گزارش آماری نقض حقوق کودک و نوجوان، فروردین ماه ۱۴۰۳

تهیه و تنظیم کنندگان : کوثر ولی‌زاده، محمودرضا صالحی، فهیمه تیموری، سونیا سوارکوب

آگاهی بیشتر:

این گزارشات آماری از میان بیش از۸۶ خبر که در طول فروردین ماه ۱۴۰۳ تهیه شده است.

این گزارشات از سایت کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان تهیه شده است که از رسانه‌های داخلی و خارجی مانند ایسنا، مشرق‌نیوز، رکنا، رادیوزمانه، هرانا، ایرنا، ایلنا، رادیو صدای آمریکا، رادیو بی‌بی‌سی، ایران، قطره، رادیو فردا، سازمان حقوق بشر ایران، باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری مهر، خبرگزاری خراسان، روزنامه قانون، تسنیم و کمپین فعالان بلوچ جمع‌آوری ‌گردیده است.

آمار فوق از گزارشات رسانه‌های داخلی و خارجی مورد تأیید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع‌آوری شده و عملاً نمی‌تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ در صد واقعیت‌های جامعه باشد.

همکارانی که در گردآوری این موارد خبری نقض حقوق کودک و نوجوان در فروردین ماه همکاری کردند: کوثر ولی‌زاده، مهناز ترابی، پریا ترابی، پروین محمدی‌افقا، سونیا سوارکوب، لیلا باستانی‌نوشهر، امیر پالوانه، میثم انصاری، محمودرضا صالحی، فهیمه تیموری، سید‌سعید نوروزی‌زاده، نسرین جهانی گلشیخ می‌باشند.

اخبار عمومی
لحظه امیدبخش نجات دوقلوی ۶ ماهه و کودک ۴ ساله به دست آتش‌نشانان
به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ چندی پیش خبر آتش‌سوزی در یک ساختمان حوالی میدان ولیعصر (عج) و نجات دوقلوی ۶ ماهه، کودک ۴ ساله و پدر و مادر و دو مرد توسط آتش‌نشانان منتشر شد. حال پس از گذشت اندکی ویدیوی لحظه نجات این سه کودک در فضای منتشر شده است.( دیده‌بان ایران۱فروردین ۱۴۰۳)
آلاینده های سمی هوا عامل تحریک حملات آسم در کودکان
گروهی از محققان دانشگاه ایالتی واشنگتن گزارش می‌دهند که محل زندگی کودک- به عنوان مثال، نزدیک کارخانه‌ها یا بزرگراه‌ها- تأثیر زیادی بر میزان قرار گرفتن آنها در معرض این سموم دارد.سولماز امیری، سرپرست این مطالعه و محقق کالج پزشکی دانشگاه واشنگتن، گفت: این تنها یک آلاینده نیست که می‌تواند با پیامدهای آسم مرتبط باشد. این مطالعه انواع و ترکیبات سموم هوا را که ممکن است با علائم آسم مرتبط باشد، بررسی کرد. مطالعات قبلی در مورد این موضوع فقط بر روی چند عنصر سمی هوای آلوده متمرکز شده بودند، اما امیری گفت که تیم او از قدرت هوش مصنوعی برای بررسی طیف وسیعی از سمومی که توسط کودکان در محله‌های مختلف تنفس می‌شود، استفاده کردنددر مجموع، اثرات ۱۰۹ آلاینده هوا بر کودکان مبتلا به آسم مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.( دیده‌بان ایران۱ فروردین ۱۴۰۳)
این مرد مشهدی یک شب کنار جسد همسرش خوابید ! / قتل مادر جلوی چشمان فرزندانش
مردی که همسرش را مقابل چشمان فرزندانش به قتل رسانده بود در حالی دستگیر شد که یک شب را در کنار جسد همسرش به سر برد.،مرد جوانی سراسیمه و نگران به طرف خیابان ۱۷ شهریور مشهد حرکت کرد تا از ماجرای وحشتناکی که خواهرش او را مطلع کرده بود،باخبر شود اما وقتی به منزل برادرش در کنار پارک رسید با صحنه دلهره آوری روبرو شد و با دستانی لرزان با پلیس ۱۱۰ تماس گرفت.طولی نکشید که گروهی از نیروهای انتظامی به سرپرستی سرهنگ علی ابراهیمیان (رئیس کلانتری شهید نواب صفوی)عازم خیابان ۱۷شهریور شدند و با حکم قضایی به بررسی ماجرا پرداختند.آنان صحنه ای از یک جنایت هولناک را دیدند که مرد ۳۶ ساله ای مقابل چشمان دو دختر خردسالش رقم زده بود .به همین خاطر بلافاصله مراتب را به قاضی ویژه قتل عمد اطلاع دادند و به حفظ صحنه جنایت پرداختند.(رکنا۱ فروردین ۱۴۰۳)
فیلم جنجالی گم شدن پسربچه ۱۳ ساله در تهران دروغ بود / پلیس فاش کرد + جزییات
سردار علی ولیپور گودرزی رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ گفت: به دنبال انتشار یک فیلم در فضای مجازس مبنس بر گم شدن پسر نوجوان در پایتخت، تحقیقات آغاز و مشخص شد که این موضوع صحت ندارد. وی افزود: مادر این پسربچه گمشده در جریان تحقیقات فیلمی از خود در فضای‌مجازی منتشر و با بیان اینکه فرزندش چند روزی می‌شود که گمشده است، از مردم درخواست کمک کرد اما این در حالی بود که اقدامات نشان می‌داد اظهارات وی در فیلم مذکور کذب است. این مقام ارشد انتظامی تصریح کرد: کارآگاهان در نخستین گام متوجه‌ شدند، پسر نوجوان بخاطر اختلاف خانوادگی و جدایی پدر و مادرش نزد عموی خود زندگی می‌کند و اظهارات مادر وی در فضای مجازی صحت ندارد. سردار گودرزی با بیان اینکه فقدانی این پسر نوجوان ۲۰ اسفند به پلیس آگاهی اعلام و در همان روز نزد عموی خود پیدا می‌شود، عنوان کرد: تحقیقات کارآگاهان اداره چهارم پلیس آگاهی در رابطه با این پرونده همچنان ادامه دارد.(رکنا۲ فروردین ۱۴۰۳)
پرونده مدارس ناایمن ظرف مدت ۵ سال بسته خواهد شد
حمیدرضا خان محمدی مهمترین دستاورد سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در دولت سیزدهم را حضور خیرین و مشارکت آنها در ساخت مدرسه دانست و گفت: اعتبار این مشارکت از ۳ و ۴ میلیارد تومان به ۱۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته و این مشارکت نشات گرفته از شعار مردمی سازی به واسطه اعتماد مردم به دولت انجام شده است.وی با بیان اینکه در مدت دو سال حدود ۳۲ هزار کلاس درس به فضای آموزشی کشور اضافه شده است، افزود: با همه مشکلات از جمله تورم‌ و مشکلات اقتصادی این آمار تحقق یافته است و جز با هم افزایی و همکاری بین مردم و دولت این امر تحقق نمی یافت.(رکنا۵ فروردین ۱۴۰۳)
اعتیاد مدرن کودکان و خطرهای احتمالی آن
یک متخصص روانشناسی کودک و نوجوان با بیان اینکه در تعریف امروزی، از اینترنت به عنوان اعتیاد مدرن یاد می‌شود، گفت: برخی والدین به دلیل بی‌حوصلگی و مشغله کاری، برای سرگرمی کودکانشان ابزارهایی مانند لب‌تاپ و موبایل را در اختیار آنها قرار می‌دهند و این درحالیست که وقتی استفاده از اینترنت توسط کودکان افزایش می‌یابد، بالطبع منجر به دیابت و چاقی، انزوای اجتماعی، افسردگی، افت تحصیلی، خشم و کاهش اعتماد به نفس در آنها خواهد شد.(ایسنا۶ فروردین ۱۴۰۳)
دختر بچه گم شده در ساحل بوشهر به آغوش خانواده بازگشت
سرهنگ احمد روهنده فرمانده پایگاه دریابانی بوشهر گفت: دختر بچه پنج ساله یاسوجی که در ساحل بوشهر خانواده خود را گم کرده بود با تلاش چشمگیر دریابانان به آغوش خانواده بازگشت سرهنگ احمد روهنده بعد از ظهر پنج شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: کودکی که خانواده خود را گم کرده بود، پس از ساعت‌ها سردرگمی و نگرانی توسط یکی از همشهریان به مأموران مرزبانی حاضر در کانکس مستقر در ساحل مراجعه که با ایجاد آرامش برای آن کودک، پیگیری‌های لازم را برای تحویل وی به خانواده‌اش انجام دادند.مأموران مرزبانی طی یک ساعت موفق شدند خانواده این کودک گمشده را پیدا کنند و تحویل آنها دهند، وی تصریح کرد: خانواده این کودک گمشده پس از پیدا شدن فرزندشان از زحمات پلیس به ویژه پرسنل مرزبانی بوشهر تقدیر و و ابراز خرسندی کردند. فرمانده پایگاه دریابانی بوشهر در پایان از مسافران و گردشگران خواست هنگام حضور در اماکن شلوغ از کودکان خود غفلت نکرده و به آنها آموزش دهند در این شرایط به پلیس مراجعه کنند.(ایسنا۱۰ فروردین ۱۴۰۳)
مادر نوجوان کشته شده در اعتراضات سراسری ایران با رد پیشنهاد دیه: قاضی باید قاتل را معرفی و مجازات کند
مادر ابوالفضل امیرعطایی که پسرش در اعتراضات سراسری سال ۱۴۰۱ کشته شد می‌گوید این نوجوان معترض اگرچه به گفته او به دست نیروهای حکومتی کشته شد اما قاضی دادگاه شعبه ۱۰۵ پرونده دستور شناسایی قاتل فرزندش را نمی‌دهد. مادر ابوالفضل امیرعطایی در ویدیویی که در اینستاگرام منتشر کرد گفت حاضر به قبول دیه نیست و دادخواه خون پسرش است. (صدای آمریکا ۱۲فرودین ۱۴۰۳)
توزیع شیرخشک یارانه‌ای تا سقف ۱۰ قوطی در هر ماه
سرپرست اداره‌کل امور فرآورده‌های طبیعی علیرضا رستمی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو گفت: هر نوزاد ماهانه تا سقف ۱۰ قوطی شیرخشک را با نرخ یارانه‌ای دریافت می‌کند. وی با اشاره به بروز برخی مشکلات در تأمین شیرخشک‌های معمولی نوزادان در سال گذشته اظهار کرد: از مهرماه سال ۱۴۰۲، با تشکیل قرارگاه اصلاح سیاست‌های ارزی شیرخشک یک جراحی اقتصادی در این حوزه صورت گرفت به این مفهوم که مابه‌التفاوت قیمت ارزی در قالب یارانه از سوی دولت پرداخت شد و قیمت شیرخشک برای مصرف‌کننده ثابت باقی ماند.سرپرست اداره‌کل امور فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: خانواده‌ها برای تهیه شیرخشک در تعداد منطقی با افزایش قیمت مواجه نمی‌شوند و هر نوزاد ماهانه تا سقف 10 قوطی شیرخشک را با نرخ یارانه‌ای دریافت می‌کند. (تسنیم ۱۴ فرودین ۱۴۹۳(
بوکان؛ سه نوزاد رها شده در خیابان پیدا شدند
سه نوزاد رها شده در یکی از خیابان های بوکان، پیدا شدند. این نوزادان ”ه قلو ابتدا به بیمارستان و سپس به بهزیستی منتقل شدند. به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از رکنا، سه نوزاد رها شده در یکی از خیابان های”بوکان پیدا شدند. براساس این گزارش، این نوزادان که سه قلو هستند، با گزارش رهگذران ابتدا به بیمارستان و سپس به بهزیستی منتقل شدند. گفته میشود، “پدر خانواده بعد از اختلاف با مادر نوزادان که همسر دوم او بوده، فرزندان خود را در کوچه رها کرده است”. (هرانا ۱۵ فرودین ۱۴۰۳)

احضار و بازجویی
احکام صادر شده
سازمان حقوق بشری هه‌نگاو: برای ۵ شهروند اشنویه حکم حبس صادر شد
طی روزهای اخیر یک کودک اهل اشنویه (شنو) به نام هیوا شریفی و دو عضو خانواده‌های دادخواه به نام‌های شوانه بابکری (منگور) و شفیع بابکری (منگور) به همراه دو شهروند دیگر به نام‌های شاهین ابراهیمی و صالح سخاوت توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران به حبس محکوم شده‌اند، طی روزهای گذشته پنج شهروند اهل اشنویه به نام‌های هیوا شریفی ۱۶ ساله، شوانه بابکری ۳۹ ساله، شفیع بابکری ۳۶ ساله، شاهین ابراهیمی ۲۸ ساله و صالح سخاوت ۳۷ ساله توسط دادگاه انقلاب اشنویه در جمعاً به ۲۱ماه حبس محکوم شده‌اند. بر طبق حکم صادره هیوا شریفی کودک ۱۶ ساله به ۳ ماه حبس، شوانه بابکری و شفیع بابکری دو برادر و از اعضای خانواده‌های دادخواه هر کدام به ۶ ماه حبس و صالح سخاوت و شاهین ابراهیمی هر کدام به سه ماه حبس تعزیری محکوم شده‌اند. این پنج شهروند تیرماه ۲۰۲۳ توسط نیروهای امنیتی در اشنویه بازداشت و پس از یک ماه با وثیقه و. موقتاً آزاد شده بودند. (کردستان تی وی۱ فروردین ۱۴۰۳)
مریوان؛ صدور حکم غیر انسانی ۷۴ ضربه شلاق و دو سال حبس برای یک کودک کولبر
روز سه‌شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۳ (۲۶ مارس ۲۰۲۴)، دانیال مام‌ احمد، کودک کولبر و ۱۷ ساله اهل مریوان، توسط دادگاه انقلاب این شهر به ۲ سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق و همچنین جریمه نقدی محکوم شده است. تا زمان تنظیم این خبر، اطلاع دقیقی از اتهامات وارده علیه این کولبر در دسترس نیست. قابل ذکر است که دانیال مام احمد روز شنبه ۴ فروردین (۲۳ مارس) حین کولبری در مرز قلقله مریوان توسط نیروهای حکومتی بازداشت و هم‌اینک در زندان مرکزی مریوان محبوس است. (هه‌نگاو ۱۱ فرودین ۱۴۰۳)
بازداشت کودکان و نوجوانان
یک نوجوان پانزده ساله در پیرانشهر بازداشت شد
روز یکشنبه بیست و هفتم اسفند ۱۴۰۲، یک نوجوان در پیرانشهر بازداشت شد. هویت وی، ماردین گاگشی، پانزده ساله و اهل پیرانشهر، گزارش شده است. بر اساس این گزارش، بازداشت این نوجوان بدون ارائه حکم قضایی توسط نیروهای امنیتی صورت گرفته است. تا لحظه تنظیم این گزارش از دلایل بازداشت، اتهامات مطروحه و محل نگهداری وی اطلاعی حاصل نشده است. ( هرانا۱ فروردین ۱۴۰۳)
تداوم بازداشت و بی خبری از وضعیت یک نوجوان هفده ساله
وحید در تاریخ شانزدهم اسفندماه، توسط نیروهای امنیتی در شهر سهند بازداشت شد. ماموران پس از بازداشت اقدام به تفتیش منزل خانوادگی این نوجوان کرده و شماری از وسایل شخصی، تلفن همراه و کامپیوتر وی را ضبط کردند. او ساعاتی پس از بازداشت تنها یک تماس تلفنی کوتاه بدون اشاره به محل نگهداری خود با خانواده اش داشته است.بر اساس اطلاعات دریافتی هرانا، این دانش آموز از بیماری های روده و معده رنج میبرد. همچنین علیرغم پیگیری های خانواده وی از مراجع قضایی و امنیتی، مسئولین مربوطه از ارائه پاسخی روشن در خصوص وضعیت و محل نگهداری این نوجوان خودداری میکنند. امری که منجر به افزایش نگرانی خانواده و نزدیکان وی شده است. وحید اصغری، متولد مردادماه سال ۱۳۸۵، دانش آموز مقطع دوازدهم، فرزند یوسف و سوسن و ساکن شهر سهند است.(هرانا۲ فروردین ۱۴۰۳)
بازداشت چهار شهروند بلوچ از جمله سه کودک و یکی از بازداشتیان سابق اعتراضات ایرانشهر در قشم
روز شنبه چهارم فروردین ماه ۱۴۰۳، چهار شهروند بلوچ از جمله سه کودک و یکی بازداشتیان سابق اعتراضات ایرانشهر که برای تعطیلات نوروز به جزیره قشم رفته بودند، توسط نیروهای نظامی با اتهامات امنیتی بازداشت شدند. هویت این زندانی سابق اعتراضات ایرانشهر اسلم صدیقی ٢٣ ساله و عبدالله صدیقی ۱۷ ساله، هر دو فرزند محمد اسلام و هویت دو شهروند دیگر که به همراه او بودند اسماعیل براهویی ۱۶ ساله و محمد زردکوهی ۱۷ ساله هر چهار نفر ساکن ایرانشهر توسط حال وش احراز شده‌اند. به گفته منابع حال وش: شامگاه شنبه این چهار شهروند در شهر قشم توسط نیروهای انتظامی بازداشت شده و پس از مطلع شدن از هویت اسلم صدیقی برای آنها صورت جلسه تحت عنوان اعضای گروه‌های مسلح مخالف نظام تشکیل داده‌اند. منابع افزوده‌اند: با پیگیری بستگان سه کودک همراه اسلم آزاد شده‌ و او در بازداشت و از محل نگهداری وی اطلاعی در دست نیست. ( حال‌وش ۸ فروردین ۱۴۰۳)
بازداشت پنج شهروند بلوچ از جمله سه کودک در شهرهای قشم و زابل
روز دوشنبه ۶ فروردین ماه ١۴٠٣ (٢۵ مارس ٢٠٢۴)، احسان قنبردادی، کنشگر اجتماعی و فعال رسانه‌ای اهل زابل توسط نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران بازداشت شد. به نوشته کمپین فعالین بلوچ، این کنشگر پس از انتقاد از وضعیت نامناسب فاضلاب در میدان بسیج زابل و حضور در فرمانداری، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است. از دیگر سو، روز شنبه ۴ فروردین ماه، نیز اسلم صدیقی، اهل ایرانشهر از توابع سیستان و بلوچستان به همراه برادر ۱۷ ساله‌اش عبدالله صدیقی و دو کودک دیگر اهل این شهر با اسامی محمد زردکوهی ۱۷ ساله و اسماعیل براهویی ۱۶ ساله، توسط نیروهای حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در جزیره قشم بازداشت شدند. رسانه‌های حکومتی به نقل از فرمانده انتظامی استان هرمزگان، اسلم صدیقی را یک متهم با “سوابق ضدامنیتی” معرفی کرده و از وی به عنوان عضو گروه “جیش‌العدل” نام برده‌اند. ( هه‌نگاو ۱۰ فروردین ۱۴۰۳)
تداوم بازداشت و بی خبری از وضعیت وحید اصغری نوجوان ۱۷ ساله
وحید اصغری، دانش آموز هفده ساله ساکن شهر سهند، علیرغم گذشت بیش از یک ماه از زمان بازداشت، کماکان در بلاتکلیفی بسر میبرد .وحید اصغری مورخ شانزدهم اسفندماه ۱۴۰۲، توسط نیروهای امنیتی در شهر سهند بازداشت شد. ماموران پس از بازداشت این نوجوان، اقدام به تفتیش منزل خانوادگی او کرده و شماری از وسایل شخصی، تلفن همراه و کامپیوتر او را ضبط کردند. وحید اصغری، متولد مردادماه سال ۱۳۸۵، دانش آموز مقطع دوازدهم، فرزند یوسف و سوسن و ساکن شهر سهند است.)هرانا ۱۸فرودین ۱۴۰۳ (
اشنویه؛ بازداشت ۷ شهروند جهت اجرای حکم حبس از جمله یک کودک و دو عضو خانواده‌های دادخواه
هفت شهروند اهل اشنویه (شنو) به نام‌های هیوا شریفی ۱۷ ساله، شوانه بابکری، شفیع بابکری، شاهین ابراهیمی، صالح سخاوت، سوران بنگینی و شهرام ابراهیمی که اسفند ماه سال گذشته توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران به حبس محکوم شده بودند، جهت اجرای حکم حبس بازداشت شدند. این هفت شهروند اسفند ماه سال گذشته توسط دادگاه انقلاب اشنویه به اتهام “همکاری با حزب دمکرات کُردستان ایران” محاکمه شده بودند. بر طبق حکم صادره هیوا شریفی کودک ۱٧ ساله به ۳ ماه حبس، شوانه بابکری و شفیع بابکری دو برادر و از اعضای خانواده‌های دادخواه هر کدام به ۶ ماه حبس و صالح سخاوت، شاهین ابراهیمی، شهرام ابراهیمی و سوران بنگینی هر کدام به سه ماه حبس تعزیری محکوم شده‌اند. (هه‌نگاو ۱۶فرودین۱۴۰۳)
زندان و زندانی
اعدام
سازمان حقوق بشر ایران: دست‌کم دو کودک‌مجرم در سال ۲۰۲۳ میلادی در ایران اعدام شدند
احکام اعدام علی نجفی، اهل کوهدشت، در پنجم مهر ۱۴۰۲ و حمیدرضا آذری، ساکن سبزوار، در سوم آذر ۱۴۰۲ به اجرا درآمده و اتهام آنها ارتکاب قتل ذکر شده است. حمیدرضا آذری در زمان اعدام ۱۷ سال و ۳ ماه سن داشته است. در این گزارش به احتمال اعدام سه کودک‌مجرم دیگر به نام‌های عبدالصمد شاهوزهی، محمود ریگی و عادل دامنی در دو زندان زاهدان و چابهار در سال گذشته میلادی نیز اشاره شده است. به گزارش سازمان حقوق بشر ایران، دست‌کم ۷۰ کودک‌مجرم در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۳ میلادی در ایران اعدام شده‌اند. قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ به‌صراحت سن مسئولیت کیفری را براساس سن بلوغ شرعی، دختران بالای ۹ سال و پسران بالای ۱۵ سال، تعریف کرده است. به این ترتیب، کودکانی که در این طیف سنی قرار می‌گیرند درصورت محکوم‌شدن به جرایمی مانند ارتداد یا قتل مستحق اعدام خواهند بود. از سوی دیگر، سازمان حقوق بشر ایران ماده ۹۱ قانون مجازات اسلامی درباره صدور احکام جایگزین اعدام برای کودک مجرمان فاقد بلوغ ذهنی کافی و توانایی استدلال» را مبهم خوانده و از اعمال سلیقه‌ای و دل‌بخواهی آن انتقاد کرده است. ( صدای آمریکا۲ فروردین ۱۴۰۳)
کودکان کشته شده
جان باختن کودک بلوچ در اثر برق گرفتگی در پیشین
روز چهارشنبه یکم فروردین ۱۴۰۳، یک کودک شش سال بلوچ بر اثر برق گرفتگی در شهرستان پیشین جان خود را از دست داده است. هویت این کودک: عبدالعزیز تباسیده(هوت) ۶ ساله اهل کوچو قصرقند و ساکن پیشین احراز شده است. عبدالعزیز به همراه بک کودک دیگر در کنار منزل در حال بازی بودند که بر اثر اتصال برق کولر دچار برق گرفتگی شده و وی جان خود را از دست می دهد. ( حال‌وش ۵ فروردین ۱۴۰۳)
کشته و مجروح شدن سه سوختبر بلوچ از جمله یک نوجوان در پی برخورد خودرو در محور خاش-سراوان
جمعه سوم فروردین ماه ۱۴۰۳، در پی برخورد شاخ به شاخ دو خودرو نیسان سوختبر در محور خاش به سراوان و‌ حد فاصل روستای گشت دو سوختبر بلوچ از جمله یک نوجوان بر اثر شدت جراحات وارده جان خود را از دست داده و یک تن دیگر بصورت جزئی مجروح شد. هویت سوختبر نوجوان جان باخته، بلوچ‌خان گمشادزهی ۱۸ ساله فرزند رحمت اهل و ساکن خلیل آبادِ گشت و هویت سوختبر مجروح شده رحمت گمشازهی پدر بلوچ خان، توسط حال وش احراز شده است. هویت دیگر سوختبر جان باخته که پیشتر محرز گشته بود عبدالمالک شه بخش فرزند عبدالله متاهل و دارای فرزند، اهل و ساکن سرچنگل از توابع شهرستان زاهدان می‌باشد. ( حال‌وش ۵ فروردین ۱۴۰۳)
جانباختن یک کودک کولبر در اثر سرمازدگی و زخمی شدن سه کولبر با شلیک مستقیم نیروهای حکومتی
یک‌شنبه ۵ فروردین ۱۴۰۳ (۲۴ مارس ۲۰۲۴)، یک کودک کولبر به نام هستیار عبدالکریمی ۱۵ ساله و اهل دیواندره، در حین کولبری در مرز میشاو سقز در اسر سرمازدگی جانش را از دست داده است. پیکر این کولبر امروز دوشنبه توسط مردم منطقه پیدا شده و به بیمارستان سقز منتقل شده است. هم زمان، یک کودک کولبر دیگر اهل دیواندره به نام میلاد حسینی ۱۶ ساله در حین کولبری در مرز مریوان با شلیک مستقیم نیروهای هنگ‌مرزی به‌شدت مجروح و جهت مداوا به مراکز درمانی مریوان منتقل شده است. همان روز در مرز هه‌نگه‌ژال بانه یک کولبر به نام آروین حقانی اهل سقز و در مرز نوسود نیز یک کولبر به نام جمیل عبدی اهل جوانرود با شلیک مستقیم نیروهای هنگ‌مرزی مجروح شده‌اند. ( هه‌نگاو۸فروردین ۱۴۰۳)
قتل یک دانش آموز در یاسوج
سرهنگ بهمن گرجیان افزود: دو دانش آموز ۱۴ساله و ۱۶ ساله به دلیل درگیری لفظی در مدرسه راهنمایی واقع در منطقه ترمینال یاسوج درگیر می‌شوند. وی اظهارکرد: در پی این درگیری یکی از دانش آموزان به وسیله چاقو مورد ضرب قرار گرفت که پس از انتقال به بیمارستان شهید جلیل یاسوج، مقتول به دلیل شدت جراحات وارده در بیمارستان فوت کرد. فرمانده شهرستان بویراحمد بیان کرد: قاتل دستگیر شده است و جزئیات بیشتر متعاقبا اعلام می‌شود. ( آفتاب ۶ فروردین ۱۴۰۳)
قتل یک زن و فرزندش در شهرستان درگز خراسان / اختلاف خانوادگی بود!
فرماندار درگز گفت: اختلاف و درگیری خانوادگی یک خانواده روستایی در این شهرستان ۲ قربانی داشت, مجتبی بزم آرا شامگاه یکشنبه افزود: در این درگیری خانوادگی که عصر امروز یکشنبه ۱۲فروردین رخ داد مادر و یکی از فرزندان این خانواده فوت کردند .وی گفت: علت اصلی این درگیری خانوادگی اختلافات زن با همسرش ذکر شده و گزارش ها هم حاکی است که حال فرزند پسر خانواده نیز نامساعد است. (رکنا ۱۲فرودین ۱۴۰۳)
مرگ عجیب کودک ۳ ساله در مهمانی خانوادگی!
فروردین‌ ماه امسال ماموران کلانتری ۱۵۴ چیتگر از طریق تماس تلفنی با قاضی محسن اختیاری؛ بازپرس ویژه قتل شعبه اول دادسرای امور جنایی، مرگ مشکوک پسر خردسالی را در خانه‌ای در غرب تهران گزارش کردند. با اعلام این خبر، خیلی زود تیم جنایی پای در محل حادثه گذاشتند و جسد پسر حدوداً ۳ ساله‌ای را مشاهده کردند که بر اثر ضربه چاقو میوه‌خوری داخل قفسه سینه‌اش به کام مرگ مرگ فرو رفته بود! تحقیقات ابتدایی نیز حکایت از آن داشت، اقوام خانواده متوفی برای مهمانی افطار به خانه آنها رفته بودند و پسر خردسال هنگام خوردن میوه روی دسته مبل نشسته و لحظه‌ای که چاقو در دستانش بوده، روی زمین سقوط و کارد میوه‌خوری به قفسه سینه‌اش فرو رفته است. پس از پایان تحقیقات میدانی، بازپرس جنایی دستور تا جسد پسربچه برای معاینات دقیق‌تر به پزشکی قانونی منتقل شود و تحقیقات همچنان در رابطه با این پرونده ادامه دارد.(خبر آنلاین ۱۵فرودین۱۴۰۳)
شوخی با اسلحه جان دختر نوجوان کهنوجی را گرفت
در پی اعلام یک مورد تیرخوردگی در یکی از مناطق روستایی، مأموران پاسگاه دهکهان به محل حادثه اعزام و متوجه شدند. یک پسر نوجوان در حال شوخی با خواهرش با اسلحه بادی بوده و به تصور اینکه سلاح خالی است اقدام به شلیک کرده و گلوله به خواهرش اصابت کرده است. وی افزود: متاسفانه این فرد پس از انتقال به مرکز درمانی به‌دلیل شدت جراحت وارده فوت می‌کند. جانشین انتظامی کهنوج با اشاره به تشکیل پرونده در این خصوص گفت: بار‌ها بر عدم نگهداری و در دسترس قرار دادن سلاح و همچنین عدم تیراندازی در مراسم‌های جشن و شادی تاکید شده است. (خبرگزاری آفتاب ۱۹ فرودین ۱۴۰۳)
کشته شدن یک نوجوان ۱۶ ساله با سلاح سرد توسط افراد ناشناس در چابهار.
دوشنبه ۲۷ فروردین ماه ۱۴۰۳، افراد ناشناس مسلح به سلاح سرد در خیابان امام خمینی چابهار یک نوجوان بلوچ را مورد اصابت ضربات چاقو قرار داده و وی بر اثر شدت جراحات وارده جان خود را از دست داد. هویت این نوجوان بلوچ، بنیامین رخشانی ۱۶ ساله فرزند عبدالله‌خان ساکن چابهار توسط حال وش احراز شده است. به گفته منابع حال وش: حوالی ساعت ۲۳ شب روز دوشنبه افراد ناشناس مسلح در خیابان امام خمینی با بنیامین درگیری لفظی پیدا کرده و وی را مورد هدف ضربات چاقو قرار داده و وی با اصابت چند ضرب چاقو بر اثر شدت جراحات وارده جان خود را از دست داده است. (۳۰فروردین.۱۴۰۳حال‌وش)
اعتراضات و تجمعات
خدمات درمانی و بهداشتی
مهاجرت نخبه‌های جراحی از ایران؛ جان صدها کودک نیازمند جراحی قلب در خطر است
سازمان نظام پزشکی ایران در گزارشی از مهاجرت نفر اول جراحی قلب اطفال اعلام کرد با خروج این متخصص از کشور، ۶۳۸ کودک نیازمند جراحی قلب با خطر مواجه شده‌اند. هم‌میهن در این رابطه نوشت: «خبر کوتاه بود و دردناک! دکتر مازیار غلامپور دهکی جراح و از بزرگان و نوابغ پیوند قلب کودکان هم از ایران مهاجرت کرد. او که لیست انتظار بیمارانش تا دو سال آینده پر بود و ۶۳۸ کودک نیازمند جراحی قلب در صف عمل جراحی در مرکز قلب و عروق شهید رجایی هستند.» رئیس بخش پیوند قلب کودکان بیمارستان شهید رجایی نیز گفت در حال حاضر کشور با کمبود شدید جراح قلب اطفال روبرو است بیماران برای این عمل باید تا ۲ الی ۳ سال در صف انتظار بمانند. ( صدای آمریکا۲فروردین ۱۴۰۳)
مسئولان پاسخ دهند؛ تکلیف ۶۳۸ کودک در صف جراحی قلب چه می‌شود
رئیس بخش پیوند قلب کودکان بیمارستان شهید رجایی هفته گذشته با اعلام این خبر به خبرنگار روابط عمومی و امور بین الملل سازمان نظام پزشکی، مهاجرت بنیان گذار و رئیس بخش جراحی بیماری‌های مادرزادی قلب در بیمارستان شهید رجایی را در حد فاجعه ملی توصیف کرد. به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان نظام پزشکی، نگرانی‌ها از وضعیت سلامت کودکان، مبتلا به بیماری‌های مادرزادی قلبی به دلیل بی رغبتی پزشکان به رشته جراحی قلب اطفال و نیز مهاجرت تعداد انگشت شمار جراحان این رشته فوق تخصصی بسیار حاد وعمیق شده است. در حال حاضر کشور با کمبود شدید جراح قلب اطفال مواجه است و شاهد آن لیست انتظار طولانی و بلند بالای بیماران حتی تا ۲ الی ۳ سال آینده است. این در حالی است که پس از گذشت سال‌ها از انقلاب اسلامی و با اهتمام بسیار، می‌توان گفت که یکی از بهترین شاخص‌های خودکفایی کشور، در حوزه پزشکی بوده است.(آفتاب ۶ فروردین ۱۴۰۳)

خشونت علیه کودکان و نوجوانان
تنبیه بدنی یک دانش آموز در مرزن آباد
یک دانش آموز در مرزن آباد توسط یکی از معلمان خود مورد تنبیه بدنی قرار گرفت. مدیر آموزش و پرورش مرزن آباد با اعلام این خبر اظهار داشت: پس از تنبیه بدنی یک دانش‌ آموز دوره متوسطه اول توسط یکی معلمان و انتشار تصاویری از این اتفاق، بررسی موضوع در دستور کار قرار گرفت. لیلا تقوی در ادامه گفت: هرگونه تنبیه بدنی دانش آموزان مغایر با قوانین نظام تعلیم و تربیت بوده و بنابراین معلمی که مرتکب چنین خطایی شده باید پاسخگو باشد. تقوی در پایان خاطرنشان کرد: “طی تماس تلفنی از فرد خاطی خواسته شد تا در اسرع وقت به اداره آموزش و پرورش مراجعه کند و در این باره توضیح دهد.(۳۰.فروردین.۱۴۰۳ هرانا)
افزایش خشونت در جامعه؛ دختر ۱۱ ساله فروشنده لباس را با چاقو به قتل رساند
یک زن ۲۶ ساله در شیراز با ضربات چاقوی یک دختر یازده ساله به قتل رسید. جانشین فرمانده انتظامی شیراز در این خصوص گفت: در ساعت یازده شب بیست و نهم فرودین‌ ماه در پی اعلام یک فقره درگیری منجر به قتل در یکی از محله‌ های شهرستان شیراز، تیمی از ماموران انتظامی به محل حادثه اعزام شدند. عبدالرضا ضربت در ادامه افزود: با حضور ماموران در محل حادثه مشخص شد که دختری یازده ساله که به همراه مادر چهل ساله‌ اش جهت خرید لباس به یک منزل (مزون خانگی) رفته بودند پس از پرو کردن لباس مورد تمسخر فروشندگان یک زن بیست و شش ساله و مادر پنجاه ساله اش قرار گرفته و با آنها درگیر می‌شوند. در پی مشاجره و درگیری دختر یازده ساله با ضربات چاقو فروشنده پنجاه ساله را به قتل میرساند. مادر این دختر نیز با چاقو به سمت دختر بیست و شش ساله فروشنده حمله کرده و وی را مجروح میسازد. این مقام مسئول ضمن بیان اینکه فرد مجروح به بیمارستان منتقل و حال عمومی وی خوب است در ادامه اظهار کرد: متهمان که پس از این رویداد از محل حادثه متواری شده بودند پس از ساعاتی توسط ماموران پلیس بازداشت و با تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مرجع قضایی تحویل داده شدند.(۳۰.فروردین.۱۴۰۳ هرانا)

سقط جنین
کودک آزاری
کودک همسری
آسیب‌های اجتماعی
مرگ دردناک کودک ۵ ماه زیر آوار / دو زن مصدوم به بیمارستان منتقل شدند
از ریزش سقف پیاده رو در خیابان طالقانی دزفول باعث فوت یک کودک پنج ماهه و مصدومیت ۲ زن ۱۷ و ۲۲ ساله مصدوم شدرضا معمارزاده رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی دزفول روز دوشنبه در تشریح این حادثه اظهار کرد: گزارشی مبنی بر ریزش سقف پیاده رویی در خیابان طالقانی دزفول به مرکز ارتباطات اورژانس این شهرستان دریافت و یک تیم عملیاتی به محل حادثه اعزام شد.وی با بیان اینکه حادثه دیدگان توسط عوامل اورژانس به بیمارستان بزرگ دزفول منتقل شدند، افزود: متاسفانه کودک پنج ماهه به رغم تلاش تیم پزشکی در اورژانس و اتاق عمل بیمارستان بزرگ دزفول فوت شد. رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دزفول حال ۲ مصدوم دیگر را مطلوب گزارش کرد و گفت: بانوی ۱۷ ساله از بیمارستان ترخیص شد و مصدوم دیگر هم اکنون در بخش مغز و اعصاب بستری است. ( دیده‌بان ایران۱ فروردین ۱۴۰۳)
در سایه عدم دسترسی به آب؛ یک کودک اهل دشتیاری در گودال ذخیره آب غرق شد
روز یکشنبه بیست و هفتم اسفند ۱۴۰۲، یک کودک بر اثر سقوط در داخل گودال ذخیره آب در شهرستان دشتیاری، غرق شد و جان خود را از دست داد. هویت این کودک، شهربانو سنجری (نوحانی)، ۱۱ ساله، دانش آموز کلاس سوم و اهل روستای دمپگ از توابع دشتیاری گزارش شده است. بر اساس این گزارش، این کودک برای شستن لباس به هوتگ روستا رفته بود که پس از سقوط به داخل آن در اثر غرق شدگی جان خود را از دست داده است.سال‌ها است که به دلیل فقدان آب لوله کشی و عدم مدیریت صحیح بارش های حداقلی در استان سیستان و بلوچستان، مردم مجبور به ساخت گودال‌هایی به نام هوتگ برای جمع آوری آب باران شده‌اند؛ برخی از این هوتگ ها نیز به صورت طبیعی به محلی برای جمع شدن آب تبدیل شده است. اطراف این گودال ها فنس گذاری و سکو بندی نشده است و به همین دلیل کودکان هنگام جمع آوری آب یا در داخل این هوتگ ها غرق شده و یا طعمه گاندوها میشوند. ( هرانا۱ فروردین ۱۴۰۳)
مرگ دختر ۴ ساله در استخر یک مرکز گردشگری گنبد کاووس
دختر چهار ساله اهل گنبدکاووس در استخر یک مجتمع گردشگری این شهرستان غرق شد. محمدجواد مقسمی، رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث گلستان گفت: این دختر اهل روستای عوض حاجی گنبدکاووس بود. در گزارش مرکز فوریت‌های پزشکی گلستان اشاره‌ای به چگونگی غرق شدن یا زمان کشف جنازه این کودک نشده است. گزارش این حادثه ساعت ۲۰ جمعه به اورژانس ۱۱۵ اعلام شد اما زمان دقیق غرق شدن کودک مشخص نیست. ( رکنا۲فروردین ۱۴۰۳)
حذف کودک همسری ۳۰۰ سال زمان می برد / در سال ۱۴۰۱ در ایران، ۱۵ پسر و ۲۶۹۷۴ دختر زیر سن ۱۵ سال ازدواج کرده اند
کودک همسری ، ترکیب واژه ای غم انگیز، که از ازدواج افراد (چه دختر و چه پسر) نابالغ خبر می دهد. کودکانی که طعم شیرین کودکی را نمی چشند و به ناگاه وارد زندگی مشترک می شوند، در بزرگسالی دچار آسیب های فراوانی می شوند و این آسیب نه تنها به خود آنها بلکه ممکن است در نهایت به جامعه نیز بازگردد.در این گزارش، به آخرین آمارهای ارائه شده از کودک همسری در دنیا و ایران اشاره خواهیم کرد.طبق آخرین آمار اعلام شده، در زمستان ۱۴۰۱، دو مورد ازدواج پسران کمتر از ۱۵ سال در کشور داشته ایم. همچنین ازدواج پسران در سن ۱۵ تا ۱۹ ساله ۵۵۰۸ مورد بوده است. این آمار برای دختران زیر ۱۵ سال بسیار بیشتر گزارش شده است. ثبت ۶۲۲۷ مورد ازدواج دختران زیر ۱۵ سال آن هم فقط برای یک فصل از سال به نظر نیاز به بررسی های بیشتر مسئولان دارد. همچنین آمار ازدواج دختران بین سنین ۱۵ تا ۱۹ سال نیز ۳۲۹۸۰ مورد گزارش شده است. همچنین به طور کلی در سال ۱۴۰۱، ۱۵ مورد ازدواج پسران زیر ۱۵ سال و ۲۶۹۷۴ مورد ازدواج دختران زیر ۱۵ سال گزارش شده است. ( رکنا۲فروردین ۱۴۰۳)
ترقه انگشتان پسربچه ۱۲ ساله را قطع کرد
بازی با ترقه و انفجار ناشی از آن منجر به قطع انگشتان دست نوجوان ۱۲ ساله گیلانغربی در غرب کرمانشاه شد. علیرضا نظری سرپرست فرمانداری گیلانغرب گفت: این حادثه شب گذشته (شنبه ۲۶ اسفند) رخ داد که بر اثر آن علاوه بر قطع انگشتان دست نوجوان ۱۲ ساله ، وی به شدت از ناحیه گردن نیز دچار آسیب دیدگی شد. وی اظهار کرد: بلافاصله پس از وقوع این حادثه نیروهای امدادی فرد حادثه دیده را برای مداوا به مرکز درمانی منتقل کردند. سرپرست فرمانداری گیلانغرب گفت: پیش تر نیز در شب چهارشنبه آخر سال بر اثر انفجار ترقه ، کودک خردسالی در این شهرستان از ناحیه انگشتان دست دچار قطع عضو شد. وی ادامه داد: از شب چهارشنبه آخر سال تاکنون در گیلانغرب پنج نفر بر اثر انفجار مواد محترقه دچار آسیب دیدگی شده اند که شامل یک کودک، یک نوجوان و سه جوان هستند که دچار آسیب دیدگی، قطع عضو و سوختگی سطح یک و ۲ شده اند. نظری افزود: با وجود هشدارهای مکرر از طریق رسانه ها و فضای مجازی به خانواده ها جهت مراقبت از فرزندان و پرهیز از رفتارهای پرخطر به منظور حفظ سلامت و امنیت، شاهد چنین حوادث تلخی هستیم. گیلانغرب در غرب کرمانشاه بیش از ۷۲ هزار نفر جمعیت دارد. ( رکنا۲فروردین ۱۴۰۳)
انفجار وحشتناک گاز شهری در شاهرود / حادثه دیدگان در آی سی یو
انفجار مهیب گاز شهری در منزل مسکونی، واقع در شهرک دانشگاه شاهرود سه مصدوم برجای گذاشت. محمدحسن رضایی شاهرودی مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شاهرود در این خصوص حادثه گفت: متأسفانه حدود ساعت ۲۳ شب گذشته در تماس تلفنی با ایستگاه آتش‌نشانی یک مورد انفجار منزل مسکونی اعلام شد که نیروهای آتش‌نشانی بلافاصله به محل حادثه اعزام شدند. وی افزود: با توجه به بررسی‌های اولیه مشخص شد که متأسفانه نشت گاز شهری در این واحد مسکونی منجر به انفجار شده است. رضایی شاهرودی با بیان اینکه این انفجار خسارت مادی و جانی به‌همراه داشت تصریح کرد: خسارت مادی آن تخریب زیر زمین و کف منزل مسکونی بوده و خسارت جانی آن نیز برجای گذاشتن سه مصدوم شامل یک مرد ۵۳ ساله، یک نوجوان پسر ۱۹ ساله و یک کودک ۹ ساله است. ( رکنا۲فروردین ۱۴۰۳)
مرگ خاموش مادر و فرزند ۴ ساله / در نورآباد رخ داد
محسن آدینه‌وند رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی لرستان اظهار کرد: ساعت ۱۸ و ۳۶ دقیقه امروز ۲۶ اسفندماه گزارشی مبنی بر مسمومیت با گاز منواکسید کربن به اورژانس پیش بیمارستانی اعلام شد که بلافاصله دو کد آمبولانس به محل حادثه اعزام شد. وی با بیان اینکه این حادثه در شهرستان نورآباد روبروی کمیته امداداتفاق افتاده است، اضافه کرد: این افراد به بیمارستان ابن‌سینا نورآباد منتقل شدند. رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی لرستان گفت: متاسفانه بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن ، مصدومین که یک مادر ۴۰ ساله با کودک چهارساله‌اش فوت کردند. ( رکنا۲فروردین ۱۴۰۳)
نجات کودک ۴ ساله در گروگان گیری مسلحانه در اصفهان
فرمانده یگان ویژه استان اصفهان اظهار کرد: فردی به‌دلیل اختلافات مالی و خانوادگی یک دختربچه ۴ ساله و ۲ نفر از خانواده برادرش را با سلاح گرم گروگان گرفته و باعث رعب و وحشت ساکنین محله شده بود. وی افزود: در ادامه مأموران نوپو در یک عملیات ضربتی بدون هیچ‌گونه درگیری و آسیب به گروگان‌ها، گروگان‌گیر را خلع سلاح و دستگیر کردند. فرمانده یگان ویژه استان اصفهان اضافه کرد: در بازرسی از مخفیگاه او یک قبضه سلاح برنو با ۴۱ فشنگ جنگی، ۲۳ فشنگ جنگی کلاشینکف و ۱۱ فشنگ وینچستر و تعدادی قمه و چاقو کشف شد.(عصر ایران ۶فروردین ۱۴۰۳)
فوت ۳ نفر بر اثر گازگرفتگی در ابیانه نطنز
رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی شهرستان نطنز گفت: ۳ نفر از اعضای یک خانواده بر اثر گاز گرفتگی فوت کردند. حسنعلی صالحیان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بر اثر گاز گرفتگی در روستای ابیانه نطنز ۳ نفر جان باخته و ۲ نفر دیگر نیز دچار گاز گرفتگی شدند. وی افزود: طی تماس‌های مردمی با مرکز فوریت‌های پزشکی مبنی بر مسمومیت چند نفر بر اثر گاز گرفتگی ناشی از استفاده از ذغال در فضای بسته، تیم فوریت‌های پزشکی به روستای ابیانه نطنز اعزام شد. رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی شهرستان نطنز گفت: بعد از حضور پرسنل اورژانس در صحنه متاسفانه پدر و مادر و کودک ۵ ساله این خانواده جان خود را از دست دادند. وی تصریح کرد: دو فرزند دیگر این خانواده که دچار گاز گرفتگی شده بودند برای تکمیل درمان به بیمارستان خاتم الانبیای نطنز منتقل شدند.( ایسنا۶فروردین ۱۴۰۳)
جان باختن دومین دو برادر سوختبر مجروح شده در پی تیراندازی نیروهای نظامی در زاهدان پس از شش روز
یکشنبه ۵ فروردین ماه ۱۴۰۳، دومین برادر سوختبر بلوچ که توسط نیروهای لباس شخصی و امنیتی مستقر در محور زاهدان در منطقه پوگی حاجی آباد زاهدان که با انداختن خارک زیر چرخ های خودروی سوختبر در حال حرکت‌ و تیراندازی مستقیم منجر به آتش سوزی خودرو و مجروح شدن‌ دو سرنشین آن شده بود، پس از شش روز مجروحیت در بیمارستان امام علی زاهدان بر اثر شدت جراحات وارده جان خود را از دست داد. هویت سوختبر جان باخته، اسماعیل صالح‌ نژاد حدوداً ١٨ ساله عنوان شده است. هویت برادر اسماعیل که روز گذشته پس از پنج روز جراحت جان خود را در بیمارستان امام علی زاهدان از دست داده بود، باسط صالح‌ نژاد٢۵ ساله، فرزند محمد حسین مجرد و هر دو اهل منطقه شیرآباد زاهدان عنوان شده بود.( رسانک۶فروردین ۱۴۰۳)
مرگ ۶ نفر بر اثر غرق‌ شدگی در استان فارس
محمدجواد مرادیان ، در تشریح جزئیات این حادثه، اظهار داشت: ساعت ۱۳ و ۴۰ دقیقه ظهر امروز با اعلام گزارش غرق شدگی به سامانه ۱۱۵ اورژانس استان بلافاصله ۲ دستگاه آمبولانس و تیم هلال احمر به محل حادثه اعزام شدند. وی افزود: این حادثه در کلستون واقع در باتلاقی رخ داد که متاسفانه تعداد ۶ نفر قبل از رسیدن آمبولانس ( یک نفر بزرگسال و ۵ نفر کودک) جان‌باختند.( رکنا۸فروردین ۱۴۰۳)
آلاینده های سمی هوا عامل تحریک حملات آسم در کودکان
گروهی از محققان دانشگاه ایالتی واشنگتن گزارش می‌دهند که محل زندگی کودک- به عنوان مثال، نزدیک کارخانه‌ها یا بزرگراه‌ها- تأثیر زیادی بر میزان قرار گرفتن آنها در معرض این سموم دارد. سولماز امیری، سرپرست این مطالعه و محقق کالج پزشکی دانشگاه واشنگتن، گفت: این تنها یک آلاینده نیست که می‌تواند با پیامدهای آسم مرتبط باشد. این مطالعه انواع و ترکیبات سموم هوا را که ممکن است با علائم آسم مرتبط باشد، بررسی کرد. مطالعات قبلی در مورد این موضوع فقط بر روی چند عنصر سمی هوای آلوده متمرکز شده بودند، اما امیری گفت که تیم او از قدرت هوش مصنوعی برای بررسی طیف وسیعی از سمومی که توسط کودکان در محله‌های مختلف تنفس می‌شود، استفاده کردند. در مجموع، اثرات ۱۰۹ آلاینده هوا بر کودکان مبتلا به آسم مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.( خبرگزاری مهر۸فروردین ۱۴۰۳)
دختران ۱۳ ساله‌ای که سورچه گرمی ۷۰۰ هزار تومان مصرف می‌کنند!
به گفته کارشناسان تورم و افزایش قیمت‌ها در حوزه الگوی مصرف مواد مخدر در ایران، تاثیر قابل توجهی بر جای گذاشته است، آفتاب نیوز در این خصوص به سراغ برخی کارشناسان میدانی و ستادی رفته تا مخاطبان را از آخرین وضعیت الگوی مصرف مواد مخدر در ایران آگاه سازد.بیتا موسی زاده کارشناس و مدیر مرکز مقابله با سوء مصرف مواد مخدر آوای رهایی در اینباره به آفتاب‌نیوز گفت: ما دارای دو مرکز ترک اعتیاد یکی برای خانم‌ها و دیگری برای آقایان هستیم. یکی از اصلی‌ترین دلائل حال حاضر گرایش خانم‌ها و به ویژه دختران جوان به مصرف مواد مخدر دوستی با پسران و آقایان دارای اعتیاد است. لذت‌طلبی و هیجان و به قول خودشان ماجراجویی از جمله دیگر ادله‌ای است که بیماران خانم ما به آن‌ها اشاره می‌کنند. متاسفانه بر اساس مشاهدات میدانی بنده و همکاران، گرایش خانم‌ها و دختران جوان به مواد مخدر در سال‌های اخیر بسیار رشد کرده است، به گونه‌ای که تعداد مراجعه کنندگان خانم ما از آقایان بسیار بیشتر است، در این چند سال ده‌ها نوع ماده مخدر عجیب و غریب مانند کمیکال، ال اس دی، اسید و قارچ با زیر شاخه‌های مختلف وارد بازار ایران شده است. ( پایگاه خبری آفتاب ۸فروردین ۱۴۰۳)
عکسی که از دو کودک در متروی تهران وایرال شد / پنجم عید نوروز بود!
تصویری از دو کودک که به عنوان کارگر در متروی تهران مشغول به کار هستند، در فضای مجازی پربحث شده است.به گزارش رکنا، تصویری از دو کودک که به عنوان کارگر در متروی تهران مشغول به کار هستند، در فضای مجازی پربحث شده است. این عکس روز ۵ فروردین ماه در ایستگاه متروی بهار شیراز گرفته شده . (هرانا ۱۲ فرودین۱۴۰۳(

جهت اطلاعات بیشتر در لینک زیر قابل مشاهده است:

https://koodak.bashariyat.org

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram