اطلاعیه 834 کمیته دفاع از حقوق اقوام و ملل ایرانی

ماده اول کنوانسیون بین المللی حقوق مدنی و سیاسی سازمان ملل متحد:

1-تمام ملتها حق خودمختاری دارند وبواسطه این حق، آنان وضعیت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و توسعه فرهنگی خود را آزادانه تعیین میکنند. …

ماده دوم کنوانسیون بین المللی حقوق مدنی و سیاسی سازمان ملل متحد:

 1-هردولت عضو این میثاق متعهد میشود که نسبت به افراد ساکن قلمرو و تبعه حوزه قانونی  خود، حقوق شناخته شده این میثاق را صرفنظر از نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و هریا عقیده دیگر و همچنین اصل و منشاء اجتماعی یا ملی، دارائی، نسب و یا وضعیت های دیگر، محترم شمرده، تضمین نماید.

هرگونه دستگیری، سرکوب و بد رفتاری با اندیشه، عقیده و بیان محکوم است.

در روزهای اخیر نیروهاى قرارگاه موسوم  به ابوالفضل العباس وابسته به وزارت اطلاعات همراه نیروهایی از بسیج به کوى علم الهدى جنوب شهر شوشتر مراجعه کرده  و تعداد زیادی  (حدودا ۲۰ نفر) از فعالان عرب سنی مذهب را بهنگام نماز جماعت بازداشت و به محل نامعلومی منتقل کردند. منابع محلى موفق شده اند هویت تعدادی از بازداشت شدگان را شناسائى کنند که رمضان سوارى، رسول سوارى ، سعید سوارى، عبدالکریم کعبى، بشیر سوارى، احمد چلداوى، سعید سوارى، حسن کعبى، على کعبى و صاحب کعبى درمیان دستکیر شدگانند و از سرنوشت آنان پس از بازداشت اطلاعی در دست نیست.

بنا به گزارش منابع فوق زمان هجوم ماموران،  این شهروندان بعد از برگزارى «کلاس‌هاى قرآن و آموزش زبان عربى در حال اقامه نماز جماعت به سبک اهل سنت بوده اند که بعد از ضبط موبایل‌هایشان، بازداشت میشوند.

دولت جمهوری اسلامی ایران همواره به اعمال “تبعیض علیه پیروان ادیان غیرشیعه، شامل گروههای مسلمان، روحانیون شیعه مخالف، اعضای سلسله های دراویش و اهل حق و بعضی پیروان دیگر دینی و انجمنهای فلسفی شامل نوکیشانی که از اسلام به مسیحیت گرویده اند” ادامه داد. بنا به ارزیابی عفو بین الملل “آزار و اذیت بهاییان در ایران تشدید شد و مسئولان و رسانه های دولتی به طور علنی بهاییان را شر و خبیث جلوه دادند.

در۳۱ فروردین ماه نیروهاى اداره اطلاعات سه تن از فعالان مدنی دراهواز بنام حسین کعبی ۲۶ ساله، رحیم کعبى ۲۳ ساله و محمد کعبى ۲۲ ساله را در روستاى «گوریه» مرکز بخش شعیبیه تابع شهرستان شوشتر، بازداشت و به مکان نامعلومى منتقل کردند.

         اقوام ایرانی، شامل عرب ها، آذربایجانی ها، بلوچ ها، کُردها، ترکمن ها و … در قانون و عمل پیوسته مورد تبعیض قرار گرفته و                    از دسترسی به اشتغال، آموزش و دیگر حقوق سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برابر با سایر ایرانیان محرومند. استفاده از                  زبان مادری در ادارات دولتی و برای تدریس در مدارس ممنوع، و فعالانی که برای حقوق اقوام  مبارزه میکرده و می کنند نیز ند                    با تهدیدات  رسمی، دستگیری و زندان روبرو هستند.

از اینرو کمیته دفاع از حقوق اقوام و ملل ایرانی هرگونه تبعیض، استفاده از خشونت در هر شکل و با هر هدف و منظور، در هرجا که باشد را اقدامی غیرقابل توجیه دانسته و بعنوان یک نهاد حقوق بشری، اینگونه اعمال را محکوم نموده، خواهان ازادی بدون قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی میباشد.

834

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق اقوام و ملل ایرانی

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram