اطلاعیه ۱۱۸۲ نمایندگی ایالت نیدرزاکسن در خصوص کودکان کار

کودکانی که زندگی و آینده خود را در دست و نگاه رهگذران جستجومی کنند:

هر گاه آماری از معضلات کودکان و آسیبهای آنان اعلام میشود نام کشورایران به میان می آید اعدام کودکان، ازدواج کودکان، تجاوز به کودکان ، کودکان کار، کودکان خیابان، کارتن خوابی کودکان، اعتیاد کودکان و…که جملگی از مشکلات عمده کودکان در جمهوری اسلامی ایران است.

بی تردیدیکی از اساسی ترین و مهمترین وظیفه دولتها فراهم کردن بستر رشد، آموزش، تربیت، رفاه و امنیت اجتماعی کودکان است و دولت ایران به رغم  پذیرش مشروط کنوانسیون حقوق کودک، نه فقط تمامی این معضلات و مشکلات تربیتی و اجتماعی را نادیده می گیرد بلکه،  سالهاست قانونگذاران و مسئولان از تصویب یک قانون حمایتی برای کودکان سر باز می زنند.

کودکانی که با همۀ «نباید» ها، «ممنوع» ها  و « ایست» های جامعه، زندگی می کنند.

کودکان کار: مبحثی که سازمانها ی حقوق بشری بویژه یونیسف و فعالان حقوق کودکان بر آن تاکید فراوان دارند اما در ایران امروز بصورت مافیایی و به نوعی برده داری مدرن تبدیل گشته است.

شهرداریها کودکان را به پیمانکاران اجاره میدهند و پیمانکاران بیش از ۱۴ ساعت در خطرناکترین مکانها و در زباله ها از کودکان، کار میکشند.

تعداد زیادی هم به دلیل وضعیت وخیم اقتصادی به جای کسب دانش، تعلیم و تربیت سالم و حضور در کلاس درس و مدرسه، در خیابانها به دنبال نان کفاف روزانه اند.

عده ای از کودکان به دلیل داشتن والدین معتاد،عده ای بی سرپرست و گروهی نیز به سبب بدسرپرستی است که به خیابان ها روی آورده اند.عواملی نظیر زلزله، سیل، اعتیاد گسترده، طلاق، مهاجرت، بیکاری، افزایش روز افزون فقر و … هم در یک دهه اخیر موجب ورود کودکان به عرصه کسب و کار و ایجاد درآمد شده است.

طبق آمارهای موجود وضعیت کودکان کار در ایران بحرانی و خطرناک است۳ تا ۷ میلیون کودک بین۱۰تا ۱۵سال در ایران عملا از رویای کودکی فاصله گرفته و بخش زیادی ضمن ترک تحصیل در بدترین شرایط جسمی، روانی و در ساعات کار بالا با کمترین میزان درآمد به بیگاری، بهره کشی برده می شوند و در  برخی موارد از آزار جنسی نیز در امان نبوده اند.

اصل ۳۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران  مادۀ۷۹ قانون کار، مادۀ۹۳۱ قانون مجازات اسلامی، مادۀ ۳ قانون حمایت از کودکان و نوجوانان، مادۀ ۹ پیمان نامه حقوق کودکان مصوب ۱۹۵۹سازمان ملل متحد و بند ۳مادۀ۱۰ میثاق بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مصوب ۱۹۶۶سازمان ملل متحد همه و همه تاکید به رعایت حقوق تعیین شده برای کودکان دارند.

در ماده ۳۲ کنوانسیون حقوق کودک نیز آمده است:  کشورهای‌ طرف‌ کنوانسیون‌ حق‌ کودک‌ جهت‌ مورد حمایت‌ قرار گرفتن‌ در برابر استثمار اقتصادی‌ و انجام‌ هر گونه‌ کاری‌ که‌ زیان‌بار بوده‌ و یا توقفی‌ در آموزش‌ وی‌ ایجاد کند و یا برای‌ بهداشت‌ جسمی‌، روحی‌، معنوی‌، اخلاقی‌ و پیشرفت‌ اجتماعی‌ کودک‌ مضر باشد را به‌ رسمیت‌ می‌شناسند.

اعضای این نمایندگی ضمن محکوم کردن نقش حمایتی جمهوری اسلامی ایران در بکار گیری کودکان، با استناد به مفاد اعلامیه جهانی حقوق بشر، اهداف مندرج در سند ۱۷ گانه یونسکو و مواد و اصول قانونی ذکر شده در متن این ااطلاعیه از وجدان های بیدار و سایر سازمان ها و نهاد های مدافع حقوق کودکان میخواهند تا بمنظور پیشگیری از قربانی شدن هر چه بیشتر آینده سازان میهنمان با ما هم صدا شده و از تمامی امکانات خود استفاده نمایند.

1182                           

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

نمایندگی نیدازاکسن

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram