لیست جدید کتابهای منتشر شده در کتابخانه کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کتاب «تمرین مُدارا »

محمد مختاری در ۱ اردیبهشت ۱۳۲۱ در مشهد به دنیا آمد و در آذر ماه ۱۳۷۷ در ماجرای موسوم به قتل‌های زنجیره‌ای کشته شد. وی از شاعران، نویسندگان، مترجمان و منتقدان چپ گرای معاصر ایران و از فعالین در کانون نویسندگان ایران بود.

کتاب« سرزمین عجیب و ته دنیا »

بگذار چیزی بهت بگویم،ماری
زمین زیر پای ما خیلی محکم به نظر می رسد
اما اگر اتفاقی بیفتد زیر پایت راحت خالی می شود.

کتاب « هواپیما یا او طوری با خود حرف میزد گویی شعر میخواند»

از آنجا که فضای موراکامی سنخیت قابل توجهی با فضای من دارد و شخصاً به ادبیات او و موسیقی جاز علاقمند هستم،! تصمیم گرفتم بدن بیجان و چند تکه ی این کتاب را روحی تازه بخشم، باشد که مورد توجه علاقمندان به آثار او قرار گیرد. هر داستان از این مجموعه تحت عنوان منظومه ی موراکامی به صورت جداگانه به نشر الکترونیک در خواهد آمد و می توانید در سایت شخصی من پیگیر روند انتشار آن باشید. امید که روح جناب مستطاب موراکامی حداقل تا زمانی که زنده است، از تکه پاره شدن داستان هایش در عذاب نباشد! غزال رمضانی، بهار زمردین 1394، منظومه ی شمسی، حوالی زمین 

 

کتاب «پیشاتاریخی مسائل جنسی امروزی »

آمیزش جنسی: خاستگاه پیشاتاریخی مسائل جنسی امروزی (به انگلیسی: Sex at Dawn: The Prehistoric Origins of Modern Sexuality) نام کتابی است که توسط کریستوفر ریان (PHD)(به انگلیسی: Christopher Ryan) و ساسیلدا جِفا (MD) (به انگلیسی: Cacilda Jethá) اولین بار در سال ۲۰۱۰ توسط انتشارات هارپرکالینز به چاپ رسید. برای نسخهٔ کاغذی، که در ۵ ژوئیه ۲۰۱۱ به چاپ رسید، عنوان جانبی کتاب به چگونه جفت می‌یابیم، چرا از آن تخطی می‌کنیم، و این برای روابط امروزی چه معنایی دارد. تغییر یافت.

 

کتاب«نهج الوقایع»

کلمات متن کتاب اورجینال هستند (نهج الوقایع)نگاهی دیگر به #نهج_الفصاحه ، گفتار پیامبر اسلام کتابی که نگاهی طنز و انتقادی به احادیث دارد. این کتاب، چالش جدیدی در برابر مذهب گرایان گذاشته است. نویسنده یا نویسندگان این کتاب، نامعلومند! مینویسند: این نوشتار بر پایه فرآوری داستانهای من در آوردیِ شیوخ. ملاها و مفتی های مسلمان درج شده است.(نهج الوقایع)داستانهایی که یک جمله ااز پیامبر……

 

کتاب « حاجی های انبار دار چه دینی دارند؟ »

این داستان گفتگویی است میان چهار دوست که حول اندیشه‌های کسروی می‌گذرد. در این کتاب کسروی به انحرافات شیعه می‌پردازد و سعی در خرافه زدایی از میان اندیشه‌های شیعه دارد. گرچه مطالبی که او می‌گوید به گفتهٔ جعفر در اسلام و احادیث و قرآن آمده‌است، اما قشر روحانیون با مطرح کردن پاره‌ای از خرافات، به گفتهٔ احمد، اثر این نکات را خنث می‌کنند. همچنین او به انتقادهایی که از خودش توسط روحانیون انجام شده اشاره می‌کند. روی سخن او بیشتر با جماعت بازاری است که ظاهراً به دین متدین هستند و اعمال شرعی روزانه همانند نماز و روزه و گذاشتن ریش و غیره را به جا می‌آورند اما از طریق ایجاد بازار سیاه سعی در کسب پول بیشتر دارند و مال اندوزی می‌کنند و از درآمد به دست آمده به مکان‌های زیارتی سفر می‌کنند. حال آنکه جماعتی از مردم در فقر و گرسنگی بوده و آسیب‌های زیادی را از این طریق تجربه می‌کنند

کتاب « کافکا در کرانه»

موراکامی در ۱۲ ژانویه ۱۹۴۹ در کیوتو ژاپن به دنیا آمد. در سال ۱۹۶۸ به دانشگاه هنرهای نمایشی واسدا رفت. در سال ۱۹۷۱ با همسرش یوکو ازدواج کرد و به گفته خودش در آوریل سال ۱۹۷۸ در هنگام تماشای یک مسابقه بیسبال، ایده اولین کتاب‌اش، “به آواز باد گوش بسپار” به ذهنش رسید. در سال ۱۹۷۹ این رمان منتشر شد و در همان سال جایزه نویسنده جدید گونزو را دریافت کرد.

کتاب « سرنوشت ایران چه خواهد بود»

سر نوشت ایران در دست شماست . سرنوشت ایران آن خواهد بود که شما بخواهید و از راهش بکوشید و به انجام رسانید . خدا کسی را برای بدبختی و بیچارگی نیافریده .

به پیشانی کسی چیزی نوشته نشده . سر نوشت یا بخت نتیجه کارها و کوششهای هر کسیست .

کتاب «زن در دام ادیان ابراهیمی»
اگرچه در رویدادهای وابسته به جنبش آزادی خواهی ایران در یکصد سال اخیر، بانوان ایرانی نقش کارآمدی داشته اند، ولی جنس زن و آثار وجودی او آنچنان در اسلام و فرهنگ جامعه اسلام زده ناچیز و بدون اهمیت نهادینه شده که شوربختانه از فعالیت های بانوان ایرانی در تاریخ جنبش آزادیخواهی در ایران دست کم در این مدت بغیر از موارد استثنایی کمتر سخن رفته است. بدیهی است که در رویدادهای وابسته به انقلاب مشروطیت در ایران (1911-1905) نقش دانش آموختگان، روشنفکران و بازاری ها به گونه بایسته به شرح درآمده است. ولی از نقش بانوان ایرانی که در رویدادهای وابسته به انقلاب مشروطیت ایران نقش برجسته ای داشتند، حق مطلب ادا نشده است

کتاب « گزارش یک جنایت»

تاریخ ایران پراست از حوادث و مقاطعی که در آن حاکمان و حکومت ها برای تداوم حیات و منافع خود، به کشتن مردم دست یازیده‌اند.این وضعیت از دورانهای کهن استبدادِ فردی، آغشته به جهلِ حاکمان،تا دوران آمیخته با پیشرفتهای فکری، فلسفی، ادبی و سیاسی دچار هیچ تغییری نگردیده و حتی گذر هزاران سال نیز، مردم نجیب و مظلوم ایران را از گزند خودکامگی زمامداران ریز و درشت در امان نداشته است.
در این میان اما،حکایت حکومتی که وجه تسمیه از مردم و جمهور گرفته و با ادعای حکومت مردم ، دست به خون آنها آلوده است؛حکایتی‌است تلخ و متفاوت که در هیچ برهه‌ای از تاریخ این سرزمین مثل و مانندی ندارد.
حکومت جمهوری اسلامی در طول عمر نزدیک به چهل سالۀ خود به طور نسبی بیشتر از بسیاری از حکومتها و حاکمان تاریخ ایران کشتار و جنایت نسبت به مردم ایران‌رواداشته است.وازاین منظر جایگاه ویژه ای دررتبه های نخست رده بندی حاکمان ستمگر و مردم کش به خود اختصاص می دهد.در عین حال که تکرار کشتارهای جمعی در هر ده سال یکبار، افتخاری است که بطور انحصاری به این رژیم تعلق می گیرد.به حکومتی که هر ده سال یکبار یک کشتار وسیع و جدی در مقیاس غیر قابل کتمان یا انکار صورت داده است(1367-1378-1388).
افزون بر هرآنچه گفته شد، منحصربه فردترین نوع کشتار مردم یک سرزمین در یک حکومت مدعی مردم سالاری نیز در تاریخ به نام حکومت جمهوری اسلامی ثبت خواهد شد. حکومتی که به نام مشارکت مردم در تعیین سرنوشت سیاسی خویش، آنان را به بازی انتخابات می کشاند و در همان حال به نام حمایت از رأی مردم آنها را به گلوله می بندد

کتاب « برند قدرتمند»

برند تجربه و تصویری از محصول و خدمت مشخص است که مصرف کنندگان با آن در ارتباط هستند، نام تجاری از طریق اسم، لوگو، شعار یا طراحی شرکتی که صاحب آن است، شناسایی می شود. برندسازی زمانی صورت می گیرد که این تجربه و تصویر بازاریابی شود، و اینگونه توسط افراد بیشتری قابل تشخیص خواهد بود. و در میان شرکت های متنوع و مختلفی که همین محصول و خدمت را ارائه می دهند، به واسطه ی محصولات و خدمات مشخصی شاسایی می شود.
تبلیغات یکی از فعالیت های حرفه ای در برندسازی محسوب می شود، تبلیغات علاوه بر آنکه موجب شناسایی برند توسط مصرف کنندگان می شود، شهرت و استانداردهای خوبی برای برند خلق می کند که شرکت ها باید آنها را حفظ کنند و بهبود ببخشند. برندسازی در حوزه ی بازاریابی اینترنتی هم از اهمیت بالایی برخوردار است و به شرکت ها اجازه می دهد شهرت خود را از طریق گسترش محصولات و خدمات شان، بهبود بخشند و بر درآمد خود بیاافزایند.
کتاب برند قدرتمند، دستورالعملی فشرده برای ساخت یک برند قدرتمند در ایران است. نویسنده این کتاب احسان مهدی‌ نژاد به صورت قدم به قدم مراحل ساخت یک برند را به خواننده آموزش می‌دهد. اگر علاقه مند به برندسازی و موفقیت در کسب وکار هستید حتما این کتاب رایگان را مطالعه نمایید

کتاب «آموزش خواندن و نوشتن زبان کردی به صورت علمی»

کتابی را که ملاحظه می فرمایید، نتیجه سالها تدریس زبان کردی و تحقیق و تفحص و بحث و گفتگو با اساتید دانشگاه و زبانشناسان در کردستان ایران و عراق می باشد. به نظر نگارنده این کتاب برای تدریس و آموزش زبان کردی چه در آموزشگاهها و چه به صورت خودآموز بسیار مناسب است. شرط استفاده از این کتاب داشتن سواد خواندن و نوشتن فارسی به طور مختصر می باشد و برای اشخاصی که تحصیلات بالاتر، حتی در کارشناسی و کارشناسی ارشد دارند و به طور کلی هر کس که بخواهد خواندن و نوشتن زبان کردی را به صورت درست و علمی بیاموزد، لازم و مفید می باشد.

کتاب «آشپزی دلمه و کوفته»

کتاب آشپزی دلمه، کوفته و کوکو از مجله ویستا مجموعه‌ای از دستور پخت تعداد زیادی غذای لذیذ و آسان است که به صورت کامل و گام‌به‌گام به رشته‌ی تحریر درآمده. 

کتاب «اسرار مدرسان هوشمند»

کتاب الکترونیکی اسرار مدرسان هوشمند مناسب برای تمام افرادی است که تمایل دارند دانش و آموخته‌های خود را به بهترین وجه به دیگران منتقل کنند و دوست دارند با آموزش به دیگران تغییر مثبتی در دیگران و جامعه ایجاد کنند. همچنین اگر از شغل فعلی خود رضایت کافی ندارید یا دوست دارید روسای خود را تحت تأثیر قرار دهید. یا قصد تغییر شغل و مشغول شدن در یک کار پردرآمد و هیجان‌انگیز را دارید دستیابی به مهارت‌های مطرح‌شده در این کتاب آموزشی می‌تواند کمک شایانی در تعیین مسیر شغلی و زندگی شما به‌نحوی‌که دوست دارید داشته باشد. در این کتاب آموزشی به موضوعاتی مانند این‌که چه طور می‌توان در حیطه‌ای تخصصی به درجه تخصص رسید یا چه طور می‌توان تخصص خود را به دیگران فروخت یا اینکه چه طور به‌گونه‌ای فعالیت کنیم که افراد بسیار زیادی علاقه‌مند به آموزش‌ها و سخنرانی‌های ما باشند؟، چطور با تقویت روابط عمومی در رسانه‌ها، مجلات و تلویزیون حضور داشته باشیم؟ اشاره خواهد شد. استفاده از این دوره آموزشی می‌تواند سکوی پرواز در زندگی شما باشد

کتاب« PHP به زبان ساده»
در این کتاب سعی شده است که مطالب به زبان و کدهای بسیار ساده آموزش داده شود و امید است که از آن بهره کافی را ببرند. PHP شاید عمومی ترین زبان اسکریپتی تحت وب باشد و استفاده از آن روز به روز بیشتر می شود و یا با استفاده از PHP می توان صفحات ورودی ایجاد کرده. جزییات ورود اطلاعات از طریق فرم ها را بررسی نمایید. فروم، گالری تصاویر و بسیاری از چیزهای دیگر را ایجاد کنید..

کتاب « سفری به اعماق گنبد مینا»

توضیحات : آسمان با ستاره ها و سیاراتش از دوران های اساطیری تا امروزه که عصر علم محسوب می شود، همیشه برای انسان ها رازآلود و شگفت انگیز بوده است. خیلی از کودکان و نوجوانان به فضا و آسمان و آموختن مطالب جالـب و جدیـد درباره ی آن علاقه دارند و من هم از این قاعده مستثناء نبودم و همیشه (به ویژه در دوران مدرسه) سعی داشتم که از مطالب علمی سر در بیـاورم و نکات جالبی را کـه یـاد مـی گیرم، به صورت مرتّب و منظّم در دفترچه هایی یادداشت کنم. و بالاخره این کنجکاوی های کودکانه پس از سال ها تاثیر خود را گذاشت و موجب شد که این کتابچه را که شامل قسمت کوچکی از اسرار شگفت انگیز «گنبد مینا» است، بنویسم.
علاقه من به فضا از یک طرف و به تاریخ و ادبیات و اسطوره ها از طرف دیگر موجب شده که در این کتابچه، در کنار مطالب علمی و اعداد و ارقام، شعرها و نکات تاریخی و مطالب جالب دیگر را نیز بنویسم و تا حد امکان هم سعی کرده ام که مطالب را به زبان ساده بیان کنم و به نظرم این روش برای آموزش مطالب علمی بهتر است؛ زیرا تجربهی چندین سال خواندنِ کتاب های قطور درسی و غیر درسی، این نکته را به من یاد داده که اگر مطالب علمی، با زبانی ساده و صمیمی توضیح داده شود و از «شعرها» و «تصاویر جالب» و به طور کلی از «هنر» برای آموزش مباحث علمی استفاده گردد، علاوه بر اینکه یادگیری آسان تر و لذت بخش تر می شود، باعث می شود که «علم آموزی» یک کار خسته کننده تلقی نشود.

کتاب «عروض دودویی»
استاد نجفی معتقد بودند که «مهم ترین و مشکل ترین مسئله عروض فارسی از قدیم تا امروز طبقه بندی وزن ها بوده است» ادعای کتاب این است که تنها راه ممکن طبقه بندی وزن های عروضی را یافته است . در این روش همانند جدول مندلیف کلیه وزن ها ( چه کشف شده چه کشف نشده ، چه دارای موسیقی مطبوع چه نامطبوع و چه بدون موسیقی ) طبقه بندی می شوند و در جای منحصر به فرد خود قرار می گیرند . این روش غیر قراردادی و منطبق بر ماهیت ریاضی رشته های وزنی است و مستقل از انسان و یک فرهنگ و زبان خاص می باشد و قابلیت اعمال در وزن های هجایی تمامی زبان ها را دارد . با این طبقه بندی راه برای دیجیتالیزه کردن وزن شعر هم باز می شود.
در این کتاب پس از بررسی کلیه ی سیستم های طبقه بندی اختراع شده توسط عروضیان و معرفی مزایا و معایب آنها ، سیستم طبقه بندی دودویی را ارائه می دهیم . این سیستم ، قابلیت طبقه بندی کلیه رشته های وزنی را دارد . این یک سیستم ریاضی است و هر وزن دقیقا در جای تعریف شده اش قرار می گیرد و اصلا سیستمی قراردادی نیست ، بلکه یک امر طبیعی و ریاضی است  

کتاب « طنز و طنزینه»

توضیحات : این کتاب اثر دکتر همایون کاتوزیان که به بررسی طنزهای هدایت در کتاب‌های «علویه خانم»، «حاجی آقا»، «توپ مرواری» و «نامه‌های هدایت به شهید نورائی» پرداخته است. این کتاب از ۹ فصل تشکیل شده، که «درباره‌ی طنز»، «طنز دوره‌ی هدایت»، «مقوله‌ی ادبی طنزینه»، «طنز و طنزینه در آثار هدایت»، «طنزنامه‌های هدایت»، «علویه خانم و ولنگاری‌های دیگر»، «حاجی آقا و توپ مرواری»، «نامه‌های هدایت» و «نامه‌های هدایت به شهید نورائی» اسامی این ۹ فصل است.
کتاب «طنز و طنزینه هدایت» در سال ۱۹۹۵ در تهران حروف‌چینی و در انگلستان غلط‌گیری شد، ولی در تهران مجوز انتشار نیافت. در سال ۲۰۰۳، که سده هدایت بود، فرصتی پیش آمد تا نشر آرش آن را در سوئد چاپ کند. این کتاب اگر چه چاپ شد، انتشار وسیع نیافت و در عمل به محاق فراموشی افتاد. در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «هدایت یکی از استادان طنز در ادبیات فارسی قرن بیستم میلادی است و طنز او، در انواع و اقسامی که دارد، آکنده از انگیزه‌های درونی و از جمله خشم نویسنده است. این خشمی است انگیخته از خشونت‌های خارجی، از اُملی‌ها و عقب‌ماندگی‌های اجتماعی، از تحجرهای ادبی، از زورگویی‌های سیاسی، از تحقیر و استخفافی که در اجتماعی و ادبیات نسبت به خود می‌بیند و دست آخر، از خود و نفرتی که نسبت به کمبودهای خود حس می‌کند.»
محمدعلی همایون کاتوزیان که در ایران وی را به نام همایون کاتوزیان و در خارج از ایران به نام هما کاتوزیان نیز می‌شناسند، اقتصاددان، تاریخ‌نگار، کاوشگر علوم سیاسی و منتقد ادبی است. او به طور همزمان مطالعاتش را در زمینه تاریخ و ادبیات ایران تا سطح پیشرفته آکادمیک ادامه داده‌است و نتایج این مطالعات را می‌توان در تنوع آثار چاپ شده او دید. تا کنون از او بیش از هفت کتاب در زمینه تاریخ و ادبیات ایران به زبان انگلیسی به چاپ رسیده است. «تجارت بین‌الملل»، «خاطرات سیاسی خلیل ملکی»، «صادق هدایت و مرگ نویسنده»، «صادق هدایت، زندگی و افسانه یک نویسنده ایرانی»، «مصدق و مبارزه برای قدرت در ایران»، «نقدی بر بوف کور هدایت» و «سعدی، شاعر عشق و زندگی» اسامی برخی آثار منتشر شده اوست.

 

کتاب «ذوالقرنین همچنان ناشناخته» 

توضیحات : از قرن اول هجری تاکنون بیش از بیست شخص به عنوان ذوالقرنین معرفی شده‌اند. حدود شصت سال پیش ابوالکلام آزاد در تفسیر خود با ارائه مستنداتی کورش را همان ذوالقرنین قرآنی دانست. اصل دیدگاه وی مبتنی بر بخش‌هایی از تورات است که به گمان ایشان درباره کورش است. وی بر این بود که در رویای دانیال نبی کورش به صورت قوچی نمایانده شده است که دارای دو شاخ بزرگ است. و بر اساس همین رویا کورش نزد یهودیان به ذوالقرنین معروف بوده است. با پیدا شدن سنگ نگاره انسان بالدار دیدگاه ایشان قوت گرفت چرا که این نگاره دارای دو شاخ بود و در چند سفرنامه بالای نگاره کتیبه‌ای با خط میخی وجود داشت که بر آن نام کورش نوشته شده بود. او کورش را زرتشتی و سفرهای شرق و غرب و ساخت سد داریال را همان کارهای ذوالقرنین می‌دانست.
آنچه در کتاب «ذوالقرنین همچنان ناشناخته» می‌خوانید بازخوانی و رد دیدگاه ابوالکلام است. کتاب پیش رو مشتمل بر پنج فصل است. چهار فصل مقدماتی آن عبارت‌اند از: معرفی ابوالکلام آزاد، ارائه تفسیری از آیات مورد بحث، گزارشی کوتاه از زندگی و جهانداری کورش هخامنشی و خلاصه‌ای جامع از دیدگاه ابوالکلام. بخش پایانی کتاب، بررسی و رد گفته‌های ایشان است

 

کتاب « روشهای طبخ آبزیان»
مصرف آبزیان در سالهای اخیر در بین اقشار مختلف مردم مورد توجه قرار گرفته ولی هنوز با متوسط مصرف دنیا فاصله زیادی دارد. عدم آشنایی مردم به روشهای مختلف طبخ آبزیان از عوامل موثر در پایین بودن سرانه مصرف آبزیان در کشور می باشد؛ زیرا ذائقه بسیاری از مردم به تعداد محدود روش طبخ در کشور سازگاری ندارد. لذا همگام با افزایش تولیدات آبزیان در کشور، آشنا نمودن مردم با روشهای طبخ آبزیان امری ضروری است که مطالب حاضر درباره روشهای مختلف طبخ ماهی و میگو، همچنین نحوه تشخیص آبزیان تازه و سالم می باشد. سعی شده است موارد به صورت ساده و روان ارائه گردد. امید می رود که بتواند راهنمای خوبی برای علاقه مندان باشد.

کتاب «متحرک سازی رایانه ای»

کتاب راهنمای هنرآموز متحرک‌سازی رایانه‌ای به معرفی و آموزش مواردی از قبیل کاربرد رایانه در متحرک‌سازی و جلوه‌های تکمیلی، متحرک‌سازی مبتنی بر طراحی، کاربردهای متحرک‌سازی سنتی و طراحی مبتنی بر وکتور می‌پردازد. پویانمایی یا همان انیمیشن (Animation)، فرایند ایجاد توهم حرکت و تغییر به‌وسیله نمایش سریع یک سلسله از تصاویر ثابت است که تفاوت جزئی با هم دارند. تصور می‌شود که این توهم – به‌طور کلی تصاویر متحرک – به خاطر پدیده Phi باشد. انیماتورها، هنرمندانی هستند که در ساخت انیمیشن تخصص دارند. Animation را می‌توان به‌وسیله یک رسانه آنالوگ، ورق‌های پویانما، فیلم تصاویر متحرک، نوار ویدئو و رسانه‌های دیجیتال مانند فرمت‌های GIF، Flash و ویدئوی دیجیتالی، ضبط کرد. برای نشان دادن انیمیشن، از یک دوربین دیجیتالی، کامپیوتر یا پروژکتور و تکنولوژی‌های جدیدی که تولید شده‌اند، استفاده می‌شود. روش‌های پویانمایی شامل متد ساخت انیمیشن سنتی و متدهای انیمیشن‌سازی استاپ موشن از اشیای دو‌بعدی یا سه‌بعدی، برش‌های کاغذی، عروسک و پیکرهای سفالی است. تصاویر به‌طور سریع و پشت سر هم، معمولا با ۲۴، ۲۵، ۳۰ یا ۶۰ فریم در ثانیه، نشان داده می‌شوند

کتاب «فرهنگ واژه ها و مدیریت سازمان»

با توجه به کمبود منابع فرهنگ مدیریت به همراه معادل انگلیسی آن، به ویژه در زمینه اصطلاحات اداری و واژگان سازمان و مدیریت، اینجانب، به عنوان گردآورنده و مولف فرهنگ پیش رو، بر آن شدم که این کتاب را در اختیار کلیه علاقه مندان قرار دهم تا در صورت نیاز به آسانی به آن مراجعه نمایند

کتاب « کارناوالهای انتخاباتی»

انتخابات در ایران به سبک ایران معمول است. معمولن یک عکس معمولی را با رنگ‌ها و کیفیت‌های مختلف کپی می‌کنند و بعد از همه می‌خواهند یکی را انتخاب کنند. این انتخاب را که اساسن تبعیت از اجبار‌ می‌کند هم امام و هم رهبر ایران مقدس شمرده‌اند و آنان‌که فکر می‌کنند، برای اینکه از این مقدس یک معمولی و در نهایت یک مهمل بسازند، راهی ندارند مگر رفتن از راهی دیگر و بدل به دیگری شدن. دیگریت ترم تازه‌ای‌ست که حالا در تمام فرهنگ‌های پیشرو چشم و گوش دارد و دیگری‌گری اقدامی نوروشنفکرانه در غرب محسوب می‌شود که حتی یکی مثل اسپیواک بنگالی را از خود به خود تنی‌تر می‌داند!
متاسفانه دیگری در فرهنگ سیاسی ایران دیگر فقط آن دیگریِ سابق نیست بلکه کاملن مطرود است. دیگران آن دسته از ایرانی‌هایی هستند که خوب فکر می‌کنند اما در اقلیت مطلق‌اند. مدیاها آن‌ها را نادیده می‌گیرند چون مطابق خواست‌شان رفتار نمی‌زنند. حالا دیگر حفظ استقلال فکری برای یک ایرانی که می‌خواهد تاثیرگذار باشد تقریبن غیرممکن است. معمولن وقت انتخابات، آنان که صدای فراگیری دارند همه مثل هم فکر می‌کنند و مثل هم حرف می‌زنند، اما اقلیتی که من نام‌شان را دیگران می گذارم در داخل و خارج با شیوه‌های مختلف حذف‌ می‌شوند تا جز صدای مسلط به گوش نرسد، اما دیگر نباید گوشه گرفت. وقتش رسیده که دیگر فکر، جای مهملات ژورنالیستی را که مثل مگس تولید مثل می‌کند بگیرد. حالا دیگر اندیشیدن ورای معمول اهمیت دارد. حقیقت این است که انتخابات در هیچ کجا دیگر چاره نیست

کتاب « کارنامه ی ساسانیان»

توضیحات : تاریخ بلعمی ترجمه فارسی تاریخ کبیریا تاریخ طبری بنام “تاریخ الامم و الملوک” یا “اخبار الرسل و الملوک” اسن که حوادث جهان را از زمان حضرت آدم تا سال ۳۰۲ هجری (ژوئیه ۹۱۵ میلادی) یعنی هشت سال پیش از درگذشت مولف در این کتاب مهم آورده شده است و چون در ضمن تاریخ انبیا و بسیاری اسرائیلیات ناگزیر نقل شده و در روایات تاریخ قدیم مطالب دور از حقیقت نیز دیده می شود، از این رو طبری که دانشمندی روشن بین و متفکر و محققی وارسته بود، در آغاز کتاب، در مقام اعتذار می نویسد: “خواننده این کتاب بداند که اسناد ما بدانچه در این کتاب آورده ایم، به روایات و اسنادی است که از دیگران به توالی به ما رسیده و من نیز خود از آنان روایت می کنم یا سند روایت را به ایشان می رسانم. نه آنکه در آوردن مطالب تاریخی اسنتباط عقلی شده باشد. اگر شنوندگان اخبار این کتاب به برخی از داستانها و قصه ها برخوردند که عقل وجود آنها را انکار کند، نباید بر من خرده گیرند زیرا ما آنها را شنیده ایم، در کتاب خود آورده ایم.”
تکمله ها و یاصله هایی نیز بر تاریخ طبری نوشته شده است از قبیل ذیل فرغانی و ابوالحسن همدانی وصله عریب. ناگفته نماند که خاورشناس نامور آلمانی نولدکه، قسمت ساسانیان طبری را به زبان آلمانی فصیح ترجمه کرده و با مقدمه و حواشی سودمند و محققانه منتشر ساخته است که از بهترین نوع تحقیق به شمار می رود. این ترجمه به سال ۱۸۷۹ میلادی در لیدن چاپ و منتشر شد…

 

کتاب « قدرت خود باوری»

توضیحات : دکتر ناتانیل براندن روان‌درمانگر و نویسنده‌ای کانادایی _ آمریکایی بود که شهرت زیادی به دلیل کار بر روی روانشناسی حرمت نفس داشت. ناتانیل براندن (Nathaniel Branden) بیش از هر کس دیگر در هوشیار کردن جامعه آمریکا بر روی اهمیت خودباوری تلاش کرده و کتاب‌های زیادی در مورد بحث خودباوری به رشته تحریر درآورده است. خودباوری حقیقی، ارتباطی با آن‌چه در محیط حقیقی به دلیل شغل و موقعیت ما به وجود می‌آید نیست، بلکه به واسطه باور درونی ما به ارزشمند بودن و لیاقت خوشبختی را داشتن شکل می‌گیرد. کتاب قدرت خودباوری (The power of self-esteem) در واقع تنها به توضیح خودباوری می‌پردازد و ما را با آن آشنا می‌کند، چون اکثریت ما در درک و مفهوم خودباوری سالم دچار تناقص و بدفهمی هستیم.

کتاب «طراحی صفحات وب با نرم افزار نوت پد Note pad»

زبان HTML پایه و اساس طراحی صفحات وب می‌باشد. عبارت HTML مخفف Hyper-Text Markup Language و به معنای “زبان علامت گذاری فرا متنی” است. این زبان، زبان استاندارد طراحی صفحات وب است که از آن طریق می‌توان وب سایت‌هایی کاملا استاتیک طراحی کرد. سایت‌های داینامیکی هم که با سایر زبان‌ها من جمله PHP، C Sharp و … طراحی می‌شوند در نهایت خروجی کدهای سمت سرور آن‌ها تگ‌های اچ تی‌ام ال را به مرورگر کاربران ارسال خواهند کرد. اچ تی‌ام ال یک زبان نشانه‌گذاری است به این معنی که بخش‌های مختلف توسط اجزایی به نام Tag از هم جدا شده که هر کدام دارای کاربرد مخصوص به خود هستند. این تگ‌ها به مرورگر اعلام می‌کنند که هر بخش از صفحه چه نوع عنصری است و باید به چه صورت در معرض دید کاربران قرار گیرند.
تیم تولید محتوای آموزشی سعی نموده تا در این سری از آموزش‌های مقدماتی طراحی سایت، زبان اچ تی‌ام ال را به زبانی ساده و به صورت کاملا قابل فهم آموزش دهد تا علاقمندان بتوانند پس از پایان آموزش HTML، با استفاده از تگ‌هایی من جمله Header، H1، Map، Div، Paragraph، Break و همچنین متاتگ‌هایی از قبیل title، description، keyword، head و … سایتی همراه با عناصری از قبیل متن، عکس، تیتر، جدول و… طراحی نمایند که در عین حال از دید موتورهای جستجویی همچون گوگل، بینگ، یاهو و … بهینه باشند.

 

کتاب « خاطرات امیر ارصلان افشار»

سابقه تاریخی شفاهی را اگر چه می توان در نقالی ها، شاهنامه خوانی ها، قصص و حکایات دنبال کرد و شاید بتوان شیوه تاریخ نویسی ابوالفضل بیهقی را طریق معاینه(مشاهده) یا از((سماع درست از مردی ثقه)) را مصداقی از تاریخ شفاهی در ایران بشمار آورد، اما این رشته- بعنوان بخشی از اسناد تاریخی- رشته جدیدی است که قدمت آن به 50-60 سال اخیر می رسد و امروزه یکی از منابع مهم در مطالعات تاریخی بشمار می رود. در این میان، خاطرات دولتمردان دوران پهلوی منبع پر ارزشی است که ما را از ساخت و سازهای سیاسی- اجتماعی و فرهنگی عصری که به درستی(ایران نوین) نامیده می شود، آگاه می کند. انتشار این خاطرات- بی تردید- در غنای حافظه تاریخی جامعه و شناخت علل و عوامل سقوط این رژیم و روی کار آمدن حکومتی دیگر و وقوع انقلاب اسلامی یاری خواهد کرد.
در سال های طولانی مهاجرت، توفیق داشته ام که با دولتمردان بسیاری آشنا شوم، اما به معدود شخصیت هائی برخورد کرده ام که آگاهی سیاسی، ادب و نجابت اخلاقی را با هم داشته اند و دکتر امیر اصلان افشار از جمله آن معدودان و انگشت شماران است. بنابراین: وقتی دوست بسیار عزیز و فرزانه ام، زنده یاد دکتر محمد حسین موسی(سناتور انتخاباتی مردم آذربایجان) پیشنهاد کرد تا در تدوین و تنظیم خاطرات دکتر امیراصلان افشار اقدام کنم، از این پیشنهاد استقبال کردم، خدمت فرهنگی دکتر امیر اصلان افشار در شناساندن تاریخ و فرهنگ ایران در خارج از کشور(و از جمله چاپ شاهنامه طهماسبی و برگزاری کنگره ایرانشناسان درآلمان) مورد دیگری بود که علاقه مرا به این شخصیت سیاسی-فرهنگی بیشتر ساخت.
مورد دیگری که این استقبال را دو چندان کرد،اهمیت تاریخی خاطرات دکتر افشار بود که در آستانه انقلاب 57 از نزدیک شاهد گفتگوها، مذاکرات و تحولاتی بود که سرانجام باعث سقوط رژیم پهلوی و خروج محمد رضا شاه از ایران(26دی ماه 1357) و سپس، موجب باز گشت آیت الله خمینی به ایران گردید(12بهمن1357).
دکتر امیر اصلان افشار- به عنوان آخرین رئیس کل تشریفات دربار به هنگام خروج شاه از ایران، از معدود افرادی بود که با محمد رضا شاه همراه شد و تا آخرین لحظات زندگی او، همدم و همراه و همراز وی بوده است.
دکتر امیر اصلان افشار در تهران متولد شد و بسال 1935، در سن 15-14 سالگی، برای تحصیلات دوره متوسطه، عازم آلمان(برلین) گردید، دورانی که آدولف هیتلر در عرصه سیاسی آلمان به قدرت رسید. امیر اصلان افشار پس از پایان دوره متوسطه، وارد دانشگاه برلین گردید و سپس در سال 1942 با درجه دکترای رشته علوم سیاسی از دانشگاه وین(اتریش) فارغ التحصیل شد.
دکتر امیر اصلان افشار در دوران خدمت خود در وزارت امور خارجه دارای پست های مهم و حساس بوده از جمله:
– وابسته سفارت ایران در هلند و رابط دادگاه لاهه به هنگام ملی شدن صنعت نفت(1952)
– نماینده ایران در کنفرانس آسیا- آفریقا، باندونگ اندونزی(1955)
– عضو بنیاد آیزنهاور (1955-1956)
– نماینده مجلس شورای ملی در دوره های نوزدهم و بیستم و آجودان کشوری محمد رضا شاه پهلوی(1335-1340)
– نماینده ایران در کمیته اقتصادی مجمع عمومی سازمان ملل متحد(1958و1959و1961)
– سفیر ایران در اتریش
– سفیر ایران در آمریکا و مکزیک
– سفیر ایران در آلمان و…
– و سرانجام، رئیس کل تشریفات دربار شاهنشاهی در آستانه انقلاب اسلامی(1355-1357)
وسعت موضوعات و حافظه دقیق، سرشار و رشک انگیز دکتر امیر اصلان افشار، خاطرات وی را بسیار خواندنی می سازد، این کتاب،چکیده بیش از 180 ساعت گفتگو است که بین ماه های آوریل 2010تا ماه اکتبر2011 در خانه دکتر افشار در (نیس فرانسه) انجام شده است

کتاب «بازی‌ها»

نوشته «اریک برن» و ترجمه‌ «اسماعیل فصیح» است. «تحلیل ساخت»، «تحلیل تبادل»، «رویه‌ها و مناسک»، «وقت گذرانی‌ها»، «بازی‌ها» عنوان برخی از بخش‌های کتاب است. قسمتی از کتاب به این صورت است:
«کودک، بالغ و والد “کودک” درون همان بخش از وجود ماست که دوست دارد کودکی کند؛ درست مثل یک بچه سرزنده و با هیجان باشد.
خلاقیت، شور و شوق، احساسات تند و تیز، قهر و آشتی، ترس، وحشت، عشق و تنفر همه و همه از کودک درون ما منشا می‌گیرد. “بالغ” بخش عاقل شخصیت ماست؛ بخشی که تصمیم‌های منطقی می‌گیرد، اطلاعات را پردازش می‌کند، با دیگران رابطه محترمانه برقرار می‌کند و کلا واقع گراست.
“والد” درون که منفورترین بخش شخصیت ما را از نظر اریک برن تشکیل می‌دهد همان باید و نبایدهای بدون منطق و دلیل ماست. همان دستور العمل‌های بی‌چون و چرایی که سال‌هاست برای خود ساخته‌ایم و حتی اطرافیان‌مان را هم با آن اسیر کرده‌ایم.
اما اریک برن والد را نیز دو نوع می‌داند اولی والدی سخت‌گیر و آزار دهنده و دومی والدی نوازش‌گر و تاییدکننده و اعتقاد دارد والد بد و مایوس‌کننده والد نوع اول است و بهتر است به نوع دوم تغییر کند.

کتابخانه کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram