گزارش ماهیانه نقض حقوق زنان، فروردین ماه ۱۴۰۳

تهیه و تنظیم کنندگان: مهرناز جلالوند، فهیمه تیموری، شراره هادی‌زاده رئیسی و محمد گلستانجو

آگاهی بیشتر:

این گزارشات آماری از میان بیش از ۱۰۱ خبر که در طول فروردین ‌ماه ۱۴۰۳ تهیه شده است.

این گزارشات از سایت کمیته دفاع از حقوق زنان تهیه شده است که از رسانه‌های داخلی و خارجی مانند هه نگاو، هرانا، ایرنا، ایران وایر، باشگاه خبرنگاران جوان، ایران وایر،رادیو زمانه ، اینترنشنال، کلمه، رادیو فردا، صدای آمریکا و کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی  جمع‌آوری ‌گردیده است.

آمار فوق از گزارشات رسانه‌های داخلی و خارجی مورد تأیید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع‌آوری شده و عملاً نمی‌تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ در صد واقعیت‌های جامعه باشد.

همکارانی که در گردآوری این موارد خبری نقض حقوق زنان درفروردین ماه همکاری کردند: شراره هادی‌زاده رئیسی، پروین محمدی افقا، مهرناز جلالوند، سونیا سوارکوب، سارا آسیابان، پوراندخت اسلامی، هاجر میاحی، آیلار اسماعیلی، رویا قهرمانی ، آیلین علی ویردیلویی، مهناز ترابی، نسرین جهانی گل شیخ، فاطمه فیلی، کوثر ولی زاده، نیکی قنبری،  امیر پالوانه، محمد گلستان‌جو می‌باشند.

اخبار عمومی  

واکنش‌ها به «دزدیده‌شدن» فرزند یکتا ناصر توسط همسر سابقش: نگرانی هر زنی است که در جمهوری اسلامی مادر می‌شود

یکتا ناصر در ویدئویی که در اینستاگرام منتشر کرد، در حالی که می‌گریست، خطاب به مادران گفت که ۲۹ اسفند است و در حالی که برای فرزندش سفره هفت‌سین چیده و خرید کرده، اما همسر سابقش دخترش سوفیا را دزدیده است. او با بیان این که از کلانتری می‌آیم، می‌گوید به او گفته‌اند تعطیلات است و صبر کن. او همچنین اضافه می‌کند که ۱۰ سال کتک خورده و دو سال است جدا شده، می‌گوید به قانون امید داشته است. همسر سابق یکتا ناصر، منوچهر هادی تهیه‌کننده و کارگردان سینما و تلویزیون است که برخی کاربران او را وابسته به جمهوری اسلامی معرفی کرده‌اند. آزاده مختاری، روزنامه‌نگار، این ویدئو را نمایی از احقاق حقوق زنان و مادران در ایران دانست. (۱ فروردین ۱۴۰۳صدای آمریکا)

جلسه رسیدگی به اتهامات لاله ساعتی در دادگاه انقلاب تهران برگزار شد

لاله ساعتی، دگراندیش مذهبی و نوکیش مسیحی که در زندان اوین محبوس است، در روز شنبه ۲۶ اسفند ماه ۱۴۰۲، توسط قاضی ایمان افشاری، رئیس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران محاکمه شد. این پرونده مربوط به بهمن ماه ۱۴۰۲ بود و خانم او تا پیش از این جلسه دادگاهی نشده بود. یک منبع مطلع ضمن تایید این خبر گفت: خانم ساعتی صبح شنبه هفته گذشته از زندان اوین به خیابان معلم و دادگاه انقلاب تهران اعزام شد. وی در حالی که با اعمال تبصره ماده ۴۸ آئین دادرسی کیفری از حق انتخاب وکیل مورد نظر خود برای دفاع محروم شده بود، توسط قاضی ایمان افشاری در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران از بابت اتهام اقدام علیه امنیت ملی محاکمه شد. (۳ فروردین ۱۴۰۳ کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی)

علیرغم گذشت نزدیک به هشت ماه؛ تداوم بازداشت وریشه مرادی در زندان اوین

وریشه مرادی کماکان در بازداشت بسر میبرد. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این متهم سیاسی ضمن تایید این خبر گفت: خانم مرادی علیرغم گذشت ۲۳۵ روز از زمان دستگیری، کماکان به صورت بلاتکلیف در بند زنان زندان اوین بسر میبرد. همچنین باوجود اینکه پرونده وی به ظن عضویت در یکی از گروه های اپوزیسیون از بابت اتهام بغی به شعبه پانزدهم دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی ارجاع شده، اما تاکنون دادگاهی برای وی برگزار نشده است. (۴ فروردین ۱۴۰۳ هرانا)

محروم از ملاقات؛ گزارشی از آخرین وضعیت صدیقه وسمقی در زندان اوین

صدیقه وسمقی، تحلیلگر مسائل سیاسی و اجتماعی محبوس در زندان اوین، از ملاقات با خانواده محروم مانده است. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده خانم وسمقی ضمن تایید این خبر گفت: صبح امروز یکشنبه به عنوان روز ملاقات هفتگی بند زندان اوین، خانم وسمقی به دستور هدایت فرزادی، رئیس زندان برای دومین بار از ملاقات با خانواده خود محروم ماند. او در اعتراض به این اقدام به همراه نرگس محمدی، در دفتر افسر نگهبانی بند زندان زنان دست به تحصن زده است. (۵ فروردین ۱۴۰۳ هرانا)

حجاب اجباری؛ اجماع ارکان نظام برای استفاده از جریمه مالی

به گفته یک عضو مجلس شورای اسلامی، تمام ارکان حکومت ایران بر سر استفاده از جریمه مالی علیه کسانی که به حجاب اجباری تن نمی‌دهند، به توافق رسیده‌اند؛ قرار است سنگین‌ترین جریمه‌ها علیه سلبریتی‌ها اعمال شود. یک عضو مجلس شورای اسلامی می گوید که “تمام ارکان نظام برای جریمه بی‌حجابی به جمع‌بندی رسیدند”.امیرحسین بانکی‌پور که در برنامه‌ای در شبکه تلویزیونی استان اصفهان سخن می‌گفت، درباره دو روش پیشنهادی دیگر مقام‌های حکومتی برای مقابله با کسانی که به حجاب اجباری تن نمی‌دهند، گفت: یک روش، گشت ارشاد بود که همه مخالف بودند که بخواهد به طور مستقیم با افراد برخورد شود. روش دیگر برخورد قضایی شود و همه مستقیم به دادگاه معرفی شوند که این هم روش درستی نبود بخواهیم این همه پرونده کیفری درست کنیم. او با اشاره به موافقت نهادهای مختلف با جریمه نقدی تصریح کرد: تمام ارکان نظام به این جمع‌بندی رسیدند که جریمه را اعمال کنند. هم شورای عالی انقلاب فرهنگی، هم شورای عالی امنیت ملی، هم قوه قضاییه، هم مجریه، هم مجلس، هم شورای نگهبان، همه ارگان‌ها موافق بودند. (۵ فروردین ۱۴۰۳ دویچه وله)

سازمان زندان‌های جمهوری اسلامی با مرخصی پزشکی نسرین جوادی مخالفت کرد

جعفر عظیم‌زاده، رئیس هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران، خبر داد که مقام‌های سازمان زندان‌های جمهوری اسلامی با مرخصی درمانی نسرین جوادی، از اعضای این تشکل کارگری، مخالفت کرده‌اند. به نوشته آقای عظیم‌زاده، «پس از گذشت ۶۰۰ روز از زندانی شدن این کارگر بازنشسته، بار دیگر با مرخصی درمانی او مخالفت شد.» پیشتر اتحادیه آزاد کارگران ایران در مهر سال گذشته از وضعیت جسمانی نامناسب و تشدید بیماری نسرین جوادی با ۶۷ سال سن، در زندان اوین خبر داده و نوشته بود که او به دلیل نداشتن دسترسی به درمان و شرایط سخت زندان، در وضع نامناسبی قرار دارد. (۸ فروردین ۱۴۰۳ صدای آمریکا)

کیمیا علیزاده به تیم ملی تکواندو بلغارستان پیوست

کیمیا علیزاده تنها مدال‌آور زن ایرانی در تاریخ المپیک‌ها، به عضویت تیم ملی تکواندو بلغارستان درآمد. اسلاوی بینف، رئیس فدراسیون تکواندو بلغارستان، از کیمیا علیزاده با عنوان یک مدال طلای بالقوه نام برده است. او گفته: با دولت در ارتباط هستیم تا به سرعت اسناد را مهیا کند و انتظار حداکثر حمایت دولت را طی چند روز آینده داریم. کیمیای ۲۱ ساله میخواهد آینده دوران قهرمانی‌اش را در آرامش، به دور از تبعیض‌ها و استفاده ابزاری مقامات ورزشی از زنان مدال‌آور پیگیری کند پناهندگی او در ابعاد ملی و جهانی، خبرسازترین پناهندگی بین ورزشکاران ایرانی طی چهار دهه اخیر به شمار می‌رود. ۹ فروردین ۱۴۰۳)

مرگ «مشکوک» زن بیست‌ساله پس از احضار به وزارت اطلاعات؛ کاربران: «قتل حکومتی» است

برخی منابع حقوق بشری می‌گویند پیکر بی‌جان سارا تبریزی، زندانی سیاسی پیشین، پس از آن که توسط وزارت اطلاعات احضار شد، در خانه‌اش پیدا شده است. شماری از فعالان حقوق بشر در رسانه‌های اجتماعی خبر داده‌اند که پیکر یک زن جوان با هویت سارا تبریزی، ۲۰ ساله که پیشتر هم توسط وزارت اطلاعات بازداشت شده بود، یک روز پس از احضار مجدد به این نهاد، پیدا شد. رضا اکوانیان، فعال حقوق بشر، روز پنج‌شنبه ۹ فروردین، با انتشار تصویری از سارا تبریزی در ایکس، نوشت که این معترض چهارم فروردین به وزارت اطلاعات احضار شد، اما پنجم فروردین پیکرش در خانه پیدا شد. (۹ فروردین ۱۴۰۳ صدای آمریکا)

محروم از درمان؛ گزارشی از آخرین وضعیت راحله راحمی پور در زندان اوین

خانم راحمی پور از بیماری های متعدد جسمی از جمله تومور مغزی رنج میبرد و نیازمند درمان تخصصی است، اما مسئولین زندان به دلیل عدم رعایت حجاب اجباری توسط این فعال مدنی، از اعزام وی به مراکز درمانی خارج از زندان جلوگیری میکنند. اخیرا راحله راحمی پور از ملاقات با خانواده نیز محروم شده است. خانم راحمی پور اوایل بهمن ماه سال گذشته، در پی حال نامناسب جسمانی به بیمارستان منتقل و پس از دو روز و انجام آنژیوگرافی قلب به زندان بازگردانده شد. این فعال مدنی در تاریخ ۲۱ آبان ۹۸ به همراه ژیلا کرم زاده مکوندی توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند ۲ الف زندان اوین منتقل شد. چندی بعد خانم راحمی پور موقتا از زندان آزاد شد. (۱۱ فروردین ۱۴۰۳ هرانا)

بیش از ۱۰۰ روز بلاتکلیفی، تداوم بازداشت یکتا فهندژ سعدی در زندان عادل آباد شیراز

خانم فهندژ سعدی باوجود گذشت ۱۰۷ روز از زمان بازداشت، کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان عادل آباد شیراز بسر میبرد. همچنان اطلاعی در خصوص نتیجه روند رسیدگی به پرونده این شهروند بازداشتی به وکیل مدافع وی ابلاغ نشده است. یکتا فهندژ سعدی در تاریخ بیست و هفتم آذرماه ۱۴۰۲، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود در شیراز بازداشت و سپس به بازداشتگاه اداره اطلاعات موسوم به پلاک ۱۰۰ این شهر منتقل شد. وی نهایتا در تاریخ سی ام بهمن ماه همان سال، به زندان عادل آباد شیراز منتقل شد. کماکان از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه این شهروند بهائی اطلاعی حاصل نشده است. یکتا فهندژ سعدی پیش از این نیز به واسطه فعالیت های خود سابقه بازداشت و محکومیت را داشته است. (۱۳ فروردین ۱۴۰۳ هرانا)

احضار کوکب بداغی پگاه، فعال صنفی معلمان، به هیئت رسیدگی به تخلفات اداری

خانم بداغی پگاه پیش‌تر در مرداد ماه ۱۴۰۲ نیز توسط هیئت تخلفات اداری استان به یک ماه انفصال از خدمت محکوم شده بود. این فعال صنفی معلمان همچنین درگیر پرونده سازی های متعدد با اتهامات واهی چون نشر اکاذیب، تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم است. این احضار و پرونده سازی ها در حالی صورت می گیرد که خانم بداغی پگاه تنها به دلیل فعالیت های صنفی خود و پیگیری مطالبات معلمان مورد هدف قرار گرفته است. شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران ضمن محکوم کردن این اقدامات، خواهان توقف فوری فشار و سرکوب معلمان و فعالین صنفی آنها است. همچنین این شورا خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط تمام معلمان و فعالین صنفی زندانی است. (۱۴ فروردین ۱۴۰۳ کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی)

بیش از ۳۵۰ کنشگر مدنی و حقوق زنان احکام حبس فعالان گیلانی را محکوم کردند

بیش از ۳۵۰ نفر از فعالان حقوق زنان و کنشگران مدنی و سیاسی در بیانیه‌ای خواستار لغو همه احکام صادره علیه فعالان گیلان و توقف فشار و آزادی بی‌قیدوشرط آنها شدند. در این بیانیه که به امضای ۳۵۵ کنشگر مدنی، سیاسی و حقوق بشری رسیده، احکام سنگین صادرشده برای فعالان گیلان از مهم‌ترین نمونه‌های ادامه یافتن مبارزه و سرکوب توصیف شده است. امضاکنندگان بیانیه همچنین با اشاره به اتهامات آشنا و پرتکرار فعالان حقوق زنان در گیلان، خطاب به نیروی سرکوب‌گر تصریح کرده‌اند که احکام صادرشده علیه این افراد، در واقع فعالیت بی‌دریع و پافشاری بر خواسته‌های جمعی را نشانه گرفته است. آنها تاکید کرده‌اند که سال‌ها نفی و سرکوب جنبش فمینیستی هیچ‌گاه موجب توقف کنشگران نشده است. (۱۶ فروردین ۱۴۰۳ صدای آمریکا)

بهاره هدایت، فعال سیاسی و کنشگر حقوق مدنی، از تمدید توقف حکم خود تا ۲۲ فروردین خبر داد

بهاره هدایت، فعال سیاسی و کنشگر حقوق مدنی، ۱۷ فروردین ماه در پستی اینستاگرامی به مناسبت تولد ۴۳ سالگی خود اعلام کرد به دلیل لزوم پیگیری درمان بیماری سرطان، بازگشتش به زندان تا ۲۲ فروردین به تعویق افتاده است. او در این یادداشت درباره روند درمان بیماری‌اش نوشت:درمانم به دلیل تعطیلات نوروز و در دسترس نبودن پزشک معالج پیشرفت خاصی نکرده فقط جواب پاتولوژی دوم آمده و تشخیص اولیه پزشک را تایید کرده است، امیدواریم روند درمانی از روز شنبه از سرگرفته شود. خانم هدایت ضمن تشکر از کسانی که جویای احوالش شدند افزود. باید بگویم این بیماری تازه و آن حسرت کهنه‌ی مادر شدن، کمترین خللی در عزم و روحیه‌ام برای همراهی با مردم ایران پدید نیاورده است. این کنشگر سیاسی که بارها با احکام طولانی مدت زندان روبرو شده، در انتها با بیان اینکه این ابتلائات شخصی در برابر آنچه بر مردم ایران می‌رود ناچیز است، خاطرنشان کرد: شوق آزادی برای میهن و هم‌میهنان در جان همه‌مان جاری است تا روزی که آزادی به کف آید و سرنوشت وطن از لوث وجود استبداد رها شود. (۱۷ فروردین ۱۴۰۳ صدای آمریکا)

ده‌ها کنش‌گر صنفی خواستار لغو حکم ۶۰ سال زندان ۱۱ فعال حقوق زنان شدند

۱۱۵ معلم و فعال صنفی در گیلان در بیانیه‌ای صدور حکم بیش از ۶۰ سال زندان برای ۱۱ فعال حقوق زنان در این استان را مایه سرافکندگی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی دانستند و خواهان نقض احکام صادر شده و صدور قرار منع تعقیب برای این فعالان مدنی شدند. امضاکنندگان این بیانیه با اشاره به احکام صادر شده برای این فعالان نوشته‌اند: تاریخ و تجربه زیسته فرد در قالب تمدن‌های گوناگون بشری همواره نشان داده ماندگاری اجتماعی بدون خشونت و با حداکثر رضایت‌مندی فردی و اجتماعی، از آن سلسله و حکومتی است که مردمش برای زیستن اخلاقی، مجبور به دادن بهای گزاف نبوده‌اند. فروغ سمیع‌نیا، جلوه جواهری، زهره دادرس، زهرا دادرس، هومن طاهری، سارا جهانی، متین یزدانی، یاسمین حشدری، شیوا شاه‌سیا، نگین رضایی و آزاده چاوشیان، ۱۱ فعال حقوق زنان هستند که با حکم قاضی مهدی راسخی، رییس شعبه سوم دادگاه انقلاب رشت به یک تا ۹ سال زندان محکوم شده‌اند. (۱۹ فروردین ۱۴۰۳ اینترنشنال)

پرونده‌ای جدید برای فاطمه سپهری؛ قاضی او را به حمایت از اسرائیل متهم کرده است

اصغر سپهری برادر فاطمه سپهری روز شنبه ۱۸ فروردین در پستی در ایکس خبر داد که خواهرش به علت محکوم کردن حمله ۷ اکتبر حماس به اسرائیل، به حمایت از اسرائیل متهم شده است. او با به اشتراک‌گذاری ویدیویی از توضیحات مادرش در این زمینه نوشت: فاطمه سپهری، مهر سال گذشته دو هفته بعد از عمل جراحی قلب باز، در ویدیویی حمله تروریستی حماس به اسرائیل را محکوم کرد و امروز شنبه هجدهم فروردین‌ماه، از زندان وکیل‌آباد در جلسه مجازی بازپرسی به حمایت از اسرائیل متهم شد. برادر فاطمه سپهری مسئول این پرونده را علی ‌سلیمانی‌مارشک و او را بازپرس شعبه ۹۰۳معرفی و تصریح کرد که با وجود این فشارها خواهرم مجددا در گفتگو با خانواده بر محکومیت حمله حماس تاکید کرده است. (۱۹ فروردین ۱۴۰۳ صدای آمریکا)

ادامه اعتصاب غذا در اوین؛ سپیده قلیان خواستار انتقال به زندان دزفول است

مهدی قلیان برادر سپیده قلیان در یادداشتی در شبکه اجتماعی اینستاگرام در روز جمعه ۱۷ فروردین، با اشاره به سومین روز اعتصاب غذای این زندانی سیاسی نوشت: سپیده مشکل گوارشی داره. این عضو خانواده زندانیان سیاسی با مروری بر مخاطرات سفرهای خانواده‌ در طول ۶ سال گذشته برای ملاقات با خواهر زندانی‌اش نوشت:‌ ۶ سال گذشت و هیچ راهی نتونست ما رو مجاب کنه به ندیدن سپیده. همونطور که هیچ سختی ای نتونست سپیده را مجاب کنه جلوی تبعید سرخم کنه. در پی تبعید اخیر سعید مدنی، جامعه‌شناس و فعال مدنی، از زندان اوین به زندان دماوند، سپیده قلیان از روز ۱۵ فروردین در اعتراض به تبعید زندانیان دست به اعتصاب غذای «نامحدود» زده است. (۱۹ فروردین ۱۴۰۳ صدای آمریکا)

نسرین حسنی، روزنامه نگار به زندان بجنورد بازگشت

یکشنبه نوزدهم فروردین ماه با پایان ایام مرخصی وی صورت گرفته است. این روزنامه نگار در تاریخ بیست و نهم اسفندماه، با قرار کفالت به مرخصی اعزام شده بود. نسرین حسنی در تاریخ بیستم آبان ماه سال گذشته، توسط شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری دو شهرستان بجنورد از بابت اتهام نشر اکاذیب به هفت ماه حبس و از بابت عدم رعایت حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی به یک میلیون تومان جزای نقدی محکوم شد. در آذرماه سال ۱۴۰۲، او در خصوص بخش دیگری از پرونده خود توسط شعبه اول دادگاه انقلاب بجنورد به ریاست حبیب الله پیرگزی از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی از طریق بارگذاری عکس و فیلم و پست در فضای مجازی به یک سال حبس محکوم شد. چندی بعد حکم صادره توسط شعبه قضایی مذکور، توسط شعبه دوم دادگاه تجدیدنظر استان خراسان شمالی عینا تایید شد. (۱۹ فروردین ۱۴۰۳ هرانا)

واکنش دانشکده الزهرای بوشهر به کلیپ جشن فارغ‌التحصیلی: «پیگیری قضایی می‌کنیم»

به دنبال انتشار ویدیو کلیپی از دانشجویان دختر دانشگاه الزهرای بوشهر که فارغ‌التحصیلی خود را با موسیقی محلی و رقص جشن گرفته‌اند، رئیس این دانشگاه تهدید به تعقیب قضایی دانشجویان کرد. این ویدیو کلیپ که طی روزهای شنبه و یکشنبه با استقبال گسترده‌ای بین کاربران شبکه‌های اجتماعی مواجه شده است، شماری از دانشجویان ورودی سال ۱۳۹۸ رشته مهندسی معماری در دانشگاه الزهرای بوشهر را نشان می‌دهد که پایان این فصل از زندگی خود و ورود به فصلی تازه را جشن می‌گیرند. ویدیوی یادشده اما واکنش زهرا حاجیانی، رئیس دانشکده الزهرا بوشهر، را به دنبال داشت که در آن می‌گوید نیروهای حراست دانشگاه به بررسی این رخداد مغول شدند. (۲۰ فروردین ۱۴۰۳ رادیو فردا)

آزادی چهار زندانی زیست‌محیطی پس از هفت سال حبس

نیلوفر بیانی، هومن جوکار، طاهر قدیریان و سپیده کاشانی، فعالان محیط زیستی که از سال ۱۳۹۶ در زندان بودند، به زودی آزاد خواهند شد. حجت کرمانی، وکیل این افراد، خبر آزادی آن‌ها را تأیید کرده است یکی از مقامات قضایی نیز بدون اشاره به جزئیات، “عفو” این زندانیان را اعلام کرده است. این چهار تن در بهمن ماه ۱۳۹۶ به همراه چند فعال محیط زیستی دیگر بازداشت و به اتهاماتی مانند جاسوسی و اقدام علیه امنیت ملی محکوم شدند. کاووس سیدامامی، یکی از این افراد، در زندان اوین جان خود را از دست داد. مراد طاهباز نیز سال گذشته در مبادله زندانیان میان ایران و آمریکا آزاد شد. عبدالرضا کوهپایه، سام رجبی و امیرحسین خالقی نیز پیش از این با پایان دوره محکومیت خود آزاد شده بودند. آزادی این چهار زندانی پس از هفت سال حبس، خبر خوشی برای جامعه محیط زیستی ایران است. فعالان مدنی و حقوق بشری خواستار آزادی تمام زندانیان سیاسی و عقیدتی در ایران هستند. (۲۰ فروردین ۱۴۰۳ کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی)

گزارشی از آخرین وضعیت سکینه پروانه در زندان اوین

سکینه پروانه، زندانی سیاسی دوران محکومیت خود را در زندان اوین سپری میکند. وی که اخیرا به زندان مذکور منتقل شده، پیشتر توسط دادگاه انقلاب مشهد به هفت سال و شش ماه حبس محکوم شده است. سکینه پروانه در فروردین ماه ۱۴۰۲، در پی حضور سر مزار علی مظفری از جانباختگان اعتراضات سراسری سال ۱۴۰۱ در شهرستان قوچان بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات سپاه این شهرستان منتقل شد. وی نهایتا پس از دوازده روز بازداشت در این نهاد امنیتی به زندان وکیل آباد مشهد انتقال یافت ) ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ هرانا)

شیدا فهیمی، آیسان نجات؛ دو زن ورزشکار ایرانی زیر فشار نهادهای امنیتی

با دستور نهاد قضایی، صفحه اینستاگرام «آیسان نجات» مربی ژیمناستیک و تکواندو، به‌دلیل آنچه «انتشار محتوای مجرمانه» خوانده شده بود، مسدود شد. آنچه هم‌اکنون برای زنان ورزشکار و مربی در ایران اتفاق می‌افتد، فشارهای امنیتی و حکومتی برای «تحمیل حجاب اجباری» است که از سوی نهادهای بین‌المللی المپیک، به‌عنوان یکی از اصول آزادی مدنی، رد شده است. در بند چهارم «منشور المپیک» که به‌عنوان اساسنامه جامعه کمیته بین‌المللی المپیک نیز شناخته می‌شود، به‌صراحت قید شده که «ورزش جزیی از حقوق‌بشر است.» در همین بند تاکید شده که کمیته‌های المپیک کشورهای عضو، باید حقوق اجتماعی و آزادی‌های مدنی ورزشکاران را به رسمیت بشناسند. با‌این‌حال، جمهوری اسلامی در آستانه رقابت‌های المپیک و بدون نگرانی از هرگونه برخورد انضباطی از سوی کمیته بین‌المللی المپیک (IOC)، به سرکوب زنان ورزشکار به‌دلیل مسائل ایدئولوژیک و مذهبی ادامه می‌دهد.( ۲۰فروردین ۱۴۰۳ ایران وایر)

نماینده خامنه‌ای در اصفهان: اگر خانمی حجاب را کنار بگذارد شرط استخدام را از دست میدهد

یوسف طباطبایی نژاد، نماینده خامنه‌ای در اصفهان، با بیان اینکه کارمند دولت زمانی که استخدام می‌شود باید معتقد به حکومت اسلامی و مسائل اسلامی باشد و آن را رعایت کند، گفت که اگر خانمی که استخدام شده، حجاب را کنار بگذارد شرط استخدام را از دست می‌دهد.( ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ ایران اینترنشنال )

نرگس محمدی: پرونده فعالان محیط‌‌زیست فریبکارانه‌ترین پرونده امنیتی بود

نرگس محمدی، برنده جایزه نوبل و فعال حقوق بشر زندانی، پرونده فعالان محیط‌زیستی در ایران را یکی از بی‌اساس‌ترین و فریبکارانه‌ترین پرونده‌های نهادهای امنیتی علیه نهادهای مدنی معرفی کرد. خانم محمدی در پستی که در حساب کاربری اینستاگرام او منتشر شده، این موضوع را پس از آزادی نیلوفر بیانی، هومن جوکار، سپیده کاشانی و طاهر قدیریان در دو روز گذشته مطرح کرده است.(۲۲ فروردین ۱۴۰۳رادیو فردا)

نصب دوربین‌های تشخیص چهره در دانشگاه الزهرا، فعالان دانشجویی: فضای دانشگاه امنیتی‌تر شده است

کانال تلگرامی صدای دانشجویان الزهرا از امنیتی‌تر شدن فضای دانشگاه و نصب دوربین‌های تشخیص چهره در محل ورودی و خروجی دانشگاه الزهرا در تهران خبر داد. تخصیص بودجه برای گیت‌ها و دوربین‌ها در حالی‌ است که دانشجویان دانشگاه الزهرا تاکنون بارها به عدم رفاه خوابگاه‌ و بی‌کیفیتی غذا اعتراض کرده‌اند. بتازگی هم انتشار ویدیوی مراسم فارغ‌التحصیلی دانشگاه الزهرا در بوشهر حاشیه ساز شد و مسئولان این دانشگاه وعده برخورد با دانشجویان را دادند.کانال تلگرامی دانشجویان پیشرو هم از ارسال پیامک‌های تهدیدآمیز حجاب اجباری برای دانشجویان دانشگاه ملایر خبر داده است. (۲۲ فروردین ۱۴۰۳صدای آمریکا)

فرمان خامنه‌ای به آتش به اختیاران،با هنجارشکنی دینی برخورد کنید

خامنه‌ای روز چهارشنبه ۲۲ فروردین در بخشی از خطبه‌های نماز عید فطر در مصلی تهران گفت که جمهوری اسلامی قصد ندارد کسی را به زور دیندار کند اما مسئولان و دستگاه‌های مربوطه و آحاد مردم باید با هنجارشکنی دینی برخورد کنند.در روزها و هفته‌های گذشته برخوردهای پلیسی، قضایی و امنیتی با مردم و کسب و کارها به بهانه هنجارشکنی به اوج رسیده است، به‌گونه‌ای که هیچ روزی نیست که خبری در مورد پلمب یک کسب‌وکار یا بازداشت شهروندان به بهانه‌های مختلف تحت نام هنجارشکنی منتشر نشود.( صدای آمریکا ۲۲ فروردین ۱۴۰۳)

منع سفر زنان مخالف حجاب اجباری به خارج کشور بر اساس لایحه عفاف و حجاب

اظهارات اخیر مهدی باقری، نماینده مجلس شورای اسلامی، به نگرانی‌ها درباره ادامه سیاست‌های‌ سرکوب‌گرانه جمهوری اسلامی علیه حقوق زنان دامن زده است. به گفته باقری، بر اساس لایحه موسوم به عفاف و حجاب، از مجازات‌های در نظر گرفته شده برای افراد خاطی، ممنوعیت سفر به خارج از کشور است.وفردی که به قانون احترام نمی‌گذارد، قانون را قبول ندارد و به نوعی در مقابل آن گردن‌کشی می‌کند، در آینده نمی‌تواند مجری قانون باشد و از خدماتی که در کشور می‌گیرد، محروم می‌شود که یکی از آن‌ها سفر خارجی است.(۲۲ فروردین ۱۴۰۳ایران اینترنشنال )

ممانعت رییس سازمان زندان‌ها از اعزام صدیقه وسمقی، زندانی سیاسی، به بیمارستان

صدیقه وسمقی،اسلام‌پژوه و منتقد جمهوری اسلامی و حجاب اجباری در اینستاگرام اعلام کرد رییس سازمان زندان‌ها مانع از اعزام این زندانی سیاسی به بیمارستان و رسیدگی پزشکی به او شده است. غلامعلی محمدی، رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور است.در این پست که در ساعات اولیه چهارشنبه ۲۲ فروردین منتشر شده، آمده است در پی ناپایداری وضعیت قلب وسمقی، رییس زندان اوین و رییس بهداری این زندان روز دوشنبه ۲۰ فروردین با انتقال او به بیمارستان پارس برای انجام بررسی‌های دقیق‌تر موافقت کردند اما در نهایت این امر صورت نگرفت و به روز سه‌شنبه ۲۱ فروردین موکول شد.بر اساس این روایت، قرار اعزام این زندانی سیاسی به بیمارستان در روز سه‌شنبه نیز عملی نشد.( اینترنشنال ۲۲ فروردین ۱۴۰۳)

فرماندهی انتظامی بوشهر: طرح حجاب و عفاف را از روز شنبه با جدیت بیشتر اجرا می‌کنیم

فرماندهی انتظامی بوشهر اعلام کرد که از روز شنبه ۲۵ فروردین طرح حجاب را در همه معابر و اماکن عمومی با جدیت بیشتر دنبال خواهد شد. در این بیانیه آمده: پلیس بر اساس وظایف خود با ناقضان قانون حجاب و عفاف برخورد قانونی می‌کند.( اینترنشنال ۲۳ فروردین ۱۴۰۳)

بی‌خبری از وضعیت فهیمه سلطانی، فعال دانشجویی بازداشت‌شده

پس از پنج روز از بازداشت فهیمه سلطانی، دانشجوی حقوق دانشگاه اصفهان، هنوز از نهاد بازداشت‌کننده و محل نگهداری او اطلاعی در دسترس نیست. خانواده او گفته‌اند خانم سلطانی تماسی با آنها نگرفته است.فهیمه سلطانی در جریان اعتراضات زن، زندگی، آزادی نیز در تاریخ ۲۲ آبان ۱۴۰۱ توسط نیروهای اطلاعات سپاه دستگیر شده و به مدت ۳ ماه در زندان دولت‌آباد اصفهان با قرار بازداشت موقت زندانی بود. او در تاریخ ۱ بهمن ۱۴۰۱ با عفو از زندان آزاد شد.فعالیت فهیمه در دانشگاه و پرونده‌هایی که توسط حراست در این خصوص ساخته شده بود منجر به محرومیت او از تحصیل به مدت دو ترم شد.اعتراض فهیمه به رأی کمیته تجدید نظر به جایی نرسید ودر تاریخ ۱۴ فروردین ۱۴۰۳، خارج از ساعت کاری با فهیمه تماسی در خصوص تحویل حکم کمیته۱ مرکزی گرفته شد که مربوط به پرونده جدید او بود که در دی ماه ۱۴۰۲ باز شده بود و منجر به دو ترم محرومیت دیگر او از تحصیل با احتساب سنوات می‌ شد.دانشگاه اصفهان در پی تلاش برای اخراج این دانشجو درخواست اخراج را مستقیماً به کمیته مرکزی ارسال کرده و اکنون با بازداشت شدن او، خانواده او از رأی کمیته انضباطی مرکزی درخصوص درخواست اخراج خانم سلطانی بی‌خبر است.( رادیو فردا ۲۳ فروردین ۱۴۰۳)

بیش از ۳۰۰ فعال سیاسی و مدنی به ادامه بازداشت صدیقه وسمقی اعتراض کردند

۳۲۰ فعال سیاسی و مدنی با امضای بیانیه‌ای به ادامه بازداشت صدیقه وسمقی، نویسنده و اسلام‌پژوه اعتراض و درباره وضعیت سلامتی‌اش اظهار نگرانی کردند. نویسندگان این بیانیه با انتقاد از زندانی کردن منتقدان و مصلحان، از قوه قضاییه خواستند رسالت بنیادین خود را در اجرای قانون انجام دهد.آنان تاکید کردند وسمقی با وجود محدودیت شدید بینایی، از حدود یک ماه پیش به اتهام مخالفت با حجاب اجباری زندانی شده است.این اسلام‌پژوه در نامه‌ای سرگشاده از زندان که روز ۱۵ فروردین منتشر شد، اعلام کرد برای تحقق حاکمیت مردم بر سرنوشت خود، جدایی دین از حکومت امری ضروری (اینترنشنال ۲۳ فروردین ۱۴۰۳)

با پایان ایام مرخصی، نسرین سادات شهرآئینی به زندان وکیل آباد مشهد بازگشت

روز جمعه بیست و چهارم فروردین ماه، نسرین سادات شهرآئینی زندانی سیاسی با پایان ایام مرخصی که با کفالت صد میلیون تومانی اعزام شده بود به زندان وکیل آباد مشهد باز گشت.در تاریخ هجدهم شهریور ماه سال گذشته، نسرین سادات شهرآئینی در شعبه ۹۰۶ دادسرای عمومی و انقلاب مشهد از بابت اتهامات، نشر اکاذیب رایانه ای، دعوت مردم به کشتار و درگیری، تبلیغ علیه نظام و تشویش اذهان عمومی مورد تفهیم اتهام قرار گرفت و بازداشت شد. وی پس از چهار روز بازجویی در بازداشتگاه اطلاعات سپاه مشهد، به زندان وکیل آباد این شهر منتقل شد.پیشتر یک منبع گفته بود: خانم شهرآئینی طی مدت زمان بازداشت از دسترسی به وکیل محروم مانده است. همچنین علیرغم اعلام وکالت فاطمه تاج آبادی در شعبه اول دادگاه انقلاب مشهد، ریاست شعبه مذکور از پذیرش وکالت خانم تاج آبادی به استناد تبصره ماده ۴۸ خودداری کرده است.( هرانا  ۲۴ فروردین ۱۴۰۳)

به دلیل عدم رعایت حجاب اجباری، همسر و دختر احمدرضا عابدزاده بازداشت شدند

روز شنبه بیست و پنجم فروردین ماه، نفیسه لطیفیان و نگار عابدزاده همسر و دختر احمدرضا عابدزاده پیشکسوت فوتبال ایران به دلیل عدم رعایت حجاب اجباری در تهران بازداشت و پس از ساعاتی آزاد شدند.( هرانا  ۲۵ فروردین ۱۴۰۳)

دور تازه بازداشت شهروندان به بهانه سرپیچی از حجاب اجباری

هم‌زمان با آغاز اجرای طرح نور برای برخورد با مخالفان حجاب اجباری در ایران، عباسعلی محمدیان، فرمانده انتظامی تهران بزرگ، روز شنبه اعلام کرد طرح فرماندهی انتظامی برای تشدید برخورد در زمینه حجاب اجباری آغاز شده است.محمدیان با تهدید شهروندانی که از رعایت حجاب اجباری سرپیچی می‌کنند گفت افرادی که به هشدار‌های قبلی پلیس توجه نکردند، از امروز به صورت ویژه در سطح شهر تذکر می‌گیرند و نسبت به آن‌ها اقدام قانونی انجام می‌شود.او شهروندان مخالف حجاب اجباری را افرادی بسیار اندک دانست.برخی گزارش‌ها از بازداشت همراه با خشونت شماری از زنان مخالف حجاب اجباری در میادین حکایت داشت.برخی شهروندان می‌گویند سخت‌گیری برای حجاب در خیابان‌های شهرهای مختلف ایران، نتیجه ناتوانی جمهوری اسلامی در پاسخ دادن به اسرائیل است.( اینترنشنال  ۲۵ فروردین  ۱۴۰۳)

اصفهان، تداوم بازداشت و بی خبری از وضعیت فهیمه سلطانی

فهیمه سلطانی، دانشجوی رشته حقوق دانشگاه اصفهان، علیرغم گذشت هشت روز از زمان دستگیری، کماکان در بلاتکلیفی بسر میبرد. بی خبری از وضعیت این شهروند، افزایش نگرانی های خانواده و اطرافیان او را در پی داشته است.  این دانشجو پیشتر در جریان کمپین از تعلیق بگو، مهمترین آسیب تعلیق از دانشگاه را چنین روایت کرده بود: بلاتکلیفی و بین زمین و هوا ماندن، نمیدانم اصلا به دانشگاه برمیگردم یا نه. گاهی احساس ناامیدی میکنم و گاهی احساس خشم. محروم شدن از حقوق اولیه مان مثل حق تحصیل، بسیار آزارنده است.فهیمه سلطانی در تاریخ هجدهم فروردین ماه، پس از احضار به اداره اطلاعات سپاه اصفهان بازداشت شد. تا لحظه تنظیم این گزارش، از دلایل بازداشت و محل نگهداری این شهروند اطلاعی حاصل نشده است.(۲۶ فروردین ۱۴۰۳ هرانا)

با پایان ایام مرخصی، چهار زن بهائی به زندان وکیل آباد مشهد بازگشتند

 روز جمعه بیست و چهارم فروردین ۱۴۰۳، نوشین مصباح، آزیتا فروغی مطلق، ساناز تفضلی و رویا ملکوتی به زندان وکیل آباد مشهد بازگشتند. بازگشت به زندان این شهروندان بهائی با پایان ایام مرخصی آنها صورت گرفته است. از میان این شهروندان خانم ملکوتی در تاریخ بیست و هشتم اسفند سال گذشته و سه شهروند بهائی دیگر در تاریخ هشتم فروردین ماه از این زندان به مرخصی اعزام شده بودند. ساناز تفضلی در تاریخ یک آذرماه سال ۱۴۰۱، توسط نیروهای اداره اطلاعات بازداشت شد.نوشین مصباح، آزیتا فروغی مطلق و رویا ملکوتی در مرداد ماه سال گذشته با گشایش پرونده قضایی علیه خود در دادسرای مشهد مواجه و به شعبه ۹۰۳ دادسرای ناحیه ۹ مشهد احضار شدند. در تاریخ هفتم مرداد خانم ملکوتی پس از حضور در دادسرا، بازداشت و به زندان این شهر منتقل شد. این شهروندان پس از مدتی توسط دادگاه انقلاب و سپس توسط دادگاه تجدیدنظر به تحمل دوران حبس محکوم شدند. (۲۶ فروردین ۱۴۰۳ هرانا)

بهاره هدایت به‌رغم لزوم پیگیری روند درمانی، به زندان فراخوانده شد

بهاره هدایت، فعال سیاسی و کنشگر حقوق مدنی، می‌گوید روز چهارشنبه ۲۹ فروردین باید برای گذرداندن ادامه حکم ۴ سال حبس خود به زندان اوین بازگردد. خانم هدایت در یادداشتی که سه‌شنبه ۲۸ فروردین در اینستاگرام منتشر کرده نوشته با وجود بیماری، مسئولان زندان به وکیل او گفته‌اند با تمدید توقف حکمش مخالفت شده و ادامه درمان او در زندان میسر است. این در حالی‌ است که به گفته خانم هدایت، آنکولوژیست و پزشکان معالج او گفته‌اند که پیگیری‌ روند درمان و جراحی‌های لازم به دلیل خطرات احتمالی، باید بیرون از زندان انجام بگیرد و او تحت نظر پزشک باشد.این کنشگر حقوق مدنی، اسفند سال گذشته اعلام کرد که بر اساس نظر پزشک معالج بخشی از سلول‌های داخل رحم او در مراحل اولیه سرطان قرار دارد. او سپس در یادداشتی به مناسبت تولد ۴۳ سالگی خود، نوشت که به دلیل تعطیلات نوروز و در دسترس نبودن پزشک معالج، روند درمان سرطان او پیشرفت خاصی نکرده‌ است. پیشتر زهرا مینویی، وکیل خانم هدایت، به خبرگزاری ایلنا گفته بود که اگر بهاره هدایت به زندان بازگردد، مدت زمانی که خارج از زندان بوده است، جزو حبس او به شمار نمی‌آید در حالی‌که مرخصی جزو دوره حبس محسوب می‌شود.(۲۸فروردین‌۱۴۰۳ رادیو فردا)

بخشنامه دانشگاه آزاد اسلامی ،از ورود هنجارشکنان در آراستگی به دانشگاه‌ جلوگیری شود

رییس کمیته انضباطی مرکزی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در نامه‌ای بر برخورد با دانشجویانی که مقررات حجاب را رعایت نکنند تاکید و خواستار ممانعت از ورود افرادی که به گفته او هنجار شکنی در حوزه آراستگی دارند، شد. فرزاد جهان‌بین در این نامه‌ که خطاب به روسای استان‌ها و واحدهای ویژه نوشته شده است، مدعی پاسداشت حقوق و آزادی‌های اجتماعی شده است. این مقام مسئول برهمین اساس اعلام کرده است که موقتاً از ورود موارد خاص و هنجارشکنانه در حوزه آراستگی به واحد جلوگیری کرده و پرونده افراد خاطی مستقیماً به کمیته انضباطی ارسال شود. او همچنین تاکید کرده است که پرونده کسانی که تذکر گرفته‌اند نیز باید به کمیته انضباطی برود و حکم آنها مانند فردی که اصرار بر تخلف دارد، صادر شود. در این نامه ریاست دانشگاه‌ها نیز تهدید شده‌اند واعلام شده که مسئولیت این امور بر عهده رئیس واحد است و با هر نوع قصور و تقصیری برخورد می‌شود.(۲۹فروردین۱۴۰۳ِصدای آمریکا )

اعتراض دانشجویان به اجرای حکم زندان هستی امیری و ضیا نبوی

هستی امیری و ضیا نبوی به دلیل شرکت در تجمعی که در اعتراض به مسمومیت‌های سریالی دختران در مدارس برگزار شده بود، به یک سال زندان محکوم شده‌اند. کانال تلگرامی دانشجویان متحد از اعتراض دانشجویان دانشکده ادبیات دانشگاه علامه و الزهرا به اجرای حکم زندان برای هستی امیری و ضیا نبوی خبر داد. تصاویر و پوسترهایی در حمایت از این دو فعال دانشجویی در این دانشگاه‌ها نیز نصب شده است. این دو معترض ۱۸ فروردین پس از مراجعه به دادسرای اوین بازداشت و برای تحمل دوران محکومیت یک ساله، به اوین منتقل شدند.(کلمه ۲۹ فروردین  ۱۴۰۳)

جریمه ۳۰۰ میلیونی کاپیتان استقلال بدلیل بغل کردن جیمی‌جامپ زن

پس از حواشی پایان بازی فوتبال بین تیم‌های استقلال تهران و آلمینیوم اراک در رقابت‌های لیگ برتر ایران، کمیتۀ انضباطی سید حسین حسینی، دروازه‌بان و کاپیتان تیم فوتبال استقلال را صرفا به دلیل بغل کردن جیمی جامپ زن، یک جلسه محروم و  ۳۰۰ میلیون تومان جریمه کرد. کمیته انظباطی همچنین محمد حسین مرادمند، دیگر بازیکن استقلال را به دلیل حمایت از حسینی ۱۰۰ میلیون تومان جریمه کرده است.فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی علت جریمه این بازیکنان را نقص اصول کلی رفتار و بدرفتاری نسبت به مقام رسمی مسابقه عنوان کرده است. کمیته انظباطی علاوه بر این باشگاه آلمینیوم اراک را به دلیل بروز این اتفاقات، ۲۰۰ میلیون تومان جریمه نقدی و اجرای یک جلسه بدون حضور تماشاگران محکوم کرد. بر اساس رای کمیته انظباطی برای این بازی باشگاه استقلال نیز بدلیل آنچه استفاده از الفاظ توهین آمیز و پرتاب اشیا از سوی تماشاگران منتسب خوانده شده، ۱۰۰ میلیون تومان جریمه نقدی شد. پس از حمله نیروهای امنیتی به سید حسین حسینی برای محافظت از هوادار زن، تماشاگران حاضر نیز در حمایت از حسینی اقدام به پرتاب اشیا به سمت ماموران کرده بودند.(۲۹ فروردین  ۱۴۰۳ ایران وایر)

مطهره گونه‌ای، فعال دانشجویی: گفتند ساکت باش تا مدرکت را بگیری

مطهره گونه‌ای، دانشجو تعلیقی و تبعیدی دانشگاه علوم پزشکی تهران که روز چهارشنبه ۲۹فروردین۱۴۰۳ به یکی از نهادهای امنیتی احضار شده بود، پس از بازگشت از این جلسه در حساب کاربری ایکس نوشت: جلسه بازجویی نبود، معامله بود. ساکت باش تا مدرکت را بگیری و برایت پرونده نسازند این فعال دانشجویی به‌دلیل همراهی با جنبش زن،‌ زندگی، آزادی و انتقادات صریح به برخوردهای سرکوبگرانه حکومت با دانشجویان و زنان، با حکم نهایی انضباطی کمیته‌ مرکزی وزارت بهداشت، محکوم به ۲۴ ماه تعلیق و محرومیت از تحصیل و تبعید به دانشگاه علوم‌پزشکی اردبیل شد. مطهره گونه‌ای در ادامه پست خود در ایکس، ضمن ابراز تشکر از کسانی که برای او اظهار نگرانی کرده بودند نوشته که ماموران در این جلسه به او گفته‌اند: می‌خواهیم کمکت کنیم و بالاخره دولت عوض می‌شود و شاید رفتی وزارت بهداشت و او نیز به آن‌ها تنها یک کلمه پاسخ داده است: نه
(۲۹ فروردین  ۱۴۰۳ ایران وایر)

صدیقه وسمقی بدون حجاب به بیمارستان اعزام شد

 خانم وسمقی روز ۲۷فروردین بدون روسری، همراه با دو مامور مرد و یک مامور زن به بیمارستان اعزام شده است. او پیش‌از این به‌خاطر سر نکردن روسری و شال از اعزام به بهداری اوین و یا بیمارستان در بیرون از زندان منع و از ملاقات با خانواده‌اش نیز محروم شده بود. در پست منتشر شده در اینستاگرام خانم وسمقی آمده است معاینه او توسط پزشکان بیمارستان فارابی حدود سه ساعت طول کشیده و قرار است نتایج آزمایش‌هایی که روی شبکیه و قرنیه چشم او انجام شده، آن‌ها را به بهداری زندان اوین و پزشکی قانونی ارسال کنند تا در مورد عدم تحمل کیفر خانم وسمقی اظهار نظر کنند. (۳۰ فروردین  ۱۴۰۳ ایران وایر)

نظامی‌ها در خیابان، مجلسی‌ها در بهارستان، تلاش همه‌جانبه جمهوری اسلامی برای جنگ علیه زنان در ایران

هم‌زمان با حضور گسترده نظامیان حکومتی در خیابانهای ایران و بالاگرفتن جنگ علیه زنان، اعضای مجلس شورای اسلامی نیز در راستای قانونی جلوه دادن اعمال محدودیت بر زنان، در تلاشند تا لایحه موسوم به حجاب و عفاف را به قانون تبدیل کنند. در همین راستا مجتبی ذوالنوری نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی روز ۲۹ فروردین مدعی شد که با تصویب قانون حجاب کسانی که حجاب غیرکاملی دارند، داغ و درفش نمی‌شوند بلکه رفتار در مورد آنها متنبه‌کننده، ارشادی و اصلاحی است. وتندی برخورد شامل کسانی است که هنجارشکن متعمد هستند. مثل برخی از سلبریتی ها.این ادعا در حالی مطرح می‌شود که تصاویر منتشر شده در چند روز گذشته نشان می‌دهد ماموران حکومتی با اعمال خشونت عریان برعلیه زنان آزادیخواه، آنان را به ونهای پلیس و بازداشتگاهها منتقل می‌کنند. همزمان موسی غضنفر‌آبادی رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: طرح برخورد نیروی انتظامی با زنان دارای پوشش اختیاری از قانون مجلس موسوم به حجاب و عفاف جدا است. او خاطرنشان کرد: ما در مجلس ایرادات لایحه عفاف و حجاب را برطرف کرده‌ایم و منتظر نظر شورای نگهبان هستیم. حمد راستینه، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: اختلاف برخی افراد با حاکمیت در موضوع حجاب، به هیچ عنوان به انسجام ملی ما لطمه نمی‌زند چرا که امروز قاطبه ملت ما، حجاب را به عنوان یک مسئله هویتی، تمدنی و حفظ کرامت زن با محور خانواده پذیرفته است. در سمت مقابل صدیقه وسمقی دین‌پژوه منتقد جمهوری اسلامی در اینستاگرام نوشت: صدور فرمان به پلیس و نیروهای نظامی و انتظامی برای درگیر شدن با مردم به‌ویژه زنان، با هر هدفی که باشد کاری ضد وطنی، نابخشودنی و مخالف منافع ملی است و مسئولیت فجایع حاصل از آن متوجه صادرکنندگان این فرمان و مجریان آن خواهد بود.( ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ صدای آمریکا)

جهت اطلاعات بیشتر در لینک زیر قابل مشاهده است:

https://zanan.bashariyat.org

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram