گزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان در خرداد 1396

کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان

گزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان 

خرداد 1396

تهیه و تنظیم ، نمودارها : حمیدرضا تقی پور دهقان تبریزی

گردآوری داده ها : مصطفی خداکرمی ، نیما حسابیان 

ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر : 

هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهره‌مند شود. این حق متضمن آزادی تغییر مذهب یا عقیده و ایمان می‌باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس می‌تواند از این حقوق یا مجتمعاً به‌طور خصوصی یا به‌طور عمومی برخوردار باشد.

ماده 19 اعلامیه جهانی حقوق بشر : 

 هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون [نگرانی] از مداخله [و مزاحمت]، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.

 گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران تا پایان خرداد ماه ۱۳۹۶ شمسی است. این گزارش به‌صورت آماری-تحلیلی ارائه می‌شود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به‌خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همین‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود.

در چنین شرایطی بدیهی است مدافعان حقوق بشر علیرغم دشواری بسیار، تنها می‌توانند حجم بسیار اندکی از نقض گسترده حقوق بشر در ایران را دیده‌بانی کرده و یا امکان تحقیق و مستند کردن در رابطه با گزارش‌های سایر گروه‌ها و رسانه‌ها را بیابند.

فشار بر پیروان سایر ادیان همچنان ادامه دارد :

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.

بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. در ایران دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودیت‌هایی زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی تنها عبادت  مسیحیان عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت می‌شناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی می‌شود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع میشوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطللاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشی ها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی، مسیحیت را به رسمیت می‌شناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال می‌شود، آن‌ها که اکثراً در مناطق حاشیه‌ای کشور زندگی می‌کنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانه اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت .

مروری بر گزارشات دوره ای گزارشگران ویژه سازمان ملل  : عاسمه جهانگیرگزارشگر حال حاضر و احمد شهید گزارشگر پیشین ویژه سازمان  ملل در امور ایران در دوره های قبل و اسما جهانگیر گزارش خود را در سی و سومین جلسه شورای حقوق بشر با انتقاد از نقض گسترده حقوق پیروان ادیان موارد ذیل  بیان نمود :

اهل تسنن :

مسلمانان اهل سنت ایران که بزرگترین پیروان مذهبی کشور را تشکیل می دهند،همچنان ادعا می کنند که مقامات ایران اعضا و هم کیش آنها را در پست های عالی رتبه دولتی،ازجمله وزارت در کابینه منصوب یا استخدام نمی کنند.آنها همچنین نگرانی خود را در مورد محدودیت های ساخت مساجد سنی در مناطق عمدتا شیعه نشین شامل تهران و اعدام یا اعدام قریب الوقوع فعالان سنی که دولت ادعا می کند در فعالیت های تروریستی دست داشته اند،ابراز کرده اند.در تاریخ۵ ژوئیه۲۰۱۶، ۱۸نفر از اعضای اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی ایران نامه ای به وزارت کشور ارسال کردند و در آن نسبت به بسته شدن یک نمازخانه سنی در اسلامشهر و جلوگیری مقامات از تجمع نمازگزاران سنی در چندین مسجد و نمازخانه دیگر،برای اقامه نماز عید فطر شکایت کردند.97دولت مدعی است:بیش از۱۰هزار مسجد اهل سنت در کشور وجود دارد وتعداد اهل سنت در تهران ساخت مسجد را توجیح نمی کند.دولت همچنین معتقد است که درخولست ساخت مساجد برای سنی ها در پایتخت منعکس کننده تلاش ها برای به حاشیه راندن سنی ها و ایجاد تفرقه در میان مسلمانان که باعث انزوا و افراط گرایی سنی ها است. در تاریخ۲ اوت ۲۰۱۶،گروههای حقوق بشری گزارش دادند که مقامات زندان رجایی شهر حداقل ۹ نفر و احتمالا تا ۲۰ زندانی متهم به اقدامات تروریستی که دادگاه انقلاب به اعدام محکوم کرده است را اعدام کرده اند.  گفته می شود اکثر افراد اعدام شده کردهای سنی بودند که خود را به عنوان یک گروه از فعالان مسالمت آمیز سنی معرفی می کردند و اتهامات علیه خود را رد می کردند.در همان روز وزارت اطلاعات ایران اعدام گروهی از زندانیان را که ادعا می شد به گروههای “سنی”و”تکفیری” مسئول فعالیت های تروریستی مسلحانه علیه حکومت تعلق داشتند را تایید کرد.  در میان کسانی که بنا به گزارش ها به دار آویخته شدند شهرام احمدی یک زندانی اهل سنت کردستان بود که در ابتدا به اتهامات محاربه،اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام زندانی و محکوم شده بود.آقای احمدی موکدا اتهامات علیه خویش را رد کرده و اعلام کرده بود که او یک فعال صلح جو و اهل سنت است.گروههای حقوق بشری معایب جدی فرایند محاکمه آقای احمدی و همچنین محاکمه ده ها زندانی مسلمان سنی در انتظار اعدام دیگر،از جمله برخی کسانی که بنابر گزارش ها در تاریخ ۲ اوت ۲۰۱۶ اعدام شده اند را مستند کرده اند.برادر آقای احمدی ”بهرام احمدی” همراه با پنج فعال دیگر متهم به دست داشتن در فعالیت های تروریستی در سال ۲۰۱۲ اعدام شد.آقای احمدی و مادرش هر دو در نامه های سر گشاده ای که به گزارشگر ویژه نوشتند موارد نقض جدی حقوق بشر در پرونده آقای احمدی را مستند کردند و از مقامات خواستند تا در حکم اعدام وی تجدید نظر کنند ، گزارشگر ویژه نیز قبلا نگرانی های جدی خود،در مورد احکام اعدام آنها را به دولت ابراز کرده بود. در پاسخ خود به این گزارش،دولت کلیه ادعاها مبنی بر اینکه افراد نامبرده فعالان حقوق بشر بوده اند را رد می کند و تصریح می کند که آنها بخشی از یک گروه تروریستی تکفیری بوده اند که ۲۱ نفر را کشته و ۴۰ نفر دیگر را زخمی کرده اند.دولت ایران همچنین انکار می کند که متهمان از حق خود نسبت به فرایند عادلانه دادرسی محروم بوده اند.

مسیحیان :

گزارش ها نشان می داد که پیروان سایر ادیان همچنان با محدودیت های شدید رو به رو هستند. پیروان ادیان با رسمیت شناخته شده مانند مسیحیان ( به ویژه کسانی که سابقا مسلمان بوده اند ) و آنهایی که به رسمیت شناخته نشده، مانند مسیحیان بشارتی همچنان با محدودیت های شدید و تبعیض رو به رو هستند و طبق گزارش ها برای انجام مسالمت آمیز اعتقادات مذهبی خود تحت پیگرد قانونی قرار می گیرند. در پاسخ خود با این گزارش، دولت اتهامات در زمینه ایجاد محدودیت برای پیروان سایر ادیان را رد کرده است و مدعی است که کلیسا های خانگی به فعالیت غیر قانونی مشغول هستند، چون مجوزهای لازم را از مقامات دولتی دریافت نکرده اند. دولت همچنین ادعا می کند که نیاز مسیحیان ایران بر آورده شده و هیچ نیازی به تاسیس یا ایجاد کلیسا های جدید از جمله کلیسای خانگی وجود ندارد.

بهائیان :

گزارش های دریافتی گزارشگر ویژه نشان می دهد شهروندان بهائی در ارتباط با انجام مسالمت آمیز آیین خود در بازداشت به سر می برند. علاوه بر بازداشت های خود سرانه، بازداشت و تعقیب قضایی، گزارشگر ویژه همچنان در مورد اینکه مقامات ایران به دنبال اقداماتی هستند که بهاییان را از لحاظ اقتصادی محروم کنند، که بنا به گزارشها در راستای یک بخشنامه شواری انقلاب فرهنگی صادر شده در سال ۱۹۹۱است، گزارش های نگران کننده ای دریافت می کند. این سیاست ها انواع کسب و کار و شغل هایی که شهروندان بهایی می توانند داشته باشند را محدود می کند، از بسته شدن کسب و کار متعلق به بهاییان حمایت می کند، بر صاحبان کسب و کار فشار می اورد تا کارکنان بهایی خود را اخراج کرده و اموال آنها را توقیف کنند. در پاسخ به این گزارش دولت اشاره می کند که با وجود همکاری های گسترده آنها با رژیم گذشته و نقش آنها در سرکوب مردم و مدیریت سازمان مخفی ساواک، شرایط زندگی برای اکثر بهاییان در ایران عادی است. دولت ایران همچنین مدعی شده است که بهاییان هرگز تنها برای اعتقادات خود تحت تعقیب قانونی قرار نگر فته اند.

در پی صدور بیانات و نشر مطالبی در حمله به ایین و جامعه بهایی در ناریخ ۸ ژوئن ۲۰۱۶، گزارشگر ویژه یک بیانه مشترک با گزارشگر ویژه آزادی مذهب و عقیده صادر کرد که در آن به شدت موج تهییج و نفرتی که به دستور دولت صادر شده بود را محکوم کرد. این بیانات شامل بیانات سخنگوی قوه قضاییه بود که در آن ، فایزه هاشمی را برای دیدار با یکی از رهبران جامعه بهایی، فربیا کمال آبادی مورد حمله شدید قرار داده بود. خانم هاشمی پس از آزادی موقت خانم کمال آبادی، یکی از هفت رهبر سابق بهاییان که در سال ۲۰۰۸ به دلیل انجام مناسک مذهبی خود زندانی شد، در تاریخ ۱۳ ماه مه به دیدار او رفته بود. در تاریخ ۱۸ ماه مه سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد که این قوه اتهامات علیه خانم هاشمی، کا در دوران حبس کوتاه خود در زندان اوین در سال ۲۰۱۲ با خانم کمال آبادی آشنا شد را مورد بررسی قانونی قرار خواهد داد چرا که تصمیم او برای دیدار با این زندانی سیاسی یک کار بسیار زشت و قبیح بوده است.

 ادعا شده که از اواسط ماه مه ۲۰۱۶، ۱۶۹ تن از رهبران مذهبی، قضایی و سیاسی ایران آشکارا علیه جامعه بهایی سخن گفته اند. طبق گزارش ها ۱۸ ماه مه و ۴ ماه ژوئن در خطبه های نماز جمعه روحانیون به باورهای اعضای جامعه بهایی حمله کرده اند، آنه را محکوم کرده، یا آنها را مورد انتقاد قرار داده اند و ابراز کردند که آیین بهایی در اصل یک حزب سیاسی ساختگی است که تظاهر به مذهب بودن می کند. تعدادی از روزنامه ها، مقالات و یادداشت های منتشر کرده اند که اعضای جامعه بهایی را به دشمنان ایران متصل می کنند و به آنها برچسب صهیونیست می زنند که خشونت را تشویق می کردند. گزارشگر ویژه آزادی مذهب و عقیده هشدار داده که ترکیب تحریک علیه بهاییان و فقدان حمایت از آنها این جامعه را در لبه پرتگاه بسیار خطرناک قرار داده، جایی که ممکنستقسط حیات آن مورد تهدید قرار گیرد. در پاسخ به این گزارش دولت ایران اشاره می کند مسئولیت نظرات بیان شده توسط شخصیت ها و غیر دولتی با خود آنهاست.

سایر ادیان :

بنا به گزارش ها،سایر مسلمانان پیرو فرقه های مختلف از جمله دراویش نعمت الّهی گنابادی و آیین یارسان،یا پیروان عرفان حلقه ( شاگردان محمد علی طاهری ) همچنان با طیف وسیعی از موارد نقض حقوق بشر،از جمله حمله به نمازخانه ها،تخریب گورستان های جامعه و دستگیری و شکنجه رهبران آن جامعه روبرو هستند. در ماه ژوئن ۲۰۱۶،رهبری آیین یارسان در نامه ای از رهبر ایران درخواست کرد که از یک مورد اصلاح قانون اساسی که تبعیض علیه پیروان این آیین را منع می کند و باورهای دینی آنها را به رسمیت می شناسد حمایت کند. در پاسخ به این گزارش دولت ایران مدعی است که” موضع رسمی و عملی… در مورد پیروان این دو فرقه احترام به اعتقادات و حقوق شهروندی آنها است.

اهل سنت

  اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تک‌تک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواسته‌ای زیاده‌خواهان نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی می‌شود.

مراعات حقوق قانونی اهل سنت، خواسته همه اهل سنت است. شیعه و سنی ایرانی هستند. ایران نه‌فقط متعلق به شیعه است و نه‌تنها متعلق به سنی است، لذا نباید حقوق این دو گروه در کشور متفاوت باشد.

رژیم ایران طبق برنامه‌ای که جدیداً آن را طراحی کرده می‌خواهد آمار زندانیان اهل سنت در زندان رجایی شهر را کاهش دهد، بدون اینکه آن‌ها را آزاد کند، تعداد زیادی از زندانیان اهل سنت را به زندان‌های مختلف انتقال داده که غالباً به شهرهای خودشان فرستاده نشدند‪.

آگاهان به مسائل اهل سنت در ایران معتقدند که اهل سنت بدترین دوران پس از انقلاب ۱۳۵۷ را پشت سر می‌گذارند. آن‌ها همچنین هشدار می‌دهند که ادامه روند کنونی وحدت شیعه و سنی» در کشور را به مخاطره خواهد انداخت.

زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را می‌گذرانند و به‌صورت مدام  از سوی مأموران زندان به دلیل عقیده‌شان مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرند.

ماده ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار می‌دهد. بااین‌حال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از سه دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علی‌رغم این‌که مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیت‌های کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهره‌مندی برابر از فرصت‌ها و امکانات محروم هستند، همین‌طور با موانع و محدودیت‌های جدی برای تبلیغ باورهای خود و به‌جا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبه‌رو هستند.

اهل سنت با مجموعه‌ای از این فشارها از قبیل ایجاد شورای برنادییزی مدارس علوم دینی اهل سنت، ممنوع التدریس کردن اساتید علوم دینی اهل سنت، محرومیت دانشجویان اهل سنت از تحصیل و ممنوع‌الخروج کردن بسیاری از دانشجویان اهل سنت که در مدارس دینی خارج کشور تحصیل می‌کنند و ممانعت از برگزاری نماز جماعت در اعیاد اسلامی برای اهل سنت ایران، مواجه هستند،به‌خصوص در شهر تهران گفته می‌شود بیش از یک‌میلیون سنی در آن زندگی می‌کنند اما از حق ساختن مسجد و برگزاری مراسم و اعیاد خود محروم هستند.

در این ماه :

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، عصر روز سه‌شنبه سی‌ام خردادماه، نیروهای اطلاعاتی یکی از روحانیون سرشناس پیرانشهر را بازداشت کردند. خبرنگار کُردپا در پیرانشهر هویت این روحانی  را “ماموستا عبدالکریم آذرین” امام جمعه مسجد “هجرت” اعلام کرده است. یک مبنع آگاه در این‌باره گفت: نیروهای اطلاعاتی پس از بازداشت این روحانی ، به منزل شخصی وی مراجعه و وسایل شخصی او را ضبط و با خود برده‌اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این بازداشت ها بعضا شامل حال فعالان، مبلغان و شهروندان عادی سنی مذهب شده است. دوشنبه، ۲۲ خردادماه ۱۳۹۶، با هجوم نیروهای امنیتی در زمان اقامه نماز تراویح (نمازی که اهل سنت در ماه رمضان می خواند) به مسجد رستم بگ واقع در شهرستان مهاباد، تعداد پرشماری که دهها تن تخمین زده میشود از حاضرین در این مسجد بازداشت شدند. همچنین  گزارش شده است در همین روز به ترتیب ۱۳ و ۱۲ تن از شهروندان حاضر در مسجد محمد رسول الله و مسجد منطقه شیلان از توابع این شهرستان به شکل مشابهی بازداشت شدند. علاوه بر بازداشت های فله ای در اماکن مذهبی، در یکی دیگر از موارد “مصطفی شهرزوری” و اعضای خانواده وی در پی مراجعه نیروهای امنیتی در این شهرستان بازداشت شدند. محمد معینی” و “جمال” که هر دو متاهل و دارای فرزند هستند و ” سالار عبداللهی”، اسامی سه تن دیگر از این بازداشت شدگان فله ای است که احراز شده است، از سرنوشت و محل نگهداری این افراد کماکان اطلاعی در دست نیست.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران،دوشنبه، ۲۲ خردادماه ۱۳۹۶، سه شهروند اهل بوکان توسط نیروهای امنیتی دستگیر شدند.  “فتاحی پور” و “محمدی” نام خانوادگی دو تن از این بازداشت شدگان است که تاکنون احراز شده است، از سرنوشت و محل نگهداری این افراد کماکان اطلاعی در دست نیست.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سید عدنان حسینی شهروند سنی مذهب اهل پاوه واقع در استان کرمانشاه که همراه با سه شهروند دیگر “عادل علی زاده، میلاد لطفی و دلشاد وسیمی”، تیرماه ۱۳۹۵ بازداشت شده بود، به نشانه اعتراض در روزهای اخیر دست به اعتصاب غذا زده است.

 به گزارش هرانا ارگان خبری مجموع فعالان حقوق بشر در ایران ، عبدالله شریعتی زندانی سنی مذهب محبوس در زندان رجایی شهر کرج که در شرایط نامناسب جسمی به سر می برد، از رسیدگی پزشکی و اعزام به مرخصی استعلاجی محروم مانده است. این زندانی در ایام تحمل حبس به بیماری های متعددی ازجمله آسم، دیسک کمر و پارگی دیسک گردن و کوتاه شدن غیر طبیعی عضلات دست چپپ دچار شده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، در پی تحریک زندانیان از سوی مسئولان زندان بیرجند، برخی از زندانیان، محمدامین عبداللهی را داعشی خطاب کرده و او را مورد اذیت و آزار قرار دادند پس از اعتراض این زندانی سیاسی، از سوی این زندانیان مورد یورش و سپس ضرب و شتم قرار گرفت. در حین ضرب و شتم محمدامین عبداللهی توسط زندانیان، با ورود گارد امنیتی زندان، ضرب و شتم این زندانی توسط گارد زندان ادامه پیدا کرد که منجر به مصدومیت او از ناحیه صورت و سینه شد اما مسئولین زندان اجازه مراجعه وی به بهداری را ندادند.

در این ماه و در ادامه روند ستیز با اهل سنت، حقوق آنان به شرح ذیل نقض گردید:

گزارش آماری

بازداشت و بیخبری

۳۳ مورد

جلوگیری از برگزاری یا برهم زدن مراسم مذهبی

۱ مورد

اعتصاب غذا

۱ مورد

عدم رسیدگی به بیماری زندانی

۱ مورد

شکنجه، یورش، توهین، تهدید، آزار و اذیت زندانیان

۱ مورد

محرومیت از حقوق شهروندی

۳۷ مورد

 بهاییان

 ایران، کشوری که در آن بهائیان زیادی زندگی میکنند، آئین بهایی هنوز یک در ایران «فرقه مرتد» تلقی می‌شود. . این مشهور است که بهاییان به دنبال صلح هستند، قدرت سیاسی نمی‌خواهند و تهدید امنیتی ایجاد نمی‌کنند. بااین‌حال رژیم دینی ایران آن‌ها را تحت تعقیب قرار می‌دهد. از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی تاکنون، بهاییان به‌طور سامانمند و روشمند از دسترسی به تحصیلات عالی و همچنین حق اشتغال محروم بوده‌اند؛و اگر پیگیر حق از دست رفته خود باشند با اتهامات واهی و زندان و تهدید مواجه میگردند و همواره در معرض دستگیری‌های بدون مجوز قانونی و حبس قرارگرفته‌اند. از جمله اخراج‌شدگان سال گذشته می‌توان از شمیس پورشاهرضایی، دانشجوی رشته نمایش نام برد که با وجود کسب رتبه ۱۳۸ آزمون سراسری و رتبه ۱۰ آزمون عملی، به دلیل اعتقادات مذهبی از ادامه تحصیل در دانشگاه بازماند. بهائیان هرگز قادر نبوده‌اند به‌طور علنی از تعالیم دینی خود پیروی کنند. آنها تقریباً در تمام مراحل زندگی مورد بدرفتاری قرار می‌گیرند. کمیسیون بین‌المللی آزادی مذاهب آمریکا گزارش داده که کودکان بهایی به همراه مادرانشان زندانی می‌شوند. آن‌ها از دانشگاه، تأسیس مدرسه و تأسیس عبادتگاه منع هستند. مقامات ازدواج آن‌ها را به رسمیت نمی‌شناسند و رسانه‌های ایران بهاییان را پلید می‌شمارد. وقتی بهاییان می‌میرند خویشان آن‌ها نمی‌توانند وارث آن‌ها باشند و با گرفتن گواهی فوت مشکل‌دارند و اغلب شاهد خراب کردن قبر‌هایشان هستند، که این کار نه‌تنها توسط خرابکاران، بلکه توسط خود دولت نیز انجام می‌شود. در شرایطی که امید می‌رفت باروی کار آمدن دولت جدید که نام تدبیر و امید بر خود نهاده ، وضعیت حقوق بشر در ایران بهبود یابد و اکثر زندانیان سیاسی و عقیدتی از زندان رهایی یابند، باگذشت زمان وضعیت حقوق شهروندی بدتر شده و دور جدیدی از بازداشت‌ها و دستگیری‌ها آغازشده است. هر روزخبری از دستگیری یک فعال سیاسی، عضوی از اعضای جنبش دانشجویی یا کارگری، روزنامه‌نگار یا کنشگر اجتماعی منتشر میشود یا سایت خبری و رسانه‌ای توقیف و تعطیل میشود. انتظار می‌رفت در شرایط حاکمیت دولت حسن روحانی فضای زندان‌ها و وضعیت زندانیان عقیدتی – سیاسی دچار تحول شود و بسیاری از زندانیان دربند و در حصر آزاد شوند و تمام اصول قانون اساسی بلااستثناء اجراشده و همان‌گونه که رئیس‌جمهور در زمان مبارزات انتخاباتی وعده داده بود “حقوق شهروندی ” پایه و مبنای برخورد با تمام آحاد ملت باشد؛- وعده‌ای که به نظر می‌رسد بی‌اساس و توخالی بوده و دست‌کم مبنای عمل وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی قرار گرفته است. این اخبار و گزارش‌ها همچنین حاکی از شدت یافتن موارد احضار شهروندان بهایی به دادستانی برای ابلاغ حکم یا دستگیری و اعزام آن‌ها به زندان است. اکثر قریب به‌اتفاق این افراد را محکومانی تشکیل می‌دهند که پیش از آن احکام قضائی‌شان صادرشده، اما در پی روی کار آمدن دولت تدبیر و امید اجرای احکام آن‌ها مدتی به عهدهٔ تعویق افتاده بود. نکتهٔ درخور تأمل اینکه بازداشت‌های اخیر اغلب در کوچه و خیآبان و در محل کار و زندگی شهروندان بهایی صورت گرفته است و در آستانهٔ ششمین سالگرد زندان رهبران بهایی موسوم به گروه “یاران ایران” است.

حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران برخلاف وعده‌های پیشین (برابری برای همه ایرانیان) در اظهاراتی اعلام نمود: “دولت خواستار آن است که جایگاه همه ادیانی که قانون اساسی آن‌ها را به رسمیت شناخته، حفظ و پیروان این ادیان بتوانند به حقوق مشروع خود برسند و در این راستا اگر مشکلی هم وجود دارد، باید رفع شود.” ازآنجایی‌که بهاییان جزء دین‌های رسمی کشور نیستند اظهارات آقای روحانی امید پیروان این آئین را به تغییراتی که انتظار داشتند، ناامید کرد.

بهاییان ایران پس از انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها از تحصیل عالی در دانشگاه‌های ایران محروم هستند، عده‌ای از بهاییان برای مقابله با اخراج دانشجویان بهایی در سال ۱۳۶۶ اقدام به تأسیس موسسه آموزش عالی آنلاین نمودند، اما دستگاه قضایی کشور در دی ماه سال ۱۳۹۰ کلیه مدیران و اساتید آن را بازداشت کرد، کامران مرتضایی، کیوان رحیمیان، فؤاد مقدم، امان‌الله مستقیم، شاهین نگاری، نوشین خادم، فاران حسامی، کامران رحیمیان، ریاض سبحانی، رامین زیبایی، فرهاد صدقی و محمود بادوام افرادی بودند که در این رابطه احکام سنگینی دریافت کردند، سال گذشته دو شهروند بهایی مرتبط با این دانشگاه بهنام‌های طلوع گلکار و نسیم باقری بازداشت و به ترتیب به پنج سال و چهار سال حبس تعزیری محکوم شدند. اخراج معدود دانشجویان بهایی در دانشگاه‌های کشور همچنان ادامه دارد.

انتقال دانش و تجربه بشری، جز از طریق آموزش امکان‌پذیر نیست  و به همین دلیل حق تحصیل یکی از حقوق بنیادی بشر در مواد ۲۶ و ۲۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر، بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و مواد ۱۳ ، ۱۴ و ۱۵ میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که همگی بر حق تحصیل بدون هیچ نوع تبعیض از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و یا هر عقیده دیگر یا اصل و منشأ ملی یا اجتماعی، دارایی، نسب یا هر وضعیت دیگر شناخته‌شده و بر آن تأکید شده و دولت ایران موظف است تمامی امکانات و تسهیلات لازم را برای ایجاد شرایط مناسب جهت بهره‌مندی همه شهروندان از این حق طبیعی فراهم کند و کلیه موانعی را که در اثر شرایط خاص جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مسیر رسیدن شهروندان به این حق قرار می‌گیرد، مرتفع سازند.

ممانعت از کسب‌وکار بهاییان یکی دیگر از فشارها و آزار و اذیت‌هایی است که بهاییان با آن مواجه هستند، پلیس اداره اماکن که وابسته به نیروی انتظامی است در نقاط مختلف کشور که سرکشی ماهانه به محل کسب شهروندان دارند، در اکثر مواقع محل کسب بهاییان را به دلیل عدم اجازه کسب، پلمپ می‌کنند.

اسماء جهانگیر، گزارشگر ویژه پیشین سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران، در تازه‌ترین گزارش خود که هجدهم اسفند ماه/ دهم مارچ ۲۰۱۷ در سی و یکمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو ارائه داد، از افزایش فشارهای امنیتی بر جامعه بهاییان ایران شدیدا انتقاد کرده است. همچنین گزارشگر پیشین ، احمد شهید در گزارشات پیشین خود گفته بود نکته نگران‌کننده این است که «متاسفانه دولت ایران در پاسخ به نگرانی‌های من همواره از بهاییان به عنوان فرقه یاد می‌کند و آن‌ها را دشمن مردم ایران می‌شمارد . آمارها نشان می‌دهند که هر چند تعداد زندانیان بهایی در پایان سال ۹۴ از تعداد زندانیان سال قبل کمتر شده است (در پایان سال ۹۳، تعداد زندانیان بهایی حدود ۸۰ نفر بود ولی در انتهای سال ۹۴، این تعداد به ۵۰ نفر کاهش پیدا کرد)، اما فشارها بر بهاییان کاهش نیافته است. وی همچنین عنوان داشت که ادعا می شود که مقامات همچنان به احضار، بازجویی و دستگیری بهاییان ادامه می دهد وکسب و کار متعلق به پیروان این آیین را می بندد. گزارشگر ویژه همچنین گزارشهایی در مورد تخریب اماکن فرهنگی  و اموال اعضاء جامعه بهاییت دریافت کرده است . این موارد ظاهرأ  شامل تخریب منزلی که متعلق به یکی از رهبران جامعه بهایی آقای جمال الدین خانجانی بود نیز است.

در این ماه :

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، در هفته‌های اخیر بروشورهایی علیه بهاییان جهت تنفر پراکنی علیه آیین بهائیت در میان شهروندان استان مازندران توزیع شده است. خبرگزاری  شبستان از ساری گزارش کرده است در این بروشور، اعتقادات فرقه ضاله بهائیت درباره مهدی موعود و همچنین اینکه بابیت، یک آیین دست‌ساز و مرتبط با استعمارگرانی از قبیل انگلستان و آمریکا است و موارد دیگر با نگارش ساده و روان به چشمم می‌خورد.

به گزارش مجموعه خبری بهایی نیوز 7 شهروند بهایی در شهر گرگان در استان گلستان و دو تن از شهروندان بهایی در شاهین شهر استان اصفهان توسط ماموران امنیتی وزارت اطلاعات بازداشت شده اند . مژده ظهوری، فرحناز تبیانیان، مریم دهقانی یزدلی، هوشمند دهقانی یزدلی، شیدا قدوسی، پونه ثنائی و نازی تحقیقی در شهر گرگان و فریده عبدی و نوشین سالکیان دو شهروند بهایی ساکن شاهین شهر می باشند که پس از بازداشت به زندان منتقل شده اند.

به گزارش بهایی نیوز, فرزاد صفایی شهروند بهایی ساکن اهواز به دلیل بهایی بودن در ترم ۸ از دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز اخراج شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، وفا هویدایی دانشجوی رشته فیزیک دانشگاه پلی تکنیک تهران، پس از به پایان رساندن دومین ترم تحصیلی، به دلیل باور خود به آئین بهایی از ادامه تحصیل محروم شد. آقای هویدائی با رتبه کنکور ۲۷۰۲ رشته فیزیک ورودی ۱۳۹۵ است.

به گزارش بهایی نیوز, محل کسب مازیار حامدیان شهروند بهایی ساکن شاهرود به دلیل باورمند بودن به آئین بهایی توسط ماموران اداره اماکن پلمب شد.

به گزارش مجموعه خبری بهایی نیوز, یکی از قضات دیوان عدالت اداری طی پاسخ به شکایت چندتن از بهائیان استان مازندران طی صدور دادنامه ای در دادگاه رای به فک پلمب محل کسب بهائیان داد.

به گزارش بهایی نیوز, در تاریخ یکم خرداد ۱۳۹۶ چهار تن از شهروندان بهایی زندانی در دادگاه انقلاب کرمان به اتهام اقدام علیه امنیت ملی محاکمه شدند. امرالله خالقیان ، احسان الله امیری نیا ، نیما رجب زاده و آرمان بندی شهروندان بهایی بازداشت شده هستند.

به گزارش مجموعه خبری بهایی نیوز  شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ دادگاه چهار شهروند بهایی ساکن مشهد  به نام های شایان تفضلی، دری امری، می خلوصی و ساقی فدایی در شعبه۳ دادگاه انقلاب مشهد برگزار شد.

 به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، نه تن از شهروندان بهایی ساکن شهر زاهدان از سوی دادگاه انقلاب مجموعاً به ۴۱ سال حبس محکوم گشته‌اند. بهرام روحانی، سیاوش رحیمی، فرشید دادور، شایان رحیمی، هیدا یزدان، مهرنوش رمضانی زاده، امیلیا حکیمان و شعله رام از سوی دادگاه انقلاب زاهدان هرکدام به ۵ سال زندان تعزیری و تبسم حسینی که ۱۹ سال سن دارد، به یک سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند.

به نقل از اطلس زندان های ایران کاملیا بیدلیان شهروند بهایی ساکن مینودشت گنبد در استان گلستان در تاریخ چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ جهت اجرای حکم یک سال و شش ماه خود به زندان منتقل شد.

به گزارش مجموعه خبری بهایی نیوز چهار تن از شهروندان بهایی ” یگانه آگاهی، ارشیا روحانی، پروین نیک آیین و ادیب جانمیان “که پیشتر در تاریخ ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ در شعبه ۱ دادگاه انقلاب اصفهان محاکمه شده بودند، هر کدام به ۲  سال و ۴ ماه حبس می باشد محکوم شدند.

به گزارش مجموعه خبری بهایی نیوز, زرین آقابابایی، وحید کرمی و کیوان نیک آئین پس از ابلاغ رای دادگاه در شعبه ۱ دادگاه انقلاب اصفهان  در تاریخ ۱۱ خرداد ماه ۱۳۹۶ هر کدام به ۱سال حبس محکوم شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، پریسا شهیدی و میترا نوری، دو شهروند بهایی ساکن گرگان که پیش تر احکام محکومیت دریافت کرده بودند در تاریخ ۲۴ خرداد ماه خود را به زندان ولی آباد گرگان منتقل کردند.

به گزارش مجموعه خبری بهایی نیوز, شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ هنا عقیقیان، سودابه مهدی نژاد و بهنام حسنی  از شهروندان بهایی ساکن گرگان جهت اجرای حکم به زندان امیرآباد گرگان منتقل شدند.

به گزارش بهایی نیوز, آقای نسیم قنواتیان یکی از شهروندان بهایی ساکن بندرعباس که در تاریخ ۲۹ فروردین ماه ۱۳۹۶ توسط ماموران امنیتی بازداشت شده بود با وجود گذراندن بیش از یک ماه بازداشت و بازجویی همچنان بدون ملاقات در بازداشت به سر می برد.

به گزارش بهایی نیوز، چهارشهروند بهایی که در استان کرمان طی ماههای گذشته دستگیر شده بودند، روز گذشته با قرار وثیقه از زندان کرمان آزاد شدند. امرالله خالقیان، احسان الله امیری نیا، نیما رجب زاده و آرمان بندی پنجشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۶ پس از سپری کردن ۱۵۷ روز بازداشت از زندان کرمان آزاد گشتند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران, روز دوشنبه ۲۲ خردادماه ادیب حق‌پژوه و مهران افشار، دو شهروند بهایی، از زندان مرکزی بندرعباس، با تودیع قرار وثیقه هر کدام ۱۲۰ میلیون تومان تا زمان دادگاه آزاد شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، مهناز جان نثار و مارال راستی، دو شهروند بهایی ساکن بندرعباس پس از گذشت حدود یک ماه از زمان بازداشت با تبدیل قرار و تودیع وثیقه از زندان این شهر آزاد شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، پنج شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۶، نوید معلم شهروند بهایی محبوس در زندان مجتمع گنبد گاووس به مرخصی سه روزه اعزام شد. این در حالی است که در روزهای گذشته دست کم ۹ شهروند بهایی در این استان راهی زندان شدند.

به گزارش مجموعه خبری بهایی نیوز نسیم قنواتیان،آرش راسخی ،فرهاد امری حصاری و امید آفاقی پس از گذشت ۶۴ روز بازداشت در بازداشتگاه وزارت اطلاعات بندرعباس و زندان مرکزی بندرعباس با تودیع وثیقه از زندان آزاد شدند.

روند ستیز با بهاییان در این ماه نیز ادامه داشت به‌گونه‌ای که حقوق شهروندان بهایی در موارد ذیل نقض گردید.

گزارش آماری

آزادی افراد بازداشتی با قرار وصیغه

۱۲ مورد

مرخصی فرد زندانی

۱ مورد

بازداشت و بیخبری

۷ مورد

پلمپ  محل کسب

۱ مورد

محرومیت از تحصیل

۲ مورد

محاکمه

۸ مورد

محکومیت به زندان

۱۷ مورد

آغاز دوره محکومیت و معرفی به زندان

۵ مورد

محرومیت از حق ملاقات، تماس تلفنی، استفاده از وکیل یا سایر حقوق زندانیان

۱ مورد

محرومیت از حقوق شهروندی

۴۱ مورد


مسیحیان

جمهوری اسلامی کمر به نابودی مسیحیت بسته است، واقعیتی است تلخ در مورد جفا بر مسیحیان ایران؛ مسیحیانی که به خاطر دگراندیشی و تغییر دین از سوی حکومت مذهبی جمهوری اسلامی مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. ضرب و شتم، شکنجه و تهدید به مرگ برای مسیحیان ایرانی تبدیل به امور عادی شده است. جفا بر مسیحیان در کشورهای اسلامی رو به رشد است و روزانه مسیحیان بسیاری از سوی مسلمانان مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. در جمهوری اسلامی ایران نیز، تعداد بی‌شماری از مسیحیان به خاطر تغییر دین و فعالیت‌های مذهبی‌شان زندانی‌شده، مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. لازم به توضیح است که جمهوری اسلامی ایران در ابتدای سال2016 میلادی در رتبه نهم رده‌بندی کشورهایی قرار گرفت که مسیحیان را به‌شدت آزار می‌رسانند. در حال حاضر بر اساس گزارش سازمان‌های مدافع حقوق مسیحیان در ایران گفته می‌شود تعداد زیادی از مسیحیان شناخته‌شده تنها به جرم‌هایی نظیر اقدامات بشارتی و یا آموزش و پخش انجیل در زندان به سر می‌برند و بسیاری از نوکیشان مسیحی تحت جفا قرارگرفته و با ضربات شلاق به جرم روزه‌خواری و شرب خمر در مراسم عشاء ربانی یا شکنجه و آزار در سلول خود در زندان‌های ایران مواجه شده و بعضاً حتی تحدید به مرگ شده‌اند. فشار دستگاه‌های امنیتی و قضایی بر کلیساها همچنان ادامه دارد و در ادامه‌ سلسله محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی مسئولان امنیتی، کلیساهای تبشیری رسمی، کلیسای جماعت ربانی مرکز در تهران، کلیسای پروتستان عمانوئیل، کلیسای انجیلی پطرس واقع در تهران و … یا به‌اجبار تن به همکاری با نهادهای امنیتی و تن دادن به خواسته‌های آنان مبنی بر افشای فهرست اعضای این کلیساها به همراه سایر مشخصات ایشان من‌جمله شماره‌ ملی، بستن درهای خود را به روی ایمان‌داران و نوکیشان مسیحی فارسی‌زبان و عدم برگزاری مراسم به زبان فارسی داده‌اند و یا به‌کل تعطیل، رهبران آنان جمهوری مانند  روبرت آسریان دستگیر و با احکام غیرمنصفانه و بلندمدت مواجه شده‌اند. حتی کلیساها از پذیرش فارسی زبانان خودداری میکنند و باید مراسم خود را به زبان غیر از فارسی برگزار نمایند . صدور احکام حبس برای مسیحیان ایران‌ همچنان ادامه دارد؛ با این‌که در قانون اساسی ایران آزادی دینی مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان به رسمیت شناخته‌شده ولی عملکرد حکومت در برابر تبلیغات دینی و اجرای مناسک مذهبی آنان تاکنون نشان داده است که اصول مندرج در قانون اساسی در مورد آزادی دین و مذهب و عدم تفتیش عقاید، تنها سرپوشی برای نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران بوده است. در قانون اساسی ایران مذهب شیعه‌ جعفری تنها مذهب رسمی ایران بوده و ارگان‌های مذهبی و امنیتی حکومت ایران تبلیغ اصول و مبانی این ادیان و مذاهب را تهدیدی برای ایدئولوژی غالب حکومتی قلمداد می‌کنند و این مسئله یکی از عمده دلایلی است که حاکمیت به‌واسطه‌ی آن، پیروان و مبلغین مسیحیت را سرکوب و با بستن کلیسای آنان، راه را برای تبلیغات دینی این دسته از پیروان ادیان در ایران ، سد می‌کند.

احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران، در تازه‌ترین گزارش خود که در اکتبر 2015 منتشر گردید، متذکر شد که طبق گزارش ها، مسیحیان همچنان برای فعالیت در کلیساهای خانگی غیر رسمی مورد پیگرد قضایی قرار می گیرند به عنوان نمونه در تاریخ اول مارس 2015 ، کشیش ویکتور بت تمرز، رهبر سابق کلیسای آشوری پنطیکاستی واقع در خیدی شهرآرا تهران که در دسامبر 2014 در زمانی که در حال انجام مراسم کریسمس در منزلش بود دستگیر شدو به اتهام « تبلیغ علیه نظام » و « تبلیغ برای مسیحیت انجیلی » و « تاسیس کلیساهای خانگی » تفهیم اتهام شده بودند را تایید کرد.درپاسخ دولت ایران اعلام داشت نیازی به تاسیس کلیسای جدید نیست چون کلیساهای فعلی پاسخ گوی نیارهای پیروان سایر ادیان هستند واشاره کرد که فعالیت های کلیساهای خانگی غیرقانونی محسوب می شوند.

در این ماه :

به گزارش محبت نیوز, رییس دادگستری استان مرکزی گفته خطر ترویج مسیحیت تبشیری احساس می‌شود، آمار زیاد نیست اما همین کم هم نباید باشد.  قاسم عبداللهی رئیس کل دادگستری استان مرکزی در همایش طلایه‌داران تبلیغ که در سالن اجتماعات تبلیغات اسلامی این استان برگزار شده گفته یکی از مباحثی که امروز در اولویت قرار دارد تمرکز دشمن برای تبلیغ مسیحیت در بین جوانان است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، روز چهارشنبه ۲۴ خردادماه، یوسف ندرخانی، کشیش کلیسای رشت، به همراه سه تن از اعضای کلیسای رشت طی احضاریه قبلی، به شعبه شش دادگاه انقلاب تهران احضار شدند از سویی دیگر امین خاکی کشیش کلیسای کرج نیز به اداره اطلاعات کرج احضار شد.

به گزارش محبت‌نیوز بیش از سه ماه از بازداشت انوشه رضابخش و سهیل  زرگرزاده‌ثانی دو نوکیش مسیحی فارسی زبان در ارومیه می‌گذرد، اما همچنان از وضعیت آنها هیچ اطلاعی در دست نیست. این مادر و پسر مسیحی روز دوم اسفند ماه ۱۳۹۵ برابر با (۲۰ فوریه ۲۰۱۷) توسط نیروهای لباس شخصی که گمان می‌رود اطلاعات سپاه شهر ارومیه بودند در منزل خود بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شدند.

به گزارش «محبت نیوز» مجموعه گورستان ارامنه و قبرستان قدیمی مسیحیان در شهر کرمانشاه همچون بسیاری از بناهای تاریخی مسیحیان و آرامگاه‌های قدیمی ایران در حال تخریب است، اما زیر سایه بی‌توجی یا سودجویی مسوولان شهری فکری به حال آنها نمی‎شود. شهرداری کرمانشاه برای تخریب عمدی این مجموعه‎ی تاریخی، به بهانه‏ آبیاری زمین‌های قبرستان دست به تخریب این مکان تاریخی زده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، امروز یکشنبه ۲۱ خردادماه سال ۹۶، امین افشار نادری، هادی عسگری و کشیش ویکتور بت تمرز در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی احمدزاده با اتهام تشکیل کلیسای خانگی محاکمه شدند و آخرین دفاعیات خود را ارائه دادند؛ حکم این افراد طی روزهای آتی ابلاغ خواهد شد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، طی روزهای اخیر امین افشار نادری که بدون رعایت اصل تفکیک جرائم در بند چهار زندان اوین نگهداری می‌شود، از سوی زندانیان جرائم مالی در اتاقش مورد آزار و اذیت قرار گرفته؛ این زندانیان که از سوی وزارت اطلاعات و رییس بند حمایت می‌شوند، این زندانی سیاسی را نجس خطاب کرده و همچنین وی را تهدید به پرونده‌سازی نیز نموده‌اند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، در روزهای گذشته یک زندانی عادی با مریم نقاش زرگران، نوکیش مسیحی محبوس در بند نسوان اوین، درگیر شده و در پی تنش و ضرب و شتم، این نوکیش مسیحی از ناحیه پا مجروح گشته است؛ بااین‌حال مسئولین زندان تا کنون از اعزام وی به بیمارستان خودداری کرده‌اند. خانم نقاش زرگران پس از این اتفاق شکایتی را تنظیم کرده و به مسئولین تحویل داده است.

در این ماه، حقوق شهروندان مسیحی در موارد ذیل نقض گردید :

گزارش آماری

احضار و بازجویی

۱ مورد

محاکمه

۷ مورد

بیخبری از افراد در بازداشت

۲ مورد

بلاتکلیفی اشخاص بازداشت شده

۲ مورد

فرافکنی و حاشیه سازی

۱ مورد

تخریب یا عدم رسیدگی به اماکن

۱ مورد

توهین

۱ مورد

عدم رسیدگی به بیماری زندانی

۱ مورد

محرومیت از حقوق شهروندی

۱۶ مورد

دراویش گنابادی

دراویش گنابادی در قانون اساسی ایران مانند یک دین بە رسمیت شناختە نشدە است و در چند سال گذشتە از آن‌ها بە عنوان یک فرقە‌ مذهبی» نامبرده شدە است.   توهین مأموران حکومتی ایران به دراویش همچنان ادامه دارد‪. در گزارش سالانه‌ اسماء جهانگیر، گزارشگر ویژه‌ شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، با اشاره‌ به‌ نقض سریح حقوق دراویش گنابادی و نعمت الهی وخیم‌تر شدن نقض حقوق بشر در ایران و محدودیت آزادی بیان و عقیده‌، سرکوب‌های عمومی ، به نقض حقوق اقوام و پیروان ادیان نیز، نیز تاکید شده است.

در این ماه :

به گزارش وب سایت مجذوبان نور ، دادگاه بخش خلجستان قم در یک تصمیم قضایی، متعرضین به منزل شخصی و گلخانه‌ی یک درویش گنابادی در این شهر را تبرئه کرد. این افراد ماموران نیروی انتظامی منطقه خلجستان بودند که بدون ارائه حکم قضایی وارد ملک شخصی این درویش گنابادی شدند و با ایجاد رعب و وحشت گوشی‌های تلفن ساکنین را ضبط کرده بودند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران ، ماموران امنیتی و انتظامی شهرستان «کوار» استان شیراز در طول هفته های گذشته منزل «کاظم دهقان» را که مجالس دراویش گنابادی در آن جا برگزار می‌شود، محاصره کرده و تحت نظر قرار داده‌اند. دراویش گنابادی از احتمال بروز درگیری و اعمال رفتارهای خشونت آمیز بر این گروه نگرانند و می گویند فشارهای این هفته برای بازداشت کاظم دهقان و چند نفر دیگر از دراویش منطقه انجام شده است. ایران وایر در این خصوص گزارش کرد؛ یکی از دراویش شاهد ماجرا می‌گوید: «آن‌ها در صدد دستگیری شش تن از  دراویش گنابادی ساکن این شهرستان هستند و تحرکاتی انجام می‌دهند که نشان می‌دهد قصد درگیری با دراویش را دارند.

در این ماه، حقوق این دسته از شهروندان در موارد ذیل نقض گردید :

گزارش آماری

جلوگیری از برگزاری یا برهم زدن مراسم مذهبی

۱ مورد

فرافکنی و حاشیه سازی

۱ مورد

رفتار خشونت آمیز با شهروندان

۱ مورد

محرومیت از حقوق شهروندی

۴ مورد


پیروان سایر 
ادیان

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کنند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.

در این ماه :

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، دهم خردادماه چند تن از مأموران لباس شخصی و امنیتی بدون حکم قضایی با مراجعه به محل کار وحید پورطهماسب اقدام به بازداشت وی نمودند و این فعال عرفان حلقه را برای ساعاتی مورد بازجویی قرار داده‌اند. گفتنی است که وحید پورطهماسب آخرین دفاعیه خود را در تاریخ ۲۳ اردیبهشت به دادگاه ارائه کرده است و پس‌ازآن تاکنون چندین بار از سوی از سوی نیروهای امنیتی بازجویی و تهدید گشته است.

به گزارش سایت نجات با حلقه ، روز گذشته ششم خرداد ۹۶، نیروهای امنیتی با مراجعه به منزل مهتاب علی پور وی را بدون حکم قضایی بازداشت کرده‌اند. این مأموران ضمن بازداشت این فعال عرفان حلقه اقدام به تفتیش منزل نیز نموده‌اند و تعدادی از وسایل شخصی وی را ثبت و ضبط کرده‌اند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، جلسه دادگاه تجدیدنظر سید مرتضی نجفی کوه کمری سوم خردادماه در شعبه ۳۳ دیوان عالی کشور با حضور وکلای وی برگزار گشت. شایان‌ذکر است که دادگاه این فعال عرفان حلقه پیش‌تر در تاریخ ۱۴ اسفند ۹۵ لغو و به سوم خردادماه ۹۶ موکول گردید.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، سید سعید هاشمی ابراهیمی و محمدرضا صدیقی، دو تن از مربیان عرفان حلقه در مشهد، براساس رای شعبه ۳ دادگاه تجدیدنظر استان خراسان رضوی صادره در ۱۹ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۶، به اتهام “توهین به مقدسات دین و شرع” و “تحصیل مال نامشروع” در نهایت ضمن تایید حکم دادگاه قبلی، هرکدام به تحمل هفت سال حبس تعزیری (به مدت پنج سال تعلیقی) و پرداخت جریمه نقدی محکوم شدند. این دو عضو عرفان حلقه پیش‌تر در دادگاه کیفری دو مشهد هریک به پرداخت مبلغ ۴۵ و ۷۵ میلیون ریال محکوم شده بودند که در دادگاه تجدیدنظر ضمن تایید رای دادگاه قبلی، «سید سعید هاشمی ابراهیمی» همچنین به پرداخت “۵۰ میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت” محکوم شده است .

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، معصومه ضیاء پس از شش ماه بازداشت و در پی برخورداری از امتیاز عفو در حکم قبلی، امروز سه شنبه ۲۳ خردادماه از بند نسوان اوین آزاد شد. گفتنی است که مسئولین قضایی در اوایل اردیبهشت‌ماه برای آزادی موقت این فعال مدنی از خانواده وی وثیقه ۲۰۰ میلیونی دریافت کرده‌اند و تا کنون زمانی برای رسیدگی به پرونده جدید خانم معصومه ضیاء تعیین نشده است

در این ماه، حقوق این دسته از شهروندان در موارد ذیل نقض گردید :

 

گزارش آماری
محاکمه ۳ مورد
محکومیت به زندان ۲ مورد
احضار و بازجویی ۱ مورد
یورش ۱ مورد
بازداشت ۱ مورد
تفتیش منزل بدون حکم قضایی ۱ مورد
ضبط وسائل ۱ مورد
آزادی فرد بازداشتی با قرار وثیقه ۱ مورد
محرمیت از حقوق شهروندی ۱۰ مورد

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram