لیست کتابهای منتشر شده ماه آگوست ۲۰۲۴

۱-از تزار تا شاه (زندگینامه و خاطرات سپهبد امان الله جهانبانی)

نویسنده: محمود طلوعی. سپهبد امان‌الله جهانبانی (زاده ۱۲۷۴– درگذشته ۱۰ اردیبهشت ۱۳۵۳) شاهزاده قاجار، از فرماندهان ارتش شاهنشاهی ایران، دولتمرد و سناتور دوره پهلوی بود. پیشینه خانوادگی: خاندان جهانبانی نوادگان سیف‌الله میرزا پسر فتحعلی شاه از همسر گرجی او گلبدن خانم خازن‌الدوله اند که در دوره رضا شاه، نام خانوادگی جهانبانی برگزیدند. اما در سال ۱۳۱۷ که این خاندان مغضوب رضا شاه و اعضایش از ارتش اخراج شدند، عده‌ای از آنان نام خانوادگی خود را به کی‌کاووسی، فتحعلی پور، جهانبینی و شه‌بنده تغییر دادند.

۲-پیش از آنکه قهوه ات سرد شود

نویسنده: توشیکازو کاواگوچی، مترجم: روشنک ضرابی. اگر می‌توانستید به گذشته‌تان سفر کنید چه کسی را ملاقات می‌کردید؟ کتاب پیش از آنکه قهوه‌ات سرد شود به قلم توشیکازو کاواگوچی، داستان تامل برانگیز و فانتزی کافه‌ای در توکیو را به تصویر می‌کشد که با قوانینی خاص می‌تواند انسان‌ها را به گذشته‌شان برگرداند. کافه‌ای قدیمی در یکی از محلات کوچک توکیو، با تمام کافه‌های دنیا فرق دارد. این کافه‌ی منحصر به فرد قهوه‌ای ویژه سرو می‌کند که مشتریان با آن می‌توانند سفر در زمان را تجربه کنند. بازگشت به گذشته یکی از حسرت‌هایی‌ست که به نوعی همه‌ی انسان‌ها در دوره‌ای از زندگیشان تجربه می‌کنند؛ حالا در توکیو کافه‌ای وجود دارد که این رویا را محقق می‌کند، اما با قوانین خودش!

۳-بنی آدم

نویسنده: محمود دولت آبادی. محمود دولت‌آبادی بعد از انتشارِ رمانِ «سلوک» در اوایلِ دهه هشتاد تا به امروز کمتر توانسته بود کارِ داستانی منتشر کند و بیشتر آثارش در حوزه‌های خاطره‌نگاری، نقدهای ادبی و گزیده‌های متونِ کهن بودند، بنابراین انتشار این کتاب می‌تواند خبر خوبی برای علاقه‌مندان حوزه ادبیات داستانی باشد.این کتاب شامل شش داستان کوتاه است که به ترتیب «مولی و شازده»، «اسم نیست»، «یک شبِ دیگر»، «امیلیانو حسن»، «چوب خشکِ بلوط» و «اتفاقی نمی‌افتد» نام دارند.

۴-نقش دین و متولیان آن در تاریخ اجتماعی ایران

نویسنده: مهرا ملکی. کتاب حاضر دربرگیرنده پژوهشی است در تاریخ اجتماعی ایران با توجه به نقش دین پس از حمله اعراب به کشورمان و نتایج ویرانگر این یورش و پسرفت های اجتماعی و گسست فرهنگی ایرانیان با فرهنگ و مدنیت گذشته خود و چگونگی استقرار اسلام در ایران. آنچه مسلم است اسلام در ایران اساسا بر اساس قهر و خشونت، قتل عام گسترده، ایجاد ترس و وحشت و از طریق انواع فشارهای اجتماعی و خصوصا اقتصادی (مانند خراج و جزیه) مستقر گردید. قرآن تاکید میکند: هرکس غیر از اسلام از دین دیگری پیروی کند از وی پذیرفته نیست (آل عمران آیه 85)، یا با کسانی که به خدا ایمان ندارند و یا با کسانی که پیرو دین خویش اند حتی با آنان که کتاب داشته اند پیکار کنید تا اسلام را بپذیرند یا با حقارت و ذلت جزیه بپردازند (توبه آیه 29).

۵- شبکه های عصبی پیچشی

نویسنده : محمدرضا کتویی زاده. هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) در سال‌های اخیر شاهد رشد بسیار بزرگ و مهمی در پر کردن شکاف بین توانایی‌های انسان و ماشین بوده است. پژوهشگران و علاقمندان به این حوزه، روی جنبه‌های گوناگون آن کار می‌کنند تا اتفاقات ویژه‌ای به وقوع بپیوندد. یکی از این جنبه‌ها، بینایی ماشین (Machine Vision) است. هدف این زمینه قادر ساختن ماشین‌ها به دیدن جهان به صورتی است که انسان‌ها می‌بینند، و درک آن به گونه‌ای مشابه با انسان‌ها و حتی استفاده از دانش حاصل از این بینایی برای وظایف بسیاری مانند بازشناسی تصویر و ویدئو (Image & Video recognition)،تحلیل تصویر (Image Analysis)، دسته‌بندی تصاویر، سیستم‌های توصیه‌گرو پردازش زبان طبیعی (Natural Language Processing) است.

۶- منشور سازمان ملل متحد

نویسنده : سازمان ملل. کتاب منشور ملل متحد و اساسنامه دیوان بین‌المللی دادگستری (۱۹۴۵ سانفرانسیسکو) همراه با اعلامیه جهانی حقوق بشر (۱۹۴۸) و متن اصلی مواد منشور از موارد حقوق بین‌الملل است که در این اثر انگلیسی/ فارسی مورد بررسی قرار می‌گیرد. منشور ملل متحد در تاریخ ۲۶ ژوئن ۱۹۴۵ در سانفرانسیسکو در پایان کنفرانس ملل متحد درباره تشکیل یک سازمان بین‌المللی به امضا رسید و در ۲۴ اکتبر همان سال لازم‌الاجرا گردید.

۷- فلسفه تاریخ ابن خلدون

نویسندگان: محسن مهدی ترجمه مجید مسعودی. طبق نظریۀ ابن خلدون، تاریخ به دو بخش عمده تقسیم می‌شود، نمای تاریخی و اصل تاریخی. طبق گفتۀ وی، تاریخ نباید به ثبتِ وقایع محدود شود، بلکه باید بسترها، آداب و رسومِ اجتماعی و پایگاه‌های سیاسی را بررسی کند: تاریخ به معنای واقعی آن، به وجود آمده است تا برای ما، زندگی اجتماعیِ بشر و بسترِ محیطیِ او را، روایت کند، که البته متکی بر رویدادهای مختلفی خود را نمایان می‌کند. تاریخ با تمدن، وحشی‌گری و قبیله‌گرایی، با راه‌های مختلفِ کسب سلطۀ مردم بر یکدیگر، و نتایج آن، با دولت‌ها و سلسله مراتب آن‌ها و با مشاغل، شیوۀ زندگی، علوم، صنایع دستی و هر چیز دیگری که به این امور مرتبط است، سروکار دارد. روش ابن خلدون، بر نقد، مشاهده، مقایسه و بررسیِ علمی تکیه داشت. او از نقدِ علمی برای تجزیه و تحلیلِ گزارشات وقایعِ تاریخی، منابع این گزارش‌ها و تکنیک‌های مورد استفاده مورخان، بررسی و مقایسۀ روایت‌های مختلف استفاده کرد، تا از جعل‌ها و اغراق‌نمایی‌ها فاصله گیرد و تصوری عینی از آنچه واقعا اتفاق افتاده است، به دست آورد. برخی از گزارشات مورخان و روایت‌گران حاوی دروغ‌هایی بود، زیرا به‌منظورِ چاپلوسی نزد برخی از حاکمان و یا برای پیشبرد منافع فرقه‌ای و شخصی نوشته شده بودند. از این رو ابن خلدون، مورخِ را ترغیب می‌کرد که در مشاهدۀ دقیق و در مقایسۀ متون ماهر باشد تا بتواند نقشی موثر در نقد و روشنگری ایفا کند.

۸- شگفت انگیز، ولی واقعی – جلد نهم

نویسنده: احسان کوثری نیا. این کتاب به صورت دو زبانه انگلیسی و فارسی است که برای نوآموزان زبان انگلیسی نیز می‌تواند سودمند باشد. زمینه‌های علمی مطرح شده عبارتند از موضوعات پزشکی، مهندسی، اجتماعی، سیاسی، تاریخی، و… . با توجه به بهره‌گیری از تصاویر زیبا و جذاب، برای ارائه عمده مطالب مطرح شده در این کتاب، فهم و درک آن‌ها بسیار راحت و جذاب بوده و برای عموم مخاطبان با هر سطحی از تحصیلات، سودمند خواهد بود. با توجه به گسترش روزافزون شبکه‌های اجتماعی، مطالب این کتاب می‌تواند برای سرگرمی و افزایش اطلاعات عمومی مخاطبان در رسانه‌های اجتماعی گوناگون، مورد استفاده قرار گیرد.

۹- آموزش مقدماتی گرامر زبان انگلیسی

نویسنده: سید امیر حسین اخوت. کتاب آموزش مقدماتی گرامر زبان انگلیسی نوشته‌ی سید امیر حسین اخوت، گرامر زبان انگلیسی را از صفر تا سطح متوسط، با زبانی ساده و مثال‌هایی متنوع به شما آموزش می‌دهد و می‌تواند مکملی برای سیستم‌های آموزشی باشد. محتوای پیش رو، از حروف زبان انگلیسی و انواع آن شروع می‌کند، در ادامه مباحثی مانند ساختار جمله در زبان انگلیسی و اجزای آن، بررسی جزئی اجزای سازنده‌ی جمله (مانند فاعل، فعل، مفعول) و در ادامه اجزای دیگر جمله (مانند صفت، قیود، حروف اضافه) و … آموزش داده می‌شود.

۱۰- مکان‌های دیدنی و توریستی شهر تهران

کتاب مکان‌های دیدنی و توریستی شهر تهران تألیف آیتوریسما، یکی از مجموعه کتاب‌های معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران می‌باشد که به معرفی مکان‌های دیدنی کلانشهر تهران از جمله آثار و بناهای تاریخی، مکان‌های تفریحی، مکان‌های مذهبی، موزه‌ها و جاذبه‌های طبیعی این شهر می‌پردازد. در هر مورد ابتدا مکان مورد نظر به همراه آدرس آن بصورت مختصر معرفی شده و در ادامه عکس‌های ارسال شده توسط عکاسان ارائه شده است. هدف از این کتاب معرفی شهر تهران برای گردشگران و علاقمندان به سفر و یا علاقمندان به مطالعه در رابطه با این شهر زیبا می‌باشد و در این راستا سعی شده است از عکاسان خوب کشور برای تهیه این کتاب استفاده گردد. این مجموعه در نظر دارد در ویرایش‌های بعدی این کتاب، عکس‌های دیگری که از کاربران در ادامه دریافت می‌گردد را مورد استفاده قرار دهد.

۱۱- تاریخ علوم زمین پیش از رنسانس (قرون ۸ تا ۱۵ میلادی)

نویسنده: محمد ضیایی. علم حاصل اندیشه و تلاش تمامی ملت‌ها برای بهتر زندگی کردن در گذر قرون و اعصار بوده است. با این وجود به شهادت تاریخ و تصدیق محققان بزرگ تاریخ علم؛ نقش دانشمندان ایرانی در طول زمانی سده‌های هشتم تا پانزدهم میلادی که به نام دوران (تمدن اسلامی) شناخته می‌شود در پیش‌برد تاریخ علوم و استوار ساختن درخت معرفت و دانش بشری، اهمیت دارد. نتایج و دستاوردهایی که منابع مهم علمی و مأخذ عمده برای رنسانس علمی در اروپا گردید. زبان علم در آن زمان عربی بوده و در جغرافیای گسترده‌ای کاربرد داشته است؛ از جمله در ایران بزرگ آن روزگار و این موضوع نباید سبب اشتباه در ملیت دانشمندان بزرگ تاریخ علم در تمدن اسلامی شود. در این کتاب موضوعی که در آثار تاریخ علوم کمتر بدان پرداخته شده، بررسی می‌شود.

۱۲- آشنایی با مبانی امنیت شبکه: امنیت اطلاعات

نویسنده: رمضان عباس‌نژادورزی. کتاب آشنایی با مبانی امنیت شبکه: امنیت اطلاعات (خلاصه و معرفی) اثر رمضان عباس نژاد ورزی و آتنا فرجی، براساس سر فصل جدید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات برای درس‌های آشنایی با مبانی امنیت شبکه، امنیت اطلاعات و امنیت شبکه در رشته­‌های کامپیوتر، IT و ICT تدوین شده است. امروزه اینترنت یکی از مهم‌ترین مدل‌های ارتباطی در آن، یعنی شبکه جهانی وب (World Wide Web)، تغییرات اساسی در زندگی و روابط بین انسان‌ها ایجاد کرده است. به طوری که در عصر اطلاعات، فعالیت‌هایی از قبیل اطلاع‌رسانی، کسب‌و‌کار و تجارت، مدیریت و غیره به صورت مجازی انجام می­‌شوند. فضای مجازی، در معرض چالش­‌ها، آسیب‌­ها و تهدیدهای مختلفی از قبیل تخریب اطلاعات، جاسوسی، خراب­کاری، نقض حریم خصوصی، حملات انکار سرویس و دسترسی غیرمجاز است.

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram