اطلاعیه ۱۳۲۰ کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان در خصوص سرکوب پیروان مسیحیت

براستی مسیحیان ایران وارثانند و شریک همه آزارها و شکنجه های او؟ بدون هیچ جرم و تقصیری؟

در اعتقاد نامه مسیحیان چنین آمده است که فراتر از دو هزار سال قبل و در حکومت فرمانروائی بنام « پنطیوس پیلاطوس» مسیح (عیسی ناصری) مصلوب شد و بمرد تا گناه انسان بخشوده شود، حال پیروان اودر ایران امروز و در دولت جمهوری اسلامی ایران، صلیبی از رنج،  فشار، سرکوب، تهمت، شکنجه، اتهام  و زندان های طولانی را وارثانه بر دوش میکشند.
دولتی  که نه تنها به کنوانسیون های جهانی حقوق بشر بی اعتناست، بلکه حتی به اصول قانون اساسی خود نیز پایبند نیست. بویژه در سالهای اخیر، گریز روزافزون جوانان از قرائت دین رسمی کشور و گرایش به باورهای دیگر، دولتمردان جمهوری اسلامی ایران را به گونه ای نگران ساخته که با نگاهی امنیتی به آئین مسیحیت و برای مقابله با نوکیشان مسیحی به هر دستاویزی متوسل شده تا در موارد گاناگون شاهد سرکوب نوکیشان، مبشران و فعالان مسیحی در ایران باشیم
اگرچه سالهاست که در ایران گرایش به سایرباورها و  ادیان  جرمی است امنیتی و نا بخشودنی اما اینگونه تنگناها و فشار ها از ابتدای سال جاری و مخصوصا برای نوکیشان مسیحی، بسی سخت تر و با شدتی بیشتر از گذشته ادامه دارد .
با استنادی هدفمند به اصل مبهم ۱۶۷ قانون اساسی و ماده مبهم ۵۰۰ قانون جزای اسلامی و با حمله نیروهای امنیتی به منازل ١٢ تن از شهروندان مسیحی در تهران وکرج و ملایر، جملگی بازداشت می شوند.
با یورش نیروهای امنیتی به مراسم عبادتی در یافت آباد تهران ، که با ضرب و شتم و  همراه بود از آنها بازجویی و فیلمبرداری می شود، تعدادی بازداشت، کتاب‌های مذهبی و تلفن همراه حاضرین توقیف وسپس اعلام می کنند که جرمشان «تبلیغ علیه نظام و امنیت ملی»، «در اختیار داشتن کتاب‌ها و نمادهای مسیحی»، « عضویت در مسیحیت صیهونیستی » و «ارتباط با مبلغین مسیحی ایرانی خارج از ایران»  است و این اقدامات در حالی انجام می شود که بر اساس اصل ۱۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران :ایرانیان زرتشتی، کلیمی و مسیحی در انجام مراسم دینی خود آزادند و در احوال شخصیه و تعلیمات دینی طبق آیین خود عمل میکنند.
 گفتنی است وثیقه این افراد توسط دادگاه ۸۰۰ میلیون تومان تعیین شده بود که در هنگام تودیع وثیقه با احتساب «برخی مخارج اضافی» به یک میلیارد و دویست میلیون تومان افزایش یافت.
دادگاه انقلاب بوشهر نیز در  اول تیرماه، هفت نوکیش مسیحی را به دلیل باور دینی و فعالیت‌های صلح آمیز عقیدتی، متهم به «تبلیغ علیه نظام» کرده و به زندان، جزای نقدی، تبعید، محرومیت از کار و حقوق اجتماعی محکوم کرده‌ است.

ژوزف شهبازیان”، یکی دیگر از شهروندان  مسیحی است که از چند روز پیش و پس از دستگیری در یک کلیسای خانگی، همچنان در زندان اوین بسر میبرد و  تعیین وثیقه سنگین ۳ میلیارد تومانی برای وی نیز نمونه ای دیگر  از فشارهائی است که توسط سیستم قضایی جمهوری اسلامی ایران همواره بر مسیحیان اعمال میگردد.

 “ملیحه نظری”، دیگر نوکیش مسیحی ساکن تهران هم با گذشت بیش از ۲۰ روز از زمان بازداشت، در پی ناتوانی در تامین مبلغ بالای وثیقه تعیین شده، از زندان اوین به زندان قرچک ورامین منتقل شده است.
 “زز” عضو “کلیسای زنانه یکدلان” دیگر نوکیش مسیحی  ایران است که با اتهاماتی مشابه دستگیر و با قرار وثیقه تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد گردید.
خانم “معصومه قاسمی” مادر سونیا صادق که برای پیگیری وضعیت فرزندش به زندان اوین مراجعه کرده بود هم دستگیر و بازجویی گردید. اتهامات کلیشه ای و بی اساس، وثیقه های سنگین،ضبط اموال، تهدید، توهین و بویژه جلوگیری از برگزاری مراسم دسته جمعی و کلیسا های خانگی … از جمله عملکردهائی است که بطور مستمر و بمنظور ایجاد ترس و ارعاب مسیحیان توسط ماموران امنیتی صورت میگیرد عملکردی که در تضاد آشکار با ماده ۱۸میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب سازمان ملل مبنی بر حق افراد بر حق تغییر دین و انجام مناسک و تبلیغات مذهبی بدون ترس و محدودیت است و پیوسته از سوی سازمان ها و نهاد های حقوق بشری مورد انتقاد  قرارگرفته است و ما نیز تمام اقدامات فرا قانونی و ضد انسانی علیه نوکیشان مسیحی را محکوم نموده  و بر اساس ماده ۱۸ منشور جهانی حقوق بشر، آزادیهای مذهبی را حق شهروندان میدانیم .

1320

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع ازحقوق  پیروان ادیان

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram