گزارش آماری نقض حقوق کودک و نوجوان خرداد ماه ۱۴۰۳

تهیه و تنظیم کنندگان : کوثر ولی‌زاده، محمودرضا صالحی، فهیمه تیموری، سونیا سوارکوب

آگاهی بیشتر:

 

این اخبار از رسانه های داخلی و خارجی مانند ایسنا؛ هرانا؛ ایرنا؛ ایلنا؛ باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری فارس؛ کیهان؛ همشهری؛ مهرنیوز؛ جمع‌آوری گردیده است..

آمار فوق عمدتا از گزارشات رسانه های داخلی و خارجی مورد تائید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع آوری شده و عملا نمی‌تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ در صد واقعیت‌های جامعه باشد.

اعضایی که در گردآوری اخبار خرداد  ماه  ۱۴۰۳ با ما همکاری کردند عبارتند از: : کوثر ولی‌زاده، مهناز ترابی، پریا ترابی، پروین محمدی‌افقا، لیلا باستانی‌نوشهر، امیر پالوانه، میثم انصاری، محمودرضا صالحی، فهیمه تیموری، آیلین علیوردیلوئی، سید‌سعید نوروزی‌زاده، نسرین جهانی گلشیخ می‌باشند می‌باشند.

اخبار عمومی

بخشش جان به کودک دوساله توسط زهرا علی‌ اکبری بانوی خبرنگار و معلم شیرازی

بانوی خبرنگار و معلم شیرازی در روزهای اخیر با اهدا بخشی از کبد خود به کودکی جان بخشید. زهرا علی‌اکبری خبرنگار شیرازی که پیشتر با گزارش و اخبارش درد و رنج جامعه و مردم شهر و سرزمینش یا مطالبات و شیرینی‌ها و دستاوردها را به مخاطبان می‌رساند و در برهه‌ای دیگر معلمی و انسان‌سازی کرده و در تربیت نسلی آگاه کوشا بوده این روزها با عمل به مسئولیت اجتماعی از نوعی دیگر جان کودک ۲ ساله را نجات داد. اهدای قسمتی از کبد این بانوی خبرنگار به کودکی که در اثر یک بیماری نادر مادرزادی دچار نارسایی شدید کبد شده‌بود، در بیمارستان ابوعلی سینای شیراز با موفقیت انجام شد. (رکنا ۱ خرداد۱۴۰۳ )

خودکشی مرد تهرانی در صحنه قتل خونین زنش / 2 کودکش یتیم شدند

مرد عصبانی درجریان اختلافات خانوادگی همسرش را باچاقو کشت و بعد دست به خودکشی زد. رسیدگی به این پرونده تکاندهنده از شامگاه روز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت از وقتی شروع شد که ماجرای مرگ یک زوج در خانه شان به پلیس مخابره شد. خیلی زود بازپرس،کشیک قتل در محل حضور یافت و درجریان تحقیقات جنایی کارآگاهان دریافتند مرد جوان به دنبال اختلافی که از قبل با همسرش داشته است او را با چاقو کشته و بعد دست به خودکشی زده است. گفتنی است ، این زوج دو کودک نیز داشتند و تحقیقات بیشتر در این پرونده کماکان ادامه دارد. (رکنا ۱ خرداد۱۴۰۳ )

نجات 2 نوجوان گرفتار در ارتفاعات قاین پس از ۱۱ ساعت

سرپرست هلال‌احمر قاین از نجات دو نوجوان گرفتار در ارتفاعات روستای اسفشاد پس از ۱۱ ساعت تلاش نجاتگران هلال‌احمر خبر داد. بیرجند، حسین اصغری با اعلام این خبر اظهار داشت: پس از اعلام مرکز کنترل و هماهنگی عملیات جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی، ساعت 16 بعدازظهر 29 اردیبهشت ماه گزارشی مبنی بر گیرافتادگی دو نوجوان در ارتفاعات روستای اسفشاد محدوده گردنه خونیک اعلام شد. سرپرست هلال‌احمر قاین گفت: بلافاصله دو‌‌ تیم جستجو و نجات کوهستان هلال احمر قاین به موقعیت اعزام شدند. (رکنا ۱ خرداد۱۴۰۳ )

دانش آموزان بخوانند؛ برنامه جدید امتحانات نهایی اعلام شد

وزارت آموزش و پرورش، برنامه جدید امتحانات نهایی را اعلام‌ کرد. امتحانات نهایی خرداد دانش آموزان دوره دوم متوسطه قرار بود که از ۳۰ اردیبهشت آغاز شود و با توجه به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر تاثیر ۵۰ درصدی سوابق تحصیلی در کنکور سراسری امسال، حساسیت این امتحانات را دوچندان می کند؛ اما این امتحانات به دلیل ایجاد مشکل در دریافت کارت ورود به جلسه امتحانات و پس از آن شهادت آیت رئیسی و حضور دانش‌آموزان در این مراسم به تاخیر افتاد.آموزش و پرورش در اطلاعیه‌ای تقویم جدید امتحانات را اعلام کرد. (رکنا ۱ خرداد۱۴۰۳ )

اجرای مرحله دوم واکسیناسیون فلج اطفال در البرز

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی البرز از آغاز مرحله دوم ایمن سازی تکمیلی فلج اطفال با مشارکت ۱۴۵ تیم خبر داد. به گزارش ایسنا، دکتر معصومه جودکی روز سه‌شنبه یکم خرداد اظهار کرد: مرحله دوم ایمن‌سازی تکمیلی فلج اطفال در استان از ۳۰ اردیبهشت ماه آغاز و امروز به پایان می‌رسد. وی افزود: در کشور از سال۲۰۰۱ تا کنون با تلاش همکاران مراکز بهداشت، پوشش بالای واکسیناسیون جاری و انجام با کیفیت عملیات ایمن سازی تکمیلی سالیانه، وضعیت عاری از فلج اطفال تداوم داشته است. (ایسنا۱ خرداد۱۴۰۳ )

شناسایی بیش از شانزده هزار کودک بازمانده از تحصیل در لرستان

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش لرستان اعلام کرد که دو هزار و ۷۵۵ بازمانده از تحصیل در دوره ابتدایی استان شناسایی شده‌اند که از این تعداد ۲۴۶ نفر تحت آموزش قرار گرفته‌اند. علی اکبر دریکوند مدعی شد که برای شناسایی و بازگرداندن افراد بازمانده از تحصیل در استان، ۷۰ نفر مسئول پیگیر شده‌اند. او افزود که در مقطع متوسطه اول استان سه هزار و ۳۶۴ بازمانده از تحصیل شناسایی شده‌ اند که تاکنون پنجاه و هشت نفر جذب شده‌ اند و در مقطع دوم متوسطه نیز ده هزار و ۵۰۰ نفر بازمانده از تحصیل شناسایی شده‌ اند که ۸۰ نفر از آنها امسال مشغول به تحصیل شده‌ اند. (هرانا۳ خرداد۱۴۰۳ )

ماموران مادر آرتین رحمانی، نوجوان کشته‌شده، را تهدید کردند درباره مرگ رئیسی استوری نگذارد

فواد چوبین، دایی آرتین رحمانی نوجوان کشته‌شده در اعتراضات ۱۴۰۱، در ایکس نوشت ماموران اطلاعات خواهرش هنگامه چوبین و روجا چوبین را تهدید کرده و گفته‌اند: این آخرین اخطار است اگر استوری بگذارید، شادی کنید به خاطر حادثه رئیس جمهور به اون بچه‌هاتون هم رحم نمی‌کنیم، همشون رو می‌کشیم. (ایران اینترنشنال۴ خرداد۱۴۰۳ )

بازگشت ۲۰ درصدی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل عشایری به مدارس

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه سال گذشته حدود ۲۰ درصد دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل جامعه عشایری به چرخه تحصیل وارد شدند گفت: تلاش ما این است امسال این آمار افزایش یابد . علی تیرگیر با بیان اینکه دانش آموزان عشایری همچون سایر دانش‌آموزان برای ثبت‌نام باید فرآیند سنجششان تکمیل شود گفت: بعد از انجام سنجش، فرآیند ثبت‌نام آغاز و طبق دستورالعملی که دانش‌آموزان مدارس عادی و غیر عشایری دارد، ثبت نام می‌شود. وی با بیان اینکه تا پایان اردیبهشت سنجش حدود ۲۰ هزار نوآموز عشایری به اتمام رسید افزود: پیش‌بینی می شود حدود ۳۰ هزار نوآموز سنجش و سپس کار ثبت‌نام آن‌ها انجام شود. مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه از حدود ۷ هزار و ۳۲۰ مدرسه عشایری کشور حدود ۱۳۰۰ مدرسه عشایری کوچ رو هستند.( رکنا۷خرداد۱۴)

شادی مادران بوکان بر مزار فرزندان‌شان

شماری از مادر دادخواه شهیدان بوکان، یک روز پس از هلاکت ابراهیم رئیسی جلاد۶۷ و همراهان جنایتکارش، با حضور بر مزار فرزندانشان، علامت پیروزی نشان دادند.( کلمه۷خرداد۱۴)

وزیر بهداشت: افتتاح ۴ بیمارستان مجهز اطفال در دولت سیزدهم

دکتر بهرام عین‌اللهی – وزیر بهداشت گفت: قرار بود با حضور رییس جمهور شهید، در همدان بیمارستان فوق تخصصی کودکان اکباتان را افتتاح کنیم. رییس جمهور تاکید زیادی در درمان کودکان به ویژه کودکان زیر هفت سال داشتند. وی با بیان اینکه ساخت این پروژه بیمارستانی سال ۸۷ شروع شده و امروز بعد از ۱۶ سال افتتاح می‌شود، افزود: در آغاز به کار دولت، این بیمارستان ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت.( رکنا۷خرداد۱۴)

تصاویری از گام‌های به سوی بهبودی میثم پیرفلک، پدر کیان

خواهرزاده میثم پیرفلک، پدر کیان پیرفلک، کودک کشته شده در اعتراضات زن، زندگی، آزادی، تصاویری از تمرینات روند درمان او منتشر کرده است.( صدای آمریکا۷خرداد۱۴)

افتتاح دومین کتابخانه تخصصی کودکان و نوجوانان استان تهران در رباط کریم

دومین کتابخانه تخصصی کودکان و نوجوانان استان تهران با عنوان هدهد سفیدو همچنین کتابخانه حافظدر شهر رباط کریم به بهره‌برداری رسیدند. حمیدرضا الهیاری، شهردار رباط کریم با بیان اینکه کتابخانه هدهد سفید بر محور کودکان و نوجوانان به بهره‌برداری رسیده است، تصریح کرد: این کتابخانه با داشتن کارگاه خلاقیت و کلاس‌های فرهنگی و هنری، جهت استفاده کودکان و نوجوانان طراحی شده و با داشتن ۵ هزار نسخه کتاب، دومین کتابخانه هدهد سفید در استان تهران است که پس از شهر تهران در شهر رباط کریم به بهره‌برداری رسیده است.( ایسنا۹خرداد۱۴)

معیارهای گزینش نهایی داوطلبان در دانشگاه فرهنگیان چیست؟

گزینش نهایی داوطلبان در سال ۱۴۰۳ با معیارهای نمره آزمون اختصاصی ویژه دانشگاه فرهنگیان (شامل آزمون سراسری و آزمون اختصاصی تربیت معلم)، نمره سوابق تحصیلی و نمره ارزیابی شایستگی معلمی انجام می‌شود. به گزارش ایسنا، آزمون اختصاصی ویژه دانشگاه فرهنگیان همراه با نوبت اول آزمون سراسری ورود به دانشگاه ها (اردیبهشت ماه) و در قالب یک دفترچه ویژه آزمون اختصاصی تربیت معلم، علاوه بر دفترچه‌هایی که به داوطلبان در هر یک از گروه های آزمایشی تحویل داده شد، برگزار شد. ضرایب دروس این آزمون برای گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان های خارجی (به جز ۲ درس ویژه آزمون اختصاصی تربیت معلم) همانند ضرایب آزمون سراسری است. با توجه به اینکه سوابق تحصیلی دانش آموزان هر سال تحصیلی در تیرماه سال پذیرش آماده خواهد شد، ملاک معرفی چندبرابر ظرفیت برای مرحله ارزیابی شایستگی معلمی منحصراً نمره آزمون اختصاصی ویژه دانشگاه فرهنگیان (آزمون سراسری و اختصاصی تربیت معلم) خواهد بود.( ایسنا۹خرداد۱۴)

ممنوعیت فروش سیگار در فروشگاه‌ها/ مجازات ها بازدارنده نیست

جعفر جندقی، در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه شعار هفته ملی بدون دخانیات (۵ تا ۱۱ خرداد) در کشور، حفاظت از کودکان و نوجوانان در برابر دخانیات؛ حق و مسئولیت همگانی است، افزود: نوجوانان و کودکان می‌توانند سفیران کاهش مصرف دخانیات در سطح جامعه باشند و افراد زیادی به خاطر فرزندان و نوه‌های شأن، مصرف دخانیات و سیگار را کنار گذاشته اند. وی با تاکید بر ترویج اماکن عاری از دخانیات در کشور، ادامه داد: در سال ۱۳۸۵، ایران یکی از کشورهای پیشرو در تصویب قانون جامع کنترل دخانیات بوده است و در آن زمان شاید یکی دو کشور دنیا، چنین قانونی داشتند. در هیچ مکان عمومی نباید دخانیات مصرف شود.( خبرگزاری مهر۱۰خرداد۱۴)

نرخ جدید لباس های فرم مدارس معلوم نیست

در حالی که هنوز اتحادیه صنف خیاطان تهران نرخ امسال قیمت لباس‌های فرم مدارس را اعلام نکرده است؛ مسئولان آموزش و پرورش اعلان کردند که دانش آموزان می‌توانند از لباس‌های فرم سال گذشته استفاده کنند.عاطفه‌سادات مدبرنژاد مشاور امور زنان و سرپرست اداره کل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش در این خصوص گفت: به‌منظور تحمیل نشدن هزینه‌های اضافی بر خانواده‌ها، دانش‌آموزان می‌توانند از لباس‌های سالم و قابل استفاده سال‌های قبل استفاده کنند. وی البته به مقررات و ضوابط موجود برای تهیه لباس فرم دانش‌آموزان در سال تحصیلی جدید هم اشاره کرد و گفت: در تعیین نوع و رنگ لباس فرم دانش‌آموزی و نحوه تهیه، مدارس مکلف به رعایت ماده ۸۵ آئین‌نامه اجرایی مدارس هستند و در دستورالعمل ساماندهی و نظارت بر لباس دانش‌آموزی بر این مهم تاکید شده است.( خبرگزاری مهر۱۰خرداد۱۴)

پسران و دختران ایرانی در چه سنی پدر و مادر می‌شوند؟

بر اساس گزارش سازمان ثبت احوال کشور در سال ۱۴۰۲ تعداد یک میلیون و ۵۷ هزار و ۹۴۸ ولادت و ۴۴۲ هزار و۲۱۳ رویداد فوت در کشور به ثبت رسیده است. ایسنا در خبری نوشت:بر اساس آمار مرکز رصد جمعیت کشور سازمان ثبت احوال کشور، از ولادت های به ثبت رسیده در سال ۱۴۰۲ بیشترین میزان ولادت ها مربوط به استان تهران با تعداد ۱۳۱ هزار و ۱۷۶ نوزاد و کمترین آن مربوط به استان سمنان با تعداد ۶ هزار و ۹۰۷ نوزاد بوده است. همچنین بر اساس آمارهای مرکز رصد جمعیت کشور سازمان ثبت احوال در سال ۱۴۰۲ از تعداد نوزادان متولد شده ۵۱.۸ درصد نوزادان پسر و۴۸.۲ درصد آنها دختر بوده است. بر اساس آمار ثبت احوال کشور میانگین سن پدر در اولین فرزندآوری در کل کشور در سال ۱۴۰۲ برابر با ۳۲.۱ سال بوده است که میانگین سن پدر، برای نقاط شهری برابر با ۳۲.۷ سال و نقاط روستایی برابر با ۲۹.۹ سال است.( خبرآلاین۱۰خرداد۱۴)

حارث خروط از کانون اصلاح و تربیت زاهدان آزاد شد

روز پنجشنبه دهم خرداد ۱۴۰۳، حارث خروط آزاد شد. بر اساس این گزارش، آزادی این نوجوان شانزده ساله با تودیع وثیقه یک و نیم میلیارد تومانی از کانون اصلاح و تربیت زاهدان صورت گرفته است. حارث خروط، علی اکبر کوهکن، حمیدرضا کوهکن و همسرش در تاریخ هفدهم بهمن ماه توسط نیروهای امنیتی در زاهدان بازداشت شدند. از میان این شهروندان، علی اکبر کوهکن در تاریخ بیست و ششم بهمن ماه با قرار تامین کیفری از بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر و خانم (نام کوچک نامشخص) نارویی در تاریخ دهم اسفند با تودیع وثیقه از زندان زاهدان آزاد شدند.تاکنون از اتهامات مطروحه علیه این شهروندان اطلاعی حاصل نشده است.( هرانا۱۱خرداد۱۴۰۳)

مدارس مانع ثبت‌نام کودکان دارای معلولیت می‌شوند

هادی قائمی، مدیر اجرایی کمپین حقوق بشر در ایران در این باره گفت: «تحصیل کودکان دارای معلولیت در همان محیطی که دیگر هم‌سن و سالان آنها آموزش می‌بینند کیفیت یادگیری همه کودکان را بهبود می‌بخشد و به نفع کل جامعه است. کودکان دارای معلولیت حق دارند از آموزش فراگیر و با کیفیت برخوردار باشند، یک نظام آموزشی که در آن کودکان دارای معلولیت و کودکان بدون معلولیت در کنار هم و با دسترسی به حمایت‌های لازم در مدارس همگانی تحصیل کنند. بر اساس آمار دولتی، در طول سال تحصیلی ۱۳۹۷-۹۸ تنها ۱۵۰هزار کودک دارای معلولیت در سن تحصیل در مدارس ثبت‌نام شدند، در حالی که بیش از نیمی از این تعداد در مدارس استثنایی و جدا از سایر دانش آموزان مشغول به تحصیل بودند. بر اساس تخمین‌های بین‌المللی، تعداد کودکان دارای معلولیت در سن تحصیل در ایران حدود یک‌ونیم میلیون نفر است.در سال‌های اخیر، دولت ایران جهت بهبود دسترسی کودکان دارای معلولیت به آموزش دست به اقداماتی زده است، از جمله افزایش چشمگیر بودجه آموزش و پرورش استثنایی و وضع استاندارد‌های دسترسی‌پذیری در ساختمان‌ مدارس نوساز یا در حال بازسازی. (کمپین حقوق بشر ۱۳خرداد ۱۴۰۳)

حجم بالای اخبار ناگوار در رسانه‌ها می‌تواند برای کودکان چالش‌برانگیز باشد دکتر نجمه عابدی شرق کارشناس سلامت در خصوص چگونگی پاسخگویی به پرسش‌های کودکان درباره مرگ در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: حجم بالای اخبار ناگوار در رسانه‌ها، به ویژه در مورد فقدان و مرگ افراد مشهور، می‌تواند برای کودکان چالش‌برانگیز باشد .وی در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان به این پرسش‌ها به گونه‌ای پاسخ داد که نه باعث اضطراب کودک شود و نه موضوع مرگ را انکار یا به‌ طور غیر واقعی برای او تبیین کند، گفت: در این خصوص ضمن اینکه باید از پاسخ‌های نامفهوم اجتناب کرد پاسخ‌ها را متناسب با سن و درک کودک داد.کارشناس سلامت روان با تأکید بر پرهیز از ارائه پاسخ‌های نامفهوم و کلیشه‌ای به کودکان اظهار کرد: پاسخ‌هایی از قبیل اینکه پیش خدا یا راه دور رفته نه تنها کمکی به درک مفهوم مرگ توسط کودک نمی‌کند، بلکه می‌تواند بار هیجانی منفی و سردرگمی را در او ایجاد کنند.وی سن و میزان درک کودکان را هنگام پاسخ‌دهی به پرسش‌های کودکان درباره مرگ، ضروری دانست و افزود: برای کودکان خردسال، می‌توان از مثال‌های عینی و ملموس مانند پژمردگی گل‌ها یا مرگ حیوانات خانگی برای توضیح مفهوم مرگ استفاده کرد. (ایسنا ۱۳ خرداد ۱۴۰۳)

مرگ تلخ و غم انگیزه ورزشکار جوان در رودخانه هندیجان

۱۴۰۳ جواد زکوی قهرمان و از مربیان کاراته هندیجان در رودخانه زهره این شهرستان غرق شد و جان خود را از دست داد.براساس تماس‌های مردمی، نیروهای امدادی در محل حضور نداشتند و عملیات نجات با تلاش چندین ساعته نیروهای مردمی صورت گرفت که در نهایت پیکر این جوان ورزشکار پیدا و پس از بیرون کشیدن از رودخانه به بیمارستان شهدای هندیجان انتقال یافت. تعدادی از شهروندان هندیجانی از عدم حضور نیروهای اورژانس در محل وقوع حادثه انتقاد نمودند. لازم به توضیح است که حدود ۱۴ سال از آغاز عملیات ساخت تنها استخر سرپوشیده هندیجان می‌گذرد ولی هنوز به بهره‌برداری نرسیده است و همین دلیل باعث می‌شود تا شهروندان در گرمای شدید تابستان، وارد رودخانه شوند که تا کنون قربانیانی داشته است. (رکنا ۱۴ خرداد ۱۴۰۳)

خانواده‌های دادخواه: سازمان ملل سوگوار قاتلانی شد که جان بچه‌‌های ما را گرفتند

آسیب‌دیدگان چشمی خیزش انقلابی و خانواده‌های دادخواه در گفت‌وگو با ایران‌اینترنشنال درباره برگزاری مراسم یادبود ابراهیم رئیسی در سازمان ملل ابراز تاسف کردند. آن‌ها پرسیدند چرا این سازمان که قرار بود صدای آنان باشد، برای رئیسی که در «جنایت علیه ایرانیان» دست داشت، سوگوار شد؟سازمان ملل متحد روز ۱۰ خرداد برای مرگ رییس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی، در مجمع عمومی این سازمان مراسم یادبود برگزار کرد. (ایران اینترنشنال ۱۲خرداد ۱۴۰۳)

پدر دختر 15 ساله به 2 میلیون تومان فروخت

طاهره دختری که در ۱۵سالگی با شیر بهای ۲ میلیون به اجبار خانواده با مردی چهل ساله مجبور به ازدواج می‌شود بعد از به زندان افتادن همسرش که به دلیل آن حمل مواد مخدر بوده توسط شخصی که در منزلش کار می‌کرده معرفی می‌شود برای اجاره دادن رحم و در عوض دریافت ۲۰۰میلیون تومن و دریافت ماهانه ۵ میلیون تومن این کار را انجام می‌دهد تا هم سر‌پناهی برای پسر کوچکش پیدا کند هم پس اندازی برای آینده و توسط همان خانواده به یکی از شهرهای شمالی منتقل می‌شود و در آنجا به زندگی ادامه می‌دهد. (رکنا ۱۵ خرداد ۱۴۰۳)

مرگ تلخ مرد فداکار در صحنه نجات یک کودک از رودخانه کرج

کورش جعفری روز سه شنبه افزود: با افتادن یک کودک در رودخانه کرج ۲ نفر برای نجات او اقدام می کنند، کودک و یک نفر از آنان توسط غواصان محلی، آتش نشانی و نیروهای امدادی بخش آسارا نجات می یابد اما مرد ۳۵ ساله جان خود را از دست می دهد.جعفری گفت: بر اساس بررسی های اولیه عدم ایمن سازی حاشیه رودخانه کرج در محدوده ری زمین عامل بروز این حادثه بوده است. (رکنا ۱۵خرداد۱۴۰۳)

سارق طلای کودکان دستگیر شد

سرهنگ کارآگاه محمدرضا محمودیان فرمانده انتظامی شهرستان دشتستان گفت: در پی وقوع چند فقره سرقت طلا کودکان و خردسالان به‌صورت سریالی در تفرجگاه‌ها و معابر عمومی دشتستان، بررسی موضوع به‌صورت ویژه در دستور کار ماموران پلیس آگاهی این شهرستان قرار گرفت ماموران پلیس آگاهی با همکاری فرماندهی انتظامی بخش آبپخش با انجام اقدامات اطلاعاتی، هویت و مخفیگاه متهم را در یکی از شهرستان‌های همجوار شناسایی کرده و پس از هماهنگی با مرجع قضائی، دستگیر و به پلیس آگاهی دشتستان انتقال دادند.فرمانده انتظامی دشتستان تصریح کرد: متهم پس از مواجهه حضوری ازسوی مالباختگان شناسایی و در تحقیقات فنی پلیس تاکنون به پنج فقره سرقت به عنف طلا از کودکان و خردسالان اعتراف کرده است.سرهنگ محمودیان با بیان این‌که متهم دستگیر شده با تشکیل پرونده به مرجع قضایی معرفی و روانه زندان شد.( رکنا ۱۵خرداد ۱۴۰۳)

مرگ تلخ و دردناک دختربچه 10 ساله در مشهد

دختر بچه‌ای 10 ساله در یک گلخانه در حاشیه شهر مشهد، به داخل استخر سقوط کرده و دچار غرق شدگی شده است.جانشین فرمانده انتظامی مشهد بیان کرد: این کودک سریعاً توسط والدینش به بیمارستان منتقل شده، اما متاسفانه علی‌رغم تلاش کادر درمان این دختر بچه جان خود را از دست داد.چراغ ابراز تأسف از این حادثه دلخراش، خاطرنشان کرد: نظارت دائم بر رفتار کودکان می‌تواند از وقوع چنین حوادث دلخراش پیشگیری کند. (رکنا ۱۵ خرداد ۱۴۰۳)

نجات معجزه آسای کودک 8 ساله از عمق چاه 10 متری در سبزوار رخ داد

مسوول روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سبزوار محمد همتی روز چهارشنبه به خبرنگاران اظهار کرد: حادثه سقوط کودک به چاه ساعت ۲۲ و ۱۵ دقیقه دیشب به این سازمان گزارش شد که گروه نجات آتش نشانی به محل حادثه در خیابان «میلاد» اعزام شد آتش‌نشانان با ورود به چاه اقدام به بیرون کشیدن کودک و تحویل وی به فنورزان اورژانس ۱۱۵ سبزوار کردند. همتی گفت: طبق بررسی های انجام شده و به گفته ساکنان، چاه مزبور با هدف هدایت و دفع فاضلاب انجام شده بود که احتمالا ایمن سازی نشدن دهانه چاه، علت بروز این حادثه بوده است.هم اکنون پنج ایستگاه آتش نشانی و خدمات ایمنی با ۱۱۰ آتش نشان در سبزوار فعالیت دارند و ایستگاه ششم این شهر نیز در حال اجرا است.سبزوار در ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد. (رکنا ۱۷خرداد ۱۴۰۳)

فروش سوالات امتحانات نهایی در تهران؛ دیپلم پولی برای آینده‌سازان فردا

به نقل از یکی از معلمان «یک دبیرستان پسرانه مشهور در منطقه هشت تهران که حوزه امتحان نهایی بزرگسالان است، در اقدامی عجیب و کاملا طبقه‌بندی‌شده و سازمان‌یافته اقدام به فروش سؤالات به داوطلبان می‌کند». بر اساس این گزارش، دو سال است که این تخلفات در جریان است و با وجود اعتراض مکرر چند نفر از معلمان مدرسه به اداره و مراجعه به اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران، ارسال نامه به مدیرکل آموزش و پرورش، مراجعه به حراست و تهدید مدیریت دبیرستان، همچنان ادامه دارد. بر اساس مدارکی که یکی از معلمان این مدرسه به همراه چند نفر از اولیای دانش‌آموزان به روزنامه «شرق» ارائه کرده‌اند، در روز شنبه نوزدهم خرداد منتشر شده است.با وجود ارئه مدارک در مورد این تخلفات، رئیس «مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش» ضمن تکذیب این ادعای تقلب، ارسال سؤالات به مدارس پیش از شروع امتحان را غیرممکن عنوان کرد. سال گذشته «عبدالرسول پورعباس»، رئیس سازمان سنجش، در روز دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲، در پی حواشی تقلب در کنکور و فروش سوالان از سمت خود استعفا کرد. مرداد۱۴۰۲ نیز پس از لغو آزمون آیلتس در ایران اعلام شده بود که «سوالات لو رفته است». (روزنامه شرق۱۹ خرداد ۱۴۰۳)

حمله هولناک و مرگبار سگ‌ های ولگرد به کودک

روزهای اخیر سگ‌های ولگرد در سه شهر همدان، نکا و دزفول به 3 کودک حمله کردند که در جریان این حمله‌ها، کودکی جان باخته، کودک دیگری به کما رفته و سومین کودک نیز دچار جراحات شدید شده است. روستای کوچک ده‌دلیان که در جاده همدان-قهاوند واقع است، جمعیت زیادی ندارد، اما همین جمعیت اندک، این روزها عزادار مرگ پسربچه‌‌ای 8ساله به نام حسین شاه‌محمدی هستند که چند روز پیش قربانی حادثه‌ای حمله مرگبار سگ های ولگرد شده است. براساس گزارش علوم‌پزشکی همدان، این کودک متأسفانه از نواحی مختلف بدن ازجمله سر، پا، دست و شکم دچار آسیب‌های جدی شده و جان خود را از دست داده است.(۱۹ خرداد ۱۴۰۳)

60 درصد مردم ایران دچار اضافه وزن‌اند/چاقی در ایران در وضعیت قرمز است/ 5 میلیون دانش آموز کشور اضافه وزن دارند
دکترهانیه جوکار مشاور تغذیه و رژیم درمانی گفت:در حال حاضر 60 درصد مردم ایران دچار اضافه وزن و چاقی هستند. طبق آمار و بررسی های صورت گرفته اکثر مبتلایان به چاقی میان 7 الی 18 سال هستند. از هر 3 دانش اموز یک نفر دچار اضافه وزن است به این معنا که اگر 16 میلیون دانش اموز را در نظر بگیریم 5 میلیون نفر دچار اضافه وزن و چاقی هستند. به طور کلی درصد چاقی را میتوانیم 34 درصد به دختران و 31 درصد را به پسران اختصاص می دهند.(رکنا۲۵خرداد ۱۴۰۳)

نجات 50 زن و مرد و کودک از آتش سوزی هولناک یک ساختمان در امیریه مشهد
یک منزل مسکونی در خیابان امیریه بیش از ۵۰ نفر از ساکنین ساختمان را به منطقه (محل) امن منتقل کردند.(رکنا۲۵خرداد ۱۴۰۳)

بازسازی و مقاوم‌سازی مدارس از اولویت‌های سازمان نوسازی است

مدیرکل اداره نوسازی توسعه و تجهیز مدارس استان تهران با بیان اینکه هدیه دولت سیزدهم احداث۲۳۰ مدرسه در قالب ۲۹۰ هزار متر مربع بود گفت: همچنین حدود ۶۰۱ مدرسه استاندارد شد که امید می‌رود دولت چهاردهم نیز همینگونه در کنار آموزش و پرورش باشد.به گزارش رکنا،عباس زارع، با بیان اینکه در هر دولتی وظیفه سازمان نوسازی ساخت و تجهیز مدارس است.(رکنا۲۶خرداد۱۴۰۳)

نجات کودک کاشمری از زیر آوار

رهاسازی ۲ نفر از شهروندان کاشمر که جان باخته بودند توسط نیروهای هلال احمر انجام شد.به گزارش رکنا، یعقوب سلیمانی گفت: تیم های هلال احمر با مشارکت مردم محلی موفق به نجات یک کودک از زیر آوار زمین لرزه کاشمر شدند.(رکنا۲۸خردا۱۴۰۳)

حکم اعدام مربی فوتبال متهم به آزار جنسی هشت نوجوان، نقض شد

حکم اعدام یک مربی فوتبال که متهم است هشت پسر نوجوان ۱۲ تا ۱۳ ساله را پس از دعوت به منزل شخصی خود، مورد آزار جنسی قرار داده است، توسط دیوان عالی کشور نقض و پرونده او جهت رسیدگی به شعبه هم عرض ارسال شد.این پرونده در سال ۱۴۰۰ به دنبال شکایت خانواده یک پسر دوازده ساله مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به اینکه متهم به رأی صادره اعتراض کرده بود قضات دیوان عالی کشور ادعای او را مورد بررسی قرار دادند و گفتند یک بار دیگر باید به این پرونده رسیدگی شود و ادعای تجاوز مورد بررسی قرار گیرد. به این ترتیب متهم یک بار دیگر پای میز محاکمه می‌رود.(هرانا٫۳۰,خرداد۱۴۰۳)

احضار و بازجویی

احکام صادر شده

بازداشت کودکان و نآزادی یک کودک بازداشت شده در آزادی یک کودک بازداشت شده در مدرسه دینی پشامگ راسک از زندان زاهدان

یکی از کودکان طلبه بازداشت شده مدرسه دینی انوارالحرمین روستای پشامگ از توابع شهرستان راسک که در یورش نیروهای نظامی و امنیتی در روز ١۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ به این مدرسه بازداشت شده بود، پس از گذشت یک ماه از زندان مرکزی زاهدان آزاد شد.هویت این کودک، “سعید سپاهی” ۱۶ ساله، فرزند دوست محمد و ساکن روستای رمین از توابع چابهار عنوان شده که دو سال تا پایان تحصیلات و فارغ التحصیلی این کودک مانده است. قرارگاه سپاه قدس جنوب شرق با انتشار بیانیه ای نیز خبر داده بود که چند تن از عوامل و پشتیبانی کنندگان گروه مسلح «جیش العدل» را که در عملیات های این گروه در ۲۴ آذر ماه ۱۴۰۲ و ۱۶ فروردین ماه ۱۴۰۳ نقش داشتند، در روستای پشامگ بازداشت شدند.لازم به ذکر است که سازمان جیش العدل نیز طی بیانیه‌ای ضمن رد ادعای قرارگاه سپاه پاسداران مبنی بر دستگیری اعضای جیش العدل، آن را دروغ و دسیسه ای در جهت اجرای برنامه‌های امنیتی توسط رژیم جمهوری اسلامی ایران خوانده بود. (رسانک ۱۶ خرداد ۱۴۰۳)

بازداشت کودکان

زندان و زندانی و نوجوانان

عفو و تخفیف مجازات تعدادی از محکومان امنیتی، اتباع خارجی و افراد زیر ۱۸ سال
قضایی قوه قضائیه اعلام کرد که رهبر جمهوری اسلامی به مناسبت اعیاد پیش‌رو، با عفو یا تخفیف مجازات ۵۳ محکوم امنیتی، ۳۰ تبعه خارجی و شش فرد زیر ۱۸ سال موافقت کرده است. به گفته وی، ۲۹ نفر از افرادی که در این دوره مشمول عفو شده‌اند، مجازات قطعی آن‌ها اعدام بود که با اعمال تخفیف، مجازات آن‌ها به حبس تغییر کرده است. .”وی تاکید کرد: “این عفو به مناسبت اعیاد قربان و غدیر خم و با هدف تخفیف و تبدیل مجازات‌های تعدادی از محکومان صورت گرفته است.(هرانا۲۶خرداد۱۴۰۳)

هادی نارویی، طلبه اهل سنت آزاد شد
هادی نارویی، طلبه اهل سنت هفده ساله، با قرار تامین از زندان زاهدان آزاد شد.به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از حال وش، روز پنجشنبه بیست و چهارم خرداد ۱۴۰۳، هادی نارویی آزاد شد(هرانا۲۶خرداد۱۴۰۳)

اعدام متجاوز دختر بچه ها در قزوین / آخرین دختربچه در سال 90 کشته شده بود

بیست و دوم آبان ماه سال 1390، معصومه شش ساله که برای خرید از خانه خارج شده بود دیگر بازنگشت و با شکایت پدر ومادر این کودک بررسیهای پلیس آغاز شد.مأموران پلیس در تحقیقات خود با دختربچه 10 ساله ای مواجه شدند که ادعا کرد حدود یک ماه قبل مردی 30 ساله وی را با تهدید چاقو به داخل مزرعه ذرت برده و مورد آزارجنسی قرار داده است13 آذر ماه جمجمه بچه ای در جاده فرعی حواشی شهر اقبالیه کشف شد که به دنبال آن جسد دختر بچه گم شده نیز کشف شد.کارآگاهان پلیس در تحقیقات خویش به فردی مظنون شدند، متهم در حالی که ضبط خودرو سرقتی و مقداری ابزار لازم برای دزدی همراه داشت، دستگیر شد، برای متهخم به اتهام زنا، آدم ربایی مقرون به آزار، تهدید با چاقو، رابطه نامشروع و سرقت قطعات خودرو پرونده قضایی تشکیل شد.بررسی های پلیس نشان می داد که متهم با تهدید دو دختربچه از جمله مقتول، آنها را مورد آزار و اذیت جنسی قرار داده استبه دنبال محاکمه و صدور حکم قصاص از سوی هیئت قضایی، متهم در سال 94 در زندان مرکزی قزوین با حضور خانواده مقتول به دار مجازات آویخته شد.(رکنا۲۵خرداد ۱۴۰۳)

روایت خبرگزاری قوه قضاییه از نحوه دستگیری مریم مهرابی
رسانه‌های معاند در خبری دروغ مدعی شدند که مریم مهرابی به همراه کودکان خود دستگیر شده است در حالی که بازداشت کودکان این فرد صحت ندارد و کاملا کذب است.به گزارش خبرآنلاین از رسانه قوه قضاییه،‌ روز گذشته رسانه‌های معاند در خبری مدعی شدند که مریم مهرابی، به همراه دختران خردسالش در اصفهان بازداشت شده است.طبق بررسی‌های خبرگزاری میزان بازداشت فرزندان مریم مهرابی به هیچ‌وجه صحت ندارد و در حال حاضر دختران وی نزد خانواده اش نگهداری می‌شوند.این دروغ‌پراکنی و جوسازی رسانه‌های معاند در حالی صورت گرفته است که مریم مهرابی به دلیل تلاش برای تحریک مردم به خشونت، جنگ و کشتار با یکدیگر به قصد برهم زدن امنیت کشور بازداشت شده و دارای سوابق متعدد کیفری بوده که هم‌اکنون با تفهیم اتهام و با قرار بازداشت موقت به زندان معرفی شده است.(رکنا۲۹خرداد۱۴۰۳)

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید از سایت کمیته از طریق لینک زیر بازدید فرمایید:

https://koodak.bashariyat.org

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram