گزارش آماری نقض حقوق کودک و نوجوان، بهمن ماه۱۴۰۲

تهیه کنندگان: کوثرولی زاده، محمودرضا صالحی، فهیمه تیموری ،سونیا سوارکوب

آگاهی بیشتر:

این گزارشات آماری از میان بیش از۱۴۰خبر که در طول بهمن ماه  ۱۴۰۲ تهیه شده است.

این گزارشات از سایت کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان تهیه شده است که از رسانه‌های داخلی و خارجی مانند ایسنا، مشرق‌نیوز، رکنا، رادیوزمانه، هرانا، ایرنا، ایلنا، رادیو صدای آمریکا، رادیو بی‌بی‌سی، ایران، قطره، رادیو فردا، سازمان حقوق بشر ایران، باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری مهر، خبرگزاری خراسان، روزنامه قانون، تسنیم و کمپین فعالان بلوچ جمع‌آوری ‌گردیده است.

آمار فوق از گزارشات رسانه‌های داخلی و خارجی مورد تأیید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع‌آوری شده و عملاً نمی‌تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ در صد واقعیت‌های جامعه باشد.

همکارانی که در گردآوری این موارد خبری نقض حقوق کودک و نوجوان در بهمن ماه همکاری کردند: کوثر ولی‌زاده، سونیا سوارکوب، مهناز ترابی، محمودرضا صالحی، فهیمه تیموری، نسرین جهانی گلشیخ ،پریا ترابی،امیررضا ولی‌زاده، فهیمه امینیون ،پروین محمدی افقا ،لیلا باستانی،امیرپالوانه، می‌باشند.

اخبار عمومی

آغاز آزمون استخدام پیمانی ۷۲ هزار نفر برای آموزش و پرورش

موافقت سازمان اداری و استخدامی،‌ آزمون استخدام پیمانی وزارت آموزش و پرورش با ظرفیت ۷۲۰۹۱ نفر برگزار خواهد شد.در راستای تامین نیروی آموزشی در مدارس کشور و با موافقت سازمان اداری و استخدامی کشور، ثبت‌نام آزمون استخدام پیمانی وزرات آموزش و پرورش برای مشاغل آموزگاری، دبیری، هنرآموز و مشاغل کیفیت بخشی در معاونت‌های پرورشی و فرهنگی، تربیت بدنی، مشاوره و سلامت در بهمن‌ ۱۴۰۲ آغاز می‌شود.( دیده‌بان‌ایران ۱بهمن۱۴۰۲)

اهدا اعضای کشته شدگان حادثه تروریستی کرمان/ قلب اهدایی از طریق انتقال هوایی به تهران منتقل شد

قلب یکی از شهدای حادثه تروریستی روز چهارشنبه کرمان از طریق انتقال هوایی به تهران منتقل و به بیماری نیازمند پیوند زده شد.دکتر امیرحسام علیرضایی گفت: بعد از این حادثه‌ اندوهبار و تلخ یکی از مصدومان مرگ مغزی شده و با رضایت خانواده، اعضای این شهید گرامی به بیماران نیازمند پیوند زده شد.دکتر علیرضایی گفت: قلب این شهید بزرگوار خانم 36 ساله، به کمک اورژانس هوایی و سازمان هوانیروز به بیمارستان مسیح دانشوری تهران منتقل و به نوجوان 15 ساله پیوند شد.( رکنا ۱بهمن۱۴۰۲)

اسامی نهایی پذیرفته شدگان آزمون استخدامی آموزگار ابتدایی و استثنایی اعلام شد

اطلاعیه سازمان اداری و استخدامی کشور درخصوص اعلام اسامی نهایی پذیرفته شدگان تکمیل ظرفیت آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش ویژه رشته شغلی آموزگار ابتدایی و آموزگار استثنایی سال ۱۴۰۱ از سوی سازمان سنجش آموزش کشور منتشر شد. در این اطلاعیه آمده است:«به اطلاع شرکت کنندگان در مراحل بررسی مدارک و مستندات خوداظهاری و ارزیابی تکمیلی مرحله تکمیل ظرفیت آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش ویژه رشته شغلی آموزگار ابتدایی و آموزگار استثنایی سال ۱۴۰۱، موضوع مجوز شماره شماره ۹۹۶۶۵ به تاریخ ۱۴۰۱/۱۲/۰۳سازمان اداری و استخدامی کشور می رساند، نتایج نهایی تکمیل ظرفیت آزمون مذکور از طریق درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور قابل مشاهده است».( ایسنا ۳بهمن۱۴۰۲)

با آغاز طرح مدارس بدون کفش، ٧ مدرسه را در آذربایجان شرقی موکت کردند!

فارغ از عوارض جسمانی و بهداشتی ساعت‌ها بر روی زمین نشستن بچه‌ها، باورش سخته که در عصر هوش مصنوعی، مدیران آموزش و پرورش این چنین با افکار ارتجاعی در حال رجعت به مکتب‌خانه‌های قجری هستند! ( اخبار روز کودکان۱۰بهمن۱۴۰۲)

برنامه‌ریزی برای جمعیت ۱.۸ درصدی دانش‌آموزان تیزهوش

وزیر آموزش و پرورش رضامراد صحراییاظهار کرد: در هر جامعه‌ای یک و نیم تا سه درصد کودکان و نوجوانان تیزهوش هستند و ما در ایران روی ۱.۸ درصد برنامه‌ریزی کرده‌ایم و ۱۳۰ هزار دانش‌آموز در ۷۰۰ مدرسه سمپادی در سطح کشور مشغول به تحصیل هستند مدرسه سمپادی در سطح کشور مشغول به تحصیل هستند.(ایسنا۲۱بهمن۱۴۰۲)

بازی رمز و راز قهرمانان در مشهد رونمایی شد

مشهد- بازی رمز و راز قهرمانان با محوریت معرفی سیره رهبر معظم انقلاب، سردار سلیمانی و ابو مهدی المهندس در مشهد رونمایی شد.به گزارش خبرنگار مهر، زهرا اکبری، طراح بازی رمز و راز قهرمانان ظهر جمعه در نشست رونمایی بازی رمز و راز قهرمانان که در مجتمع ولایت مشهد برگزار شد، اظهار کرد: این بازی با رعایت ملاک و معیارهای بین المللی بازسازی، تهیه و طراحی شده است. طراح بازی رمز و راز قهرمانان با اشاره به اینکه این بازی برای سه گروه کودک و نوجوان و بزرگسال طراحی شده است،وی بیان کرد: این بازی به صورت غیر مستقیم با سیره رهبر معظم انقلاب و سردار شهید سلیمانی و ابو مهدی المهندس آشنا می‌شوند. اکبری به اثرگذاری بازی در ترویج سیره شهدا اشاره و ابراز کرد: بازی بستر خوبی برای معرفی سیره بزرگان و شهداست؛ از این رو باید بازی‌هایی جذاب متناسب با سنین کودک و نوجوان طراحی شود.(مهر۲۱بهمن۱۴۰۲)

شهاب نادعلی زندانی سیاسی اهل همدان به اعدام محکوم شد

شهاب نادعلی، زندانی سیاسی اهل همدان توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران به اعدام محکوم شده است. وی هشت ماه و چهار روز اخیر را در بازداشت سپری کرده است. بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، اخیراً شهاب نادعلی، زندانی سیاسی اهل همدان توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری، به اتهام “بغی” از طریق آنچه که “عضویت در جمعیت‌های معارض کشور” عنوان شده، به اعدام محکوم شده است وی، کارگر و اهل شهر همدان، ۴٠ ساله و پدر یک دختر ١٢ ساله است.(هه‌نگاوه۲۱بهمن۱۴۰۲)

پدر، مادر و چند تن از بستگان بنیامین کوهکن، نوجوان ۱۶ ساله زندانی در زاهدان بازداشت شدند
ماموران امنیتی، پدر، مادر و چند تن از اعضای خانواده بنیامین کوهکن، نوجوان ۱۶ ساله زندانی را در زاهدان بازداشت کرده‌اند. بنیامین کوهکن که از ۱۳ دی ۱۴۰۱، بازداشت و زندانی شده، پس از پرونده‌سازی اطلاعالات سپاه، برای اعتراف اجباری تحت فشار قرار گرفته است.(ایران‌اینترنشنال۲۱بهمن۱۴۰۲)
اختتامیه فیلم فجر؛ بوسه رئیس سینمایی بر روسری دختر خردسالش و سیمرغی که به پدر موشکی ایران رسید
مراسم اختتامیه چهل و دومین جشنواره فیلم فجر عصر روز یکشنبه ۲۲ بهمن در سالن برج میلاد تهران برگزار شد. از غیبت بسیاری از سینماگران و اهالی فرهنگ و هنر ایران تا حرکت تبلیغاتی رئیس سازمان سینمایی و حضور دختر قاسم سلیمانی و یاد کردن از پدر موشکی سپاه، از جمله حاشیه‌های این مراسم بود که از نگاه‌ها پنهان نماند. آوردن کودکان با روسری و چادر برای صحه گذاشتن بر پروپاگاندای حجاب اجباری سخنان محمد خزاعی،‌ رئیس سازمان امور سینمایی و سمعی بصری وزارت ارشاد ایران،‌ خوانش نادرست بخشی از دعای معروفی که در هنگام تحویل سال نو خوانده می‌شود ، آوردن دو دختر خردسالش با روسری و چادر و بوسیدن روسری یکی از آنها همه با انتقادهایی رو به رو شد.(بی‌بی‌سی۲۳بهمن۱۴۰۲)

در یک سال اخیر ۳۰ هزار کودک خیابانی در تهران شناسایی شدند
علی کاظمی معاون وزیر دادگستری در اظهاراتی بیان کرد که طبق آمارهای جمع‌آوری شده مربوط به سال گذشته، تعداد ۳۰ هزار کودک خیابانی در تهران وجود دارد.که با فرا رسیدن زمستان، حدود ۲۰ هزار نفر از این افراد در ایستگاه های مترو مستقر میشوند. دبیر مرجع ملی حقوق کودک کشور توضیح داد که بر اساس سرشماری‌های انجام شده، ۱۸۷۰ کودک در چهارراه‌ها شناسایی شده‌اند که ۸۵ درصد آنها غیرایرانی و عمدتاً از تبعه کشورهای پاکستان و افغانستان هستند.(هرانا۲۹بهمن۱۴۰۲)

احضار و بازجویی

احکام صادر شده

بازداشت کودکان و نوجوانان

تهران؛ سه کودک کار تبعه افغانستان بازداشت شدند

سه کودک مهاجر تبعه کشور افغانستان در تهران بازداشت شدند. زری کتولی، معلم و مددکار کودکان در این خصوص گفت: شامگاه شنبه هفتم بهمن ماه سه نفر از شاگردان من، خاطره ۱۰ ساله، وحید ۱۲ ساله و فاطمه ۱۵ ساله توسط ماموران بهزیستی بازداشت شده‌اند. خانم کتولی در این باره افزود: این بچه‌ها از سر دلخوشی که کار نمی‌کرده‌اند؛ از روی علاقه که سر چهاراه‌ها نمی‌ایستند؛ این پسر و دو دختر، خواهر و برادرند، پدر و مادر این بچه‌ها به علت بیماری قادر به کار کردن نیستند و تنها درآمد خانواده از برادر بزرگتر بچه‌ها، یعنی فیض‌احمد که او هم تنها ۱۷ سال دارد، تامین میشود؛ نتیجتا به علت فقر و ناتوانی در پرداخت اجاره خانه معوقه این ۳ کودک مجبور شده‌اند که در چهار راه دستفروشی کنند. ( هرانا۹بهمن۱۴۰۲)

آخرین وضعیت آیدا مرادبهروزی و هستی محمدحسینی

تداوم بی‌خبری از سرنوشت آیدا مرادبهروزی و هستی محمدحسینی، دو دانش‌آموز ۱۷ ساله که از ده روز پیش ناپدید شده اند. به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، آیدا مرادبهروزی و هستی محمدحسینی، دو دانش‌آموز ۱۷ ساله ۱۰ روز است که ناپدید شده‌اند. آنها در روز ۱۱ بهمن ۱۴۰۲، برای رفتن به مدرسه از منزل خارج شدند و تاکنون خبری از آنها به دست نیامده است. خانواده‌های این دو دانش‌آموز به کلانتری، آگاهی، اطلاعات و دادگستری اطلاع داده‌اند، اما تاکنون اقدام موثری برای یافتن آنها صورت نگرفته است. بی‌خبری از وضعیت این دو دانش‌آموز به نگرانی‌های خانواده آنها دامن زده است(کمپین بلوچ۲۱بهمن۱۴۰۲)

زاهدان؛ بازداشت چهار شهروند بلوچ از جمله یک زن و یک کودک توسط نهادهای امنیتی

چهار نفر از اعضا و نزدیکان خانواده سه برادر بازداشت شده بلوچ به نام‌های حمیدرضا کوهکن، “آ. نارویی”، علی‌اکبر کوهکن و حارث خروط ۱۶ ساله توسط نهادهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند. این چهار شهروند روز چهارشنبه پس از انتقال به مجتمع قضایی نوری در زاهدان تفهیم اتهام شده و حارث خروط به کانون اصلاح و تربیت، آ.نارویی به بند زنان زندان مرکزی زاهدان و هر یک از حمیدرضا کوهکن و برادرزاده‌اش به نام علی‌اکبر کوهکن به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند. الیاس و بنیامین کوهکن در تاریخ ۱۳ دی‌ماه ۱۴۰۱ و ادریس کوهکن در تاریخ ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ توسط نیروهای اداره اطلاعات بازداشت شده و کماکان بلاتکلیف در زندان مرکزی زاهدان محبوس هستند.(هه‌نگاوه ۲۱بهمن۱۴۰۲)

جوانرود؛ بازداشت محمد یوسفی به دلیل ابراز شادی پس از باخت ایران به قطر

محمد یوسفی، اندکی پس از مسابقه فوتبال تیم منتخب ایران و تیم قطر، در میان جمعیتی که به ابراز خوشحالی می‌پرداختند، بازداشت شده بود. در مدت ٩ روز اخیر، هیچ اطلاعی از مکان و شرایط نگهداری این کودک‌ بازداشت‌شده در دسترس نیست و تلاش خانواده او برای حصول اطمینان از سلامتش، بی‌نتیجه مانده است. هه‌نگاو مطلع شده است که چندین کودک دیگر هم‌زمان با محمد یوسفی بازداشت شده‌اند که تاکنون هویت آنها احراز نشدهاست.(هه‌نگاوه۲۶بهمن۱۴۰۲)

حفظ سلامت دانش‌آموزان اولویت آنها در اعزام به مسابقات کشوری است

افشین خوش‌گوار ظهر دوشنبه در آئین بدرقه تیم‌های ورزشی دانش‌آموزان دختر به مسابقات کشوری، تأمین حفظ سلامت دانش‌آموزان را اولویت اول در اعزام‌ها دانست وی توجه ویژه به رعایت و حفظ ارزش‌های دینی و ملی را مهم عنوان کرد و گفت: شما به عنوان سفیر و نماینده تمام مردم کردستان باید معرف اصالت و نجابت و پیشینه این استان باشید. معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش کردستان، موفقیت دانش‌آموزان در مسابقات کشوری را میسر خواند.(مهر۲۴بهمن۱۴۰۲)

سه نوجوان توسط نیروهای امنیتی در جوانرود بازداشت شدند

بیست و پنجم بهمن ۱۴۰۲، سه نوجوان در جوانرود بازداشت شدند. هویت این سه نوجوان، محمد یوسفی هفده ساله، حمزه برزگر شانزده ساله و محمد محمودی شانزده ساله گزارش شده است. بر اساس این گزارش، محمد یوسفی در روز چهارشنبه هجدهم بهمن ماه و حمزه برزگر و محمد محمودی در روز چهارشنبه بیست و پنجم بهمن ماه، در پی ابراز خوشحالی آنان از شکست تیم ملی فوتبال ایران در مقابل قطر، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده اند. تا لحظه تنظیم این گزارش، از محل نگهداری و عنوان اتهامات مطروحه علیه آنها اطلاعی حاصل نشده است.

(هرانا۲۹بهمن۱۴۰۲)

بابک بهمنی، نوجوان پانزده ساله از کانون اصلاح و تربیت اهواز آزاد شد

بابک بهمنی، نوجوان پانزده ساله که پیشتر در اوایل شهریورماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود، طی هفته گذشته با تودیع وثیقه از کانون اصلاح و تربیت آزاد شدتاکنون از اتهامات مطروحه علیه او اطلاعی حاصل نشده است. بابک بهمنی، نوجوان پانزده ساله، شهروند اهل و ساکن ایذه است.(هرانا۳۰بهمن)

زندان و زندانی

بازداشت ۱۵۲ شهروند در ایران توسط نیروهای امنیتی در یک ماه

منابع حقوق بشری با انتشار آماری از بازداشت حداقل ۱۵۲ نفر در ایران به دست نیروهای امنیتی در نخستین ماه سال جدید میلادی خبر دادند. بر اساس آمار منتشر شده توسط سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، در ماه ژانویه ۲۰۲۴ حداقل ۱۵۲ شهروند بازداشت شده‌اند که در بین آنها ۱۲ زن و ۱ کودک دیده می‌شود. (صدای آمریکا ۱۴ بهمن ماه ۱۴۰۲)

زاهدان؛ بازداشت چهار شهروند بلوچ از جمله یک زن و یک کودک توسط نهادهای امنیتی

روز سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ (۶ فوریه ۲۰۲۴)، در یکی از خیابان‌های زاهدان علی اکبر کوهکن ۲۰ ساله و پسرعموی بنیامین، ادریس و الیاس کوهکن سه شهروند بازداشت شده بلوچ به همراه حارث خروط ۱۶ ساله و دایین این دو شهروند بازداشت شده توسط نیروهای اداره اطلاعات بازداشت شده‌اند. این چهار شهروند روز چهارشنبه پس از انتقال به مجتمع قضایی نوری در زاهدان تفهیم اتهام شده و حارث خروط به کانون اصلاح و تربیت، آ.نارویی به بند زنان زندان مرکزی زاهدان و هر یک از حمیدرضا کوهکن و برادرزاده‌اش به نام علی‌اکبر کوهکن به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند. الیاس و بنیامین کوهکن در تاریخ ۱۳ دی‌ماه ۱۴۰۱ و ادریس کوهکن در تاریخ ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ توسط نیروهای اداره اطلاعات بازداشت شده و کماکان بلاتکلیف در زندان مرکزی زاهدان محبوس هستند. (هه‌نگاو ۱۸ بهمن ماه ۱۴۰۲)

آخرین وضعیت آیدا مرادبهروزی و هستی محمدحسینی

تداوم بی‌خبری از سرنوشت آیدا مرادبهروزی و هستی محمدحسینی، دو دانش‌آموز ۱۷ ساله که از ده روز پیش ناپدید شده اند. به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، آیدا مرادبهروزی و هستی محمدحسینی، دو دانش‌آموز ۱۷ ساله ۱۰ روز است که ناپدید شده‌اند. آنها در روز ۱۱ بهمن ۱۴۰۲، برای رفتن به مدرسه از منزل خارج شدند و تاکنون خبری از آنها به دست نیامده است. خانواده‌های این دو دانش‌آموز به کلانتری، آگاهی، اطلاعات و دادگستری اطلاع داده‌اند، اما تاکنون اقدام موثری برای یافتن آنها صورت نگرفته است. بی‌خبری از وضعیت این دو دانش‌آموز به نگرانی‌های خانواده آنها دامن زده است. (کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ۲۰ بهمن ماه ۱۴۰۲)

اعدام

از اول تا ۱۱ بهمن دست‌کم ۲۸ زندانی در ایران اعدام شدند

آمار سازمان حقوق بشر ایران نشان می‌دهد از ابتدای سال جاری میلادی تا زمان تنظیم این گزارش، دست‌کم ۷۱ تن در زندان‌های سراسر ایران اعدام شده‌اند. بر اساس آماربرداری سالانه هرانا، در سال ۲۰۲۳ دست کم ۷۹۱ شهروند از جمله ۲۵ زن و دو کودک-مجرم اعدام شدند که در مقایسه با مدت مشابه در سال پیش از آن، بیش از ۳۳ درصد افزایش داشته است. بر اساس گزارش عفو بین‌الملل، از یک ژانویه ۲۰۱۲ تا ۳۱ ژوییه ۲۰۲۳ بیش از پنج هزار نفر شامل دست‌کم ۵۷ کودک در ایران به دار آویخته شده‌اند. آنتونیو گوترش، دبیر‌کل سازمان ملل متحد در گزارش ماه آبان خود به مجمع عمومی این سازمان درباره نقض حقوق بشر در ایران، نسبت به سرعت و میزان رشد نگران‌ کننده اجرای احکام اعدام هشدار داد. (ایران اینترنشال ۱۱۲بهمن ماه ۱۴۰۲)

صدور حکم اعدام برای چهار شهروند بلوچ از جمله یک کودک ۱۲ ساله به اتهام بغی

‏شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمدرضا عموزاد خلیلی این چهار شهروند بلوچ را در بهمن ماه جاری به اتهام بغی از طریق آنچه که تشکیل و عضویت در گروهک‌های تروریستی ضد انقلاب خوانده شده به اعدام محکوم کرده است هویت این چهار شهروند بلوچ عیدو شه‌بخش، عبدالغنی شه‌بخش، عبدالرحیم قنبرزهی گرگیج و سلیمان شه‌بخش است و این چهار شهروند متهم شده‌اند که در حوادث امنیتی در سالهای ۱۳۸۶، ۱۳۸۸، ۱۳۹۱ و ۱۳۹۴ در سیستان و بلوچستان مشارکت داشته‌اند. سلیمان شه‌بخش متهم چهارم این پرونده که به اعدام محکوم شده متولد ۱۳۷۵ است و آنچه که ارتکاب آن به وی منتسب شده در زمانی رخ داده که وی تنها ۱۲ ساله بوده است. در نتیجه حتی با فرض صحت اتهام، وی در زمان وقوع عمل مجرمانه کودک بوده و صدور حکم اعدام علیه او مصداق صدور حکم اعدام علیه کودکان محسوب می‌شود.(کلمه۲۳بهمن۱۴۰۲)

کودکان کشته شده

مرگ کودک ۶ ساله با شلیک تفنگ شکاری

علی عباسی خاطرنشان کرد: طبق گزارش اعلام شده، شلیک تفنگ شکاری دولول توسط پسر هم بازی ۱۰ ساله‌اش رخ داد که به جمجمه پسر ۶ ساله اصابت کرد. وی افزود: در بسیاری از مواقع یک بی‌احتیاطی در نگهداری سلاح و سهل انگاری باعث وقوع حوادث تلخ و جبران ناپذیری شده و خانواده‌هایی را برای همیشه داغدار می‌کند. عباسی ادامه داد: انتظار می‌رود کارشناسان نظامی و انتظامی ضمن آموزش لازم برای افرادی که اسلحه شکاری تحویل می‌گیرند، افراد باید نهایت دقت را در نگهداری اسلحه داشته باشند و اسلحه را از دسترس کودکان دور نگه دارند. ( خبرگزاری مهر ۴بهمن۱۴۰۲)

یک کودک ۹ ساله توسط نامادری خود، در یزد به قتل رسید.

پرونده وی برای ادامه تحقیقات در شعبه ویژه قتل دادسرای عمومی و انقلاب یزد در دست رسیدگی است. به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از مهر، پس از گزارش فوت مشکوک یک دختر نه ساله در خانه و بر اساس شبهات اولیه نسبت به پدر و نامادری کودک، پرونده‌ ای قضایی در دادسرای یزد علیه آنها تشکیل شد. گفته میشود، هر دو این افراد به اتهام غفلت و بی‌توجهی در نگهداری از کودک که منجر به مرگ او شده، روانه زندان شدند. تحقیقات تکمیلی و اقدامات حمایتی و مراقبتی مسئولان بهزیستی نشان داد که علت اصلی مرگ کودک بر اساس گزارش پزشکی قانونی، وجود آثار فراوان شکستگی و جراحات قدیمی بر روی بدن وی بود. همچنین، به دلیل وجود تضادهای زیاد در اظهارات نامادری که هنگام مرگ کودک در خانه حضور داشت، اتهام قتل بر علیه او تقویت شد. پس از شکایت از سوی پدر کودک، نامادری به اتهام قتل عمدی فراخوانده شد و با افزایش اقدامات تأمین کیفری، دستور بازداشت موقت برای او صادر شد. در حال حاضر، پرونده وی برای ادامه تحقیقات در شعبه ویژه قتل دادسرای عمومی و انقلاب یزد در دست رسیدگی است. ( هرانا۸بهمن۱۴۰۲)

تبریز؛ یک نوجوان ترنس توسط پدرش به قتل رسید

یک نوجوان ترنس ۱۷ ساله به نام پارسا در تبریز توسط پدر خود به قتل رسید. پدر پارسا پس از این اقدام با پلیس تماس گرفته و خود را معرفی کرده است. وی پس از بازداشت گفت: ۱۹ سال قبل ازدواج کردم و ۲ سال از ازدواجمان گذشته بود که اولین فرزندمان پارسا متولد شد. تا اینکه وقتی ۱۴ سالش شد، با صحنه حیرت انگیزی مواجه شدم؛ یک شب وقتی خوابیده بود و شلوارش بالا رفته بود؛ متوجه شدم وی تمام موهای پایش را زده است. طبق اظهارات وی، پارسا طی این سال ها چندین مرتبطه از منزل فرار کرده و در یکی از موارد پارسا را با آرایش و موهای رنگ و دکلره شده، پیدا کردند. متهم به قتل در بخشی از اظهارات خود مدعی شد که پارسا به مواد مخدر و الکل اعتیاد پیدا کرده بود. وی افزود: “تصمیم گرفتم پارسا را به بهزیستی بسپارم که بهزیستی به خاطر شرایط پارسا از پذیرش وی امتناع کرد.” این پدر مدعی است، هنگامی که متوجه روابط جنسی پارسا با همجنسان خود میشود، ابتدا تصمیم به خودکشی میگیرد اما سپس منصرف شده و تصمیم میگیرد که پارسا را به قتل برساند. ( هرانا۱۰بهمن۱۴۰۲)

در سایه عدم دسترسی به آب؛ یک کودک چابهاری در هوتک غرق شد

روز دوشنبه شانزدهم بهمن ۱۴۰۲، یک کودک بر اثر سقوط در داخل گودال دخیره آب در شهرستان چابهار، غرق شد و جان خود را از دست داد. هویت این کودک، ثوبان بلوچ، چهار ساله، فرزند جمیل و اهل روستای “بلوچی پایین” از توابع شهرستان چابهار عنوان شده است. (هرانا ۱۷ بهمن ماه ۱۴۰۲)

مرگ کودک یک ساله در تصادف با خودرو شوتی / در اندیمشک رخ داد

بهروز بیرانوند رئیس فوریت اورژانس پیش بیمارستانی اندیمشک گفت: روز ۱۷ بهمن ماه در برخورد شدید ماشین شوتی با سرعت بسیار بالا با پژو در اندیمشک، منجر به فوت یک کودک یک ساله به نام امیرعلی رشیدی یگانه شد. او افزود: در این تصادف ۳ نفر دیگر زخمی شدند که توسط نیروهای اورژانس به بیمارستان امام علی اندیمشک منتقل شدند. (هرانا ۱۸ بهمن ماه ۱۴۰۲)

یک کودک دارای معلولیت توسط پدرش به قتل رسید

یک کودک دارای معلولیت توسط پدرش به قتل رسید. کمپین معلولان هویت این کودک ۹ ساله را شهراد چراغی گزارش کرده و نوشته است که این کودک که دارای معلولیت از نوع اوتیسم بود، در تاریخ ششم بهمن ماه به دلیل معلولیتش توسط پدرش به قتل رسید. متهم که پس از این اتفاق بازداشت شده بود، دو روز قبل با تودیع وثیقه آزاد شد.(هرانا۲۹بهمن۱۴۰۲)

اعتراضات و تجمعات

خدمات درمانی و بهداشتی

سقط جنین

یک مطب مامایی به دلیل فعالیت در موضوع سقط جنین پلمب شد

در نتیجه بررسی توسط تیم مشترک نظارت بر درمان در دانشگاه علوم پزشکی تبریز، یک دفتر کار مامایی به دلیل انجام سقط جنین غیرقانونی شناسایی و با همکاری دادستانی، سازمان بسیج جامعه پزشکی و پلیس اماکن، پلمب شده و پرونده به مراجع قضائی ارجاع داده شده است”.سختگیری مضاعف در سقط جنین نه تنها ناقض حق زنان بر بدن است، بلکه از سویی موجب افزایش سقط جنین در مراکز زیرزمینی و به خطر افتادن سلامت و جان زنان شده و از طرف دیگر باعث افزایش شیوع بیماری های مقاربتی و در مواردی افزایش شیوع سرطان در اندام هام جنسی میشود.( هرانا ۱بهمن۱۴۰۲)

سالانه 250 تا 500 هزار سقط جنین در کشور / ۹۳ درصد سقط‌ها از سوی زوجینی است که ازدواج رسمی و دائم دارند

رئیس قرارگاه نفس در کشور با بیان اینکه در بازه زمانی یک سال بین 250 هزار تا 500 هزار مورد سقط جنین در کشور به وقوع می‌پیوندد، گفت: بر اساس آمار موجود در سطح کشور روزانه حدود یکهزار سقط انجام می‌شود.این در حالی است که حفظ بارداری برای مادر خطری ندارد.به گزارش رکنا به نقل از ایلنا، محسن ذاکریان در جلسه شورای اداری استان مرکزی، افزود: طبق مطالعات صورت گرفته توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی، 90 تا 93 درصد سقط‌ها از سوی زوجینی که ازدواج رسمی و دائم، قانونی و شرعی دارند انجام می‌شود.وی ادامه داد: مسئله سقط در واقع یک مسئله شبکه‌ای است. مسائل اقتصادی، فرهنگی، قانونی، روحی و روانی، اجتماعی و اعتقادی، در واقع شبکه‌ای از مسائل منتهی به سقط است. امروز اعتقاد و استنباط مخاطب از سقط، مانند برداشتن یک لیوان آب است. (رکنا۱بهمن۱۴۰۲)

نجات ۹۶ جنین از سقط عمدی با اجرای طرح «نفس» در خراسان شمالی

مسؤول اجرای طرح نفس در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی از نجات جان ۹۶ جنین از ابتدای سال تا کنون خبر داد. زهرا مقدسی امروز۲۹ بهمن ماه اظهار کرد: ۷۷ مورد خدمات مشاوره‌ای را در مرکز نفس بیمارستان بنت‌الهدی بجنورد و ۱۹ نفر نیز این خدمات را مرکز نفس اسفراین دریافت کرده‌اند. ۴۰ نوزاد سالم نیز متولد شده‌اند.(ایسنا۲۹بهمن۱۴۰۲)

خشونت علیه کودکان و نوجوانان

سرقت از کودکان با زورگیری

سردار علی ولیپور گودرزی اظهار داشت: در پی وقوع چند فقره زورگیری از کودکان در دی ماه سال جاری و شکایت والدین این کودکان مبنی بر انتقال وجه از حساب بانکی شأن، بررسی موضوع در دستور کار تیمی زبده از کارآگاهان اداره پنجم پلیس آگاهی تهران قرار گرفت. وی افزود: کارآگاهان در گام نخست طی انجام اقدامات اطلاعاتی و میدانی دریافتند؛ متهم با پرسه زنی در اطراف خودپردازهای بانک‌های جنوب تهران، دختران و پسران ۷ تا ۹ ساله را که قصد برداشت پول از عابر بانک داشتند با سلاح سرد تهدید و پس از دریافت رمز عابر بانک اقدام به انتقال و برداشت وجه از کارت همراه کودکان می‌کرده است. این مقام ارشد انتظامی اظهار داشت: کارآگاهان در گام بعدی با انجام اقدامات پلیسی گسترده هویت و مخفیگاه متهم را در جنوب شهر تهران شناسایی و در یک عملیات غافلگیرانه وی را دستگیر و از مخفیگاهش یک قبضه سلاح سردی که با آن کودکان را تهدید می‌کرد، کشف شد. رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ در ادامه عنوان کرد: متهم در بازجویی اولیه منکر حقایق شد، اما در ادامه با مشاهده مستندات و مدارک موجود صراحتاً به زورگیری از کودکان به شیوه‌های مختلف معترف شد. سردار ولی پور گودرزی با بیان اینکه متهم سابقه دار بوده و به دفعات مختلف تحمل کیفر داشته است، اضافه کرد: متهم به همراه ۴ مال باخته به مرجع قضائی معرفی شد. ( خبرگزاری.مهر۱بهمن۱۴۰۲)

مینودشت؛ کیفرخواست شش تن از متهمان پرونده مرگ یک دانش‌ آموز صادر شد

دادستان مرکز استان گلستان از صدور کیفرخواست برای شش نفر از مسئولان آموزش و پرورش و منابع طبیعی مینودشت در خصوص پرونده مرگ یک کودک، خبر داد. این کودک در جریان یک اردوی دانش‌ آموزی مصدوم و پس از چند روز بر اثر شدت جراحات وارده جان باخت. به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از تسنیم، دادستان گرگان از صدور کیفرخواست پرونده حادثه در اردوی دانش‌ آموزی مینودشت خبر داد. محمود اسپانلو اظهار داشت: در این پرونده که سبب مرگ یک دانش آموز شد برای شش نفر از مسئولان آموزش و پرورش و منابع طبیعی شهرستان مینودشت کیفرخواست صادر و پرونده برای رسیدگی و صدور رای به دادگاه کیفری دو گرگان فرستاده شد. دادستان مرکز استان گلستان افزود: از آنجا که تعدادی از متهمان این پرونده مدیر بودند در راستای ماده ۳۰۸ قانون آیین دادرسی کیفری ادامه رسیدگی به این پرونده در دادسرای مرکز استان گلستان انجام شد. در این گزارش آمده است؛ روز دوشنبه بیست و نهم آبان امسال در جریان اردوی دانش آموزان بر اثر وزش باد و سقوط درخت، دو دانش آموز و یک معلم مصدوم شدند. یکی از دانش آموزان بر اثر شدت جراحات وارده پس از چند روز، جان باخت. این اردو علیرغم هشدار‌های هواشناسی در جنگل‌های مینودشت برگزار شده بود. ( هرانا ۴بهمن۱۴۰۲)

برخلاف پیمان نامه حقوق کودک؛ بیش از ۲۰۰ دانش آموز به مناطق عملیاتی اعزام میشوند

برخلاف تعهدات بین المللی ایران تحت عنوان الحاق به پیمان نامه حقوق کودک و بخش عدم به کارگیری کودکان در امور نظامی، ۱۳۵ دانش آموز در قزوین و پنج‌ هزار و ۷۸۹ دانش‌ آموز در استان مرکزی به اردوی موسوم به “راهیان نور” در مناطق عملیات جنوبی کشور اعزام شدند. به گفته معاون هماهنگ‌ کننده سپاه “روح الله” استان مرکزی، هفت‌ هزار و ۵۰۰ تن دیگر در قالب دانش آموز و دانشجو به این مناطق اعزام خواهند شد. این افراد از مناطق عملیاتی شلمچه، طلائیه، هویزه و اروندکنار در خوزستان، اهواز، خرمشهر و آبادان بازدید کردند”، ادامه داد: هفت‌هزار و ۵۰۰ دانشجو و دانش آموز نیز تا قبل از آغاز ماه مبارک رمضان به این مناطق اعزام می‌شوند.همچنین فرمانده ناحیه مقاومت سپاه شهرستان دشتی از اعزام صدها دانش آموز به اردوی موسوم به “راهیان نور” خبر داد. زارعی تبار در این خصوص گفت: در این اردو که به مدت ۳ روز برگزار می‌شود، ۲۶۶ دانش‌آموز پسر از یادمان مناطق عملیاتی در اروند، ذوالفقاریه و شلمچه و موزه دفاع مقدس و اردوگاه “شهید باکری” آبادان بازدید می‌کنند. زارعی تبار افزود: در تاریخ ۱۶ آبان امسال نیز ۲۰۰ دانش آموز دختر این شهرستان به اردوی راهیان نور اعزام شده بودند. بر اساس پیمان نامه حقوق کودک، یک کودک، فرد زیر سن ۱۸ سال تعریف می شود. ایران از سال ۱۳۷۳ به این پیمان پیوسته است.بنابر این تعهدنامه، استفاده از کودکان و نوجوانان در نظامی‌گری ممنوع است، با این حال همچون بخش های کار کودکان، مجازات و اعدام و ازدواج قانونی کودکان، این قسمت از تعهدات نیز از سوی دولت ایران با آموزش نظامی و به کار گیری افراد زیر سن ۱۸ سال، نادیده گرفته می‌ شود. ( هرانا ۶بهمن۱۴۰۲)

ارومیه؛ کیفرخواست پرونده قتل کودک چهار ساله توسط نامادری وی صادر شد

رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی از صدور کیفرخواست پرونده قتل کودک چهار ساله اهل ارومیه توسط نامادری وی، خبر داد. به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از مهر، کیفرخواست پرونده قتل کودک چهار ساله توسط نامادری اش در ارومیه صادر شد. ناصر عتباتی، رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی در این رابطه اظهار داشت: پس از تکمیل تحقیقات مقدماتی و صدور کیفرخواست، رسیدگی به پرونده در شعبه اول دادگاه کیفری یک ارومیه آغاز شده است. روز یکشنبه سوم دی ماه، در بیمارستان مطهری ارومیه، یک دختر چهار ساله به نام “آوا” که به دلیل آزار جسمی توسط نامادری خود دچار ضربه مغزی شده بود، جان خود را از دست داد. ( هرانا ۷بهمن۱۴۰۲)

ضرب و شتم دختر کلاس پنجمی به خاطر حجاب توسط ناظم مدرسه | دختر ۱۱ ساله گفته خودم را می‌کشم! | مادر دختر به کلانتری ولنجک رفت و شکایت کرد

انش‌آموز ۱۱ ساله‌ای اواسط دی ماه در مدرسه دخترانه […] در خیابان دربند تهران از سوی ناظم مدرسه‌ مورد آزار و اذیت فیزیکی قرار گرفت. این دانش‌آموز پس از این اتفاق دچار حملات پانیک (حمله عصبی ناشی از ترس و اضطراب) شد و یک تا دو هفته به مدرسه نرفت و غایب بود. مادر این دانش‌آموز پس از اتفاقی که برای دختر یازده ساله‌اش در مدرسه افتاد به کلانتری ۱۶۳ ولنجک نزدیک محل زندگی‌شان شکایت کرده و پلیس نیز در نامه‌ای به پزشکی قانونی، این دانش‌آموز را برای انجام معاینات و طی کردن مراحل قضایی معرفی کرده است. ( روبه‌رو نیوز۸بهمن۱۴۰۲)

خوزستان؛ سه متهم به تجاوز گروهی به یک دختر نوجوان ۱۵ ساله بازداشت شدند

اوایل دی ماه امسال، یک دختر نوجوان پانزده ساله در یکی از شهرهای جنوب غربی استان خوزستان مورد تجاوز گروهی قرار گرفت. بر اساس این گزارش، این نوجوان در مسیر رفتن به مدرسه توسط سه مرد در یک خودروی پراید مورد تجاوز جنسی قرار گرفت. پس از این رخداد، خانواده دانش آموز به پلیس مراجعه و از متهمان شکایت کردند. نهایتا ماموران اداره جنایی، سه متهم اهل شادگان را شناسایی و بازداشت کردند. متهمان پس از اعتراف به اقدام خود، با قرار بازداشت موقت روانه زندان شدند. در همین راستا، خودروی پرایدی که دختر نوجوان پانزده ساله در آن هدف تجاوز جنسی گروهی قرار گرفته بود، کشف و ضبط شد. در این گزارش به هویت متهمان و نوجوان آزار دیده اشاره ای نشده است. ( هرانا۸بهمن۱۴۰۲)

بانه‌؛ زخمی شدن یک کودک کولبر توسط نیروهای هنگ مرزی

شامگاه جمعه ۱۳ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ (۲ فوریه ۲۰۲۴)، دیاکو محمدی، کودک کولبر ۱۷ ساله و اهل دیواندره در مرز “سیرانبند” بانه توسط نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با سلاح ساچمه‌ای زخمی شد. از وصعیت سلامتی این نوجوان اطلاعاتی در دسترس نیست. ( هه‌نگاو ۱۵ بهمن ماه ۱۴۰۲)

شهر خورموج؛ ضرب و شتم شماری از دانش آموزان توسط مدیر مدرسه

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از بی بی سی فارسی، شماری از دانش آموزان در مدرسه البرز شهر خورموج مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. بر اساس این گزارش، این دانش آموزان در آبان سال جاری توسط کامران صفتی، مدیر مدرسه مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفتند.(هرانابهمن۱۴۰۲)

مجروح شدن دو شهروند بلوچ در پی تیراندازی افراد مسلح ناشناس در خاش

در پی تیراندازی افراد مسلح ناشناس در خیابان خیام شهر خاش دو شهروند بلوچ با اصابت گلوله بشدت مجروح شد‌ند. هویت این دو شهروند بلوچ، فاروق کردی کوشه ۱۸ ساله، مجرد و فرزند عطاالله و بنیامین قلندرزهی حدودا ۲۰ ساله، فرزند یوسف، مجرد، هر دو ساکن خاش عنوان شده است که هر دو بشدت مجروح شده و در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان خاش بسر می‌برند. از هویت و انگیزه ضاربین تا لحظه تنظیم خبر اطلاعی در دست نیست.(کمپین‌بلوچ۲۹بهمن۱۴۰۲)

کودک آزاری

زورگیری از کودکان ۷ تا ۹ ساله با سلاح سرد

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ اظهار داشت: در پی وقوع چند فقره زورگیری از کودکان در دی ماه سال جاری و شکایت والدین این کودکان مبنی بر انتقال وجه از حساب بانکی شان، بررسی موضوع در دستور کار تیمی زبده از کارآگاهان اداره پنجم پلیس آگاهی تهران قرار گرفت.وی افزود: کارآگاهان در گام نخست طی انجام اقدامات اطلاعاتی و میدانی دریافتند که متهم با پرسه زنی در اطراف خودپرداز‌های بانک‌های جنوب تهران، دختران و پسران ۷ تا ۹ ساله را که قصد برداشت پول از عابر بانک داشتند با سلاح سرد تهدید و پس از دریافت رمز عابر بانک اقدام به انتقال و برداشت وجه از کارت همراه کودکان می‌کرد.( آفتاب‌نیوز۱بهمن۱۴۰۲)

کودک آزاری؛ مادری در مشهد کودک دو ساله خود را با آب جوش سوزاند

مادری در مشهد کودک دو ساله خود را با آب داغ سوزاند. بر اساس این گزارش، چند روز قبل در پی اعلام یک مورد کودک آزاری در یک خانه واقع در خیابان نجف شهر مشهد، نیروی انتظامی با دستور ویژه قاضی رحمانی (معاون دادستان مرکز خراسان رضوی) وارد منزل مذکور شدند. با ورود ماموران و تحقیقات اولیه مشخص شد که مادری پس از مصرف مواد مخدر پسر بچه ای دو ساله خود به نام «طاها» را به حمام برده و برای ساکت کردن وی اقدام به سوزاندن این کودک با آب داغ کرده است.( هرانا۹بهمن۱۴۰۲)

یک متهم به کودک آزاری در اراک بازداشت شد

پایگاه اطلاع‌ رسانی پلیس استان مرکزی اعلام کرد که در پی اعلام شکایت چند شهروند اراکی مبنی بر اذیت و آزار فرزندشان توسط یک مرد، شناسایی و دستگیری متهم در دستور کار ماموران پلیس قرار گرفت. در اطلاعیه این پایگاه بدون اشاره به هویت متهم آمده است: مظنون با تشکیل پرونده توسط پلیس دستگیر و به مرجع قضایی معرفی شد. (هرانا۲۴بهمن۱۴۰۲)

کودک همسری

قتل یک قربانی کودک‌همسری با انگیزه ناموسی در مشهد

زن ١٨ ساله با هویت “زینب-م”، پس از مجروحیت ناشی از ضربات کارد توسط همسر خود در بیمارستان “هاشمی‌نژاد” مشهد جان سپرد. متهم ٢٣ ساله، پس از ارتکاب جرم صحنه را ترک کرده و بعد از ساعاتی برای حصول اطمینان از مرگ همسر خود به منزل بازگشته و بازداشت شده است. به نوشته سایت رکنا، مرد متهم انگیزه خود از قتل همسر جوانش را “سوءظن” ذکر کرده و گفته است به منزل بازگشته تا چنانچه همسرش زنده بود، او را به قتل برساند. قابل ذکر است که، این زوج تبعه اهل افغانستان از مدت‌ها پیش در خیابان “طبرسی شمالی ۵۶” شهر مشهد ساکن بوده‌اند.(هه‌نگاوه۲۳بهمن۱۴۰۲)

آسیب‌های اجتماعی

بنای ۵۰ درصد مدارس غیردولتی استانداردهای لازم را ندارند

زاهدی عضو کمیسیون آموزش مجلس، با اشاره به طرح جدید مجلس برای ساماندهی مدارس غیر دولتی، گفت: بر اساس آمار، ۸۰ درصد مدارس غیردولتی استیجاری هستند و فقط ۲۰ درصد تملیکی اند.وی افزود: از بین مدارس استیجاری قریب به ۵۰ درصد استاندارد لازم برای اینکه بنای مورد نظر مدرسه باشد را ندارد.( کلمه۱بهمن۱۴۰۲)

بچه‌های ایران چطور «اتباع بیگانه» شدند؟ سرنوشت

دردناک یک قانون

تابعیت، رابطه‌ای است سیاسی که فرد را به یک دولت معین پیوند می‌زند و برای طرفین حق و تکلیف ایجاد می‌کند. فرزندان زنان ایرانی که با مردان تابع دیگر کشورها ازدواج می‌کنند، علی‌رغم زندگی در ایران، از حق تابعیت و همه حقوق ناشی از آن محروم هستند.تابعیت، رابطه‌ای است سیاسی که فرد را به یک دولت معین پیوند می‌زند و برای طرفین حق و تکلیف ایجاد می‌کند.توضیح «ایران‌وایر»: «مرضیه محبی»، حقوق‌دان ایرانی، در این نوشته توضیح داده که ریشه «تبعه بیگانه» خواندن فرزندان با مادر ایرانی و پدر خارجی چیست و چرا جمهوری اسلامی، حقوق اساسی این افراد را نقض می‌کند.( ایران‌ویر۱بهمن۱۴۰۲)

۳۲ دانش‌آموز در مشهد به‌دلیل مسمومیت گازی به بیمارستان منتقل شدند

۳۲ دانش‌آموز صبح روز دوشنبه دوم بهمن به دلیل مسمومیت ناشی از گاز مونوکسید کربن به بیمارستان شدند.به گفته معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی مشهد حدود ۱۱۰ دانش‌آموز «زائر» پسر از تهران در یک مؤسسه خیریه که چهار طبقه دارد اسکان داده شده بودند که انتشار گاز مونوکسید کربن باعث مسمومیت تعدادی از این دانش‌آموزان و انتقال ۳۲ نفر از آنان به بیمارستان شد.مهدی رضایی گفت که انتشار این گاز کشنده از «لوله بخاری» باعث مسمومیت این دانش‌آموزان شده است.آمار مرگ ناشی از گازگرفتگی که به آن «مرگ خاموش» گفته می‌شود در ایران بسیار بالا است.( رادیوفردا۲بهمن۱۴۰۲)

شهرستان گرمی؛ مخالفت اداره ثبت احوال با نامگذاری و ثبت هویت یک کودک

یک کودک دختر در شهرستان گرمی علیرغم گذشت بیش از یک هفته از زمان تولد به دلیل مخالفت اداره ثبت احوال این شهرستان با نام انتخابی “دویغو”، از داشتن شناسنامه محروم مانده است. به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، یک کودک دختر در شهرستان گرمی واقع در استان اردبیل از داشتن شناسنامه محروم است. اداره ثبت احوال شهرستان گرمی علیرغم گذشت یک هفته روز از زمان تولد “دویغو” از صدور شناسنامه برای این کودک خودداری کرده است.( هرانا۳بهمن۱۴۰۲)

حیات برهنه‌ی کودکان بی‌شناسنامه‌ی بلوچ/ مرضیه محبی

من از افسون آن نگاه‌ها رها نمی‌شوم و نمی‌توانم بفهمم آن فروغ روشن دیدگان کودکانی که در حمله‌ی موشکی پاکستان به روستایی در سراوان، واقع در سیستان و بلوچستان ایران برای همیشه فروبسته شد، از گردش خون کدام نژاد و کدام ملیت و کدام قوم حاصل شده بود که هرگز نتوانستند رخت تابعیت ایران را به تن کنند. نمی‌توانم بفهمم چرا بشریت در قرن بیست و یک هنوز بدین سان متصلب، پای در گل سخت این عناوین زهرآلوده دارد و چرا حکام ایران هم‌چنان در کار اعمال خشونتی بنیادین علیه انسانند و هر دقیقه از زیست مردمان تهیدست به حاشیه‌رانده شده را، در خط‌کشی‌های وسواس‌آلود بیمارگونه مسموم می‌کنند. به راستی چه فرقی می‌کرد آن کودکان از کدام نژاد و ملیت رانده و جامانده‌ی کدام مرز باشند؟.( هرانا۳بهمن۱۴۰۲)

میاندوآب؛ یک مرکز پزشکی به دلیل فعالیت در موضوع سقط جنین پلمب شد

یک مرکز پزشکی در میاندوآب که دو نفر ماما در آنجا فعالیت داشتند، به علت «انجام اعمال مربوط به سقط جنین» پلمب شد. به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از فارس، یک مرکز پزشکی در میاندوآب پلمب شد. دادستان عمومی و انقلاب شهرستان میاندوآب گفت: یک مرکز پزشکی که دو نفر ماما در آن اقدام به سقط جنین غیرقانونی می‌کردند، پلمب شد. جهانگیر مسعودی با بیان اینکه برای متهمان، پرونده قضایی تشکیل شده است، گفت: تا زمان صدور حکم قطعی نیز این افراد از فعالیت در حوزه پزشکی محروم خواهند شد. سختگیری مضاعف در سقط جنین نه تنها ناقض حق زنان بر بدن است، بلکه از سویی موجب افزایش سقط جنین در مراکز زیرزمینی و به خطر افتادن سلامت و جان زنان شده و از طرف دیگر باعث افزایش شیوع بیماری های مقاربتی و در مواردی افزایش شیوع سرطان در اندام هام جنسی میشود. ( هرانا۳بهمن۱۴۰۲)

بیش از ۱۵۰۰ کودک مبتلا به سوءتغذیه در مرکزی شناسایی شد

مجید مؤمنی عصر یکشنبه با اشاره به حمایت مالی کمیته امداد امام (ره) استان مرکزی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طی سال ۹ ماهه امسال ۴۰ هزار و ۲۵۷ خانوار تحت حمایت کمیته امداد استان مرکزی از کمک‌های موردی با اعتبار بیش از ۴۰ میلیارد تومان بهره مند شدند. مدیر کل کمیته امداد استان با بیان اینکه کمک‌های موردی بر اساس نیاز خانواده‌های نیازمند و به منظور برطرف کردن مشکلات آنان پرداخت می‌شود، اظهار کرد: پس از بررسی‌های لازم از وضعیت متقاضیان، کمک‌های موردی به افراد واجد شرایط و به صورت بلاعوض پرداخت می‌شود تا آنها بتوانند بخشی از مشکلات خود را برطرف کنند. مؤمنی افزود: بیشترین کمک‌های موردی در سرفصل تأمین هزینه‌های معیشتی، مسکن، درمانی، تحصیل، خرید لوازم ضروری زندگی، ازدواج، توانمندسازی و ایجاد اشتغال بوده است. وی افزود: در حال حاضر بیش از ۱۵۰۰ کودک زیر پنج سال مبتلابه سوءتغذیه در استان داریم که به تأیید مراکز بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رسیده و کمیته امداد به آنها سبد غذایی اهدا می‌کند. مدبر کل کمیته امداد استان مرکزی تصریح کرد: مادران باردار و شیرده واجد شرایط در استان نیز با همکاری کمیته امداد استان مرکزی و دانشگاه علوم پزشکی سبد غذایی دریافت می‌کنند. ( هرانا۳بهمن۱۴۰۲)

۳۰ هزار دانش آموز دارای معلولیت امکان رفتن به مدرسه را ندارند

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه سازمان بهزیستی آماری حدودا ۳۰ هزار نفری از بازماندگان تحصیل دارای معلولیت به ما اعلام کرد که امکان رفتن به مدرسه را ندارند، توضیح داد: در حال حاضر آمار بازماندگان از تحصیل مقطع ابتدایی ما کاهش پیدا کرده است. آخرین بار به عددی حدود ۱۴۰ هزار نفر بازمانده از تحصیل مقطع ابتدایی رسیدیم، اما این آمار نیز به روز نیست و آمار اصلی بازماندگان از تحصیل خیلی کمتر است. چراکه بسیاری از این ۱۴۰ هزار نفر طی سال گذشته جذب مدرسه و آموزش شدند. ( آفتاب نیوز۷بهمن۱۴۰۲)

جنجال پسر الهام چرخنده ؛ دیگه مادری به اسم الهام چرخنده ندارم

ارسطو نوابی فرزند مشترک فرشید نوابی و الهام چرخنده در صفحه شخصی اش یک پست منتشر کرد و نوشت: دیگه مادری به اسم الهام چرخنده ندارم. اگرچه پسر چرحنده توضیح بیشتری درباره این نوشته نداده است اما این پست با جنجال زیادی در فضای مجازی همراه شد. الهام چرخنده و فرشید نوابی سالهاست که از همدیگر جداشده‌اند. ( ۹.بهمن.۱۴۰۲)

برخلاف پیمان نامه حقوق کودک؛ بیش از ۱۰۰ دانش آموز به مناطق عملیاتی اعزام شدند
فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهر دلوار از اعزام صدها دانش آموز به اردوی موسوم به “راهیان نور” خبر داد. سید ایوب موسوی گفت: ۱۲۰ نفر از دانش آموزان دبیرستانی از سراسر بخش ساحلی دلوار به مناطق عملیاتی اعزام شدند. وی تصریح کرد: در این سفر سه روزه، دانش آموزان از مناطق عملیاتی اروندکنار، ذوالفقاریه، القمه، موزه جنگ خرمشهر و بیمارستان صحرایی بازدید خواهند کرد. بر اساس پیمان نامه حقوق کودک، یک کودک، فرد زیر سن ۱۸ سال تعریف می شود. ایران از سال ۱۳۷۳ به این پیمان پیوسته است.بنابر این تعهدنامه، استفاده از کودکان و نوجوانان در نظامی‌گری ممنوع است، با این حال همچون بخش های کار کودکان، مجازات و اعدام و ازدواج قانونی کودکان، این قسمت از تعهدات نیز از سوی دولت ایران با آموزش نظامی و به کار گیری افراد زیر سن ۱۸ سال، نادیده گرفته می‌ شود. ( هرانا۹بهمن۱۴۰۲)
امیدیه؛ مصدومیت دوازده دانش‌آموز و یک معلم در پی ترمز ناگهانی اتوبوس سرویس مدرسه
دوشنبه نهم بهمن ۱۴۰۲، دوازده دانش آموز دختر طی حادثه ای در امیدیه مصدوم شدند. سخنگوی اورژانس و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در این خصوص گفت: امروز صبح ساعت ۱۱:۰۰ در پی تماس با شماره ۱۱۵ اورژانس مبنی بر مصدوم شدن دوازده دانش‌آموز و یک دبیر مدرسه در اتوبوس سرویس دبیرستان نیروهای امدادی به محل حادثه اعزام شدند. عارف شرهانی در ادامه افزود: در این حادثه در پی ترمز ناگهانی اتوبوس سرویس دبیرستان دهدشتیان در امیدیه سیزده نفر از جمله یک دبیر خانم ۴۴ ساله و دوازده دانش‌آموز دختر ۱۶ ساله مجروح شدند که توسط نیروهای امدادی اورژانس به بیمارستان‌های امام رضا نفت امیدیه منقل شدند. ( هرانا۹بهمن۱۴۰۲)
مرگ مادران باردار و فوت مصدومان
زنان باردار در مسیر یا جان می‌دهند یا زایمان می‌کنند، مصدومان تصادفات اگر دچار سوختگی شده باشند، عفونت می‌کنند و جان می‌دهند، اگر هم خونریزی کرده باشند، تا نزدیکترین مرکز درمانی، وضعیت‌شان وخیم‌تر می‌شود. سوخت‌برها، قاچاق‌بر‌ها و افغان‌کش‌ها هر روز آدم‌های بیشتری را در جاده‌های خطرناک سیستان و بلوچستان می‌کشند. آن‌ها با سرعت‌های بالا، بدون گواهینامه و بی‌توجه به هشدار‌ها می‌رانند تا محموله‌شان که مسافر غیرمجاز یا سوخت قاچاق است را به مقصد برسانند. آن‌ها در این مسیر به شتر می‌خورند، واژگون می‌شوند یا می‌سوزند و آمبولانسی برای نجات‌شان نیست. ( فرارو۹بهمن۱۴۰۲)
سراوان؛ انفجار مین پنج قربانی گرفت
ساعت ۷ غروب روز دوشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۲ (۲۹ ژانویه ۲۰۲۴)، در اثر انفجار مین‌هایی که توسط سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران در منطقه مرزی “کله‌گان” شهرستان سراوان، دست‌کم سه تبعه افغانستان که در این مرز مشغول کار بوده‌اند در دم جانشان را از دست داده‌اند. همچنین دو شهروند دیگر که یکی از آنها یک کودک ١١ ساله به نام مبین رئیسی اهل سراوان بوده به شدت مجروح و جهت مداوا به مراکز درمانی این شهر منتقل شده‌اند. هویت چهار شهروند دیگر تاکنون احراز نشده است. به نوشته کمپین فعالین بلوچ، سپاه پاسداران اخیراً مناطق مرزی را که در آن قشر کم‌درآمد دو سوی مرز ایران و افغانستان در حال سوختبری و کولبری هستند بدون اطلاع قبلی مین‌گذاری کرده است. (هرانا ۱۰ بهمن ماه ۱۴۰۲)

 

جهت اطلاعات بیشتر در لینک زیر قابل مشاهده است:

https://koodak.bashariyat.org

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram