گزارش آماری نقض حقوق پیروان ادیان، اردیبهشت ماه ۱۴۰۳

تهیه وتنظیم کنندگان : علی فروتن، سعید بهشتی متین، صدرا مجیب یزدانی ، کریم ناصری

آگاهی بیشتر:

این گزارشات آماری از میان بیش از۷۹ خبر که در طول اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ تهیه شده است.

آمار فوق از گزارشات رسانه‌های داخلی و خارجی مورد تائید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع‌آوری شده و عملاً نمی‌تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ درصد واقعیت‌های جامعه باشد.

این گزارشات از سایت کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان که از رسانه‌های داخلی و خارجی مانند ایسنا، هرانا، ایسنا، ایرنا، ایلنا، هنر آنلاین، باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری فارس، کیهان، همشهری آنلاین، اردیبهشت‌نیوز، سازمان ماده 18، کردپرس، کردپا، کمپین فعالین بلوچ، هه‌نگاو، بی‌بی‌سی فارسی، جمع‌آوری گردیده، تهیه شده است.

همکارانی که در گردآوری این موارد خبری نقض حقوق ادیان در اردیبهشت ماه همکاری کردند خانم‌ها و آقایان: کریم ناصری، آرشا کچوئیان، علی فروتن، صدرا مجیب یزدانی، قندیل دادخواه، سینا اشجعی، امیر پالوانه، سعید بهشتی متین، اسفندیار سنگری، محمدمهدی خسروپناه ، عباس رهبری، مریم حبیبی، آیلین علی‌وردی‌لوییی، کوثر ولی‌زاده، پروین محمدی افقا، شراره هادی‌زاده رئیسی، می‌باشند.

در این ماه :

بازداشت یک فعال فضای مجازی در گنبدکاووس به اتهام توهین به مقدسات اهل سنت

ماموران حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی در شهرستان گنبد کاووس یک فعال فضای مجازی را به اتهام توهین به مقدسات اهل سنت بازداشت کردند. فرمانده انتظامی شهرستان گنبد کاووس با تایید این خبر، اتهامات منتسب شده به این فعال مجازی را “توهین و هتاکی به مقدسات اهل سنت” و “انتشار مطلب در فضای مجازی” عنوان کرد.تاکنون هویت متهم بازداشت شده و جزئیات روند حقوقی پرونده او منتشر نشده است.در سال‌های اخیر، شاهد افزایش فزاینده بازداشت شهروندان در ایران به بهانه فعالیت در فضای مجازی بوده‌ایم. این افراد که شامل طیف‌های مختلفی از جمله فعالان مدنی، روزنامه‌نگاران، دانشجویان و کاربران عادی شبکه‌های اجتماعی می‌شوند، به اتهاماتی مانند توهین به مقدسات، نشر اکاذیب، تبلیغ علیه نظام و یا همکاری با گروه‌های معارض بازداشت می‌شوند.( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی,1 اردیبهشت 1403)

مولانا عبدالحمید: وضعیت اقتصاد کشور «خیلی بحرانی» است

مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه ۳۱ فروردین‌ماه ۱۴۰۳ زاهدان، به مشکلات اقتصادی کشور اشاره کردند و گفتند: یکی از مهمترین مشکلات کنونی در کشور مشکلات اقتصادی است. وضعیت اقتصاد خیلی بحرانی است. ایشان خاطرنشان ساختند: مشکلات اقتصادی تنها با مدیران اقتصادی حل نمی‌شوند؛ اقتصاد با سیاست‌های داخلی و خارجی و تعاملات گره خورده است.امام‌جمعه زاهدان افزودند: متاسفانه منافع ملی که متعلق به تمام ملت هستند به حال خودشان رها شده‌اند و کاری هم از دست مسئولان ساخته نیست. حل این مسائل نیاز به مشورت دارد. مسئولان باید با صاحب‌نظران بنشینند و مشورت کنند. نظام کشور نظام «جمهوری» و «اسلامی» است که هر دو بر مشورت و نظر مردم تأکید دارند.ایشان گفتند: دین اسلام مخصوصاً قرائت ما از اسلام با دموکراسی مشترکات بسیار زیادی دارد. اگر به اتفاقات صدر اسلام و زندگی حضرت علی نگاه کنید می‌بینید که همه‌چیز بر اساس انتخاب و مشورت و شنیدن حرف مردم است.(کلمه,1 اردیبهشت 1403)

واکنش مولوی عبدالحمید به بی حرمتی زنان توسط نیروهای نظامی در شهرهای ایران و طرح حجاب اجباری

روز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه زاهدان در یک پست در برنامه ایکس (توییتر سابق) از نحوه برخورد نیروهای نظامی و گشت های ارشاد با زنان در شهرهای مختلف ایران انتقاد کرده و اجبار در انجام امور دینی را بی نتیجه عنوان کرد. امام جمعه زاهدان نوشت: “حفظ حرمت زنان حرمت‌گذاری به کل جامعه و بی‌حرمتی به آنان بی‌حرمتی به کل جامعه است. لازم است صدای اعتراض زنان شنیده شود و خشونت علیه آنان تحت هر عنوانی (چه ارشاد و چه نور) متوقف شود. اجبار و اکراه در امور دینی بی‌نتیجه است.”گفتنی است مولوی عبدالحمید در خطبه‌های نماز جمعه در روز ٣١ فروردین ماه نیز به این مسئله اشاره و عنوان کرده بود که موضوع” گشت ارشاد” موضوع دردآور و نگران کننده‌ای است و درگیری با زنان و کشاندن آن به خشونت کار درستی نیست.( رسانک ,5 اردیبهشت 1403)

اعطای مرخصی به یک بازداشتی اعتراضات زاهدان با تودیع قرار وثیقه از زندان زاهدان

روز پنجشنبه ۶ فروردین ماه ۱۴۰۳، “ناصر احمدزهی”، شهروند بلوچ بازداشتی اعتراضات زاهدان که در آذر ماه سال ۱۴۰۱، بازداشت و از شعبه ۱۰۳ دادگاه نوری این شهر به یک سال حبس و ۷۰ ضربه شلاق محکوم شده بود، با تودیع قرار وثیقه از زندان مرکزی زاهدان به مرخصی آمد. “ناصر احمدزهی”، ۲۰ ساله، فرزند خالقداد و اهل زاهدان است که آذر ماه سال ۱۴۰۱ بخاطر جا به جایی شهروندان از مناطق مختلف شهر برای رساندن به مسجد مکی برای شرکت در نماز بازداشت و پس از آن با قید وثیقه آزاد شده بود.وی در روز شنبه ۲ دی ماه ۱۴۰۲، به یک سال حبس و ۷۰ ضربه شلاق محکوم شد و از اتهام مطرح شده علیه او توسط دستگاه قضایی اطلاعی در دست نیست.(رسانک, 6 اردیبهشت 1403)

مولوی عبدالحمید: خشونت علیه زنان را متوقف کنید

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان در پیامی به گسترش فشارهای حکومت به زنان واکنش نشان داد و نوشت: «لازم است صدای اعتراض زنان شنیده شود و خشونت علیه آنان تحت هر عنوانی (چه ارشاد و چه نور) متوقف شود.» این روحانی اهل سنت ایران، اجبار و اکراه در امور دینی را بی‌نتیجه دانست و در رسانه اجتماعی «ایکس» نوشت: «حفظ حرمت زنان، حرمت‌گذاری به کل جامعه و بی‌حرمتی به آنان بی‌حرمتی به کل جامعه است.»آغاز طرح برخورد با زنان با پوشش اختیاری در شهرهای ایران که از ۲۵ فروردین و با دستور علی خامنه‌ای آغاز شده است، مخالفت‌های بسیاری را در داخل و خارج از کشور در پی داشته است.(کلمه, 5 اردیبهشت 1403)

مولوی عبدالحمید خواهان رعایت حقوق زنان در جامعه و لغو حکم اعدام توماج صالحی شد

عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در خطبه‌های نماز جمعه روز هفتم اردیبهشت خود گفت توماج صالحی نه گردنه را بسته و نه فردی را کشته، بلکه شاعر و هنرمندی است که حرفی زده است. او خطاب به مسوولان قوه قضاییه از آنان خواست برای یک حرف، مردم را محارب نخوانند و اعدام نکنند. مولوی عبدالحمید شمار اعدام‌ها در کشور طی سال‌های گذشته را بی‌سابقه خواند و خطاب به مسوولان جمهوری اسلامی گفت: «ما تمامی مردان و زنان ایرانی از شما می‌خواهیم اعدام‌ها را متوقف کنید.»او با اشاره به اینکه دستگاه‌های مسوول باید شرایط کشور را در نظر بگیرند، از جمهوری اسلامی خواست به اعدام‌ها در کشور پایان دهد، به خواسته‌های زنان معترض احترام بگذارد و حقوق آنان را رعایت کند.هم‌زمان، شماری از ائمه جمعه حکومتی در خطبه‌های روز هفتم اردیبهشت خود از طرح‌های جدید جمهوری اسلامی در تلاش برای سرکوب مخالفان حجاب اجباری حمایت کردند.امام جمعه اهل سنت زاهدان جنگ خیابانی با زنان و شرایط پیش آمده برای آن‌ها در کشور را دردآور خواند و از وجود تبعیض علیه زنان به عنوان یکی از عوامل بروز نافرمانی‌های مدنی در جامعه یاد کرد. ( سایت کانون دفاع از حقوق بشر در ایران,8 اردیبهشت 1403)

در ادامه اتهام زنی ها؛ جمهوری اسلامی مولانا عبدالحمید را به اختلاس و فساد متهم کرد

رژیم جمهوری اسلامی ایران، مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی امام جمعه زاهدان را متهم به فساد و اختلاس کمک های جمع آوری شده برای سیل زدگان بلوچستان کرد. پس از ناکامی و شکست رژیم جمهوری اسلامی ایران و شخص علی خامنه ای برای «بی آبرو کردن مولوی عبدالحمید»، رسانه های ایران هر از چند گاهی به این روحانی برجسته بلوچ با اتهامات مختلف و بدون ادله حمله می کنند.پایگاه خبری «حامیان ولایت» که وابسته به آخوندهای جمهوری اسلامی است یک گزارش را از «مشرق» نقل کرده که در برگزاری یک گل ریزان که توسط باشگاه ورزشی راه آهن در تهران برگزار شده، کمک های نقدی جمع آوری شده به حساب موسسه خیریه محسنین مکی با مدیریت مولوی عبدالحمید واریز شدند.گفتنی است که با وجود حملات گسترده مقامات و رسانه‌های رژیم جمهوری اسلامی ایران به مولوی عبدالحمید و مجموعه مسجد مکی زاهدان، این روحانی برجسته بلوچ و این مرکز دینی بیش از پیش در بین مردم ایران و بلوچستان مطرح و از عزت و احترام خاصی برخوردار شده است.( رسانک, 10 اردیبهشت 1403)

انتقال به سلول انفرادی؛ افزایش نگرانی ها از وضعیت خسروبشارت، زندانی محکوم به اعدام

روز چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت ۱۴۰۳، خسرو بشارت، زندانی سنی مذهب محکوم به اعدام به یکی از سلول های انفرادی زندان قزلحصار کرج منتقل شد.انتقال این زندان محکوم به اعدام، باعث افزایش نگرانی خانواده و نزدیکانش در خصوص وضعیت او شده است.
در مهرماه سال ۱۳۸۷ ماموستا «عبدالرحیم تینا» توسط افراد ناشناس کشته شد. آقای بشارت به همراه شش شهروند سنی مذهب دیگر از بابت این پرونده مشترک بازداشت شدند.این شهروندان توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه به اعدام محکوم شدند. این حکم در دیوان عالی کشور توسط قاضی علی رازینی نقض شد.پرونده این افراد جهت بررسی مجدد به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران ارجاع و قاضی ابوالقاسم صلواتی مجددا حکم اعدام برای این افراد صادر کرد. پرونده مذکور بار دیگر جهت بررسی به شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور به ریاست قاضی علی رازینی ارجاع شد.(هرانا, 12 اردیبهشت 1403)

تلاش ناکام نیروهای امنیتی با همکاری شهرداری خاش جهت تخریب آرموتورهای مناره مسجد جامع الخلیل خاش

روز سه‌شنبه ١١ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، نیروهای امنیتی رژیم جمهوری اسلامی ایران با همکاری ماموران شهرداری شهر خاش جهت تخریب قسمتی از سازه های مناره مسجد جامع الخلیل خاش به این مسجد یورش بردند که با تجمع مردم، ناکام ماندند. گفته می‌شود که امام جمعه خاش، مولوی محمد عثمان قلندرزهی و شماری از شهروندان بلوچ به مسجد مراجعه و مانع این کار شده‌اند.بر اساس این گزارش، بدنبال اعتراض مردم، قرار شده فردا چهارشنبه ١٢ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، شورای تامین شهرستان خاش در این رابطه جلسه‌ای برگزار کند.لازم به ذکر است که در روز ١٣ آبان ماه ١۴٠١، و در بحبوحه اعتراضات سراسری در بلوچستان، صدها شهروند بلوچ پس از خارج شدن از این مسجد و اعتراض به رژیم جمهوری اسلامی ایران، مورد هدف گلوله های جنگی نیروهای امنیتی و نظامی قرار گرفته و ده‌ها شهروند بلوچ کشته و زخمی شدند.( رسانک, 12 اردیبهشت 1403)

بازداشت ماموستا حسین علیمرادی پس از احضار بە دادگاه ویژە روحانیت همدان

روز چهارشنبە ١٢ اردیبهشت ١۴٠٣ (١ می‌٢٠٢۴) ماموستا حسین علیمرادی امام جمعە مسجد (ابراهیم خلیل اللە) در کمربندی عباس آباد سنندج (سنە) پس از احضار بە دادگاه ویژە روحانیت همدان مورد بازداشت قرار گرفتە است.تا زمان تنظیم این خبر، اطلاعات دقیقی از دلایل بازداشت، اتهامات وارده و سرنوشت ماموستا حسین علیمرادی در دسترس نیست.قابل ذکر است که، ماموستا حسین علیمرادی، پاییزسال گذشته توسط دادگاه ویژه روحانیت همدان از بابت اتهاماتی شامل “اقدام علیه امنیت کشور” و “تبلیغ علیه جمهوری اسلامی ایران” به ١۶ ماه حبس محکوم شده بود.( هەنگاو, 13 اردیبهشت 1403)

مولوی عبدالحمید خواستار «شفاف‌سازی» حکومت ایران درباره نیکا شاکرمی شد

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، می‌گوید «وظیفه حاکم و دستگاه قضائی» است که در مورد کشته‌شدن نیکا شاکرمی «شفاف‌سازی» کنند.آقای عبدالحمید روز ۱۴ اردیبهشت‌ماه با اشاره به «انعکاس گسترده‌» گزارش بی‌بی‌سی جهانی در مورد نحوهٔ کشته‌شدن خانم شاکرمی، در خطبه‌های نماز جمعه زاهدان گفت مقامات جمهوری اسلامی باید «نسبت به مردم و شکایت آن‌ها از مأموران بی‌طرف باشند».او در ادامه با بیان اینکه «اگر مقامی شکنجه یا تجاوز کرده باید به صورت قانونی مجازات شود»، افزود: «مجریان عدالت و قانون باید اول از خود و نزدیکانشان شروع کنند.»سرویس جهانی بی‌بی‌سی روز ۱۰ اردیبهشت گزارش داد که به یک «سند خیلی محرمانه» حکومت جمهوری اسلامی ایران دست یافته که حکایت از آن دارد نیکا شاکرمی پس از دستگیری توسط نیروهای امنیتی مورد «آزار و اذیت» جنسی قرار گرفت و کشته شد. ( بی بی سی فارسی, 14 اردیبهشت 1403)

مولانا عبدالحمید: دولت اجازه بدهد اهل سنت آزادانه نماز بخوانند

مولانا عبدالحمید در خطبه‌های نماز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، از سیاست‌های دوگانه و متناقض حکومت درباره نماز انتقاد کرده و از دولت خواستند به اهل سنت اجازه بدهد آزادانه نماز بخوانند. مولانا عبدالحمید با اشاره به بودجه تصویب‌شده برای نماز و سیاست‌های دوگانه و متناقض در این باره، گفتند: بسیاری از اهل سنت در شهرهای بزرگ برای اقامه نماز مشکل دارند و در تنگنا هستند و بسیاری از نمازخانه‌ها بسته شده‌اند.ایشان افزودند: منع‌کردن مردم از نماز اقدامی ضد اسلامی است. در بسیاری از شهرها به نسبت جمعیت و سرانه، فضای کافی برای مساجد اهل سنت وجود ندارد و مجوز ساخت مسجد داده نشده است.مولانا عبدالحمید گفتند: مایه تعجب است که چگونه در کشوری که به نام جمهوری اسلامی شناخته می‌شود، مردم را از نمازخواندن منع می‌کنند؟! این مسأله آزاردهنده است. ( شبکه کلمه, 14 اردیبهشت 1403)

هشت طلبه یک مدرسه دینی در راسک بازداشت شدند

هشت طلبه یک مدرسه دینی در شهرستان راسک بازداشت شدند.هویت آنها “عبدالاحد، هادی، اویس، رفیع الله، ولید، زاهد، محب الله (با نام های خانوادگی نامشخص) و سعید سپاهی، ۱۶ ساله طلاب مدرسه دینی انوارالحرمین” گزارش شده است.در این گزارش به نقل از یک منبع مطلع آمده است: نیروهای نظامی بامداد امروز، بدون ارائه حکم قضایی به مدرسه دینی انوارالحرمین مراجعه و این افراد را بازداشت کردند. آنها همچنین به منزل مولانا فضل الرحمن کوهی، روحانی اهل سنت در روستای پشامگ آمده و پس از شکستن درب و پنجره های مدرسه و خانه آقای کوهی، تلفن های همراه متعلق به خانواده وی را ضبط کردند.گفته میشود، نیروهای امنیتی خودروی حافظ محمداکرم کوهی، امام جمعه پشامگ را نیز مصادره کردند. ( هرانا, 15 اردیبهشت 1403)

احضار و بازجویی یک روحانی اهل سنت توسط اداره اطلاعات زابل

روز یکشنبه شانزدهم اردیبهشت ۱۴۰۳، عبدالرشید شه‌ بخش، روحانی اهل سنت به اداره اطلاعات زابل احضار شد.بر اساس این گزارش، آقای شه‌ بخش پس از احضار به مدت دو ساعت مورد بازجویی قرار گرفته است.تا لحظه تنظیم این گزارش از دلایل احضار این روحانی اهل سنت اطلاعی حاصل نشده است.در این گزارش به نقل از یک منبع مطلع آمده است: عبدالرشید شه‌ بخش، امام جمعه اهل سنت شهر زابل روز گذشته، به صورت تلفنی به این نهاد امنیتی احضار شده بود. ( هرانا, 16 اردیبهشت 1403)

بازداشت یکی از مجروحین جمعه خونین زاهدان توسط نیروهای نظامی

روز ۱۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، مهدی آنشینی از مجروحین جمعه خونین زاهدان در خیابان شریعتی این شهر به دلیل همراه نداشتن مدارک شناسایی توسط نیروهای نظامی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است. حدود یکماه پیش دادگاه به مهدی گفته بود در ازای رضایت و عدم پیگیری شکایت به تو دیه می دهیم که وی این پیشنهاد قبول نکرده بود. مهدی آنشینی روز جمعه خونین از ناحیه ساق پا هدف اصابت گلوله جنگی نیروهای نظامی قرار گرفت و مجروح شده است، وی همچنین ساکن منطقه مشترک زاهدان و فاقد شناسنامه است و با وجود پیگیریهای چندین ساله هنوز موفق به گرفتن اوراق هویتی خود نشده است. ( حال وش, 16 اردیبهشت 1403)

احراز هویت یکی از طلبه های ۱۶ ساله بازداشتی در مدرسه دینی پشامگ راسک

هویت یکی از کودکان طلبه بازداشت شده مدرسه دینی انوارالحرمین روستای پشامگ راسک که در یورش روز گذشته نیروهای نظامی به این مدرسه بازداشت شده بود احراز شد. هویت این کودک طلبه بازداشتی:« سعید سپاهی» ۱۶ ساله فرزند دوست محمد ساکن روستای رمین از توابع چابهار توسط حال وش احراز شده است.به گفته منابع حال وش:« سعید روز گذشته در یورش نیروهای نظامی به مدرسه انوار الحرمین پشامگ بدون اینکه جرمی مرتکب شده باشد بازداشت شده و الان هیچ اطلاعی از سرنوشت او در دسترس نیست، وی دو سال مانده تا دروس دینی خود را به اتمام برساند.»صبح روز گذشته نیروهای نظامی به مسجد جامع و مدرسه دینی انوارالحرمین یورش برده، شیشه های در و پنجره ها را شکسته و علاوه بر بازداشت دستکم هشت طلبه به کتاب قرآن و سایر کتب دینی بی احترامی کرده و آنها را به زمین انداخته و همچنین به منزل مولوی کوهی نیز یورش بردند. ( حال وش, 17 اردیبهشت 1403)

واکنش جامعه مدرسین زاهدان به هجوم ماموران به مدرسه دینی پشامگ

جامعه مدرسین دارالعلوم زاهدان با صدور بیانیه‌ای به «ورود یورش‌گونه نیروهای امنیتی» به مدرسه دینی انوارالحرمین پشامگ از توابع شهرستان راسک واکنش نشان داد و آن را «بی‌حرمتی به شعائر و مقدسات» دانست و بر لزوم «جلوگیری از حرکات سلیقه‌ای» تاکید کرد. بر اساس این بیانیه، «ورود نامناسب و یورش‌گونه نیروهای امنیتی به حریم مدرسه دینی انوارالحرمین پشامگ شهرستان سرباز باعث ناراحتی و نگرانی شدید گردید، زیرا مساجد که محل عبادت و مدارس دینی که محل تعلیم قرآن و سنت هستند، دارای قداست ویژه‌ای می‌باشند که رعایت این قداست و حفظ حرمت این اماکن بر همگان، اعم از ملت و دولت، لازم و ضروری است.»نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران با یورش به مدرسه دینی روستای پشامگ و منازل مسکونی شهروندان، دستکم هشت طلبه مدرسه دینی انوارالحرمین این روستا را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. ( شبکه کلمه, 17 اردیبهشت 1403)

احضار و بازجویی یک روحانی اهل سنت توسط اداره اطلاعات زاهدان

روز چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت ۱۴۰۳، مولوی ملک محمد کرد به اداره اطلاعات زاهدان احضار شد.بر اساس این گزارش، مولوی ملک محمد کرد مسئول حوزه علمیه بانوان و از اساتید دارالعلوم مکی به اداره اطلاعات زاهدان احضار شده و چندین ساعت مورد بازجویی قرار گرفت.در این گزارش آمده است، انتشار یک بیانیه در حمایت از حوزه علمیه پشامگ از دلایل احضار این روحانی عنوان شده است.لازم به ذکر است که طی روزهای اخیر، نظرالله قلندرزهی، عبدالقادر براهویی و عبدالله شه‌ بخش از اساتید دارالعلوم مسجد مکی زاهدان به اداره اطلاعات این شهر احضار و بازجویی شدند. ( هرانا , 19 اردیبهشت 1403)

بازداشت ماموستا عبدالله برزگر از فعالین مذهبی کُرد در سردشت

بامداد روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ (۶ می‌۲۰۲۴)، نیروهای اداره اطلاعات در شهر سردشت با هجوم به منزل ماموستا عبدالله برزگر، امامت جمعات روستای “کونه مشکی” وی را بازداشت کرده‌اند.به گفته یک منبع مطلع، نیروهای اداره اطلاعات ساعت ۳ بامداد و با چندین اتومبیل پر از نیرو به منزل این فعال مذهبی کُرد هجوم برده و ضمن تفتیش منزل و اهانت و بی‌احترامی به اعضای خانواده ماموستا برزگر وی را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند.تا زمان تنظیم این خبر، اطلاع دقیقی از دلایل بازداشت، اتهامات وارده و سرنوشوت و محل نگهداری ماموستا عبدالله برزگر در دسترس نیست. (هه نگاو, 19 اردیبهشت 1403)

احضار و بازجویی مولوی عبدالله ریگی از اساتید دارالعلوم مکی

مولوی عبدالله ریگی، از اساتید دارالعلوم مکی به دلیل انتشار بیانیه حمایت از حوزه علمیه پشامگ پس از یورش و بازداشت طلاب آن توسط نیروهای امنیتی، روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت به اداره اطلاعات زاهدان احضار و ساعت‌ها بازجویی شده و برای تکذیب این بیانیه، تحت فشار قرار گرفته است.در همین رابطه پیشتر چهار تن از استادان دارالعلوم مکی با نامهای مولوی ملک محمد کرد، مولوی نظرالله قلندرزهی، مولوی عبدالقادر براهویی و حافظ عبدالله شه‌بخش به اداره اطلاعات زاهدان احضار شدند و مورد بازجویی و تهدید قرار گرفته بودند. (حال وش, 20 اردیبهشت 1403)

رد مرز یک روحانی بلوچ پس از چند ماه حبس توسط نیروهای امنیتی به افغانستان

مولوی “امان الله سعدی (دهمرده)”، شهروند بلوچ و از اساتید دارالعلوم مکی زاهدان که در تاریخ ١٠ فروردین ماه ۱۴۰۲، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در تاریخ ١٠ آبان ماه ۱۴۰۲، پس از هفت ماه، آزاد شده بود، به کشور افغانستان رد مرز شده است. مولوی “امان الله سعدی”، از اساتید دارالعلوم مکی زاهدان بعد از تعطیلات مدارس دینی به چابهار سفر کرده بود و توسط نیروهای امنیتی در این شهر بازداشت و در زمان بازداشت به شدت تحت شکنجه قرار گرفته بود. ( رسانک, 21 اردیبهشت 1403)

دو فیلمبردار مسجد مکی برای تحمل یک سال حبس راهی زندان شدند

«عبدالنصیر شه‌بخش» نوه مولوی عبدالحمید، و «اسامه شه‌بخش(نارویی)» فیلمبردار مسجد مکی، از بازداشت شدگان اعتراضات زاهدان که از دادگاه انقلاب این شهر به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بودند پس از فراخواندن به اجرای احکام جهت تحمل حبس تحویل زندان مرکزی زاهدان شدند. (حال وش, 22 اردیبهشت 1403)

مولوی عبدالحمید خواستار «شفاف‌سازی» درباره قتل خواننده بلوچ در زاهدان شد

امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه گفت: «یکی از بزرگ‌ترین مشکلات در این گونه موارد زمانی به ‌وجود می‌آیند که قاتل دستگیر نشود.»‌ بلال نصرویی (ریگی)، خواننده بلوچ اهل زاهدان، روز سه‌شنبه، ۱۸ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳، در خیابان مطهری زاهدان در نزدیکی اداره اطلاعات این شهر با ضربات چاقوی افراد ناشناس به شدت مجروح شد و بر اثر این جراحات جان خود را از دست داد. (حال وش, 22 اردیبهشت 1403)

مولوی عبدالحمید از پرونده‌سازی نهادهای امنیتی برای مردم انتقاد کرد

امام جمعه اهل سنت زاهدان با اشاره به پرونده‌سازی نهادهای امنیتی و قوه قضاییه برای مردم گفت بسیاری از ماموران به شهروندان ظلم می‌کنند و با احکام و اختیاراتی که دارند، هر کاری دلشان می‌خواهد بر خلاف قوانین می‌کنند.او از اخذ اعتراف اجباری، صدور احکام سنگین اعدام و زندان، باطل کردن اسناد و مصادره اموال و املاک به نفع دولت، به عنوان نمونه‌هایی از ظلم‌ ماموران بر مردم یاد کرد. (سایت کانون دفاع از حقوق بشر در ایران, 22 اردیبهشت 1403)

بازداشت یک ادیتور کلیپ‌های مسجد مکی‌ در فضای مجازی توسط نیروهای امنیتی در زاهدان

هویت این شهروند بلوچ، «محمد سارانی» ۲۱ ساله فرزند عبدالله اهل و ساکن زاهدان احراز شده است.به گفته منابع خبری: «روز گذشته محمد در خیابان مدنی توسط سرنشینان چند خودرو پلاک شخصی نیروهای اداره اطلاعات زاهدان بدون دلیل و حکم قضایی توسط این نیروها بازداشت و به مکانی نامعلوم انتقال داده شده و با وجود پیگیری خانواده و بستگان تاکنون از محل نگهداری و وضعیت وی اطلاعی در دست نیست.» (حال وش, 22 اردیبهشت 1403)

اطلاعات سپاه چگونه با رذالت، مولوی گرگیج را به سکوت واداشت؟

مولانا محمدحسین گرگیج، امام جمعه اهل سنت گالیکش و آزادشهر یکی از رهبران مطرح اهل سنت ایران است. این روحانی ۸۲ ساله در خطبه‌های نماز جمعه از اعتراضات مردم حمایت کرده بود اما اکنون چند ماهی است که ممنوع‌المنبر شده است. به نقل از یک منبع آگاه با دستگیری فرزند مولوی گرگیج کنترل کل شبکه‌های اجتماعی از جمله مجموعه وابسته به پایگاه اطلاع‌رسانی او به دست نیروهای امنیتی افتاده و تا کنون نیز در دست آنهاست و سپاه افرادی را که با گوشی خود از خطبه‌های نمازجمعه فیلم می‌گرفتند و در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کردند نیز بازداشت کرده است. ( شبکه کلمه, 24 اردیبهشت 1403)

مولوی عبدالحمید: کنترل پول و اقتصاد از دست مدیران کشور خارج شده

«به نظر می‌رسد کنترل پول و اقتصاد از دست مدیران کشور خارج شده است. وقتی تمرکز سیاسی وجود نداشته باشد اقتصاد هم متزلزل می‌شود. حل این مشکل و چالش نیاز به فکر جدی و اساسی دارد. بهترین راه برون‌رفت از این بحران‌ها و چالش‌ها آن است که مسئولان ببینند مردم ایران چه خواسته‌ها و مطالباتی دارند و به خواسته‌های بحق ملت ایران تن بدهند.» (حال وش, 24 اردیبهشت 1403)

حمزه درویش از بیمارستان به زندان لاکان رشت بازگردانده شد

یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این زندانی سنی مذهب ضمن تایید این خبر گفت: “آقای درویش روز پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه 1403 از طریق بلعیدن قرص اقدام به خودکشی کرده بود که سپس به بیمارستان رازی رشت منتقل شد. نهایتا بعد از ظهر روز شنبه بیست و دوم اردیبهشت ماه، علیرغم نیاز به تداوم مراقبت‌های پزشکی تخصصی، به زندان بازگردانده شد و اکنون در بهداری زندان است.”بر اساس اطلاعات دریافتی، این اقدام آقای درویش در اعتراض به صدور حکم ۱۴ سال حبس علیه خود صورت گرفته است. (هرانا , 24 اردیبهشت 1403)

احمدعلی کوهکن، مجروح “جمعه خونین زاهدان”، پس از ۳۸ روز از زندان آزاد شد

احمدعلی کوهکن، شهروند زاهدانی و یکی از مجروحان “جمعه خونین زاهدان”، روز سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، با تودیع وثیقه از زندان زاهدان آزاد شد. او چندی قبل از بازداشت، جهت رسیدگی به پرونده جراحت خود به دادگاه شکایت برده بود و پس از یک هفته، تاییدیه پزشکی قانونی را به دادگاه ارائه کرده بود. دادگاه نیز اعلام کرده بود که پاسخ به شکایت وی ابلاغ خواهد شد. با این حال، آقای کوهکن به جای دریافت پاسخ به شکایت خود، راهی زندان شد. تاکنون از اتهامات مطروحه علیه این شهروند اطلاعی به دست نیامده است. تا لحظه تنظیم این گزارش از نهاد بازداشت کننده و یا اتهام‌های مطروحه علیه این شهروند اطلاعی در دست نیست. احمدعلی کوهکن در هشتم مهرماه ۱۴۰۱، در جریان اعتراضات “جمعه خونین زاهدان”، از ناحیه لگن و کمر مورد اصابت گلوله جنگی قرار گرفته بود. در این واقعه که به عنوان یکی از خونین‌ترین روزهای اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ شناخته می‌شود، حدود ۱۰۰ نفر از جمله ۱۵ کودک، توسط نیروهای امنیتی و انتظامی در زاهدان کشته شدند.(خبرگزاری کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی،25اردیبهشت1403)

انتقاد مولوی عبدالحمید از اجرای حبس صادق زیباکلام

امام جمعه اهل سُنت زاهدان، روز سه‌شنبه ۲۵ اردبیهشت با انتقاد از زندانی‌شدن صادق زیباکلام، گفته است که «جای چنین منتقد صادقی در زندان نیست.» مولوی عبدالحمید در شبکه ایکس، نوشت: «اندیشمندان و اصحاب فکر و ‌قلم از سرمایه‌های کشور هستند؛ باید از نقد و نظرشان استقبال کرد. صادق زیباکلام اندیشمندی واقع‌بین، وطن‌دوست و دلسوز است. جای چنین منتقد صادقی در زندان نیست. با آزادی نویسندگان و اساتید آزاداندیش، بیان و قلم را آزاد کنید.» خبر زندانی‌شدن صادق زیباکلام پس از محکومیت در سه پرونده، ۲۳ اردیبهشت گزارش شد. قوه قضائیه ایران گفته است او «در پی قطعی‌شدن برخی احکام پرونده‌های قضائی»، زندانی شده است.(خبرگزاری شبکه کلمه.25اردیبهشت1403)

بازداشت و بازجویی چند ساعته دکتر نعمت الله حسامی در زاهدان

دکتر نعمت الله حسامی، پزشک درمانگاه مسجد مکی زاهدان، توسط شعبه زاهدان از اداره اطلاعات و امنیت داخلی جمهوری اسلامی ایران احضار و مورد بازجویی قرار گرفت. به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، دکتر حسامی در روز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ به شعبه زاهدان از اداره اطلاعات و امنیت داخلی احضار شد. تاکنون دلیل احضار و بازجویی این پزشک از سوی مراجع ذیصلاح به طور رسمی اعلام نشده است. ایشان پس از چند ساعت بازجویی، با ارائه تعهد آزاد شدند. دلایل احضار و بازجویی دکتر حسامی همچنان در هاله‌ای از ابهام است.(خبرگزاری کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی،26اردیبهشت1403)

حکم اعدام خسرو بشارت، زندانی مذهبی کُرد اجرا شد

حکم اعدام خسرو بشارت، زندانی مذهبی کُرد و اهل مهاباد که از ۱۵ سال پیش در زندان محبوس است و دو هفته پیش به سلول انفرادی زندان قزلحصار کرج منتقل شده بود، در این زندان اجرا شد. سحرگاه چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ (۱۵ می‌۲۰۲۴)، حکم اعدام خسرو بشارت، زندانی مذهبی اهل مهاباد که دو هفته پیش جهت اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شده بود، در زندان قزلحصار کرج به اجرا درآمد. سازمان حقوق بشری هه‌نگاو ضمن محکومیت شدید اجرای حکم اعدام خسرو بشارت، اعلام می‌کند که این زندانی سیاسی در یک پروسه کاملاً غیر شفاف، ناعادلانه و غیرقانونی توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران به اعدام محکوم شده بود. خسرو بشارت چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت (۱ می) و هم‌زمان با اجرای حکم اعدام انور خضری یکی هم‌پرونده‌ای‌هایش به سلول انفرادی منتقل شده بود. هه‌نگاو هفته گذشته در اکانت ایکس خود از فراخواندن خانواده بشارت جهت آخرین دیدار با فرزندشان توسط مسئولین زندان قزلحصار خبر داده بود. اجرای حکم اعدام خسرو بشارت و انور خضری طی هفته گذشته در حالی است که،،پاییز و زمستان گذشته حکم اعدام چهار نفر از هم‌پرونده‌ای‌های وی به نام‌های داوود عبداللهی، فرهاد سلیمی، ایوب کریمی و قاسم آبسته در زندان قزلحصار کرج اجرا شده است.(خبرگزاری سازمان حقوق بشری هه‌نگاو،26اردیبهشت1403)

بی‌خبری از یک شهروند اهل‌سُنت پس از خودکشی در زندان رشت

حمزه درویش، زندانی سیاسی اهل‌سُنت پس از اقدام به خودکشی اعتراضی، از تماس با خانواده محروم شده است. بر اساس اظهارات یک منبع مطلع، «مسئولان زندان لاکان رشت حمزه را ممنوع‌التماس کرده‌اند و علت آن را اعلام نمی‌کنند. خانواده این زندانی از وضعیت او اطلاعی ندارند و این موضوع سبب نگرانی آن‌ها شده است.» حمزه درویش، زندانی عقیدتی اهل‌سُنت به دلیل فشارهای وارده و در اعتراض به محکومیت سنگین دست به خودکشی زد. دادستان او را به «محاربه» متهم کرده است. انتقال حمزه درویش به زندان لاکان رشت علی‌رغم نگرانی‌ها نامه حمزه درویش، زندانی عقیدتی در پانزدهمین روز اعتصاب غذا از زندان لاکان رشت ممنوع الملاقات بودن “حمزه درویش” زندانی عقیدتی اهل سنت وعدم اعزام وی برای درمان(خبرگزاری شبکه کلمه.27اردیبهشت1403)

انتقال کامران شیخه به سلول انفرادی؛ خطر اعدام هفتمین و آخرین متهم پرونده

کامران شیخه، زندانی مذهبی کُرد و اهل مهاباد به سلول انفرادی زندان قزلحصار منتقل شده و در معرض خطر جدی اجرای حکم اعدام قرار دارد. انتقال وی به سلول در حالی است که شش هم‌پرونده وی، پیش از این اعدام شده‌اند. بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، روز پنج‌شنبه ٢٧ اردیبهشت ماه ١۴٠٣ (١۶ می‌٢٠٢۴)، کامران شیخه، زندانی مذهبی کُرد و اهل مهاباد جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شد و خطر اجرای حکم وی طی روزهای آینده بالقوه است. وی آخرین متهم پرونده‌است که شش نفر از آنها قبلاً اعدام شده‌اند. این هفت زندانی کُرد در یک پروسه ناشفاف، غیرعادلانه و غیرقانونی و با فشار نهادهای امنیتی بر دستگاه قضایی به اعدام محکوم شده و هه‌نگاو ضمن هشدار جدی نسبت به خطر اجرای حکم تنها بازمانده این پرونده از تمامی مجامع جهانی و حقوق بشری می‌خواهد مانع از اجرای احکام کامران شیخه شوند. کامران شیخه در حالی به سلول انفرادی منتقل شده که خسرو بشارت، هم‌پرونده وی سحرگاه روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت در حین تحمل پانزدهمین سال از دوران محکومیت خود، در زندان قزلحصار کرج اعدام شد. قابل ذکر است که، روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه، حکم اعدام انور خضری، پنجمین متهم این پرونده نیز در زندان قزلحصار کرج و در سکوت کامل خبری اجرا شد.(خبرگزاری سازمان حقوق بشری هه‌نگاو،27اردیبهشت1403)

سفر «استعلاجی» مولوی عبدالحمید به ترکیه؛ کانال رسمی او اعلام کرد امام جمعه اهل سنت زاهدان بازخواهد گشت

کانال رسمی دفتر مولوی عبدالحمید روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت خبر از این سفر داد و اعلام کرد که حال عمومی مولوی مساعد است و جای نگرانی نیست. این کانال همچنین تأکید کرد که وی به زودی به زاهدان بازخواهد گشت. سفر مولوی عبدالحمید به ترکیه در شرایطی انجام می‌شود که در سال‌های اخیر، این رهبر با نفوذ اهل سنت، با محدودیت‌های قابل توجهی از سوی مقامات جمهوری اسلامی مواجه بوده است. برخی منابع دیگر از جمله حال‌وش که اخبار سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد، در پستی در شبکه‌های اجتماعی از سفر مولوی عبدالحمید به تهران در روز ۲۵ اردیبهشت و سپس سفر او به ترکیه برای «معالجه» خبر داده‌اند. در سال ۱۴۰۲ مقامات از سفر زیارتی مولوی عبدالحمید به مکه جلوگیری کردند. مولوی عبدالحمید در سال‌های اخیر بارها از نقض حقوق بشر در ایران، از جمله سرکوب اقلیت‌های مذهبی، انتقاد کرده است.(خبرگزاری هرانا.28اردیبهشت1403)

رسوایی رسانه‌های حکومتی؛ توهین به مولوی عبدالحمید در پی سفر استعلاجی

در پی سفر استعلاجی مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان به خارج از کشور، رسانه‌های حکومتی و وابسته به سپاه پاسداران موجی از مطالب توهین‌آمیز را در این باره منتشر کرده‌اند. برخی رسانه‌های نزدیک به نهادهای امنیتی نیز که مدام در حال هتک حرمت جامعه اهل سنت هستند، این سفر استعلاجی مولوی عبدالحمید را به تمسخر گرفته‌ و مطالب شنیعی را در این باره منتشر کرده‌اند. این رویکرد ناپسند و رسوایی رسانه‌های حکومتی و نزدیک به سپاه در حالی است که سران حکومت برای درمان بیماری‌های خود، به کشورهای غربی می‌روند و با هزینه مردم، از بهترین امکانات درمانی استفاده می‌کنند. همچنین علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز برای انجام عمل پروستات، همه جراحان حرفه‌ای کشور را به صف کرد و با برخوداری از بهترین امکانات پزشکی، پروستات خود را درمان کرد. .(خبرگزاری شبکه کلمه،28اردیبهشت1403)

سخنان کنایه آمیز “انور بجارزهی” به صحبت‌های مولوی عبدالحمید که باعث جریحه دار شدن احساسات مردم شد

روز جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، “انور بجارزهی”، عضو مجلس دوره دوازدهم رژیم جمهوری اسلامی ایران در حوزه انتخابیه چابهار در سخنان خود در مسجد جامع چابهار با کنایه از سخنان مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه زاهدان عنوان داشته که “دایه مهربان تر از مادر نمی‌خواهیم” و این امر موجب واکنش گسترده مردم بلوچستان علیه نماینده جدید این حوزه شده است. وی در سخنان خود اظهار داشته که “به برکت نظام جمهوری اسلامی ایران از نعمت امنیت برخوردار هستیم و ملت ایران نیاز به دایه ندارد که برایش گریه کند.” سخنان انور بجارزهی در حالی عنوان شده که مولوی عبدالحمید با توجه به وضعیت ناامنی و شرایط موجود در ایران، در یکی از سخنرانی‌های خودش گفته بود “گاهی اوقات گریه‌ام می‌گیرد از وضعیتی که مردم ایران در آن گرفتار شده‌اند”. این سخنان انور بجارزهی در هفته اخیر باعث واکنش های گسترده مردم در فضای مجازی بلوچستان و موجب انتقاد شدید مردم از وی شد.(خبرگزاری رسانک،29اردیبهشت1403)

بهائیان:

ایران، کشوری که در آن بهائیان زیادی زندگی میکنند، آئین بهایی هنوز یک در ایران «فرقه مرتد» تلقی می‌شود. . این مشهور است که بهاییان به دنبال صلح هستند، قدرت سیاسی نمی‌خواهند و تهدید امنیتی ایجاد نمی‌کنند. با این حال جمهوری اسلامی ایران آن‌ها را تحت تعقیب قرار می‌دهد. از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی تاکنون، بهاییان به طور سامانمند و روشمند از دسترسی به تحصیلات عالی و همچنین حق اشتغال محروم بوده‌اند؛و اگر پیگیر حق از دست رفته خود باشند با اتهامات واهی و زندان و تهدید مواجه می‌گیرند و همواره درمعرض دستگیری‌های بدون مجوز قانونی و حبس قرار گرفته‌اند. بهائیان هرگز قادر نبوده‌اند به طور علنی از تعالیم دینی خود پیروی کنند. آنها تقریباً در تمام مراحل زندگی مورد بدرفتاری قرار می‌گیرند.انتقال دانش و تجربه بشری، جز از طریق آموزش امکان‌پذیر نیست و به همین دلیل حق تحصیل یکی از حقوق بنیادی بشر در مواد ۲۶ و ۲۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر، بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و مواد ۱۳ ، ۱۴ و ۱۵ میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که همگی بر حق تحصیل بدون هیچ نوع تبعیض از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و یا هر عقیده اردیبهشتگر یا اصل و منشأ ملی یا اجتماعی، دارایی، نسب یا هر وضعیت اردیبهشتگر شناخته‌شده و بر آن تأکید شده و دولت ایران موظف است تمامی امکانات و تسهیلات لازم را برای ایجاد شرایط مناسب جهت بهره‌ مندی همه شهروندان از این حق طبیعی فراهم کند و کلیه موانعی را که در اثر شرایط خاص جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مسیر رسیدن شهروندان به این حق قرار می‌گیرد، مرتفع سازند.ممانعت از کسب‌وکار بهاییان یکی دیگر از فشارها و آزار و اذیت‌هایی است که بهاییان با آن مواجه هستند، پلیس اداره اماکن که وابسته به نیروی انتظامی است در نقاط مختلف کشور که سرکشی ماهانه به محل کسب شهروندان دارند، در اکثر مواقع محل کسب بهاییان را به دلیل عدم اجازه کسب، پلمپ می‌کنند.

در این ماه :

پانزده زن بهائی به دادگاه انقلاب اصفهان احضار شدند

پانزده زن بهائی ساکن بهارستان اصفهان به دادگاه احضار شدند. بر اساس احضاریه‌ای که اخیرا توسط شعبه اول دادگاه انقلاب اصفهان به ریاست مرتضی براتی صادر و روز شنبه اول اردیبهشت ماه به این شهروندان بهائی ابلاغ شده است، از مژگان پورشفیع، نسرین خادمی، آزیتا رضوانی خواه، شعله آشوری، مژده بهامین، بشری مطهر، سارا شکیب، سمیرا شکیب، رویا آزادخوش، نوشین همت، شورانگیز بهامین، ساناز راسته، مریم خورسندی، فیروزه راستی نژاد و فرخنده رضوان پی خواسته شده تا روز چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت ماه، جهت دفاع از اتهامات انتسابی در این شعبه حاضر شوند.مورخ بیست فروردین ماه، کیفرخواست پرونده این شهروندان بهائی با اتهامات “تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی” و “مشارکت در انجام فعالیت تبلیغی و اموزشی انحرافی مغایر با شرع مقدس اسلام” توسط شعبه هجدهم بازپرسی دادسرای اصفهان صادر شد.از میان این شهروندان رویا آزادخوش، آزیتا رضوانی خواه،سارا شکیب، ساناز راسته، شعله آشوری، شورانگیز بهامین، فیروزه راستی نژاد، مریم خورسندی، مژگان پورشفیع، نسرین خادمی و نوشین همت در سال ۱۴۰۰ بازداشت و پس از مدتی با تودیع وثیقه آزاد شدند.همچنین پیشتر منازل مژده بهامین، فرخنده رضوان پی، بشری مطهر و سمیرا شکیب مورد تفتیش نیروهای امنیتی قرار گرفته بود.(هرانا ,2 اردیبهشت 1403)

دومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ۵ شهروند بهائی برگزار شد

روز چهارشنبه پنجم اردیبهشت ۱۴۰۳، دومین جلسه رسیدگی به اتهامات پنج شهروند بهائی ساکن کرمان برگزار شد.در جریان این جلسه که در شعبه یک دادگاه انقلاب کرمان برگزار شد، فواد شاکر ارکانی، بهنام پور احمری، شهرام فلاح، یکتا فلاح و پریدخت شجاعی باغینی در خصوص اتهام برهم زدن امنیت کشور از طریق فعالیت آموزشی یا تبلیغی انحرافی مغایر یا مخل به شرع مقدس اسلام، به دفاع از خود پرداختند. این شهروندان اکنون در انتظار رای دادگاه هستند.اولین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات این شهروندان در تاریخ چهاردهم بهمن سال گذشته در این شعبه برگزار شده بود.فواد شاکر ارکانی، شهرام فلاح، یکتا فلاح، بهنام پور احمری و پریدخت شجاعی باغینی در تیرماه سال گذشته در منزل شهرام فلاح بازداشت شدند. در زمان بازداشت، ماموران ضمن تفتیش منزل آقای فلاح و خودروهای مهمانان وی، برخی از وسایل شخصی از جمله تلفن همراه این شهروندان بهائی را ضبط کردند.فواد شاکر ارکانی و بهنام پور احمری اواخر تیر و شهرام فلاح، یکتا فلاح و پریدخت شجاعی باغینی اوایل مرداد همان سال با قرار تامین آزاد شدند.(هرانا ,9 اردیبهشت 1403)

نسیم ثابتی، شهروند بهائی به زندان وکیل آباد مشهد منتقل شد

نسیم ثابتی راهی زندان وکیل آباد مشهد شد. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این شهروند بهائی ضمن تایید این خبر به هرانا گفت: “خانم ثابتی روز شنبه هشتم اردیبهشت ۱۴۰۳، پس از مراجعه به شعبه بیست و یکم اجرای احکام دادسرای مشهد بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت سه سال حبس خود راهی زندان وکیل آباد این شهر شد.”این شهروند بهائی چندی پیش با دریافت ابلاغیه ای به این شعبه احضار شده بود.نسیم ثابتی، پیشتر توسط شعبه یک دادگاه انقلاب مشهد به سه سال و هشت ماه حبس محکوم و حکم صادره توسط شعبه سی و پنجم دادگاه تجدیدنظر استان خراسان رضوی عینا تایید شد.با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی سه سال حبس برای این شهروند بهائی قابل اجرا خواهد بود.( هرانا, 10 اردیبهشت 1403)

یک زندگی در زندان؛ روزگار اردشیر فنائیان، شهروند بهایی

«اردشیر فنائیان»، زندانی عقیدتی، ۱۰اردیبهشت، ششمین سال زندان خود را در زندان سمنان آغاز می‌کند. اردشیر در زندان سمنان به دنیا آمد و با گذشت چهار دهه، او در‌حال‌حاضر در همان زندانی است که نوزادی خود را در آن گذرانده است. گزارش زیر، روایتی از تبعیض و آزارهای وارده بر این شهروند بهایی در وطنش به نام ایران است. از اردشیر فنائیان چه می‌دانیم اردشیر در سال ۱۳۶۷ در زندان سمنان به دنیا آمد. در آن زمان، مادر و پدرش در طی دستگیری‌های گسترده بهاییان ایران در دهه شصت دستگیر شده و هر دو زندانی بودند. اردشیر چند ماه اول زندگی خود را در زندان سمنان گذراند. مادرش چند ماه پس از به دنیا آمدن اردشیر همراه با نوزاد خود از زندان آزاد شد.اردشیر دوران کودکی و نوجوانی را در سمنان گذراند. او پس از اخذ دیپلم به‌خاطر اعتقادات دینی‌اش، از تحصیل در دانشگاه‌های ایران محروم شد. اردشیر تحصیلات خود را در رشته عمران در موسسه آموزش عالی بهاییان ایران (BIHE) ادامه داد، اما چون در سمنان موقعیت شغلی مناسبی پیدا نکرد، دوره‌های مربوط به کامپیوتر را گذراند و به کار در این رشته مشغول شد. (ایران وایر ,11 اردیبهشت 1403)

چهار واحد صنفی متعلق به شهروندان بهائی در شهرکرد و فرخشهر پلمب شدند

روز چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت ۱۴۰۳، چهار واحد صنفی متعلق به شهروند بهائی در شهرستانهای شهرکرد و فرخشهر پلمب شدند.هویت این چهار شهروند، سینا موقن، پدرام احمدی و فرشاد موقن دارای واحد های صنفی رادیاتور، اگزوز و باطری سازی در شهرستان شهرکرد و بهنام محمدعلی پور دارای واحد صنفی رادیاتور و اگزوز سازی در شهرستان فرخشهر توسط هرانا احراز شده است.یک منبع مطلع نزدیک به خانواده یکی از این شهروندان ضمن تایید این خبر به هرانا گفت: “در این ۴ واحد صنفی ۷ شهروند بهائی و غیر بهائی که سرپرست خانواده هستند، مشغول به فعالیت روزانه بودند. پلمب محل کسب این شهروندان بهائی روز گذشته ساعت حدود ۵ بعد از ظهر به دلیل تعطیلات عید رضوان، توسط ماموران اداره اماکن صورت گرفته است.”(هرانا, 14 اردیبهشت 1403)

بیش از چهار ماه بلاتکلیفی؛ تداوم بازداشت یکتا فهندژ سعدی در زندان عادل آباد شیراز

یکتا فهندژ سعدی همچنان در بازداشت بسر میبرد.خانم فهندژ سعدی علیرغم گذشت ۱۳۷ روز از زمان بازداشت، کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان عادل آباد شیراز بسر میبرد.همچنان آزادی موقت وی میسر نشده و از اتهامات مطروحه علیه این شهروند بهائی اطلاعی حاصل نشده است.یکتا فهندژ سعدی در تاریخ بیست و هفتم آذرماه ۱۴۰۲، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود در شیراز بازداشت و سپس به بازداشتگاه اداره اطلاعات موسوم به پلاک ۱۰۰ این شهر منتقل شد. وی نهایتا در تاریخ سی ام بهمن ماه همان سال، به زندان عادل آباد شیراز منتقل شد.یکتا فهندژ سعدی پیش از این نیز به واسطه فعالیت های خود سابقه بازداشت و محکومیت را داشته است. (هرانا, 14 اردیبهشت 1403)

تداوم بازداشت و بی خبری از سرنوشت رویا ثابت، شهروند بهائی

رویا ثابت، شهروند بهائی کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد.خانم ثابت در تاریخ بیست و ششم بهمن ماه سال گذشته در شیراز بازداشت شد. تاکنون هیچ اطلاعی در خصوص محل نگهداری این شهروند بهائی به خانواده وی داده نشده است. فرزندان خانم ثابت با انتشار یک فایل صوتی از سرنوشت نامعلوم مادر خود ابراز نگرانی کرده اند.آنها تاکید کردند که تداوم بلاتکلیفی خانم ثابت مصداق بارز نقض حقوق بشر است، همچنین او طی بیست سال گذشته در خارج از ایران زندگی کرده و پس از بازگشت به ایران نیز هیچ یک از قوانین رایج کشور را نقض نکرده است. دختر این شهروند بهائی اظهار میدارد که در تماس تلفنی که با مادرش داشته است، ماموران اجازه نداده اند که او در خصوص محل نگهداری خود و وضعیت سلامت‌اش صحبتی بکند. بعلاوه پسر خانم ثابت در این فایل صوتی به شرایط روحی نامناسب پدر خانواده پس از بازداشت و تداوم بی خبری از سرنوشت همسرش اشاره دارد. (هرانا, 16 اردیبهشت 1403)

گزارش جامعه جهانی بهائی از افزایش «بهت‌آور» حملات حکومت ایران به زنان بهائی

جامعه جهانی بهائی در بیانیه‌ای که توسط دفتر مقر اروپایی خود در سازمان ملل متحد در ژنو در روز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت منتشر کرد، خبر داد که از حدود دو ماه پیش، از مجموع ۸۵ شهروند بهائی که به دادگاه‌های ایران احضار یا زندانی شده‌اند، ۶۵ تن -حدود سه چهارم از کل احضارشدگان- زن هستند.این گزارش تأکید دارد موج حملات به زنان بهائی در سراسر ایران طی هفته‌های اخیر تشدید شده، ده‌ها تن با احضار به دادگاه و روبه‌رو شدن با «اتهامات بی‌اساس» که ممکن است سال‌ها حبس در پی داشته باشد، از خانواده‌های خود جدا شده و در معرض «بی‌رحمی و خشونت تشکیلات قضایی ایران قرار گرفته‌اند».این گزارش افزود پس از اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» در سال ۱۴۰۱، جامعه ایران شاهد «افزایش بهت‌آور در حمله به زنان بهائی بوده و در حال حاضر، زنان بهائی دو سوم از مجموعه زندانیان بهائی در کشور را تشکیل می‌دهند».(سایت کانون دفاع از حقوق بشر در ایران, 18 اردیبهشت 1403)

مخدوش کردن سنگ قبور بهائیان سمنان

در دو ماه گذشته، قبرستان بهائیان سمنان (گلستان جاوید) مورد هدف اقدامات خرابکارانه افراد ناشناس قرار گرفته است. در آخرین مورد روز شنبه پانزدهم اردیبهشت ماه هنگامی که شماری از بهائیان این شهر برای دفن یکی از متوفیان خود به قبرستان رفتند، متوجه شدند که بر روی تمامی قبور بهائیان الفاط بسیار رکیک و زننده ای درباره افراد متوفی نوشته شده است. یک شهروند بهائی ساکن این شهر ضمن تایید این خبر در تماس با هرانا گفت: “چنین اقداماتی قبلا هم در قبرستان بهائیان یا دیوار خانه و مغازه های بهائیان این شهر مشاهده شده بود. در برخی موارد این اقدامات به تحریک اداره اطلاعات، روحانیون و بسیجیان سمنان صورت میگیرد”.(هرانا, 19 اردیبهشت 1403)

 اطلاعات بیشتر در لینک زیر قابل مشاهده است:

https://adian.bashariyat.org

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram