گزارش آماری نقض حقوق زنان، خرداد ماه ۱۴۰۳

تهیه و تنظیم :  مهرناز جلالوند، فهیمه تیموری ، شراره هادی زاده رئیسی، محمد گلستان جو

آگاهی بیشتر:

این گزارشات آماری از میان بیش از ۷۳ خبر که در طول خرداد ‌ماه ۱۴۰۳ تهیه شده است.

این گزارشات از سایت کمیته دفاع از حقوق زنان تهیه شده است که از رسانه‌های داخلی و خارجی مانند هه نگاو، هرانا، ایرنا، ایران وایر، باشگاه خبرنگاران جوان، ایران وایر،رادیو زمانه ، اینترنشنال، کلمه، رادیو فردا، صدای آمریکا و کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی  جمع‌آوری ‌گردیده است.

آمار فوق از گزارشات رسانه‌های داخلی و خارجی مورد تأیید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع‌آوری شده و عملاً نمی‌تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ در صد واقعیت‌های جامعه باشد.

همکارانی که در گردآوری این موارد خبری نقض حقوق زنان در بهمن ماه همکاری کردند: شراره هادی‌زاده رئیسی، پروین محمدی افقا، مهرناز جلالوند، سونیا سوارکوب، سارا آسیابان، هاجر میاحی، فهیمه تیموری ، آیلین علی ویردیلویی، مهناز ترابی، نسرین جهانی گل شیخ ، نغمه ظریفی مقدم، نیکی قنبری،  امیر پالوانه، محمد گلستان‌جو، میلاد طاهر آبادی ،می‌باشند.

اخبار عمومی

واکنش به جانباختن رئیسی؛ منیژه موذن با گشایش پرونده قضایی مواجه شد

منیژه موذن، مترجم و روزنامه نگار با گشایش پرونده قضایی در دادسرای فرهنگ و رسانه مواجه شد. این پرونده در پی انتشار مطلبی در رابطه با واقعه سقوط بالگرد حامل ابراهیم رئیسی، علیه این روزنامه نگار گشوده شده است.این روزنامه نگار با انتشار مطلبی در این خصوص نوشت: به دلیل نحوه اطلاع‌ رسانی و واکنش به کشته شدن ابراهیم رئیسی، پرونده جدیدی برای من گشوده و به دادسرای فرهنگ و رسانه ارسال شده است. (۱ خرداد ۱۴۰۳ هرانا)

احضار شقایق محمدی همسر بازیکن استقلال به‌دلیل استوری برای مرگ رئیسی

شقایق محمدی، همسر محمدحسین مرادمند، بازیکن تیم فوتبال استقلال، پس از انتشار بخشی از شعر حافظ در صفحه اینستاگرام خود از سوی نهادهای امنتیتی، تهدید به بازداشت شده است. خانم محمدی پس از مرگ ابراهیم رئیسی براثر سقوط بالگرد، مصرعی از شعر حافظ که در آن گفته است خوش باش که ظالم نَبَرد راه به منزل را بازخوانی و در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد.پیش‌از این ابراهیم رئیسی، در دیدار با رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه، این شعر را برای همتای خود خوانده بود.(۱ خرداد ۱۴۰۳ ایران وایر)

طرح نور چیست و چرا فراجا مسئول اجرای آن شده است؟

طرح کوری موسوم به طرح نور به معنی اصلاح وضعیت حجاب زنان توسط فراجا از ۲۵ فروردین ماه سال جاری آغاز شده است؛ طرحی که دست پلیس و نیروهای وابسته را روی زنان باز گذاشته و خشونت‌های خیابانی، تعرض به حریم خصوصی و امنیت زنان و زیر پاگذاشتن کرامت آن‌ها در خیابان‌ها و اماکن عمومی را به اوج خود رسانده است. سیدعلی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در فروردین ماه ۱۴۰۲ ابتدا بی‌حجابی را حرام شرعی و سیاسی اعلام کرد و سپس در سخنرانی عید فطر به آمران به معروف اجازه داد تا با آن‌چه هنجارشکنی شرعی و بی‌حجابی می‌داند، برخورد کنند. تنها چند روز پس از آن بود که فرماندهی نیروی انتظامی اعلام کرد که طرح مقابله با بی‌حجابی از ۲۵ فروردین ماه در قالب طرح نور اجرا خواهد شد.(۲ خرداد ۱۴۰۳ هرانا)

ادامه برخوردهای قضایی با فعالان؛ عالیه مطلب‌زاده به پلیس فتا احضار شد

در ادامه برخورد‌های قضایی و امنیتی با روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها پس از کشته شدن ابراهیم رئیسی و همراهانش در سانحه هوایی سقوط بالگرد، پلیس فتای شهرستان کرج، عالیه‌ مطلب‌زاده، عکاس خبری و زندانی سیاسی سابق، را به این نهاد احضار کرد. عالیه مطلب‌زاده با انتشار این خبر در صفحه کاربری‌اش در اینستاگرام، احضار تلفنی به پلیس فتا را غیر قانونی عنوان کرد و نوشت: تماس‌گیرنده گفت باید تا ظهر به این مرکز مراجعه کنم. آن هم در روزی که تعطیل رسمی است و احضار به کرج که خارج از محدوده زندگی من یعنی تهران است. وقتی نپذیرفتم گفتند فردا مراجعه کن. با این استدلال من که باید به ثنا ابلاغیه بفرستید، گفتند الان و تلفنی ابلاغ کردیم و اگر نیایی عواقبش با خودت. (۳ خرداد ۱۴۰۳ ایران وایر)

۷۲ روز گذشت و همچنان مریم خلیلی به صورت بلاتکلیف زندانی است

خانم خلیلی در تاریخ ۲۴ اسفندماه ۱۴۰۲ توسط نیروهای امنیتی در اصفهان بازداشت و تاکنون هیچ اطلاعی از محل نگهداری و وضعیت او در دست نیست. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده خانم خلیلی ضمن تایید این خبر گفت: بازداشت مریم روز پنجشنبه توسط نیروهای امنیتی صورت گرفته است. خانم خلیلی پیشتر بارها به مرجع قضایی احضار و مورد بازجویی قرار گرفته و با قرار تامین آزاد شده بود. وی با تشکیل پرونده ای از بابت اتهامات تبلیغ علیه نظام، توهین به رهبری و توهین به مقدسات مواجه شده است.(۵ خرداد ۱۴۰۳ کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی)

واکنش به جانباختن رئیسی؛ احضار و بازجویی سه عضو خانواده شیبانی زاوه در مشهد

نرگس شخص امام پور مادر به همراه شقایق شیبانی زاوه و شهرزاد شیبانی زاوه دو خواهر امیر شیبانی زاوه زندانی سیاسی محبوس در زندان وکیل آباد مشهد در پی انتشار مطالبی در رابطه با سقوط بالگرد حامل ابراهیم رئیسی، به حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی مشهد احضار و روز یکشنبه ششم خرداد ۱۴۰۳، پس از حضور در این نهاد امنیتی مورد بازجویی قرار گرفتند. آنها پس از ساعاتی بازجویی با تعهد کتبی آزاد شدند. بر اساس اطلاعات دریافتی، نرگس شخص امام پور، مادر امیر شیبانی زاوه در مهرماه سال گذشته توسط شعبه ۹۰۳ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۹ مشهد از بابت اتهام تبلیغ علیه نظام مورد تفهیم اتهام قرار گرفت. چندی بعد پرونده مذکور با گرفتن تعهد از خانم شخص امام پور مختومه اعلام شد.(۸ خرداد ۱۴۰۳ هرانا)

دادگاه پخشان عزیزی، فعال سیاسی محبوس در زندان اوین، برگزار شد

روز سه شنبه هشتم خردادماه، در شعبه بیست و ششم دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری برگزار شده، خانم عزیزی از بابت اتهاماتی از جمله عضویت در جمعیت های معارض کشور به دفاع از خود پرداخته است. پخشان عزیزی اهل مهاباد است. وی در تاریخ ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. او پس از چهار ماه بازجویی به بند زنان این زندان منتقل شد. خانم عزیزی در بهمن ماه سال گذشته در شعبه پنجم بازپرسی دادسرای امنیت اوین مورد تفهیم اتهام قرار گرفته بود. کیفرخواست پرونده وی به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری ارجاع شده بود. (۸ خرداد ۱۴۰۳ کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی)

طرح اتهام جدید علیه فاطمه سپهری و برادرانش: توهین به خامنه‌ای و خمینی

قاضی شعبه پنجم دادگاه انقلاب اسلامی مشهد پرونده فاطمه سپهری، محمدحسین سپهری، و حسین سپهری را برای بازپرس پرونده فرستاده تا اتهام توهین به خامنه‌ای و خمینی را به پرونده آنها اضافه کند. اصغر سپهری که خواهر و برادرش فاطمه و محمدحسین در زندان وکیل‌آباد مشهد به سر می‌برند و برادر دیگرش حسین نیز پرونده مفتوح دارد و به قید وثیقه آزاد است، درباره آخرین وضعیت پرونده این سه تن، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: یزدان‌خواه، قاضی شعبه ۵ دادگاه انقلاب مشهد، پس از جلسه دادگاه ۱۷ اردیبهشت، پرونده فاطمه سپهری ، محمدحسین سپهری و حسین سپهری را برای علی‌ سلیمانی ‌مارشک، بازپرس پرونده فرستاده است تا اتهام توهین به خامنه‌ای و خمینی را نیز به پرونده آنها اضافه کند.(۸ خرداد ۱۴۰۳ صدای آمریکا)

کرمان؛ تداوم بازداشت و بی‌خبری از سرنوشت مریم محمودآبادی

با گذشت دو هفته از بازداشت مریم محمود‌آبادی فعال زن ۲۵ ساله اهل شهرستان سیرجان توسط نیروهای اطلاعات سپاه، وی همچنان در سلول انفرادی بازداشتگاه اطلاعات سپاه ثارالله کرمان در بازداشت به سر می‌برد. به گفته یک منبع مطلع، نهادهای امنیتی خانواده این فعال زن را تهدید کرده‌اند که در صورت رسانه‌ای کردن خبر بازداشت فرزندشان، از آزادی وی ممانعت به عمل خواهد آمد. تا زمان تنظیم این خبر، اطلاع دقیقی از دلایل بازداشت و اتهامات وارده علیه مریم محمودآبادی در دسترس نیست و از زمان بازداشت هیچ ارتباطی با خانواده‌اش نداشته است.(۱۰ خرداد ۱۴۰۳ هه‌نگاو)

کیفرخواست پرونده آیدا شاکرمی صادر شد

پرونده آیدا شاکرمی، خواهر نیکا شاکرمی از جانباختگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، با صدور کیفرخواست به شعبه ۱۰۳۰ دادگاه کیفری دو تهران ارجاع شد. رضا شفاخواه، وکیل مدافع خانم شاکرمی در این خصوص اعلام کرد: پرونده موکلم با صدور کیفرخواست تحت عناوین، تشویق به فساد و فحشا و تمرد نسبت به مامورین به شعبه ۱۰۳۰ دادگاه کیفری دو تهران ارجاع شد و در تاریخ چهارم تیرماه سال جاری مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت. (۱۰ خرداد ۱۴۰۳ هرانا)

دادگاه شریفه محمدی، فعال کارگری زندانی، روز ۲۰ خرداد برگزار می‌شود

محاکمه خانم محمدی در دادگاه انقلاب اسلامی رشت در شرایطی قرار است در روز ۲۰ خرداد برگزار شود که حدود ۶ ماه از بازداشت او می‌گذرد. این فعال کارگری روز ۱۴ آذر سال گذشته به دست ماموران وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در رشت بازداشت و پس از ۲۰ روز به اداره اطلاعات سنندج منتقل شد. در مدتی که شریفه محمدی در بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج زندانی بود، اخباری در مورد ضرب و شتم و شکنجه جسمی وی منتشر شد. (۱۲ خرداد ۱۴۰۳ صدای آمریکا)

۲۵۰ فعال مدنی و حقوق زنان؛ حکم ۲۱ سال حبس ژینا مدرس گرجی، در امتداد سرکوب کردستان و فعالان خستگی‌ناپذیر است

۲۵۰ فعال مدنی و حقوق زنان در بیانیه‌ای با اشاره به حکم ۲۱ سال حبس ژینا مدرس گرجی، روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان اعلام کردند؛ حکم ژینا در امتداد سرکوب و مقابله با فعالان خستگی‌ناپذیر کردستان است که تاریخچه مبارزه و مقاومت‌شان روشنگر و مقوم مسیر دادخواهی و برابری‌خواهی بوده است. متن کامل بیانیه کنشگران مدنی و فعالان فمینیست از ژینا مدرس گرجی؛ ژینا مدرس‌گرجی، فعال باسابقه و شناخته‌شده جنبش حقوق زنان به ۲۱ سال حبس (که ۱۰ سال از آن قابل اجراست) و تبعید به زندان همدان محکوم شده است. او اولین‌ بار در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ در جریان خیزش زن، زندگی، آزادیتوسط ماموران امنیتی اداره اطلاعات در یکی از خیابان‌های سنندج به‌شیوه‌ای خشونت‌آمیز بازداشت شد، کمی بعد از خاکسپاری ژینا امینی در سقز و بلند شدن فریاد ژن، ژیان، ئازادیاز زبان زنان کرد حاضر در گورستان آیچی. او پس از آزادی نوشت: زنده‌ام که روایت کنم، می‌نویسم و می‌نویسم و ایستاده‌ام. (۱۲ خرداد ۱۴۰۳ کردپا)

گزارشی از آخرین وضعیت ساناز جهان تیغ در زندان تیرکلا ساری

ساناز جهان تیغ، زندانی سیاسی و از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، دوران محکومیت خود را در زندان تیرکلا ساری سپری میکند. وی پیشتر توسط دادگاه انقلاب ساری به دو سال و شش ماه حبس محکوم شده بود.خانم جهان تیغ اوایل شهریورماه سال گذشته توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد، او در تاریخ هجدهم شهریورماه همان سال، توسط دادگاه انقلاب ساری به دو سال و شش ماه حبس محکوم شد. تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری، از جمله اتهامات منتسب به این زندانی سیاسی است همزمان با بازداشت خانم جهان تیغ، ماموران امنیتی اقدام به تفتیش منزل وی کرده و شماری از وسایل شخصی او از جمله کتاب‌ها و دست نوشته هایش را ضبط کردند. (۱۳ خرداد ۱۴۰۳ هرانا)

گزارشی از آخرین وضعیت الهه فولادی در زندان اوین

الهه فولادی، زندانی سیاسی دوران محکومیت خود را در زندان اوین سپری میکند. یک الهه که پیشتر توسط دادگاه انقلاب تهران به پنج سال حبس محکوم شده بود، در تاریخ بیست و یکم آذرماه ۱۴۰۲، بازداشت و به بند زنان زندان اوین منتقل شد.” بر اساس اطلاعات دریافتی هرانا، تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی از جمله اتهامات منتسب به این زندانی سیاسی است. وی در بهمن ماه ۹۸ به همراه همسرش توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. او نهایتا اوایل مردادماه ۹۹ در پی اتمام مراحل بازجویی با تودیع وثیقه آزاد شده بود. الهه فولادی، متولد ۱۳۵۷، متاهل و اهل خلخال است. (۱۴ خرداد ۱۴۰۳ هرانا)

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی مریم (مرضیه) خلیلی پس از ۸۱ روز

خانم خلیلی روز پنجشنبه ۲۴ اسفندماه ۱۴۰۲ توسط نیروهای امنیتی در اصفهان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. تاکنون هیچ اطلاعی از دلایل بازداشت، محل نگهداری و وضعیت این فعال مدنی در دسترس نیست. خانواده و نزدیکان خانم خلیلی از نهادهای امنیتی و قضایی خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط او و همچنین روشن شدن دلایل بازداشت و برخورد با متخلفان هستند. بلاتکلیفی در بازداشت به وضعیتی اطلاق می‌شود که در آن فرد از دلایل بازداشت، اتهامات انتسابی، مدت زمان حبس و سرنوشت نهایی خود بی‌اطلاع است. این امر می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله نقص قوانین و رویه‌های قضایی، سوءاستفاده از قدرت توسط مقامات، یا بی‌توجهی به حقوق بازداشت‌شدگان باشد. (۱۴ خرداد ۱۴۰۳ کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی)

همسر نسرین روشن: دستگاه قضایی درباره کاهش مدت زندان همسرم به ما رَکَب زد

همسر نسرین روشن، شهروند دوتابعیتی زندانی در ایران، می‌گوید مسئولان زندان اوین به این شهروند ۶۰ ساله به «دروغ» گفته بودند که حکم زندان او را از سه سال به ۱۳ ماه کاهش داده‌اند. نسرین روشن، شهروند ۶۰ ساله ایرانی-بریتانیایی، از بستگان سارا تبریزی، دختر جوانی است که پس از آزادی از زندان و احضار دوباره توسط وزارت اطلاعات، در روزهای نخستین سال ۱۴۰۳ خورشیدی جان باخت. (۱۵ خرداد ۱۴۰۳ رادیو فردا)

مریم محمودآبادی، شهروند کرمانی، ۵۲ روز است که در بازداشت و بلاتکلیفی به سر می‌برد

خانم محمودآبادی در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود در کرمان بازداشت شد. تاکنون هیچ اطلاعی از اتهامات نسبت داده شده به وی و یا روند رسیدگی به پرونده‌اش در دست نیست. این فعال مدنی پیشتر در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ نیز بازداشت شده بود و پس از مدتی با قرار وثیقه از زندان شهاب کرمان آزاد شده بود. بازداشت و بلاتکلیفی مریم محمودآبادی نگرانی‌ها را در مورد وضعیت او و احتمال نقض حقوقش افزایش داده است. (۱۵ خرداد ۱۴۰۳ کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی)

افزایش موارد بیمارسازی زندانیان سیاسی؛ بهار خنیاب‌پور: من هم به بیماری خودایمنی مبتلا شده‌ام

با ادامه انتشار گزارش‌هایی درباره بیمار شدن زندانیان سیاسی در زندان‌های جمهوری اسلامی، بهار خنیاب‌پور، زندانی سیاسی پیشین، اعلام کرد که او نیز پس از آزادی به بیماری خودایمنی پسوریازیس مبتلا شده است. ابتلای این زندانی سیاسی به عارضه پوستی ناشی از بیماری خودایمنی پس از آن افشا می‌شود که صدای آمریکا در روزهای گذشته گزارشی پژوهشی درباره بیمارسازی سیستماتیک زندانیان سیاسی توسط جمهوری اسلامی، روایت‌های شخصی از سال‌های مختلف را منتشر کرد. (۱۶ خرداد ۱۴۰۳ صدای آمریکا)

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام نرگس محمدی برگزار شد

جلسه دادرسی به اتهام نرگس محمدی، فعال حقوق بشر برگزار شد. مصطفی نیلی، وکیل مدافع خانم محمدی با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود اعلام کرد که این جلسه، روز جاری بدون حضور این مدافع حقوق بشر در شعبه بیست و نهم دادگاه انقلاب تهران برگزار شده و او از بابت اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به دفاع از موکل خود پرداخته است. به گفته این وکیل دادگستری، در جریان این جلسه در خصوص مصادیق اتهامی خانم محمدی به مواردی همچون صحبت‌های وی در مورد دینا قالیباف و اعلام نظر در مورد تحریم انتخابات مجلس اشاره شده است. (۱۹ خرداد ۱۴۰۳ هرانا)

گلرخ ایرایی: انتخابات دیکته کردن خواست دیکتاتور به جامعه برای تکرار ادعای مشارکت مردم در سرنوشتشان است

گلرخ ایرایی، فعال سیاسی زندانی در اوین در نامه‌ای که روز پنج‌شنبه در صفحه ایکساو منتشر شد، با اشاره به برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در ایران نوشت: انتخابات، دیکته کردن خواست دیکتاتور به جامعه برای تکرار ادعای مشارکت مردم در سرنوشتشان است. این زندانی سیاسی در نامه خود با ذکر نام تعدادی از ثبت‌نام کنندگان برای شرکت در انتخابات تیرماه افزود: ما در فضایی زندگی می‌کنیم که این قماش افراد متصدی مناصب دولتی و حکومتی هستند. ما در این فضای هولناک کشته می‌شویم و قاتلان‌مان نه‌تنها مجازات نمی‌شوند بلکه در سازمان ملل برایشان مراسم یادبود برگزار می‌شود. (۱۹ خرداد ۱۴۰۳ صدای آمریکا)

دیدار گوهر عشقی و دایه مینا: تنها راه سعادت ایران سقوط این حاکمیت تبهکار است

گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی، معترض کشته‌شده، و مینا سلطانی (دایه مینا) مادر شهریار محمدی از کشته‌شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، با انتشار ویدیویی از دیدار خود، سقوط جمهوری اسلامی را تنها راه سعادت ایران خواندند. در این پیام آمده است: تنها مسیر سعادت ملت ایران را سقوط این حاکمیت تبهکار و برقراری دادگاه‌های عادلانه و مردمی برای محاکمه جانیان و در نهایت استقرار نظامی دموکراتیک، بر مبنای رای و نظر مردم می دانیم. تا آن روز، چراغ دادخواهی و مبارزه با هیولای استبداد روشن خواهد ماند. این دو مادر دادخواه افزودند: ما می‌مانیم تا شاهد برخاستن ایران از خاکستر خویش باشیم. امید ما به زنان و مردانِ آزادی‌خواهِ داخل کشور و البته حمایت ایرانیان شریف خارج از مرزهای وطن است‌. باشد که به‌زودی همه به خانه بازگردند و روزگارِ شدت به پایان برسد. یقین داریم این آتش خاموش نخواهد شد و مبارزه تا حصول پیروزی ادامه خواهد داشت. (۱۹ خرداد ۱۴۰۳ ایران اینترنشنال)

نرگس محمدی در دادگاه حاضر نشد، وکیلش از او در برابر اتهام تبلیغ علیه نظام دفاع کرد

مصطفی نیلی، وکیل خانم محمدی، با اعلام این خبر در صفحه شخصی خود، افزود که در این جلسه اتهامات “تبلیغ علیه نظام” علیه موکلش مطرح و از سوی وی به آن‌ها پاسخ داده شده است. آقای نیلی در ادامه گفت که مصادیق اتهامی خانم محمدی شامل صحبت‌های وی در مورد دینا قالیباف و اعلام نظر در مورد تحریم انتخابات مجلس بوده است. نرگس محمدی که پیشتر با احکام متعددی روبرو بوده است، در دی ماه سال گذشته به اتهام تبلیغ علیه نظام به ۱۵ ماه حبس، دو سال تبعید، دو سال ممنوع الخروجی، دو سال محرومیت از فعالیت های اجتماعی و دو سال ممنوعیت استفاده از تلفن هوشمند محکوم شده بود. (۱۹ خرداد ۱۴۰۳ کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی)

گزارشی از آخرین وضعیت راحله راحمی‌پور، زندانی ۷۱ ساله در زندان اوین

راحله راحمی‌پور، فعال مدنی ۷۱ ساله، علیرغم وضعیت نامناسب جسمی و ناتوانی در تحمل حبس، دوران محکومیت خود را در زندان اوین سپری می‌کند. خانم راحمی پور ۷۱ ساله از بیماری های متعددی از جمله تومور مغزی رنج میبرد. وضعیت حال عمومی این فعال مدنی نامناسب است، بطوری که راه رفتن وی با لرزش همراه بوده و تحمل حبس با توجه به وضعیت جسمانی اش دشوار است. این امر موجب نگرانی نزدیکان او شده است. همچنین خانم راحمی پور علیرغم نیاز رسیدگی پزشکی تخصصی، کماکان از اعزام به بیمارستان و رسیدگی درمانی محروم مانده است.(۲۲خرداد ۱۴۰۳ هرانا)

رشت، ارجاع پرونده یازده فعال حقوق زنان به شعبه اجرای احکام

پرونده فروغ سمیع نیا، سارا جهانی، یاسمین حشدری، شیوا شاه سیاه، نگین رضایی، آزاده چاوشیان، زهرا دادرس، متین یزدانی، زهره دادرس، هومن طاهری و جلوه جواهری، یازده فعال حقوق زنان در گیلان به شعبه اجرای احکام دادسرای رشت ارجاع شد. این افراد که در پرونده ای مشترک به بیش از ۶۰ سال و ۶ ماه حبس محکوم شده اند، اکنون در انتظار دریافت ابلاغیه برای اجرای احکام حبس صادره هستند. بر اساس حکمی که روز هشتم خردادماه سال جاری توسط شعبه یازده دادگاه تجدیدنظر استان گیلان به این فعالان ابلاغ شد، زهره دادرس به ۹ سال و شش ماه و دو روز حبس، فروغ سمیع نیا، سارا جهانی، یاسمین حشدری، شیوا شاه سیاه، نگین رضایی، آزاده چاوشیان، زهرا دادرس و متین یزدانی هر کدام به شش سال و یک ماه و هفده روز حبس و جلوه جواهری و هومن طاهری نیز هر کدام به یک سال زندان محکوم شدند. (۲۴ خرداد ۱۴۰۳ هرانا)

انتقاد مولوی عبدالحمید از ممنوعیت نامزدی زنان و اهل سنت در انتخابات ریاست جمهوری

مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، در خطبه‌های نماز جمعه در ۲۵ خرداد در زاهدان از ممنوعیت نامزدی زنان و اهل سنت در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران انتقاد کرد. وی تاکید کرد تا زمانی که سیاست‌ها تغییر نکند رئیس‌جمهور نمی‌تواند در ایران کاری بکند. مولوی عبدالحمید گفت:ممنوعیت ثبت‌ نام و حضور زنان و اهل‌سنت برای تصدی پست ریاست‌ جمهوری که در اصل ١١۵ قانون اساسی آمده است، با شریعت اسلام و قوانین بین‌المللی مطابقت ندارند و در طول این ۴۵ سال سه قشر زنان، اهل‌سنت و آن ‌دسته از شایستگان و توانمندانی که از طیف خاص مذهبی و سیاسی نیستند همواره محروم شده‌اند. براساس اصل ۱۱۵ قانون اساسی ایران رییس جمهور باید از میان رجال مذهبی و سیاسی که واجد شرایط زیر باشند انتخاب گردد: ایرانی الاصل، تابع ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوی، مومن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور. براساس اصل ۱۱۲ قانون اساسی مذهب رسمی در ایران مذهب جعفری اثنی عشری (شیعه) است. با توجه به این دو اصل، شورای نگهبان که در نظام جمهوری اسلامی هم وظیفه تفسیر قانون اساسی و هم بررسی صلاحیت های نامزدهای انتخابات را برعهده دارد تاکنون صلاحیت کاندیداهای زن، اهل سنت و منتقدان را رد کرده است. (۲۶ خرداد ۱۴۰۳ رادیو فردا)

تهران ،جلسه دادگاه وریشه مرادی و پخشان عزیزی برگزار شد

اولین جلسه دادگاه وریشه مرادی و دومین جلسه دادگاه پخشان عزیزی روز ۲۷ خرداد در دادگاه انقلاب اسلامی تهران برگزار شد. وریشه مرادی، این فعال زن کُرد که پیش‌تر از سوی شعبه ۵ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب تهران به بغی متهم شده است، در جلسه دادگاه، اجازه دفاع از خود را نیافت. قاضی ابوالقاسم صلواتی، حتی به وکلای او نیز اجازه دفاع نداد. وریشه مرادی، از یک ماه پیش به دستور قاضی صلواتی از حق تماس و ملاقات با خانواده و وکلایش محروم شده است. او در تاریخ ۲۵ اردیبهشت نیز به دستور قاضی صلواتی برای بازجویی مجدد از بند زنان زندان اوین به بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات در این زندان منتقل و پس از سه روز به بند زنان بازگردانده شد. او و پخشان عزیزی در اعتراض به این انتقال به مدت دو روز دست به اعتصاب غذا زدند. همچنین دومین جلسه دادگاه پخشان عزیزی نیز در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری برگزار شد. اولین جلسه دادگاه وی به اتهام بغی در تاریخ ۸ خرداد در همین شعبه برگزار شده بود. (۲۸ خرداد ۱۴۰۳ کردستان نت ورک)

اتهام‌زنی قوه قضائیه به یک دادخواه: مریم مهرابی به دلیل تحریک به خشونت و کشتار بازداشت شده است

ارگان رسانه‌ای قوه قضائیه جمهوری اسلامی در واکنش به گزارش‌ها درباره بازداشت مریم مهرابی به همراه فرزندان خردسالش، با متهم کردن این شهروند ساکن اصفهان به تلاش برای تحریک مردم به خشونت و کشتار اعلام کرد که فرزندان او در حال حاضر نزد خانواده‌اش نگهداری می‌شوند.این در حالی است ماهان مهرابی وهاجر مهرابی برادر وخواهر این شهروند بازداشت شده از بازداشت او به همراه فرزندانش خبر دادندمریم مهرابی هم‌اکنون با تفهیم اتهام و با قرار بازداشت موقت به زندان معرفی شده است. خانواده این شهروند بازداشت‌شده تأکید کرده‌اند که فعالیت او تنها در زمینه دادخواهی و پیگیری پرونده برادر معترضش است که به اعدام محکوم شده است. (۳۰ خرداد ۱۴۰۳ صدای آمریکا)

علیرضا زاکانی: حجاب امر شرعی و قانونی و موضوع آن شفاف است

علیرضا زاکانی، نامزد انتخابات ریاست‌ جمهوری، با بیان اینکه موضوع حجاب کاملا شفاف است گفت: حجاب امر شرعی و قانونی است و در این ارتباط باید در نهایت احترام رفتار کرد، حتی کسی که جرم می‌کند. او افزود: سرعت اینترنت را چند برابر کرده و به بهترین نحو مردم را ثروتمند خواهیم کرد.(۳۰ خرداد ۱۴۰۳ ایران اینترنشنال )

احکام صادر شده
ژینا مدرس‌گرجی روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان به ۲۱ سال حبس محکوم شد

ژینا مدرس‌گرجی روزنامه‌نگار و فعال حوزه حقوق زنان اخیراً توسط شعبه یکم دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی کرمی از بابت اتهام تشکیل دستە و گروە غیرقانونی با هدف براندازی نظام به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری، از بابت اتهام همکاری با گروه‌ها و دول متخاصم به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری و از بابت تبلیغ علیه نظام به تحمل ۱ سال حبس تعزیری محکوم شده است. آخرین نشست رسیدگی به اتهامات این فعال کُرد در تاریخ ۲۱ فروردین ماه امسال برگزار شده و حکم صادره روز پنج‌شنبه ۳ خرداد رسماً به وی ابلاغ شده است. (۵ خرداد ۱۴۰۳ هه‌نگاو)

احکام بیش از ۶۰ سال حبس برای فعالان گیلانی بدون تشکیل دادگاه تأیید شد

قاضی محمدصادق ایران عقیده روز سه‌شنبه ۸ خرداد، دو ماه پس از صدور رای دادگاه بدوی برای بازداشت‌شدگان مردادماه ۱۴۰۲ در گیلان، این احکام را نهایی کرد. به این ترتیب، زهره دادرس به اتهامات تشکیل ‌گروه با هدف برهم زدن امنیت ملی و اجتماع و تبانی به ۹ سال و شش ماه حبس محکوم شده است. هشت زن دیگر به نامهای فروغ سمیع‌نیا، سارا جهانی، یاسمین حشدری، شیوا شاه سیا، نگین رضایی، متین یزدانی، آزاده چاووشیان و‌ زهرا دادرس نیز به اتهامات عضویت در گروه و اجتماع و تبانی هریک به تحمل ۶ سال و سه ماه و ۱۷ روز زندان محکوم شده‌اند. دو تن دیگر از متهمان این پرونده، جلوه جواهری و هومن طاهری، نیز به اتهام تبلیغ علیه نظام هریک حکم یک سال حبس دریافت کرده‌اند. (۸ خرداد ۱۴۰۳ صدای آمریکا)

اجرای حکم حبس؛ صبا آذرپیک و یاشار سلطانی بازداشت شدند

صبا آذرپیک و یاشار سلطانی بازداشت شدند. بر اساس این گزارش، بازداشت این روزنامه نگاران جهت اجرای حکم حبس آن‌ها صورت گرفته است. صبا آذرپیک، روزنامه نگار پیشتر از بابت اتهامات پنج فقره نشر اکاذیب، افترا و تهدید در پی شکایت‌ های جداگانه از وی از سوی مجلس شورای اسلامی، محسن دهنوی و زهرا شیخی، نمایندگان تهران و اصفهان و دو شاکی دیگر به دو سال حبس تعزیری، پرداخت جزای نقدی و اعاده‌ حیثیت از شکات از طریق عذرخواهی در یک روزنامه رسمی به انتخاب قاضی و از بابت اتهامات تهدید و پنج فقره اتهام به یک سال حبس تعزیری، پرداخت جزای نقدی و دو سال ممنوعیت فعالیت در فضای مجازی به‌صورت قطعی محکوم شد. (۲۰ خرداد ۱۴۰۳ هرانا)

محکومیت سه عضو یک خانواده به حدود ۳۲ سال زندان؛ پرونده‌سازی جدید برای فاطمه سپهری و برادرانش

روز یک‌شنبه ۲۰ خرداد، پس از جلسه دوم دادگاه که هفدهم خرداد به ریاست حسین یزدان‌خواه، قاضی شعبه ۵ دادگاه انقلاب مشهد برگزار شد، فاطمه سپهری به هجده و نیم سال زندان محکوم شد. بر اساس این گزارش، خانم سپهری، زندانی سیاسی که در زندان وکیل‌آباد مشهد زندانی است، به هفت سال حبس با اتهام حمایت از اسرائیل، هفت سال حبس به اتهام اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت داخلی، سه سال حبسبرای اتهام توهین به خامنه‌ای، و یک سال و شش ماه زندان بابت اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی محکوم شده است. (۲۰ خرداد ۱۴۰۳ صدای آمریکا)

دادگاه انقلاب آتنا فرقدانی، کارتونیست منتقد را به ۶ سال زندان محکوم کرد

بنا بر اعلام محمد مقیمی، وکیل آتنا فرقدانی، کارتونیست منتقدی که ۲۵ فروردین سال جاری بازداشت شد و از آن زمان در زندان نگهداری می‌شود، موکلش به حکم شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ۶ سال زندان محکوم شده است. این وکیل دادگستری با اشاره به نمایشی بودن دادگاه، در حساب کاربری خود در شبکه ایکس نوشت آتنا فرقدانی برای اتهام توهین به مقدسات به پنج سال و برای اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس محکوم شده است و این حکم روز ۲۱ خرداد به وی ابلاغ شده است. پیشتر شماری از سازمان‌های حقوق‌بشری خبر داده بودند که آتنا فرقدانی به تبلیغ علیه نظام، توهین به مقدسات و اخلال در نظم عمومی متهم شده است.به نظر می‌رسد اتهام اخلال در نظم عمومی از پرونده او کنار گذاشته شده، اما به گفته محمد مقیمی، دادگاه به بهانه تعدد جرایم، برای موکل او اشد مجازات را در هر دو اتهام یادشده در نظر گرفته است. (۲۲ خرداد ۱۴۰۳ ایران اینترنشنال )

جهت اطلاعات بیشتر در لینک زیر قابل مشاهده است:

https://zanan.bashariyat.org

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram