لیست کتابهای منتشر شده در ماه مای ۲۰۲۴

۱- مسلمانی و گرفتاری‌هایش

نویسنده: بلوجک. دین اسلام به‌عنوان یک پدیده تاریخی، بخشی انکارنشدنی از تاریخ بشر به حساب می‌آید و در نتیجه، طبیعی است که تاکنون آثار زیادی به زبان‌های مختلف در مورد آن به نگارش درآمده باشند. با این‌ حال، با توجه به ابعاد و اثر قابل توجه اسلام بر دنیای امروز، کم بودن تعداد نوشته‌های مستقل به زبان فارسی و البته اهمیت آگاه‌سازی نسل جدید، به‌خصوص با ادبیاتی امروزی، نیاز به نوشتن آثار جدید هنوز احساس می‌شود. نسل جوان ما بیشتر از آن که بداند، عصبانیست، آن‌هم خشم و عصبانیتی طبیعی و روزافزون از وضع موجود. موضوعی که نویسنده را بر آن داشته تا  در این زمینه دست به قلم برده تا با مراجعه به منابع دوران پیش از اسلام، صدر اسلام و پس از آن کتابی بنویسد.

۲- خونریزی، اعدام و شکنجه مردم ایران به نام اسلام توسط دیکتاتور خونین

نویسنده: صادق فرخی قصرعاصمی. رژیم‌های حاکم بر ایران در ۴۵سال اخیر، در بالاترین درجه دیکتاتوری بوده و مردم ایران را از حقوق اولیه خود محروم ساخته‌ است. این دیکتاتور با کودتا در با عوام  فریبی اسلامی در سال ۱۳۵۷بر مسند قدرت نشست. این دیکتاتورمورد قبول مردم ایران نبوده و مردم و سازمان‌های مردمی به‌اشکال مختلف در مبارزه با آن‌ها بوده‌اند. از آغاز روی کار آمدن تا به امروز، سرکوب مردم، دستگیری، شکنجه، اعدام و کشتار مخالفان، از ویژگی‌های بارز این رژیم دیکتاتور بوده است. همزمان با چنین جنایاتی در داخل مرزها، دخالت در امور جوامع و کشور‌ها، تروریسم و جنگ‌افروزی علیه مخالفان ایرانی و غیرایرانی را هم پیش برده است. این جنایات توام با عوامفریبی تحت نام اسلام صورت گرفته چهره دوم این رژیم بوده است.

۳- زن ایرانی: از انقلاب مشروطیت تا انقلاب سفید

نویسنده: بدرالملوک بامداد. نویسنده در این کتاب به شرح فعالیت ها و زندگی نامه برخی از زنان مبارز ایرانی در بازۀ زمانی میان انقلاب مشروطه و انقلاب سفید می پردازد. بدرالملوک بامداد ۱۲۷۷-۱۳۶۶  روزنامه‌نگار، آموزگار، نویسنده، فعال اجتماعی و عضو انجمن کانون بانوان بود و بعدها از مؤسسان سازمان بانوان هوادار حقوق بشر و صاحب امتیاز روزنامه زن روز شد، جمعیت زنان ایران که در سال ۱۳۲۱ تاسیس شده بود، در تاریخ ۱۳۳۵ نام سازمان زنان طرفدار اعلامیه حقوق بشر را برگزید و مرام خود را کوشش در اجرای مواد اعلامیه که مربوط به حقوق زن است و فعالیتهای اجتماعی جمعیت را در این زمینه قرار داد. در این مدت با استفاده از هر موقعیت وسیله سخنرانی ها، انتشار مقالات و شعارها، تعلیم و تربیت بزرگسالان می کوشد تا زنان را با حقوق خود آشنا ساخته و افکار نسل جوان را برای رعایت تساوی کامل و دوری جستن از تبعیضات مهیا سازد…

۴- زبان بدن

نویسنده: ویچاپا کومارف؛ مترجم: زهره زاهدی. این کتاب زبان بدن به شما کمک می‌کند از زبان بدنتان باخبر باشید،حرکات غیرکلامی و علائمی را که خودش بروز می‌دهد بشناسد و حرکات و علائم ارتباطی سایر همنوعانتان را هم بفهمید. فراگیری دانش و مهارت ارتباط غیرکلامی از هر مواجهه‌ای با دیگران، تجربه‌ای هیجان انگیز می‌سازد، شما یاد می‌گیرید از روی حرکات دیگران افکارشان را بخوانید و زمان هیجان انگیزی را صرفاً به تماشای آئین‌های مربوط به زبان بدن آنها بنشینید. به کمک درک، مشاهده و درون‌بینی، بگویید که دیگری دارد دروغ می‌گوید، می‌خواهد دیگران را تحت تأثیر قراردهد، یا صرفاً کسل است.

۵- نقش عثمانی در عقب‌ماندگی ایران

نویسنده: منوچهر پارسادوست. کشور ایران‌ که‌ سده‌ها در گروه‌ پیشتاز کاروان‌ دانش‌ و تمدن‌ بشری‌ قرار داشت‌، با حادثه‌هایی‌ که‌ بر آن‌ رفت‌، موقعیت‌ ممتاز خود را از دست‌ داد و در سده ما جزو کشورهای‌ جهان‌ سوم‌، و صحیح‌تر، جزو کشورهای‌ عقب‌مانده‌ نام‌ برده‌ می‌شود. بی‌گمان‌ سقوط‌ به‌ چنین‌ ورطه ‌ئی‌ به ‌سبب‌ علت‌های‌ متعددی‌ است‌. در این‌ جا به‌ یکی‌ از آن‌ علت‌ها اشاره‌ می‌شود… با دشمنی‌ کینه‌توزانۀ مذهبی‌ که‌ از زمان‌ صفویان‌ میان‌ حکومت‌ها و مردم‌ ایران‌ و عثمانی‌ به‌‌وجود آمد ایران‌ و مردم‌ آن‌ از دستاوردهای‌ علمی‌ و صنعتی‌ اروپا که‌ با آهنگ‌ تندی‌ در جادۀ علم‌ و صنعت‌ گام‌ برمی‌داشت‌ بی‌اطلاع‌ و از دانستن‌ و داشتن‌ آن‌ها محروم‌ ماندند. این‌ امر، ضمن‌ سایر جهات‌ و گذشته‌ از خرابی‌های‌ سهمگینی‌ که‌ به‌سبب‌ لشکرکشی‌های‌ عثمانی‌ به‌ شهرها و روستاهای‌ ایران‌ وارد می‌آمد، در عقب‌ماندگی‌ ایران‌ و مردم‌ آن‌ نقش‌ مهم‌ داشته‌ است‌.

۶- احضار دوالپای رسوایی با پای‌سیب

نویسنده: سپیده قلیان. سپیده قلیان کنشگر مدنی در دومین کتاب خود با عنوان احضار دَوالپای رسوایی با پای‌سیب که به تازگی از سوی ایران‌وایر منتشر شده، در قالب ۱۰ روایت و دستور پخت شیرینی‌های محبوب زندانیان، به‌بازگویی تجربیات دیگری از زندان‌های اهواز، بوشهر، اوین، و زندگی زنان زندانی و مصائب‌شان پرداخته است…

۷- بهترین قصه‌ها برای بهترین بچه‌ها در (جلد اول)

نویسنده: فاطمه صفاری آشتیانی. در گذشته کودکان با طنین صدای مادر و مادربزرگ و نقالان و قصه‌گویان با افسانه‌ها و داستان‌های عامیانه آشنا می‌شدند اما امروزه با توجه به مشکلات موجود این ارتباط کمرنگ شده و دیگر اثری از قصه و قصه‌گویی نیست، کتابی که هم اینک مقابلتان قرار دارد، گلچینی از بهترین قصه‌ها و حکایت‌های مردم این مرز و بوم است که از منابع مختلف جمع‌آوری شده است، دور هم نشستن و قصه گفتن راهی برای انتقال خرد و درست اندیشیدن به دیگران است، در این کتاب هم سعی شده قصه‌ها و داستان‌های طنز با نکات مفیدی بیان شوند.

۸- سه ساعت با یک سکسولوژیست

نویسنده: گروه کاپوچینو. دکتر مهرداد افتخار یکی از معدود افرادی است که در ایران به مشکلات جنسی به شکل تخصصی می‌پردازد و در کلینیک سکسولوژی تهران وابسته به انستیتو روان‌پزشکی تهران کار می‌کند. این گفتگو در فضایی بسیار صمیمانه و دوستانه یا ایشان صورت گرفته است.

۹- خودارضایی یا استمناء

نویسنده: ا.پژوهش. انسان‌ها در هر جامعه‌ای متناسب با شرایط اجتماعی-اقتصادی و فرهنگی خود با پدیده‌های معینی از هستی روبرو می‌شوند. شناخت این پدیده‌ها، خواه پدیده‌هایی در سطح اجتماعی باشند خواه درسطح فردی برای شکل‌گیری انسان‌هایی پویا و سرزنده ضروری است. در دوران کنونی نیز کم نیستند مواردی که جهل ما نسبت به پدیده‌ها، رنج فراوانی برایمان به همراه آورده است و ما را در مسیر شکوفایی خویش دچار تزلزل گردانیده است. در این میان یکی از پدیده‌هایی که بخصوص در دهه‌های اخیر ذهن و جسم بسیاری از افراد جامعه به ویژه جوانان، را به خود مشغول داشته است، پدیده‌ی خودارضایی است. نکته‌ای که پدیده‌ی خودارضایی را از موارد مشابه‌اش، مثلاً اعتیاد بغرنج‌تر می‌کند، یکی شخصی بودن این عمل و دیگری وجود موانع اخلاقی در راه بررسی و شناخت آن است. این موانع بخصوص در جوامع مذهبی شکل جدی‌تری به خود می گیرد. گردآورنده‌ی این اثر نیز که به عنوان یکی از افراد این جامعه به علت نشناختن این پدیده رنج فراوان و جان فرسایی را متحمل شده است، بر آن شد تا با گردآوری و ترجمه‌ی تعدادی از مقالات علمی معتبر گامی در جهت شناخت این پدیده در ایران بردارد. امید است که با شناسایی این پدیده و فهم مزیت‌ها و معایب آن، از عمل کور آن بر خویشتن بکاهیم.

۱۰- منشور کورش هخامنشی

نویسنده : رضا مرادی غیاث آبادی. استوانه کوروش یا منشورِ کوروش لوحی از گِلِ پخته است که در سال ۵۳۸ پیش از میلاد به فرمانِ کوروش بزرگ هخامنشی نگاشته شده ‌است. به ‌تازگی بخش‌هایی از نسخه دیگری از متنِ استوانه بر روی دو قطعه لوحِ گِلی در مجموعه بابِلیِ موزه بریتانیا شناخته شده است که بازمانده نسخه بایگانی شده همین استوانه است. نیمه نخست این لوح از زبان رویدادنگارانِ بابلی و نیمه پایانیِ آن، سخنان و دستورهای کورش به‌ زبان و خط میخی اکدی (بابلی نو) نوشته شده‌ است. این استوانه در سال ۱۲۵۸ خورشیدی، ۱۸۷۹ میلادی در نیایشگاه اِسَگیله (معبد مردوک، خدای بزرگ بابلی) در شهرِ بابِلِ باستانی پیدا شده و در موزه بریتانیا در شهر لندن نگهداری می‌شود. نامِ دبیر و نگارنده‌ای که از متنِ استوانه کوروش نسخه برداری کرده قیشتی مردوک بوده ولی نامِ دبیری که متنِ اصلی را نوشته، مشخص نیست.

۱۱- داستان‌های ارمنی

نویسنده : شیروان‌زاده، ناردوس، تومانیان و سواک. این کتاب به دست شیروان‌زاده، ناردوس، تومانیان و سواک نوشته شده است و ترجمه این کتاب به عهده هایک کاراکاش بوده است که توسط بنگاه نشر و ترجمه کتاب در سال ۱۳۴۸ به چاپ رسیده است کتاب شامل داستان‌های ممتاز ارمنی است. هایک گاراگاش ( مترجم ) با ادبیات جهانی به خوبی آشنا بود و برخی از آنان را به زبان فارسی ترجمه کرده است. همچنین داستان‌هایی از نویسندگان بزرگ ارمنی را به فارسی ترجمه و در کتابی تحت عنوان داستان‌های ارمنی در سال ۱۳۳۶خ. (۱۹۵۷م) به چاپ رساند.

۱۲- مهاجر

نویسنده : شان تن، مترجم: نیما م. اشرفی. این اثر داستان مهاجری را از طریق تصاویر بی‌کلام شرح می‌دهد و گویی از گذشته‌ای نامعلوم برایمان قصه می‌گوید. مردی که در شهری فلاکت‌زده زندگی می‌کند، مجبور می‌شود برای تأمین معیشت خانواده با همسر و دخترش وداع کند و در جستجوی شغلی بهتر به کشوری بیگانه در آن سوی اقیانوسی بزرگ برود این کشور بیگانه به صورت استعاری با عناصری سورئال از جمله میوه‌های شاخک‌دار حیواناتی با پاهای فراوان معماری عجیب و غریب، شیوه‌های حمل و نقل اعجاب‌انگیز و زبان‌هایی نامفهوم نشان داده شده است. از آنجا که شخصیت اصلی نمی‌تواند با استفاده از واژه‌ها با دیگران ارتباط برقرار کند در کل این داستان نیز حتی یک واژه دیده نمی‌شود. او که تنها یک چمدان و چند سکه دارد باید به دنبال سرپناه، غذا و شغلی مناسب بگردد. در این مسیر غریبه‌های خوش قلبی به او کمک می‌کنند غریبه‌هایی که هر کدام داستان ناگفته خود را دارند؛ داستان تنازع و بقا در دنیایی مملو از خشونت فهم ناشدنی، آشفتگی و امید.

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram