اطلاعیه ۱۲۶۸ کمیته دفاع از حقوق جوان و دانشجو در خصوص سرکوب و دستگیری دانشجویان از آبان ۱۳۹۸

وضعیت دانشجویان از اعتراضات آبان ماه ۱۳۹۸ تا بحران کرونا

دانشگاه سال‌ها است که با جان و زبانش، میل خود را برای تغییر وضع موجود بیان کرده و از هر شهید و زندانی خود برای تداوم موضع آرمانی خود بهره جسته است. دانشگاه‌ در سالهای اخیر نشان داده که اهل بازگشتن از راه طی شده نیست و ایستادن در موضع مقاومت و تاکید بر سیاست مردمی هزینه‌های بسیاری را در پیش روی ما قرار داده است.

حتی اگر تمامی فعالین دانشجویی بازداشت شوند، ما را از تداوم مسیر گریزی نیست و دانشگاه تا پای جان از حفظ سنگرهای مقاومت و کنشگری مدنی خود دریغ نخواهد کرد و بر سر موضع اصولی خود در دفاع از تمامی نیروهای به حاشیه رانده شده خواهد ایستاد.

در جریان تظاهرات سراسری آبان ماه و روزهای پس از آن، بیش از پنجاه تن از فعالان دانشجویی در کشور از سوی نهادهای امنیتی بازداشت و زندانی شده اند. محکومیت به حبس تعزیری، شلاق، رونویسی کتابهای مذهبی، محرومیت از تحصیل و … احکام ضد انسانی و مخالف رشد علمی دانشجویان است, که توسط دولت جمهوری اسلامی ایران به بهانه های مختلف اما در حقیقت سرکوب روشنفکران و جلوگیری از رشد دانشجویان (که نمونه های بسیاری از اینگونه سرکوب دانشجویان در طول ۴۰ سال وجود دارد ) صادر کرده است.

علی نانوایی، ابوالفضل نژادفتح، بهاره هدایت، امیرمحمد شریفی، معین زارعیان، فروزان یزدانی، امیرحسین علی‌ بخشی، علی حقیقت جوان، ملیحه و مریم جعفری و ملیکا قراگوزلو و… از جمله دانشجویان بازداشت شده در اعتراضات آبان هستند که احکام مختلفی برای آنها صادر شده است.  اخیرا علی یونسی و امیرحسین مرادی،‌ دو دانشجوی المپیادی و نخبه دانشگاه صنعتی شریف،بی دلیل و بدون حکم قضائی در تاریخ ۲۲ فروردین بازداشت میشوند و از وضعیت آنها هیچ خبری تا کنون منتشر نشده است. رضا یونسی،‌ برادر این دانشجوی بازداشت ‌شده، در توییترخود نوشت که هنگام بازداشت برادرش ۱۲ مامور لباس شخصی اطلاعات سپاه پاسداران با ضرب و شتم، علاوه بر مجروح کردن او از ناحیه پیشانی اقدام به ضبط وسایل شخصی این دانشجو کرده‌اند.

در شرایط بحران کرونا، سرکوب مردم و نخبگان کشور همچنان ادامه داشته و روز به روز تشدید می شود!؟

افزایش فشارها به فعالان دانشجویی در حالی است که بر اساس ماده بیست اعلامیه جهانی حقوق بشر و اصل بیست و هفت قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برگزاری و شرکت در تجمعات اعتراضی نه تنها جرم نیست بلکه این مهم بعنوان یکی از حقوق اساسی شهروندان به شمار میرود و اتهامات و سختگیریهای ظالمانه نسبت به فعالان دانشجویی در روزهای اخیر در تقابل با مفاد اسناد بین المللی حقوق بشر قرار دارد.

ما اعضای کمیته دفاع از حقوق جوان و دانشجو با استناد به اعلامیه جهانی حقوق بشر بخصوص: ماده ۳:حق حیات برای همه– ماده ۵:شکنجه ممنوع– ماده ۸:رعایت حقوق انسانی توسط قانون– ماده۹:عدم توقیف،حبس یا تبعید غیر قانونی– ماده۱۸:حق آزادی عقیده– ماده۱۹:حق آزادی بیان-ماده ۲۰:حق آزادی تجمع و اعتراضات– ماده۲۸:حق دنیای آزاد و زیبا برای همه

اصل بیست و هفت قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تشکیل اجتماعات و راه‌پیمایی‌ها، بدون حمل سلاح، به شرط آن که مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است. و همچنین هدف ۱۶  از سند ۲۰۳۰ یونسکو: ترویج جوامع صلح طلب و فراگیر برای توسعه پایدار،دسترسی به عدالت برای همه و ایجاد نهادهای موثر، پاسخگو و فراگیردرتمام سطوح خواستار آزادی بدون قید و شرط زندانیان سیاسی و عقیدتی و سریعا پایان دادن به سرکوب، دستگیری، حبس و زندانی دانشجویان هستیم.

1268

کانون دفاع از حقوق بشردرایران

کمیته دفاع از حقوق جوان و دانشجو

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram