اطلاعیه ۱۶۰۱ کمیته دفاع از حقوق اقوام و ملل ایرانی

۱۹ شهریور  روز جهانی جلوگیری از خودکشی

هر ساله روز دهم سپتامبر برابر با ۱۹ شهریور جهت افزایش آگاهی از خطرات خودکشی نامگذاری شده است. این روز در سال را با شعار  ایجاد امید از طریق اقدام تعیین کرده اند. خودکشی یک اپیدمی در حال افزایش که متاسفانه همه گروه‌های سنی، جنسیت‌ها و اقشار اجتماعی را تحت تأثیر قرار داده است. این اقدام عامل اصلی مرگ‌ومیر افراد ۱۵ تا ۲۹ ساله است. هر ۴۰ ثانیه در جهان یک خودکشی منجر به مرگ گزارش می‌شود؛ یعنی سالانه حدود ۸۰۰ هزار تا یک میلیون نفر در سراسر جهان تخمین زده می‌شود. این آمارها برمبنای آمار مرگ و میر میباشد و تعداد آمار اقدام به خودکشی  حدود ۲۵ برابر آمار مرگ‌ومیر ناشی از آن است.

آمار و علل خودکشی در ایران:

بر اساس آمارهای موجود، روزانه بیش از ۱۳ نفر در ایران خودکشی می‌کنند که  بیشتر در میان افراد ۱۵ تا ۳۵ ساله دیده میشود , میزان آن طی دهه گذشته بیش از ۴۰ درصد افزایش یافته است. بر اساس آمار ثبت شده در پزشکی قانونی در سال ۱۴۰2، حدود 7۰۰۰ مورد خودکشی ثبت شده است یعنی از هر 100 هزار نفر 8 نفر خودکشی کرده اند. علل اصلی خودکشی ها به مشکلات اقتصادی، بیماری‌های روانی، جبر فرهنگی و عوامل اجتماعی و سیاسی برمیگردد.

عوامل اجتماعی و سیاسی :

فشارهای اقتصادی: افزایش نرخ تورم, نابرابری اقتصادی و متعاقبا بیکاری و فقر

سرکوب سیاسی: زندانیان سیاسی و معترضان به دلیل فشارهای روانی و شکنجه در زندان‌ها  ,گزارش‌ها حاکی از افزایش اعدام‌ها و شکنجه‌های سیستماتیک در زندان‌های ایران است

شکنجه و فشارهای روانی : بسیاری از زندانیان سیاسی به دلیل شکنجه‌های جسمی، روحی و روانی، به خودکشی روی می‌آورند. شکنجه‌های سیستماتیک در زندان‌های ایران، جهت گرفتن اعتراف اجباری یا پرونده سازی مرسوم است.لازم به ذکر است که افزایش آمار اعدام در ایران بی تاثیر در آمار خودکشی نیست.

فقدان حمایت‌های اجتماعی : نبود سیستم‌های حمایتی مناسب برای افراد در معرض خطر، از جمله مشاوره‌های روان‌شناختی و خدمات اجتماعی، می‌تواند منجر به افزایش خودکشی شود ..

این عوامل و آمارها نشان‌دهنده وضعیت بحرانی خودکشی در ایران است

راهکارهایی برای کاهش این پدیده نگران‌کننده:

. افزایش دسترسی به خدمات مشاوره و روان‌درمانی.

. تقویت شبکه‌های حمایتی اجتماعی.

. آموزش مهارت‌های زندگی و مدیریت استرس به جوانان و نوجوانان.

. تشویق به گفت‌وگو در خصوص مشکلات فردی مرتبط با مشکلات روانی.

.افزایش آگاهی عمومی درباره خودکشی و راه‌های پیشگیری از آن

ایجاد شغل و رفاه اجتماعی .

ارائه آموزش‌های لازم به خانواده‌ها، دوستان و جامعه برای شناسایی علائم هشداردهنده و ارائه حمایت‌های لازم.

اعلامیه جهانی حقوق بشر :

ماده ۳: حق حیات برای همه

ماده ۵: شکنجه ممنوع

ماده ۲۲: حق امنیت اجتماعی

ماده ۲۴: حق استراحت و فراغت

ماده ۲۸: حق دنیای زیبا و آزاد برای همه

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram