گزارش نقض حقوق پیروان ادیان، مرداد ماه ۱۴۰۳

تهیه وتنظیم کنندگان :علی فروتن، سعید بهشتی متین، صدرا مجیب یزدانی، کریم ناصری

آگاهی بیشتر:

این گزارشات آماری از میان بیش از 74 خبر که در طول مرداد ماه 1403 تهیه شده است.

آمار فوق از گزارشات رسانه‌های داخلی و خارجی مورد تائید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع‌آوری شده و عملاً نمی‌تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ درصد واقعیت‌های جامعه باشد.

این گزارشات از سایت کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان که از رسانه‌های داخلی و خارجی مانند ایسنا، هرانا، ایسنا، ایرنا، ایلنا، هنر آنلاین، باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری فارس، کیهان، همشهری آنلاین، مرداد‌نیوز، سازمان ماده 18، کردپرس، کردپا، کمپین فعالین بلوچ، هه‌نگاو، بی‌بی‌سی فارسی، جمع‌آوری گردیده، تهیه شده است.

همکارانی که در گردآوری این موارد خبری نقض حقوق ادیان در مرداد ماه همکاری کردند خانم‌ها و آقایان: کریم ناصری، آرشا کچوئیان، علی فروتن، صدرا مجیب یزدانی، سینا اشجعی، امیر پالوانه، سعید بهشتی متین، اسفندیار سنگری، نغمه ظریفی‌مقدم ، عباس رهبری، مریم حبیبی، آیلین علی‌وردی‌لوییی، کوثر ولی‌زاده، پروین محمدی افقا، شراره هادی‌زاده رئیسی، می‌باشند.

اهل سنت:

اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تک‌تک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواسته‌ای زیاده خواهانه نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی می‌شود.زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را می‌گذرانند و بصورت مدام از سوی مأموران زندان به دلیل عقیده‌شان مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرند.اصل ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار می‌دهد. با این حال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده قانون اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از ۳ دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علیرغم اینکه مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیت‌های کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهره‌مندی برابر از فرصت‌ها و امکانات محروم هستند، همین‌طور با موانع و محدودییت‌های جدی برای تبلیغ باورهای خود و بجا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبه‌رو هستند.

در این ماه :

احضار و تهدید دو‌ تن از کارکنان مجموعه مکی زاهدان به نهادهای امنیتی در تداوم فشارها به این مجموعه

روز 28 تیر ماه 1403 مولوی ذاکری، از کارکنان مجموعه مکی از سوی نیروهای امنیتی احضار و تا ساعت ۳ بعد از ظهر مورد بازجویی قرار گرفته و ماموران، اتهام وی را درمان معترضان اعلام کرده‌ و او را مجبور کرده‌اند تا هر چه آنان می گویند، بنویسد و اثر انگشت بزند و باید اعتراف کند که در روز جمعه خونین کسانی را که در درمانگاه مکی مداوا کرده اغتشاشگر بوده اند.همچنین ۳۰ تیر ماه ۱۴۰۳، مولوی یعقوب نیز از ساعت ۱۰ صبح توسط نیروهای امنیتی احضار شده و تا لحظه تنظیم خبر تحت بازجویی قرار دارد.( رسانک ,1 مرداد 1403)

ریگان؛ تعدادی از طلاب اهل سنت نوجوان ضرب و شتم و بازداشت شدند

هفتم مرداد ۱۴۰۳، نیروهای امنیتی و نظامی به یک مدرسه دینی اهل سنت در شهرستان ریگان مراجعه و شماری از طلاب نوجوان را بازداشت کردند.همچنین صدیق شهیکی، مدیر این مدرسه به اداره اطلاعات احضار شده و از ادامه فعالیت این محل ممانعت به عمل آمده است.گفته میشود، بازداشت این نوجوانان با اعمال ضرب و شتم صورت گرفته و تاکنون از محل نگهداری آنها اطلاعی حاصل نشده است.از اتهامات مطروحه علیه نوجوانان بازداشت شده و تعداد دقیق آنها اطلاعی در دست نیست.(هرانا,7 مرداد 1403)

گزارشی از بازداشت سه عضو خانواده یک فعال سیاسی در پیرانشهر

روز ۸ مرداد ۱۴۰۳ نیروهای وزارت اطلاعات که از تهران به پیرانشهر آمده بودند، با هجوم به منزل خانوادگی ملا حسن واژی از شخصیت‌های سیاسی و مذهبی کُرد همسر و فرزند وی به نام‌های فاطمه پایمرد و عبدالحمید واژی ۲۹ را همراه با برادرش مُلا جمال واژی ۴۰ ساله، بازداشت کرده‌اند.قابل ذکر است که، ماموستا سید جمال‌الدین واژی امام جماعت روستای “پسوه”، محقق و نویسنده در جریان جنبش ژن ژیان ئازادی نیز بازداشت و بعدها توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه به ۲ سال حبس تعزیری محکوم گردید.ماموستا حسن واژی در پی فشارها و تهدید‌های مکرر نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران ناچار به ترک زادگاه خود شده و در اقلیم کُردستان عراق ساکن است.( هه نگاو ,9 مرداد 1403)

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی نسیمه اسلام زهی، متهم امنیتی در زندان اوین

خانم اسلامی زهی و همسرش بیش از یازده ماه است که به صورت بلاتکلیف در زندان اوین بسر میبرند. این افراد در شهریورماه سال گذشته، در دادسرا به ظن عضویت در گروه ستیزه‌جو داعش مورد تفهیم اتهام قرار گرفته بودند، اما همچنان دادگاهی برای آنها تشکیل نشده است. همچنین این زوج از زمان بازداشت تاکنون ملاقات حضوری با یکدیگر نداشته اند.
یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این متهمان ضمن تایید این خبر به هرانا گفت: “نسیمه حدود سه ماه پیش فرزند دومش را در زندان به دنیا آورد. (هرانا, 12 مرداد 1403)

گزارشی از آخرین وضعیت سیزده زندانی سنی مذهب در زندان شیبان اهواز

دستکم سیزده زندانی سنی مذهب محبوس در بند هشت زندان شیبان اهواز از رسیدگی مناسب پزشکی محروم مانده اند.
بر اساس اطلاعات دریافتی، علی رضا فریسات، نیازمند عمل جراحی رباط پا است. محمد الحایی، توفیق بالدی، قاسم بروایه، عباس سواعدی و یوسف ساعدی نیز از مشکلات دیسک کمر و زانو درد رنج میبرند.وسام مزرعه نیز با مشکلات جسمانی از جمله غده بدخیم در ناحیه سر مواجه است.علی کعبی از یک تومور بدخیم در ناحیه بالای سینه رنج میبرد و محمد باوی نیز دارای تومور در شکم است؛ مشکلاتی که رنج تحمل حبس را برای این زندانیان دوچندان کرده است. همچنین حافظ سلامات علیرغم نیاز به درمان از بابت مشکلات قلبی، کماکان از رسیدگی پزشکی محروم مانده است.(هرانا, 14 مرداد 1403)

زندان زاهدان؛ ابراهیم حسن زهی به مرخصی اعزام شد

این روحانی اهل سنت روز یکشنبه چهاردهم مردادماه ۱۴۰۳ با تودیع وثیقه از زندان زاهدان به مرخصی اعزام شده است.در اسفند سال ۱۴۰۲ ابراهیم حسن زهی، روحانی اهل سنت و از اعضای مسجد مکی زاهدان، همزمان با دستگیری شماری از اعضای مسجد مکی زاهدان، بازداشت شد. خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران، ویدئوی که مشخص نیست تحت چه شرایطی ضبط شده را پخش کرده که در آن ، این افراد خود را شهروندان تبعه کشورهای همسایه از قبیل پاکستان معرفی میکنند که به صورت غیر قانونی و با استفاده از مدارک جعلی در مسجد مکی زاهدان اقامت داشته و مشغول به فعالیت بوده اند.( هرانا,15 مرداد 1403)

مولوی عبدالحمید از افزایش اعدام‌ها در ایران ابراز نگرانی کرد

عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه از افزایش اعدام‌ها در ایران ابراز نگرانی کرد و گفت این اعدام‌ها «به ضرر اصل دین» است. او با اشاره به اینکه اعدام برای مواد مخدر تاکنون هیچ نتیجه‌ای نداشته، تاکید کرد تدابیر دیگری باید اندیشیده شود. در هفته‌های گذشته موج تازه‌ای از اعدام زندانیان در ایران به راه افتاده است. ( صدای آمریکا, 19 مرداد 1403)

با پایان ایام مرخصی؛ ابراهیم حسن زهی به زندان زاهدان بازگشت

ابراهیم حسن زهی، با پایان ایام مرخصی به زندان زاهدان بازگشت.این روحانی اهل سنت با تودیع وثیقه از زندان زاهدان به مرخصی اعزام شده بود.در اسفند سال ۱۴۰۲، ابراهیم حسن زهی همزمان با دستگیری شماری از اعضای مسجد مکی زاهدان، بازداشت شد. در آن زمان خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران، مدعی شد که “۱۳۲ نفر از طلاب خارجی که به‌ صورت غیرقانونی در مسجد مکی حضور داشتند، شناسایی و تحویل مقامات کشور ثالث شده‌ اند.” همچنین ویدیویی از اعترافات اجباری این افراد را منتشر شده است. در ویدئوی مورد اشاره که مشخص نیست تحت چه شرایطی ضبط شده بود، این افراد خود را شهروندان تبعه کشورهای همسایه از قبیل پاکستان معرفی میکنند که به صورت غیر قانونی و با استفاده از مدارک جعلی در مسجد مکی زاهدان اقامت داشته و مشغول به فعالیت بوده اند.(هرانا, 20 مرداد 1403)

مولوی عبدالحمید خواستار پاسخ حکومت درباره «ترورهای مشکوک» در سیستان و بلوچستان شد

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، می‌گوید نهادهای امنیتی و قضائی جمهوری اسلامی در مورد «ترورهای مشکوک» شهروندان بلوچ مسئول هستند. عبدالحمید اسماعیل‌زهی در خطبه‌های نماز جمعه گفت: مقامات جمهوری اسلامی از جمله دستگاه قضایی و نهادهای امنیتی نسبت به این موضوع، مسئول حفظ امنیت جان و مال مردم هستند. شما باید پاسخگوی امنیت مردم باشید.‌امام جمعه اهل سنت زاهدان با بیان اینکه در هفته‌های گذشته شماری از علما، تجار، کسبه،‌ زنان و کودکان در استان سیستان و بلوچستان «ترور شده‌اند» گفت: مردم نسبت به این قتل‌ها مشکوک هستند، چرا که عامل هیچ یک از این ترورهای کور تاکنون دستگیر نشده است.( رادیو فردا , 20 مرداد 1403)

یک شهروند توسط اداره اطلاعات زاهدان احضار و بازجویی شد

احمد شه بخش به اداره اطلاعات زاهدان احضار شد. روز یکشنبه چهاردهم مردادماه ۱۴۰۳ آقای شه بخش، رئیس حفاظت مولوی عبدالحمید به اداره اطلاعات زاهدان احضار شده و به مدت چهار ساعت مورد بازجویی قرار گرفته است. احضار آقای شه بخش بدلیل مسئولیت وی در حفاظت از مولوی عبدالحمید بوده و در بازجویی ها از وی خواسته شده تا از مسئولیت خود، کنارگیری کند.(هرانا, 21 مرداد 1403)

مولوی عبدالحمید: لیست وزرای پزشکیان رای‌دهندگان را مأیوس کرد

مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان در پیامی به لیست وزرای پیشنهادی مسعود پزشکیان واکنش نشان داد و آن را مایوس کننده خواند. همچنین محمد جواد ظریف، رییس شورای راهبری انتخاب وزارای دولت چهاردم، در پیامی ضمن کناره‌گیری از همکاری با دولت پزشکیان، بابت آنچه «ناتوانی خود در پیگیری امور در دالان‌های سیاست داخلی» نامید از مردم ایران پوزش خواست.ظریف با ابراز نارضایتی از ترکیب کابینه پیشنهادی پزشکیان نوشت: «از این‌که نتوانستم به شکل شایسته‌ای نظر کارشناسی کمیته‌ها و حضور بانوان، جوانان و اقوام را آن‌گونه که که وعده داده‌بودم به نتیجه برسانم، شرمنده‌ام.» ( صدای آمریکا, 22 مرداد 1403)

زندانی عقیدتی اهل سنت، بازداشت و بلاتکلیفی یک‌ساله در زندان‌های مختلف

امیر فرامرزی، با گذشت بیش از یک سال همچنان در بازداشت موقت و بلاتکلیفی بسر می‌برد. وی اجازه دسترسی به وکیل انتخابی نداشته و زمان دادگاه وی نیز مشخص نمی‌باشد. امیر فرامرزی، توسط ماموران اطلاعات بوکان بازداشت شد. وی مدتی در بازداشتگاه‌های اطلاعات تحت بازجویی و شکنجه قرار داشت. پس از پایان بازجویی وی به زندان مرکزی ارومیه منتقل شد و بیش از یک سال در آنجا زندانی بود. از یک ماه پیش به زندان اوین منتقل شده است. امیر فرامرزی، ۲۹ساله، متاهل و پدر ۲فرزند خردسال است. (سایت کانون دفاع از حقوق بشر در ایران, 24 مرداد 1403)

پزشکیان یک وزیر از میان اهل سنت و یا اقوام ندارد

امام جمعه اهل سنت زاهدان تاکید کرد که در معرفی کابینه “وفاق ملی” رعایت نشد، چون معنای وفاق ملی این بود که هم زنان، هم اهل سنت و هم شایستگان و انسان‌های توانمند در کابینه حضور داشته باشند. موضوع کابینه پزشکیان برای چندمین بار از سوی عبدالحمید در خطبه‌های نماز جمعه و حتی در صفحات رسمی او در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده است. ( دویچه وله , 26 مرداد 1403)

خطاب مولوی عبدالحمید به علی خامنه‌ای: اصلاح عدم به کارگیری نخبگان اقوام و‌مذاهب وظیفه عالیترین مقام است

سه‌شنبه ۳۰ مرداد ماه ۱۴۰۳، مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه مردمی زاهدان با انتشار پستی در صفحه اصلی خود در ایکس، خطاب به علی خامنه‌ای، اصلاح “عدم استفاده از نخبگان اقوام، مذاهب و زنان طی ۴۵ سال گذشته” در امور حکومتی را وظیفه او عنوان کرد و در این پست نوشته است: ‏”عدم استفاده از نخبگان اقوام،مذاهب و زنان طی ۴۵ سال گذشته که در تضاد با عدالت اجتماعی و تعالیم اسلامی است، نارضایتی بزرگی پدید آورده است. دلیلش هر چه باشد،مرجع اصلاح و رفع موانع آن، عالی‌ترین مقام حاکمیت است. بدون تردید چنین ابتکاری رضایت مردم و خوشنامی تاریخی را در پی خواهد داشت.” مولوی عبدالحمید پیشتر نیز نسبت به عدم بکارگیری نخبگان ملل و مذاهب مختلف داخل ایران توسط دولت چهاردهم به ریاست “مسعود پزشکیان” که برخلاف شعارهایش هنگام تبلیغات انتخاباتی اظهار داشته بود، انتقاد کرده بود.(خبرگزاری رسانک.30مرداد1403)

بهائیان:

ایران، کشوری که در آن بهائیان زیادی زندگی میکنند، آئین بهایی هنوز یک در ایران «فرقه مرتد» تلقی می‌شود. . این مشهور است که بهاییان به دنبال صلح هستند، قدرت سیاسی نمی‌خواهند و تهدید امنیتی ایجاد نمی‌کنند. با این حال جمهوری اسلامی ایران آن‌ها را تحت تعقیب قرار می‌دهد. از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی تاکنون، بهاییان به طور سامانمند و روشمند از دسترسی به تحصیلات عالی و همچنین حق اشتغال محروم بوده‌اند؛و اگر پیگیر حق از دست رفته خود باشند با اتهامات واهی و زندان و تهدید مواجه می‌گیرند و همواره درمعرض دستگیری‌های بدون مجوز قانونی و حبس قرار گرفته‌اند. بهائیان هرگز قادر نبوده‌اند به طور علنی از تعالیم دینی خود پیروی کنند. آنها تقریباً در تمام مراحل زندگی مورد بدرفتاری قرار می‌گیرند.انتقال دانش و تجربه بشری، جز از طریق آموزش امکان‌پذیر نیست و به همین دلیل حق تحصیل یکی از حقوق بنیادی بشر در مواد ۲۶ و ۲۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر، بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و مواد ۱۳ ، ۱۴ و ۱۵ میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که همگی بر حق تحصیل بدون هیچ نوع تبعیض از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و یا هر عقیده مردادگر یا اصل و منشأ ملی یا اجتماعی، دارایی، نسب یا هر وضعیت مردادگر شناخته‌شده و بر آن تأکید شده و دولت ایران موظف است تمامی امکانات و تسهیلات لازم را برای ایجاد شرایط مناسب جهت بهره‌ مندی همه شهروندان از این حق طبیعی فراهم کند و کلیه موانعی را که در اثر شرایط خاص جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مسیر رسیدن شهروندان به این حق قرار می‌گیرد، مرتفع سازند.ممانعت از کسب‌وکار بهاییان یکی دیگر از فشارها و آزار و اذیت‌هایی است که بهاییان با آن مواجه هستند، پلیس اداره اماکن که وابسته به نیروی انتظامی است در نقاط مختلف کشور که سرکشی ماهانه به محل کسب شهروندان دارند، در اکثر مواقع محل کسب بهاییان را به دلیل عدم اجازه کسب، پلمپ می‌کنند.

در این ماه :

نامه کیوان رحیمیان، زندانی بهایی و مرور خاطرات یک سال در زندان

کیوان رحیمیان، روانشناس بهایی که در ۲۷تیر۱۴۰۲ در منزل شخصی خود در تهران بازداشت شد، در نامه‌ای از زندان خاطرات یک سال حبس خود را مرور کرده است. او در این نامه به نقض آزادی‌های فردی و اجتماعی و وضعیت دشوار اقتصادی مردم ایران اشاره کرده و این پرسش را مطرح کرده آیا با تغییر پیش آمده در قوه مجریه، حاکمیت در رفتار خود نسبت به مردم تجدیدنظر خواهد کرد؟ آیا امکان دارد که همه‌ی مردم از کلیه حقوق شهروندی بدون هرگونه تبعیضی برخوردار شوند؟ وپاسخ کیوان به این پرسش‌ها با توجه به تجربه ۴۵ ساله‌ی خود از جمهوری اسلامی منفی است.(ایران وایر ,2 مرداد 1403)

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی مژگان سلمان‌ زاده، شهروند بهائی در زندان ارومیه

خانم سلمان‌زاده علیرغم گذشت بیست روز از زمان بازداشت، کماکان در زندان ارومیه در بلاتکلیفی به سر می‌برد و امکان آزادی موقت برای وی تاکنون میسر نشده است. بازجویی ها از این شهروند بهائی همچنان ادامه دارد.وی در تاریخ چهاردهم تیرماه ۱۴۰۳ در شهر ماکو توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد و چندی بعد از انتقال خود به بند عمومی زندان ارومیه خبر داد.تاکنون از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه خانم سلمان‌زاده اطلاعی حاصل نشده است.(هرانا,3 مرداد 1403)

شیراز؛ یکتا فهندژ سعدی احضار شد

بر اساس احضاریه‌ای که اخیرا توسط شعبه یکم دادگاه انقلاب شیراز به ریاست قاضی محمود ساداتی صادر و به خانم فهندژ سعدی ابلاغ شده است، از وی خواسته شده که در تاریخ هشتم مردادماه ۱۴۰۳، جهت دفاع از اتهامات انتسابی در این مرجع قضایی حاضر شود.
یک منبع مطلع گفت: “قرار مجرمیت خانم فهندژ سعدی در شعبه ۱۴ دادسرای انقلاب شیراز توسط بازپرس محمد خسروانی صادر گردیده است.”وی در تاریخ بیست و هفتم آذرماه ۱۴۰۲، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود در شیراز بازداشت و سپس به بازداشتگاه اداره اطلاعات موسوم به پلاک ۱۰۰ این شهر منتقل شد. او در تاریخ سی ام بهمن ماه همان سال، به زندان عادل آباد شیراز منتقل شد و نهایتا در تاریخ بیست و دوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ با تودیع وثیقه هشت میلیارد تومانی از این زندان آزاد شد.(هرانا, 3 مرداد 1403)

۲۶ سال پیش روح‌الله روحانی، به خاطر اعتقاد به بهاییت اعدام شد

روح‌الله روحانی، شهروند بهایی، ۳۰تیر۱۳۷۷ و هم‌زمان با دوران اصلاحات اعدام شد. اعدام آقای روحانی ۱۰ سال پس از آخرین اعدام بهاییان در دهه ۶۰ بابت اعتقادات دینی‌، با واکنش‌های گسترده جهانی روبه‌رو شد؛ به‌طوری که دادگاه انقلاب اسلامی مجبور شد در بیانیه‌ای اعدام روح‌الله روحانی، شهروند بهایی را تکذیب کند. این شهروند بهایی پس از ماه‌ها ممنوعیت ملاقات با خانواده‌ خود، به‌طور شتاب‌زده و مخفیانه در مشهد به دار آویخته شد. پس از گذشت سال‌ها، دلیل اعدام ناگهانی او همچنان در پرده‌ای از ابهام قرار دارد. (ایران وایر ,4 مرداد 1403)

البرز؛ بازداشت ناهید بهروزی شهروند بهایی توسط نیروهای امنیتی

۸ مردادماه ۱۴۰۳، ناهید بهروزی در جریان هجوم نیروهای اداره اطلاعات به منزل شخصی خود در فردیس البرز بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.به گفته منابع مطلع، نیروهای امنیتی هنگام بازداشت این شهروند اقدام به تفتیش منزل و ضبط تعدادی از وسایل الکترونیکی وی کرده‌اند. اطلاع دقیقی از دلایل بازداشت، اتهامات انتسابی، محل نگهداری و سرنوشت این شهروند بهایی در دسترس نیست.(هه نگاو, 9 مرداد 1403)

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی؛ محرومیت ناهید بهروزی از دریافت دارو

ناهید بهروزی، در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده وی ضمن تایید این خبر گفت: علیرغم پیگیری های خانواده خانم بهروزی، مسئولان قضایی و امنیتی، از رساندن داروهای مورد نیاز و وسایل شخصی او، امتناع می کنند. امری که باعث نگرانی خانواده این شهروند بازداشتی شده است.خانم بهروزی از بیماری های آرتروز و چربی خون رنج میبرد و نیاز مداوم و روزانه به مصرف داروهای خود دارد.(هرانا, 11 مرداد 1403)

ناهید بهروزی، شهروند بهائی، به «ترویج اعتقادات» متهم شد

ناهید بهروزی، شهروند بهائی که در کرج بازداشت شد، به «ترویج دیانت بهائی» متهم شده است. منابع نزدیک به خانوادهٔ خانم بهروزی گفتند این اتهام «از ابتدا و از طرف مسئولان قضائی در حکم بازداشت خانم بهروزی درج نشده بود و مأموران امنیتی در زمان بازداشت آن‌ را ثبت کرده‌اند».از سوی دیگر مسئولان امنیتی و قضائی از دسترسی او به «داروها و وسایل مورد نیاز» او جلوگیری کرده‌اند.(رادیو فردا , 12 مرداد 1403)

زندان ارومیه؛ تداوم بازداشت و بلاتکلیفی مژگان سلمان‌زاده، شهروند بهائی

یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این شهروند بهائی ضمن تایید این خبر گفت: “خانم سلمان‌زاده علیرغم اتمام مراحل بازجویی، کماکان در بند عمومی زندان ارومیه در بلاتکلیفی به سر می‌برد و شرایط آزادی موقت برای او فراهم نشده است.”وی در تاریخ چهاردهم تیرماه ۱۴۰۳ در شهر ماکو توسط نیروهای امنیتی بازداشت و چندی بعد به بند عمومی زندان ارومیه منتقل شد.تاکنون از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه خانم سلمان‌زاده اطلاعی حاصل نشده است.( هرانا, 13 مرداد 1403)

مسعود پزشکیان و توقف نقض حقوق بهاییان ایران؛ آیا می‌خواهد و می‌تواند؟

مسعود پزشکیان، رییس‌جمهور جدید ایران، در وعده‌های انتخاباتی خود از توجه و پشتیبانی دولتش به اقلیت‌های دینی سخن گفت. او در مصاحبه‌ای گفت: «اگر من جای اقلیت‌های دینی بودم، حس خوبی به مسوولان نداشتم.» آیا نگاه او فقط به باورمندان سه دین مذکور در قانون اساسی جمهوری اسلامی، یعنی زرتشتی، مسیحی و یهودی است؟ آیا ایرانیان پیرو آیین بهایی که بزرگترین اقلیت دینی کشور به شمار می‌روند و از زمان بنیان جمهوری اسلامی با انواع تبعیض‌ها روبه‌رو بوده‌اند، جایی در وعده‌های رییس‌جمهوری که خود را رییس‌جمهور همه ایرانیان می‌داند، دارند؟ (ایران وایر, 14 مرداد 1403)

کرمان؛ تداوم بازداشت و بی‌خبری از وضعیت مصباح دولت، شهروند بهائی

یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این شهروند بهائی، ضمن تأیید این خبر گفت: یکشنبه چهاردهم مرداد ۱۴۰۳، آقای دولت توسط نیروهای امنیتی در محل کار خود در کرمان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. بی خبری از سرنوشت این شهروند به نگرانی های خانواده و بستگان وی دامن زده است. از دلایل بازداشت، محل نگهداری و اتهامات مطروحه علیه این شهروند بهائی، اطلاعی حاصل نشده است.(هرانا, 17 مرداد 1403)

متین فهندژ سعدی، شهروند بهائی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد

یک منبع نزدیک به خانواده این شهروند بهائی ضمن تایید گفت: متین فهندژ سعدی در محل کار پدر خود و توسط نیروهای اطلاعات سپاه کرمان بازداشت شد. نیروهای امنیتی سپس به محل کسب این شهروند که پانسیون حیوانات است، رفتند و ضمن تفتیش محل، شماری از لوازم شخصی و دوربین های مداربسته محل کار وی را نیز ضبط کردند.
این منبع مطلع افزود: علیرغم مراجعه خانواده فهندژ سعدی به کلانتری محل کار، دادگستری شماره ی ۵ کرمان و اطلاعات سپاه کرمان برای پیگیری از وضعیت متین، تاکنون از دلایل بازداشت و محل نگهداری وی اطلاعی حاصل نشده است. قاضی هادی خالویی مسئول رسیدگی به پرونده این شهروند بهائی است و قرار بازداشت ۴۸ ساعته برای وی صادر کرده است. (هرانا, 17 مرداد 1403)

کرج؛ تداوم بازداشت ناهید بهروزی، شهروند بهائی

ناهید بهروزی (فروهری)، شهروند بهائی، کماکان در یکی از بازداشتگاه های اداره اطلاعات در بازداشت بسر میبرد. خانواده این شهروند بهائی تنها یکبار موفق شدند وی را در راهروی دادسرا ملاقات کنند. خانم بهروزی از امکان برقراری تماس با خانواده خود نیز محروم است و فقط یک مرتبه تماس کوتاهی با خانواده خود برقرار کرده است. همچنین قرار بازداشت این شهروند بهائی به مدت ده روز دیگر تمدید شده است. تاکنون از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه خانم بهروزی اطلاعی حاصل نشده است.( هرانا, 18 مرداد1403)

کرمان؛ بازداشت و بی‌خبری از سرنوشت مصباح دولت، شهروند بهایی

مصباح دولت، شهروند بهایی ساکن کرمان پنج روز گذشته را در مکانی نامشخص و در بی‌خبری کامل سپری کرده و وضعیتش نامعلوم است.پیگیری خانواده مصباح دولت برای کسب اطلاع از وضعیت وی بی‌نتیجه‌ بوده و نهادهای قضایی و امنیتی کرمان از پاسخگویی در این مورد، امتناع می‌ورزند. تاکنون از اتهامات، دلایل بازداشت و سرنوشت مصباح دولت هیچ اطلاعی در دسترس خانواده وی قرار نگرفته است.( هه نگاو, 18 مرداد1403)

حق ندارید محل کارتان را در تعطیلات مذهبی بهایی تعطیل کنید

آزار و فشارهای قضایی و امنیتی بر شهروندان بهایی در ماه مرداد درحالی ادامه پیدا کرده که کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که اقلیت‌های دینی و قومی ایران از آغاز جنبش «زن، زندگی، آزادی» به بعد، با سرکوب شدید و بی‌رویه روبه‌رو بوده‌اند. گزارش‌های مختلف نشان می‌دهد که فشار بر شهروندان بهایی در دو سال گذشته افزایش یافته، به‌طوری‌ که در‌حال‌حاضر یک هزار بهایی در بازداشت موقت، زندان و حبس‌خانگی، در انتظار صدور حکم یا احضار به دادگاه هستند.( ایران وایر, 18مرداد1403 )

همزمان با تفتیش منازل؛ تداوم بازداشت و بی‌خبری از وضعیت دو شهروند بهائی در کرمان

نیروهای امنیتی کرمان منازل دو خانواده بهائی را تفتیش کردند. ماموران امنیتی کرمان، منازل پدری متین فهندژ سعدی و مصباح دولت شهروندان بهائی بازداشتی را تفتیش کردند. در زمان تفتیش منازل، مأموران از پاسخگویی در خصوص محل نگهداری این دو شهروند بازداشتی امنتاع کردند و کماکان از وضیعت این شهروندان بهائی و دلایل بازداشتشان اطلاعی در دست نیست. ماموران به خانواده گفتند که اگر در خصوص وضعیت فرزندشان اطلاع رسانی کنند، «متین در بازداشت، بیشتر اذیت خواهد شد». همچنین ماموران از خانه آقای دولت، شماری کتاب و لوازم الکترونیکی ضبط کردند.( هرانا, 20 مرداد1403)

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی مژگان سلمان‌ زاده، شهروند بهائی در زندان ارومیه

مژگان سلمان‌زاده کماکان در بازداشت موقت است.شش روز از اتمام مدت قرار بازداشت خانم سلمان‌زاده گذشته، اما او همچنان در زندان ارومیه در بلاتکلیفی به سر می‌برد. همچنین، شرایط آزادی موقت برای او فراهم نشده است.تاکنون از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه خانم سلمان‌زاده اطلاعی حاصل نشده است.مژگان سلمان‌زاده، شهروند بهائی و محقق حوزهٔ روانشناسی فیزیولوژیک است. ( هرانا, 21 مرداد1403)

بهراد آذرگان از زندان اوین آزاد شد

بهراد آذرگان، شهروند بهائی از زندان آزاد شد.آزادی آقای آذرگان با تودیع وثیقه یک و نیم میلیارد تومانی از زندان اوین صورت گرفته است.منزل این شهروند بهائی ساکن تهران ، توسط مأموران امنیتی مورد تفتیش قرار گرفته بود و شماری از وسایل شخصی از جمله تلفن همراه و لپ‌تاپ او ضبط گردیده بود.بهراد آذرگان در تاریخ سیزدهم مردادماه ۱۴۰۳ پس از مراجعه به شعبه سوم بازپرسی دادسرای امنیت به جهت دفاع از اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام، بازداشت و سپس به زندان اوین منتقل شد. ( هرانا, 21 مرداد1403)

 اطلاعات بیشتر در لینک زیر قابل مشاهده است:

https://adian.bashariyat.org

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram