گزارش نقض حقوق کودک و نوجوان مرداد ماه ۱۴۰۳

تهیه و تنظیم کنندگان : کوثر ولی‌زاده، محمودرضا صالحی، فهیمه تیموری، سونیا سوارکوب

آگاهی بیشتر:

این گزارشات آماری از میان بیش از120 خبر که در طول مرداد ماه  ۱۴۰۳ تهیه شده است.

این گزارشات از سایت کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان تهیه شده است که از رسانه‌های داخلی و خارجی مانند ایسنا، مشرق‌نیوز، رکنا، رادیوزمانه، هرانا، ایرنا، ایلنا، رادیو صدای آمریکا، رادیو بی‌بی‌سی، ایران، قطره، رادیو فردا، سازمان حقوق بشر ایران، باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری مهر، خبرگزاری خراسان، روزنامه قانون، تسنیم و کمپین فعالان بلوچ جمع‌آوری ‌گردیده است.

آمار فوق از گزارشات رسانه‌های داخلی و خارجی مورد تأیید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع‌آوری شده و عملاً نمی‌تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ در صد واقعیت‌های جامعه باشد.

همکارانی که در گردآوری این موارد خبری نقض حقوق کودک و نوجوان در مرداد ماه همکاری کردند: کوثر ولی‌زاده، امیررضا ولی‌زاده، مهناز ترابی، پریا ترابی، پروین محمدی‌افقا، سونیا سوارکوب، لیلا باستانی‌نوشهر، امیر پالوانه،آیلین علیوردیلویی، محمودرضا صالحی، فهیمه تیموری، سید‌سعید نوروزی‌زاده، نسرین جهانی گلشیخ می‌باشند.

اخبار عمومی

 4 علت بروز پای پرانتزی در افراد

پای پرانتزی در کودکان تا حدودی طبیعی است و معمولا با رشد کودک اصلاح می‌شود اما اگر این مشکل به دلیل کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن ایجاد شود، می‌تواند به مرور زمان منجر به مشکلات جدی‌تری در ساختار استخوان‌ها و مفاصل شود.بدشکلی پرانتزی یک حالت نادرستی در اطراف زانو هست که افراد، در هر سنی ممکنه به این عارضه دچار بشن. این عارضه با نام‌ها و اصطلاحات پزشکی رایج دیگه ای نیز شناخته میشه، از جمله ساق باندی (یا کجی) ساق پا، سندروم پرانتزی، پاهای خمیده، بدشکلی واروس، ژنو واروم و تیبیا وارا. پرانتزی بودن پا در کودکان یکی از علائمیه که نشون میده کودک ممکنه مبتلا به کوتولگی باشه. (رکنا ۱ تیر۱۴۰۳ )

برنامه‌های تفریحی برای کودکان کار در تهران

محمد نقیب در مورد  آخرین وضعیت ساماندهی کودکان کار و خیابان در شهر تهران با بیان اینکه یکی از محورهای مهم سازمان خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران موضوع کودکان کار در شهر تهران است، گفت: در این سازمان برای کودکان کار برنامه‌های مختلفی در حوزه آموزشی، تفریحی و… پیش بینی شده است و بر اساس برنامه ریزی‌ها تا پایان تابستان برنامه‌های تفریحی متعددی برای این کودکان داریم تا تابستان پرنشاطی داشته باشند.وی با بیان اینکه برای نشاط کودکان کار برنامه‌ریزی‌های مختلفی شده؛ بگونه‌ای که بازدید از موزه‌های شهر تهران، باغ وحش ارم، پل طبیعت و… در نظر گرفته شده و امید است این برنامه‌ها در آموزش و غنی سازی اوقات فراغت کودکان نیز موثر باشد. (رکنا ۱ تیر۱۴۰۳ )

چه تعداد شیرخشک مشمول یارانه است؟

گزارش مشرق، علیرضا رستمی گفت: از سال گذشته سازمان غذا و دارو نسبت به اصلاح سیاست‌های ارزی شیرخشک های رگولار و رژیمی اقدام کرد.وی افزود: بدین منظور برای برداشتن بار هزینه اضافی از دوش مردم، قرار شد یارانه از کارخانه به مصرف کننده نهایی تعلق بگیرد.رستمی با اشاره به همراهی بیمه سلامت برای پرداخت مابه‌التفاوت نرخ شیرخشک یارانه‌ای، گفت: بر همین اساس، تا ۱۰ عدد شیرخشک برای کودکان زیر دو سال به صورت یارانه‌ای به خانواده‌ها عرضه می‌شود.وی افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد میانگین شیرخشک مصرفی کودکان زیر دو سال در هر ماه ۸ قوطی است که تا ۱۰ قوطی شامل یارانه می‌شود. برای تهیه بیشتر از این تعداد، محدودیتی وجود ندارد، اما شامل یارانه نمی‌شود.رستمی در واکنش به این سوال که آیا داروخانه‌ها در توزیع شیرخشک یارانه‌ای دچار تخلف می‌شوند، گفت: ممکن است برخی داروخانه‌ها از عرضه شیرخشک یارانه‌ای امتناع کنند که تعداد آنها خیلی اندک است و کمتر از نیم درصد داروخانه‌ها دچار چنین تخلفی می‌شوند. (شرق۱ تیر۱۴۰۳ )

گزارشی از آخرین وضعیت ادریس آلی، کولبر محکوم به اعدام

ادریس آلی، کولبر اهل سردشت در زندان ارومیه بسر میبرد. آقای آلی حدود سه ماه پیش توسط ماموران اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و سپس به بند سیاسی زندان ارومیه منتقل شد. وی پس از طی شدن مراحل بازجویی توسط شعبه سوم دادگاه انقلاب ارومیه از بابت اتهام جاسوسی برای اسرائیل به اعدام محکوم شد. پس از اعتراض به حکم صادره، پرونده این شهروند به دیوان عالی کشور ارسال شده است. آقای آلی در مراحل بازجویی و محاکمه از حق داشتن وکیل انتخابی محروم بوده است.: ادریس ساکن منطقه ای محروم و توسعه نیافته ای است که به اجبار برای امرار معاش و تامین مایحتاج خانواده خود به شغل کاذب کولبری روی آورد. او در مراحل بازجویی تحت اعترافات اجباری به ظن همکاری با اسرائیل، به جاسوسی متهم شد. (هرانا ۱ تیر۱۴۰۳ )

۸۳۰۰ مدرسه در کشور در دست ساخت است

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: ۸۳۰۰ مدرسه در کشور در دست ساخت است.حمیدرضا خان محمدی، امروز(دوم تیر) در کرمانشاه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه هم اکنون  ۸۳۰۰ مدرسه در کشور در دست ساخت است، ابراز امیدواری کرد:  تا پایان سال کار ساخت ۲۲۰۰ مدرسه به اتمام برسد.وی با بیان اینکه میانگین سرانه فضای آموزشی مدارس کشور به ازای هر دانش آموز ۵.۲۸ سانتیمتر است، گفت: این عدد در سال تحصیلی جدید بیشتر خواهد شد. (هرانا ۲تیر۱۴۰۳ )

برگزاری اردوی غیرفنی دختران کشتی‌گیر برای بودجه اضافه و ارسال عکس

منابع ایران‌وایر در فدراسیون کشتی می‌گویند که علی‌رضا دبیر، رییس این فدراسیون، با دو هدف گرفتن بودجه بیشتر و جلب نظر اتحادیه جهانی کشتی اردوی آماده‌سازی کشتی‌گیران زن را به‌صورت نمایشی برگزار کرده است.منبع ایران‌وایر در این فدراسیون به فهرست دعوت‌شدگان در اوزان مختلف اشاره کرده و گفته است: تاکنون در تاریخ کشتی جهان سابقه نداشته که در هر وزن، تنها یک نفر را برای اردوی آماده‌سازی دعوت کنند. از هر وزن فقط یک زن به این اردو دعوت شده و دخترهای کشتی‌گیر چون حریف تمرینی ندارند، فنون را روی حریفانی با وزن‌های بالاتر و پایین‌تر تمرین می‌کنند. این منبع آگاه همچنین به ایران‌وایر می‌گوید که برای انتخاب برخی مربیان این تیم، معیارهای غیرفنی ملاک اول بوده است. (ایران‌وایر۴تیر۱۴۰۳ )

ابعاد حقوقی و روانشناختی کودک آزاری بررسی می‌شود

نشست بررسی حقوقی و روانشناختی کودک آزاری، چالش‌ها و راهکارها از سری نشست‌های گروه پژوهش مطالعات زنان و خانواده پژوهشکده علوم اجتماعی برگزار می‌شود. در این نشست اسماعیلی ناصری هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به موضوع علل و پیامدهای روان شناختی کودک آزاری می‌پردازد. همچنین سپیده میرمجیدی از اساتید پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نیز در خصوص بررسی قلمرو مصداقی کودک آزاری در گفتمان تقیینی ایران از منظر جرم شناسی به ارائه نظرات خود خواهد پرداخت. این نشست روز یکشنبه ۱۷ تیر از ساعت ۱۰ تا ۱۲ در سالن حکمت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می‌شود. علاقه مندان علاوه بر شرکت حضوری در این نشست می‌توانند به صورت بر خط از طریق لینک در جلسه شرکت نمایند. (خبرگزاری مهر ۱۰تیر۱۴۰۳ )

نجات دختربچه گم‌شده پس از ۹ ساعت تلاش هلال‌احمر در سربیشه

ثانی، رئیس جمعیت هلال‌احمر شهرستان سربیشه گفت: طی تماس تلفنی اهالی روستای ماخونیک با مرکز کنترل و هماهنگی عملیات در ساعت ۲۱:۱۷ ۱۰ تیرماه، مبنی بر گم‌شدن دختر بچه ۳ ساله در روستای ماخونیک، بلافاصله تیم امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر سربیشه از پایگاه درح متشکل از ۳ نجاتگر به محل اعزام و عملیات جست جو با همکاری نیروهای انتظامی و اهالی روستا برای نجات جان این کودک آغاز شد. وی در ادامه افزود: با توجه به تاریکی شب و عدم دید کافی، عملیات جست‌وجو ادامه و در طلوع صبح امروز ۱۱ تیرماه، با اضافه شدن تیم آنست (سگ‌های زنده یاب) عملیات جست‌وجو، با سرعت بیشتری ادامه یافت. ثانی خاطرنشان کرد: با تلاش تیم امداد و نجات و آنست استان و همچنین نیروی انتظامی، نیروهای محلی و اهالی روستا، دختر بچه ۳ ساله مفقودی بعد از ۹ ساعت تلاش مداوم پیدا و در صحت و سلامتی کامل تحویل خانواده‌اش شد. (خبرگزاری مهر ۱۱ تیرماه ۱۴۰۳)

ابعاد حقوقی و روانشناختی کودک آزاری بررسی می‌شود

نشست «بررسی حقوقی و روانشناختی کودک آزاری، چالش‌ها و راهکارها» از سری نشست‌های گروه پژوهش مطالعات زنان و خانواده پژوهشکده علوم اجتماعی برگزار می‌شود. در این نشست اسماعیلی ناصری هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به موضوع علل و پیامدهای روان شناختی کودک آزاری می‌پردازد. همچنین سپیده میرمجیدی از اساتید پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نیز در خصوص بررسی قلمرو مصداقی کودک آزاری در گفتمان تقیینی ایران از منظر جرم شناسی به ارائه نظرات خود خواهد پرداخت. این نشست روز یکشنبه ۱۷ تیر از ساعت ۱۰ تا ۱۲ در سالن حکمت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می‌شود. علاقه مندان علاوه بر شرکت حضوری در این نشست می‌توانند به صورت بر خط از طریق لینک در جلسه شرکت نمایند.(خبرگزاری مهر ۱۱ تیر ماه ۱۴۰۳)

یک کودک بلوچ: «رأی‌دادن خیانت است»

در پی تحریم انتخابات از سوی شهروندان، تصویر منتشرشده نشان می‌دهد یک کودک بلوچ برگه‌ای را در دست گرفته که روی آن نوشته شده، «رأی بی رأی. رأی‌دادن خیانت است به خون شهدای وطن.» روی این برگه با درج شعار «مرگ بر خامنه‌ای»، تاکید شده، «رأی‌دادن یعنی تائید تمام ظلم‌ها، جنایت‌ها و قتل‌های این آخوندهای پلید از خدا بی‌خبر.»(کلمه ۱۴ تیر ماه ۱۴۰۳)

امکان بهره‌مندی دانش‌آموزان از مصوبه تک ماده برای ۴ درس نهایی

نتایج امتحانات نهایی دانش‌آموزان احتمالا فردا (۱۶ تیرماه) اعلام می‌شود این در حالیست که طبق مصوبه جدید شورای عالی آموزش و پرورش، چنانچه آخرین نمره دانش‌آموزی در ۴ عنوان درس نهایی از مجموع دروس پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم، حداقل ۷ و معدل کل آن نیز بیش از ۱۰ باشد (حدنصاب قبولی را در ۴ عنوان درسی نهایی کسب نکرده باشد) می‌تواند با استفاده از «تبصره» و یا همان تک ماده، قبول و فارغ‌التحصیل شود. (ایسنا ۱۵ تیر ماه ۱۴۰۳)

محرم بستر آموزش و فراگیری برای کودکان و نوجوانان است

از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، حامد علامتی روز ۱۶ تیر ۱۴۰۳ در ابتدای نشست شعرخوانی شاعران کودک و نوجوان آیینی-  که به مناسبت آغاز ماه محرم و در آستانه‌ی روز شعر آیینی و روز ملی ادبیات کودک و نوجوان از سوی مدیریت آفرینش‌های ادبی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، ابتدا به حماسه ملت در انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و فرارسیدن ایام سوگواری ماه محرم را تسلیت گفت او در ادامه بیان کرد: مأموریت کانون، پرورش و تربیت کودکان و نوجوانان است. این مأموریت در دوره کودکی تعریف خاص خودش را دارد و در دوره نوجوانی هم اهداف خاص خودش را دنبال می کند. اما عامل اصلی تربیت چیست؟ خیلی خوب است ما این را بشناسیم. (رکنا ۱۷ تیرماه ۱۴۰۳ )

موانع اجرای فلسفه برای کودکان در آموزش  و پرورش

 عصر روز گذشته (دوشنبه ۱۸ تیرماه) اولین پیش نشست همایش ملی فلسفه برای کودکان «ضرورت ورود فلسفه‌ورزی با کودکان در مدارس» در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.سعید ناجی، دبیر علمی این همایش در ابتدای سخنانش از همه دانشجویان، دانش آموزان و تسهیلگران دعوت کرد تا در این نشست‌ها و همایش‌ها شرکت کنند چون درست است که مقاله علمی اهمیت دارد اما اولویت با صحبت‌ها و تجربه‌های این افراد است. آموزش و پرورش ما مشکلاتی دارد و حالا باید ببینیم که برای حل این مشکلات چه کارهایی باید انجام دهیم برای ادامه بحث می‌خواهم از شما بپرسم که به نظرتان سیستم آموزش و پرورش فعلی چه کارکرد عملی و نه نظری دارد؟ پس از پاسخ برخی از حضار به این سوال ناجی گفت: سیستم آموزش و پرورش فعلی مبتنی بر حافظه کوتاه مدت است برای همین بچه‌ها هرچه یاد می‌گیرند هفته بعد فراموش می‌کنند. بنابراین مسئله ما در این همایش و جلسات این است که کارکرد آموزش و پرورش را عوض کنیم. (خبرگزاری مهر ۱۹تیرماه ۱۴۰۳)

بوکسور همدانی ضربه مغزی شد

خانه بوکس همدان شاهد برگزاری مسابقات انتخابی استان بودیم که در یکی از این رقابت‌ها یاسین موسی‌خانی نوجوان ۱۷ساله  در حین مسابقه ضربه مغزی شد. هم‌اکنون این جوان بوکسور در کما قرار دارد.(رکنا ۱۹تبر ماه ۱۴۰۳

تهدید و تذکر به یک پرستار به دلیل آوازخوانی برای کودکان بیمار

شیما معظمی، پرستاری که ویدیوهایی از آواز خواندنش برای کودکان بستری در بیمارستان وایرال شده بود، اعلام کرد برای این ویدیوها تذکر گرفته و تهدید شده است.خانم معظمی در استوری در اینستاگرامش نوشت: نبودن من در این چند وقت دلایل زیادی داشت، که خوب مهمترینش برمی‌گردد به بیمارستان و تذکرهای کلامی و تهدیدهای نامحسوس که بعد از یک سال شروع شد. شیما معظمی، پرستار و هنرجوی آواز، در صفحه اینستاگرام خود ویدیوهایی از آواز خواندش برای کودکان در بیمارستان را منتشر می‌کند. این ویدیوها مورد توجه بسیاری از کاربران در فضای مجازی قرار گرفت و بارها بازنشر شد.(ایران وایر ۲۰تیرماه ۱۴۰۳)

رییس شورای فرهنگی اجتماعی خانواده و زنان: باید به فرزندان مدیریت شهوت بیاموزیم

فهیمه فرهمندپور، رییس شورای فرهنگی اجتماعی خانواده و زنان، گفت: «مدیریت شهوت را باید به فرزندان بیاموزیم و گرنه سخن گفتن از زیست عفیفانه به یک شکل خاص یک خطای راهبردی است.» او افزود: «شهوت و عفت یک مفهوم یکپارچه است و نظام تربیتی باید به این‌ها در کنار هم جهت دهد. (اینترنشنال ۲۰تیرماه ۱۴۰۳)

اختصاصی؛ جزئیات جدید از مرگ محدثه خاکپور، فوق تخصص کودکان

ایشان از ۱۰ روز  تب و گاستروانتریت داشتند اما در قوچان مجبور به گذراندن شیفت‌های خودشان و همچنین شیفت‌های همکارانشان که در مرخصی بودند، شدند. به گفته این منبع مطلع خانم خاکپور در این ۱۰ روز بارها به همکاران و همچنین گروه بیمارستان اعلام کردند که بسیار حالم بد است و شیفت‌ها را خودتان بیایید. مادر ایشان بارها با همکارانشان تماس تلفنی گرفتند و درخواست کمک کردند که دخترم مریض هست و باید به مشهد بیاید و استراحت کند، اما متاسفانه کسی کمک نکرد. آخرین پیام محدثه خاکپور در گروه تلگرامی کارکنان بیمارستان می‌گوید: سی ار پی من ۲۰۰ شده، دارم می‌میرم، من نمی‌تونم شیفت‌هاتون رو بیام. اداره بهداشت و درمان قوچان در اطلاعیه نوشته بود: وی با توجه به بیماری و علی رغم توصیه مسوولان مبنی بر استفاده از مرخصی استعلاجی، از باب وظیفه شناسی اصرار داشته‌اند که در شیفت‌های مقرر شخصاً حضور داشته باشند. محدثه خاکپور، دکتر فوق تخصص نوزادان در حال گذراندن دوران طرح خود در شهر قوچان بود که درگذشت.(ایران‌وایر۲۰تبر ماه ۲۴۰۳)

مخفی شدن پسر بچه گم شده در زیر بوته های تمشک

پسربچه 4ساله‌ای به نام مجتبی در جنگل‌های ناهارخوران گرگان در شبکه‌های اجتماعی دست به‌دست شد، جست‌وجوی تیم‌های امدادی و مأموران انتظامی برای یافتن کودک گمشده آغاز شد بود زیر بوته‌های تمشک پیدا شد .(رکنا۲۲تیر ماه ۲۴۰۳)

رییس شورای فرهنگی اجتماعی خانواده و زنان: باید به فرزندان مدیریت شهوت بیاموزیم

فهیمه فرهمندپور، رییس شورای فرهنگی اجتماعی خانواده و زنان، گفت: مدیریت شهوت را باید به فرزندان بیاموزیم و گرنه سخن گفتن از زیست عفیفانه به یک شکل خاص یک خطای راهبردی است. او افزود: شهوت و عفت یک مفهوم یکپارچه است و نظام تربیتی باید به این‌ها در کنار هم جهت دهد.(اینترنشنال ۲۳تیر ماه ۱۴۰۳)

تهدید و تذکر به یک پرستار به دلیل آوازخوانی برای کودکان بیمار

شیما معظمی، پرستاری که ویدیوهایی از آواز خواندنش برای کودکان بستری در بیمارستان وایرال شده بود، اعلام کرد برای این ویدیوها تذکر گرفته و تهدید شده است.خانم معظمی در استوری در اینستاگرامش نوشت: نبودن من در این چند وقت دلایل زیادی داشت، که خوب مهمترینش برمی‌گردد به بیمارستان و تذکرهای کلامی و تهدیدهای نامحسوس که بعد از یک سال شروع شد. شیما معظمی، پرستار و هنرجوی آواز، در صفحه اینستاگرام خود ویدیوهایی از آواز خواندش برای کودکان در بیمارستان را منتشر می‌کند. این ویدیوها مورد توجه بسیاری از کاربران در فضای مجازی قرار گرفت و بارها بازنشر شد.(ایران‌ویر ۲۳تبر ماه ۱۴۰۳)

یک متهم به اسیدپاشی در هفتکل بازداشت شد

آگاهی غرب استان تهران در این خصوص گفت: در پی وقوع یک فقره اسید پاشی به یک خانم و دو فرزندش در شهریار، شناسایی و دستگیری عامل آن در دستور کار کارآگاهان پلیس آگاهی غرب استان تهران قرار گرفت. وی افزود: با حضور کارآگاهان در محل و انجام اقدامات فنی، مشخص شد که فرد اسید پاش به هفتگل واقع در استان خوزستان متواری شده است. ماموران پس از هماهنگی با مقام قضائی، ماموران طی عملیاتی او را دستگیر کردند. فرد دستگیر شده در اعترافات خود، انگیزه این عمل را اختلافات خانوادگی اعلام کرد.(هرانا۲۴تیر ماه ۱۴۰۳)

آب سد بدون هشدار رها شد؛ یک مادر و فرزند جان باختند

پنج‌شنبه ۲۱تیر۱۴۰۳، خانواده چهار نفره حیدری برای تفریح و پیک‌نیک به دشت سوسن، از توابع شهرستان ایذه رفته بودند. آن‌ها قرار بود بعد از ۴۵ روز دوری از پدر، ساعاتی را کنار هم در گرمای طاقت‌فرسای تابستان، در ساحل رودخانه کارو  بگذرانند. حوالی ظهر اما آب پشت سد کارون۳ در ساعتی غیرمعمول، بی‌اطلاع قبلی و بدون به صدا در آمدن آژیرهای هشدار رها شد و با با بالا آمدن ناگهانی سطح آب، فاجعه‌ای رخ داد. در این حادثه، مهین سلحشور، مادر ۴۰ ساله و بنیامین حیدری، فرزند۵

 ساله خانواده در آب رودخانه غرق شدند.(ایران‌ویر۲۶تیر ماه ۱۴۰۳)

تداوم تلاش عمومی برای یافتن کودک گمشده در کوه های نیکشهر در روز ششم و دروغ‌پردازی مسئولان

ششمین روز از ناپدید شدن امیرحمزه فولادی، کودک ۹ ساله بلوچ و اهل روستای مُتسِنگ در کوه های نیکشهر و منطقه آهوران تلاش های مردمی برای پیدا کردن وی ادامه دارد. گفتنی است شش روز از ناپدید شدن این کودک بلوچ می گذرد و با وجود تلاش افراد زیادی از اهالی منطقه به همراه سایر کسانی که از جاهای دیگر به محل رفته‌اند، تاکنون نتیجه ای در پی نداشته و ارگان های دولتی اقدامی هم انجام ندادند. در همین راستا، علوی، رئیس هلال احمر شهرستان نیکشهر و بخشدار منطقه آهوران از حضور نیروهای امدادی دولتی برای پیدا کردن کودک گمشده خبر داده‌اند که مردم محلی این ادعاها را به شدت تکذیب کرده‌ و آن را دروغ پراکنی مسئولان این نهادها برای خالی کردن شانه از بار مسئولیت عنوان می‌کنند.)رکنا۲۶تیر ماه۱۴۰۳)

ساعت عملیات برای یافتن کودک ۶ ساله زنجانی  او از عزاداران حسینی جدا ‘ده بود

کودک ۶ ساله پس از ۴ ساعت عملیات جستجو در فاصله ۱۵ کیلومتری روستای آغوزلو پیدا شد. : این کودک بدلیل حضور حجم انبوه عزاداران اباعبدالله الحسین ع در مراسمات روز عاشورای حسینی، از خانواده جدا شده و مسیر خود را گم کرده بود. نجاتگران هلال‌احمر پس از اتمام عملیات ، کودک مفقودی را به عوامل نیروی انتظامی تحویل دادند.(هرانا۲۷تیر ماه ۱۴۰۳)

نجات کودک ۶ساله از ارتفاعات صعب‌العبور عروه

مدیرعامل هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد از نجات کودک ۶ ساله از ارتفاعات صعب العبور روستای روستای عروه خبر داد. کاظم فلاحی‌دوست؛ مدیرعامل هلال احمر کهگیلویه وبویراحمد گفت: یک شنبه ۲۴تیرماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۲۰بر اساس تماس تلفنی با مرکز کنترل و هماهنگی عملیات گزارشی مبنی برعدم هوشیاری و تنگی نفس یک کودک ۶ساله در ارتفاعات روستای صعب‌العبور عروه لنده اعلام شد. فلاحی دوست گفت: نجاتگران جمعیت هلال احمر لنده پس از دریافت گزارش حادثه، بلافاصله‌ با تجهیزات و به همراه تکنسین اورژانس به محل حادثه اعزام شدند. وی ادامه داد: پس از ۲ ساعت پیاده روی  در مسیر سخت گذر  به مصدوم دسترسی پیدا کردند و بعد از انجام اقدامات پیش‌ بیمارستانی و کمک های اولیه، کودک  را  به منطقه امن رساندند و جهت ادامه درمان  تحویل اورژانس دادند. وی خاطرنشان کرد: این عملیات ساعت ۲۳:۴۵ دقیقه به پایان رسید.(رکنا۳۰تبر ماه۱۴۰۳)

احکام صادر شده

احضار و بازجویی

بازداشت کودکان

دو شهروند از جمله یک نوجوان بازداشت شدند

روز شنبه دوم تیر ۱۴۰۳، دو شهروند از جمله یک نوجوان در خاش بازداشت شدند.هویت این شهروندان، اقبال ریگی تنها، بیست و سه ساله، فرزند محمد و امیر حسین میربلوچزهی، هفده ساله، فرزند سیامک، شهروندان اهل و ساکن شهرستان خاش گزارش شده است.بر اساس این گزارش، بازداشت این افراد توسط نیروهای امنیتی بدون ارائه حکم قضایی، در خیابان امام بخش خاش صورت گرفته است.تاکنون از دلایل بازداشت، اتهامات مطروحه و محل نگهداری این شهروندان اطلاعی حاصل نشده است. (هرانا۲ تیر۱۴۰۳ )

یک نوجوان شانزده ساله در دشتیاری بازداشت شد

روز جمعه یکم تیر ۱۴۰۳، یک نوجوان در دشتیاری بازداشت شد.هویت او، محمد جت، شانزده ساله، فرزند لالبخش، اهل و ساکن روستای شهرک کرمبل شهر نگور از توابع شهرستان دشتیاری گزارش شده است.بر اساس این گزارش، وی در مقابل منزل خانوادگی توسط نیروهای امنیتی لباس شخصی که سرنشینان یک دستگاه خودرو بدون پلاک پژو ۴۰۵ بودند، با خشونت و بدون ارائه حکم قضایی بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شده است.همچنین، این نوجوان حدود یک سال پیش به اتهام نگهداری اسلحه در دشتیاری بازداشت و چندی بعد با ضمانت از کانون اصلاح و تربیت زاهدان آزاد شده بود.تا لحظه تنظیم این گزارش، از اتهامات مطروحه علیه این نوجوان و وضعیت وی اطلاعی حاصل نشده است. (هرانا۴تیر۱۴۰۳ )

13کشته و مصدوم در واژگونی خودرو سواری / در کرمان رخ داد

مصدومان این حادثه شامل ۲ کودک ۱۰ ماهه و ۱۱ ساله و یک مرد ۴۲ ساله هستند که با توجه به شدت آسیب های وارده و به منظور تکمیل اقدامات درمانی، اورژانس هوایی کرمان به راور اعزام شد و سه مصدوم این حادثه به بیمارستان شهید باهنر کرمان منتقل شدند. طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی کرمان، حال عمومی یکی از مصدومان این حادثه وخیم گزارش شده است واژگونی یک دستگاه سواری پراید در کیلومتر ۶۰ جاده راور به مشهد ۴ کشته و مصدوم برجا گذاشت. این تصادف بامداد امروز ساعت ۵:۳۶ صبح یکشنبه ۱۷تیر ماه در کیلومتر ۶۰ جاده راور به مشهد گزارش شد. )رکنا ۲۳ تیر ۱۴۰۳)

مادر و پسر نقشه قتل پدر خانواده را طراحی کردند

پی اعلام خبری از سوی شهروندان مبنی بر کشف جسد مردی جوان در جاده کندور جاده چالوس بلافاصله رسیدگی به موضوع در دستور کار مأموران اداره جنایی و تشخیص هویت پلیس آگاهی استان قرار گرفت. در بررسی‌های تخصصی صورت گرفته توسط مأموران مشخص شد، مقتول با اصابت تیر به سرش به قتل رسیده است که شناسایی قاتل یا قاتلان در دستور کار مأموران اداره جنایی و تشخیص هویت پلیس آگاهی استان قرار گرفت و مقتول اهل یکی از شهرستان‌های غربی کشور بوده که از چند سال قبل با خانواده خود در شهرستان کرج زندگی می‌کرده است. برادر مقتول که پیگیر پرونده بود، گفت: چند روز قبل برادرم به همراه پسر ۱۷ ساله‌اش به زادگاهش رفته بود و یکی از دوستانش هم همراهشان بود سپس از آنجا به همراه دوستشان قصد برگشت به کرج را داشتند اما دیگر از برادرم خبر ندارم و خانواده‌اش هم جواب درستی به من نمی‌دهند. بدین ترتیب همین موضوع ظن کارآگاهان را به سمت پسر مقتول بیشتر کرد. در بازجویی‌های دقیق صورت گرفته از پسر ۱۷ ساله مقتول وی به ناچار لب به اعتراف گشود و به قتل هولناک پدرش با همدستی مادر و دوست پدرش اعتراف کرد.(رکنا۲۴تیر ماه ۱۴۰۳)

زندان و زندانی و نوجوانان

کودکان کشته شده

جان باختن یک نوجوان با تیراندازی نیروهای نظامی

روز جمعه پانزدهم تیر ۱۴۰۳، تیراندازی بی‌ضابطه نیروهای نظامی در زابل به جان باختن یک نوجوان انجامید. هویت این نوجوان، حبیب غفران (تیموری)، هجده‌ ساله و اهل زابل گزارش شده است. نیروهای مبارزه با مواد مخدر بدون هیچگونه هشدار قبلی به سمت خودرویی تیراندازی کردند. این تیراندازی موجب شد که راننده با اصابت گلوله به ناحیه سر به شدت مجروح شود و پس از بیست و چهار ساعت بستری در بیمارستان جان خود را از دست دهد. گفتنی است؛ این نوجوان در مغازه سوپر مارکت متعلق به پدرش در بلوار ارتش زابل مشغول به کار بوده است. (هرانا ۱۶تیرماه ۱۴۰۳)

سروآباد؛ یک مرد به اتهام قتل همسر باردار و پسرش بازداشت شد

یک مرد در سروآباد به اتهام قتل همسر و فرزندش بازداشت شد. وی چند ماه قبل به صورت عمدی خودروی خود را به داخل سد داریان در شهرستان سروآباد انداخته بود که در پی این اقدام همسر باردار و پسر پنج ساله اش غرق شدند. متهم اختلاف خانوادگی را از علل این اقدام عنوان کرد. به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از موکریان، یک مرد در سروآباد به اتهام قتل اعضای خانواده اش بازداشت شد. براساس این گزارش، چند ماه قبل حادثه سقوط یک خودرو به داخل سد داریان در شهرستان سروآباد به پلیس گزارش شد. در این حادثه فقط پدر خانواده که راننده خودرو بود سالم ماند و همسر باردار و پسر پنج ساله‌ وی غرق شدند. پس از چندی، پدر این خانواده به اتهام قتل بازداشت و اعتراف کرد که به صورت عمدی ماشین را داخل سد انداخته است. متهم در اظهارات خود “اختلاف خانوادگی” را از علل این اقدام عنوان کرد. وی پس از تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی و سپس روانه زندان شده است.(هرانا۲۱تیر ماه۱۴۰۳)

قتل وحشتناک نوجوان کر و لال ۱۴ ساله مشهدی با گلوی بریده!

عصر روز گذشته جسد خون آلود نوجوان ۱۴ ساله کر و لال هنگامی در میان تپه های روستای احمدآباد مشهد کشف شد که عامل یا عاملان جنایت، گلوی او را به طور کامل قطع کرده بودند، نوجوان مذکور چند ساعت قبل از کشف جسد در حالی به طرز دلخراشی مورد هجوم قرار گرفته است که وی آخرین بار در عصر روز قبل از کشف جسد در یک مجلس عروسی دیده شده بود. قاضی ویژه قتل عمد مشهد صادق صفری  با توجه به اهمیت ماجراعازم روستای احمد آباد از توابع بخش رضویه مشهد شد و تحقیقات قضایی را آغاز کرد. جسد خون آلودی که در کنار لوله انتقال آب و در میان تپه های اطراف روستا قرار داشت مربوط به نوجوان ۱۴ ساله کرولال تحت پوشش بهزیستی بود که توسط فرد یا افراد ناشناسی به قتل رسیده است. تحقیقات میدانی قاضی شعبه ۲۰۸ دادسرای عمومی و انقلاب مشهد  و گروهی تخصصی از کارآگاهان اداره جنایی پلیس آگاهی خراسان رضوی بررسی های خود را برای شناسایی و دستگیری عامل یا عاملان این قتل تکان دهنده در دستور کار قرار داده اند.(رکنا ۲۳تیر ماه ۱۴۰۳)

قتل پسر نوجوان از سوی پدر همسرکش

جنایت از سوی دختر خانواده به پلیس گزارش شده ماموران کلانتری ۱۰۸نواب را در جریان وقوع این جنایت قرار داد، پلیس در خیابان مرتضوی تهران لحظه ای به صحنه قتل رسید که محسن ۴۵ ساله در حال خفه کردن پسرش بود، آنان به سرعت مرد قوی هیکل را از روی پیکر پسر ۱۴ ساله‌اش بنام محمد‌علی بلند کردند در حالی که یک رشته شال گردن دور گلوی پسربچه گره خورده و اما وقتی امدادگران اورژانس خود را به خانه شوم رساندند، پس از معاینه پسربچه، با تأسف از مرگ وی به دست پدر شیشه ای خبر دادند  وی از دلیل قتل را محمدعلی بی‌ادب بود و در غیاب من، مادربزرگ پیرش را کتک می‌زد. شب جنایت به او گفتم این کارها را نکند که جواب سربالا داد. وقتی خوابید از سر خشم سراغش رفته و او را خفه کردم. پشیمان نیستم.(رکنا۲۳تیر ماه ۱۴۰۲)

قتل پسر بی گناه در صحنه سرقت موبایل موبایل قاپان جنایت کار متواری هستند

پلیس در تعقیب سارق یا سارقانی است که به یک نوجوان ۱۶ ساله اهل استان سیستان‌ و‌ بلوچستان  که حمله‌ کردند و پس از ضرب و جرح شدید، موتور و تلفن‌همراه او را سرقت کردند.شدت ضربات و جراحات  بود که این پسرنوجوان دوام نیاورد و پس از چند روز بستری در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان رازی سراوان جان خود را از دست داد .هویت وی سمیر نصرتی ساکن روستای بام‌پیشی احراز شده است .(رکنا۲۳ تیر ۱۴۰۳)

  تیراندازی نیروهای نظامی به سمت سوختبران ۵ کشته بر جای گذاشت

ببامداد شنبه بیست و سوم تیرماه، نیروهای نظامی در محور کهنوج به رودبار جنوب، به سمت خودروی یک سوختبر تیراندازی کردند که منجر به منحرف شدن خودرو و برخورد با خودروی شهروندان دیگر شد. این رویداد منجر به جان باختن پنج شهروند از جمله یک سوختبر و دو کودک شد. در طول سال ۱۴۰۲، مجموعا ۵۴۰ شهروند هدف شلیک نیروهای نظامی قرار گرفتند، که از میان آنها ۱۲۹ شهروند جان خود را از دست دادند، که این آمار شامل جان باختن ۲۹ کولبر، ۲۹ سوختبر و ۷۱ شهروند دیگر میشود. ۴۱۱ شهروند نیز به واسطه شلیک بی ضابطه اعضای ارگانهای نظامی مجروح شدند که از این تعداد ۳۵۳ نفر کولبر، ۳۳ شهروند عادی و ۲۵ نفر سوختبر هستن. (هرانا ۲۶ تیر ۱۴۰۳)

کشف جسد مجهول الهویه یک کودک بلوچ در زاهدان

پنجشنبه ۲۱ تیر ماه ۱۴۰۳، جسد مجهول الهویه متعلق به یک کودک بلوچ در منطقه شیرآباد خیابان پیربخش ۳۴ واقع در شمال شهر زاهدان توسط اهالی منطقه کشف شد. از هویت این کودک که گفته شده حدودا ۱۳ ساله است، تا لحظه تنظیم خبر اطلاعی در دست نیست. بر اساس این گزارش، با روشن شدن هوا شهروندان منطقه متوجه پیکر این کودک در قسمتی از خیابان که گمان می‌شود به آنجا منتقل شده، گشته‌اند که پس از آن با کلانتری منطقه تماس گرفته شده و پیکر وی توسط نیروهای نظامی به پزشکی قانونی انتقال داده شده است. از جزئیات بیشتر در مورد کشته شدن یا مرگ وی اطلاعی در دست نیست ولی به گفته منابع پس از بررسی‌های انجام شده توسط اهالی شیرآباد مشخص شده که این کودک اهل آن منطقه نیست. (رسانک ۲۶ تیر ۱۴۰۳)

درگیری با دایی جان کودک 5 ساله را گرفت

پسر 23 ساله که دختر دایی خود را به قتل رسانده بود دستگیر شد. سرهنگ اسماعیل زراعتیان، اظهار داشت: 25 تیرماه در پی اعلام مرکز فوریت‌های پلیسی 110 مبنی بر وقوع یک فقره قتل در یکی از محله‌های شهر شیراز، بلافاصله ماموران انتظامی کلانتری 24 ابوذر به محل حادثه اعزام شدند. وی ادامه داد: در تحقیقات ابتدایی پلیس مشخص شد که در یک جمع خانوادگی، قاتل 23 ساله پس از درگیری لفظی با دایی خود، به همسر وی که دختر 5 ساله‌اش بغلش بوده نیز حمله و سلاح سرد فقط به بچه برخورد و باعث قتل وی می‌شود. زراعتیان با بیان اینکه ماموران با انجام اقدامات پلیسی در کمتر از 3 ساعت مخفیگاه قاتل را شناسایی کردند، گفت: در یک عملیات غافلگیرانه متهم دستگیر شد. (رکنا ۲۸ تیر ۱۴۰۳)

اعتراضات و تجمعات

خدمات درمانی و بهداشتی

رئیس مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی کودکان، از رشد ۳.۵ برابری تعداد اعمال جراحی انجام شده در این مرکز خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین، دکتر حسابی با اعلام این خبر گفت: با جابجایی اتاق عمل مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی کودکان بندرعباس به ساختمان جدید این مرکز در زمستان سال گذشته، شاهد افزایش قابل توجه ظرفیت، امکانات، فضا و به تبع آن، رشد چشمگیر اعمال جراحی در این مرکز بوده‌ایم. وی افزود: در سه ماهه اول سال ۱۴۰۳، تعداد ۲۳۶ عمل جراحی در این مرکز انجام شده که این رقم در مقایسه با ۶۷ عمل در مدت مشابه سال ۱۴۰۲، ۳.۵ برابر شده و رشد ۲۵۲ درصدی را نشان می‌دهد.(خبر آنلاین۲۳تیر ۱۴۰۳)

خشونت علیه کودکان و نوجوانان

داغدار شدن یک خانواده بر اثر تیراندازی متهم اعتراف کرد

در پی اعلام مرکز فوریت های پلیسی 110 مبنی بر یک مورد تیراندازی با سلاح در محله روستای نجم آباد شهرستان نظرآباد و فوت 2 کودک ، تحقیقات در خصوص شناسایی و دستگیری قاتل به صورت ویژه در دستور کار ماموران انتظامی قرار گرفت.با اشراف اطلاعاتی پلیس و بررسی های میدانی، مشخص شد تعدادی جوان با استفاده از سلاح شکاری در حال تمرین و تیراندازی به سمت سیبل هدف بوده که با عبور یک دستگاه خودرو پراید از محل ناگهان فشنگ به سمت سرنشینان خودرو که دارای دو کودک 7 و 9  ساله بوده برخورد که سریعا ماموران با مرکز اورژانس 115 تماس ولی متاسفانه به علت شدت جراحت وارده و خونریزی شدید، هر 2 کودک فوت می نمایند. (رکنا۱ تیر۱۴۰۳ )

کشته شدن دختر ۱۸ ساله در لرستان با تیراندازی مأموران پلیس

رسانه‌های حقوق بشری می‌گویند یک دختر ۱۸ ساله به نام راضیه رحمانی در شهرستان نورآباد استان لرستان با شلیک مستقیم نیروهای انتظامی به سرش کشته شده است.شبکه حقوق بشر کردستان گزارش داد که نیروهای انتظامی پاسگاه چشمه سفید با ورود به منزل شکررضا رحمانی در روستای گویژه نورآباد دختر این شهروند را با تیراندازی مستقیم کشته‌اند.به گفتهٔ یکی از نزدیکان خانواده رحمانی، مأموران به بهانه کشف مواد مخدر و بدون ارائه حکم قضائی وارد منزل شده و پس از درگیری لفظی اعضای خانواده با آنها، یکی از مأموران با کلت کمری فرزند خانواده را هدف تیراندازی قرار داده است. (هرانا۱ تیر۱۴۰۳ )

 پیرانشهر؛ پدر و برادر کومار درافتاده احضار و بازجویی شدند

روز شنبه دوم تیر ١۴٠٣، پدر و برادر کومار درافتاده، از جانباختگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، به اطلاعات سپاه پیرانشهر احضار شدند.براساس این گزارش، احضار حسن درافتاده و ماردین درافتاده در رابطه با دادخواهی و گرامی‌داشت کومار درافتاده صورت گرفته است. این شهروندان پس از یک ساعت بازجویی، آزاد شدند.پیشتر حسن درافتاده و ماردین درافتاده، پدر و برادر کومار درافتاده به دفعات به اداره اطلاعات احضار و مورد بازجویی قرار گرفتند.شامگاه یکشنبه هشتم آبان‌ماه ١۴٠١، کومار درافتاده، نوجوان ١۶ ساله، با شلیک نیروهای امنیتی جان خود را از دست داد و پیکر وی روز دوشنبه نهم آبان‌ماه ١۴٠١، در روستای “زیوکه” از توابع پیرانشهر به خاک سپرده شد. (هرانا۲ تیر۱۴۰۳ )

امیر حسین میربلوچزهی، نوجوان بازداشتی آزاد شد

یکشنبه سوم تیرماه، امیر حسین میربلوچزهی، نوجوان هفده ساله ساکن خاش آزاد شد. وی روز گذشته توسط نیروهای امنیتی در این شهرستان بازداشت شده بود.به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از حال وش، امروز یکشنبه سوم تیر ۱۴۰۳، امیر حسین میربلوچزهی، نوجوان بازداشتی آزاد شد.در این گزارش به جزئیات و نحوه آزادی این نوجوان هفده ساله اشاره ای نشده است.در تاریخ دوم تیرماه، امیر حسین میربلوچزهی به همراه یک شهروند دیگر با نام اقبال ریگی تنها توسط نیروهای امنیتی در شهرستان خاش بازداشت شده بود.تاکنون از اتهامات مطروحه بر علیه آقای میربلوچزهی اطلاعی حاصل نشده است.امیر حسین میربلوچزهی، هفده ساله، فرزند سیامک، شهروند اهل و ساکن شهرستان خاش است. (هرانا۳ تیر۱۴۰۳ )

ممانعت از ورود ۷ دانش آموز مدرسه فرهیختگان به دلیل نداشتن حجاب به جلسه امتحانات

مدیر دبیرستان دخترانه فرهیختگان در منطقه ۱۸ تهران، به بهانه حجاب اجباری از ورود ۷ دانش‌آموز برای شرکت در آزمون ورودی این دبیرستان نمونه‌دولتی جلوگیری کرد و در مدرسه را بست. اعتراض والدین و حضور ماموران پلیس هم نتیجه نداشت و زحمات یک‌سال دانش‌آموزان بر باد رفت. (هرانا۳ تیر۱۴۰۳ )

یک حجاب‌بان به بهانه سنجش بلوغ با فشار دادن سینه‌های یک دختر ۹ ساله به او آسیب زد

به گزارش منابع حقوق بشری، یک حجاب‌بان در یکی از ایستگاه‌های مترو شیراز برای سنجش بلوغ یک دختر ۹ ساله که حجاب نداشته، اقدام به فشردن سینه‌های این کودک کرد که این اقدام باعث کبودی بدن کودک شد.هرانا به نقل از محمدهادی جعفرپور، وکیل دادگستری، نوشت این حجاب‌بان به مادر کودک گفته که فرزندش به دلیل برجسته بودن سینه‌هایش باید حجاب اجباری را رعایت کند. (حقوق بشر ۷ تیر۱۴۰۳ )

گزارشی از قتل هولناک یک کودک دختر در هرمزگان

یک کودک دختر ۱۲ ساله در هرمزگان توسط برادرش به قتل رسید. انگیزه قاتل از ارتکاب این جرم اختلافات خانوادگی عنوان شده است.براساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، طی روزهای اخیر، دختری ۱۲ ساله در یکی از روستاهای هرمزگان توسط برادر ۱۹ ساله خود و با استفاده از سلاح سرد به قتل رسیده است.به نوشته سایت حکومتی رکنا، قاتل با استفاده از ساطور اقدام به قتل قربانی کرده، سپس جسد وی را در بیابان اطراف محل حادثه رها کرده و خود نیز اقدام به خودکشی ناموفق کرده است.همچنین، انگیزه قاتل از ارتکاب این جرم نیز مانند بسیاری دیگر از زن‌کشی‌ها تحت عنوان عبارت مبهم “اختلافات خانوادگی” ذکر شده است. (هرانا ۸  تیر۱۴۰۳ )

مرگ دلخراش دختر نوجوان در مسکن مهر کهریزک / از طبقه پنجم سقوط کرد

 ساعت ۵ صبح روز ۱۵ تیر ماه خبر مرگ دختر 14 ساله در محله کهریزک به فوریت های پلیس اعلام شد تا ماموران کلانتری ۱۷۰ به سرعت محل حادثه اعزام شوند. ماموران در آدرس اعلام شده که مسکن مهر کهریزک بود با جسد خونین دختر ۱۴ ساله با هویت مشخص مواجه شدند که به دلایل نامعلومی قبل از طلوع آفتاب از طبقه پنجم آپارتمانشان به پایین سقوط کرده و به کام مرگ فرو رفته بود. بررسی های اولیه نشان از این داشت که این دختر نوجوان هیچگونه بیماری زمینه یا اعصاب و روان نداشته و خانواده او از علت این خودکشی ابراز بی اطلاعی کردند اما بنابر حساسیت این حادثه تلخ، دستور تحقیقات بیشتر در خصوص مرگ وی از سوی مقامات قضایی صادر شد. بنابراین گزارش جسد با دستور بازپرس جنایی به پزشکی قانونی منتقل شده و تحقیقات در خصوص زوایای این مرگ مشکوک در دستور کار تیم پلیسی اداره دهم پلیس آگاهی قرار گرفت.(رکنا ۱۶ تیرماه ۱۴۰۳)

خشونت خانگی؛ مردی در مشهد به اتهام قتل همسرش بازداشت شد

مردی در اهواز که در آذرماه سال گذشته همسرش را به دلیل اختلافات خانوادگی با سلاح گرم به قتل رسانده بود، توسط پلیس آگاهی در مشهد بازداشت شد. در یکی از محلات اهواز زن ۲۴ ساله و مادر یک فرزند، بعد از طلاق از همسرش اولش، با مردی ۳۵ ساله و اهل مشهد به نام “سعید ن” ازدواج کرد. مدتی بعد اختلافاتی بین این زوج بروز کرد و این زن، منزل همسر خود را ترک کرد، سعید در آذرماه سال گذشته به دنبال همسرش که در منزل یکی از بستگانش حضور داشت رفت اما زن حاضر به بازگشت به زندگی مشترک نشد و با یکدیگر مشاجره کردند. سپس مرد با اسلحه کلت جنگی چند گلوله به زن شلیک کرد و از محل متواری شد. زن جوان نیز به دلیل جراحات وارده جان سپرد. در همین رابطه پرونده قضایی در دادسرای عمومی و انقلاب اهواز تشکیل شد. نهایتا این متهم در روزهای اخیر، در مشهد شناسایی و توسط پلیس آگاهی بازداشت شد. متهم در شعبه ۲۰۸ دادسرای عمومی و انقلاب مشهد در بازجویی ها به قتل همسرش اعتراف و انگیزه خود را از این اقدام اختلافات خانواگی عنوان کرد. در نهایت این متهم راهی قرارگاه انتظامی شد تا به اهواز انتقال یابد.( هرانا ۱۷ تیرماه ۱۴۰۳)

مرد مسلح 6 عضو خانواده اش را در لامرد گروگان گرفت / همه وحشت کرده بودند

محسن لشکری فرمانده انتظامی شهرستان لامرد روز، ۱۷ تیرماه با اعلام کرد: روز گذشته، ۱۶ تیرماه در پی اعلام به مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر یک فقره گروگانگیری در یکی از محلات شهرستان لامرد، ماموران انتظامی سریعا به محل مورد نظر اعزام و در بررسی‌های اولیه مطلع شدند فردی ۶ نفر از اعضای خانواده خود(پدر، مادر، خواهر، داماد و 2 فرزند وی) را در یکی از اتاق‌های منزل گروگان گرفته و آنان را با اسلحه تهدید به قتل می‌کند. فرمانده انتظامی لامرد ادامه داد: ماموران با اقدامات فنی موفق شدند در یک اقدام غافلگیرانه گروگانگیر که یک قبضه اسلحه کلت در دست داشت را دستگیر و ۶ نفر گروگانگیران را صحیح و سالم آزاد کنند.  متهم علت و انگیزه گروگانگیری را اختلافات مالی با پدرش اعلام کرد، گروگانگیر برای سیر مراحل قانونی روانه دادسرا شد. (هرانا ۱۷ تیرماه ۱۴۰۳)

تجاوز به دختر تهرانی در خلوتی شیطانی !  من را به خانه‌اش کشید اسید پاشی

رئیس پلیس آگاهی غرب تهران از بازداشت فردی در هفتکل واقع در استان خوزستان به دلیل اسیدپاشی به یک زن و دو فرزند او در شهریار خبر داد. یک متهم به اسیدپاشی در خوزستان بازداشت شد. فضل اله سواری پور، رئیس پلیس آگاهی غرب استان تهران در این خصوص گفت: در پی وقوع یک فقره اسید پاشی به یک خانم و دو فرزندش در شهریار، شناسایی و دستگیری عامل آن در دستور کار کارآگاهان پلیس آگاهی غرب استان تهران قرار گرفت. وی افزود: با حضور کارآگاهان در محل و انجام اقدامات فنی، مشخص شد که فرد اسید پاش به هفتگل واقع در استان خوزستان متواری شده است. ماموران پس از هماهنگی با مقام قضائی، ماموران طی عملیاتی او را دستگیر کردند. فرد دستگیر شده در اعترافات خود، انگیزه این عمل را اختلافات خانوادگی اعلام کرد. ( هرانا ۱۷تیر ماه ۱۴۰۳)

زنکشی؛ گزارشی از قتل فجیع یک زن توسط یکی از بستگانش در تالش

 صبح روز سه‌شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۳  یک زن با هویت رزیتا ارغیده ۴۰ ساله، در تالش توسط پسرعموی خود با هویت بهرام ارغیده ۲۳ ساله از طریق بکارگیری سلاح سرد به قتل رسید. به گفته منابع آگاه، قاتل پس از درخواست ازدواج با دختر ۱۵ ساله‌ی قربانی و رد درخواست این کودک همسری توسط رزیتا ارغیده، اقدام به قتل وی کرده و از طریق ضربات چاقو و بریدن گلوی قربانی او را به قتل رسانده است. همچنین، قاتل چند ساعت پس از ارتکاب جرم اقدام به خودکشی کرده است و از طریق خوردن قرص و حلق‌آویز کردن خود به زندگی‌اش پایان داده است. در رسانه‌های حکومتی انگیزه قاتل از انجام این قتل نیز مانند بسیاری دیگر از زنکشی‌ها تحت عنوان عبارت نامفهوم “اختلافات خانوادگی” نام برده شده است. (هه‌نگاو ۱۷ تیرماه ۱۴۰۳)

قتل پسر بی گناه در صحنه سرقت موبایل / موبایل قاپان جنایت کار متواری هستند

پلیس در تعقیب ضاربان یک نوجوان 16 ساله حمله‌ است که پس از ضرب و جرح شدید، موتور و تلفن‌همراه او را سرقت ‌کردند. پلیس در تعقیب سارق یا سارقانی است که به یک نوجوان ۱۶ ساله اهل استان سیستان‌ و‌ بلوچستان حمله‌ کردند و پس از ضرب و جرح شدید، موتور و تلفن‌همراه او را سرقت کردند. شدت ضربات و جراحات به‌حدی بود که این پسرنوجوان دوام نیاورد و پس از چند روز بستری در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان رازی سراوان جان خود را از دست داد. سمیر نصرتی در روستای بام‌پیشی زندگی می‌کرد و فقط ۱۶سال داشت اما با همین سن کم، کمک خرج خانواده‌اش بود حالا با مرگ او حالا رنج اعضای خانواده چند برابر شده است. .پدر سمیر هم که زمینگیر است، کمرش از مرگ پسر نوجوانش خم شده و غم را می‌توان از صدایش شنید. برادر سمیر با غصه و درد زیاد می‌گوید:« من خواهر ندارم وفقط همین یک برادر را داشتم که سارقان او را با قساوت و سنگدلی گرفتند. ما بعد از این ماجرا شکایت کردیم و پلیس پیگیر دستگیری آنان است.(رکنا ۱۶ تیرماه ۱۴۰۳)

 قتل وحشتناک نوجوان کر و لال ۱۴ ساله مشهدی با گلوی بریده!

عصر (روز۱۷ تیرماه)  جسد خون آلود نوجوان ۱۴ ساله کر و لال هنگامی در میان تپه های روستای احمدآباد مشهد کشف شد که عامل یا عاملان جنایت، گلوی او را به طور کامل قطع کرده بودند. قاضی دکتر صادق صفری عازم روستای احمد آباد از توابع بخش رضویه مشهد شد و تحقیقات قضایی را آغاز کرد. جسد خون آلودی که در کنار لوله انتقال آب و در میان تپه های اطراف روستا قرار داشت مربوط به نوجوان ۱۴ ساله کرولال تحت پوشش بهزیستی بود که توسط فرد یا افراد ناشناسی به قتل رسیده است. تحقیقات برای شناسایی مجرمان  احتمالی اعضای این باند ادامه دارد. (رکنا ۱۸ تیرماه ۱۴۰۳)

جهت اطلاعات بیشتر در لینک زیر قابل مشاهده است:

https://koodak.bashariyat.org

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram