گزارش آماری نقض حقوق محیط زیست، اسفند ماه ۱۴۰۲

تهیه و تنظیم : مینا آقابیگی ، اصغر خدابنده سامانی

آگاهی بیشتر:

این گزارشات آماری از میان بیش از۱۲۲خبر که در طول اسفند ماه تهیه شده است.

این گزارشات ازسایت کمیته دفاع ازمحیط زیست تهیه شده است که از رسانه‌های داخلی و خارجی مانند هرانا، ایلنا، ایرنا، دیده‌بان، ایسنا، مهر، خبربان، قطره، تسنیم، یورونیوز، انصاف و پایگاه خبری محیط زیست و حیات وحش جمع‌آوری ‌گردیده است. آمار فوق از گزارشات رسانه‌های داخلی و خارجی مورد تأیید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع‌آوری شده و عملاً نمی‌تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ در صد واقعیت‌های جامعه باشد.همکارانی که در گردآوری این موارد خبری نقض حفاظت محیط زیست اسفند ماه همکاری کردند، خانم‌ها و آقایان: مینا آقابیگی، ایرانداخت کیا، علیرضا جهان‌بین، رزا جهان‌بین، علی برومند، کاوه قزلباش، ندا فروغی، مجید رئوفی، فرشته خیام‌الحسینی، صمد جعفری، سپهر رضائی شایان، محمودرضا صالحی، اصغر خدابنده سامانی، ناصر خواجوی اورکی، قندیل دادخواه، مرضیه علی‌کرمی، بهاره مسگری، سونیا سوارکوب، شیما یاحق، امیرولی‌زاده، امید علی باقری، یوسف یوسفی می‌باشند.

آلودگی هوا:

شاخص کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود. بر اساس این تقسیم‌بندی از عدد صفر تا ۵۰ هوا پاک، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا قابل قبول(سالم) یا متوسط، از ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا ناسالم برای گروه‌های حساس، از ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا ناسالم برای همه گروه‌ها، از ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا خیلی ناسالم و از ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا خطرناک است .با توجه به این تقسیم بندی وضعیت آودگی هوا در اسفند ما 1402 در ایران به شرح ذیل می باشد .

هوای مشهد در شرایط ناسالم و آلوده قرار گرفت
خبرگزاری ایلنا : مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: اگرچه میانگین ۲۴ ساعته شاخص کیفیت هوای مشهد با عدد ۸۵ نشان دهنده قرار داشتن هوا در شرایط سالم است ولی شاخص‌های یک تا ۲ ساعت گذشته با عدد ۱۰۴ نیز نشان از شرایط آلوده هوا در این کلانشهر دارد. (3 اسفند )

افزایش احتمال تصویب قطعنامه مقابله با طوفان‌های شن و گرد و غبار در مجمع جهانی محیط زیست
خبرگزاری ایسنا : بر اساس اعلام سازمان حفاظت محیط زیست، با توجه به دریافت ملاحظات کشورها نسبت به بندهای قطعنامه «مقابله با طوفان‌های شن و گرد و غبار» که به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران در مجمع جهانی محیط زیست مورد بررسی قرار گرفته، احتمال تصویب آن افزایش یافته است .( 10 اسفند )

قطعنامه اجلاس تهران بر روی میز مجمع محیط زیست سازمان ملل در نایروبی
خبرگزاری ایسنا : معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: در ادامه دیپلماسی محیط زیستی هدفمند دولت مردمی قطعنامه پیشنهادی تهران با عنوان « مقابله با طوفان های شن و گرد و غبار» بر روی میز ششمین مجمع جهانی محیط زیست UNIA۶ قرار گرفت. ( 11 اسفند )

هوای اراک ناسالم برای تمام گروه‌های سنی
خبرگزاری ایسنا : رییس اداره آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: براساس اطلاعات دریافت شده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای استان، متوسط شاخص کیفیت هوای اراک در ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ساعت ۱۱ صبح امروز یکشنبه سیزدهم اسفند برابر با عدد ۱۷۲ و شاخص کیفیت هوا ناسالم برای تمام گروه های سنی بوده است. ( 13 اسفند )

هوای اصفهان برای عموم مردم ناسالم شد؛ وضعیت بنفش در ایستگاه کردآباد
خبرگزاری تسنیم : راساس داده‌های سامانه مرکز پایش و کنترل کیفیت هوای اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، میانگین کیفی هوا در ایستگاه‌ کردآباد با شاخص 222 در وضعیت بنفش و بسیار ناسالم برای عموم قرار گرفته است . ( 13 اسفند )

هوای شیروان ۲ روز متوالی برای گروه های حساس ناسالم شد
خبرگزاری ایرنا : رضا شکاریان روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: شاخصی کیفی هوای شیروان اکنون ۱۴۲ و در وضعیت ناسالم برای گروه های حساس قرار دارد، این رقم امروز به طور میانگین ۱۰۲ ثبت شده است.وی افزود: شاخص کیفی هوای شیروان روز گذشته نیز در برخی ساعات به ۱۰۸ رسید و کیفیت هوا در وضعیت نارنجی برای گروه‌های حساس قرار گرفت. ( 14 اسفند )

آلودگی هوا تا پنجشنبه در تهران ماندنی شد
خبرگزاری آرمان ملی : روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران، بر اساس اطلاعات دریافت شده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر تهران، میانگین شاخص کیفیت هوا در۲۴ ساعته گذشته منتهی به ساعت ۸ صبح امروز( ۱۵ اسفندماه) ۱۲۸ و آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از ۲.۵ میکرون بود و در شرایط ناسالم برای گروه های حساس قرار داشته است. ( 15 اسفند )

هوای تبریز ناسالم شد
خبرگزاری تابناک : شهنام اشتری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شاخص کنونی هوای تبریز طبق بررسی‌های مرکز پایش کیفی هوای محیط زیست استان و بر اساس ذرات ۲.۵ میکرون برابر ۱۱۰ است که این شرایط برای گروه‌های حساس ناسالم به شمار می رود. ( 15 اسفند )

هوای قزوین ناسالم شد
خبرگزاری ایرنا : عید میرزاحسینی عصر سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: داده های ایستگاه سنجش کیفیت هوای استان قزوین که به صورت لحظه ای و شبانه روزی مورد رصد قرار می گیرد در بررسی های امروز خود کیفیت هوای شهرهای قزوین، الوند و آبیک را به ترتیب ۱۲۸، ۱۵۲ و ۱۶۵ اعلام کرده که شهرستان قزوین برای گروه های حساس و شهرستان های الوند و آبیک برای تمامی گروه ها ناسالم تشخیص داده شد. ( 15 اسفند )

هوای تبریز همچنان ناسالم است
خبرگزاری ایرنا : شهنام اشتری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شاخص کنونی هوای تبریز طبق بررسی‌های مرکز پایش کیفی هوای محیط زیست استان و بر اساس ذرات ۲.۵ میکرون برابر ۱۲۳ است که این شرایط برای گروه‌های حساس ناسالم به شمار می رود. ( 16 اسفند )

علت خطای دستگاه‌های سنجش کیفیت هوای مشهد در حال بررسی است
خبرگزاری قدس خراسان : معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی بیان کرد: تا پیش از این خطای دستگاهی، علت این وضعیت عنوان شده بود اما با توجه به اهمیت امر و تداوم آن در شرایط کنونی امروز، ارتباط با سازمان مرکزی و استعلام از شرکت سازنده دستگاه‌های سنجش آغاز شده است.وی گفت: به عنوان نمونه اگرچه شب گذشته شاهد وقوع غبار محلی بودیم اما از صبح امروز به رغم بارندگی در مشهد، شاخص کنونی و میانگین روزانه نشان از آلودگی هوا دارد. ( 19 اسفند )

هوای ۲ شهرستان خراسان جنوبی ناسالم است
خبرگزاری اقتصاد آنلاین : به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، اسدالله حاتمی روز دوشنبه افزود: بر اساس داده‌های ساعت ۹ صبح امروز از ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا، شاخص در شهرستان نهبندان ۱۵۶ و در بیرجند ۱۸۵ است که وضعیت ناسالم را نشان می‌دهد.وی عنوان کرد: شاخص کیفیت هوا در زیرکوه ۹۱ و سرایان ۵۳ بوده که قابل قبول است. ( 21 اسفند )

هوای اصفهان برای عموم مردم ناسالم شد
خبرگزاری تسنیم : به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، براساس داده‌های سامانه مرکز پایش و کنترل کیفیت هوای اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، میانگین کیفی هوا در ایستگاه‌های احمدآباد با شاخص 168، انقلاب 164، پارک زمزم 163، پروین 157، خرازی 153، رهنان 158، خمینی شهر 162، دانشگاه صنعتی 157، زینبیه 168، سپاهان شهر 172، فرشادی 151، قهجاورستان 184، کاوه 157، کردآباد 199، ولدان 160 و میرزا طاهر 154 در وضعیت قرمز قرار دارند‌. ( 23 اسفند )

کیفیت هوای بهبهان در وضعیت ناسالم
خبرگزاری ایسنا: شهریار عسکری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بر اساس اعلام سامانه پایش کیفی هوای کشور، در ساعت ۱۱ امروز (۲۵ اسفندماه) شاخص کیفیت هوا بر اساس اندازه‌گیری ذرات معلق با اندازه ۲.۵ میکرون در ایستگاه بهبهان ۱۵۳ میکروگرم بر مترمکعب بوده، بنابراین هوای این شهر در وضعیت «ناسالم» و «قرمز» است. ( 25 اسفند )

هوای شیروان برای گروه‌های حساس ناسالم است
خبرگزاری ایلنا: رضا شکاریان در این باره اظهار کرد: شاخص آلودگی هوای شیروان هم‌ اکنون روی عدد ۱۱۲ قرار دارد و کیفیت هوا در وضعیت نارنجی برای گروه‌های حساس قرار دارد.وی افزود: افراد مبتلا به بیماری قلبی و ریوی، سالمندان و کودکان در وضعیت نارنجی باید فعالیت‌های خارج از منزل را کاهش دهند. ( 25 اسفند )

هوای ‌دو شهر خوزستان در وضعیت ناسالم
خبرگزاری ایسنا : شهریار عسکری در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: بر اساس اعلام سامانه پایش کیفی هوای کشور، در ساعت ۱۱ امروز (۲۷ اسفندماه) شاخص کیفیت هوا بر اساس اندازه‌گیری ذرات معلق با اندازه ۲.۵ میکرون در ایستگاه بهبهان ۱۷۰ و هندیجان ۱۵۳ میکروگرم بر مترمکعب بوده بنابراین هوای این شهرها در وضعیت «ناسالم» و «قرمز» بوده است.( 27 اسفند )

آلودگی هوای کلانشهر مشهد در آخرین روز کاری سال
خبرگزاری اقتصاد 24 : مهدی اله‌پور روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: میانگین ۲۴ ساعته شاخص کیفیت هوای مشهد با عدد ۱۳۷ نشان دهنده قرار داشتن هوا در شرایط «ناسالم» است و شاخص‌های یک تا ۲ ساعت گذشته نیز با عدد ۱۷۰ از شرایط ناسالم هوای این کلانشهر نشان دارد. ( 28 اسفند )

هوای دو شهر خوزستان در وضعیت قرمز
خبرگزاری آفتاب نیوز : شهریار عسکری اظهار کرد: بر اساس اعلام سامانه پایش کیفی هوای کشور، در ساعت ۱۱ امروز (۲۸ اسفندماه) شاخص کیفیت هوا بر اساس اندازه‌گیری ذرات معلق با اندازه ۲.۵ میکرون در ایستگاه بهبهان و هندیجان ۱۵۳ میکروگرم بر مترمکعب بوده بنابراین هوای این شهرها در وضعیت «ناسالم» و «قرمز» بوده است. (28 اسفند )

هوای مشهد برای دومین روز پیاپی در شرایط آلوده است
خبرگزاری شهرآرانیوز: دی اله‌پور روز سه شنبه در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز افزود: میانگین ۲۴ ساعته شاخص کیفیت هوای مشهد با عدد ۱۵۶ نشان دهنده قرار داشتن هوا در شرایط «ناسالم» است و شاخص‌های یک تا ۲ ساعت گذشته نیز با عدد ۱۵۶ از شرایط ناسالم هوای این کلانشهر نشان دارد. ( 29 اسفند )

۲: آلاینده‌های زیست‌محیطی(ورود فاضلاب و پسماند به منابع آبی، دپو نامناسب و ریختن زباله به طبیعت، گازهای گلخانه ای)

آب مخزن معدنی سیب به زودی به دریاچه ارومیه ریخته می شود

خبرگزاری رکنا :علی سلاجقه روز سه شنبه در نشست خبری بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه ایران افزود: دولت موافقت کرد که تامین آب بعد از آب شرب در اولویت دوم قرار گیرد و بر این اساس مصوب شد. تصمیم گرفت برای رسیدن به دریاچه ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب بپردازد که در یک مرحله ۳۰۰ میلیون مترمکعب رهاسازی شد. ( 1 اسفند )

ضرب‌الاجل محیط‌ زیست اصفهان برای کارگاه‌های آلاینده طلاسازی
خبرگزاری قدس آنلاین : احمدرضا لاهیجان زاده در خصوص خروج کارگاه‌های طلاسازی از شهر اصفهان، اظهار داشت: محیط‌زیست برای برخورد با کارگاه‌های آلاینده طلاسازی حکم قضائی دارد ضمن اینکه به آنان مهلت دادیم تا بین ۲ تا سه سال آینده به شهرک تخصصی بروند. ( 3 اسفند )

شناسایی یک واحد آلاینده و غیرمجاز در کرج
خبرگزاری مهر : بر اساس پایش‌های شبانه و روزانه کارشناسان، یک واحد آلاینده که در محلی غیرمجاز به فعالیت توأم با آلودگی خود از سنوات قبل تا کنون ادامه داده که پس از شناسایی بلافاصله اخطاریه زیست محیطی جهت توقف فعالیت صادر شده است . ( 5 اسفند )

تولید روزانه ۷۷۴ تن پسماند در استان ایلام
خبرگزاری ایسنا : مدیرکل حفاظت محیط زیست استان حجم پسماندهای عادی در استان را ۷۷۴ تن در روز عنوان کرد و گفت: از این میزان ۵۲۸ تن پسماند شهری و بیش از ۲۴۵ تن پسماند روستایی است. ( 13 اسفند )

شکایت از ۱۵ شهرداری‌ خوزستان درپی مدیریت نشدن پسماندها
خبرگزاری ایسنا : داود میرشکار امروز (۱۴ اسفند ماه) اظهار کرد: اداره‌ کل حفاظت محیط زیست خوزستان از ابتدای امسال تا کنون ۱۵ شهرداری در استان خوزستان را به‌دلیل مدیریت نکردن اصولی و صحیح پسماندها و ایجاد آلودگی محیط زیست، به مراجع قضایی معرفی کرده است. ( 14 اسفند )

همکاری ایران و ارمنستان برای رفع آلودگی رودخانه ارس
خبرگزاری بازار : این جلسه با نظارت سازمان حفاظت محیط زیست از ۲۳ لغایت ۲۵ اسفندماه در منطقه جلفا با همکاری وزارت حراست، اداره کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان شرقی و با حضور کلیه مراجع قانونی برگزار شد. نگهبانان بحث و گفتگو پیرامون این موضوع در سطح ملی و استانی (وزارت امور خارجه، وزارت نیرو، استانداری، استان آذربایجان شرقی و وزارت کشور) در حال انجام است. ( 15 اسفند )

تعهد کاهش ۵۰ درصدی میزان آلودگی در پارس جنوبی تا شهریور ۱۴۰۳
خبرگزاری بازار : ئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: وزارت نفت متعهد شد تا شهریور ماه سال آینده به ۵۰ درصد تعهدات خود برای کاهش آلودگی در منطقه پارس جنوبی عمل کند. ( 17 اسفند )

تعطیلی ۲ واحد معدن شن و ماسه در محور هراز
خبرگزاری می متالز: روابط عمومی اداره کل محیط زیست مازندران اعلام کرد:کارشناسان بازرسی اداره کل به همراه کارشناسان پایش اداره حفاظت محیط زیست آمل حین گشت و کنترل درمحور هراز، دو واحد از معادن شن و ماسه این محور را تعطیل کردند. ( 17 اسفند )

توقیف خودرو تخلیه کننده پسماند در پیشوا
خبرگزاری ایسنا : سید حسن طباطبایی با اعلام این خبر اظهارکرد: کارشناسان این اداره پس از حضور در محل و اخذ دستورات و تکالیف قانونی لازم از قاضی محترم کشیک، خودرو فرد متخلف با همکاری نیروی محترم انتظامی توقیف و به پارکینگ منتقل شد و همچنین راکب خودرو نیز با دستور مقام محترم قضائی تا تعیین تکلیف پرونده بازدداشت و تحویل نیرو انتظامی گردید. ( 21 اسفند )

“ماهی قرمز” و “سبزه عید” دشمنان محیط زیست سر سفره هفت‌سین!
خبرگزاری تسنیم : در همین رابطه سرهنگ جمشید محبت‌خانی؛ فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشو گفت: سالانه مقدار زیادی آب، گندم و عدس برای کاشت سبزه هدر می‌رود و نهایتاً نیز آنها در کنار جاده و رودخانه‌ها رها شده و باعث ایجاد آلودگی بصری می‌شود. بعضی افراد نیز سبزه را در محیط‌های آبی رها می‌کنند که باعث نابودی برخی آبزیان می‌شود . محبت‌خانی افزود: مورد دیگر مربوط به رهاسازی ماهی قرمز است که اگر این کار در محل مناسبی انجام نشود، فاجعه‌آفرین خواهد بود. هر حیوان محل زندگی مشخصی دارد و اگر قرار باشد آن را به زیستگاه جانوران بومی منطقه دیگری رها کنیم، می‌تواند منجر به مشکلاتی ازجمله ورود گونه مهاجم شود. ( 22 اسفند )

تکلیف شهرداری‌های خوزستان برای همکاری در جمع‌آوری زباله‌ها از محیط زیست
خبرگزاری ایسنا : عاون محیط زیست انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به تکلیف شهرداری‌های خوزستان برای همکاری در اجرای طرح خوزستان پاکیزه و جمع‌آوری زباله‌ها از شهرها و محیط زیست گفت: باید همه در کنار هم خوزستان را به استان پایلوت کشور در پاکسازی و نظافت عمومی و مدیریت اصولی پسماندها تبدیل کنیم. (23 اسفند )

۲۰۷ کیلومتر از جاده‌های مواصلاتی آذربایجان‌غربی پاکسازی شد
خبرگزاری ایسنا : دیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: در راستای اجرای پویش ملی مسیر سبز ایران پاک از ابتدای اسفند تاکنون حاشیه ۲۰۷ کیلومتر از جاده‌های مواصلاتی استان از وجود زباله و نخاله ساختمانی پاکسازی شده است. ( 23 اسفند )

۳: جنگل و اراضی ملی (آتش‌سوزی و از بین رفتن مراتع)

آماده باش اداره‌کل حفاظت محیط زیست مازندران در تعطیلات نوروز ۱۴۰۳
خبرگزاری ایسنا : دیرکل حفاظت محیط زیست مازندران اعلام کرد: در ایام تعطیلات نوروزی مناطق تحت مدیریت و واحدهای صنعتی، معدنی و خدماتی استان توسط محیط بانان و کارشناسان محیط زیست به صورت شبانه‌روزی پایش و کنترل خواهد شد. ( 27 اسفند )

۴: بحران آب، آلودگی و خشکیدگی تالاب، دریا و رودخانه

فرونشست زمین در دریای خزر خبرساز شد

خبرگزاری برنا : عقب‌رفت آب دریای خزر باعث شده که در استان پر آب مازندران، فرونشست به سمت دریا، به ۹ سانتی‌متر در سال برسد. ( 1 اسفند )

آخرین وضعیت حقآبه ایران از هیرمند
خبرگزاری ایسکانیور: معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه حقآبه هامون باید از افغانستان وارد هامون ایران شود، اظهارکرد: متاسفانه حقآبه هنوز تامین نشده البته رایزنی‌هایی با دولت افغانستان انجام شده است. ( 7 اسفند )

شرط تازه افغانستان برای رهاسازی حقابه ایران!
خبرگزاری آفتاب نو : جتبی ذوالجودی درباره آخرین وضعیت تالاب هامون اظهار کرد: درسال‌های اخیر به دلیل اجرای سیاست‌های آبی از سوی افغانستان از ساخت سد‌ها و آب‌بند‌ها گرفته تا اقدامات انجام شده برای هدایت و انحراف آب هیرمند به داخل افغانستان، دریافتی ایران از هیرمند خیلی کم شده و خشکسالی و کم‌بارشی مشکل هامون را دو چندان کرده است. از این رو باید با مدیریت خیلی کامل‌تری داشته باشیم و اقداماتی در این زمینه انجام شده است. ( 9 اسفند )

سامانه بارشی جدید در راه اصفهان/ هواشناسی هشدار سطح زرد صادر کرد
خبرگزاری مهر : اصفهان- اداره کل هواشناسی استان اصفهان درباره فعالیت سامانه بارشی که از دوشنبه ۱۴ اسفند وارد استان می‌شود، هشدار سطح زرد صادر کرد. ( 11 اسفند )

همکاری ایران و ارمنستان برای رفع آلودگی رودخانه ارس
خبرگزاری بازار : به گزارش بازار، این جلسه با نظارت سازمان حفاظت محیط زیست از ۲۳ لغایت ۲۵ اسفندماه در منطقه جلفا با همکاری وزارت حراست، اداره کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان شرقی و با حضور کلیه مراجع قانونی برگزار شد. نگهبانان بحث و گفتگو پیرامون این موضوع در سطح ملی و استانی (وزارت امور خارجه، وزارت نیرو، استانداری، استان آذربایجان شرقی و وزارت کشور) در حال انجام است. ( 15 اسفند )

رهاسازی آب هیرمند به‌سمت ایران تأیید شد
خبرگزاری بازار : مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان ضمن تأیید رهاسازی آب هیرمند به‌سمت ایران گفت: این رهاسازی بر اساس معاهده آبی ایران و افغانستان نیست بلکه تنها توافق این است که دریچه‌های سد کمالخان باز شود. ( 16 اسفند )

سازمان هواشناسی کشور برای ۵ استان هشدار قرمز صادر کرده است
خبرگزاری مهر : بنا بر اعلام سازمان هواشناسی، امروز (۲۹ اسفند) برای خوزستان، ایلام، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری هشدار قرمز صادر کرده است و احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و سیلابی شدن مسیل‌ها در این استان‌ها وجود دارد. ( 29 اسفند )

دلیل خشک شدن هامون هیرمند / افغانستان مقصر است؟!
خبرگزاری قدس آنلاین : ضو هیات علمی پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار سازمان حفاظت محیط زیست ایران گفت: برخی از مناطق جهان در برابر اثرات تغییر اقلیم، آسیب‌پذیرتر هستند و منجر به مهاجرت و خشکسالی طولانی‌مدت و در نتیجه مواجهه مردم با خطر قحطی شده است . ( 29 اسفند )

۵: طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی مخرب محیط زیست(خرید و فروش های غیر قانونی، قطع غیر قانونی درختان، راه سازی و…)

محیط زیست برای فعالیت میدان سهراب در شمال تالاب هورالعظیم مجوزی صادر نکرده است

خبرگزاری ایرنا : معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: مجوزی از طرف سازمان محیط زیست مبنی بر فعالیت طرح میدان نفتی سهراب در شمال تالاب هورالعظیم فعلا صادر نشده است و هنوز در مراحل اولیه تهیه گزارش ارزیابی قرار دارد.( 13 اسفند )

شناسایی ۳ هزار مورد تغییر کاربری غیرمجاز اراضی ظرف یک سال
خبرگزاری بازار : ۳ هزار مورد تغییر کاربری اراضی کشاورزی، ملی و دولتی ظرف یکسال اخیر شناسایی و در سامانه پنجره واحد مدیریت زمین ثبت شده است. ( 14 اسفند )

همکاری ایران و ارمنستان برای رفع آلودگی رودخانه ارس
خبرگزاری بازار : به گزارش بازار، این جلسه با نظارت سازمان حفاظت محیط زیست از ۲۳ لغایت ۲۵ اسفندماه در منطقه جلفا با همکاری وزارت حراست، اداره کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان شرقی و با حضور کلیه مراجع قانونی برگزار شد. نگهبانان بحث و گفتگو پیرامون این موضوع در سطح ملی و استانی (وزارت امور خارجه، وزارت نیرو، استانداری، استان آذربایجان شرقی و وزارت کشور) در حال انجام است. ( 15 اسفند )

تعهد کاهش ۵۰ درصدی میزان آلودگی در پارس جنوبی تا شهریور ۱۴۰۳
خبرگزاری بازار : به گزارش بازار، داریوش گلعلیزاده در جلسه کمیته ملی بررسی مصوبه دولت در خصوص راهکارهای کاهش آلودگی هوا بیان‌داشت: عملکرد وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، نفت و بهداشت در مورد کاهش روند آلودگی ها در منطقه پارس جنوبی مورد بررسی قرار گرفت که با وجود اینکه مشکلات زیادی وجود داشت، اقدامات موثری انجام گرفته است. ( 17 اسفند )

معاون رئیس جمهور: برای کاهش آلودگی ۵۴ مشعل گاز برداشته شد
خبرگزاری انتخاب : سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با تاکید بر اینکه بر اساس منشور ملی محیط زیست هیچ پروژه ساخت و ساز بدون مجوز زیست محیطی آغاز نمی شود، گفت: اطفاء مشعل ها از دیگر برنامه های زیست محیطی است که هزینه آن ۷٫۵ بوده است. فقط یک میلیارد دلار.» در این دولت هزینه ۵۴ مشعل گاز در کشور برای کاهش آلودگی حذف شده است. ( 18 اسفند )

یک واحد صنعتی آلاینده در جاده کاشان پلمب شد
خبرگزاری ایسنا : مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با اشاره به پلمب یک واحد صنعتی آلاینده در جاده کاشان با دستور قضایی، اظهار کرد: این اداره کل در جهت تأمین امنیت و سلامت عمومی جامعه همه تلاش خود را به کار گرفته و برای مقابله با تخلفات زیست محیطی در عرصه‌های انسانی و طبیعی، هیچگونه مماشات و مسامحه‌ای ندارد. ( 20 اسفند )

گرانفروشی کربن ایران تایید شد
خبرگزاری نبض بازار : به گزارش نبض بازار،شرکت کربن ایران یکی از شرکت های فرعی نفت ،گاز و پتروشیمی تامین در سال ۹۷به اتهام گرانفروشی در فروش دوده صنعتی نرم و سخت توسط سازمان تعزیرات حکومتی به پرداخت حدودا ۳۱.۸میلیارد تومان محکوم شده بود که این مبلغ با اعتراض شرکت فوق به میزان ۱۲.۳ میلیارد تومان کاهش یافت و کربن ایران بایستی بابت این گرانفروش بعد از گذشت ۶سال حدودا ۱۹.۵میلیارد تومان بپردازد!!علاوه بر این شرکت کربن ایران که در نامه های خود از عنوان پیشرو در منطقه و نقش آفرین در جهان یاد می کند اینبار به عنوان پیشرو در آلودگی و با تشخیص سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان واحد آلاینده مشمول پرداخت مالیات عوارض سبز شده است! ( 24 اسفند )

این منطقه شکار ممنوع خواهد شد
خبرگزاری پویه آنلاین : حسن اکبری درباره شکارممنوع اعلام شدن بخشی از سقز با هدف حفاظت از میش مرغ اظهارکرد: اقدامات اولیه برای این کار انجام و به دفتر حیات وحش تکلیف شده است که قبل از پایان سال آگهی کنند. این مسئله بسیار مهم است و باید اقدامات مورد نیاز انجام شود. اگر حدود هفت سال گذشته این منطقه شکار ممنوع و یا جتی منطقه حفاظت شده اعلام می‌شد، بسیاری از تغییر کاربری‌ها رخ نمی‌داد و یک پهنه طبیعی برای زندگی میش مرغ داشتیم. ( 25 اسفند )

قلع و قمع باغات غیرمجاز و رفع تصرف از منطقه حفاظت شده تالاب پریشان
خبرگزاری ایسنا : رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کازرون از قلع و قمع باغات غیر مجاز و رفع تصرف از اراضی ملی واقع شده در منطقه حفاظت شده این شهرستان در منطقه حفاظت شده تالاب پریشان خبر داد. ( 25 اسفند )

معصومه ابتکار: درباره همدستی هم‌طیفان کاظم صدیقی در تخریب باغات ازگل تذکر داده بودم
خبرگزاری رویداد 24 : رویداد۲۴ در پی افشای ماجرای باغ ۴۲۰۰ متری حوزه علمیه امام خمینی و حواشی پیش آمده برای کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران، معصومه ابتکار، رییس پیشین سازمان حفاظت محیط زیست و عضو اسبق شورای شهر تهران با انتشار تصویری از یک خبر قدیمی، در توییتی نوشت:سال ۹۱در شورای شهر تهران موضوع یکی از تذکرات سه شنبه من در صحن علنی افشای بی اعتنایی و همدستی هم طیفان این اقا در موضوع قطع درختان و تخریب باغات ازگل بود. مقایسه تصاویر هوایی سال ۸۴ و۹۰ نشان میداد چقدر درخت در این حوزه علمیه قطع شده!تخلف از همان موقع شروع شده بود. ( 28 اسفند )

6: ضرب‌وشتم، مصدومیت و به قتل رساندن محیط‌بانان، دستگیری و صدور حکم علیه فعالین محیط زیست

شلیک گلوله شکارچیان به محیط‌بان دنا/ شکارچیان متواری شدند

خبرگزاری تسنیم: دیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکی از محیط بانان دنا از ناحیه پهلو مورد اصابت گلوله مستقیم شکارچیان قرار میگیرد و زخمی می‌شود.( 6 اسفند )

تبرئه همه مدیران در پرونده واژگونی اتوبوس خبرنگاران
خبرگزاری جهان مانا : اولیای دم مرحوم مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی گفت: بر اساس رای صادر شده تمام مدیران متهم سازمان محیط زیست و ستاد احیای دریاچه ارومیه در پرونده واژگونی اتوبوس خبرنگاران محیط زیست تبرئه شدند و تنها راننده به عنوان مجرم شناخته شد. ( 22 اسفند )

۷ : گونه‌های جانوری در معرض خطر انقراض(صید و شکار غیرمجاز، بیماری، مسمومیت و حوادث منجر به مصدومیت و تلف شدن حیوانات)

۵۰ درصد باغ‌وحش‌های کشور در وضعیت متوسط به پایین قرار دارند

خبرگزاری ایلنا: معاون سازمان محیط‌ زیست با تاکید بر این که طی یک سال گذشته سخت‌گیری‌ها بر باغ‌وحش‌ها به‌شدت افزایش پیدا کرده است، گفت: براساس نتایج به‌دست‌آمده از رتبه‌بندی اولیه، متاسفانه حدود ۵۰ درصد باغ‌وحش‌های کشور در وضعیت متوسط به پایین قرار دارند. ( 2 اسفند )

امید به ایران بازمی‌گردد؟
خبرگزاری خبرجوان : معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست زمستان گرم را از دلایل احتمالی بازنگشتن درنای امید به ایران دانست. ( 3 اسفند )

‌شیر باغ وحش مشهد سوء‌تغذیه ندارد/ درمان ۳ هفته‌ای ضدانگلی حیوان آغاز شد‌
خبرگزاری تسنیم : ارشناس بیماری‌های حیات وحش محیط زیست خراسان رضوی با رد سوء‌تغذیه ‌شیر باغ وحش مشهد گفت: تشخیص بیماری انگلی در این شیر و آغاز درمان از سه هفته قبل انجام شده و تاکنون دو دوره درمان ضدانگلی برای این حیوان ثبت شده است.(5 اسفند )

گوناگون مردم این شهر مراقب حمله تمساح‌ باشند
خبرگزاری آفتاب نیوز : مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان: با توجه به بارندگی‌های اخیر و سیلاب به وجود آمده بویژه در جنوب سیستان و بلوچستان احتمال خروج تمساح‌ پوزه کوتاه (گاندو) از برکه و حمله به افراد وجود دارد که شهروندان باید به شدت مراقب باشند. ( 8 اسفند )

تکذیب مرگ ۵۲ پرنده مهاجر در کرمان
خبرگزاری ایسنا : مجتبی نیک‌طبع مدیرکل محیط زیست استان کرمان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره این خبر اظهار کرد: اکنون فصل مهاجرت پرندگان مهاجر است و استان کرمان کریدور حرکت این پرندگان است.وی تلف شدن پرندگان مهاجر در طول مسیر حرکتشان را امری عادی تلقی کرد و افزود: شهرستان‌های استان مسیر کریدور گونه‌های مختلف پرندگان هستند.مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان تاکید کرد: پرنده مهاجر نیازهای غذایی خود را می‌داند و دست بردن به طبیعت به هیچ عنوان صلاح نیست و پرندگان خودشان مسیرشان را پیدا می‌کنند و قطعا در مسیر تلفاتی داشته و خواهند داشت. ( 10 اسفند)

پرنده افسانه‌ای دوباره دیده شد
خبرگزاری زی سان : مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: پرنده افسانه‌ای هما در خراسان جنوبی رویت شد و تصویر آن به ثبت رسیده است. ( 11 اسفند )

دلیل مرگ «پیروز» بالاخره فاش شد!
خبرگزاری آفتاب نو : سن اکبری، معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: سیستم گوارش، تنفس و کلیه‌های پیروز ضعف‌هایی داشت و از بدشانسی ما این تکه‌پلاستیک، پیروز را ضعیف کرد و کلیه‌هایش که از قبل بیمار بودند، از کار افتادند. تلاش شد تا کلیه‌هایش درمان شوند، تلاش آخر هم موفقیت‌آمیز بود اما مشکلات و عفونت‌هایی که در بدنش ایجاد شده بود با دانش دامپزشکی‌‌ای که ما داشتیم، باعث شد، نتوانیم او را نجات دهیم. ( 12 اسفند )

گونه‌های بی‌نظیر ایران را از پرتگاه انقراض رهایی بخشیم
خبرگزاری ایرنا : معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در آستانه روز جهانی حیات وحش در پیامی تاکید کرد: گونه‌های بی‌نظیر ایران را دست در دست هم از پرتگاه انقراض رهایی بخشیم. ( 12 اسفند )

از تغذیه و علوفه‌دهی به حیات وحش خودداری کنید
خبرگزاری ایسنا : حمدرضا خواجه اظهار کرد: بارش برف در ارتفاعات، سرمای فراوان، یخ‌زدن روان‌آب‌ها و کمبود غذا سبب شده شماری از گونه‌های جانوری برای یافتن غذا به مناطق پایین دست و روستاهای واقع در حاشیه زیستگاه‌ها بیایند.خواجه اظهار کرد: از شهروندان و به ویژه روستاییان انتظار می‌رود در صورت مشاهده هر گونه حیات وحش آسیب دیده در روستا و یا هر گونه تخلفات مبنی شکار یا زنده گیری حیات وحش، مراتب را به ادارات حفاظت محیط زیست شهرستان و یا واحدهای محیط بانی اطلاع داده و از تغذیه و علوفه دهی به حیات وحش خودداری کنند. ( 12 اسفند )

ببر ۱۱ ساله ‌باغ وحش مشهد تلف شد‌
خبرگزاری زیرنویس : معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی: یک قلاده ببر ۱۱ ساله بر اثر گیر کردن غذا در گلو، طبق گزارش اداره کل دامپزشکی استان، در باغ وحش مشهد تلف شد .( 15 اسفند )

ثبت تصویر پلنگ ایرانی در تالش
خبرگزاری حوادث پلاس : مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: تصویر یک پلنگ ایرانی در شب توسط یکی از دوستداران طبیعت در تالش به ثبت رسید.حمزه عشوری امروز، ۱۶ اسفند ماه با اشاره به مشاهده یک فرد پلنگ در منطقه شهرستان تالش، اظهار کرد: تالش با داشتن زیستگاه‌ها و مناطق کوهستانی و جنگلی از ظرفیت اکولوژیکی بالا برای گونه‌های شاخص نظیر پلنگ، برخوردار است.( 16 اسفند )

عقاب سرگردان در لواسان زنده‌گیری شد
خبرگزاری آفتاب نو : رئیس اداره محیط زیست شهرستان شمیرانات از زنده‌گیری یک بهله عقاب طلایی در شهر لواسان خبر داد .( 19 اسفند )

تلف شدن یک قلاده پلنگ بر اثر تصادف در شیراز
خبرگزاری حادثه 24 : به گفته رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شیراز یک قلاده پلنگ در اثر برخورد خودرو در حاشیه منطقه حفاظت شده مله گاله شهرستان شیراز تلف شد. (20 اسفند )

ممنوعیت فروش گونه‌های گیاهی و جانوری در معرض خطر انقراض در گیلان
خبرگزاری ایسنا : مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با هشدار به ممنوعیت فروش گونه‌های جانوری و گیاهی غیربومی و بومی در معرض انقراض در ایام پایانی سال و عید نوروز، گفت: با متخلفان برخورد قانونی می‌شود. ( 20 اسفند )

چهارشنبه سوری، پرندگان سکته می‌کنند!
خبرگزاری تجارت نیوز :به گفته فرمانده یگان حفاظت محیط زیست آلودگی صوتی در چهارشنبه سوری موجب سکته پرندگان می‌شود. (21 اسفند )

گوزن زرد باغ وحش بهشهر در خطر است/ شهرداری توان نگهداری ندارد
خبرگزاری رکنا : ۲۶ آذرماه امسال گزارش فوت و بیماری گزارش شد. گوزن زرد باغ وحش به سوی شهر منتشر شد. در خبرها حاکی از آن است که از ۹ راس گوزن زرد باغ وحش بهشهر، دو راس گوزن زرد در یک ماه گذشته تلف شده و ۷ راس در شرایط نامناسب ایزوله شده اند. ( 22 اسفند )

مشاهده پلنگ ایرانی در جنگل های هیرکانی املش
خبرگزاری قدس آنلاین : به گزارش قدس انلاین، حمزه عشوری با اعلام این خبر اظهار کرد: محیط بانان پرتلاش شهرستان املش با کاشت دو دوربین تله‌ای در دو زیستگاه مختلف، برای دومین بار طی ماه‌های اخیر موفق به ثبت تصاویر زیبا و باشکوهی از گشت و گذار پلنگ در جنگل‌های هیرکانی این شهرستان شدند. ( 23 اسفند )

نجات و رهاسازی گربه جنگلی «پیچه شئال» از تله سیمی در فومن
خبرگزاری ایلنا : به گزاش ایلنا از فومن، علیرضا حسین زاده بابائی با اعلام خبر زنده گیری یک قلاده گربه جنگلی در فومن گفت: یک قلاده گربه جنگلی که وارد سکونتگاه یکی از اهالی شده بود پس از اطلاع رسانی بموقع توسط یگان حفاظت محیط زیست فومن زنده گیری‌ و‌ نجات یافت که پس از تیمار و مراقبت های لازم و اطمینان از سلامت آن، در زیستگاهش واقع در منطقه حفاظت شده این شهرستان رهاسازی شد. (24 اسفند )

ماهی قرمز عید را به شهرداری و محیط زیست تحویل دهید
خبرگزاری افکار نیوز: رئیس سازمان محیط‌ زیست اعلام کرد: انداختن ماهی‌ها در رودخانه‌ها باعث تکثیرشان و انتشار بیماری به آبزیان می‌شود. ( 24 اسفند )

تصادفات جاده‌ای جان سه یوزپلنگ آسیایی را در جاده های سبزوار گرفت
خبرگزاری قدس خراسان : رییس اداره حفاظت محیط زیست سبزوار با بیان اینکه جاده میامی – سبزوار تهدیدی جدی برای گونه ارزشمند یوزپلنگ آسیایی است، از مرک سه یوز طی سال گذشته امسال خبر داد. ( 25 اسفند )

رویت ۴ قلاده خرس قهوه ای در منطقه دنا
خبرگزاری پارسینه : مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمدگفت :‌ یکی از دوستداران طبیعت و حیات وحش و کوهنورد پنجشنبه شب ۲۴ اسفندماه ۱۴۰۲ موفق به مشاهده و فیلمبرداری از چهار قلاده خرس قهوه ای در مسیر جاده منطقه اندرسا در منطقه حفاظت شده دنا شد. ( 26 اسفند )

مرگ ماهی‌ها ‌در منطقه حفاظت‌شده «دز»/ علت چیست؟
خبرگزاری پرسون : سید عادل مولا با اشاره به انتشار ویدیویی در فضای مجازی در خصوص سم‌ریزی و مرگ ماهیان در منطقه دز اظهار کرد: اخیرا کلیپی مبنی بر سم‌ریزی و مرگ و میر ماهیان در منطقه دز در فضای مجازی منتشر شده است که این ویدیو برگرفته از ویدیوهای متنوع است. (26 اسفند )

۸: بازداشت و احکام صادره (شکارچیان، حیوان‌آزاری)

شکارچی قوچ وحشی در هرمزگان دستگیر شد

خبرگزاری خبرآنلاین : قلندری رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بندرلنگه گفت: یک متخلف شکار و صید در مرز مشترک بندرلنگه و بستک دستگیر شد. ( 1 اسفند )

شکارچیان متخلف در خواف به حفاظت از فضای سبز مکلف شدند
خبرگزاری ایرنا : یس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان خواف گفت: ۲ شکارچی متخلف این شهرستان با حکم یکی از قضات دادگستری به ۱۰۰ ساعت حفاظت از فضای سبز مکلف شدند .(2 اسفند )

افزایش کشف ۱۸ درصدی سلاح شکاری غیر مجاز توسط یگان حفاظت محیط زیست
برگزاری برنا : سردار بنی اسدی فر با تاکید بر اینکه یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست با تقدیم ۱۵۰ شهید، بالاترین تعداد شهدا را در میان سایر یگان‌ها حفاظت دارد، خاطر نشان کرد: گشت زنی مداوم به صورت خودرویی، موتوری و پیاده در مناطق صعب‌العبور به صورت شبانه روزی توسط محیط‌بانان در سراسر کشور مهر تأییدی بر آن است.وی با ترشح عملکرد ۱۱ ماهه این یگان در سال جاری گفت: مقابله با صید غیر مجاز آبزیان ۵۵ هزار و ۵۶۸ و شکار غیر مجاز پستانداران یک هزار و ۶۲۴ مورد، به ترتیب با ۱۳ و ۸ درصد افزایش داشته است. ( 4 اسفند )

لاشه ۲۶ پرنده وحشی در حاجی‌آباد کشف شد
خبرگزاری ایرنا : فرمانده یگان حفاظت محیط زیست حاجی‌آباد از کشف لاشه ۲۶ قطعه انواع پرنده وحشی از مخفیگاه یک شکارچی غیرمجاز در این شهرستان خبر داد. ( 5 اسفند )

شکار همای سعادت در طالقان تکذیب شد
خبرگزاری دانشجو : معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز گفت: مطالب منتشر شده در خصوص شکار همای سعادت در طالقان صحت ندارد. (7 اسفند )

آذین سفره‌های هفت‌سین با گیاهان و جانوران در حال انقراض ممنوع
خبرگزاری مهین تجارت : فرمانده یگان حفاظت محیط زیست جمشید. محبت خانی با بیان اینکه همه ساله در ایام پایانی سال و ایام نوروز تعدادی از قاچاقچیان حیات وحش و گونه های گیاهی با سوء استفاده از فرصت و ناآگاهی عموم مردم اقدام به عرضه و فروش گونه ها از طریق فضای مجازی، محل تجمع و مراکز خرید می کنند. ( 7 اسفند )

شکارچیان سَهره طلایی در تالاب قوری گل دستگیر شدند
خبرگزاری ایرنا : رئیس اداره محیط زیست شهرستان بستان آباد اعلام کرد: ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان، سه نفر صیاد غیرمجاز سَهره طلایی را در حومه تالاب بین المللی قوری گل دستگیر کردند. ( 8 اسفند )

شکارچیان با ۱۲ قبضه اسلحه شکاری غیرمجاز در دام محیط بانان افتادند
خبرگزاری ایسنا : ئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان شفت با اشاره به کشف و ضبط ۱۲ قبضه سلاح شکاری غیرمجاز از شکارچیان در این شهرستان، گفت: در روزهای برفی هشت قبضه اسلحه شکاری از متخلفان کشف و ضبط شد. ( 8اسفند )

دستگیری متخلف حرفه ای صید غیر مجاز ماهی در سمیرم
خبرگزاری موج : متخلف صید غیر مجاز ماهی به همراه بیش از ۳۰ کیلوگرم ماهی از نوع زرد پر و حدود ۵۰۰ متر تور صیادی بر روی دریاچه سد قرقاچ شهرستان سمیرم، دستگیر شد. ( 8 اسفند )

تلاش محیطبانان با وجود بارش سنگین برف منجر به دستگیری متخلفان شکار شد
خبرگزاری خبرآنلاین : به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان چهارمحال وبختیاری به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان ، بختیار طاهری فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان اظهار داشت: مأموران یگان حفاظت در مناطق تحت مدیریت استان طی ۱۰ روز گذشته موفق به دستگیری ۱۱ نفر متخلف شکار و صید به همراه ۱۱ قبضه سلاح شکاری در استان شدند. ( 8 اسفند )

۹ شکارچی غیرمجاز پرنده در دام محیط زیست لاهیجان
خبرگزاری ایسنا : علی امیری امروز ۹ اسفند ماه در حاشیه بازدید از مناطق و زیستگاه‌های شهرستان لاهیجان در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به برخورد جدی با متخلفان شکار، اظهار کرد: با توجه به بارش برف و لزوم حفاظت و حراست از عرصه‌های طبیعی با انجام گشت‌های مستمر شبانه‌روزی حتی در روزهای تعطیل با همکاری مامورین انتظامی کلانتری‌ها و پلیس امنیت شهرستان، موفق به دستگیری ۹ شکارچی شدیم که پس از تنظیم صورتجلسه اقدامات قانونی انجام شد. ( 9 اسفند )

۲ شکارچی غیرمجاز در آوج دستگیر شدند
خبرگزاری ایرنا : فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: ۲ شکارچی که با قفس و ادوات شکار اقدام به زنده گیری پرنده در شهرستان آوج می کردند، دستگیر شدند. ( 10 اسفند )

حمایت از حیوانات و پرندگان در فصل سرما وظیفه‌ای همگانی است
خبرگزاری ایلنا : به گزارش ایلنا، مهدی طاهری با اعلام این مطلب گفت: در زمان بارش و نزولات آسمانی و برودت هوا که در مناطق استان قزوین به وقوع پیوست انتظار می‌رود که بیش از گذشته از حیات وحش حمایت کنیم.فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان قزوین افزود: حفظ حیات وحش وظیفه همگانی است و انتظار محیط زیست از شهروندان این است که از نزدیک شدن، زنده‌گیری و شکار حیوانات و پرندگانی که به علت سرما و گرسنگی در جست‌وجوی مکانی امن‌تر به حاشیه روستاها و شهرها پناه می‌آورند، خودداری کنند. ( 10 اسفند )

دستگیری ۲ شکارچی در بیله‌سوار مغان
خبرگزاری ایرنا : رئیس اداره حفاظت محیط زیست بیله‌سوار مغان گفت: با تلاش ماموران یگان حفاظت محیط زیست این شهرستان و همکاری پاسگاه انتظامی بخش جعفرآباد ۲ شکارچی متخلف دستگیر شدند. ( 12 اسفند )

۲ شکارچی متخلف در نقده دستگیر شدند
خبرگزاری ایسکا نیوز : ه گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، اکبر قائمی اظهار کرد: طی گشت و کنترل ماموران یگان حفاظت محیط زیست در حاشیه تالاب سولدوز (کانال انتقال ورودی آب به دریاچه) ۲ شکارچی متخلف شناسایی و دستگیر شدند.وی اضافه کرد: این ۲ شکارچی متخلف در اقدامی غیرقانونی به محدوده تالاب مشغول شکار پرندگان بودند که با حضور به موقع ماموران یگان حفاظت پاسگاه محیط بانی ناکام ماندند. ( 13 اسفند )

تخریب زیستگاه و شکار غیر قانونی از بزرگ‌ترین تهدیدها علیه حیات وحش
خبرگزاری حوادث پلاس : مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران امروزه تخریب زیستگاه و افت کیفیت آن‌ها، کشاورزی و توسعه ناپایدار، شکار غیر قانونی و قاچاق حیات وحش، بزرگترین تهدیدها برای حیات وحش و تنوع زیستی است و متاسفانه این روند شکلی فزاینده داشته است و جمعیت‌های حیات وحش را به گرداب انقراض می‌کشاند. اگر برای حفاظت گونه‌های ارزشمند و در خطر انقراض اقدامی صورت نگیرد در آینده‌ای نه چندان دور شاهد انقراض این گونه‌های نادر در کشورمان خواهیم بود. ( 13 اسفند )

شکارچیان غیرمجاز ۸۵ میلیارد ریال به محیط زیست خراسان‌رضوی خسارت زدند
خبرگزاری زیرنویس : ه گزارش زیرنویس، ابوالفضل شعبانی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت:‌ ماموران یگان حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی از ابتدای سال تاکنون با گشت مستمر در مناطق و زیستگاه‌های حیوانات وحشی تعداد هزار و ۳۰۰ متخلف شکار و سید را دستگیر کردند.فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی بیان کرد: از این متخلفان تعداد ۲۱۴ قبضه سلاح شکاری که ۲ قبضه آن سلاح جنگی است، در مجموع چهار هزار عدد انواع فشنگ شکاری از آنان کشف و توقیف شد .وی اظهار کرد: همچنین از این افراد ۴۸۴ قطعه ماهی لاشه، ۵۱۲ قطعه پرنده وحشی از قبیل کبک، تیهو، کبوتر وحشی، باقرقره و انواع مرغابی کشف و لاشه یا اجزای ۲۲۵ راس چهار از قبیل قوچ و میش وحشی ،کل و بز وحشی،آهو و گراز کشف شد. ( 13 اسفند )

برخورد با شکارچیان متخلف در کوه خرسی پاسارگاد
خبرگزاری ایسنا : رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پاسارگاد از کشف یک قبضه اسلحه تک لول ساچمه زنی مجاز و یک قبضه اسلحه بادی خبر داد و گفت: شکارچیان مبادرت به شکار غیرمجاز کرده بودند و لاشه یک کبک وحشی نیز از شکارچیان به دست آمد. ( 13 اسفند )

دستگیری متخلف زنده‌گیری کبک وحشی در دماوند
خبرگزاری ایرنا : فرمانده یگان و رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دماوند از دستگیری متخلف زنده‌گیری کبک وحشی در گشت و پایش محیط‌بانان در منطقه کوه سفید این شهرستان خبر داد. ( 14 اسفند )

کشف و بازگشت ۵ قطعه کبک به دامان طبیعت در بویراحمد
خیرگزاری ایسنا : «اسلام جاودان خرد» در گفت و گو با خبرنگار ایسنا گفت: با همکاری مراجع قضایی و انتظامی ۵ قطعه کبک محبوس در قفس از ۲ باب خانه کشف و به دامان طبیعت دنا بازگشتند. (14 اسفند )

صیادان غیرمجاز تالاب هفت برم شیراز به دام افتادند
خبرگزاری ایسنا : رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شیراز از دستگیری صیادان غیرمجاز و کشف ۱۵۰۰ متر تور ماهیگیری راهبند، یک عدد قایق صیادی و ۱۰۰ قطعه ماهی کپور از صیادان حرفه‌ای در تالاب هفت برم خبر داد. ( 16اسفند )

شکارچی متخلف در اردستان دستگیر شد
خبرگزاری ایرنا : گزارش ایرنا،حسین شواخی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگاران افزود: مأمورین یگان حفاظت محیط زیست شهرستان اردستان طی گشت و کنترل در مناطق آزاد شهرستان اردستان یک نفر متخلف شکار و صید را دستگیر کردند.وی تصریح کرد: از متخلف مذکور یک قبضه سلاح دو لول کالیبر 12 ، لاشه سه قطعه کبوتر وحشی و تعدادی فشنگ کشف و ضبط گردید.( 16 اسفند )

۹۱۳ متخلف زیست محیطی در لرستان دستگیر شدند
خبرگزاری ایرنا : دیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: ۹۱۳ متخلف زیست محیطی امسال در این استان دستگیر شده اند و ۸۹۸ فقره پرونده تخلفاتی تشکیل شده است. ( 17 اسفند )

غافلگیری شکارچیان غیر مجاز و قرق شکنان در فریدونکنار
خبرگزاری ایرنا : به گزارش ایرنا از روابط عمومی محیط زیست مازندران، صمد کیانی روز پنجشنبه گفت: طی عملیات یگان حفاظت محیط زیست شهرستان فریدونکنار با همراهی یگان حفاظت اعزامی از اداره کل و شهرستان‌های بابلسر و محمود آباد، شکارچیانی که قصد کشتار پرندگان مهاجر در تالاب را داشتند قبل از شکار دستگیر شدند و ۲۵ قبضه سلاح به همراه سایر ادوات شکار ضبط و توقیف و تعداد زیادی از متخلفان نیز از محل متواری شدند. ( 17 اسفند )

بلایی که سر شکارچیان قوچ وحشی آمد
خبرگزاری زیرنویس : به گزارش زیرنویس، نقی میرزاکریمی با اعلام این خبر گفت: محیط بانان یگان حفاظت این اداره در حین گشت و کنترل ارتفاعات ذره در، بعد از شنیدن صدای گلوله با زیر نظر گرفتن منطقه متوجه حضور ۵ نفر شکارچی غیر مجاز شده و بلافاصله برای دستگیری آنان وارد عمل شدند. فرمانده یگان حفاظت محیط ‌زیست شهرستان دماوند اظهار داشت: به دلیل صعب العبور بودن منطقه امکان دستگیری آنان در ارتفاعات بوجود نیامد و با اعزام نیروهای کمکی از اداره و با همکاری کلانتری مهرآباد، متخلفان در حین خروج از منطقه دستگیر شدند.میرزاکریمی افزود: در این راستا دو قبضه سلاح شکاری، لاشه یه راس قوچ وحشی بهمراه سایر ادوات شکار کشف و ضبط شد و متهمان به مراجع قضایی معرفی شدند. ( 19 اسفند )

دستگیری دو شکارچی متخلف در شهرستان البرز
خبرگزاری خبر آنلاین : به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ مهدی طاهری، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: محیطبانان یگان اداره کل و شهرستان بوئین زهرا طی گشت و کنترل در مناطق دشتی البرز موفق به دستگیری دو نفر شکارچی به جرم شکار شدند.وی افزود: از متخلف دو قبضه سلاح و لاشه دو قطعه پرنده از نوع کبوتر و قمری کشف گردید و افراد دستگیر شده به مراجع قضایی تحویل داده شد. ( 20 اسفند )

کشف مهمات از شکارچی غیرمجاز در مه‌ولات
خبرگزاری ایسنا : رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست مه‌ولات گفت: از یک شکارچی غیرمجاز در مه‌ولات علاوه بر کشف لاشه یک رأس آهو و اجزاء آن، مقداری مشروبات الکی، اسلحه شکاری و مقداری مهمات کشف شد. ( 20 اسفند )

شکار متجاوزان به حریم سلطان صخره ها در قزوین
خبرگزاری آفتاب نو : فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: طی عملیات شجاعانه محیط بانان، شکارچی غیر مجاز سلطان صخره ها به همراه لاشه یک راس بز وحشی توسط ماموران یگان اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین دستگیر و ضبط شد. ( 20 اسفند )

صید ماهی در خوزستان ممنوع شد
خبرگزاری خبرگردون : اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: صید ماهی در رودخانه‌ها و تالاب‌های خوزستان همزمان با فصل تکثیر و تخم‌ریزی ماهیان ممنوع شد.( 21 اسفند )

چهار متخلف صید غیرمجاز با الکتروشوکر دستگیر شدند
خبرگزاری موج : با تلاش و پیگیری های مستمر ماموران اطلاعاتی سپاه ، نیروی انتظامی و ماموران حفاظت محیط زیست شادکان چهار متخلف صید غیرمجاز که با الکتروشوکر در تالاب شادگان اقدام به صید غیر قانونی می کردند دستگیر شدند . ( 21 اسفند )

۱۲ قطعه کبک در منزل شکارچی متخلف سقزی کشف شد
خبرگزاری ایرنا : ایوب شریفی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان با اخذ حکم قضایی و همکاری نیروی انتظامی در تفتیش از منزل یک شکارچی سود جو، این ۱۲ قطعه کبک را کشف و ضبط کردند.وی اضافه کرد: با بررسی و تحقیقات محرمانه و رصد کامل محل اختفا، یک شکارچی متخلف که اقدام به نگهداری و خرید و فروش پرندگان وحشی در مرکز نگهداری خود کرده بود شناسایی و دستگیر شد. ( 21 اسفند )

برخورد قاطع با خرید و فروش غیر مجاز حیات وحش در آستانه نوروز
خبرگزاری عصر ایران : فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران: شهروندان در صورت مشاهده فروش گونه‌های حیات وحش در اماکنی، چون میادین میوه و تره بار، میوه فروشی‌ها یا توسط دستفروشان حاشیه معابر، بلافاصله موضوع را از طریق سامانه ۱۵۴۰ و یا شماره تماس ۷۷۳۵۹۵۶۴ یگان حفاظت محیط زیستان تهران اطلاع دهند تا مأموران بتوانند با متخلفان قاچاق و فروش حیات وحش برخورد و اقدام به جمع آوری این گونه‌ها کنند. ( 22 اسفند )

شکارچی سنگ‌دل بچه آهو را بی‌مادر کرد
خبرگزاری ایرنا : سرپرست اداره حفاظت محیط زیست رودبار جنوب گفت: شکارچی سنگ‌دلی که یک راس جبیر (آهو) در این شهرستان شکار کرده و بره آن را بی مادر کرده بود دستگیر شد. (23 اسفند )

بازداشت شکارچی متخلف همراه با لاشه ۱۸ حیوان وحشی
خبرگزاری حوادث پلاس : یگان حفاظت محیط زیست شهرستان کاشان با حکم قضایی، اجزای پنج راس کل وحشی، دو راس قوچ وحشی، دو راس بز وحشی و ۹ قطعه کبوتر وحشی را کشف کرده و پس از ۴۸ ساعت گشت زنی، شکارچی حرفه‌ای را بازداشت کردند. ( 25 اسفند )

۳۰ متخلف شکار و صید در مازندران دستگیر شدند
خبرگزاری موج : مأموران یگان حفاظت محیط زیست مازندران طی یک هفته گذشته حین گشت و کنترل در شهر‌های رامسر، نوشهر، کلاردشت، فریدونکنار، آمل، بابل، جویبار، ساری، میاندورود و بهشهر متخلفان شکار و صید را به همراه ۲۸ قبضه سلاح شکاری، لاشه ۳ راس خوک وحشی، تعداد فشنگ و چندین رشته تورماهیگری غیرمجاز دستگیر کردند. (26 اسفند )

سه شکارچی متخلف در قزوین روانه زندان شدند
خبرگزاری ایرنا : هدی طاهری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تصریح کرد: ماموران یگان حفاظت محیط زیست استان قزوین در حین گشت و کنترل و اجرای قوانین شکار و صید در حوزه استحفاظی منطقه طارم سفلی به سه شکارچی غیرمجاز برخورد می‌کنند که همراه آن‌ها لاشه یک راس بز وحشی به چشم میخورد.وی اضافه کرد: با توجه به شکار غیر قانونی از سوی این افراد، ماموران یگان حفاظت محیط زیست متخلفان را دستگیر کرده و پس کشف و ضبط ادوات شکار و صید و تشکیل پرونده قضایی آن‌ها را برای ادامه مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی کردند. ( 26 اسفند )

۴۰پرنده غیر مجاز صید شده در مشهد به طبیعت بازگردانده شدند
خبرگزاری قدس خراسان : فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: ماموران این یگان،۴۰ قطعه پرنده که به شکل غیر مجاز صید شده بودند را در بازار پرندگان مشهد کشف و در طبیعت رها کردند. (27 اسفند )

۱۷۳ قبضه اسلحه از شکارچیان غیرمجاز در اردبیل کشف شد
خبرگزاری ایرنا : حسن قاسم‌پور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه این سلاح‌های قاچاق و غیرمجاز هنگام حمل و استفاده توسط شکارچیان در مناطق حفاظت شده تحت مدیریت و مناطق آزاد استان کشف و ضبط شد، افزود: از این تعداد ۴۱ قبضه اسلحه غیرمجاز و ۱۳۲ قبضه اسلحه نیز مجاز بوده است. ( 27 اسفند )

شکارچی گراز در رضوانشهر به جریمه نقدی محکوم شد
خبرگزاری ایسنا : رئیس اداره حفاظت محیط زیست رضوانشهر با اشاره به صدور حکم قضائی برای شکارچی غیرمجاز گراز در این شهرستان، گفت: این متخلف به پرداخت جریمه نقدی محکوم شد (28 اسفند )

9: کمبود امکانات و تجهیزات محیط زیستی

میزگرد ایرنا/افزایش شمار محیط بانان تا ساماندهی و اصلاح قوانین زیست محیطی

خبرگزاری ایرنا : رخی فعالان محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد در میزگرد تخصصی خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در شهر یاسوج بازنگری در برخی قوانین، افزایش شمار محیط بانان و تقویت تجهیزهای حفاظتی را مهمترین مطالبات خود از مجلس آینده برای حفظ میراث طبیعی استان ذکر کردند.( 9 اسفند )

“نمایشگاه محیط زیست” بدون حضور سازمان حفاظت محیط زیست برگزار می‌شود
خبرگزاری تسنیم : ییس سازمان حفاظت محیط زیست درخصوص برگزاری بیست‌و‌یکمین نمایشگاه محیط زیست گفت: تلاش ما این است که نمایشگاه محیط زیست در هفته محیط زیست در سال آینده توسط سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شود. لذا در نمایشگاه بخش خصوصی حضور پیدا نخواهیم کرد. ( 9 اسفند )

10: قاچاق چوب، خاک و حیوانات

ورود هرگونه پرنده به کردستان ممنوع است

خبرگزاری تابناک: مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: ورود هرگونه پرنده بدون مجوزهای قانونی از سوی محیط زیست و دامپزشکی به استان ممنوع است.( 6 اسفند )

حیات‌وحش سومین قاچاق پرسود در ایران!
خبرگزاری خبرنگاران جوان : غلامرضا ابدالی مدیرکل دفتر مدیریت و حفاظت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست جوان اظهار کرد: قاچاق حیات وحش از نظر سود و پرجاذبه بودن در میان تمام موارد مختلف رده سوم را در کشور دارد. ( 14 اسفند )

اقدامات حفاظت از محیط زیست برای جلوگیری از قاچاق سمندر لرستانی
خبرگزاری رکنا : علی سالاروند با اشاره به پراکندگی حیات وحش لرستان در گونه های بومی گفت: سمندر لرستانی دوزیست و یک گونه بومی است که تنها در جنوب این استان و نواحی شمالی خوزستان زندگی می کند.وی با بیان اینکه سمندر لرستانی برای اولین بار در منطقه شهبازان لرستان مشاهده شد، افزود: این گونه توسط محققی به نام قیصر در سال ۱۹۳۸ و با نام neurergus kaiseri مشاهده شد.مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان با تاکید بر اینکه سمندر لرستانی یکی از گونه های کمیاب است و توسط اتحادیه جهانی حفاظت از محیط زیست در وضعیت بحرانی انقراض قرار گرفته است، تصریح کرد: جمعیت این گونه در سال های اخیر تا حدودی افزایش یافته است. شناسایی. از زیستگاه های جدیدسالاروند با بیان اینکه سمندر لرستانی در حال حاضر یک گونه آسیب پذیر است، تصریح کرد: تخریب زیستگاه ها و تغییرات اقلیمی جمعیت این گونه بومی را تهدید کرده است. ( 23 اسفند )

11: گونه‌های گیاهی و درختان در حال انقراض

این مرد با درختان پلدختر پدر کشته گی داشت ! / مردی با اره برقی جولان می داد !

خبرگزاری آفتاب نو: محمد صالحی اظهار داشت: بنابر گزارش واصله مبنی بر قطع درختان در جنگل ها و مناطق طبیعی پلدختر توسط یک متخلف زیست محیطی، محیط بانان گشت اجرایی یگان حفاظت استان با همکاری یگان حفاظت شهرستان به محل اعزام و موفق به دستگیری این فرد حین انجام تخلف شدند. ( 19 اسفند )

متخلفان قطع درختان بید وحشی در سقز دستگیر شدند
خبرگزاری ایسنا : سرپرست اداره حفاظت محیط زیست سقز گفت: سه متخلف در زمینه قطع درختان بید وحشی در داخل منطقه حفاظت شده عبدالرزاق شناسایی و دستگیر شدند. ( 22 اسفند )

فعال محیط زیست: هر درخت مراغه را شهروند تلقی کنیم
خبرگزاری ایرنا: فعال محیط زیست مراغه گفت: هر درخت مراغه به عنوان میراث نسل‌های گذشته را باید یک شهروند تلقی کرده و اجازه ندهیم که برخی از افراد سودجو آنها را قطع کنند. ( 28 اسفند )

معصومه ابتکار: درباره همدستی هم‌طیفان کاظم صدیقی در تخریب باغات ازگل تذکر داده بودم
خبرگزاری رویداد 24 : ویداد۲۴ در پی افشای ماجرای باغ ۴۲۰۰ متری حوزه علمیه امام خمینی و حواشی پیش آمده برای کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران، معصومه ابتکار، رییس پیشین سازمان حفاظت محیط زیست و عضو اسبق شورای شهر تهران با انتشار تصویری از یک خبر قدیمی، در توییتی نوشت:سال ۹۱در شورای شهر تهران موضوع یکی از تذکرات سه شنبه من در صحن علنی افشای بی اعتنایی و همدستی هم طیفان این اقا در موضوع قطع درختان و تخریب باغات ازگل بود. مقایسه تصاویر هوایی سال ۸۴ و۹۰ نشان میداد چقدر درخت در این حوزه علمیه قطع شده!تخلف از همان موقع شروع شده بود. ( 28 اسفند )

اطلاعات بیشتر در لینک زیر قابل مشاهده است.

https://mohitzist.bashariyat.org

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram