گزارش آماری نقض حقوق پیروان ادیان، خرداد ماه ۱۴۰۳

تهیه وتنظیم کنندگان :علی فروتن، سعید بهشتی متین، صدرا مجیب یزدانی ، کریم ناصری

آگاهی بیشتر:

این گزارشات آماری از میان بیش از74 خبر که در طول خرداد ماه 1403 تهیه شده است.

آمار فوق از گزارشات رسانه‌های داخلی و خارجی مورد تائید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع‌آوری شده و عملاً نمی‌تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ درصد واقعیت‌های جامعه باشد.

این گزارشات از سایت کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان که از رسانه‌های داخلی و خارجی مانند ایسنا، هرانا، ایسنا، ایرنا، ایلنا، هنر آنلاین، باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری فارس، کیهان، همشهری آنلاین، خرداد‌نیوز، سازمان ماده 18، کردپرس، کردپا، کمپین فعالین بلوچ، هه‌نگاو، بی‌بی‌سی فارسی، جمع‌آوری گردیده، تهیه شده است.

همکارانی که در گردآوری این موارد خبری نقض حقوق ادیان در خرداد ماه همکاری کردند خانم‌ها و آقایان: کریم ناصری، آرشا کچوئیان، علی فروتن، صدرا مجیب یزدانی، سینا اشجعی، امیر پالوانه، سعید بهشتی متین، اسفندیار سنگری، محمدمهدی خسروپناه ، عباس رهبری، مریم حبیبی، آیلین علی‌وردی‌لویی، کوثر ولی‌زاده، پروین محمدی افقا، شراره هادی‌زاده رئیسی، می‌باشند.

تماس تلفنی مولوی عبدالله کُرد با مولوی عبدالحمید جهت اطلاع از سلامتی وی

روز سه شنبه ١ خرداد ماه ۱۴۰۳، مولوی عبدالله کُرد امام جمعه مئگس (مهرستان) طی تماسی با مولوی عبدالحمید، جویای احوال و سلامتی وی شدند. در این تماس تلفنی مولوی عبدالحمید از صحت و سلامتی خود خبر داده و با اظهار ارادت و دعای خیر، به مردم بلوچستان سلام عرض کردند.لازم به ذکر است، مولوی عبدالحمید جهت امور درمانی به ترکیه سفر کرده و روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ مورد عمل آنژیوگرافی قرار گرفته است.( رسانک,1 خرداد 1403)

گزارشی از آخرین وضعیت حمزه درویش در زندان لاکان رشت

حمزه درویش، زندانی سنی مذهب دوران محکومیت خود را بدون رعایت اصل تفکیک جرائم در زندان لاکان رشت سپری میکند.یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این زندانی سنی مذهب ضمن تایید این خبر به هرانا گفت: “حمزه که روز یکشنبه بیست و سوم اردیبهشت ماه، از بیمارستان رازی به زندان بازگشت، برای بار دوم در زندان از طریق بلعیدن قرص اقدام به خودکشی کرد. او پس از این اقدام به سلول انفرادی منتقل شد. حمزه پس از آن تنها یک بار در روز جمعه بیست و هشتم اردیبهشت ماه، تماس کوتاه با مادر خود داشته و تاکنون تماس تلفنی با خانواده نداشته و ممنوع الملاقات است. بی خبری از وضعیت این زندانی به نگرانی های خانواده وی دامن زده است.”آقای درویش در تاریخ بیستم اردیبهشت ماه نیز از طریق بلعیدن قرص اقدام به خودکشی کرده بود که سپس به بیمارستان رازی رشت منتقل شد. نهایتا در تاریخ بیست و دوم اردیبهشت ماه، علیرغم نیاز به تداوم مراقبت‌های پزشکی تخصصی، به زندان بازگردانده شد. این اقدام او در اعتراض به صدور حکم ۱۴ سال حبس علیه خود صورت گرفته است.(هرانا,4 خرداد 1403)

حکومت مانع سفر فرزند مولوی عبدالحمید برای عیادت پدرش شد

مولوی طیب، فرزند مولوی عبدالحمید که قصد سفر به ترکیه برای عیادت پدرش را داشته، توسط نیروهای امنیتی با تماس تلفنی منع و تهدید شده تا زمانی که از مواضع خود در حمایت از مطالبات مردم سکوت نکند، اجازه سفر به خارج از کشور را ندارد. مولوی طیب در پاسخ نیروهای امنیتی گفته به هیچ‌وجه از مواضع به‌حق خود علیه تبعیض و بی‌عدالتی که حمایت از مطالبات مردم و مشکلات آنان هست سکوت نمی‌کند. مولوی عبدالحمید روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت برای یک دوره درمانی و استعلاجی به ترکیه رفت تا تحت‌نظر پزشکان و مداوا قرار گیرد. ( کلمه ,6 خرداد 1403)

پیام تسلیت مولوی عبدالحمید در پی درگذشت پیرمحمد ملازهی

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سُنت زاهدان در پیامی درگذشت پیرمحمد ملازهی را تسلیت گفت.پیرمحمد ملازهی از نویسندگان سرشناس استان سیستان و بلوچستان، پس از تحمل یک دوره بیماری و بستری روز یکشنبه ۶ خرداد در بیمارستان «توس» تهران درگذشت. (کلمه, 9 خرداد 1403)

احضار و بازجویی یک روحانی اهل سنت توسط اداره اطلاعات زاهدان

روز شنبه دوازدهم خرداد ۱۴۰۳، نظرالله قلندرزهی، روحانی اهل سنت به اداره اطلاعات زاهدان احضار شد.بر اساس این گزارش، این روحانی اهل سنت پس از احضار به مدت چهار ساعت مورد بازجویی قرار گرفته است.در این گزارش آمده است، در این بازجویی ها به وی اعلام شده که تمام طلابی که اتباع کشورهای دیگر هستند و در حوزه دارالعلوم مسجد مکی تحصیل می کنند را باید اخراج کنند تا کشور را ترک کنند.مولوی نظرالله قلندرزهی، یکی از اساتید دارالعلوم مکی زاهدان، پیشتر نیز به این اداره احضار شده بود.(هرانا, 13 خرداد 1403)

تکاب؛ بازداشت ماموستا سید احمد احمدیان توسط نیروهای امنیتی

ماموستا سید احمد احمدیان فعال مذهبی کُرد و پیش‌نماز یکی از روستاهای تکاب، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. ( سایت کانون دفاع از حقوق بشر در ایران,14 خرداد 1403)

تخریب تنها نمازخانه اهل سنت در شهر بم توسط نیروهای نظامی و امنیتی

سحرگاه شنبه ۱۲ خرداد ماه ۱۴۰۳، نیروهای نظامی و امنیتی به همراه عوامل شهرداری، تنها نمازخانه شهروندان اهل سنت بلوچ در شهر بم را تخریب کردند. نیروهای امنیتی و نظامی به صورت گسترده به همراه ماشین آلات سنگین شهرداری، نمازخانه اهل سنت شهروندان بلوچ در بم را محاصره کرده و سپس به صورت کامل آن را تخریب کردند.گفته می‌شود که با توجه به اینکه مثل بسیاری از شهرهای دیگر کشور، به اهل سنت اجازه ساخت مسجد در بم را نداده اند، چند سال است که نمازگزاران از یک سوله به عنوان نمازخانه استفاده می‌کردند و نماز جمعه را نیز در همین مکان ادا می‌کردند و بخاطر اینکه حساسیت ایجاد نشود حتی از بلندگو نیز استفاده نمی‌کردند، اما نیروهای نظامی و امنیتی شبانه به این مکان حمله کرده و کاملا آن را تخریب کردند. این در حالی است که بلوچ ها و اهل سنت جمعیت قابل توجهی در بم دارند. ( رسانک, 15 خرداد 1403)

سعید سپاهی، طلبه اهل سنت نوجوان از زندان زاهدان آزاد شد

سعید سپاهی نوجوان شانزده ساله اهل چابهار آزاد شد.براساس این گزارش، آزادی این نوجوان با قرار تامین از زندان زاهدان صورت گرفته است. تاکنون از اتهامات مطروحه علیه وی اطلاعی حاصل نشده است. (هرانا, 16 خرداد 1403)

توهین چندین باره مصطفی محامی به مولوی عبدالحمید

مصطفی محامی، نماینده علی خامنه ای در استان بلوچستان و سیستان و در مراسم سالمرگ روح الله خمینی با توهین و طعنه های تکراری نسبت به مولوی عبدالحمید، وی را مانع پیشرفت استان عنوان کرد.( رسانک, 16 خرداد 1403)

حکم اعدام و حبس محمد خضرنژاد، روحانی اهل سنت در دیوان عالی کشور تایید شد

بر اساس این گزارش، شعبه چهل و یک دیوان عالی کشور به ریاست قاضی “علی رازینی” حکم اعدام و شانزده سال حبس علیه این روحانی اهل سنت را تایید کرده است. پیشتر آقای خضرنژاد توسط شعبه سوم دادگاه انقلاب ارومیه به ریاست قاضی رضا نجف‌ زاده، از بابت اتهامات افساد فی الارض، اقدام علیه امنیت ملی از طریق لطمه وارد کردن به تمامیت یا استقلال کشور و تبلیغ علیه نظام، به اعدام و شانزده سال حبس محکوم شده بود؛ اتهاماتی که خود این روحانی همواره در جریان جلسات دادرسی به اتهاماتش بر بی‌اساس بودن آنها تاکید داشته است. ( هرانا, 17 خرداد 1403)

انتقاد مولوی عبدالحمید از ساختار حکومت در ایران: رئیس‌جمهوری نمی‌تواند کاری بکند

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، با انتقاد از ساختار سیاسی در جمهوری اسلامی، رئیس‌جمهوری را فاقد اختیارات لازم برای بهبود شرایط در کشور دانست.این روحانی بانفوذ اهل سنت در خطبه‌های نماز جمعه ۱۸ خرداد با انتقاد از بحران فساد مالی، فقر، تبعیض‌های گسترده و نبود آزادی و عدالت در کشور تاکید کرد که رئیس‌جمهوری هم «نمی‌تواند کاری بکند.» ( سایت کانون دفاع از حقوق بشر در ایران,18 خرداد 1403)

حمزه درویش به بند عمومی زندان لاکان رشت بازگردانده شد

آقای درویش روز شنبه نوزدهم خردادماه، از سلول انفرادی به سالن هشتم زندان لاکان رشت بازگردانده شد. اکنون این زندانی سنی مذهب بدون رعایت اصل تفکیک جرائم در بند زندانیان جرائم خشن نگهداری میشود. آقای درویش مدتی قبل به سلول انفرادی زندان لاکان رشت منتقل شده بود. امکان برقراری تماس تلفنی و ملاقات با خانواده نیز از این زندانی سلب شد. ( هرانا, 20 خرداد 1403)

بسم‌الله خوگیانی، روحانی اهل سنت در زاهدان بازداشت شد

این روحانی اهل سنت، روز شنبه نوزدهم خرداد ۱۴۰۳، توسط نیروهای اداره اطلاعات در منزل شخصی خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است. تاکنون از دلایل بازداشت، اتهامات مطروحه و محل نگهداری وی اطلاعی در دست نیست. ( هرانا, 22 خرداد 1403)

حکم اعدام محمد خضرنژاد، به حبس تبدیل شد

مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد که حکم اعدام محمد خضرنژاد، روحانی اهل سنت بازداشت شده در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، با تخفیف مجازات، به حبس تغییر کرد. ( هرانا, 23 خرداد 1403)

زندان قزلحصار کرج، قطع ملاقات حضوری و تماس تلفنی زندانیان سیاسی اهل سنت

بنا به اطلاعات دریافتی از خانواده زندانیان سیاسی اهل سنت، مقامات زندان قزلحصار از روز چهارشنبه ۲۳خردادماه ۱۴۰۳، ملاقات‌های حضوری و تماس تلفنی آنها را قطع کرده‌اند. این زندانیان عبارتند از: فریدون ذاکری‌نسب، صلاح الدین ضیایی، عیدو شه‌بخش، سلیمان شه‌بخش، عبدالغنی شه‌بخش، محمدصالح زیادالله، عبدالله وریا، عبدالکریم قنبرزهی. این زندانیان روز چهارشنبه ۲۳خرداد آماده رفتن به ملاقات حضوری با خانواده‌های خود بودند که به آنها ابلاغ شد که به مدت ۲هفته از حق ملاقات و تماس تلفنی محروم هستند. ( سایت کانون دفاع از حقوق بشر در ایران, 24 خرداد 1403)

آزادی هادی نارویی، طلبه ۱۷ ساله بازداشت شده در پشامگ راسک

هادی نارویی، یکی از طلاب بازداشت شده در یورش نیروهای نظامی به مدرسه دینی انوارالحرمین پشامگ راسک، پس از ۴۱ روز از زندان مرکزی زاهدان آزاد شد.هنوز از سرنوشت سایر طلاب بازداشت شده در این حادثه اطلاعی در دست نیست. ( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی, 26 خرداد 1403)

دادگاه ویژه روحانیت یک روحانی اهل سنت را از امامت جمعه عزل کرد

این روحانی مولوی «عبدالاحد پارسا» نام دارد که تا پیش از این امامت جمعه در «روستای طاغان» و مدیر مدرسه دینی این روستا بود.این روحانی یکی از علمای سرشناس استان خراسان جنوبی است.ارگان‌های امنیتی اهالی روستای طاغان را نیز تهدید کردند که در صورت اعتراض به حکم صادر شده و حمایت از مولوی پارسا از تمام خدمات دولتی و تخصیص بودجه های عمرانی به دهیاری روستا محروم خواهند شد. ( کمپین فعالین بلوچ, 26 خرداد 1403)

خواف؛ بازداشت چهار فعال مذهبی اهل سنت توسط نهادهای امنیتی

چهار تن از فعالین مذهبی اهل سنت و از اساتید حوزه علمیه احناف شهرستان خواف در استان خراسان رضوی به نام‌های مولوی شمش‌الدین مطهری، مولوی گل‌محمد منصوری، مولوی حسین‌احمد شهیدی و مولوی فاضل مرادی حین بازگشت از ارومیه توسط نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران بازداشت شده‌اند. ( هه‌نگاو.27 خرداد 1403)

احضار یک روحانی اهل سنت توسط اطلاعات سپاه مشهد

حبیب الرحمن مطهری، مدیر حوزه علمیه احناف خواف، توسط اطلاعات سپاه مشهد احضار شد. پس از بازداشت چهار تن از اساتید این حوزه علمیه که فرزند حبیب الرحمن مطهری نیز یکی از آنها است، آقای مطهری به این نهاد امنیتی احضار شده است. ماموران با تهدید و ارعاب از خانواده‌ های اساتید بازداشت‌ شده خواسته‌ اند که اخبار مربوط به دستگیری این افراد رسانه‌ ای نشود. ( هرانا, 27 خرداد 1403)

تحریم کامل انتخابات توسط مولوی عبدالحکیم سیدزاده با برشمردن تبعیضات در سراوان

این روحانی برجسته بلوچ در سخنرانی نماز عید قربان منطقه گُشت، گفت: “اهل سنت زمانی رای خواهد داد که عدالت حاکم باشد، در استان جایگاهی داشته باشد و در مدیریت استان و کشور به کار گرفته شود. ( رسانک, 28 خرداد 1403)

تهدید و باج‌خواهی سپاه از مولوی مطهری برای آزادی علمای اهل سُنت خواف

اطلاعات سپاه مشهد، با احضار حبیب‌الرحمن مطهری، مدیر حوزه علمیه احناف خواف، به او گفته است که استادان حوزه علمیه احناف و از جمله پسرش، شمس‌الدین، در صورتی آزاد خواهند شد که مولوی مطهری مردم را به شرکت در انتخابات ریاست جمهوری تشویق کند.( کمپین فعالین بلوچ, 29 خرداد 1403)

اختصاص منازل مسکونی برای برگزاری نماز عید قربان بدلیل نبود مسجد اهل سنت در مشهد

جامعه اهل سنت با اینکه مسلمان هستند ولی طبق قوانین نانوشته اجازه ساخت مسجد در شهرهای بزرگ ایران را ندارد و ساخت عبادتگاه برای آنان با مخالفت نهادهای امنیتی و حکومتی رژیم جمهوری اسلامی ایران مواجه است.( رسانک, 29 خرداد 1403)

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی نسیمه اسلام زهی در زندان اوین

خانم اسلام زهی و همسرش نزدیک به ۱۰ ماه است که بدون برگزاری هیچ جلسه دادگاهی در بازداشت هستند. این زوج از زمان بازداشت تاکنون هیچ ملاقات حضوری یا تماس تلفنی با یکدیگر نداشته‌اند. ( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی, 30 خرداد 1403)

تکذیب اعلام حمایت مولوی عبدالحمید از برخی کاندیداهای ریاست دولت

پنجشنبه ٣١ خرداد ماه ١۴٠٣، دفتر امام‌ جمعه زاهدان، خبر منتسب به این دفتر مبنی بر اعلام حمایت مولوی عبدالحمید از برخی کاندیداهای انتخابات ریاست‌ دولت را تکذیب کرد. در بیانیه دفتر امام‌جمعه زاهدان آمده است: «شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید تا کنون در مورد هیچ‌کدام از کاندیداهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌ جمهوری اظهارنظر نکرده‌اند.» در پایان این بیانیه از کاربران و عموم مردم ‏خواسته شده اخبار و مطالب مربوط به مولانا عبدالحمید را از سایت رسمی ‏ایشان و شبکه‌های اجتماعی وابسته به آن دنبال کنند.‏ گفتنی است که پیشتر نیز برخی از حساب‌های وابسته به ارتش سایبری جمهوری اسلامی ایران با انتشار خبرهای مشابه و غیرواقعی تلاش کرده‌اند تا مردم را به پای صندوق های رای بکشانند. لازم به ذکر است که طی روزهای اخیر بسیاری از روحانیون، سران طوایف و اقشار مختلف مردم در بلوچستان تحریم انتخابات ریاست دولت را اعلام و شرکت در آن را پشت کردن به خون کشته شدگان جمعه‌های خونین زاهدان و خاش و سایر قتل عام ها دانسته‌اند.(خبرگزاری رسانک،31خرداد1403)

بهائیان:

ایران، کشوری که در آن بهائیان زیادی زندگی میکنند، آئین بهایی هنوز یک در ایران «فرقه مرتد» تلقی می‌شود. . این مشهور است که بهاییان به دنبال صلح هستند، قدرت سیاسی نمی‌خواهند و تهدید امنیتی ایجاد نمی‌کنند. با این حال جمهوری اسلامی ایران آن‌ها را تحت تعقیب قرار می‌دهد. از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی تاکنون، بهاییان به طور سامانمند و روشمند از دسترسی به تحصیلات عالی و همچنین حق اشتغال محروم بوده‌اند؛و اگر پیگیر حق از دست رفته خود باشند با اتهامات واهی و زندان و تهدید مواجه می‌گیرند و همواره درمعرض دستگیری‌های بدون مجوز قانونی و حبس قرار گرفته‌اند. بهائیان هرگز قادر نبوده‌اند به طور علنی از تعالیم دینی خود پیروی کنند. آنها تقریباً در تمام مراحل زندگی مورد بدرفتاری قرار می‌گیرند.انتقال دانش و تجربه بشری، جز از طریق آموزش امکان‌پذیر نیست و به همین دلیل حق تحصیل یکی از حقوق بنیادی بشر در مواد ۲۶ و ۲۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر، بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و مواد ۱۳ ، ۱۴ و ۱۵ میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که همگی بر حق تحصیل بدون هیچ نوع تبعیض از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و یا هر عقیده خردادگر یا اصل و منشأ ملی یا اجتماعی، دارایی، نسب یا هر وضعیت خردادگر شناخته‌شده و بر آن تأکید شده و دولت ایران موظف است تمامی امکانات و تسهیلات لازم را برای ایجاد شرایط مناسب جهت بهره‌ مندی همه شهروندان از این حق طبیعی فراهم کند و کلیه موانعی را که در اثر شرایط خاص جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مسیر رسیدن شهروندان به این حق قرار می‌گیرد، مرتفع سازند.ممانعت از کسب‌وکار بهاییان یکی دیگر از فشارها و آزار و اذیت‌هایی است که بهاییان با آن مواجه هستند، پلیس اداره اماکن که وابسته به نیروی انتظامی است در نقاط مختلف کشور که سرکشی ماهانه به محل کسب شهروندان دارند، در اکثر مواقع محل کسب بهاییان را به دلیل عدم اجازه کسب، پلمپ می‌کنند.

در این ماه :

سپیده رشیدی، شهروند بهائی در اهواز بازداشت شد

سپیده رشیدی، شهروند بهائی در اهواز بازداشت شد.یک منبع مطلع نزدیک به خانواده وی ضمن تایید این خبر به هرانا گفت: “بازداشت خانم رشیدی (درخشان) روز دوشنبه هفتم خرداد توسط ماموران اطلاعات سپاه در اهواز صورت گرفت. او پس از دستگیری به مکان نامعلومی منتقل شده و بی خبری از سرنوشت وی، افزایش نگرانی های خانواده این شهروند بهائی را به همراه داشته است.”در دی ماه سال گذشته، ماموران اطلاعات سپاه پس از مراجعه به منزل خانوادگی خانم رشیدی، ضمن تفتیش محل، شماری از لوازم الکترونیکی نظیر کامپیوتر و تلفن همراه او را ضبط کردند.تاکنون از دلایل بازداشت، محل نگهداری و اتهامات مطروحه علیه این شهروند بازداشتی اطلاعی کسب نشده است.(هرانا ,8 خرداد 1403)

واکنش به جانباختن رئیسی؛ محل کسب و کار یک شهروند بهائی پلمب شد

یک واحد صنفی در ساری پلمب شد.در این گزارش آمده است: مرکز سایبری سازمان اطلاعات فرماندهی انتظامی استان مازندران، یک صفحه اینستاگرامی متعلق به یک واحد صنفی لوازم التحریر که گرداننده و متصدی آن یک شهروند بهائی است را به دلیل “تشویش اذهان عمومی و انتشار استوری رقص و خوشحالی” در رابطه با سقوط بالگرد حامل ابراهیم رئیسی، شناسایی کردند.بر اساس این گزارش، این واحد صنفی با تشکیل پرونده قضایی پلمب و پرونده در دست بررسی است.بعد از ظهر یکشنبه سی‌ام اردیبهشت، هلی‌کوپتر حامل ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران به همراه چند تن از همراهانش از جمله حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه، در جنگل دیزمار در محدوده عمومی میان ورزقان و جلفا، دچار حادثه شد. صبح روز دوشنبه سی و یکم اردیبهشت ماه پس از پیدا شدن محل وقوع سانحه و یافتن لاشه بالگرد حامل ابراهیم رئیسی، خبر درگذشت او و همراهانش توسط رسانه های رسمی اعلام شد.(هرانا ,9 خرداد 1403)

بازداشت یک شهروند بهائی در اهواز و پلمب محل کسب یک شهروند بهائی دیگر در ساری

ماموران اطلاعات سپاه پاسداران در اهواز سپیده رشیدی (درخشان)، شهروند بهائی ساکن این شهر، را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند.این شهروند بهائی روز دوشنبه ۷ خرداد بازداشت شده و خانواده‌اش با ابراز بی‌خبری از محل نگهداری او در این باره ابراز نگرانی کرده‌اند.درباره اتهامات سپیده رشیدی هیچ خبری منتشر نشده است.ماموران اطلاعات سپاه در دی سال ۱۴۰۲ هم منزل این شهروند بهائی را تفتیش کرده و برخی از لوازم شخصی او، از جمله کامپیوتر و تلفن همراهش، را توقیف کرده بودند.همزمان محل کسب یک شهروند بهائی در ساری به دلیل انتشار «استوری رقص و خوشحالی از مرگ ابراهیم‌ رئیسی و همراهانش» در شبکه اجتماعی اینستاگرام پلمب شده است.سازمان اطلاعات فرماندهی انتظامی مازندران بدون اشاره به هویت این شهروند بهائی، گرداننده یک فروشگاه لوازم التحریر، او را به «تشویش اذهان عمومی» متهم کرده است.( سایت کانون دفاع از حقوق بشر در ایران, 9 خرداد 1403)

دو شهروند بهائی در رشت بازداشت شدند

نازیلا خانی پور و وصال هروی، شهروندان بهائی در رشت بازداشت شدند.یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این دو شهروند ضمن تایید این خبر به هرانا گفت: “شامگاه سه شنبه هشتم خرداد ۱۴۰۳، ماموران اطلاعات سپاه وارد منزل خانوادگی خانم خانی پور شدند و اقدام به تفتیش منزل و ضبط برخی وسایل شخصی آنها از جمله تلفن های همراه کردند. ماموران بدون ارائه حکم قضائی این شهروند را بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل کردند. همزمان وصال هروی، فرزند خانم خانی پور در محل کار خود توسط ماموران مذکور بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شد. آقای هروی تماسی کوتاه با خانواده داشته است.”نازیلا خانی پور، پیشتر نیز سابقه بازداشت داشته است.وصال هروی، پیشتر به دستور نهادهای امنیتی از دانشگاه محل تحصیل خود اخراج شده بود.تاکنون از دلایل بازداشت، محل نگهداری و اتهامات مطروحه علیه این شهروندان بازداشتی اطلاعی کسب نشده است.(هرانا ,10 خرداد 1403)

تخریب زمین های کشاورزی شهروندان بهائی در روستای احمدآباد ساری

زمین های کشاورزی و شالیزارهای متعلق به بهائیان در روستای احمدآباد ساری به وسیله ادوات راهسازی همچون بولدزر تخریب شد.جامعه جهانی بهائی با انتشار ویدیویی در این رابطه اعلام کرد: «ماموران حکومت ایران مزارع برنج متعلق به بهائیان در احمدآباد مازندران با بولدوزر تخریب کردند و محصولات کشاورزی آنها را از بین بردند. ماموران در ماه ژانویه این زمین‌ها را غیرقانونی حصارکشی کرده بودند. این آپارتاید اقتصادی و پاکسازی مذهبی برای راندن بهائیان از زمین‌های‌ متعلق به آنها است.»قابل ذکر است هرانا در دی ماه ۱۴۰۲، طی گزارشی از مصادره دستکم شصت هکتار از زمین‌های کشاورزی شهروندان بهائی ساکن این روستا توسط ماموران انتظامی به همراه نیروهای جنگل‌بانی خبر داده بود.نماینده استاندار مازندران در مصاحبه با خبرگزاری‌ ایرنا، این اقدام را “عملیات رفع تصرف و خلع ید عرصه‌های منابع طبیعی” نامید و ادعا کرد که “در این زمین‌ها ساخت و سازها و تغییر کاربری‌های غیر مجاز صورت گرفته است”. در حالی که منابع هرانا ضمن رد این ادعا اعلام کردند که در اراضی مذکور هیچ ساخت و سازی صورت نگرفته و از سال ۱۳۲۵ توسط مالکین برای کشاورزی مورد استفاده قرار گرفته است.(هرانا, 11 خرداد 1403)

جامعه جهانی بهائی: تخریب زمین‌های بهائیان روستای احمدآباد، آپارتاید اقتصادی است

روز سه شنبه ۸خرداد۱۴۰۳، مأموران حکومت ایران در حمله‌ای به روستای احمدآبادِ مازندران، با بیل مکانیکی به تخریب بسیاری از شالیزارهای متعلق به بهائیان آن روستا پرداخته و محصولات آن‌ها و معبر آب رودخانه به شالیزارها را ویران کردند. ساکنان بهائی این منطقه، نسل‌هاست که مالک این زمین‌ها بوده و در این زمین‌ها به کشاورزی مشغولند.جامعه جهانی بهائی در بیانیه‌ای این اقدام ویرانگرانه و بی‌رحمانه را تنها یک نمونه از سیاست حکومت ایران برای تصرف و تخریب خانه‌ها و مزارع بهائیان دانست.در جریان این حمله، یک بیل مکانیکی بزرگ اقدام به حرکت رفت و برگشت بر روی شالی‌ها کرده و آن‌ها را تخریب نمود سپس به سمت رودخانه رفته و معبر آب رودخانه به شالیزارها را از بین می‌برد.(ایران وایر, 13 خرداد 1403)

تداوم بازداشت و بی خبری از وضعیت آگاه صادقی، شهروند بهائی

آگاه صادقی، شهروند بهائی کماکان در بازداشت بسر میبرد.یک منبع نزدیک به خانواده این شهروند بهائی ضمن تایید این خبر به هرانا گفت: “آقای صادقی حدود سه هفته پیش توسط نیروهای امنیتی در بوکان بازداشت شد. پیگیری نزدیکان این شهروند بهائی جهت کسب اطلاع از آخرین وضعیت و محل نگهداری وی تاکنون بی نتیجه بوده است، امری که به افزایش نگرانی های خانواده این شهروند منجر شده است.”بر اساس گزارشاتی که به دست هرانا رسیده است، ماموران پس از بازداشت این شهروند، به منزل شخصی وی مراجعه کرده و ضمن تفتیش محل، برخی از لوازم شخصی او و خانواده اش را ضبط کرده اند.(هرانا, 14 خرداد 1403)

پیام ولی، زندانی بهایی بابت اتهام جدیدی به دادگاه احضار شد

این شهروند بهایی هم اکنون در حال گذراندن دوره محکومیت خود در سالن ۱۵ ندامتگاه مرکزی کرج است و به دلیل اطلاع رسانی از وضعیت خود در زندان با اتهام جدید «نشر اکاذیب» روبرو شده است. ( سایت کانون دفاع از حقوق بشر در ایران, 17 خرداد 1403)

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام پیام ولی، شهروند بهائی برگزار شد

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام پیام ولی، شهروند بهائی در شعبه سوم دادگاه انقلاب کرج برگزار شد. این پرونده در طول دوران حبس علیه آقای ولی تشکیل شده است. وی اکنون در حال تحمل دوران محکومیت خود در زندان قزلحصار کرج است. (هرانا, 20 خرداد 1403)

تداوم بازداشت و بی خبری از وضعیت سپیده رشیدی، شهروند بهائی

سپیده رشیدی (درخشان)، شهروند بهائی ساکن اهواز علیرغم گذشت حدود دو هفته از زمان دستگیری، کماکان به صورت بلاتکلیف در بازداشت بسر میبرد. بی خبری از وضعیت این شهروند، افزایش نگرانی های خانواده و نزدیکان وی را در پی داشته است. (هرانا, 20 خرداد 1403)

بازداشت طاهره نوروزی شهروند بهایی ساکن شیراز

یک شهروند بهایی ساکن شهر شیراز به نام طاهره نوروزی، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. به گفته منابع مطلع، نیروهای امنیتی در حین بازداشت طاهره نوروزی، منزل این شهروند را مورد تفتیش قرار داده و برخی وسایل شخصی او همچون کامپیوتر و تلفن همراه را نیز ضبط کردند. (هه نگاو .21 خرداد 1403)

رشت؛ تداوم بازداشت نازیلا خانی پور و وصال هروی، شهروندان بهائی

علیرغم گذشت دو هفته از بازداشت آنها، تلاش های خانواده برای کسب اطلاع از وضعیت و اتهاماتشان از نهادهای مربوطه نتیجه ای نداشته است و تاکنون تنها یک تماس کوتاه با خانواده داشته اند. برای خانم خانی پور کارت زندان صادر شده است و آقای هروی نیز در زندان لاکان رشت بسر میبرد. همچنان اطلاع دقیقی از وضعیت خانم خانی پور و آقای هروی در دست نیست.(هرانا, 21 خرداد 1403)

کرمان؛ پنج شهروند بهائی به محرومیت اجتماعی و جزای نقدی محکوم شدند

در روزهای گذشته فواد شاکر ارکانی، بهنام پور احمری، شهرام فلاح و پریدخت شجاعی باغینی با تبرئه از اتهام تبلیغ علیه نظام، به محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شدند که این حکم به مدت پنج سال تعلیق شده است. یکتا فلاح، نیز به پرداخت ۵۰ میلیون تومان جزای نقدی جایگزین دو سال و یک ماه حبس و یک سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شد. (هرانا, 24 خرداد 1403)

دادگاه تجدیدنظر؛ محکومیت سه شهروند بهائی به حبس و مجازات های تکمیلی در شیراز

بر اساس حکمی که روز چهارشنبه شانزدهم خرداد ۱۴۰۳، توسط شعبه ۳۷ دادگاه تجدیدنظر استان فارس به ریاست قاضی کامران زارع صادر و به خانم ها محب پور، وجدانی و طعامی ابلاغ شده است، آنها از بابت اتهاماتی نظیر “اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور و تبلیغ علیه نظام”، هر یک به پنج سال حبس تعزیری تحت نظارت پابند الکترونیک تا محدوده ۱۰۰۰ متری محل سکونت، ۵۰ میلیون تومان جریمه نقدی، پانزده سال محرومیت از خدمات اجتماعی، دو سال ممنوعیت خروج از کشور و دو سال ممنوعیت فعالیت در فضای مجازی محکوم شده اند. (هرانا, 24 خرداد 1403)

تداوم بازداشت نازیلا خانی پور و وصال هروی در زندان لاکان رشت

علیرغم گذشت سه هفته از بازداشت آنها، تلاش های خانواده برای کسب اطلاع از وضعیت و اتهاماتشان از نهادهای مربوطه نتیجه ای نداشته است. آقای هروی تاکنون تماس یا ملاقات با خانواده نداشته و خانم هروی نیز در روزهای اخیر از تماس و ملاقات محروم شده است. خانواده آنها تنها اجازه یافته اند برای این دو زندانی، البسه به ماموران زندان تحویل دهند. همچنان اطلاع دقیقی از وضعیت سلامتی خانم خانی پور و آقای هروی در دست نیست. (هرانا, 28 خرداد 1403)

حمایت ۱۰ زندانی سیاسی زن از شهروندان بهائی

ده تن از زندانیان سیاسی در بند زنان زندان اوین در بیانیه‌ای اعلام کردند دیدگاه‌های سیاسی‌شان مانع حمایت از «هم‌وطنان بهائی» نمی‌شود و تا پایان «رنج مضاعفی»‌ که بر این دسته از شهروندان ایران تحمیل می‌شود، کنارشان می‌ایستند.این بیانیه را محبوبه رضایی، هستی امیری، سمانه اصغری، سکینه پروانه، مریم یحیوی، ناهید تقوی، نرگس محمدی، آنیشا اسداللهی، سپیده قلیان، و گلرخ ایرایی را امضا کرده‌اند.(سایت کانون دفاع از حقوق بشر در ایران, 28 خرداد 1403)

اصفهان؛ محکومیت دو شهروند بهائی از حبس تا مصادره اموال

ارشیا روحانی و حمید منزوی جوشقانی شهروندان بهائی ساکن اصفهان توسط دادگاه انقلاب این شهر هرکدام به تحمل پنج سال حبس، پرداخت جزای نقدی، مصادره اموال و مجازات های تکمیلی محکوم شدند. (هرانا, 31 خرداد 1403)

اطلاعات بیشتر در لینک زیر قابل مشاهده است:

https://adian.bashariyat.org

 

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram