گزارش نقض حقوق زنان در شهریور ماه ۱۴۰۳

تهیه و تنظیم کنندگان : نغمه ظریف مقدم، فاطمه تیموری، شراره هادی‌زاده رئیسی، محمد گلستانجو

آگاهی بیشتر:

این گزارشات آماری از میان بیش از ٧۴ خبر که در طول شهریور ‌ماه ۱۴۰۳ تهیه شده است.

این گزارشات از سایت کمیته دفاع از حقوق زنان تهیه شده است که از رسانه‌های داخلی و خارجی مانند هه نگاو، هرانا، ایرنا، ایران وایر ، ایران وایر،رادیو زمانه ، اینترنشنال، کانون حقوق بشر ایران، کلمه، رادیو فردا، صدای آمریکا و کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی جمع‌آوری ‌گردیده است.

آمار فوق از گزارشات رسانه‌های داخلی و خارجی مورد تأیید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع‌آوری شده و عملاً نمی‌تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ در صد واقعیت‌های جامعه باشد.

همکارانی که در گردآوری این موارد خبری نقض حقوق زنان در شهریور ماه همکاری کردند: شراره هادی‌زاده رئیسی، پروین محمدی افقا، نازی جلالی، سونیا سوارکوب، سارا آسیابان، کوثر ولی زاده ، مریم رمضان پور، پوراندخت اسلامی، فهیمه تیموری، آیلین علی ویردیلویی، مهناز ترابی، نسرین جهانی گل شیخ ، نغمه ظریفی مقدم، نیکی قنبری، معصومه کریمی، فروغ آزدی، علیرضا قربانی، امیر پالوانه، محمد گلستان‌جو، میلاد طاهر آبادی ،می‌باشند.

اخبارعمومی

بی‌خبری از سرنوشت ۸ فعال زیست محیطی گیلانغرب و تلاش سپاه برای پرونده سازی علیه آنها

ماریا خانی، محسن اسفندیاری، آرش الفتی، جهانگیر آزادی، لطف‌الله پرویز، حمیدرضا رحیمیان، سلمان پرهان، محمد پرویز از فعالان مدنی و زیست‌محیطی گیلانغرب (گیَلان) که اواخر مرداد ماه توسط نیروهای اطلاعات سپاه دستگیر شدند کماکان با بلاتکلیفی در بازداشت بە سر می بردند. این افراد از همکاران کمپین جمع‌آوری امضا تحت عنوان کمپین “نجات زاگروس” بوده‌اند و شرکت فعالی در کنترل و مهار آتش‌سوزی‌های اخیر جنگل‌های منطقه داشته‌اند.لازم‌ بە ذکر است کە حساسیت نسبت بە فعالین مدنی، فرهنگی و زیست‌محیطی این شهر، بە دنبال مراسم نوروز سال جاری که با حضور بیش از ۳۰ هزار نفر برگزار گردید، شدت گرفته‌است.( ۲.شهریور.۱۴۰۳ هه‌نگاو)

قرار جلب به دادرسی فاطمه قلی‌پور، روزنامه‌نگار صادر شد

شعبه اول بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب تبریز کیفرخواست پرونده فاطمه قلی‌پور گنجه‌لو، روزنامه‌نگار، را صادر کرد. پرونده وی با صدور قرار جلب به دادرسی به دادگاه ارجاع داده شد. این روزنامه‌نگار در تاریخ نوزدهم تیرماه توسط پلیس فتا احضار و مورد بازجویی قرار گرفت. او پس از این بازجویی، با شکایت مرجع انتظامی به اتهام نشر اکاذیب در فضای مجازی، توسط شعبه مذکور احضار شد.( هرانا ۲.شهریور.۱۴۰۳)

وقفه پنج ماهه در طرح حمایت از مادران شیرده دهک‌های نیازمند

مجتبی احمدلو، مدیرکل بهداشت، بیمه‌های اجتماعی و درمان کمیته امداد گفته است پنج ماه است که اجرای طرح حمایت از مادران باردار و دارای کودک زیر دو سال در دهک یک تا پنج درآمدی متوقف شده است. او اعلام کرده بعد از پنج ماه وقفه از ابتدای امسال، به‌تازگی مقرر شده سهمیه فروردین و اردیبهشت‌ (با سرانه ماهانه ۳۵۰هزار تومان) در روزهای آینده و سهمیه خرداد نیز، طی هفته‌های آتی به حساب مادران واریز می‌شود.( ۵.شهریور.۱۴۰۳ ایران وایر )

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی منیژه خشنود پس از ۲۷ روز در بوکان

منیژه خشنود، شهروند اهل بوکان، از تاریخ دهم مرداد ماه ۱۴۰۳ تاکنون به مدت ۲۷ روز در بازداشت به سر می‌برد. انواده منیژه خشنود علیرغم پیگیری‌های مکرر از نهادهای امنیتی در بوکان و ارومیه، تاکنون از سرنوشت و محل نگهداری وی اطلاعی کسب نکرده‌اند. همچنین، این شهروند از دسترسی به وکیل و ملاقات با خانواده محروم مانده است. ( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ۶ شهریور ۱۴۰۳)

آزادی موقت گلاویژ محمدی‌ارشد پس از دو هفته بازداشت در ارومیه

گلاویژ محمدی‌ارشد، شهروند ۴۵ ساله اهل مهاباد، پس از دو هفته بازداشت در زندان مرکزی ارومیه، با تودیع وثیقه ۷۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت آزاد شد. محمدی‌ارشد در روز چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۳، هنگام بازگشت از محل کارش در مهاباد توسط نیروهای اداره اطلاعات این شهر بدون ارائه هرگونه برگه قضایی بازداشت شده بود.( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ۶ شهریور ۱۴۰۳)

مسئول بسیج دانش‌آموزی استان فارس: برای حجاب دانش‌آموزان برنامه داریم

کاظم اسماعیلی، مسئول بسیج دانش‌آموزی استان فارس با تاکید بر حجاب اجباری برای دانش‌آموزان گفت قرار است این نهاد برنامه خود درباره عفاف و حجاب و جشن تکلیف دانش‌آموزان را تا سه ماه آینده انجام دهد. او افزود: ۳۵ تا ۴۰ هزار دانش‌آموز نیازمند در استان فارس وجود دارد.( ۸.شهریور ۱۴۰۳ ایران اینترنشنال)

شیدا آقاحمیدی، دانشجوی دانشگاه تهران به منع موقت از تحصیل محکوم شد

شیدا آقاحمیدی، دانشجوی دانشگاه تهران بابت مواردی همچون اخلال، ایجاد وقفه یا مزاحمت برای امور و برنامه‌های دانشگاهی، عدم رعایت شئون دانشجویی و عدم رعایت پوشش اسلامی به محرومیت از تحصیل به مدت دو نیمسال محکوم شده است. یک نیمسال از این محکومیت اجرایی و یک نیمسال دیگر تعلیقی عنوان شده است.( ۹.شهریور ۱۴۰۳ هرانا)

یکتا میرزائی، دانشجوی دانشگاه تهران به منع موقت از تحصیل محکوم شد

یکتا میرزائی دانشجوی دانشگاه تهران به محرومیت از تحصیل محکوم شد. این دانشجوی رشته جامعه شناسی ضمن انتشار این خبر اعلام کرد که بنابر حکم کمیته انضباطی دانشگاه، به دلیل عدم رعایت حجاب، عدم‌ رعایت شئونات دانشجویی و توهین به شعائر و مقدسات ملی یا اسلامی به محرومیت از تحصیل به مدت دو نیمسال محکوم شده است. یک نیمسال از این محکومیت اجرایی و یک نیمسال دیگر تعلیقی عنوان شده است.( ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ هرانا)

با حکم دیوان عدالت اداری؛ صحرا رضایی دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی اخراج شد

حکم اخراج صحرا رضایی، دانشجوی رشته روزنامه نگاری در دانشگاه علامه طباطبایی، توسط دیوان عدالت اداری تایید شد. رضا شفاخواه، وکیل دادگستری با انتشار مطلبی در این خصوص اعلام کرد: اعتراض به حکم اخراج خانم صحرا رضایی دانشجوی ترم هفتم روزنامه‌نگاری دانشگاه علامه طباطبایی که پیرو اعتراضات سال ۱۴۰۱ صادر شده بود، در دیوان عدالت اداری مورد پذیرش قرار نگرفت و رد شد. خانم رضایی، مهرماه سال گذشته طی حکمی از طرف دانشگاه علامه طباطبایی، از این دانشگاه اخراج شده بود.( دهم شهریور ۱۴۰۳)

علیرغم گذشت چهار هفته؛ تداوم اعتصاب مریم مهرابی در زندان دولت آباد اصفهان

او از روز پانزدهم مردادماه در اعتراض به حکم حبس صادره علیه خود، در زندان دولت آباد اصفهان دست به اعتصاب غذا زده است و اکنون پس از ۲۸ روز در شرایط جسمانی نگران کننده ای بسر میبرد؛ امری که افزایش نگرانی های خانواده او را در پی داشته است. مریم مهرابی در تاریخ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳، توسط نیروهای امنیتی در اصفهان بازداشت شد.او در تیرماه ۱۴۰۳ نیز در اعتراض به تداوم بلاتکلیفی خود در سلول انفرادی چندین روز دست به اعتصاب غذا زد که به وخامت حال جسمانی وی منجر شده بود.( ۱۱شهریور ۱۴۰۳ هرانا)

محبوس شدن مادر و نوزاد در زندان اوین؛ بلاتکلیفی و شرایط نامناسب نگهداری نوزاد

یسرا عارف و نوزادش به مدت پنج ماه در یک سلول انفرادی بدون نور کافی و تهویه مناسب محبوس بودند. این شرایط باعث شده است که نوزاد با مشکلات تغذیه‌ای، روانی و بهداشتی متعددی مواجه شود.در تاریخ ۱۷ مرداد ۱۴۰۳، این مادر و نوزاد به بند زنان زندان اوین منتقل شدند. اما شرایط زندان همچنان برای نگهداری یک نوزاد مناسب نیست و احتمال ابتلای نوزاد به بیماری‌های مختلف وجود دارد.یسرا عارف و همسرش در پاکستان بازداشت شدند و پس از آن به ایران منتقل شدند. تاکنون از اتهامات مطروحه علیه این زن اطلاعاتی در دست نیست. ( ۱۴شهریور ۱۴۰۳ کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی)

ماموران امنیتی به خانواده آرزو بدری گفته‌اند اجازه ملاقات با او را ندارند

آرزو بدری، زن جوانی که در ارتباط با حجاب اجباری هدف اصابت گلوله پلیس قرار گرفت و امیدی به راه رفتن دوباره ندارد، همچنان تحت کنترل ماموران امنیتی است و خانواده‌اش هم با دستور فرماندهی انتظامی مازندران از ملاقات با او منع شده‌اند.بر اساس این اطلاعات، مسئولان دفتر فرماندهی انتظامی مازندران با خانواده آرزو بدری تماس گرفته و به آن‌ها گفته‌اند که اجازه ملاقات با آرزو را ندارند و بر روی خودروی آن‌ها دستگاه ردیاب جی‌پی‌اس نصب شده است. ( ۱۴شهریور ۱۴۰۳ ایران‌اینترنشنال)

مطهره گونه‌ای، دانشجوی محروم از تحصیل: زندگی‌ام را جهنم کردند، گفتند نباید ایران بمانی

مطهره گونه‌ای فعال دانشجویی محکوم به تعلیق و تبعید، می‌گوید محرومیتش از تحصیل در دانشگاه تهران وارد دومین سال شد.او در جریان اعتراضات سراسری زن، زندگی، آزادی روز ۴ مهرماه ۱۴۰۱ بازداشت و پس از مدتی به ۲۴ ماه محرومیت از تحصیل و تبعید به دانشگاه علوم پزشکی اردبیل محکوم شد. پس از اعتراضات سراسری زن،زندگی،آزادی، فشار بر دانشجویان و سرکوب و آزار و اذیت آنها به ویژه دانشجویان زن، شدت بیشتری گرفت. عده زیادی از دانشجویان بازداشت و یا از تحصیل تعلیق شدند و استادانی که از آنها حمایت کرده بودند نیز به سرنوشتی مشابه دچار شدند.( ۱۶ شهریور ۱۴۰۳ صدای آمریکا)

جان باختن سارا دلدار بر اثر عفونت ناشی از اصابت گلوله در اعتراضات ۱۴۰۱

زندانی سیاسی سارا دلدار از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری۱۴۰۱، بعد از گذشت ۹ماه از آزادی مشروط بر اثر گسترش عفونت ناشی از وجود ساچمه در بدن و سرش روزشنبه ۱۷ شهریور در بیمارستان رشت فوت کرد.( کانون حقوق بشر ایران، ۱۹شهریورماه ۱۴۰۳)

رفع ممنوع الخروجی دو کارگردان ایرانی، ۱۴ ماه تجربه تلخی بود

بهتاش صناعی‌ها و مریم مقدم، دو کارگردان سینمای ایران، با انتشار متنی در اینستاگرام از رفع ممنوع‌الخروجی خود پس از ۱۴ ماه خبر دادند فیلم کیک محبوب من، ساخته بهتاش صناعی‌ها و مریم مقدم، بهمن ماه سال گذشته در حالی جایزه فیپرشی (جایزه هیات داوران منتقدان بین‌المللی) جشنواره برلین را از آن خود کرد که این دو کارگردان به دلیل ممنوع‌الخروجی امکان شرکت در این جشنواره را نیافتند. ( ۱۸شهریور ۱۴۰۳ ایران وایر)

تفتیش منزل خانواده حدیث نجفی، ادامه فشار بر بازماندگان اعتراضات ۱۴۰۱

روز یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳، منزل پدری حدیث نجفی، یکی از جان‌باختگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی مورد تفتیش قرار گرفت. در جریان این تفتیش، نیروهای امنیتی به کامپیوترها و تلفن‌های همراه اعضای خانواده دسترسی پیدا کرده و آن‌ها را مورد بررسی قرار دادند. افسون نجفی، خواهر حدیث نجفی، که در خارج از کشور زندگی می‌کند، اعلام کرده است که نیروهای امنیتی حکم جلب او را نیز به همراه داشته‌اند. حدیث نجفی، ۲۰ ساله، در جریان اعتراضات سراسری سال گذشته در کرج به ضرب گلوله نیروهای امنیتی جان خود را از دست داد. پیش از این نیز اعضای خانواده حدیث نجفی، از جمله پدر، مادر و خواهر و برادرهای او، بازداشت و پس از مدتی آزاد شده بودند. این اقدامات نشان‌دهنده ادامه فشار بر خانواده‌های جان‌باختگان اعتراضات و تلاش برای ایجاد رعب و وحشت در میان آن‌ها است. فعالان حقوق بشر بر لزوم توقف اینگونه اقدامات و رسیدگی به پرونده‌های جان‌باختگان اعتراضات تاکید دارند). کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ۱۸ شهریور۱۴۰۳)

پخشان عزیزی، وریشه مرادی، نرگس محمدی، محبوبه رضایی و پریوش مسلمی از حضور در دادسرای اوین خودداری کردند

صفحه اینستاگرام نرگس محمدی خبر داد که دادسراى امنیت زندان اوین شنبه ۱۷ شهریور برای پخشان عزیزی، وریشه مرادی، نرگس محمدی، محبوبه رضایی و پریوش مسلمی، پنج زندانى زن، احضاریه فرستاده اما این پنج زندانی یکشنبه ۱۸ شهریور از حضور در دادسرا خودداری کرده‌‌‌اند. زنان زندانی در اعتراض به صدور احکام اعدام، از جمله علیه پخشان عزیزی و شریفه محمدی و اجرای گسترده احکام اعدام در سراسر کشور، دو بار در حیاط اوین دست به تجمع اعتراضی زدند و دادستانی و زندان در اقدامی بی‌سابقه شمار زیادی از زندانیان زن را یک تا سه ماه از تماس و ملاقات ممنوع کردند. احضار پنج زندانى سیاسی زن به دادسرا آخرین اقدام در این چارچوب است که این پنج زندانی از آن سر باز زده‌اند.( رادیو زمانه ۱۹ شهریور ۱۴۰۳)

صدف حیدری و شقایق اکبری به محرومیت از تحصیل محکوم شدند

مسئولان انضباطی دانشگاه‌های تبریز و تربیت مدرس تهران دو دانشجوی این دانشگاه‌ها به نام‌های صدف حیدری و شقایق اکبری را به ترتیب به دو و چهار نیمسال محرومیت از تحصیل محکوم کردند. به گزارش کانال دانشجویان متحد صدف حیدری، دانشجوی ورودی ١۴٠٠ دانشگاه تبریز به اتهام نشر یک شعر در استوری اینستاگرام همزمان با روز مرگ ابراهیم رئیسی به دو نیمسال محرومیت از تحصیل محکوم شد. شقایق اکبری با اتهام ارتکاب اعمالی بر ضد نظام جمهوری اسلامی در فضای مجازی به چهار ترم محرومیت از تحصیل با احتساب سنوات محکوم شد. (رادیو زمانه ۲۰ شهریور ۱۴۰۳)

ارگان رسمی قوه قضائیه مرگ سارا دلدار بر اثر تشدید بیماری در زندان را تکذیب کرد

به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از مرگ سارا دلدار، زندانی سیاسی سابق اهل رشت، به‌دلیل عفونت‌های ناشی از جراحات گلوله‌های ساچمه‌ای و تشدید مشکلات جدی کبدی و کلیوی در زندان، خبرگزاری رسمی قوهٔ قضائیه این گزارش‌ها را رد کرد.و مدعی شدوی هنگام ورود به زندان لاکان رشت هیچ‌گونه آسیب بدنی، جراحت و یا جای زخم‌های ساچمه روی بدن نداشته واین مهم در صورتجلسه رسمی ثبت و ضبط شده است.بر اساس توضیحات یکی از همبندی های سابق سارا دلدار، وی به‌دلیل نداشتن وثیقه، بیش از شش ماه در زندان لاکان رشت محبوس بود و پس از آزادی، به‌دلیل عدم رسیدگی پزشکی با ضعف جسمانی، بزرگ شدن طحال، اِدِم و آسیت تا نارسایی کبد و کلیه و اضافه شدن عفونت ساچمه‌های باقیمانده در بدن روبرو شد و جان باخت( رادیو فردا ۲۱ شهریور ۱۴۰۳)

شکایت دختر نوجوان زخمی‌شده به‌ دست گشت ارشاد به جایی نرسیده است

مریم عباسی مادر یکی از دختران نوجوانی که تیرماه امسال در تهران در ارتباط با حجاب اجباری با ضرب‌ و شتم شدید مأموران بازداشت شد، در گفت‌وگویی تازه خبر داد که با گذشت دو ماه و نیم از این واقعه، مسئولان حتی جلسه دادگاه این پرونده را نیز برگزار نکرده‌اند.او همچنین خبر داد که دخترش( نفس) از آن زمان دچار اضطراب و استرس شدید شده و افزود که دخترش از خانه بیرون نمی‌رود و مدام از من می‌خواهد از ایران برویم.( رادیو فردا ۲۲ شهریور ۱۴۰۳)

فشار بر فعالان صنفی معلمان کُردستان در آستانه سالگرد جنبش ژن ژیان ئازادی

در آستانه دومین سالگرد جنبش ژن، ژیان، ئازادی چهارده فعال صنفی عضو انجمن صنفی معلمان کُردستان، شاخه سنندج، توسط نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران احضار شده‌اند. فاطمه زندکریمی، نسرین کریمی، صلاح حاجی‌ میرزایی، فیصل نوری، مجید کریمی ، رضا طهماسبی، شهریار نادری، بهزاد قوامی، محمدرضا مرادی، آرام ابراهیمی، صادق کنعانی، رزگار حیدری، غیاث نعمتی و کوروش عزتی امینی ،این چهارده فعال صنفی معلمان میباشند که بابت اتهاماتی شامل تبلیغ علیه جمهوری اسلامی ایران، اخلال در نظم عمومی و اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور برای روز ۲۴شهریور یک روز قبل دومین سالگرد قتل مهسا امینی به مراجع قضایی احضار شده‌اند.(۲۳ شهریور ۱۴۰۳ هه‌نگاو )

بازگشت زهرا دادرس به زندان لاکان رشت با پایان ایام مرخصی

روز دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳، زهرا دادرس با پایان ایام مرخصی به زندان لاکان رشت بازگشت. خانم دادرس در تاریخ هفتم شهریورماه، برای انجام کارهای درمانی به مرخصی اعزام شده بود. زهرا دادرس، فعال حقوق زنان در مرداد ۱۴۰۲، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در مهرماه همان سال با تودیع وثیقه از زندان لاکان رشت آزاد شد. وسرانجام حکم اوحکم در تاریخ هشتم خردادماه سال جاری توسط شعبه یازده دادگاه تجدیدنظر استان گیلان به ریاست قاضی محمدصادق ایران عقیده تایید شد. بر اساس حکم صادره، زهرا دادرس از بابت اتهامات عضویت در گروه و اجتماع و تبانی با هدف برهم زدن امنیت ملی به ۶ سال و یک ماه و ۱۷ روز حبس محکوم شده است. زهرا دادرس روز چهارشنبه بیستم تیرماه امسال پس از حضور در شعبه اجرای احکام کیفری بازداشت و به زندان لاکان رشت منتقل شد.(۲۶ شهریور ۱۴۰۳ هرانا )

رئیس دیوان‌عالی: با خبرنگاری که به گشت ارشاد طعنه زد برخورد شود

محمدجعفر منتظری، رئیس دیوان عالی کشور خطاب به مسعود پزشکیان، رئیس جمهور گفته است: روز گذشته خانمی با وضعیت نامناسب پوششی به گشت ارشاد طعنه زد. اگر قرار است با گشت ارشاد برخورد شود، با آن فرد هم برخورد شود. او گفته است: وقتی آن خانم با آن وضع نامناسب حجاب صحبت می‌کنند، توقع است که رئیس جمهور موضع صحیحی اتخاذ کند. اشاره او به مریم شبانی، خبرنگار و عضو تحریریه مجله اندیشه پویا است که در نشست خبری رئیس جمهور که روز دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ برگزار شد، قبل از پرسیدن سوالش به مسعود پزشکیان گفت از کوچه و پس کوچه ها عبور کرده تا گیر گشت ارشاد نیفتد. پزشکیان در پاسخ گفت: باز هم گشت ارشاد اذیت می‌کند؟ قرار نبود ادامه دهند، پیگیری می‌کنم. (۲۷ شهریور ۱۴۰۳ ایران وایر)

حکم سکینه ملکی توسط دیوان عدالت اداری نقض شد

حکم اخراج سکینه ملکی، دبیر آموزش و پرورش و فعال صنفی معلمان در استان گیلان توسط شعبه ۲۵ تجدیدنظر دیوان عدالت اداری نقض و پرونده وی جهت رسیدگی مجدد به شعبه هم عرض ارجاع داده شد. خانم ملکی به دلایلی همچون شرکت در اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، مشارکت در تحصن معلمان در وهله زمانی مذکور، اظهار نظر در جلسه اولیا و مربیان در خصوص عملکرد مدیر مدرسه در قبال ورود نیروهای امنیتی به محیط آموزشی در جریان اعتراضات سراسری، شعارنویسی، ارسال گزارش به رسانه های خارج از کشور، ارتباط با گروه های مخالف نظام، انتشار محتواهایی در رابطه با اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ در فضای مجازی، عضویت در گروه ها و کانال های مجازی مخالف حکومت، کشف حجاب، توهین به بنیان‌گذار و همچنین رهبر جمهوری اسلامی، به اخراج از وزارت آموزش و پرورش محکوم شده بود.(۲۸ شهریور ۱۴۰۳ هرانا )

اعزام اضطراری رضوانه احمدخان بیگی، زندانی سیاسی باردار، به مرخصی از زندان اوین

روز چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳، رضوانه احمدخان بیگی که در زندان اوین به سر می‌برد، برای زایمان به مرخصی ۱۰ روزه اعزام شد. این در حالی است که همسر وی، بهفر لاله‌زاری، نیز در زندان به سر می‌برد و با بازگشت رضوانه احمدخان بیگی به زندان، نوزاد آنها بدون سرپرست خواهد ماند.(۲۹ شهریور ۱۴۰۳ کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی )

خانواده نیکا شاکرمی: مأموران راه‌های منتهی به محل دفن نیکا را مسدود کرده اند

همزمان با فرا رسیدن دومین سالروز جان‌ باختن نیکا شاکرمی، نوجوان معترض، در جریان اعتراضات زن زندگی آزادی، اعضای خانواده‌اش از بستن راه‌های منتهی به گورستان محل دفنش خبر می‌دهند. مأموران حتی اجازه ورود خانواده نیکا به قبرستان و حضور بر سر مزار او را هم نمی‌دهند. همزمان با دومین سالروز جان‌ باختن مهسا ژینا امینی نیز شرایط مشابهی بر گورستان آیچی سقز که محل دفن اوست حاکم شد و مأموران مانع خروج اعضای خانوادهٔ او برای حضور بر سر مزار و گرامیداشت یاد این زن جوان شدند.(۲۹ شهریور ۱۴۰۳ رادیو فردا)

نگار میثاقیان، شهروند بهائی تفهیم اتهام شد

نگار میثاقیان، شهروند بهائی که در بازداشت بسر میبرد، در شعبه ۱۴ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شیراز تفهیم اتهام شد.در جریان این جلسه که روز پنجشنبه ۲۹ شهریورماه در شعبه ۱۴ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شیراز به ریاست بازپرس خسروانی برگزار شد، به خانم میثاقیان اتهاماتی از جمله تبلیغ علیه نظام تفهیم شد. (۲۹ شهریور ۱۴۰۳ هه‌نگاو )

آخرین وضعیت هستی حسین‌پناهی پس از عمل جراحی مغز

هستی حسین‌پناهی، دانش‌آموز مجروح اعتراضات سال ۱۴۰۱ که روز جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ بار دیگر تحت عمل جراحی مغز قرار گرفته بود، شش ساعت پس از انجام عمل به هوش آمد. به گفته پزشکان معالج هستی حسین پناهی، این نوجوان باید به مدت چند روز بستری و تحت مراقبت قرار داشته باشد زیراشانت مغزی دیر برای او به کار گذاشته شده بود. از همین‌رو حالا با مشکل مواجه شده است وآب اطراف مغز راتخلیه نمیکرده است. (۳۰ شهریور ۱۴۰۳ ایران وایر )

احضاربه دادگاه

دادسرای اصفهان ۱۰ زن بهائی را احضار کرد

دادسرای عمومی و انقلاب اصفهان با ارسال ابلاغیه‌ای در روز ۱۹ شهریور ۱۰ زن بهائی ساکن اصفهان به نام‌های ندا بدخش، آرزو سبحانیان، یگانه روح‌بخش، مژگان شاهرضایی، پرستو حکیم، یگانه آگاهی، بهاره لطفی، شانا شوقی‌فر، نگین خادمی و ندا عمادی را احضار کرد واز این زنان خواسته است که دوم مهرماه سال جاری جهت رسیدگی به اتهامات انتسابی در این دادسرا حاضر شوند. اتهام ذکرشده در این ابلاغیه چنین عنوان شده است: انجام فعالیت آموزشی انحرافی مغایر با موازین و عقاید دین مبین اسلام از طریق ترویج و آموزش عقاید فرقه ضاله بهائیت بین مسلمانان و همکاری با گروه‌های متخاصم (بیت‌العدل) علیه نظام جمهوری اسلامی ایران. شعبه ۱۸ بازپرسی دادسرای اصفهان ۱۴ مردادماه کیفرخواست پرونده این شهروندان را صادر کرده بود. ( رادیو زمانه ۲۲ شهریور ۱۴۰۳)

احکام صادره

صدور حکم یکسال حبس برای یکی از زنان بلوچ بازداشت شده در اعتراضات ۱۴۰۱

الهام استادی، زن معترضی که در جریان اعتراضات سیستان و بلوچستان بازداشت شده بود، روز سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۳، از سوی شعبه دو دادگاه انقلاب زاهدان، به یک سال حبس تعزیری محکوم شده است.( ایران وایر۲ شهریور ۱۴۰۳)

شکیلا منفرد به حبس و شلاق محکوم شد

خانم منفرد از بابت اتهام تخریب اموال عمومی (شکستن شیشه میز دادسرای ناحیه هشت) به شش سال و هفت ماه حبس و از بابت اخلال در نظم و آسایش عمومی به یک سال حبس و ۱۰ ضربه شلاق محکوم شده است. گشایش این پرونده علیه شکیلا منفرد، با شکایت خانم شقاقی، معاون دادستان صورت گرفته است. مورخ سوم مردادماه سال جاری، کیفرخواست این زندانی سیاسی در رابطه با پرونده مذکور، توسط دادسرای ناحیه هشت تهران با اتهامات تخریب اموال عمومی و اخلال در نظم و آسایش عمومی صادر شد. ( هرانا۱۱شهریور ۱۴۰۳)

جهت اطلاعات بیشتر در لینک زیر قابل مشاهده است:

https://zanan.bashariyat.org

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram