گزارش نقض حقوق کودک و نوجوان، اردیبهشت۱۴۰۳

تهیه و تنظیم کنندگان: سونیا سوارکوب، محمودرضا صالحی، فهیمه تیموری،کوثر ولی زاده

آگاهی بیشتر:

این اخبار از رسانه های داخلی و خارجی مانند ایسنا؛ هرانا؛ ایرنا؛ ایلنا؛ باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری فارس؛ کیهان؛ همشهری؛ مهرنیوز؛ جمع‌آوری گردیده است..

آمار فوق عمدتا از گزارشات رسانه های داخلی و خارجی مورد تائید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع آوری شده و عملا نمی‌تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ در صد واقعیت‌های جامعه باشد.

اعضایی که در گردآوری اخبار اردیبهشت  ماه  ۱۴۰۳ با ما همکاری کردند عبارتند از: : کوثر ولی‌زاده، مهناز ترابی، پریا ترابی، پروین محمدی‌افقا، لیلا باستانی‌نوشهر، امیر پالوانه، میثم انصاری، محمودرضا صالحی، فهیمه تیموری، آیلین علیوردیلوئی، سید‌سعید نوروزی‌زاده، نسرین جهانی گلشیخ می‌باشند می‌باشند.

اخبار عمومی

نجات کودک‌ بازیگوش در سازه آسانسور در شیراز

آتش نشانان شیراز کودک بازیگوش را که در سازه آسانسور گیر افتاده بود، از مرگ حتمی نجات دادند. در این حادثه کودک ۷ ساله به طور عجیبی با باز کردن در داخلی آسانسور وارد چاهک آسانسور شده و روی استراکچر فلزی چاهک آسانسور در طبقه دوم می‌ایستد اما با توجه به زمان حادثه و عدم استفاده متصرفین از آسانسور، کابین آسانسور در زمان حضور پسربچه در چاهک حرکتی نداشت. درغیر این‌صورت حادثه ناگواری رخ می‌داد. آتش‌نشانان بلافاصله ضمن قطع برق آسانسور و حمایت کامل و اصولی از پایین جهت جلوگیری از سقوط احتمالی کودک و با استفاده از هیدرولیک در کوتاه‌ترین زمان ممکن اقدام به باز کردن درب آسانسور کردند و کودک را نجات دادند. (ایسنا۳ اردیبهشت۱۴۰۳ )

نقض یک حکم همزمان با صدور یک حکم دیگر

دیوان عالی کشور حکم اعدام یک متهم به تجاوز به عنف را نقض کرد و این پرونده جهت رسیدگی مجدد به شعبه هم عرض ارجاع شد. این پرونده در خرداد سال گذشته و با شکایت یک دختر نوجوان از یک کارگردان، تشکیل شد. وی در شکایتش اظهار کرد که توسط مربی نقاشی خود، به خانه یک کارگردان رفته و آنجا مورد تجاوز کارگردان قرار گرفته است. پس از مدتی سه شکایت مشابه نیز گزارش شد. پس از مدتی زن مربی و کارگردان بازداشت و محاکمه شدند. نهایتا دادگاه کیفری یک استان تهران متهم ردیف اول را از بابت اتهام تجاوز به عنف، تشویق به فساد و رابطه نامشروع به شلاق و اعدام محکوم کرد. مرجع قضایی مذکور متهم دوم این پرونده را نیز به اتهام معاونت در همان عناوین اتهامی به حبس و شلاق محکوم کرد. (هرانا۳ اردیبهشت۱۴۰۳ )

صدور حکم اعدام برای سه متهم به تجاوز در تهران/ رهایی یک زندانی از چوبه دار

سه مرد جوان به اتهام تجاوز به دو دختر نوجوان توسط شعبه ۵ دادگاه کیفری استان تهران به اعدام محکوم شدند. همچنین، یک زندانی در زندان ارومیه که پیشتر از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود، در پی رضایت اولیای دم از چوبه دار رهایی یافت. (هرانا۴ اردیبهشت۱۴۰۳ )

جزئیات جدید از قتل حکومتی کومار درافتاده؛ کادر درمان با تهدید نیروهای امنیتی اقدامی برای نجات جان کومار انجام نداد

تنها در شهرهای مختلف کُردستان، دستکم ١۴٧ شهروند معترض کشتە شدەاند کە از این تعداد دستکم ١٣ تن کودک و نوجوان زیر ١٨ سال و ۶ نفر هم زن بودەاند. کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل روز ٨ مارس سال جاری همزمان با روز جهانی زن در گزارشی اعلام کرد: موارد جدی نقض حقوق بشر علیه غیرنظامیان، زنان و دختران مصداق «جنایت علیه بشریت» است. کمیته مستقل حقیقت‌یاب که توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل تشکیل شد، با انتشار گزارشی در رابطه با نتیجه تحقیقات خود نوشت؛‌ موارد جدی نقض حقوق بشر علیه غیرنظامیان، زنان و دختران مصداق «جنایت علیه بشریت» است و از نظر کمیته تعقیب و آزار مبتنی بر جنسیت با تبعیض مبتنی بر هویت اتنیکی و مذهبی درهم تنیده است. در این گزارش تاکیید شدە است: معترضان تهدید جدی علیه نیروهای امنیتی نبوده‌اند، اما استفاده از سلاح‌های مرگبار توسط این نیروها غیرقانونی و کشتن هدفمند معترضان اعدام فراقضایی محسوب می‌شود. (هه‌نگاو۴ اردیبهشت۱۴۰۳ )

ادامه تلاش‌های سه روزه آتش‌نشانان برای پیدا کردن جسد کودک ۵ ساله

مدیرعامل آتش نشانی یاسوج از ادامه تلاش‌های سه روزه آتش نشانان برای پیدا کردن جسد کودک ۵ ساله در رودخانه خرسان خبر داد. محمد رستمی گفت: یک تیم ۶ نفره غواصی آتش نشانی یاسوج به فرمانده مدیرعامل آتش نشانی پس از حدود ۱۰ کیلومتر پیاده روی در منطقه کوهستانی و سخت گذر، جستجوها را از سمت منطقه دره شور شروع کردند. وی اظهار کرد: این کودک ۵ ساله در منطقه نارمه پشت کوه شهرستان فلارد استان چهارمحال و بختیاری غرق شد که آب رودخانه خرسان جسد این کودک به حوزه استحفاضی استان کهگیلویه و بویراحمد انتقال داد و نیروهای امدادی با حس انسان دوستانه سه روز است که در تلاش برای پیدا کردن جسد این کودک هستند. (ایسنا۵ اردیبهشت۱۴۰۳ )

ضرورت تشکیل کمیسیون‌های تخصصی برای اجرای سند ملی دانش بنیان امنیت غذا و تغذیه

اولین نشست هماهنگی روسای دبیرخانه‌های سلامت دستگاه‌های اجرایی عضو شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با هدف هم افزایی و هماهنگی بیشتر دستگاههای اجرایی برای ارتقاء سلامت و امنیت غذایی مردم با میزبانی وزرات کشور برگزار شد. بنابر اعلام وزارت بهداشت، در این نشست سردار بکایی جانشین رئیس قرارگاه جهادی وزارت کشور، رییس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی و روسای 38 دستگاه اجرایی عضو شورای عالی سلامت و امنیت غذایی حضور داشتند. (ایسنا۶ اردیبهشت۱۴۰۳ )

پلیس ایران می‌گوید ۹۶ نفر در ارتباط با قاچاق دختران ایرانی به خارج، دستگیر شدند

پلیس ایران می گوید در عملیاتی علیه باندهای جرایم سازمان یافته ۹۶ نفر را دستگیر کرده که در زمینه قاچاق انسان و فحشا فعالیت داشتند.سعید منتظرالمهدی، سخنگوی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (فراجا) به دستگیری اعضای پروژه کینگ اشاره کرده و گفته است که شبکه‌ای برای قاچاق زنان به ترکیه و گرجستان بوده است. آقای منتظرالمهدی گفته است که یکی از باندها با نام چَتر بِیت در تولید فیلم‌های جنسی فعالیت داشته است. او همچنین گفت گروه دیگری، به نام لِوِل آپ دنس به بهانه مسابقه رقص در کشورهای همسایه، دختران را با اهداف غیراخلاقی شناسایی می کرد. (بی‌بی‌سی۶ اردیبهشت۱۴۰۳ )

برخلاف پیمان نامه حقوق کودک؛ ۱۰ هزار دانش آموز در قزوین در دوره مهارت تیراندازی شرکت کردند

مسئول سازمان بسیج دانش آموزی قزوین اظهار کرد که ده هزار دانش آموز قزوینی به میدان تیر برای تیراندازی و آموزش به کارگیری سلاح اعزام شدند.ابراهیم رسولی فر در این خصوص گفت: ده هزار دانش آموزی قزوینی با همکاری اداره کل آموزش و پرورش در راستای آموزش‌ های آمادگی دفاعی به میدان تیر برای تیراندازی و آموزش به کارگیری سلاح اعزام شده و به یادگیری این مهارت پرداختند.(هرانا۶ اردیبهشت۱۴۰۳ )

احراز هویت کودک غرق شده در منطقه کهیر زرآباد

چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، کودک بلوچ غرق شده در روستای بیر واقع در منطقه کهیر در شهرستان زرآباد که بدنبال آن جان خود را از دست داده بود، احراز هویت شد. هویت این کودک بلوچ، “فرشاد عبدالله زهی”، ١٢ ساله، فرزند عبدالرحمان و اهل روستای بیر از توابع شهرستان زرآباد عنوان شده است. گفته می‌شود که مردم محلی پس از حدود یک ساعت جستجو پس از غرق شدن، توانسته‌اند پیکر بی جان او را پیدا کرده و از آب بیرون بیاورند.( رسانک۷ اردیبهشت۱۴۰۳ )

اعطای مرخصی به یک بازداشتی اعتراضات زاهدان با تودیع قرار وثیقه از زندان زاهدان

پنجشنبه ۶ فروردین ماه ۱۴۰۳، ناصر احمدزهی، شهروند بلوچ بازداشتی اعتراضات زاهدان که در آذر ماه سال ۱۴۰۱، بازداشت و از شعبه ۱۰۳ دادگاه نوری این شهر به یک سال حبس و ۷۰ ضربه شلاق محکوم شده بود، با تودیع قرار وثیقه از زندان مرکزی زاهدان به مرخصی آمد. ناصر احمدزهی”، ۲۰ ساله، فرزند خالقداد و اهل زاهدان است که آذر ماه سال ۱۴۰۱ بخاطر جا به جایی شهروندان از مناطق مختلف شهر برای رساندن به مسجد مکی برای شرکت در نماز بازداشت و پس از آن با قید وثیقه آزاد شده بود. وی در روز شنبه ۲ دی ماه ۱۴۰۲، به یک سال حبس و ۷۰ ضربه شلاق محکوم شد و از اتهام مطرح شده علیه او توسط دستگاه قضایی اطلاعی در دست.( رسانک۷ اردیبهشت۱۴۰۳ )

پسر بچه 3 ساله تهرانی خودش را گم کرد / زن مهربان او را در میدان راه آهن پیدا کرد

سردار علی ولیپور گودرزی رئیس پلیس آگاهی پایتخت اظهار کرد: اردیبهشت‌ماه امسال، زن جوانی هراسان به اداره یازدهم پلیس آگاهی مراجعه کرد و به کارآگاهان گفت، پسر بچه ۳ ساله‌ام هنگامی که در کوچه‌مان واقع در خیابان مختاری بازی می‌کرده به صورت ناگهانی ناپدید شده، از اهالی محل تحقیق کردم و آنها مدعی بودند که فرزندم توسط یک زن و مرد موتورسوار ربوده شده است؛ لطفا کمک کنید. سردار گودرزی گفت: کارآگاهان در این شاخه از تحقیقات متوجه شدند که پسر بچه به سمت میدان راه‌آهن رفته و از آنجا ناپدید شده است. رئیس پلیس آگاهی پایتخت متذکر شد: تجزیه و تحلیل‌های اطلاعاتی کارآگاهان ادامه داشت تا اینکه مشخص شد، زن جوانی این پسربچه گمشده را در حوالی میدان راه‌آهن پیدا کره و او را به نزدیک‌ترین کلانتری تحویل داده است. سردار گودرزی با بیان اینکه هیچگونه آدم‌ربایی در این پرونده صورت نگرفته است، خاطرنشان کرد: پسر بچه ۳ ساله با تلاش‌های بی‌وقفه کارآگاهان اداره یازدهم پلیس آگاهی به آغوش گرم خانواده خود بازگردانده شد.( رکنا۷ اردیبهشت۱۴۰۳ )

غرق شدن ناگهانی کودک کرمانی در سیلاب

کودک افتاده در سیلاب توسط مردم نجات پیدا کرد. این کودک که برای بیرون آوردن دمپایی خود که به رودخانه پشترود بم افتاده بوده و خانواده او همراهش نبوده‌اند ناگهان سیلاب شدید او را همراه خود برد، توسط اهالی و با هوشیاری آنها نجات پیدا کرد.( رکنا۷ اردیبهشت۱۴۰۳ )

مخالفت اداره ثبت احوال با نامگذاری و ثبت هویت یک کودک در تبریز

یک کودک در تبریز از داشتن شناسنامه محروم است. علیرغم گذشت پنجاه و پنج روز از تولد این کودک، اداره ثبت احوال تبریز از صدور شناسنامه برای او با نام سئلین خودداری کرده است.پیشتر صابر آهنی، پدر این کودک، از ثبت شکایت علیه اداره ثبت احوال به دلیل مخالفت با صدور شناسنامه برای فرزندش خبر داده بود.( هرانا۷ اردیبهشت۱۴۰۳ )

مکمل‌های پروبیوتیک شدت صرع را در کودکان کاهش می‌دهد

معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد که مکمل یاری پروبیوتیک همراه با مصرف منظم دارو می‌تواند شدت صرع در کودکان مقاوم به درمان را کاهش دهد. غلامعلی حمیدی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: از آنجا که یک سوم بیماران به درمان‌های دارویی پاسخ مناسب نمی‌دهند و یافتن روش‌های مکمل درمان صرع ضروری است پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی کاشان یک مطالعه را با مشارکت ۹ کودک مبتلا به صرع مقاوم زیر ۱۶ سال شروع کردند. ( ایسنا۹ اردیبهشت۱۴۰۳ )

میانگین سن والدین در اولین فرزندآوری در استان زنجان ‌چقدر بود؟

مدیرکل ثبت احوال استان گفت: میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری در سال ۱۴۰۲ را ۳۲.۵سال برای پدران و ۲۶.۹ سال برای مادران اعلام کرد. مهدی ژاله‌چیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ در بین شهرستان‌های استان، بیشترین میانگین سن پدر در اولین فرزندآوری مربوط به شهرستان ابهر با رقم ۳۳.۵ سال و کمترین آن مربوط به شهرستان ماهنشان با ۲۹.۹ سال است. وی تصریح کرد: البته ۷۵ درصد از متولدین استان زنجان در سال ۱۴۰۲ مربوط به مادران در گروه سنی زیر ۳۵ سال است. ۷۵ درصد از متولدین استان زنجان در سال ۱۴۰۲ مربوط به مادران در گروه سنی زیر ۳۵ سال است. مدیرکل ثبت احوال استان زنجان گفت: ‌کل موالید استان در سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۳۹۲۳واقعه بوده و از این تعداد ۱۰۴۴۲ ولادت در مادران پایین‌تر از ۳۵ سال رخ داده است. ( ایسنا۱۰ اردیبهشت۱۴۰۳ )

زندان دستگرد اصفهان؛ اجرای حکم اعدام سه زندانی

سحرگاه روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ (۲۹ آوریل ۲۰۲۴)، حکم اعدام دست‌کم سه زندانی که تاکنون هویت یکی از آنها به نام دین‌محمد میرخانی (شهلی‌بر) احراز شده، در زندان دستگرد اصفهان به اجرا درآمد. به نوشته مجموعه خبری حال‌وش، دین‌محمد میرخانی متاهل و پدر ۹ فرزند و اهل ایرانشهر از توابع استان سیستان و بلوچستان بوده و ۶ سال پیش بازداشت شده بود. ( هه‌نگاو۱۰ اردیبهشت۱۴۰۳ )

وحید اصغری، نوجوان هفده ساله از زندان تبریز آزاد شد

وحید اصغری از زندان تبریز آزاد شد. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این نوجوان هفده ساله ضمن تایید این خبر اظهار داشت که “آزادی وحید روز سه شنبه چهارم اردیبهشت ماه، با تودیع وثیقه از زندان تبریز صورت گرفته است. بر اساس گزارشاتی که به دست هرانا رسیده است، برخی از لوازم الکترونیکی وی از جمله دو دستگاه تلفن همراه و یک کامپیوتر که در زمان تفتیش منزل خانوادگی او، توسط نیروهای امنیتی ضبط شد، تاکنون به این نوجوان تحویل داده نشده است. وحید اصغری مورخ شانزدهم اسفندماه ۱۴۰۲، توسط نیروهای امنیتی در شهر سهند بازداشت شد.( هرانا۱۰ اردیبهشت۱۴۰۳ )

گزارشی از آخرین وضعیت نسیمه اسلام زهی، متهم امنیتی در زندان اوین

نسیمه اسلام زهی کماکان در بازداشت بسر میبرد. بر اساس اطلاعات دریافتی هرانا، خانم اسلام زهی و همسرش بیش از هفت ماه است که دستگیر شده اند و تاکنون جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات این افراد برگزار نشده است. آنها کماکان به صورت بلاتکلیف زندان اوین بسر میبرند. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این شهروندان ضمن تایید این خبر به هرانا گفت: “نسیمه هفته گذشته فرزند خود را زایمان کرده و اکنون در قرنطینه زندان اوین بسر میبرد.( هرانا۱۰ اردیبهشت۱۴۰۳ )

رییس بسیج جامعه پزشکی: برای افزایش جمعیت باید با سقط جنین مقابله کرد

رضا منصوری، رییس بسیج جامعه پزشکی، روز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت درباره «زنگ خطر کاهش جمعیت» و «فاجعه‌ای» با عنوان نرخ رشد ۰/۷ درصدی جمعیت ایران هشدار داد و به سیاست‌ها و برنامه‌های حوزه «جوانی جمعیت» اشاره کرد. با وجود تلاش مقام‌های جمهوری اسلامی و در راس آنان علی خامنه‌ای برای تشویق ایرانیان به فرزندآوری، آمار ارائه شده از سوی سازمان ثبت احوال کشور نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۷ هزار فرزند کمتر از سال ۱۴۰۱ در ایران به دنیا آمده‌اند. اواخر آذر ۱۴۰۲، کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (آنکتاد)، رشد جمعیت ایران را در سال ۲۰۲۲ میلادی کمتر از متوسط جهانی برآورد و اعلام کرد جمعیت ایران در این سال تنها ۰/۷۱ درصد رشد کرده و به ۸۹ میلیون نفر رسیده است. (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران اینترنشنال)

در ارتباط با سقط جنین؛ یک مرکز درمانی در یزد پلمب شد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی “شهید صدوقی” یزد از پلمب یک مرکز به دلیل”“مداخله‌ گری در امور درمانی و سقط جنین” در این شهر خبر داد. معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی “شهید صدوقی” یز”، دلیل این اقدام را “مداخله‌ گری در امور درمانی و سقط جنین” عنوان کرد. کاظم رضوی د” ادامه افزود: مدارک موجود در این رابطه ب’ مقامات قضایی و همچنین دفتر حقوقی دانشگاه ارائه شده است. (۱۲اردیبهشت ۱۴۰۳ هرانا)

دادگاه تجدیدنظر؛ محمد عابدینی، دبیر آموزش و پرورش به حبس محکوم شد

محمد عابدینی، دبیر آموزش و پرورش به حبس محکوم شد. براساس حکمی که توسط شعبه چهارم دادگاه تجدیدنظر استان خراسان رضوی به ریاست احمدرضا امینی زهان در تاریخ ششم اردیبهشت امسال صادر و به آقای عابدینی ابلاغ شده است، وی در خصوص اتهام “نشر اکاذیب از طریق سامانه های رایانه ای به جهت تشویش اذهان عمومی” به شش ماه حبس محکوم شده است. حکم صادره علیه وی به مدت پنج سال به حالت تعلیق در آمده است. آقای عابدینی پیشتر توسط شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری شهرستان بردسکن به شش ماه حبس محکوم شده بود. در این گزارش آمده است که این پرونده با شکایت اداره‌ی اطلاعات کاشمر علیه آقای عابدینی تشکیل شده است.(۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ هرانا)

دست‌کم سه فعال رسانه‌ای در رابطه با اظهارنظر در مورد پرونده نیکا شاکرمی احضار شدند

قوه قضاییه جمهوری اسلامی برای دست‌کم سه تن از روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای در ایران به دلیل اظهارنظر درباره نیکا شاکرمی، معترض جان‌باخته، پرونده تشکیل داد. این اظهارنظرها در واکنش به انتشار اسناد مربوط به تعرض جنسی به نیکا شاکرمی و قتل او انجام شده بود. بنا بر گزارش‌ها، مرضیه محمودی، محمد پارسی و عسل داداشلو در آستانه روز جهانی آزادی مطبوعات به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شده‌اند. در این حال، روزنامه «هم‌میهن» روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت، از «اعلام جرم از سوی دادستانی برای برخی خبرنگاران» خبر داد اما به تعداد روزنامه‌نگاران اشاره نکرد. (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ صدای آمریکا)

نوجوان ۱۶ ساله در کوه‌های قمصر مفقود شد

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کاشان گفت: یک نوجوان ۱۶ ساله در کوه‌های منطقه روستای جوینان قمصر مفقود شد. سیدمصطفی محتشمیان جمعه شب در گفت و گو یی افزود: این نوجوان بنا بر اظهارات همراهانش با موتورسیکلت وارد کوه‌های منطقه جوینان شده و با توجه به عدم شناخت محیط، راه برگشت را گم کرده است. (۱۴اردیبهشت۱۴۰۳ رکنا)

مرگ 2 برادر جلوی چشم پدرشان در صحنه نجات یکدیگر از رودخانه نیاتک / جست”و برای کشف اجساد

بنابر اعلام رئیس هلال‌احمر شهرستان هیرمند بیان کرد: عصر روز گذشته اعضای یک خانواده 4 نفره در رودخانه نیاتک هیرمند برای شنا رفته بودند که نوجوان ۱۳ ساله دچار غرق‌شدگی می‌شوند و برادر ۱۹ ساله آن به کمک برادر می‌رود؛ اما هر دو برادر غرق شدند و پدر خانواده توسط یکی از اهالی محل نجات پیدا می‌کند. باتوجه‌به جستجوی نیرو‌های هلال‌احمر دقایقی بعد از اطلاع جسد غرق شده یکی از برادران پیدا شده، اما به علت تاریکی هوا امکان جستجوی نوجوان غرق شده میسر نیست و از صبح امروز جستجو ادامه پیدا کرده است. (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳رکنا)

ماجرای هولناک خفگی دانش آموز ۷ ساله و نجات جان او توسط معلمش!

ناظم مدرسه (سعید رنجبر) وقتی متوجه می‌شود کودک 7 ساله در حال خفه‌شدن است او را از مرگ حتمی نجات داده تا اتفاق تلخی که یک‌ماه قبل برای دانش‌آموز ۱۱ ساله نسیم‌شهری رخ داد، تکرار نشود. آقای ناظم که این روزها حسابی معروف شده، ماجرای فیلم و نجات کودک را با”گو کرد.(۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳رکنا)

بازداشت و بی خبری از سرنوشت مهرشاد کلینی شهروند معترض بە اعدام

مهرشاد کلینی متخصص بیماریهای کودکان ساکن لردگان پس از اعتراض بە احکام اعدام در یکی از خیابان‌های این شهر توسط نیروهای امنیتی بازداشت و بە مکان نامعلومی منتقل شدە است.مهرشاد کلینی با در دست داشتن بنری حاوی اسامی خسرو بشارت و محمود مهرابی زندانیان محکوم بە اعدام و نوشتە نە بە اعدام، در یکی از خیابانهای لردگان بە احکام اعدام اعتراض مسالمت آمیز داشتە است.تا زمان تنظیم این خبر علی رغم پیگیری خانوادەی این پزشک، هیچ اطلاعی از سرنوشت و محل نگەداری وی در دسترس نیست(۲۴اردیبهشت۱۴۰۳هه‌نگاوه)

معصومه آقاییفاصله بین زاد و ولد مطلوب و موجود در البرز به ۱.۶- درصد رسید

معصومه آقایی در نشست شورای اداری استان البرز که با حضور معاون حقوقی رئیس جمهور در سالن شهدای دولت استانداری برگزار شد گفت: ستاد جوانی جمعیت در کشور و به تبع آن قرارگاه جوانی جمعیت در البرز تشکیل و تاکنون ۱۲ جلسه با حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی و سیاستگذار برگزار شده است. جلسات مذکور، ۸۱ مصوبه داشته که از این تعداد ۵۵ مصوبه به صورت کامل اجرایی شده و ۲۳ مصوبه نیز نیاز به پیگیری مداوم دارد و سه مصوبه نیز اجرایی نشده که در حال پیگیری اجرایی شدن آنها هستیم. در جلسات قرارگاهی مصوبات خوبی برای ازدواج آسان جوانان، حمایت از فرزندآوری و پویش‌های مختلفی با موضوع جمعیت و بسته‌های حمایتی در راستای فرزندآوری داشته‌ایم اما البرز یکی از سه استان بحرانی کشور در حوزه جمعیت و فاصله بین زاد و ولد مطلوب و موجود در البرز منفی ۱۱ و نیم بود اما با تلاش‌های انجام شده به منفی ۱.۶ درصد رسید که این موضوع رشد و ارتقای جدی در حوزه جوانی جمعیت را موجب شد.)۲۷اردیبهشت ۱۴۰۳مهر)

جان‌باختن یک نوجوان بلوچ در پی غرق شدن در سد سفیدآبه

روز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، یک نوجوان بلوچ در یک سد در نزدیکی شهر سفیدآبه از توابع شهرستان نیمروز، در اثر غرق شدن جان خود را از دست داد. هویت این نوجوان بلوچ، “احسان براهویی”، ۱۶ ساله، فرزند حسین و ساکن سفیدآبه عنوان شده است. بر اساس این گزارش، احسان به همراه تعدادی از دوستان خود برای شنا به سدی در نزدیکی شهر خود رفته و در قسمت عمیق سد گرفتار شده و بر اثر غرق شدن جان خود را از دست داده است.)۲۴اردیبهشت۱۴۰۳رسانک)

شناسایی بیش از ۲۹۰ کودک کار در استان قزوین

مدیر کل بهزیستی استان قزوین از شناسایی و پذیرش ۲۹۹ کودک کار در مراکز حمایتی خبر داد.علی دهباشی در این خصوص گفت: “در سال گذشته ۲۸۵ کودک کار شناسایی شدند که از بین این کودکان ۹۴ کودک کار در مراکز شبانه روزی و ۱۹۱ کودک کار در مراکز روزانه حمایتی قرار دارند.وی افزود: تا اواسط اردیبهشت ماه سال جاری نیز در مراکز شبانه روزی چهار کودک و در مراکز روزانه حمایتی آموزشی ۱۰ نفر شناسایی و پذیرش شدند.مدیر بهزیستی اعلام کرد که بین ۶۰ تا۸۰ درصد آنها غیر ایرانی به ویژه از تبعه کشور افغانستان هستند و همواره ارایه خدمت به این کودکان با توجه به اینکه تعدادی از آنها فاقد کارت اقامت می باشند با چالش هایی روبرو است، در همین راستا بررسی تابعیت کودک در ساماندهی آنها موثر بوده و احراز هویت کودک از طریق عکس برداری از عنبیه چشم به منظور ثبت اطلاعات تکراری، با دریافت اعتبارات ملی این سازمان تهیه می‌شود.(۲۴اردیبهشت ۱۴۰۳هرانا)

شناسایی بیش از پنج هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل در آذربایجان غربی

بیش از پنج هزار دانش آموز در استان آذربایجان غربی که در مقطع ابتدایی از تحصیل بازمانده اند، شناسایی شدند. شناسایی شده به چرخه تحصیل در مقطع ابتدایی بازگردانده شده اند.مدیر کل آموزش پرورش آذربایجان غربی عوامل گوناگون را در ترک تحصیل دانش آموزان دخیل دانست و گفت: “با تحقیقات بعمل آمده عدم دسترسی دانش آموزان به کلاس درس و پایین بودن سرانه آموزشی استان از عمده علل ترک تحصیل این دانش آموزان است.”در پایان مطهری با اشاره به اینکه بیشترین نرخ ترک تحصیل دانش آموزان در استان، مربوط به دوره دوم متوسطه است، گفت: “یکی از دلایل آن اشتغال بکار دانش آموزان و کمک خرج بودن خانواده است.”(۲۵اردیبهشت ۱۴۰۳هرانا)

۲۰۰ هزار نفر از جمعیت استان اصفهان با مشکلات ناباروری درگیر هستند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، با بیان اینکه حدود ۲۰۰ هزار نفر از جمعیت استان با مشکلات ناباروری درگیر هستند، گفت: در مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز ۶۱ مورد مشاوره انجام و از این تعداد ۴۴ مورد منجر به انصراف از سقط جنین شده که آمار مطلوبی است رشد جمعیت منفی خواهد شد، افزود: تعداد موالید ثبت شده در سال ۱۴۰۱، حدود ۴۸ هزار و ۴۰۷ و تعداد موالید ثبت شده در سال ۱۴۰۲ حدود ۴۷ هزار و ۳۵۹ بوده است؛ میزان کاهش موالید در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰، ۸.۸ درصد بوده است که میزان کاهش موالید در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ از ۸.۸ درصد به ۲.۱ درصد رسیده که بیانگر روندی مثبت است. معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اعلام کرد: در شهرستان‌های خمینی‌شهر، خوانسار، خوروبیابانک، فریدن، فلاورجان، لنجان، نجف‌آباد و هرند شاهد افزایش نرخ موالید در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ بوده‌ایم، مراکز آموزش هنگام ازدواج در ۲۲ شهرستان فعال هستند و در سال ۱۴۰۰ به ۲۷ هزار و ۴۵۰ زوج، در سال ۱۴۰۱ به ۲۳ هزار و ۶۸۶ زوج و در سال ۱۴۰۲ به ۲۳ هزار و ۳۹۹ زوج خدمات ارائه شده است(۲۸اردیبهشت۱۴۰۱هرانا)

ثبت بیش از ۲۳ هزار ولادت در سال گذشته/ در لرستان رخ داد

مدیرکل ثبت‌احوال لرستان: هزار و ۹۹۷ مورد ولادت سال گذشته در لرستان ثبت شده‌‌است که از این تعداد ۵۳ درصد نوزاد پسر و ۴۷ درصد نوزاد دختر بوده‌است. مدیرکل ثبت‌احوال لرستان با بیان اینکه ۹هزار و ۹۸۰ فوتی سال گذشته در این استان ثبت شده‌است، عنوان کرد: از مجموع فوتی‌های لرستان ۵۶ درصد مرد و ۴۳ درصد زن بودند. امیری‌پرنیان بیان کرد: ۶۶ نوزاد سال گذشته در هر شبانه‌روز به‌طور متوسط در لرستان متولد شده‌است و ۲۷ مورد فوتی نیز به ثبت رسیده‌است. وی خاطرنشان کرد: رتبۀ لرستان از نظر نرخ خام ولادت در کشور ۱۴ است و همچنین درصد تمایل به فرزند سوم و بیشتر نیز در این استان افزایش داشته‌است. مدیرکل ثبت‌احوال لرستان با اشاره به فراوانی نام‌ها در میان نوزادان افزود: بیشترین فراوانی اسامی دختر ثبت‌شده در این استان فاطمه و بیشترین فراوانی اسامی پسر ثبت‌شده امیرعلی و حسین بوده‌است)۲۸اردیبهشت ۱۴۰۳رکنا)

خودکشی مرد تهرانی در صحنه قتل خونین زنش / 2 کودکش یتیم شدند

سیدگی به این پرونده تکاندهنده از شامگاه روز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت از وقتی شروع شد که ماجرای مرگ یک زوج در خانه شان به پلیس مخابره شد.خیلی زود بازپرس،کشیک قتل در محل حضور یافت و درجریان تحقیقات جنایی کارآگاهان دریافتند مرد جوان به دنبال اختلافی که از قبل با همسرش داشته است او را با چاقو کشته و بعد دست به خودکشی زده است.گفتنی است ، این زوج دو کودک نیز داشتند و تحقیقات بیشتر در این پرونده کماکان ادامه دارد.(۲۹اردیبهشت۱۴۰۳رکنا)

سوختگی چهار عضو یک خانواده بر اثر انفجار لوله گاز در کهنوج

۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، نشتی علمک و انفجار لوله گاز در یکی از منازل مسکونی روستای ده پیش شهرستان کهنوج منجر به سوختگی و جراحت چهار تن از اعضای یک خانواده شد. از هویت این شهروندان تا لحظه تنظیم خبر اطلاعی در دست نیست. این حادثه که ساعت ۵ صبح رخ داده و ۴ عضو یک خانواده شامل پدر، مادر و دو کودک دختر ۹ و ۱۲ ساله دچار سانحه سوختگی شده‌اند. گفتنی است که مصدومان این حادثه به وسیله بالگرد از بیمارستان ۱۲ فروردین کهنوج به بیمارستان شفا کرمان منتقل شده‌اند.

(۳۰اردیبهشت۱۴۰۳رسانک)

احضار و بازجویی

احکام صادر شده

بازداشت کودکان و نوجوانان

شهرستان سرباز؛ پنج شهروند از جمله دو کودک بازداشت شدند

پنج شهروند از جمله دو کودک بازداشت شدند. هویت چهار تن از این افراد، سعد دهانی ۱۲ ساله ،زرین دهانی ۱۷ ساله ،منصور دهانی ۲۰ ساله، هر سه فرزندان عبدالصمد و عبدالوهاب دهانی، ۳۶ ساله، فرزند پیربخش گزارش شده است. هویت دیگر کودک ۱۲ ساله بازداشتی تاکنون احراز نشده است. ازداشت این شهروندان از روز شنبه یکم اردیبهشت ماه تاکنون توسط نیروهای امنیتی در روستای دراجین دن واقع در بخش مینان از توابع شهرستان سرباز صورت گرفته است. تا لحظه تنظیم این گزارش، از دلایل بازداشت، اتهامات مطروحه و محل نگهداری این شهروندان اطلاعی حاصل نشده است. (هرانا۲اردیبهشت۱۴۰۳ )

تداوم بازداشت و بی خبری از وضعیت سه شهروند در زاهدان

سه شهروند در بازداشت بسر میبرند. در این گزارش بدون اشاره به هویت این شهروندان آمده است؛ مورخ بیست و نهم فروردین ماه، سه شهروند ۱۸ الی ۲۰ ساله در خیابان‌های دانش و جمهوری شهر زاهدان بدون ارائه حکم قضایی توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. تاکنون از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه آنها اطلاعی حاصل نشده است. (هرانا۷ اردیبهشت۱۴۰۳ )

احراز هویت یکی از طلبه های ۱۶ ساله بازداشتی در مدرسه دینی پشامگ راسک

هویت یکی از کودکان طلبه بازداشت شده مدرسه دینی انوارالحرمین روستای پشامگ راسک که در یورش روز گذشته نیروهای نظامی به این مدرسه بازداشت شده بود احراز شد. هویت این کودک طلبه بازداشتی:« سعید سپاهی» ۱۶ ساله فرزند دوست محمد ساکن روستای رمین از توابع چابهار توسط حال وش احراز شده است. گفتنی است که قرارگاه سپاه قدس جنوب شرق با انتشار بیانیه ای نیز خبر داد که چند تن از عوامل و پشتیبانی کنندگان گروه مسلح «جیش العدل» را که در عملیات های این گروه در ۲۴ آذر ماه ۱۴۰۲ و ۱۶ فروردین امسال نقش داشتند، در روستای پشامگ بازداشت شدند. پس از اطلاعیه سپاه قدس سازمان جیش العدل نیز طی بیانیه‌ای ضمن رد ادعای قرارگاه سپاه پاسداران مبنی بر دستگیری اعضای جیش العدل، آن را دروغ و دسیسه ای در جهت اجرای برنامه‌های امنیتی علیه مدارس دینی اهل سنت توسط جمهوری اسلامی ایران خوانده است. (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ حال‌وحش)

بازداشت و بی‌خبری از سرنوشت مبین شیخەپور کودک اهل مهاباد

روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ (۱ مه ۲۰۲۴)، مبین شیخەپور، کودک ۱۶ ساله اهل روستای “قمقلعه” از توابع مهاباد، پس از احضار و مراجعه به اداره اطلاعات ارومیه بازداشت شده است. به گفته منابع آگاه، احضار مبین به اداره اطلاعات طی یک ماه گذشته برای دومین بار روی داده است، و در جریان مراجعه نخست خود به اداره اطلاعات مهاباد مورد ضرب و شتم نیروهای امنیتی قرار گرفته بود. وی به دلیل شرکت در مراسم‌های ویژه نوروز در کُردستان احضار و بازداشت شده است. تا زمان تنظیم این اطلاع دقیقی از سرنوشت و محل نگهداری این کودک در دسترس نیست و پیگیریهای خانواده در این زمینه تاکنون نتیجەای نداشته است. (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ هه‌نگاو)

تداوم بازداشت و بی خبری از وضعیت ۶ طلبه اهل سنت در راسک

آقایان سعید سپاهی فرزند دوست محمد اهل رمین چابهار و اویس آسکانی اهل روستای ششگیم، هر دو شانزده ساله، هادی نارویی هفده ساله فرزند درمحمد اهل ایرانشهر، عبدالاحد دهانی اهل میردوک پشامگ، رفیع الله، زاهد و محب الله (نام خانوادگی نامشخص) و ولید دلمرادزهی فرزند دین محمد اهل میردوک، هشت طلبه مدرسه دینی انوارالحرمین در شهرستان راسک مورخ پانزدهم اردیبهشت ۱۴۰۳، توسط نیروهای نظامی بدون ارائه حکم قضایی در این مدرسه بازداشت شدند. از میان این طلاب، آقایان ولید دلمرادزهی و اویس آسکانی با قرار تامین کیفری آزاد شدند. آقایان سپاهی، نارویی، دهانی و سه طلاب دیگر با نام خانوادگی نامشخص، علیرغم گذشت دوازده روز از زمان بازداشت، کماکان در بیخبری بسر میبرند.(۲۷اردیبهشت ۱۴۰۳هرانا)

زندان و زندانی

سمانه اصغری فعال حقوق کودکان برای اجرای حکم به زندان منتقل شد

اسماعیل نظری همسر سمانه اصغری از فعالان شناخته شده حقوق کودکان در حساب اینستاگرام خود نوشت که حکم یک‌سال زندان همسرش به اجرا درآمده است. بر اساس این یادداشت کوتاه خانم اصغری چهارشنبه ۱۵ فروردین بعداز مراجعه به دادسرای شهرری بازداشت و به زندان اوین منتقل شده است. در تاریخ ۲۵ آذرماه ۱۴۰۲ دستگاه قضایی جمهوری اسلامی سمانه اصغری، دانشجوی دانشگاه خوارزمی کرج و فعال حقوق زنان و کودکان را به یک سال حبس با احتساب ایام بازداشت محکوم کرد. (هرانا۷ اردیبهشت۱۴۰۳ )

اعدام

حکم اعدام برای ۳ پسر به اتهام تجاوز به ۲ دختر نوجوان

دو برادر و پسرعمویشان به جرم تجاوز به عنف به اعدام محکوم شدند. پسران جوان که دو دختر را مورد تجاوز قرار داده بودند از سوی دادگاه مجرم شناخته و به اعدام محکوم شدند. به گزارش اعتمادآنلاین، از میان چهار متهم بازداشت‌شده دو نفر به اعدام و یک نفر به حبس محکوم شد. دو دختر با نشان دادن فیلمی به دادگاه ثابت کردند مورد تجاوز قرار گرفتند. شکایت از متهمان از سوی دختری جوان به نام آیناز به مأموران داده شد. (عصر ایران۱۰ اردیبهشت۱۴۰۳ )

کودکان کشته شده

جان باختن یک نوجوان بلوچ پس از هفت ماه مجروحیت در پی اصابت گلوله

روز یک‌شنبه ۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، یک شهروند نوجوان مجروح که در پی درگیری افرادی مسلح مورد اصابت شش گلوله از ناحیه کمر و گردن قرار گرفته شده بود پس از نزدیک به هفت ماه تحمل رنج جان خود را از دست داد. هویت این شهروند، آرمان رحمت‌زهی(شهنوازی) حدودا ۱۷ ساله فرزند عبدالغنی اهل و ساکن خاش توسط حال وش احراز شده است. (حال‌وش۵ اردیبهشت۱۴۰۳ )

گزارشی از به آتش کشیده شدن و جان باختن یک زن و فرزندش

اوایل فروردین امسال، کارکنان بیمارستان شهید مطهری از طریق تماس تلفنی با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰، مرگ مشکوک یک مادر و پسر جوان را گزارش دادند. در بررسی های اولیه کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی تهران آمده است: مرگ این افراد به دنبال حادثه آتش‌ افروزی عمدی در یک خانه‌ واقع در مرکز تهران از سوی پدر خانواده، صورت گرفته است. پدر خانواده که نقاش ساختمان بوده با انگیزه نامشخصی با استفاده از بنزین اقدام به آتش‌ زدن همسر و پسرش کرده اما خودش در این حادثه آسیب جزئی دیده است. (هرانا۶ اردیبهشت۱۴۰۳ )

جان باختن یک‌ نوجوان بلوچ در پی غرق شدگی در رودخانه، در شهرستان پنوچ

طغیان کرده شهرستان پنوچ (فنوج)، در اثر غرق شدگی جان خود را از دست داد. هویت این نوجوان بلوچ حافظ “عبیدالله یادگاری”، ۱۷ ساله، فرزند محمد دین، اهل پهره (ایرانشهر) عنوان شده است. گفتنی است عبیدالله به همراه خانواده خود به دیدار بستگان خود به شهرستان فنوج رفته بود که با نوجوانان و دوستانش برای تفریح و شنا حوالی ساعت ۱۲:۳۰ دقیقه به رودخانه رفته که جریان زیاد رودخانه و عمیق بودن آب منجر به غرق شدن وی گردید و پس از یک ساعت ده دقیقه تلاش همراهان وی برای جستجوی او، پیکر بی جان در رودخانه کشف شده است. (رسانک ۷ اردیبهشت۱۴۰۳ )

غرق و جان باختن دو کودک در رودخانه ماشکید سراوان

دوشنبه ٣ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، دو کودک بلوچ که برای تماشای سیلاب به رودخانه ماشکید واقع در شهرستان سراوان رفته بودند، غرق شده و جان خود را از دست دادند. هویت این کودکان، نازنین سیاهانی ١٣ ساله، فرزند عیدمحمد و مهرناز سیاهانی ١٠ ساله، فرزند رمضان هر دو اهل روستای اسفندک واقع در بخش مهرگان از توابع شهرستان سراوان عنوان شده است.(رسانک ۷ اردیبهشت۱۴۰۳ )

جان باختن یک کودک بلوچ بر اثر خفگی در تانکر بنزین در زاهدان

سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، یک کودک بلوچ در منطقه قطار خنجک زاهدان در تانکر بنزین بر اثر خفگی ناشی از استشمام گاز بنزین جان خود را از دست داد. هویت این کودک بلوچ، پژمان براهویی، ۱۳ ساله، و اهل منطقه شیرآباد زاهدان عنوان شده است. (رسانک ۷ اردیبهشت۱۴۰۳ )

کشته شدن یک کودک بلوچ با سلاح سرد در پی درگیری لفظی با بازیکن تیم فوتبال

شامگاه دوشنبه ١٣ فروردین ماه ۱۴۰۳، یک کودک بلوچ پس درگیری لفظی بین او و بازیکن تیم فوتبال مقابل، با استفاده از سلاح سرد (چاقو) مورد ضربه قرار گرفته و جان خود را از دست داد. هویت این کودک بلوچ، نعمان بلوچی ١۵ ساله، فرزند سهیل و اهل چابهار عنوان شده که از طلبه های مدرسه دینی جامعه الحرمین این شهر نیز بوده است. بر اساس این گزارش، بین نعمان و بازیکن تیم حریف درگیری لفظی جزیی پیش آمده که این درگیری پس از بازی با دخالت دیگران شدیدتر شده و در جریان آن، این کودک پس از اصابت چاقو جان خود را از دست داده است. (رسانک ۷ اردیبهشت۱۴۰۳ )

جان باختن یک کودک بلوچ در پی غرق شدن در رودخانه در شهرستان مئگس

وز پنجشنبه ۲۳ فروردین ماه ۱۴۰۳، یک کودک ۶ ساله بلوچ در رودخانه بخش آشار، روستای بریسان از توابع شهرستان مئگس (مهرستان) پس از سقوط به داخل آب و غرق شدن، جان خود را از دست داد. هویت این کودک بلوچ، امید وَدکار، ۶ ساله، فرزند شهاب و اهل بخش آشار، روستای ایرفشان عنوان شده است. بر اساس این گزارش، خانواده این کودک برای پیک‌نیک در اطراف رودخانه روستای بریسان رفته بودند که امید بهمراه خواهر کوچک خود کنار رودخانه رفته و در حال بازی بوده که درون رودخانه سقوط کرده است. (رسانک ۷ اردیبهشت۱۴۰۳ )

جان باختن یک‌ کودک بلوچ در پی غرق شدن در سیلاب شهرستان ایرانشهر

روز چهارشنبه ۲۹ فروردین ماه ۱۴۰۳، در پی سقوط یک کودک ۷ ساله بلوچ به درون رودخانه‌ طغیان شده در منطقه چاه جمال ایرانشهر، وی در اثر غرق شدن، جان خود را از دست داد. هویت این کودک بلوچ، عمر دهمرده، ۷ ساله، فرزند سخی، اهل زابل و ساکن منطقه چاه ‌جمال ایرانشهر عنوان شده است. بر اساس این گزارش، عمر در کنار رودخانه در منطقه چاه جمال در حال بازی بوده که به درون گودالی در کنار رودخانه سقوط کرده و ناپدید شده و با گذشت یک روز، صبح امروز پنجشنبه در رودخانه این منطقه، بی جانش توسط افرادی که در جستجوی وی بودند، پیدا شده است. (رسانک ۷ اردیبهشت۱۴۰۳ )

کشف جسد دختر 17 ساله در رودخانه بشار

جسد خانم غرق شده توسط نجاتگران هلال احمر استان پس از 6 ساعت پیدا شد. کاظم فلاحی دوست مدیرعامل هلال‌احمر کهگیلویه‌ و بویراحمد در تشریح این حادثه گفت: ساعت ۲۰ دقیقه بامداد پنج شنبه 6 اردیبهشت ۱۴۰۳ طبق تماس تلفنی با مرکز کنترل و هماهنگی عملیات، خبر غرق شدن یک خانم ۱۷ ساله در رودخانه بشار منطقه تل گاه جاده اصفهان اعلام شد. وی اظهار کرد: بلافاصله تیم امداد و نجات پایگاه شهید ازراش دنا به منطقه اعزام شده و شروع به جستجوی فرد غرق شده کردند که بعد از ۶ ساعت جستجو حدود ساعت ۶ صبح موفق به پیدا کردن جسد فرد غرق شده شدند. (رکنا ۷ اردیبهشت۱۴۰۳ )

جان باختن یک کودک بلوچ در پی غرق شدن در هوتگ در شهرستان دشتیاری

چهارشنبه ۲۹ فروردین ماه ۱۴۰۳، یک دختر خردسال بلوچ در روستای کچ از توابع شهرستان دشتیاری پس از سقوط به داخل هوتگ در اثر غرق شدن، جان خود را از دست داد.هویت این کودک بلوچ سدنا جدگال، ۵ ساله، فرزند عبدالباسط (ستار) و اهل روستای کچ از توابع شهرستان دشتیاری عنوان شده است. (رسانک ۷ اردیبهشت۱۴۰۳ )

جان باختن یک کودک بلوچ در پی غرق شدن در سیلاب شهرستان راسک

جمعه ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳، یک پسر ۷ ساله بلوچ در شهر راسک پس از سقوط به داخل سیلاب رودخانه بر اثر غرق شدن جان خود را از دست داد. هویت این کودک بلوچ، آرمین آسکانی، ۷ ساله، فرزند امین و اهل روستای مورتان و ساکن شهر راسک عنوان شده است. (رسانک ۷ اردیبهشت۱۴۰۳ )

جان باختن یک کودک ۱۲ ساله بلوچ در پی غرق شدن در هوتگ در شهرستان دشتیاری

جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، یک دختر ۱۲ ساله بلوچ در روستای شهبیک‌زهی از توابع شهرستان دشتیاری پس از سقوط به داخل هوتگ در اثر غرق شدگی جان خود را از دست داد.هویت این کودک اسما ترومیده(جدگال) ۱۲ ساله فرزند سیدمحمد دانش آموز کلاس سوم دبستان اهل و ساکن روستای شهبیک‌زهی از توابع شهرستان دشتیاری توسط حال وش احراز شده است. (حال‌وش۸ اردیبهشت۱۴۰۳ )

جان باختن یک کودک ۵ ساله در پی سقوط در گودالی خفر شده غیر اصولی توسط شهرداری در رودبار

جمعه ٧ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، یک کودک ۵ ساله در یک گودال خفر شده غیر اصولی در حاشیه رودخانه شهر رودبار واقع در استان کرمان توسط شهرداری در پی غرق شدگی جان خود را از دست داد.هویت این کودک، محمد مهدی شهدادی ۵ ساله فرزند مجید و اهل رودبار عنوان شده است. (حال‌وش۸ اردیبهشت۱۴۰۳ )

غرق شدن یک کودک بلوچ در هوتگ در شهرستان دشتیاری

٩ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، یک کودک بلوچ که برای بازی به کنار یک هوٹگ (هوتگ) در روستای بالاد سرکوپ در پانزده کیلومتری شهر نگور رفته بود، پس از سقوط به داخل آن، غرق شده و جان خود را از دست داد. هویت این کودک بلوچ، محمد صالح افراش فرزند محسن و اهل روستای بالاد سرکوپ از توابع شهرستان دشتیاری عنوان شده است. (رسانک۱۰ اردیبهشت۱۴۰۳ )

کشته شدن دو سوختبر از جمله یک کودک در پی تعقیب و گریز و تیراندازی توسط نیروهای نظامی در بندرعباس

شنبه ٨ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، بدنبال تعقیب و گریز و تیراندازی به سمت یک خودروی سوختبر سمند توسط نیروهای نظامی در منطقه جلابی بندرعباس و اصابت گلوله به لاستیک خودرو و واژگونی و دچار حریق شدن آن دو سوختبر جان خود را از دست دادند. هویت این دو شهروند “محمد خنشان”، ١۵ ساله و یونس چاه احمدی ٢٠ ساله و هر دو از منطقه کهورستان بندرعباس عنوان شده است.(رسانک۱۰ اردیبهشت۱۴۰۳ )

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید از سایت کمیته از طریق لینک زیر بازدید فرمایید:

https://koodak.bashariyat.org

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram