کتابهای منتشر شده در ماه سپتامبر ۲۰۲۴

لیست کتابهای منتشر شده ماه سپتامبر ۲۰۲۴

۱- سعادت زناشویی

نویسنده: لئو تولستوی، مترجم: سروش حبیبی. این کتاب، رمانی با عنوانی طعنه آمیز از لئو تولستوی  است. سعادت زناشویی داستان دختر جوان هفده ساله ای است که با مردی بسیار مسن ازدواج میکند. ماشا و سونیا دو خواهر هستند که مادر خود را از دست داده اند بنابراین یکی از دوستان پدرانشان به نام سرگی برای سامان دهی به اوضاع این دو خواهر به خانه آنها میاید. ماشا و سرگی با آنکه تفاوت سنی بسیار زیادی دارند به هم علاقمند میشوند و با هم ازدواج میکنند. در ابتدا همه چیز بین آنها خوب است و زندگی زناشویی آنها سرشار از عشق و علاقه است اما دختر جوان-ماشا- وقتی پی می برد که درک ساده و بی تکلفش از ازدواج به اندازه کافی او را برای پیچیدگیهای زندگی جدیدش آماده نکرده است مضطرب میشود و در بیهودگی های تظاهرآمیز جامعه سن پترزبورگ به تدریج غرق می شود. سعادت زناشویی پرتره روانشناختی کاملا واقع گرایانه ای ست از تحول عاطفی یک زن جوان.

۲- تاریخ شیعه و فرقه های اسلام تا قرن چهارم

نویسنده: محمد جواد مشکور. این نوشته شامل فرق نخست اسلام و سنت و اجتماع و مذهب های فقهی و کلامی و فرق شیعه اعم از شیعه امامیه و غلاه و اسماعیلیه است. نویسنده ی معروف محمدجواد مشکور در سال هزار و دویست و نود و هفت در تهران به دنیا آمده است. او درس های ابتدایی خود را در مدرسه ی دارالفنون سپری کرده است. نویسنده اگرچه سعى بر نگارش تحقیقى اثر و رعایت انصاف داشته، اما در برخى موارد دچار لغزش شده که ناشر در مقدمه‌اش بر کتاب، به شش مورد از آنها اشاره کرده است. همچنین على‌اکبر عباسى در انتهاى مقاله «نقد و نظرى بر کتاب…» ارزیابى کوتاهى بر این کتاب نوشته که مطالعه آن پیش از ورود به کتاب مفید خواهد بود. کتاب با حوادثى از تاریخ صدر اسلام که به‌نوعى در شکل‌گیرى فرق نقش داشته‌اند، آغاز شده است. تکیه این بحث‌ها بر روند شکل‌گیرى تشیع است. شروع بحث در ارتباط با اختلاف دو طایفه قریشى بنى عبدمناف (بنى هاشم) و بنى عبدشمس (بنى امیه) و پایان این قسمت در مورد شهادت حسین بن على و واقعه کربلاست.

۳- چکیده تاریخ کیش زرتشت

نویسنده: مری بویس. مترجم: همایون صنعتی زاده. اثر حاضر، خلاصه‌ای است از پنج خطابه که در سال ۱۹۸۵م در دانشگاه کلمبیا تحت عنوان سه هزار سال ایمان به کیش زرتشت ایراد شده است. در این خطابه‌ها، مباحثی چون: راز طول عمر کیش زرتشت، ریشه‌های باستانی، انواع تعالیم اعتقادی و شیوه نشر و تحول آن بررسی شده است. بخش پایانی کتاب به مقایسه دیدگاه‌های دین اسلام و آیین زرتشت اختصاص دارد.مری بویس از بزرگترین پژوهشگران تاریخ و اساطیر ایرانی و از استادان مهرداد بهار بوده است.

۴- خانواده خوشبخت

نویسنده: ژان پل سارتر، مترجم: بیژن فروغانی. این کتاب ازدواج دختر سرمایه دار مارگریت با یک کنت را شرح می دهد. خانواده مارگریت با اشتیاق این ازدواج را می پذیرند. اما به زودی مشخص می شود که کنت صاحب رازی است که زندگی برای دختر را غیرممکن می کند. مانند بسیاری از داستان های عاشقانه کلاسیک یک عاشق فقیر به نام ژوزف هم وجود دارد که با تمام وجود حاضر است جان خود را به دختر مورد علاقه اش که همان مارگریت است تسلیم کند. در صدد بر می آید که سند آزادی دختر و رهایی از زندگی با کنت را برایش فراهم کند. این داستان بیشتر به دنبال نشان دادن عذاب انسانی عاشق از قراردادهای اجتماعی است که عاشق را از معشوق خود دور می کند. سارتر در جای جای داستان از عقیده خود در مورد جامعه به صراحت صحبت می کند.

۵- ترس‌هایت را بترسان

نویسنده:مهندس امیر احمدی.ترسها ما را محدود کرده‌اند. ترسها کنترل زندگی ما را در دست گرفته‌اند. هر جا ترس داریم زندگیمان را در همان زمینه کوچکتر کرده ایم و برای جلوتر رفتن باید بر ترسها پا گذاشت چاره ی دیگری نیست. برای کنترل و غلبه ی همیشگی بر ترس باید ابتدا آنرا به درستی شناخت و سپس آنرا از بین برد. آگاهی کامل و تمرینات مناسبی که در این کتاب الکترونیکی وجود دارد شما را قادر خواهد کرد که در زندگیتان یک بازیگر خوش نقش باشید.

۶- مهندسی معکوس بدافزار

نویسنده: مرکز همکاری دفاع سایبری سازمان ناتو، مترجم: بهادر اکرمی. مهندسی معکوس بدافزار فرآیند تجزیه و تحلیل بدافزار برای درک عملکرد و هدف آن است. این فرآیند می‌تواند نحوه حذف بدافزار از سیستم یا ایجاد سد دفاعی در برابر آن را تعیین کند. مبحث مهندسی معکوس بدافزار چالش برانگیز است، زیرا بدافزارها اغلب به گونه‌ای طراحی می‌شوند که تجزیه و تحلیل آنها دشوار باشد. عوامل تهدید ممکن است از تکنیک‌های مبهم‌سازی، رمزگذاری، و ترفندهای دیگر برای پیچیده‌تر کردن برنامه‌ها استفاده کنند. علاوه بر این، نویسندگان بدافزار ممکن است به طور مکرر کد را تغییر دهند تا مهندسی معکوس آن دشوارتر شود. مهندسی معکوس بخش مهمی از درک و مبارزه با بدافزارها است. هنگامی که بدافزار کشف می‌شود، اولین چیزی که محققان امنیتی می‌خواهند بدانند این است که چگونه کار می‌کند. با این حال، درک ساده نحوه عملکرد بدافزار برای محافظت در برابر آن کافی نیست. برای اینکه این موضوع واقعاً مؤثر واقع شود، محققان امنیتی باید بتوانند نه تنها نحوه عملکرد بدافزار را درک کنند، بلکه چگونگی تکامل آن را نیز پیش‌بینی کنند.

۷-  تاملی بر نظریه تکامل

به فرایند تغییر گونه‌های حیات طی زمان و در طول نسل‌ها فرگشت یا تکامل گفته می‌شود. واژهٔ فرگشت ترکیبی است از پیشوند فر- به معنای افزایش, بهتری و بن ماضی گشت از مصدر گشتن به معنای تغییر کردن تبدیل شدن. رشته زیست ‌شناسی تکاملی به بررسی اینکه چگونه و چرا این تکامل اتفاق می‌افتد می‌پردازد. یک اندامگان یا ارگانیزم از والدینش خصوصیات و ویژگی‌هایی از طریق ژن‌هایش به ارث می‌برد. تغییرات در این ژن‌ها (که جهش خوانده می‌شود) می‌تواند ویژگی‌های جدید در فرزندهای سیستم حیاتی تولید کند. اگر این ویژگی‌های جدید باعث بشود که فرزندها بهتر بتوانند با محیط خارجی وفق پیدا کنند، در زنده ماندن و تولید مثل موفق‌تر خواهند بود. به این فرایند انتخاب طبیعی گفته شده، و باعث می‌شود که ویژگی‌هایی که مفید هستند عمومی‌تر شوند. در طول نسل‌های فراون، یک جمعیت می‌تواند آنقدر ویژگی‌های جدید کسب کند که به یک گونه جدید از موجودات تبدیل شود.

۸- از خودمان شروع کنیم

نویسنده: سعید سلیمانی. اگر هر کدوم از ما تصمیم بگیریم این افکار را در ذهنمان اصلاح کنیم به بزرگ شدن زنجیره عشق و امیدواری کمک کردیم، اگه زندگی آدم‌های بزرگ را مطالعه کنیم متوجه می‌شیم که اون‌ها تصمیم گرفتند به جای تغییر دادن شرایط اطراف‌، تنها روی باور خودشون کار کردند، اون‌ها خودشون را محدود به شرایط زمانی نمی‌دانستند بنابراین تصمیم گرفتند و نتیجه این کار هم به خوبی دیدند.

۹- تاریخ فلسفه

نویسنده: ویل دورانت، مترجم: انی کاظمی. این کتاب با نثر روان و بیان گویا و زیبای خویش دوران های مختلف و فیلسوفان نامی تاریخ را بیان می کند. درباره ی تاریخ فلسفه ی غرب کتاب های بسیاری نوشته شده است از جمله: تاریخ فلسفه غرب، برتراند راسل، تاریخ فلسفه کاپلستون، تاریخ فلسفه امیل بریه و . . .. اما یکی از بهترین کتاب ها که در عین سادگی و جذابیت، از عمق و محتوای بسیار خوبی برخوردار است. غوطه خوردن مداوم در جریان اندیشه ى دیگران، موجب محدودیت و ضعف اندیشه ى شخص مى شود و زیاده روى در این کار ذهن را فلج مى سازد. مطالعه ى بیشتر اهل فضل شبیه به تلمبه اى است که ذهن را خالى مى کند تا از فکر دیگران پر سازد. مطالعه درباره ى موضوعى،پیش از اندیشه درباره ى آن خطرناک است ولی در حال مطالعه شخص دیگرى به جاى ما فکر مى کند

۱۰- کتاب مقالات فروغی (جلد اول)

محمدعلی فروغی دردشتی در ۱۲۵۴ هجری خورشیدی در تهران چشم به جهان گشود. پدر و نیاکانش بازرگان بودند و ارباب خوانده می شدند. فروغی ملقب به ذکاءالملک، ملی گرا، تجددخواه، روشن فکر، مترجم، ادیب و سخن شناس، فیلسوف، تاریخ دان، روزنامه نگار، سیاست مدار، دیپلمات، نماینده ی مجلس، وزیر و نخست وزیر ایران بود. نخستین کتاب درباره ی فلسفه غرب (سیر حکمت در اروپا) به دست او نوشته شد. فروغی آثار بسیاری از شعرای فارسی نظیر سعدی و حافظ و فردوسی را تصحیح کرد و فرهنگستان ایران را تأسیس نمود. وی در کنگره هزاره فردوسی نیز شرکت داشت. علاوه بر این ها، فروغی آثار متعددی درباره ی تاریخ (به ویژه تاریخ ایران باستان) به رشته تحریر درآورده است.

۱۱- ماموریت برای وطنم

کتاب ماموریت برای وطنم اثر محمدرضا شاه پهلوی است. او در بخشی از این کتاب به تاریخ کهن ایران افتخار می کند، ایران را به عنوان کشوری غنی از فرهنگ و هنر به جهان بشریت معرفی می نماید و به برپایی نخستین پادشاهی ایران زمین در ۲۵۰۰ سال پیش توسط کوروش بزرگ افتخار می کند. محمدرضا شاه همچنین در این کتاب از گفتمان و هم ذات پنداری میان ایرانیان و کشورها و مردم جهان از آسیای شرقی تا آمریکای شمالی را خصوصاً در باب جشن های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی ایران و جشن هنر شیراز ارائه کرده است.

۱۲- استقرار دیکتاتوری رضاخان در ایران

نویسنده: ا.س. ملیکف، مترجم: سیروس ایزدی. این کتابی است درباره یکی از مهمترین دوره های تاریخ ایران و روزگاری که ستیز قشرهای گوناگون طبقات استثمارگر کشور به استقرار دیکتاتوری رضاخان پهلوی انجامید. رویدادهایی که می آید، آنچنان که بسیاری از مؤلفان کنونی ایران آگاهانه و ناآگاهانه مدعی هستند، پی آمد «تلاش های قهرمانانه» یک فرد (رضاخان) نبوده است؛ این رویدادها زاییده شرایطی است چندین ساله، که در زمینه های اجتماعی و اقتصادی در ایران پدید آمده بود. شکست سیاسی داخلی و خارجی رضاشاه در سال ۱۹۴۱ (سوم شهریور ۱۳۲۰)، آبروی، شاه و نظامی را که در ایران بود برباد داد. هنگام جنگ دوم جهانی، و بویژه دوران پس از آن، ناخرسندی از فشار سنگین اقتصادی و سیاست تجاوزکارانه خارجی ایران که از شرکت در پیمان های جنگی و دریافت «باری» نظامی آمریکا سرچشمه می گرفت، در کشور اوج بافت.

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram