اطلاعیه 654 کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان

باورمندان به یارسان، زیر فشار مداوم نیروهای سرکوبگر

دولت جمهوری اسلامی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند. زیرا باورهای مذهبی آنان ممکن است وفاداری به‌ نظام را دچار چالش کند از اینرو به بهانه امنیت ملی و سیاسی، اوج سرکوب و ستیز خودرا متمرکز بر مبارزه با فعالیت‌های آنان نموده‌اند.

Capture

جهانگیر سلیمی شهروند پیرو آیین یاری(اهل حق) در تاریخ 5 آبان ماه به اداره اطلاعات کرمانشاه احضار شد.

امین ایهاوند و همسرش مژگان عباس باشی از پیروان طریقت یارسان نیز 29 مهرماه در مقابل دانشگاه بوعلی همدان از سوی سرنشینان دو دستگاه خودرو بازداشت شدند .

هنوز از علت دستگیری، محل بازداشت و وضعیت این دو، خبری منتشر نشده است و مراجعات خانواده و خویشاوندان آنها به مراجع قضایی و انتظامی، نتیجه ای نداشته علاوه بر موارد فوق وبلاگ (صوفی جم خانه) که متعلق به این زوج بود نیز همزمان با بازداشت آن‌ها توقیف و مسدود شده است.

احضار و بازداشت پیروان آیین یاری در حالی صورت می‌گیرد که در 18 شهریورماه مسئولین اداره‌ی اطلاعات استان کرمانشاه با فراخوان فعالین یارسان و نمایندگان آنان  قول استحقاق حقوق ایشان را داده بودند.

اینکه انسان هست اینسان دردمند، گرگها فرمانروایی می‌کنند

این ستمکاران که با هم محرم‌اند، گرگ هاشان آشنایان هم اند

گرگها همراه و انسان‌ها غریب، با که باید گفت این حال عجیب؟

اعضای کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان، ضمن محکوم نمودن هرگونه  تبعیض عقیدتی و با استناد به مواد 18 و 19 اعلامیه جهانی حقوق بشر، خواهان برابری حقوق ایرانیان و نوع بشر فارغ از عقاید و باورهای مذهبی آنان می‌باشند.

654

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته  دفاع از حقوق پیروان ادیان

ماده 18 :هر انسانی محق به داشتن آزادی اندیشه وجدان و دین است. این حق شامل آزادی دگراندیشی تغییر مذهب (دین) و آزادی علنی و آشکار کردن آیین و ابراز عقیده چه به‌ صورت تنها و چه به‌ صورت جمعی یا با اتفاق دیگران در قالب آموزش اجرای مناسک عبادت و دیده‌ بانی آن در محل عمومی و یا خصوصی.

ماده 19 :هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است. و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده‌ای بدون نگرانی از مداخله و مزاحمت و حق جستجو دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه‌ای بدون ملاحظات مرزی است.

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram