گزارش نقض آماری کمیته محیط زیست در ماه بهمن ۱۴۰۲

تهیه کنندگان:مینا آقابیگی , اصغر خدابنده سامانی

آگاهی بیشتر:
این گزارشات آماری از میان بیش از۱۱۴خبر که در طول بهمن ماه تهیه شده است.
این گزارشات ازسایت کمیته دفاع ازمحیط زیست تهیه شده است که از رسانه‌های داخلی و خارجی مانند هرانا، ایلنا، ایرنا، دیده‌بان، ایسنا، مهر، خبربان، قطره، تسنیم، یورونیوز، انصاف و پایگاه خبری محیط زیست و حیات وحش جمع‌آوری ‌گردیده است.
آمار فوق از گزارشات رسانه‌های داخلی و خارجی مورد تأیید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع‌آوری شده و عملاً نمی‌تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ در صد واقعیت‌های جامعه باشد.
همکارانی که در گردآوری این موارد خبری نقض حفاظت محیط زیست بهمن ماه همکاری کردند، خانم‌ها و آقایان: مینا آقابیگی، ایرانداخت کیا، علیرضا جهان‌بین، رزا جهان‌بین، علی برومند، کاوه قزلباش، ندا فروغی، مجید رئوفی، فرشته خیام‌الحسینی، صمد جعفری، سپهر رضائی شایان، محمودرضا صالحی، اصغر خدابنده سامانی، ناصر خواجوی اورکی، قندیل دادخواه، مرضیه علی‌کرمی، بهاره مسگری، سونیا سوارکوب، شیما یاحق، امیرولی‌زاده، امید علی باقری می‌باشند.

آلودگی هوا :
شاخص کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود. بر اساس این تقسیم‌بندی از عدد صفر تا ۵۰ هوا پاک، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا قابل قبول(سالم) یا متوسط، از ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا ناسالم برای گروه‌های حساس، از ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا ناسالم برای همه گروه‌ها، از ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا خیلی ناسالم و از ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا خطرناک است .با توجه به این تقسیم بندی وضعیت آودگی هوا در بهمن ما 1402 در ایران به شرح ذیل می باشد .

1. هوای قزوین برای گروه های حساس ناسالم شد
خبرگزاری ایرنا : سعید میرزاحسینی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: داده های ایستگاه سنجش کیفیت هوای استان قزوین که به صورت لحظه ای و شبانه روزی مورد رصد قرار می گیرد، در بررسی های امروز خود کیفیت هوای شهرهای قزوین، الوند و آبیک را به ترتیب ۱۲۳، ۱۳۹ و ۱۵٠ اعلام کرده که شهرستان های قزوین و الوند برای گروه های حساس و آبیک برای تمامی گروه ها ناسالم است.(1 بهمن )
2. وضعیت “ناسالم” هوا در سه شهر خوزستان
خبرگزاری ایسنا : بر اساس اعلام سامانه پایش کیفی هوای کشور، در ساعت 9 امروز (2 بهمن‌ماه) شاخص کیفیت هوا بر اساس اندازه‌گیری ذرات معلق با اندازه ۲.۵ میکرون در ایستگاه پادادشهر اهواز 167، ایستگاه شرکت ملی حفاری در اهواز 160، ایستگاه‌های نیوساید و اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان در اهواز 158، ایستگاه استانداری خوزستان در اهواز 157، ایستگاه پست برق شماره 3 اهواز 153، ایستگاه شرکت نفت مسجد سلیمان 158 و ایستگاه آبادان 152 میکروگرم برمترمکعب بوده بنابراین هوای این شهرها در وضعیت “ناسالم” و “قرمز” بوده است. ( 2 بهمن )
3. متهمان ردیف اول آلودگی هوای تهران را بشناسید
خبرگزاری ایسنا : طی سالیان اخیر آلودگی هوا از جمله مهم‌ترین دغدغه‌های ساکنان کلانشهرها به‌ویژه تهران است که هر چند وقت یکبار یک مسئله از زباله سوزی گرفته تا مازوت‌سوزی و خودروهای فرسوده به عنوان متهم ماجرا مطرح می‌شود. این روزها بحث فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی بسیار مطرح است .( 3بهمن )
4. باران هم شر آلودگی را از آسمان مشهد کم نکرد
خبرگزاری شهر آرانیوز : مهدی اله‌پور با اعلام این خبر اظهار کرد: میانگین ۲۴ ساعته شاخص کیفیت هوای مشهد با عدد ۱۰۹ نشان دهنده قرار داشتن هوا در شرایط “ناسالم” است و شاخص‌های یک تا ۲ ساعت گذشته با عدد ۱۱۸ نیز شرایط “ناسالم” برای شهروندان را نشان می‌دهد. ( 4 بهمن )
5. وضعیت هوای تهران ۱۴۰۲/۱۱/۰۴؛ تنفس هوای “آلوده” در روز بارانی پایتخت
خبرگزاری تسنیم : بر اساس داده‌های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، کیفیت هوای امروز چهارشنبه 4 بهمن ماه 1402 پایتخت در اکثر مناطق در شرایط “ناسالم برای گروه‌های حساس” قرار دارد. همچنین میانگین غلظت ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون که آلاینده اصلی تهران در روز گذشته نیز بوده است، هم‌اکنون عدد 102 را نشان می‌دهد. ( 4 بهمن )
6. سالانه ۷ میلیون نفر به دلیل آلودگی هوا می‌میرند!
خبرگزاری اقتصاد آنلاین : منشأ اصلی آلودگی هوای تهران گردوغبار است که دلیل آن قرارگرفتن در کمربند خشک کره زمین، ذرات معلق در هوای کشور و شرایط خشک موجود در کشورهای هم‌جوار بوده و خواهد بود. ( 6بهمن )
7. هوای تهران در حال حاضر آلوده است
خبرگزاری مهر : بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، شاخص کیفیت هوا در حال حاضر بر روی عدد ۱۰۵ قرار گرفته و علیرغم بارش باران آلوده است .( 7 بهمن )
8. کیفیت هوای یک شهر خوزستان در وضعیت “قرمز”
خبرگزاری ایسنا : بر اساس اعلام سامانه پایش کیفی هوای کشور، در ساعت ۱۰ امروز (۸ بهمن‌ماه) شاخص کیفیت هوا بر اساس اندازه‌گیری ذرات معلق با اندازه ۲.۵ میکرون در ایستگاه هندیجان ۱۵۱ میکروگرم برمترمکعب بوده بنابراین هوای این شهر در وضعیت “ناسالم” و “قرمز” بوده است. ( 8 بهمن )
9. بازگشت هوای آلوده به پایتخت/ آماده باش مدیریت بحران
خبرگزاری مهر : مدیرکل مدیریت بحران استان تهران از بازگشت آلودگی هوا به پایتخت خبر داد و گفت: گروه‌های حساس طی دو روز آتی از تردد غیرضروری در فضای باز پرهیز کنند. ( 8 بهمن )
10. وضعیت قرمز آلودگی هوا در 3 شهر خوزستان
خبرگزاری فارس : بر اساس اعلام سامانه شاخص کیفیت هوا بر اساس اندازه‌گیری ذرات معلق با اندازه ۲.۵ میکرون در ایستگاه شرکت ملی حفاری در اهواز ۱۶۶، ایستگاه نیوساید در اهواز ۱۶۰، ایستگاه استانداری خوزستان در اهواز ۱۵۸، ایستگاه اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان در اهواز ۱۵۵ و ایستگاه پادادشهر اهواز ۱۵۴، ایستگاه بندرماهشهر ۱۵۳ و ایستگاه خرمشهر ۱۵۱ میکروگرم برمترمکعب بوده بنابراین هوای این شهرها در وضعیت ناسالم و قرمز بوده است. ( 15 بهمن )
11. هوای مشهد ناسالم است
خبرگزاری قدس خراسان : مهدی اله‌پور عنوان کرد: اگرچه میانگین ۲۴ ساعته شاخص کیفیت هوای مشهد با عدد ۹۵ نشان دهنده قرار داشتن هوا در شرایط سالم است اما شاخص های یک تا ۲ ساعت گذشته با عدد ۱۰۵ نشان از شرایط «ناسالم» و آلوده برای تنفس افراد حساس و کودکان قرار دارد. ( 21 بهمن )
12. برای گرد و غبار برخاسته از ترکمنستان چه کرده‌ایم؟
خبرگزاری قدس آنلاین : مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه گرد و غبار ترکمنستان بیشتر متوجه ایران است، گفت: این گرد و غبار کمتر منابع زیستی و اقتصادی خودشان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و همین موضوع مذاکره با ترکمنستان را سخت کرده است. ( 22 بهمن )
13. تعطیلی مدارس | جزییات تعطیلی مدارس مشهد سه شنبه 24 بهمن 1402
خبرگزاری شمانیوز : با توجه به افزایش آلودگی هوا در سطح استان خراسان رضوی و مشهد احتمال دارد تعطیلی مدارس برای روز سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ در این مناطق رخ دهد . ( 23 بهمن )
14. شهرستان سرخس بحرانی‌ترین کانون گرد و غبار خراسان رضوی
خبرگزاری تسنیم : مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، گفت: شهرستان‌های سرخس و خواف به ترتیب به عنوان بحرانی‌ترین کانون‌های گرد و غبار خراسان رضوی است. ( 23 بهمن )
15. هوای تبریز در وضعیت ناسالم برای گروه های حساس
خبرگزاری آریا : شاخص کنونی هوای تبریز طبق بررسی‌های مرکز پایش کیفی هوای اداره کل حفاظت محیط زیست استان، بر اساس ذرات 2.5 میکرون برابر با عدد 118 و این شرایط برای گروه‌های حساس ناسالم است. ( 24 بهمن )
16. تنفس هوای «ناسالم» در چهار شهر خوزستان
خبرگزاری ایسنا : بر اساس اعلام سامانه پایش کیفی هوای کشور، در ساعت ۱۱ امروز (۲۵ بهمن‌ماه) شاخص کیفیت هوا بر اساس اندازه‌گیری ذرات معلق با اندازه ۲.۵ میکرون در ایستگاه اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان در اهواز ۱۶۰، استانداری خوزستان در اهواز ۱۵۵، نیوساید اهواز ۱۵۱، سوسنگرد ۱۵۶، شادگان ۱۵۸ و خرمشهر ۱۵۷ بنابراین هوای این شهرها در وضعیت «ناسالم» و «قرمز» بوده است. ( 25 بهمن )
17. پنجمین-روز-پیاپی-آلودگی-هوا-برای-کلانشهر-مشهد-ثبت-شد
خبرگزاری ایرنا : مهدی اله‌پور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: میانگین ۲۴ ساعته شاخص کیفیت هوای مشهد با عدد ۱۱۴ نشان دهنده قرار داشتن هوا در شرایط «ناسالم» است و شاخص های یک تا ۲ ساعت گذشته نیز با عدد ۱۱۱ نشان از هوای آلوده و شرایط «ناسالم» دارد.وی ادامه داد: هوای ۶ منطقه کلانشهر مشهد در شرایط سالم است و شاخص کیفیت هوا در سایر ۱۷ منطقه دارای ایستگاه سنجش کیفیت هوای این کلانشهر در شرایط ناسالم برای تنفس تمامی افراد گزارش شده است. ( 25 بهمن )
18. هوای قزوین آلوده اعلام شد
خبرگزاری ایرنا سعید میرزاحسینی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: داده های ایستگاه سنجش کیفیت هوای استان که به صورت لحظه ای و شبانه روزی مورد رصد قرار می گیرد، در بررسی های امروز خود کیفیت هوای شهرهای قزوین، الوند و آبیک را به ترتیب ۱۳۸، ۱۵۶ و ۱۴۸ اعلام کرد که شهرستان آبیک برای گروه های حساس و الوند برای تمامی گروه ها ناسالم اعلام شد.: ( 26 بهمن )
19. آلودگی پیاپی هوای کلانشهر مشهد ۶ روزه شد
خبرگزاری ایرنا : مهدی اله‌پور روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: میانگین ۲۴ ساعته شاخص کیفیت هوای مشهد با عدد ۱۰۴ نشان دهنده قرار داشتن هوا در شرایط «ناسالم» است و شاخص های یک تا ۲ ساعت گذشته نیز با عدد ۱۰۲ از هوای آلوده و شرایط «ناسالم» نشان دارد. ( 26 بهمن )
20. ماجرای همسایه‌های کثیف کلانشهرها / چرا صنایع آلاینده از شهرها خارج نمی‌شوند؟
خبرگزاری ایسکانیوز: یکی از منابع آلاینده در شهرها صنایع و کارخانه‌ها هستند و در قانون هم ذکر شده که استقرار صنایع و هر گونه واحد صنعتی و تولیدی در شعاع ۱۲۰ کیلومتری کلانشهرها از جمله تهران ممنوع است مگر با مجوز هیات وزیران، اما به نظر می‌رسد این قانون یا اجرا نمی‌شود یا اینکه شهرها به حدی گسترش یافته که به این واحدهای صنعتی که از گذشته بودند رسیده است. ( 29 بهمن )
21. وضعیت «نارنجی» هوا در سه شهر خوزستان
خبرگزاری ایسنا : بر اساس اعلام سامانه پایش کیفی هوای کشور، در ساعت ۱۱ امروز (۳۰ بهمن‌ماه) شاخص کیفیت هوا بر اساس اندازه‌گیری ذرات معلق با اندازه ۲.۵ میکرون در ایستگاه اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان در اهواز ۱۳۱، ایستگاه های پست برق شماره ۳ اهواز و هندیجان ۱۰۷، ایستگاه های پادادشهر و نیوساید اهواز ۱۰۴، ایستگاه شرکت ملی حفاری اهواز ۱۰۱ و ایستگاه مسجدسلیمان ۱۰۶ میکروگرم برمترمکعب بوده بنابراین هوای این شهرها در وضعیت «ناسالم برای گروه‌های حساس» و «نارنجی» بوده است. ( 30 بهمن )

۲: آلاینده‌های زیست‌محیطی(ورود فاضلاب و پسماند به منابع آبی، دپو نامناسب و ریختن زباله به طبیعت، گازهای گلخانه ای)

1. شناسایی 60 واحد صنعتی آلاینده در چهارمحال و بختیاری
خبرگزاری فارس : مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: طی سال جاری ۶۰ واحد صنعتی آلاینده در استان شناسایی شد و این واحدها موظف هستند یک درصد از فروش سالانه خود را به عنوان عوارض سبز به حساب امور مالیاتی واریز کنند. ( 1 بهمن )
2. هدیه مناطق نفت‌خیز جنوب به خوزستان، فلرسوزی در 350 نقطه!
خبرگزاری فارس : به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان ۳۷۸ فلر نفتی فعال در مناطق نفت‌خیز جنوب وجود دارد و از این تعداد ۳۵۰ فلر نفتی نیز در استان خوزستان فعال هستند. ( 2 بهمن )
3. مازوت مصرفی نیروگاه شازند، دارای ۳ درصد گوگرد است
خبرگزاری ایسنا : مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: مازوت مصرفی نیروگاه شازند، دارای ۳ درصد گوگرد است. ( 3 بهمن )
4. مالچ‌نفتی باز هم خوزستان را سیاه‌پوش کرد / دادستان ورود نکرد
خبرگزاری ایسنا : مالچ نفتی بعد از حدود چهار سال توقف، به خوزستان بازگشت. این بار ماسه‌زارهای «خسرج» در غرب رود کرخه، سیاه‌پوش شده است. بیش از یک ماه از اعتراض فعالان محیط زیست می‌گذرد، حالا در میان سکوت نهادهای نظارتی یکی دیگر از زیستگاه‌های غنی خوزستان زیر لایهٔ قیر سیاه و سنگین مدفون شده است. ( 4 بهمن )
5. خلیج فارس در معرض خطر است
خبرگزاری صبح ساحل : رئیس شورای شهر تهران برای حضور در هفتادمین اجلاس مجمع مشورتی روسای شوراهای کلان‌شهرها به بندرعباس سفر کرد. “مهدی چمران” با حضور در صحن شورای شهر بندرعباس به موضوع محیط زیست شهری اشاره کرد و نسبت به ورود فاضلاب شهر بندرعباس به خلیج فارس هشدار داد. ( 5 بهمن )
6. ضرر ۸۷ هزارمیلیاردی پسماند به محیط زیست کشور
خبرگزاری تسنیم : در این نشست، مهدی ثامنی؛ مدیرکل دفتر پسماند سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در کشور ما به صورت سالانه، 20 میلیون تن پسماند عادی، 159 هزار تن پسماند عفونی و بیمارستانی، 133 میلون تن پسماند کشاورزی و سالانه 10 تا 11 میلیون تن پسماند صنعتی ویژه تولید می‌شود که سوء مدریت آن باعث وارد شدن آسیب به آب، خاک و هوای کشور می‌شود. ( 7 بهمن )
7. تکرار اشتباه مالچ نفتی در غرب کرخه
خبرگزاری ایرنا : پیش از ورود به بحث اختلاف‌برانگیز مالچ‌پاشی نفتی در خوزستان، باید اشاره شود که مالچ یا خاک‌پوش به موادی گفته می‌شود که لایه رویی خاک را می‌پوشاند تا آن را از عوامل فرسایشی حفظ کند‌ یا موجب بهبود کیفیت خاک شود. ( 8 بهمن )
8. شناسایی ۳۶۶ مورد آلودگی‌ زیست محیطی در لرستان
خبرگزاری ایسنا : مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست لرستان از شناسایی ۳۶۶ مورد آلودگی‌ زیست محیطی در لرستان خبر داد و بیان کرد: این آلودگی‌ها شامل صنایع آلاینده، جایگاه پسماند، کشتارگاه، بیمارستان، تخلیه فاضلاب در زمین کشاورزی، آتش‌سوزی زمین کشاورزی، تصفیه‌خانه، انتشار گرد و غبار در اطراف منزل مسکونی و … بوده است. ( 9 بهمن )
9. صنایع خراسان جنوبی ۱۱۴ اخطار زیست محیطی گرفتند
خبرگزاری ایرنا : مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۴۴۳ مورد بازدید و پایش از صنایع استان انجام و ۱۱۴ اخطار زیست محیطی در این زمینه صادر شده است. ( 10 بهمن )
10. راننده خودرو لجن‌کش در سردشت دستگیر شد
خبرگزاری ایرنا : رییس اداره حفاظت محیط زیست سردشت گفت: ماموران یگان حفاظت یک دستگاه خودرو لجن‌کش که اقدام به ریختن فاضلاب به داخل سد این شهر می‌کرد، توقیف و راننده آن را دستگیر کردند.خالد بایزیدی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در پی اخبار واصله مبنی بر ریختن غیرقانونی فاضلاب به داخل سد سردشت توسط یک دستگاه لجن کش، ماموران یگان حفاظت محیط زیست سردشت با حضور در محل از اقدام غیرقانونی و آلوده کننده خودرو مذکور ممانعت بعمل آوردند. ( 11 بهمن )
11. سلاجقه: حق آلایندگی پارسیان را از پارس جنوبی می‌گیریم
خبرگزاری ایرنا : معاون رئیس‌جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست از پیگیری و وصول حق آلایندگی شهرستان پارسیان از صنایع پارس جنوبی (عسلویه ) خبر داد. ( 12 بهمن )
12. استنکاف زیست‌محیطی ۴ شهرداری خوزستان به مقام قضایی گزارش می‌شود
خبرگزاری ایسنا : خوزستان معاون محیط زیست انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به تعیین مهلت برای چهار شهرداری خوزستان به منظور پاکسازی کانون‌های زباله، گفت: میزان تحقق عملکرد این شهرداری‌ها حدود ۲۰ درصد بوده است بنابراین گزارش عدم اقدام مناسب و استنکاف آن‌ها به مقام قضایی ارائه می‌شود. ( 15 بهمن )
13. ۴۰ واحد آلاینده در شهرستان اراک مهر و موم شد
خبرگزاری ایرنا : رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اراک گفت: ۴۰ واحد آلاینده این شهرستان به دلیل توجه نکردن به اخطارهای زیست محیطی مهر و موم (پلمب) شد. ( 18 بهمن )
14. مالچ‌پاشی ممنوع! – خبرآنلاین
خبرگزاری زیرنویس : در هجدهمین جلسه ستاد ملی سیاستگذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گردوغبار که در شهرستان سرخس برگزار شد؛ علی سلاجقه، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به روش‌های مقابله با گردوغبار، بیان کرد: در دولت مردمی و انقلابی خاکپوش‌های دوستدار محیط زیست جایگزین مالچ‌های نفتی شده است. ( 20 بهمن )
15. پسماندهای رها شده در آبیک پاکسازی شد
خبرگزاری ایرنا : رییس اداره حفاظت محیط زیست آبیک گفت: پسماندهای تخلیه شده و موجود در حاشیه راه های ارتباطی این شهرستان مورد پاکسازی قرار گرفت. ( 23 بهمن )
16. توقف مازوت‌سوزی در نیروگاه حرارتی شازند
خبرگزاری ایلنا : ئیس مرکز پایش آلودگی هوای اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی از توقف مصرف سوخت مازوت در نیروگاه خبر داد و گفت: مازوت‌سوزی در تمام واحدهای نیروگاه حرارتی شازند از شب گذشته متوقف شد. بر این اساس سوخت مازوت در ۲ واحد از نیروگاه حرارتی شازند قطع شده است. ( 23 بهمن )
17. حبس تعزیری برای متصدی یک واحد آلاینده محیط زیست در بهارستان
خبرگزاری ایسکانیوز : محمد علی جودکی روز چهارشنبه با اشاره به اینکه متصدی یک واحد آبکاری که به دلیل فعالیت غیر مجاز، آلاینده و تهدید علیه بهداشت عمومی اخطاریه های زیست محیطی دریافت کرده بود، افزود: با تداوم فعالیت این واحد آلاینده، به دلیل عدم اقدام موثر توسط متصدی آن واحد به منظور رفع آلودگی، موضوع از طریق مراجع قضایی پیگیری و در نهایت منجر به صدور حکم محکومیت متصدی واحد آلاینده به استناد ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی به اتهام تهدید علیه بهداشت عمومی به چهار ماه حبس تعزیری شد. ( 25بهمن )
18. مطالبات مخاطبان ایسنا از فرمانداری رودبار
خبرگزاری ایسنا : ایسنا/گیلان در روز شنبه‌ ۴ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۰۷ مصاحبه ای با تیتر: «هشدار زیست‌محیطی به واحدهای تولید روغن‌ زیتون در رودبار« در صفحه رسمی خبرگزاری ایسنا منطقه گیلان در گفت‌وگو با رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست رودبار با بیان اینکه واحدهای روغن کشی در شهرستان رودبار یک مرحله به دلیل عدم رعایت موارد زیست محیطی پلمب شدند، منتشر شد. ( 26 بهمن )
19. ماجرای همسایه‌های کثیف کلانشهرها / چرا صنایع آلاینده از شهرها خارج نمی‌شوند؟
خبرگزاری ایسکانیوز : یکی از منابع آلاینده در شهرها صنایع و کارخانه‌ها هستند و در قانون هم ذکر شده که استقرار صنایع و هر گونه واحد صنعتی و تولیدی در شعاع ۱۲۰ کیلومتری کلانشهرها از جمله تهران ممنوع است مگر با مجوز هیات وزیران، اما به نظر می‌رسد این قانون یا اجرا نمی‌شود یا اینکه شهرها به حدی گسترش یافته که به این واحدهای صنعتی که از گذشته بودند رسیده است. ( 29 بهمن )
20. برخورد قضایی با صنایع آلاینده محیط زیست در صومعه‌سرا
خبرگزاری ایسنا : رئیس اداره حفاظت محیط زیست صومعه‌سرا گفت: در راستای پایش از صنایع و جلوگیری از آلودگی سه گانه و حفاظت از محیط زیست، پس از محرز شدن تخلف، یک واحد صنعتی شهرستان به مرجع قضایی معرفی شد. ( 30 بهمن )
21. سهل انگاری شهرداران و دهیاران در مدیریت پسماند گیلان شکایت قضایی در پی دارد
خبرگزاری ایرنا : سهل انگاری شهرداران و دهیاران در مدیریت پسماند گیلان شکایت قضایی در پی دارد. ( 30 بهمن )

۳: جنگل و اراضی ملی (آتش‌سوزی و از بین رفتن مراتع)

1. آتش‌سوزی در ۷۳۶ هکتار از مناطق چهارگانه محیط زیستی
خبرگزاری دولت بهار : فرمانده یگان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه ۹۰ درصد آتش‌سوزی‌های رخ داده در کشور منشا انسانی دارند از آمار افزایشی حریق در مناطق چهارگانه محیط زیست نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: کرمانشاه بیشترین میزان آتش سوزی را داشته است و در این زمینه رتبه اول را دارد.. ( 10 بهمن )

۴: بحران آب، آلودگی و خشکیدگی تالاب، دریا و رودخانه

1. تالاب‌های بین‌المللی استان فارس هم خشکیدند
خبرگزاری ایسنا : مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس خبر داد که از ۱۴ تالاب این استان، ۶ تالاب به طور کامل خشک شده‌اند. از میان این تالاب‌های خشک‌شده نیز، پنج تالاب در زیرمجموعه حمایت کنوانسیون بین‌المللی رامسر قرار داشتند و جزو تالاب‌های بزرگ و بین‌المللی به شمار می‌رفت. ( 2 بهمن )
2. “کاهش تراز آب خزر” موجب تشدید فرونشست در مازندران شده است
حبرگزاری تسنیم : عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راه‌ و شهرسازی گفت: مهاجرت بیش از ۸۰۰ هزار نفر جمعیت در طول دو سه سال اخیر به مازندران، حفر چاه‌های بی‌رویه و کاهش تراز خزر از جمله عواملی هستند که این پدیده را تشدید می‌کنند. ( 5 بهمن )
3. خشکسالی محیط ‌زیست و تالاب‌های چهارمحال و بختیاری را تهدید می‌کند
خبرگزاری ایرنا : سعید یوسف‌پور روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه وضعیت تالاب‌های استان هم‌اکنون مطلوب است و آثار خشکسالی مشهود نشده است، افزود: هم‌اکنون در قسمت‌های شمالی و بالادست یخبندان و بارش شکل نگرفته است و نسبت به سنوات گذشته مهاجرت پرندگان را در استان کمتر شاهد بودیم و این امر مختص تالاب‌های استان نیست.به گفته وی، موضوع خشکسالی و کاهش بارش‌ها سالجاری و کم‌آبی، در سال آینده در تالاب‌های استان مشهود خواهد شد و برخی تالاب‌های استان مانند علی‌آباد و دهنو خشک خواهد شد و تالاب‌های بین‌المللی چغاخور، گندمان و سولقان، چاله تر و چاله خشک نیز تاثیر کاهش بارش‌ها شرایط مطلوبی نخواهد داشت . ( 6 بهمن )
4. تلطیف فجایع محیط زیستی توسط مدیران؛ فروچاله میدان قزوین را کم اهمیت جلوه دادند
خبرگزاری خبر آنلاین : « مدیران فجایع موجود به ویژه فجایع محیط زیستی را نرم نشان می‌دهند و می‌خواهند آن‌ها را تلطیف کنند، درهمین مورد فروچاله میدان قزوین طوری رفتار کردند که آن را به یک اتفاق موردی و کم اهمیت تبدیل کنند درصورتی که کل شهر تهران به‌خصوص مناطق مرکزی پایتخت در خطر فرونشست و سایر تبعات آن است.» ( 8 بهمن
5. این تالاب در آستانه نابودی است!
خبرگزاری فارس : مدیر‌کل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری با تاکید بر لزوم احیای تالاب خانمیرزا، اعلام کرد که هم اکنون یکی از اصلی‌ترین کانون‌های مولد گرد و غبار به شمار می‌رود. ( 10 بهمن )
6. مطالعه محل تأمین حق‌آبه «آقگل» تابستان سال آینده پایان می‌یابد
خبرگزاری ایسنا : مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان به دو میلیون مترمکعب حق‌آبه تالاب آق گل اشاره و بر تأمین این حق‌آبه تأکید کرد و گفت: اینکه این حق‌آبه از کدام محل و استان تامین شود، سازمان محیط زیست در قالب «حوزه آبریز دریاچه نمک» مطالعه می‌کند و تا پایان فصل تابستان سال آینده مطالعه به اتمام می‌رسد. ( 11 بهمن )
7. چرا دریای خزر دارد آب می‌رود؟
خبرگزاری روزنو : آخرین خبر‌ها درباره دریای خزر نگران‌کننده است. علی بیت‌الهی، رئیس بخش خطرپذیری مرکز تحقیقات راه‌وشهرسازی می‌گوید: «میزان فرونشست در سواحل مازندران به ۹سانتی‌متر در سال رسیده؛ درحالی‌که در ۵سال گذشته فرونشست در این منطقه صفر بوده است.» ( 11 بهمن )
8. آخرین وضعیت دریاچه ارومیه
خبرگزاری ایسنا : رئیس اداره پارک ملی دریاچه ارومیه گفت: مطابق پایش‌های زیست محیطی و بررسی‌های کارشناسی، هیچ مورد غیر عادی و غیر طبیعی در دریاچه وجود ندارد و این دریاچه شرایط طبیعی و عادی خود را به عنوان‌ یک اکوسیستم تالابی طی می‌کند. ( 12 بهمن )
9. حال تالاب ها خوش نیست/ هامون ۱۰۰ درصد خشک است
خبرگزاری قدس آنلاین : مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست گفت: دوم فوریه سالگرد انعقاد کنوانسیون رامسر به عنوان روز جهانی تالاب ها نامگذاری شده که این روز هر ساله در تمام دنیا با هدف ارتقای آگاهی و افزایش اهمیت حفاظت از تالاب ها گرامی داشته می شود. (13 بهمن )
10. احیای تالاب‌ها راهکار کنترل ریزگردها در خراسان رضوی است
خبرگزاری قدس خراسان : مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: احیا و مراقبت از تالاب‌ها یکی از راهکارهای موثر در کنترل ریزگردها در استان است. ( 14بهمن )
11. خشکاندن دریاچه ارومیه برای خوشگذرانی!
خبرگزاری خبرگردون : ئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: چاه‌های غیرمجاز در حوزه دریاچه ارومیه توسط افرادی برای تفنن و خوشگذرانی حفر و قرار شده است تا توسط وزارت نیرو این امر اصلاح شود . ( 15 بهمن )
12. تاکید بر مهار گردوغبار با حفظ معیشت و ماندگاری مردم در سرخس
خبرگزاری قدس خراسان : رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با حضور در چاله زرد به عنوان یکی از کانون‌های اصلی ریزگرد در شهرستان سرخس بر مهار گرد و غبار با حفظ معیشت و ماندگاری مردم سرخس تاکید کرد. ( 17 بهمن )
13. خشکسالی 800 هزار ایرانی را آواره کرد
خبرگزاری آرمان ملی آنلاین : رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست در این باره گفت:«زندگی مردم وابسته به آب است و معیشت کشاورزان بدون آب آسیب می‌بیند. بیشتر مهاجرت‌های صورت‌گرفته در ۲سال اخیر از روستاها و شهرهای فلات مرکزی به مقصد شهرهای شمالی ایران صورت گرفته است. ( 18 بهمن )
14. هشدار رئیس سازمان محیط زیست از احتمال فرونشست در این منطقه تهران
خبرگزاری جامعه آفتاب نو : رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست خاطرنشان کرد: در کشور ما تمام منابع آب زیرزمینی برداشت می‌شود، اما جایگزین نمی‌شود. شرایط اقلیمی به گونه‌ای است که بارش وجود ندارد و فرونشست هم شکل می‌گیرد. ( 23 بهمن )
15. هشدار، این مناطق تهران خطرآفرین شد!
خبرگزاری ایلنا : رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام کرد که در برخی مناطق تهران احتمال فرونشست زمین وجود دارد. ( 24 بهمن )
16. توسعه بی‌رویه کشاورزی “مرگ تالاب‌های ایران” را رقم زد
خبرگزاری تسنیم : مدیرکل پیشین دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست توسعه بی‌ضابطه کشاورزی را متهم اصلی خشکی بیشتر تالاب‌های کشور دانست. ( 25 بهمن )
17. ماجرای فرونشست زمین در دریای خزر چیست؟
خبرگزاری ایسکا نیوز: معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست معتقد است که موضوع فرونشست زمین در دریای خزر خیلی مطرح نیست و در حد یک فرضیه است. ( 28 بهمن )
18. احیای دریاچه ارومیه با طغیان سیمینه‌رود؟!
خبرگزاری خبر گردون : رئیس حوضه آبریز دریاچه ارومیه با اشاره آخرین وضعیت دریاچه ارومیه گفت: با توجه به شرایط بارندگی رخ داده در سال جاری و همچنین تکمیل طرح‌های ستاد احیا انتظار داریم، وضعیت دریاچه در ماه‌های پیش رو بهبود پیدا کند. ( 28 بهمن )

۵: طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی مخرب محیط زیست(خرید و فروش های غیر قانونی، قطع غیر قانونی درختان، راه سازی و…)

1. ۲ شرکت و شهرداری بندر امام (ره) به تهدید علیه بهداشت عمومی محکوم شدند
خبرگزاری ایسنا : با هدف صیانت از بهداشت عمومی و حفظ محیط زیست، قاضی شعبه۱۰۲ دادگاه کیفری بندر امام خمینی (ره)، متهمین پرونده تهدید علیه بهداشت و سلامت عمومی و آلودگی محیط زیست را با صدور قرار تعویق در صدور حکم، ملزم به ساخت تصفیه خانه پساب صنعتی و کارخانه آسفالت کرد..( 3 بهمن )
2. پروژه‌های سنگین، مقصران اصلی تخریب محیط زیست
خبرگزاری ایسنا : معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در دنیا مخربان اصلی محیط زیست معمولاٌ پروژه‌های سنگین مربوط به دستگاه های اجرایی هستند و مردم تقصیر زیادی در تخریب محیط زیست در مقایسه با این پروژه‌ها ندارند ( 3 بهمن )
3. استان کرمانشاه ۵۵ واحد آلاینده دارد
خبرگزاری جوان : احد جلیلیان مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه گفت : ۲۹ دی‌ماه در کشورمان به نام روز هوای پاک نامگذاری شده که طی سال‌های اخیر برای افزایش جلب توجه مردم و مسئولان ۲۶ دی تا دو بهمن هفته هوای پاک شکل گرفته است. ( 5بهمن )
4. کشف ۱۲ رشته انواع خرچنگ دام از رودخانه‌های آستانه اشرفیه
خبرگزاری ایسنا : رئیس اداره حفاظت محیط زیست آستانه اشرفیه‌ با اشاره به اجرای طرح پیشگیری از شکار و صید و برداشت‌های غیر مجاز شن و ماسه، گفت: ۱۲ رشته خرچنگ دام از بستر رودخانه‌های این شهرستان کشف شد. ( 24 بهمن )

6: ضرب‌وشتم، مصدومیت و به قتل رساندن محیط‌بانان، دستگیری و صدور حکم علیه فعالین محیط زیست

1. آخرین جلسه دادرسی پرونده اتوبوس خبرنگاران محیط زیست/زمان رای دادگاه اعلام شد
خبرگزاری اقتصاد نیوز: وکیل اولیای دم زنده‌یاد مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی خبر داد: آخرین جلسه دادرسی پرونده اتوبوس خبرنگاران محیط زیست برگزار شد..( 27 بهمن )

۷ : گونه‌های جانوری در معرض خطر انقراض(صید و شکار غیرمجاز، بیماری، مسمومیت و حوادث منجر به مصدومیت و تلف شدن حیوانات)

1. پلیکان های صومعه سرا در دام آنفلوآنزای پرندگان
خبرگزاری ایسنا: سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان صومعه‌سرا از تلف شدن چندین قطعه پرنده مهاجر پلیکان بر اثر آنفلوآنزا فوق حاد پرندگان خبر داد. ( 2 بهمن )
2. شیر نر باغ وحش مشهد تحت درمان بیماری انگلی است
خبرگزاری قدس خراسان : کارشناس بیماری‌های حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: شیر نر باغ وحش مشهد که عکس آن در شبکه‌های اجتماعی منتشر و دچار لاغری نشان داده شده، تحت درمان بیماری انگلی با آنتی بیوتیک است. (22 بهمن )
3. خرس‌های قهوه‌ای ایران تبار مادری جداگانه‌ای از سایر خرس‌های قهوه‌ای جهان دارند
خبرگزاری تسنیم : سرپرست دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست از تهیه نقشه ژنتیکی خرس قهوه‌ای در کشور خبر داد و گفت: “خرس‌های قهوه‌ای ایران” تبار مادری جداگانه‌ای از سایر خرس‌های قهوه‌ای جهان دارند. ( 23 بهمن )
4. توضیحات سلاجقه درباره وضعیت قلاده شیر باغ‌وحش مشهد
خبرگزاری آفتاب نیوز :سلاجقه در پاسخ به پرسشی درباره حاشیه‌های وضعیت یک قلاده شیر در مشهد، اظهار کرد: همیشه بر باغ‌وحش‌ها نظارت می‌کنیم. ( 25 بهمن )
5. پیدا شدن پلنگ ایرانی در جنگل های هیرکانی گیلان
6. خبرگزاری خبر آنلاین : مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست گیلان از ثبت تصویر پلنگ ایرانی در جنگل های هیرکانی خبر داد. ( 26 بهمن )
وضعیت بحرانی مرجان‌ها در ایران
7. خبرگزاری رویداد 24 : در حالی که بر اساس برخی مطالعات انجام شده حدود ۲۰ درصد از آبسنگ‌های جهان نابود شده‌اند و این اکوسیستم در آب‌های جنوب کشور هم وضعیت چندان مطلوبی نداشته است، سازمان حفاظت محیط زیست اقداماتی را در جهت حفاظت از آبسنگ‌های مرجانی انجام داده است. ( 27 بهمن )
8. زنده‌گیری گرگ سرگردان در ایلام!
خبرگزاری اقتصاد آنلاین : یک گرگ سرگردان در شهر ایلام زنده گیری و تحویل اداره کل حفاظت محیط زیست استان ایلام شد. ( 27 بهمن )
9. نگرانی محیط زیست از افزایش تلفات یوز در نوروز
خبرگزاری اقتصاد آنلاین : معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با توجه به تعطیلات نوروزی و افزایش حجم تردد در جاده‌ها که همزمان با فصل بارداری یوزها در طبیعت است، امکان تلف شدن آنها در جاده‌ها افزایش می‌یابد. ( 29 بهمن )
10. توجیه عجیب یک دامپزشک : شیر نر باغ‌ وحش مشهد اصلا چاق نبوده؛ تیپ بدنی این شیر لاغراندام است!
خبرگزاری عصر ایران : دامپزشک اداره کل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی گفت: شرایط فعلی ریشا هم‌اکنون مساعد است و روند درمان تا بهبود کامل ادامه دارد. این شیر دارای تیپ بدنی لاغر اندام است و از لحاظ رتبه بدنی هیچ‌وقت متوسط و چاق نبوده و پس از اینکه تست انگلی این‌گونه مثبت اعلام شد، ‌درمان ضدانگلی روی ریشا در حال انجام است. ( 29 بهمن )
11. نجات و رهاسازی گربه جنگلی در ماسال
خبرگزاری ایسنا : رئیس اداره حفاظت محیط زیست ماسال با اشاره به نجات یک قلاده گربه جنگلی از تله، گفت: این گونه پس از تیمار در زیستگاه‌های شهرستان رهاسازی شد. ( 30 بهمن )

۸: بازداشت و احکام صادره (شکارچیان، حیوان‌آزاری)

1. شکارچیان خاطی با لاشه سه رأس تشی در دالاهو دستگیر شدند
خبرگزاری ایرنا : رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دالاهو گفت: سه نفر شکارچی غیرمجاز که اقدام به شکار سه سر رأس «تشی» در این شهرستان کرده بودند شناسایی و دستگیر شدند. ( 1 بهمن )
2. شکارچی حیات وحش در دام محیط بانان نظرآباد
خبرگزاری ایرنا : رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نظرآباد اعلام کرد : با پیگیری ماموران یگان حفاظت محیط زیست این شهرستان یکی از شکارچیان حیات وحش به دام محیط بانان افتاد. ( 2 بهمن )
3. شکارچی “هوبره” در تالاب هورالعظیم به دام افتاد
خبرگزاری تسنیم :رییس دادگستری شهرستان هویزه گفت: قاچاقچی پرندگان کمیاب که به شکار غیرمجاز پرندگانِ در حال انقراض از منطقه تالاب هورالعظیم در این شهرستان اقدام می کرد، دستگیر و روانه زندان شد. ( 3 بهمن )
4. بازاشت ماهیگیران بی رحم که با مواد منفجره صیادی می کردند
خبرگزاری زیرنویس : در پی گشت و کنترل و پایش زیستگاه‌های آبی و رودخانه‌ کشکان مأمورین یگان حفاظت محیط‌زیست این شهرستان با همکاری نیروی انتظامی موفق شدند متخلفین زیست‌محیطی که بامواد منفجره اقدام به صید غیرمجاز ماهی کرده بودند را دستگیر کنند. ( 4 بهمن )
5. “صید ترال” علاوه بر نابودی آبزیان منجر به انتشار بیشتر گازهای گلخانه‌ای می‌شود
خبرگزاری تسنیم : نتایج یک مطالعه جدید توسط ناسا و نشنال جئوگرافیک نشان می‌دهد که صید ترال کف علاوه بر آسیب به اقیانوس‌ها و آبزیان باعث افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شود.دانشمندان می‌گویند: 55 تا 60 درصد از دی‌اکسید کربن تولید شده توسط صید ترال کف در زیر آب در نهایت طی 9 سال به جو بازمی‌گردد. این اتفاق بسیار مهم است چرا که در حال حاضر جهان با کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای از منابع شناخته شده مانند سوخت های فسیلی و جنگل‌زدایی دست و پنجه نرم می‌کند و صید ترال می‌تواند بار اضافه‌ای به مقدار گازهای گلخانه‌ای جو اضافه کند.( 4 بهمن )
6. کشف ۴۸۰ قبضه سلاح شکاری در گیلان
خبرگزاری قدس آنلاین : فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان از کشف و ضبط ۴۸۰ قبضه سلاح شکاری مجاز وغیر مجاز در استان خبر داد. ( 6 بهمن )
7. دستگیری ۲ گروه شکارچی متخلف در شهرستان خرم‌دره
خبرگزاری عصر ایران : رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان خرم دره از دستگیری ۲ گروه شکارچی متخلف به جرم شکار و آغاز به شکار و حمل سلاح قاچاق در این شهرستان خبر داد. ( 6 بهمن )
8. دستگیری یک گروه متخلف سابقه دارمخرب محیط زیست در بوانات
خبرگزاری فارس : رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان بوانات از دستگیری یک گروه سابقه دار خارج استانی که در این شهرستان اقدام به شکار حیوانات وحشی کرده بودند خبر داد . ( 7 بهمن )
9. کشف لاشه ۲ راس بزغاله در منطقه حفاظت شده خائیز
خبرگزاری ایسنا : مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد از دستگیری ۲ نفر متخلف و کشف لاشه ۲ راس بزغاله و یک قبضه سلاح غیر مجاز در منطقه حفاظت شده خائیز خبر داد. ( 10 بهمن )
10. دو شکارچی متخلف کبک اسیر هوشیاری محیط بانان سقز
خبرگزاری خبر آنلاین : سرپرست اداره حفاظت محیط زیست سقز از دستگیری دو شکارچی متخلف در زیستگاه های این شهرستان خبر داد. ( 11 بهمن )
11. شکارچی پرندگان وحشی در حمیدیه شکار شد
خبرگزاری فارس : رضا علی‌نسب دادستان عمومی و انقلاب شهرستان حمیدیه اظهار کرد: ماموران اجرایی یگان حفاظت محیط زیست شهرستان حمیدیه هنگام عملیات گشت و کنترل اجرای مقررات شکار و صید در یکی از مناطق شهرستان، موفق به شناسایی و دستگیری یک نفر شکاچی غیرمجاز شدند. ( 12 بهمن )
12. دستگیری شکارچی متخلف پرندگان در حمیدیه
خبرگزاری ایلنا : امیر عطشانی در تشریح این خبر افزود: عملیات بررسی و شناسایی عامل سم ریزی در مزارع شهرستان به قصد شکار پرندگان با اطلاع رسانی حامیان محیط زیست و پیگیری ۲ روزه مأموران یگان حفاظت محیط زیست حمیدیه انجام شد.وی گفت: مأموران موفق شدند فرد متخلف را در حین جمع‌آوری لاشه پرندگان تلف شده شناسایی و دستگیر کنند.عطشانی ادامه داد: در این عملیات ۱۳۲ قطعه کبوتر وحشی، یک بهله سارگپه و یک گنجشک از متخلف کشف و ضبط و وی با هماهنگی و دستور قضائی به مراجع انتظامی تحویل داده شد . ( 14 بهمن )
13. برخورد با ۷۴ مورد صید غیرمجاز آبزیان در لرستان
خبرگزاری ایسنا : مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان از برخورد با ۷۴ مورد صید غیرمجاز آبزیان در استان خبر داد. ( 14 بهمن
14. شکارچیان غیرمجاز در “جغتای” خراسان رضوی به دام افتادند
خبرگزاری ایرنا : رییس اداره حفاظت محیط زیست جغتای گفت: شکارچیان غیرمجاز در این شهرستان خراسان رضوی قبل از مبادرت به شکار با هوشمندی محیط‌بانان دستگیر شدند. ( 15 بهمن )
15. دستگیری شکارچی غیرمجاز قبل از اقدام به شکار در ورامین
خبرگزاری ایلنا : رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان ورامین از دستگیری یک نفر شکارچی غیرمجاز قبل از اقدام به شکار در گشت و پایش محیط‌بانان منطقه حفاظت‌شده کویر خبر داد.به گزارش ایلنا، محمد فریدی در تشریح جزئیات این خبر گفت: محیط‌بانان منطقه حفاظت‌شده کویر حین گشت و پایش در منطقه مکرش متوجه حضور یک نفر شکارچی غیرمجاز شدند . ( 18 بهمن )
16. کشف ۶ لاشه قوچ و میش در دامغان/ ۷ پرونده شکار و صید ثبت شد
خبرگزاری مهر: رییس اداره محیط زیست دامغان از کشف شش لاشه قوچ و میش از منزل یک شکارچی در دامغان خبر داد و گفت: متخلفان شناسایی و همگی دستگیر شدند. ( 19 بهمن )
17. شکارچیان بفرمایید؛ اینجا محیط‌بان ندارد
خبرگزاری آفتاب نیوز : در حالیکه مسوولان محیط زیست تاکید بر حفاظت از محیط زیست و گونه‌های جانوری دارند، فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست استان زنجان می‌گوید که «چندین پاسگاه محیط‌بانی به دلیل کمبود نیرو غیرفعال شده است». ( 20 بهمن )
18. دستگیری 3 شکارچی قوچ وحشی و کشف سلاح غیرمجاز در دماوند
خبرگزاری فارس : فرمانده یگان حفاظت محیط زیست دماوند از دستگیری 3 شکارچی قوچ وحشی و کشف سلاح شکاری غیرمجاز در این شهرستان خبر داد. ( 20بهمن )
19. ۶ قبضه اسلحه شکاری توسط محیط‌بانان لرستان کشف شد
خبرگزاری ایلنا : مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان از دستگیری یک گروه شش نفره شکارچی متخلف و کشف ۶ قبضه سلاح شکارچی در شهرستان سلسله خبر داد. ( 21 بهمن )
20. شکارچیان قوچ‌های وحشی دماوند به دام افتادند
خبرگزاری فارس : رئیس‌ اداره و فرمانده یگان حفاظت محیط زیست شهرستان دماوند از دستگیری شکارچیان غیرمجاز دو راس قوچ وحشی و کشف سلاح شکاری غیرمجاز در منطقه شکار ممنوع کوه سفید خبر داد ( 21 بهمن )
21. 6 نفر شکارچی متخلف زیست محیطی در سلسله دستگیر شدند
خبرگزاری خبر آنلاین : علی سالاروند گفت : یک گروه شش نفره شکارچی متخلف و ۶ قبضه سلاح شکارچی در منطقه شکار و صید ممنوع گرین در حوزه شهرستان سلسله کشف و ضبط شد. ( 24 بهمن )
22. ۱۵ صیاد و شکارچی متخلف در جنوب آذربایجان غربی دستگیر شدند
خبرگزاری ایرنا : ۱۵ نفر شامل ۱۰ شکارچی و پنج صیاد متخلف در جنوب آذربایجان غربی با همکاری یگان حفاظت محیط زیست شناسایی و دستگیر شدند. (24 بهمن )
23. کشف ۱۲ رشته انواع خرچنگ دام از رودخانه‌های آستانه اشرفیه
حبرگزاری ایسنا : رئیس اداره حفاظت محیط زیست آستانه اشرفیه‌ با اشاره به اجرای طرح پیشگیری از شکار و صید و برداشت‌های غیر مجاز شن و ماسه، گفت: ۱۲ رشته خرچنگ دام از بستر رودخانه‌های این شهرستان کشف شد. ( 24 بهمن )
24. پنج شکارچی غیرمجاز درخلخال دستگیر شدند
خبرگزاری ایرنا :سرپرست اداره حفاظت محیط زیست خلخال از دستگیری پنج شکارچی غیرمجاز و متخلف در منطقه حفاظت شده آق داغ این شهرستان خبر داد. ( 26 بهمن )
25. ۷۰۰ متر تور صید غیرمجاز در رودخانه گدار نقده جمع‌آوری شد
خبرگزاری ایرنا : رییس اداره حفاظت محیط زیست نقده گفت: ۷۰۰ متر تور ماهیگیری و ۴۰ قطعه ماهی صید شده از متخلفان در رودخانه گدار این شهرستان کشف و ضبط شد. ( 26 بهمن )
26. شکارچی ، قبل از شکار ، شکار شد!
خبرگزاری آرمان ملی آنلاین : رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان فیروزکوه از دستگیری یک نفر شکارچی غیرمجاز قبل از اقدام به شکار در گشت و پایش محیط بانان منطقه حفاظت شده ارجمند فیروزکوه خبر داد. ( 28 بهمن )
27. دستگیری ۲ شکارچی غیرمجاز در البرز
خبرگزاری ایسنا : رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ساوجبلاغ از دستگیری دو شکارچی غیرمجاز در این شهرستان خبر داد. ( 28 بهمن )
28. انهدام باند قاچاق پرندگان شکاری کمیاب در فیروزه/مرتبطین با شیخ‌نشینان عرب شناسایی شدند
خبرگزاری ایسنا : رئیس اداره حفاظت محیط ‌زیست فیروزه از انهدام باند قاچاق پرندگان شکاری کمیاب در این شهرستان خبر داد. ( 28 بهمن )

9: کمبود امکانات و تجهیزات محیط زیستی

1. تعطیلی ۵ پاسگاه محیط‌بانی زنجان به دلیل نبود محیط‌بان
خبرگزاری قدس آنلاین: فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان زنجان با بیان اینکه ۱۰ پاسگاه محیط بانی داریم که ۵ مورد آن فعال و ۵ مورد آن به دلیل کمبود نیروی انسانی عملا غیر فعال هستند، گفت: در حال حاضر ۴۵ نیروی محیط‌بان در ۵۰۳ هزار هکتار از مناطق تحت مدیریت مشغول فعالیت هستند .( 1 بهمن )
2. ماجرای کسری بودجه ۱۰ هزار میلیارد تومانی سازمان محیط زیست چیست؟
خبرگزاری 55 آنلاین : اخیرا برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی مدعی آن شده‌اند که سازمان محیط‌زیست در پرداخت حق غذا، حق لباس، پول بنزین و حتی مبلغ اضافه‌کاری محیط‌بانان دچار مشکل است.عقب‌ماندگی مهم دیگر سازمان حفاظت محیط‌ زیست در زمینه پرداخت مزایای کارکنان خود به موضوع جیره غذایی محیط‌بانان بازمی‌گردد. ( 28 بهمن )
3. نبود نیروهای حفاظت از محیط زیست در مناطق حفاظت شده
خبرگزاری صدا و سیما : معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در اولین روز از نمایشگاه رسانه ایران با حضور در غرفه جام جم گفت: اکنون حدود ۳۰۰۰ دوستدار محیط زیست کشور را پوشش می دهند. فضاهای حفاظت شده مناطق که میزان نیروی کار است . ( 30 بهمن )

10: قاچاق چوب، خاک و حیوانات

1. کشف ۸۴ تُن چوب و زغال قاچاق در اصفهان/۱۶۹۳ هکتار مرتع رفع تصرف شد
خبرگزاری مهر: فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان از کشف و ضبط افزون بر ۸۴ تُن چوب و زغال بلوط قاچاق در این استان خبرداد.( 5 بهمن )
2. ۱۰ قطعه کبک وحشی در منزل یک شکارچی در سنندج کشف شد
خبرگزاری ایرنا : رئیس اداره حفاظت محیط زیست سنندج گفت: ۱۰ قطعه کبک وحشی در منزل یک شکارچی سودجو توسط محیط بانان این شهرستان کشف و ضبط شد. ( 9 بهمن )
3. پلمب کارگاه‌های چوب‌بری غیر مجاز در آستارا
خبرگزاری ایسنا : رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان مرزی آستارا از پایش مستمر کارگاه‌های چوب بری در راستای کنترل و جلوگیری از قاچاق چوب آلات جنگلی خبر داد و گفت: در صورت مشاهده فعالیت غیر قانونی بدون اغماض با واحدهای متخلف برخورد و کارگاه پلمب می‌شود. ( 9 بهمن )
4. قاچاق “پرنده‌های بومی ایران” تکمیل‌کننده پازل سرگرمی کشورهای حاشیه خلیج فارس!
خبرگزاری تسنیم : معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: قاچاق هوبره و سایر پرندگان شکاری ایران، پازل سرگرمی افرادی را در کشورهای حاشیه خلیج فارس تامین می‌کند. ( 14 بهمن )

11: گونه‌های گیاهی و درختان در حال انقراض

1. تیغ جفا بر جان درختان کهنسال گلپایگان
خبرگزاری مهر: یک فعال محیط‌زیست با انتقاد از خشکاندن و قطع درختان در گلپایگان برای تعریض معابر، گفت: شهرداری این شهر هیچ برنامه‌ای برای جایگزینی درختان قطع شده ندارد.( 5 بهمن )
2. بیش از 2700هکتار از زیستگاه‌های جنگلی گلستان در معرض نابودی است
خبرگزاری فارس : معاون حفاظت محیط زیست گلستان گفت: ۲۷۶۹ هکتار کانون نیمه بحرانی درمنطقه حفاظت شده جهان نما کردکوی وجود دارد که اگر به آن رسیدگی نشود به منطقه بحرانی تبدیل می‌شود‌ ( 7بهمن )

اطلاعات بیشتر در لینک زیر قابل مشاهده است.

https://mohitzist.bashariyat.org

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram