اطلاعیه ۱۵۹۵ کمیته دفاع از حقوق اقوام و ملل ایرانی

نگرانی شهروند ایرانی دوتابعیتی

نقض حقوق شهروندان در ایران امروزه به یک امر طبیعی برای دولتمردان جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده است. روزی نیست که اخبار صدور و اجرای حکم اعدام‌، بازداشت‌ها و احکام خودسرانه و بدون مدارک و ادله، شکنجه و اعتراف‌گیری و حتی گروگانگیری در صدر خبرهای ایران نباشد.

این موضوع  برای شهروندان دوتابعیتی به مراتب سختگیرانه تر و با خشونت بیشتر اجرا میشود. شدیدترین شکنجه‌ها و اعمال غیر انسانی همراه با اتهاماتی که جمهوری اسلامی ایران به آنها وارد کرده، تا اعتراف بگیرند وآنها را تبدیل به ابزاری کنند برای باج گیری و کسب امتیاز در خواسته های سیاسی و اقتصادی با کشورهای غربی و از سوی دیگر ممانعت از بازگشت ایرانی های خارج به هدف جلوگیری از ترویج فرهنگ غربی.

نازنین زاغری و انوشه آشوری شهروندان ایرانی-بریتانیایی، به اتهام جاسوسی به حدود ۵سال حبس محکوم و در ازای پرداخت۵۳۰ میلیون دلار بدهی ایران آزاد شدند.

مراد طاهباز، شهروند بریتانیا و آمریکا، یکی از هفت نفری که بهمن ۱۳۹۶ در جریان پرونده امنیتی فعال محیط زیست دستگیر و به زندان اوین منتقل و آبان ۱۳۹۸ حکم ۱۰ سال حبس او تایید شد.

سیامک و باقر نمازی: سیامک نمازی، شهروند آمریکایی-ایرانی در تیرماه ۱۳۹۴ به اتهام همکاری با آمریکا به ۱۰ سال زندان محکوم شد.پدروی باقر نمازی که برای پیگیری وضعیت پسرش به تهران رفته بود، در اسفند ماه همان

سال بازداشت و با همان اتهام و حکم در زندان ماند. باقرنمازی اوایل سال ۱۳۹۷ به دلیل مشکلات جسمی به بیرون زندان منتقل اما ممنوع الخروج است

نزار زکا، شهروند لبنانی آمریکایی، در شهریور ۱۳۹۴ به دعوت شهیندخت مولاوردی، معاون وقت رییس‌جمهور برای شرکت در یک کنفرانس به ایران رفته بازداشت شد و بعد از چند سال حبس در خرداد ماه ۱۳۹۸ آزاد شد.

رضا (رابین)‌ شاهینی، تابستان ۱۳۹۵ بازداشت و به گفته خودش به جرم همکاری با دولت متخاصم، به ۱۸ سال حبس محکوم شد. او یک سال بعد با وثیقه‌ای معادل یک میلیارد تومان آزاد شد.

احمدرضا جلالی، زندانی دو تابعیتی سوئدی ایرانی است که با سنگین‌ترین مجازات در ایران یعنی اعدام مواجه شده است. او پزشک و پژوهشگری است که به دعوت دانشگاه تهران و شیراز به ایران سفر کرد و سال ۱۳۹۵ دستگیر شد. اتهام او ابتدا “جاسوسی و همکاری با دولت متخاصم” بود اما بعد اعلام شد “محاربه و همکاری با دولت اسرائیل” هم به اتهام‌های او اضافه شده است. حکم اعدام او هنوز لغو نشده است.

فریبا عادلخواه و رولان مارشال: خرداد ۱۳۹۸ در یکی از سفرهایش به ایران بازداشت شدند. خانم عادلخواه به اتهام اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام به پنج سال زندان محکوم شده است.رولان مارشال شریک زندگی خانم عادلخواه برای دیدار او به ایران سفر کرد ولی بازداشت شد. جمهوری اسلامی بعدا آقای مارشال را آزاد ودولت فرانسه در ازای آزادی وی، جلال روح‌الله نژاد ایرانی را آزاد کرده است.

شکرالله جبلی: ۸۳ ساله دی ماه ۱۳۹۹ با یک پرونده مالی به شکایت یک مقام وزارت اطلاعات بازداشت شد

نسرین روشن : در تاریخ ۲۵ آبان ۱۴۰۲ بازداشت وبا اتهام «اجتماع و تبانی» به تحمل چهار سال حبس با اتهام «تبلیغ علیه نظام» به هشت ماه محکوم شد.

جمشید شارمهد، زندانی سیاسی۶۷ ساله دوتابعیتی، آلمانی-ایرانی به اتهام «افساد فی‌الارض» به اعدام محکوم شد.

عماد ادوارد شرقی، شهروند ایرانی آمریکایی، در دی ماه ۱۳۹۹ در ایران بدون محاکمه به اتهام جاسوسی به ۱۰ سال زندان محکوم شده است.

مهران رئوف: فعال کارگری و شهروند ۶۴ ساله ایرانی بریتانیایی مهرماه ۱۳۹۹ در ایران بازداشت شد. حکم او ۱۰ سال زندان است.

کارن وفاداری و آفرین نیساری، این دو شهروند زرتشتی ایرانی که یکی‌شان تابعیت آمریکا و دیگری برگ سبز اقامت داشت، تیرماه ۱۳۹۷ بعد از دو سال زندان با حکمی که قاضی صلواتی صادر کرده بود، در ازای پرداخت وثیقه ۴۰ میلیارد تومانی آزاد شدند.

ناهید تقوی: ۶۷ساله ،ساکن آلمان در سال ۱۳۹۹ به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام بازداشت و به ۱۰ سال و هشت ماه زندان محکوم شده است.

اعلام میداریم که: بازداشتهای غیرقانونی ،شکنجه، اخذ اعتراف اجباری و برپایی دادگاههای فرمایشی و صدور احکام اعدام در بیدادگاههای دولت جمهوری اسلامی ایران بسیار مشهود و مرسوم است.

ما فعالین حقوق بشر در راستای حقوق ذاتی و شهروندی با استناد به اعلامیه جهانی حقوق بشر بخصوص ماده ۵: شکنجه ممنوع، ماده ۸: رعایت حقوق انسانی توسط قانون، ماده ۹: عدم توقیف، حبس یا تبعید غیر قانونی، ماده ۱۰: حق محاکمه قانونی برای همه ماده ۲۲: حق امنیت اجتماعی، زبان گویای حقوق از دست رفته ایم.

فراموش نکنیم که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در اصل ۲۲: رعایت حقوق ذاتی و شهروندی اصل ۳۲: عدم توقیف، حبس، تبعید غیر قانونی، اصل ۳۴: رعایت حقوق انسانی توسط قانون، اصل ۳۸: منع شکنجه تاکید به رعایت حقوق شهروندی دارد.

۱۵۹۵

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق اقوام و ملل ایرانی

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram