹/۱۱

روز پنج شنبه ۵ آذرماه، یک شهروند در شهرستان دشتیاری توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زاهدان منتقل شد.

یاور سلطانی بازداشت و جهت تحمل حبس به زندان ماکو منتقل شد

۱۳۹۹/۰۹/۱۳

یاور سلطانی، فعال ترک (آذربایجانی) اهل ماکو روز دوشنبه ۱۷ آذرماه بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت خود به زندان ماکو منتقل شد. آقای سلطانی پیشتر در مرحله بدوی توسط دادگاه کیفری ماکو به ۱ سال حبس تعزیری محکوم شد. در مرحله تجدیدنظر میزان ۸ ماه از این محکومیت به مدت ۲ سال به حالت تعلیق درآمد.

بازداشت نازنین محمدنژاد توسط نیروهای امنیتی در اهواز

۱۳۹۹/۰۹/۱۳

نازنین محمدنژاد، فعال دانشجویی سابق، سه‌شنبه شب مورخ ۱۸ آذرماه توسط نیروهای امنیتی در منزل پدری خود در اهواز بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

محاکمه

با حکم دادگاه انقلاب تهران؛ نجمه واحدی و هدی عمید مجموعا به ۱۵ سال حبس محکوم شدند

۱۳۹۹/۰۹/۲۲

نجمه واحدی و هدی عمید، دو فعال حقوق زنان، توسط دادگاه انقلاب تهران به حبس و ممنوعیت از فعالیت اجتماعی محکوم شدند. بر اساس این حکم هدی عمید به ۸ سال حبس، ۲ سال محرومیت از برخی حقوق اجتماعی و ۲ سال محرومیت از اشتغال به وکالت دادگستری و نجمه واحدی به ۷ سال حبس و ۲ سال محرومیت از برخی حقوق اجتماعی محکوم شدند. این شهروندان در تابستان ۹۷ توسط نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت و در آذرماه همان سال با تودیع قرار وثیقه تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شده بودند.

مازیار سیدنژاد به ۳ سال زندان محکوم شد

۱۳۹۹/۰۹/۲۹

مازیار سیدنژاد، فعال کارگری توسط شعبه ۴ دادگاه انقلاب اهواز به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم امروز در دادگاه انقلاب اهواز به وی ابلاغ شده است. جلسه نخست دادگاه این فعال کارگری پیشتر در اردیبهشت ۹۸ و جلسه دوم در مردادماه امسال برگزار شده بود.

متهمان پرونده دوچرخه سوار آلمانی به شلاق، حبس و فعالیت در حمایت از کودکان سرطانی محکوم شدند

۱۳۹۹/۰۹/۲۰

شش متهم پرونده فیلیپ مارک گراف، دوچرخه سوار آلمانی بهبود یافته از سرطان که مرداد سال گذشته در جریان سفرش استان مازندران مورد سرقت و ضرب و شتم قرار گرفته بود، توسط دادگاه عمومی نشتارود، به شلاق، حبس و فعالیت اجتماعی در حمایت از کودکان سرطانی محکوم شدند.

با حکم دادگاه انقلاب سقز؛ عرفان مرتضایی به ۲ سال حبس محکوم شد

۱۳۹۹/۰۹/۲۳

عرفان مرتضایی، شهروند ساکن سقز توسط دادگاه انقلاب این شهر به دو سال حبس تعزیری محکوم شد. وی در اواخر آبان‌ ماه سال جاری توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از چند روز با تودیع قرار وثیقه آزاد شده بود.

پیمان فرهنگیان به حبس محکوم شد

۱۳۹۹/۰۹/۱۷

پیمان فرهنگیان، شاعر و فعال کارگری ساکن بندر کیاشهر توسط شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو شهرستان آستانه اشرفیه به ۱۱ سال حبس محکوم شد. ۷ سال از این محکومیت به مدت ۵ سال به حالت تعلیق درآمده و ۴ سال از آن نیز قابل اجرا است. آقای فرهنگیان پیشتر به صورت غیابی توسط این شعبه به ۳۸ سال حبس تعزیری و ۱ سال شرکت اجباری در کلاس‌های آموزش معارف و علوم دینی محکوم شده بود که پس از وارد شناخته شدن اعتراض آقای فرهنگیان به نحوه دادرسی، دادگاه مجددا وقت رسیدگی تعیین کرد.

دادگاه انقلاب مریوان؛ آمانج نیک پی به دو سال حبس محکوم شد
۱۳۹۹/۰۹/۰۹

آمانج نیک پی، شهروند ساکن مریوان توسط دادگاه انقلاب این شهر به دو سال حبس تعزیری محکوم شد. وی در اواخر دی ماه سال گذشته توسط نیروهای امنیتی بازداشت و سپس با تودیع قرار وثیقه آزاد شده بود.

یک شهروند اهل شهرستان سروآباد از توابع استان کُردستان توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران به حبس محکوم گردید

۱۳۹۹/۰۹/۰۸

برپایه گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، فرزاد حسینی، شهروند اهل روستای دیوزناو از توابع شهرستان سروآباد، توسط شعبه یکم دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی سعیدی به تحمل ۵ سال حبس تعلیقی و ۵ ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

حامد قره اوغلانی به اعدام و ۱۳ سال و ۳ ماه زندان محکوم شد
۱۳۹۹/۰۹/۱۳

حامد قره اوغلانی، زندانی سیاسی در زندان ارومیه توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب ارومیه به اعدام محکوم شد. آقای قره اوغلانی در بخش دوم پرونده خود نیز توسط شعبه ۳ دادگاه انقلاب ارومیه به ۱۳ سال و ۳ ماه زندان محکوم شد. این حکم طی هفته جاری در زندان ارومیه به وی ابلاغ شده است. وی در تاریخ ۷ تیرماه امسال توسط ماموران اداره اطلاعات ارومیه بازداشت و در تاریخ ۲۶ تیرماه با پایان بازجویی‌ها به زندان ارومیه منتقل شد.

اجرای حکم کار اجباری؛ گزارشی از آخرین وضعیت میثم بهرام آبادی

۱۳۹۹/۰۹/۱۰

میثم بهرام آبادی، زندانی سیاسی سابق جهت اجرای حکم مجازات تکمیلی کار اجباری در شهرداری فراخوانده شد. آقای بهرام آبادی اسفندماه سال گذشته در حین شعارنویسی در تهران بازداشت و توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ۶ ماه حبس تعزیری و ۶ ماه کار اجباری در شهرداری به صورت روزانه ۴ ساعت محکوم شده بود. وی نهایتا خردادماه امسال به مرخصی متصل به آزادی اعزام و از زندان اوین آزاد شد.

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram