اطلاعیه شماره 991 کمیته دفاع از حقوق جوان و دانشجو در خصوص خطر برای جان فعالان مدنی

جان فعالان مدنی، گلرخ ایرایی، آتنا دائمی، عبدالفتاح سلطانی، حمزه درویش، ولی الله تقی زاده، محمدصالحی و… در خطر است

 هتک حرمت ونقض کرامت انسانی و بازداشت های غیر قانونی،حدود 40 سال است که در سیستم قضایی و دولت جمهوری اسلامی ایران مرسوم بوده و همچنان ادامه دارد. تا جایی که عده ای ازکنشگران مدنی  به دلیل انتقاد و ابراز عقیده ،عدم آزادی بیان و عدم رعایت حقوق انسانی در زندان ها به سر می برند و برای اعتراض به شرایط غیرانسانی در زندان ها و ناعدالتی ها در اعتصاب غذا هستند نامهایی همچون گلرخ ایرایی، آتنا دائمی، عبدالفتاح سلطانی، حمزه درویش، ولی الله تقی زاده، محمد صالحی و…از جمله افرادی هستند که به دلایل غیر موجه در زندان، در شرایط نا معلوم و در اعتصاب غذا به سر می برند، که اینها نمونه آشکار نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران است.

تمامی انسانها در هر زمینه دارای حقوق هستند از جمله در زندان ! اما حقوق آنها به راحتی پایمال می شود .

به راستی چه ارگان یا نهادی مسئول و پاسخگوی این جنایات هستند؟

با وجود غیر قانونی بودن بازداشت شدگان ذکر شده، آنها از ابتدایی ترین حق خود محروم هستند!

  • محروم از خدمات بهداشتی و درمانی.

  • محروم از حق مرخصی.

  • محروم از امکان ملاقات و تماس تلفنی.

  • محروم از ملاقات و مکالمه با وکیل.

  • ضرب وشتم در شرایط بیماری و ناتوانی ناشی از اعتصاب غذا.

  • انتقال به سلول انفرادی .

  • تبعید به زندان های دیگر بر خلاف روند معمول قضایی .

تمامی این اقدامات با دخالت مستقیم نهادهای امنیتی و حفاظتی از جمله وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه ،صورت می گیرد.

اما در این بین چه بسیار هم پیمانانی هستند که جهت حفظ جان این دربندان  ضمن اعلام حمایت و دلجویی، پایان اعتصاب را خواستار شدند. مجید اسدی، سعید شیرزاد، مریم اکبری منفرد و بتازگی بیش از 700 تن از فعالان مدنی و خانواده های زندانیان سیاسی طی نامه ای از بانوگلرخ ایرایی خواستند تا به اعتصاب غذای خود خاتمه دهد.

ماده پنج اعلامیه جهانی حقوق بشر: احدی را نمی توان تحت شکنجه یا مجازات یا رفتاری قرار داد که ظالمانه و یا بر خلاف انسانیت و شئون بشری یا موهن باشد.

اصل سی و نه قانون اساسی حکومت اسلامی ایران: هتک حرمت و حیثیت کسی که به حکم قانون دستگیر، بازداشت، زندانی یا تبعید شده به هر صورت که باشد ممنوع و موجب مجازات است.

ما اعضاء کمیته دفاع از حقوق جوان و دانشجو ضمن پاسداشت مبارزات مدنی و صلح جویانه در سراسر دنیا که در جهت حفظ یا استرداد حقوق بشری باشد، خواهان ضمن حفظ استقلال و به کارگیری قضات صالح و بیطرف، با استناد به ماده 19 اعلامیه جهانی حقوق بشر، موجبات آزادی بدون قید و شرط و فوری کلیه زندانیان سیاسی و اعتقادی را فراهم کرده و با استناد به اصل39 قانون اساسی با متخلفینی که باعث وارد آوردن لطمات جدی به روح وجسم زندانیان شده اند برخورد شود.

991

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران 

کمیته دفاع از حقوق جوان و دانشجو 

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram