اطلاعیه 1118 کمیته دفاع از حقوق زنان در خصوص سیل و عدم امکانات برای زنان

نوبهاری که، خزان زندگی بسیاری را به همراه داشت.

بعد از زلزله کرمانشاه؛ درحالیکه هموطنانمان زمستان سرد و طاقت فرسا را بدون سر پناه و یا سقفی در چادر، کانکس، و برف و سرما سپری ساختند، در آغاز سال نو سیلی خانمان سوز مهمان ایرانیان شد و از شمال تا جنوب کشور خانه، کاشانه سرمایه و در یک کلام تمامی دارائی های مردم را که با زحمت ساخته و اندوخته شده بود را در گِل و لای مدفون ساخت و اکنون بحران هجوم ملخ‌ها نیز بر بحران سیل افزوده شد.
عدم مدیریت صحیح در شرایط بحرانی، بی توجهی مسئولین به نیازمندان برای امداد، عدم دقت  و رسیدگی به اولویت ها … نیز از دیگر مصائب جاری در چنین شرایط است بویژه در مورد زنان و کودکان که زندگی و امنیت آنها به خطر می‌افتد و با بحران‌های متفاوتی روبه‌رو می‌شوند و نیازهای واقعی آنها نادیده گرفته می‌شود.هرچند در اینگونه حوادث تمامی افراد اعم از زن، مرد  و کودک را در بر می گیرد، اما در این میان شاید بتوان گفت که زنان یکی از آسیب پذیرترین بخش جامعه دراینگونه موارد هستند. زیرا دسترسی نابرابر آنان  به منابع و امکانات مالی و همچنین مسئولیت بیشتر آنها در حمایت از فرزندان و سایر افراد خانواده و حتی همسران بیمار و یا معلول و از کار انها از  دیگر عوامل تاثیر گذار بر این مسأله است و چه بسیار زنان که همگام با مردان در بازسازی خرابه های سیل حضوری فعالانه داشته و دارند.

گفته می شود ارسال کمک های جهانی و بویژه مردمی از استان های محتلف کشور تا حدی نیاز های اولیه هموطنان سیل زده و بویژه نیاز های خاص زنان و دختران را برطرف نموده است.امّا:
کجایند زنان فعال در وزارت خانه ها، نهاد ها، ارگان های مختلف سپاه، بسیج؛ گشت ارشاد و نیروی انتظامی و امنیتی  که برای بیرون ماندن تار موی بانوان در تمام کوچه پس کوچه های شهر پرسه می زدند؟

کجایند آنان، زنان رزمنده و جان برکف که برای مخالفت با حضور زنان در ورزشگاه ها کفن پوش بر سطح خیابان ها جولان میدادند؟

همانان که برای مخالفت با شلوار تنگ زنان، چکمه، عینک و سرپوش رنگین آنان با یاد و نام شهدا مشت گره کرده بر هوا می کوبیدند؟

براستی کجایند که اکنون برای بیرون کشیدن پیکر بی جان زنان و دختران لرستانی، بلوچ، کرد، سیستانی و… ما از میان خرابه های سیل باید از نیروهای حشدالشعبی عراق و یا سربازان لبنان استفاده کرد؟

ما فعالان حقوق زنان طبق مواد۲۲ و ۲۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر «حق امنیت اجتماعی، فرهنگی، حق خوراک، مسکن، لوازم رفاهی و مراقبت های پزشکی و لوازم بهداشتی» ضمن مخالفت با حضور نیروهای غیر ایرانی که با پرچم، اسلحه و تبلیغات به بهانه کمک (اما برای سرکوب هم میهنان) ما وارد کشور شده اند.
اعلام میداریم که کمک های ارسالی ایرانیان و کشورهای دیگر از طریق صلیب سرخ و مشارکت زنان و مردان در امور مختلف از جمله: آموزش، فراهم کردن خدمات چون، مواد غذایی و نیازهای بهداشتی زنان، خدمات درمانی بسیار چشمگیر و قابل توجه بوده و نیازی به حضور این افراد غیر ایرانی نیست،هم چنین  با یادآوری هدف اول سند توسعه پایدار2030 یونسکو( فقرزدایی) و هدف سوم (تضمین زندگی سالم و ترویج رفاه برای همه ) خواستار رسیدگی فوری به وضعیت هموطنان سیل زده و توجه ویژه به نیازهای بهداشتی، درمانی جسمی و روحی زنان و کودکان در بحرانهای طبیعی هستیم.

1118

 کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق زنان

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram