اطلاعیه شماره ۱۰۲۶ کمیته دفاع از حقوق اقوام و ملل ایرانی در خصوص ضرب و شتم، کشتار و غارت اموال کولبران

ضرب و شتم، کشتار و غارت اموال کولبران طی دو هفته :

 نیروهای مسلح مستقر در پایگاه سقر ساعت ٣ بامداد ۵ مرداد ( ٢٧ یولی ٢٠١٨)، در مرز «پیرانشهر» با «چومان » از توابع شهرستان بانه، بە سوی دستەای از کولبران آتش گشودە، کولبر “ سید کامل بالاشهر” اهل پیرانشهر را کشته،  دو کولبر دیگر بە نام های “ عزیز شوخلان ” و “ صلاح شیخ محمد”  را بشدت زخمی کرده، یک کولبر ساکن روستای شین آباد بنام “حسین” را دستگیر، تمامی اجناس آنها را ضبط  و نزدیک به ١٠ راس اسب این کولبران را کشتند.

بار دیگر  بامداد ۵ مرداد ( ٢٧ یولی ٢٠١٨)، در مرز سردشت نیروهای مسلح  دستەای از کولبران را مورد هدف قرار داده، دو کولبر کە یکی از آنان بنام “کسرت مامند” ١۵ ساله بار گردو داشت و ساکن روستای دولتو بود را بهمراه کولبر دیگری بنام“حسین”، ٢۵ سالە و ساکن روستای گردنە است را بشدت زخمی کردند، نیروهای یاد شده در این یورش نیز بار دیگر اقدام بە کشتن اسبهای آنها نمودە و اجناسشان را نیز با خود بردند.

شامگاه ٣ مرداد و ٢۵ یولی٢٠١٨، نیروهای مسلح  و مستقر در مرز خوی بە سوی یک کولبر بنام  محمود فرزند سعید 45 ساله و از ساکنین روستای گرناویک بخش قطور در شهرستان خوی آتش گشوده و اورا کشتند.

٢ مرداد (٢۴ یولی ٢٠١٨) ساعت ١١ شب ، نیروهای مسلح ومستقر در پایگاه زینی میان ارومیە با شمال کُردستان بطرف دستەای از کولبران کُرد مستقیماً شلیک نمودند کە در نتیجە یک کولبر34 ساله بنام  “رشید محمدعلی”، اهل روستای« شکل آباد» از توابع مرگور ارومیە کشتە، پیکرش بە پزشک قانونی ارومیە منتقل گردید، همچنین در نتیجه این هجوم مرگبارچند کولبر نیز زخمی شدەاند کە هیچ خبری از سرنوشت آنها در دست نمی باشد.

 پنج شنبە ٢٨ تیر(١٩ یولی ٢٠١٨)، نیروهای سپاه پاسداران در کوهستان شرام مابین هانی گرملە و کیمنیە از توابع نوسود شهرستان پاوە  و در محلی بە نام “کلی عایشە ” کمین کرده، دەها کولبر کُرد را بازداشت و ضمن تحقیر آنها را مورد ضرب و شتم قرار دادند، گفته میشود فرماندهی این نیروها را فردی  بنام مسلم نظری بر عهده داشت که ضمن بی احترامی و ضرب و شتم کولبران، در مقابل چشم آنان،٨ راس از اسب هایشان را بە گلولە بستە و بارهای آنها را نیز با خود بردند.

شب گذشتە پنج شنبە ٢٨ تیر ( ١٩ یولی ٢٠١٨)، نیروهای مستقر در پایگاه قورخ لرمیشە روستای وکیل از توابع چالدران در استان ارومیە، بطرف تعدادی از کولبران تیراندازی کردند  کە در نتیجە،  یک کولبر بنام “ حکیم حیدرانلو ” زخمی و ساعتی بعد به سبب شدت جراحت در محل جان باخت .

 بیش از دە اتومبیل از نیروهای سپاه پاسداران عصر ٢۶ تیر (١٧ یولی ٢٠١٨) بە مناطق مرزی نودشە رفتە و در روستاهای زاور و کیمنە تعدادی از کولبران  را بازداشت، گروهی را ضرب و شتم و تمامی اجناس آنان را به یغما بردند، متاسفانه از سرنوشت کولبران بازداشت شده، تا زمان تنظیم خبر هیچ اطلاعی دریافت نشده است.بر اثر انفجار یک قبضە مین در منطقە مرزی حاج عمران، ١٨ تیر (٩یولی ٢٠١٨)، یک کولبر اهل مهاباد نیز بنام “هیوا خضرپور” 26 ساله،  بشدت زخمی و یکی از پاهایش را از دست داد.

با استناد بە آمارثبت شده طی هفتە گذشتە ٨ کولبر با شلیک مستقیم نیروهای مسلح در مرزهای ارومیە قربانی شدەاند کە ۴ تن از آنها جانشان را از دست دادەاند و از ابتدای سال ٢٠١٨ تاکنون ٢٠ کولبر و کاسبکار کُرد تنها در مرزهای استان ارومیە کشتە شدەاند. 

در تضاد با مواد 3، 6، 5، 8 و بند 1 از ماده 23 منشور جهانی حقوق بشر: 

«کولبران» اینگونه سنگینی بار فقر را همراه با مرگ، بر دوش میکشند!.

1026

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق اقوام و ملل ایرانی

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram