گزارش آماری و تحلیلی نقض حقوق زنان، دی ماه ۱۴۰۲

تهیه و تنظیم : مهرناز جلالوند، فهیمه تیموری، شراره هادی زاده رئیسی

آگاهی بیشتر: 

این گزارشات آماری از میان بیش از 100 خبر که در طول دی‌ماه ۱۴۰۲ تهیه شده است.

این گزارشات از سایت کمیته دفاع از حقوق زنان تهیه شده است که از رسانه‌های داخلی و خارجی مانند ایسنا، هرانا، ایرنا، ایلنا، باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری فارس، کیهان، همشهری و مهرنیوز جمع‌آوری ‌گردیده است.

آمار فوق از گزارشات رسانه‌های داخلی و خارجی مورد تأیید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع‌آوری شده و عملاً نمی‌تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ در صد واقعیت‌های جامعه باشد.

همکارانی که در گردآوری این موارد خبری نقض حقوق زنان در دی‌ماه همکاری کردند، خانم‌ها و آقایان:شراره هادی زاده رئیسی، پروین محمدی افقا، کیمیا قزلباش، لیلا رمضان، سونیا سوارکوب، سارا آسیابان، محمد گلستان جو، کوثر ولی زاده، امیرپالوانه، آیلار اسماعیلی، مهرناز جلالوند، مهناز ترابی، نسرین جهانی گل شیخ.

 اخبار عمومی

نگرانی سازمان حقوق بشری از وضعیت فاطمه سپهری در زندان یک خطر جدی جان او را می‌کند

علاوه بر حبس غیرقانونی به‌خاطر عام عقیده، محروم کردن از فاطمه سپری از خدمات درمانی مناسب، مصداق شکنجه است و جان او را در خطر قرار داده است. جامعه جهانی باید با تلاش بیشتر، از حذف مخالفان، از طریق محرومیت از خدمات پزشکی در زندان‌های جمهوری اسلامی جلوگیری کند. فاطمه سپهری روز هفتم مهر سال جاری، در بیمارستانی در مشهد تحت عمل جراحی قلب باز گرفت و روز ۱۵ مهر به زندان بازگردانده شد. سازمان حقوق بشر ایران روز دوم دی، ضمن بررسی نسبت به دسترسی نداشتن زندانیان سیاسی به خدمات درمانی، خواهان آزادی فوری فاطمه سپهری برای انجام مراحل درمانی در خارج از زندان شد. (صدای آمریکا ۱۴۰۲/۱۰/۰۲)

ثبت ۱۸۴ هزار ازدواج دختران کمتر از ۱۵ سال در ایران طی شش سال گذشته

منصور فتحی، دانشیار مددکاری اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی، با اشاره به افزایش ترک تحصیل کودکان و مساله کودک‌همسری در حاشیه شهرهای بزرگ ایران گفته از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۱، حدود ۱۸۴ هزار ازدواج برای دختران زیر ۱۵ سال ثبت شده است. بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس تعداد کل افراد بازمانده از تحصیل در ســال تحصیلی ۱۳۹۵-۱۳۹۴ برابر ۸۶۲ هزار ۷۷۷ نفر بود و در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ با ۲۶ درصد رشـد به ۹۱۱ هزار و ۲۷۲ نفر افزایش یافت. طبق آمار وزارت آموزش و پرورش، در سال ۱۴۰۱ حدود ۳۰ درصد دانش‌آموزان دبیرستانی ترک تحصیل و ۲۰ درصد دختران ۱۵ تا ۱۸ سال نیز به دلیل ازدواج، مدرسه را رها کردند. ( اینترنشنال ۱۴۰۲/۱۰/۰۳)

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات محبوبه رمضانی و رحیمه یوسف‌ زاده برگزار شد

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات محبوبه رمضانی مادر پژمان قلی پور و رحیمه یوسف زاده مادر نوید بهبودی از جان‌باختگان اعتراضات آبان ۹۸، در شعبه دوم دادگاه انقلاب شهریار برگزار شد. هرانا (۱۴۰۲/۱۰/۰۷)

رسیدگی به توییت مریم شکرانی به دادگاه مطبوعات سپرده شد

مریم شکرانی روزنامه‌نگار، با اشاره به آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده‌ای که در پی نوشتن توییت درباره آرمیتا گراوند برایش تشکیل شده، خبر داد محاکمه‌ او به شعبه ۹ دادگاه کیفری یک ( دادگاه مطبوعات) ارجاع شده است.( ایران وایر ۷ دی ۱۴۰۲)

۱۰ روز بی خبری از وضعیت یکتا فهندژ سعدی پس از بازداشت در شیراز

خانواده یکتا فهندژ سعدی، از شهروندان بهائی، با وجود تلاش‌های فراوان، هنوز نتوانسته‌اند پس از گذشت ۱۰ روز از بازداشتش، با او در بازداشتگاه پلاک ۱۰۰ دیدار کنند. بازداشتگاه پلاک ۱۰۰ به حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران تعلق دارد.( صدای آمریکا ۰۷ دی ۱۴۰۲ )

ششمین روز اعتصاب: نرگس منصوری در زندان اوین به اعتراض خود ادامه می دهد

نرگس منصوری، فعال مدنی و عضو سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه که دوران محکومیت خود را در زندان اوین سپری میکند، از تاریخ چهارم دی ماه در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات خود دست به اعتصاب غذا و دارو زده است. ( هرانا ۱۴۰۲/۱۰/۰۹)

روایت نرگس محمدی از گریختن قضات از بند زنان زندان اوین

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی و برنده جایزه صلح نوبل، در گزارشی از بازدید روز ششم دی ‌قضات دادگاه انقلاب و مقامات قضایی جمهوری اسلامی از زندان اوین، گفته که قضات با برگزای دادگاه مردمی توسط زنان زندانی مواجه شدند و از بند گریختند. خانم محمدی افزوده آنها هم‌چنین بارها سرودهای اعتراضیِ خون ارغوان‌ها، بلاچاو و شب مهسا را خواندند و به محض بلند شدن صدای شعار و خواندن سرود، درهای اتاق‌هایی که مقامات جمهوری اسلامی در آن حضور داشتند توسط نگهبانان و گارد محافظ قضات از داخل قفل شد.( ایران وایر ۹ دی ۱۴۰۲)

انجام تبلیغات برای آرایشگاه های زنانه، احضار دو زن به پلیس امنیت تهران را در پی داشت

بنابر اعلام مرکز اطلاع رسانی فرماندهی انتظامی غرب استان تهران، دو زن در شهریار به دلیل آنچه انجام تبلیغات نامتعارف و هنجارشکنانه برای دو سالن زیبایی در این شهر عنوان شده است، به پلیس امنیت احضار و تحویل مرجع قضایی شدند. (هرانا ۱۴۰۲/۱۰/۱۰)

دادگاه فاطمه موسوی، فعال حقوق کودکان برگزار شد

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات مطروحه علیه فاطمه موسوی، فعال مدنی و حقوق کودک، روز شنبه نهم دی ۱۴۰۲ در شعبه ۱۰۳ دادگاه عمومی بخش کهریزک برگزار شده است. بر پایه این اطلاعات، خانم موسوی با اتهاماتی شامل تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، توهین به رهبری و تحریق و تخریب اموال عمومی روبرو شده است. ( ایران وایر ۱۱ دی ۱۴۰۲)

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات محبوبه رمضانی و رحیمه یوسف‌ زاده برگزار شد

رضا شفاخواه، وکیل دادگستری ضمن انتشار این خبر، نوشت: جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات محبوبه رمضانی مادر پژمان قلی پور و رحیمه یوسف زاده مادر نوید بهبودی در شعبه دوم دادگاه انقلاب شهریار از بابت عضویت در گروه مادران دادخواه و فعالیت تبلیغی علیه نظام برگزار شده است. محبوبه رمضانی مادر پژمان قلی پور و رحیمه یوسف زاده مادر نوید بهبودی از جان‌باختگان اعتراضات آبان ۹۸، هستند که به واسطه فعالیت های خود سابقه بازداشت و محکومیت را داشته اند. ( ایران وایر ۱۲ دی ۱۴۰۲)

محرومیت از تماس و ملاقات سه زن روزنامه نگار در زندان اوین

نسیم سلطان بیگی، الهه محمدی و نیلوفر حامدی، روزنامه نگاران محبوس در زندان اوین، از برقراری تماس تلفنی و ملاقات با خانواده محروم شدند. ایران جلیلی، مادر خانم سلطان بیگی، ضمن انتشار این خبر اعلام کرد: روز گذشته ما و خانواده‌های الهه محمدی و نیلوفر حامدی به زندان اوین مراجعه کردیم، اما اجازه ملاقات به ما داده نشد. مسئولان علت این محدودیت را استفاده نامتعارف از تلفن زندان عنوان کردند و گفتند این محرومیت‌ها تا پایان دی‌ماه ادامه خواهد یافت. ( هرانا ۱۲ دی ۱۴۰۲)

نامه قالیباف به ابراهیم رئیسی: دولت بار مالی لایحه «حجاب‌وعفاف» را بپذیرد

مقاومت زنان ایرانی در برابر حجاب اجباری که از پارسال و همزمان با اعتراض‌های زن، زندگی، آزادی آغاز شد، همچنان ادامه دارد. یک عضو کمیسیون ویژه تصویب لایحه حجاب‌وعفاف در مجلس می‌گوید محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی نوشته که دولت بار مالی ناشی از اجرای این لایحه را بپذیرد تا شورای نگهبان آن را تصویب کند.( رادیو فردا ۱۲ دی ۱۴۰۲)

دستگیری یک باند سرقت مسلحانه در تهران که به زنان مقابل چشم شوهران‌شان تجاوز می‌کردند

شش عضو باند تبهکاری سابقه‌دار که مسلحانه به خانه‌ها دستبرد زده و درجریان این سرقت‌ها زنان را مقابل شوهران‌شان مورد تجاوز قرار داده بودند، بازداشت شدند. یک شبکه سارقان مسلح در پایتخت ایران با وجود شکایت‌های متعدد از سرقت و تجاوز به زنان ساکن در خانه‌های هدف سرقت، عاقبت به دست یکی از شاکیان دستگیر شد. ( رادیو فردا ۱۲ دی ۱۴۰۲)

سخنگوی قوه قضائیه ایران رئیس زندان اوین را مسئول قطع تلفن بند زنان دانست

سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه ۱۲ دی در جریان نشستی خبری، قطع تلفن بند زنان اوین را در حوزه مسئولیت رئیس این زندان دانست. مسعود ستایشی در پاسخ به پرسشی در این باره گفت بر اساس آیین‌نامه اجرایی سازمان زندان‌ها، انتظام این‌گونه امور و انتظام امور موسسه کیفری بر عهده رئیس موسسه کیفری است. ( رادیو فردا ۱۲ دی ۱۴۰۲)

تعرض جنسی مامور حراست” به دختران دانشجو در دانشگاه امیرکبیر

برخی دانشجویان اعلام کردند یک مأمور حراست دانشگاه امیرکبیر در قالب تذکر برای پوشش، به دختران دانشجو نزدیک شده و از فاصله نزدیک به بدن آنها خیره می‌شود. آنگونه که دانشجویان فاش ساخته اند، این فرد در بسیاری از موارد، بی‌پروا به دختران نزدیک شده و حتی به بهانه ضبط کارت دانشجویی، آنان را به زور لمس کرده است. این مأمور حراست محسن خشنود معرفی و تصویری از او نیز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. ( گلمه۱۲ دی ۱۴۰۲)

محرومیت از حق ملاقات؛ تشدید فشار بر زندانیان زن

اعضای خانواده برخی زندانیان خبردادند؛ محرومیت برخی زنان زندانی در اوین از حق ملاقات هفتگی و تماس تلفنی. از دو روز پیش، تماس تلفنی برخی زنان زندانی در اوین قطع شده و از امروز، برخی از آنان نیز، از حق ملاقات هفتگی خود محروم شده‌اند. بنا به گفته برخی خانواده‌های زندانیان به امتداد، مجموعا تعداد زنانی که تا اینجا از حق تماس تلفنی محروم شده‌اند، ۱۴ تن است و همچنین حدود ۵ زن نیز از حق ملاقات هفتگی محروم شده‌اند. آیین‌نامه سازمان زندان‌ها تماس تلفنی و ملاقات هفتگی را در زمره حقوق زندانیان برشمرده است. ( ایران وایر ۱۲ دی ۱۴۰۲)

محدودیت تازه برای عکاسان ورزشی زن؛ حق عکاسی از سر و موی زنان ورزشکار را ندارند

روزنامه اعتماد روز سه شنبه پنجم دی، از محدودیت های تازه ای برای عکاسان ورزشی زن خبر داد و نوشت که به آنها هشدار داده شده است که نباید از مو و دستان بازیکنان زن عکس بگیرند. بر اساس این گزارش، در این دستورالعمل‌ که به طور شفاهی داده شده، به عکاسان گفته شده است از آستین بالا زده شده و موی بیرون زده زنان عکس نگیرند و اگر عکس گرفتند حق انتشار آن را ندارند. به نوشته اعتماد، عکاسان زن حاضر در مسابقات فوتبال زنان ایران تهدید شده‌اند که فدراسیون تک‌تک عکس‌هایی که می‌گیرید را با دقت رصد می‌کند. ( صدای آمریکا ۱۵ دی ۱۴۰۲)

فاطمه سپهری به بیماری‌های متعدد مبتلا شده است

خسرو علی‌کردی، وکیل فاطمه سپهری زندانی سیاسی در مشهد، در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه درباره در خطر بودن جان موکلش در زندان هشدار داد و خواستار آزادی درمانی او شد. خسرو علی‌کردی در این نامه که روز پنج‌شنبه ۱۴ دی‌ در حساب کاربری مرکز مشاوره حقوقی دادبان در ایکس منتشر شده، با اشاره به مشکلات متعدد روانی و جسمانی از جمله عمل جراحی قلب باز، سه بار جراحی دست چپ، بیماری حاد چشم، و افسردگی فاطمه سپهری در زندان تاکید کرده که قانون در این گونه موارد توقف اجرای حکم تا بهبودی کامل زندانی بیمار را پیش‌بینی کرده است. این وکیل دادگستری در بخشی از نامه‌اش به غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه، تلاش‌هایش برای توقف اجرای حکم زندان به دلیل وضعیت حاد بیماری فاطمه سپهری را بدون نتیجه توصیف کرده است. ( صدای آمریکا ۱۵ دی ۱۴۰۲)

به دلیل انتشار تصاویر بدون حجاب؛ زینب خنیاب پور به حبس محکوم شد

سجاد چترسفید، وکیل دادگستری ضمن انتشار این خبر نوشت: موکلم به دلیل آنچه انتشار تصاویر بدون حجاب در فضای مجازی خوانده میشود، توسط دادگاه کیفری ۲ بهبهان به دو سال حبس محکوم شد. جلسه دادگاه این شهروند در تاریخ هفدهم مهرماه در شعبه ۱۰۴ دادگاه کیفری دو شهرستان بهبهان برگزار شده بود. خانم خنیاب پور، در بخش دیگر پرونده خود از بابت اتهام تبلیغ علیه نظام توسط دادگاه انقلاب ماهشهر به تحمل سه ماه و یک روز حبس محکوم شد. ( هرانا ۱۵ دی ۱۴۰۲)

تشکیل پرونده قضایی برای مریم جوادی، دانشجوی خارج از کشور

بنا بر گزارش‌های منابع حقوق بشری ایران، در ادامه سرکوب فعالان مدنی، قوه قضائیه جمهوری اسلامی برای مریم جوادی، دانشجوی حقوق دانشگاه سپینزای رُم که سال گذشته برای ملاقات خانواده به ایران سفر کرده بود، پرونده قضایی تشکیل داده‌اند. کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان در خبری اعلام کرد مریم جوادی، دانشجوی حقوق دانشگاه سپینزای رُم که سال گذشته برای ملاقات با خانواده به ایران سفر کرده بود با تشکیل پرونده قضایی مواجه شده است. بر اساس این گزارش اتهامات خانم جوادی تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی، اغوا یا تحریک مردم به جنگ و کشتار با یکدیگر به قصد بر هم زدن امنیت کشور عنوان شده است. ( ایران وایر ۱۵ دی ۱۴۰۲)

تداوم اعتصاب نرگس منصوری در زندان اوین

نرگس منصوری، فعال مدنی و عضو سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه دوران محکومیت خود را در زندان اوین سپری میکند. وی از تاریخ چهارم دی ماه تاکنون در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات خود در اعتصاب بسر میبرد. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این زندانی ضمن تایید این خبر به هرانا گفت: خانم منصوری با مشکلات متعددی همچون کاهش وزن، فشار خون و قند، مواجه شده است. مسئولان تاکنون هیچ واکنشی به وضعیت وی نداشته اند. امری که افزایش نگرانی های خانواده و اطرافیان این زندانی را در پی داشته است( هرانا ۱۵ دی ۱۴۰۲)

تعطیلی مطب نیلوفر آقایی از آسیب‌دیدگان چشمی اعتراضات سال گذشته

نیلوفر آقایی از آسیب‌دیدگان چشمی اعتراضات سال گذشته با انتشار تصویری در اینستاگرام از تعطیلی مطب مامایی خود خبر داد. او در یک استوری کوتاه در صفحه اینستاگرام خود نوشت: فعلا تا اطلاع ثانوی ویزیت ندارم و مطب تعطیل. امیدوارم این دوری از کار و عشقم دائمی نباشه. این کارشناس مامایی توضیح بیشتری درباره دلایل تعطیلی مطب خود نداده است‌. اما گمانه‌زنی‌ها بر این است که مطب او به دلیل فعالیت‌هایش از سوی جمهوری اسلامی تعطیل شده باشد. نیلوفر آقایی از آسیب‌دیدگان چشمی اعتراضات سراسری سال گذشته بود که چشم خود را بر اثر شلیک ساچمه‌ای ماموران حکومت ایران از دست داد. او پس از این حادثه به دفعات در اینستاگرام شخصی خود به بیان روایت آنچه که تجربه کرده بود پرداخت. ( صدای امریکا ۱۷ دی ۱۴۰۲)

آتنا حاجی‌محمدی: در پلیس امنیت ناامن‌ترین حالت ممکن را تجربه کردم

آتنا حاجی محمدی، دختر محسن حاجی محمدی، زندانی سیاسی، در مطلبی اختصاصی برای صدای آمریکا تجربه‌اش از برخورد پلیس امنیت اخلاقی با او را روایت کرده است. خانم حاجی محمدی در ابتدای این روایت نوشته است که چهارشنبه ٢٢ آذر حدود سه ماه پس از بازداشت پدرش، برای بازپس‌گرفتن تمام وسایل پدر از جمله لپ‌تاپ خودش که از شب بازداشت پدرش توسط ماموران برده شده بود، به پلیس امنیت پایگاه پنجم مراجعه کرد. به گفته خانم حاجی محمدی، کارشکنی ماموران جمهوری اسلامی و خودداری آنها از پس دادن وسایل شخصی پدرش در حالی بود که بازپرس نامه بازپس دادن آنها را داده بود. او در این مطلب اختصاصی برای صدای آمریکا تصریح کرده که محتویات لپ‌تاپش فقط مربوط به درس و اون رشته خودم بود و عکس های شخصی و خانوادگی. او که همراه مادرش به پایگاه پنجم رفته بود، متوجه می‌شود لپ‌تاپش در شرایطی بسیار بد و بدون کیف و شارژر است که بلافاصله به آن اعتراض می‌کند. پس از اعتراض خانم حاجی محمدی، ماموران کیف حاوی مدارک پدرش را هم پس می‌دهند که پس از درخواست او برای پس دادن شارژر، یکی از ماموران فحش‌های ناموسی به او می‌دهد. ( صدای امریکا ۱۷ دی ۱۴۰۲)

پرونده‌سازی امنیتی رسانه‌ی قوه قضائیه جمهوری اسلامی برای رویا حشمتی

روایت شجاعانه‌ی رویا حشمتی از اجرای حکم شلاق به خاطر سر باز زدن‌اش از حجاب اجباری، او را به نماد مبارزه و مقاومت زنان ایرانی بدل کرده است. جمهوری اسلامی در هراس از این شجاعت، دست به اقدامی آشنا زده: پرونده‌سازی امنیتی. رویا حشمتی زن جوانی است که به دلیل سر باز زدن از حجاب اجباری به او شلاق زدند و آن را روایت کرد. روایتش او را به نماد مقاومت زنان در روزهای اخیر ایران بدل کرده است. بسیاری از زنان و دیگر کاربران شبکه‌های اجتماعی با نشر روایت و عکس‌های او، به ستایش از رویا و به انتقاد شدید از جمهوری اسلامی دست زدند.در برابر، میزان، رسانه‌ی وابسته به قوه قضائیه جمهوری اسلامی، یکشنبه ۱۷ دی در گزارشی نوشت: اسناد موجود در پرونده این خانم حاکی از این است که وی در مقطعی از طریق ارتباط گرفتن با یک جریان سازمان یافته در خارج از کشور و دریافت مبالغی، در ساعات مشخص در مکان‌های پر رفت و آمد شهر تهران و با وضعیت پوشش بسیار زننده به ترویج اباحه‌گری پرداخته که پس از بازداشت و انجام بازجویی و تحقیقات قضایی موضوع فوق مبنی بر اقدام سازمان یافته در قبال دریافت مبالغی از خارج از کشور اثبات می‌شود. ( رادیو زمانه۱۷ دی ۱۴۰۲)

هشدار یک وکیل مدافع حقوق بشر: جان نرگس منصوری در خطر است

یک وکیل مدافع حقوق بشر هشدار داد جان نرگس منصوری، زندانی سیاسی که در چهاردهمین روز از اعتصاب غذا به سر می‌برد، در خطر است. محمد مقیمی، وکیل دادگستری مدافع حقوق بشر، روز دوشنبه ۱۸ دی با بیان این که ۱۴ روز از اعتصاب غذا و داروی این زندانی سیاسی می‌گذرد، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: جان نرگس منصوری در خطر است. نرگس منصوری به دلیل ضبط غیرقانونی وثیقه‌اش اعتصاب غذا و دارو کرده و به گفته مقیمی حال او رو به وخامت است. بر اساس این گزارش، با وجود در خطر بودن حال نرگس منصوری، این زندانی سیاسی ممنوع‌الملاقات شده و خانواده‌اش از او هیچ خبری ندارند. ( صدای آمریکا ۱۸دی ۱۴۰۲)

معاون وزیر آموزش و پرورش: زنان نمی‌توانند مدیر معلمان مرد باشند

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش گفته که زنان تنها در زمانی می‌توانند در مدارس ابتدایی پسرانه مدیر شوند که تعداد معلم‌های زن بیشتر از مردان باشد، اظهاراتی که فعالان صنفی آن را تبعیض جنسیتی دانسته و معتقدند این نگاه، محدودیت‌های زنان معلم در سیستم آموزشی را بیشتر کرده است. ( صدای آمریکا ۱۸دی ۱۴۰۲)

ناهید تقوی با پابند الکترونیکی از زندان اوین به مرخصی اعزام شد

ناهید تقوی، زندانی شصت و هشت ساله دو تابعیتی ایرانی-آلمانی، تحت نظارت پابند الکترونیکی از زندان اوین به مرخصی اعزام شد. دختر خانم تقوی با انتشار مطلبی نوشت: مادرم امروز به مرخصی اعزام شد و در طول مرخصی مجبور به استفاده از پابند الکترونیکی است. مرخصی وی در محدوده هزار متری آپارتمانش در تهران محدود می شود. ناهید تقوی، شهروند شصت و هشت ساله ایرانی-آلمانی، در تاریخ بیست و پنجم مهر ماه ۱۳۹۹، توسط نیروهای امنیتی در منزل خود در تهران بازداشت شد. او از زمان بازداشت طی هشتاد جلسه و معادل هزار ساعت تحت بازجویی قرار گرفت. این زندانی دو تابعیتی، بارها به بهانه های مختلف از بند زنان زندان اوین به بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند دو الف این زندان منتقل و به صورت بلاتکلیف در سلول های انفرادی نگهداری شد. ناهید تقوی، در مجموع ۲۰۰ روز از حبس خود را در سلول های انفرادی تحمل حبس کرده است. ( هرانا۱۹دی ۱۴۰۲)

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران محدودیت‌ها علیه سه روزنامه‌نگار زن زندانی در اوین را محکوم کرد

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) اقدامات تنبیهی انجام شده علیه الهه محمدی، نیلوفر حامدی و نسیم سلطان بیگی، در زندان اوین را به شدت محکوم می‌کند و از مقامات ایران می‌خواهد که همه روزنامه‌نگاران زندانی را آزاد کنند. آنتونی بلانگر، دبیر کل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در این خصوص گفت: سرکوب فزاینده رسانه‌ها، دستگیری مداوم روزنامه‌نگاران و افزایش فشار بر خبرنگاران ایرانی، نگرانی‌ها را افزایش داده است. آقای بلانگر افزود: سرکوب رسانه‌ها در ایران زنگ خطر را در مورد نقض شدید جریان آزاد اطلاعات به صدا درآورده است و همین الان باید متوقف شود. تمام روزنامه نگارانی که به طور ناعادلانه پشت میله های زندان محبوس هستند باید فورا آزاد شوند.( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی۱۹دی ۱۴۰۲)

آخرین وضعیت فاطمه و محمدحسین سپهری؛ اداره اطلاعات مشهد علیه این دو زندانی سیاسی کارشکنی می‌کند

یک عضو خانواده فاطمه سپهری و محمدحسین سپهری در آخرین گزارش از وضعیت آنها، از تداوم فشارهای مقامات و کارشکنی اداره اطلاعات مشهد علیه این دو زندانی سیاسی خبر داد. اصغر سپهری، برادر این دو زندانی سیاسی، روز چهارشنبه ۲۰ دی، در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد با وجود گذشت دو ماه از دستور پزشک جراح، اداره اطلاعات مشهد همچنان از فرستادن فاطمه سپهری به فیزیوتراپی جلوگیری می‌کند. به گفته او، خانم سپهری قادر به تکان دادن انگشتان دست چپ خود نیست و با وجود سپردن وثیقه، اداره اطلاعات مشهد از آزادی محمدحسین سپهری تا زمان برگزاری دادگاه خودداری می‌کند و بیش از سه ماه است که این زندانی سیاسی را بلاتکلیف در زندان نگه می‌دارد. پیشتر، خسرو علی‌کردی، وکیل فاطمه سپهری، در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه درباره در خطر بودن جان موکلش در زندان هشدار داده و خواستار آزادی درمانی او شده بود. ( صدای آمریکا ۲۰دی ۱۴۰۲)

گزارشی از آخرین وضعیت سکینه پروانه در زندان مرکزی مشهد: محرومیت از خدمات پزشکی و محدودیت در تماس تلفنی

سکینه پروانه زندانی سیاسی کُرد که از فروردین ماه سال جاری در بند زنان زندان مرکزی مشهد دوران محکومیت ۷ سال و نیم خود را سپری می‌کند از حق دسترسی به خدمات پزشکی محروم شده است همچنین در چند ماه گذشته مسئولان زندان مشهد با اعمال محدودیت در تماس‌های تلفنی او با خانواده‌اش تنها در حضور ماموران حفاظت زندان و با شرط حرف زدن به زبان فارسی با خانواده به او امکان تماس‌های تلفنی محدود و کوتاه را می‌دهند دیگر زندانیان سیاسی زن در زندان مشهد نیز به همین ترتیب تنها در حضور یکی از کارمندان حفاظت و در صورتی که به زبان فارسی صحبت کنند اجازه تماس تلفنی با خانواده خود را خواهند داشت بنا به اطلاع شبکه حقوق بشر کردستان سکینه پروانه در بند زنان زندان مرکزی مشهد در شرایطی سخت با امکانات محدود نگهداری می‌شود و در حالی که از بیماری تنفسی و قلبی رنج می‌برد به دلیل مخالفت سازمان اطلاعات سپاه پاسداران از حق دسترسی به خدمات پزشکی محروم است همچنین در حالی که این زندانی سیاسی در کلیه مراحل دادگاه بدوی و تجدیدنظر از حق داشتن وکیل محروم بوده است تلاش‌های او برای تماس با وکیل و دریافت مشاوره حقوقی به دلیل مسدود کردن شماره وکیلش امکان پذیر نیست. ( صدای آمریکا ۲۰دی ۱۴۰۲)

با فشار نهادهای امنیتی مرکز غیر دولتی دخترانه حفظ قرآن در بانه پلمپ شد

ماموران امنیتی، یکشنبه ۱۷ دی‌ماه، با یورش به منزل استیجاری در شهرستان بانه از توابع استان کردستان که از آن به عنوان مرکز دخترانه حفظ قرآن استفاده می‌شد ضمن پلمپ این مرکز خصوصی، مدیران آن با نام های عبدالله آذرنگ و همسرش نسرین عبداللهی بازداشت کردند.عبدالله آذرنگ و همسرش نسرین عبداللهی پس از انتقال از بانه به بازداشتگاه اطلاعات سنندج، به ارومیه منتقل شدند.گفته می شود که دانش‌آموختگان دختر این آموزشگاه غیر دولتی پس از بازداشت مدیران مرکز برای چندین ساعت در داخل این مرکز بازداشت بودند.بر اساس این گزارش پس از حضور و فشار خانواده‌های دانش‌آموزان، ماموران اقدام به آزادی بیش از ۲۲ دانش‌آموز دختر این مرکز کردند.(کلمه ۱۴۰۲/۱۰/۲۰)

افزایش انتقادها از توقیف خودرو به بهانه بی‌حجابی، حقوق‌دانان: با موازین قانونی سازگار نیست

عبدالصمد خرمشاهی ،وکیل دادگستری ،در گفتگو با وبسایت خبرآنلاین که روز جمعه ۲۲ دی منتشر شده،گفته است این نحوه برخورد با حقوق شهروندی و موازین قانونی سازگاری ندارد. خبرآنلاین به نقل از هوشنگ پوربابایی، وکیل دادگستری، هم نوشته است که در مقوله کشف حجاب در خودرو، پلیس هیچ حقی بابت توقیف اتومبیل ندارد این حقوق‌دان خاطرنشان کرده که تمام اقدامات نیروی انتظامی در این باره از قبیل ارسال پیامک اخطار، توقیف خودرو، حمل با جرثقیل یا دریافت هزینه خلاف قانون است. به گزارش رسانه‌های ایران، توقیف خودروهای شهروندان به اتهام عدم رعایت حجاب اجباری در پی ابلاغیه وزارت کشور به نیروی انتظامی، شهرداری تهران ،استانداری‌ها و هفت نهاد انتظامی و امنیتی صورت گرفته و مدت توقیف هم یک هفته ذکر شده است. بنا بر گزارش روزنامه اعتماد، بخشنامه‌ مصوب ستاد حجاب و عفاف که وزارت کشور در تاریخ ۹ خرداد ۱۴۰۲ ابلاغ کرده منشا برخوردها با شهروندان به بهانه حجاب است. در حال حاضر دو تن از وکلای دادگستری، علی مجتهدزاده و حسن یونسی، با شکایت به دیوان عدالت اداری خواستار ابطال دستورالعمل وزارت کشور درباره حجاب شده‌اند. به رغم انتقادها شهروندان و کارشناسان حقوقی از توقیف خودرو در قالب مجازات بی‌حجابی، قوه قضاییه جمهوری اسلامی با ادعای حریم شخصی نبودن فضای داخل خودرو از این اقدام حکومت دفاع کرده است. ( صدای آمریکا ۲۲ دی ۱۴۰۲)

ممنوعیت ملاقات و تماس تلفنی نسیم سلطان‌بیگی در زندان اوین تمدید شد

ایران جلیلی، مادر نسیم سلطان‌بیگی، روزنامه‌نگار زندانی، از تداوم ‏ممنوعیت ملاقات و تماس تلفنی او تا روز هفتم بهمن ماه خبر داد. ‏محدودیت‌‌های ایجاد شده برای زنان زندانی در اوین پس از آن اجرا شد که آنها در اعتراض به حضور مسئولان قضایی در بند زنان زندان اوین،اقدام به خواندن سرودهای اعتراضی و سر دادن شعار کردند.بر همین اساس ، نیلوفر حامدی، الهه محمدی ونسیم سلطان‌بیگی، سه روزنامه‌نگار زندانی، به دلیل همخوانی آهنگ سفرناک از پشت تلفن ازملاقات محروم شدند. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران روز سه شنبه ۱۹ دی، اقدامات تنبیهی انجام شده علیه الهه محمدی،  نیلوفر حامدی و نسیم سلطان بیگی،  در زندان اوین را به شدت محکوم کرد و از مقامات ایران خواست که همه روزنامه‌نگاران زندانی را آزاد کنند. آنتونی بلانگر گفت: سرکوب رسانه‌ها در ایران زنگ خطر را در مورد نقض شدید جریان آزاد اطلاعات به صدا درآورده است و همین الان باید متوقف شود. تمام روزنامه نگارانی که به طور ناعادلانه پشت میله های زندان محبوس هستند باید فورا آزاد شوند.(صدای آمریکا ۲۲ دی ۱۴۰۲)

یک تشکل کارگری: شریفه محمدی «با بلاتکلیفی» در زندان مرکزی سنندج نگهداری می‌شود

کمیته پیگیری ایجاد تشکل‌های کارگری ایران خبر داد که شریفه محمدی ، فعال کارگری اهل شهر رشت، همچنان با بلاتکلیفی در زندان مرکزی سنندج نگهداری می‌شود. خانم محمدی نزدیک به ۴۰ روز قبل به دست ماموران امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شد. بر اساس این گزارش، به گفته سیروس فتاحی، همسر شریفه محمدی،این فعال کارگری طی ابن مدت در روز سه‌شنبه ۱۹ دی، تماس بسیار کوتاهی با فرزندش داشته است. این تشکل کارگری پیشتر خبر داده بود که او ممنوع الملاقات و ممنوع تلفن بوده و تحت فشار بازجویی های مداوم قرار دارد. کمیته پیگیری ایجاد تشکل‌های کارگری ایران نوشت که خانم محمدی با هدف اعمال فشار روانی بیشتر، روز نهم دی از زندان لاکان رشت به زندان مرکزی سنندج منتقل شد و همچنان در این زندان به سر می‌برد.(صدای آمریکا ۲۲ دی ۱۴۰۲)

بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز؛ تداوم بازداشت و بلاتکلیفی یکتا فهندژ سعدی

یکتا فهندژ سعدی، شهروند بهائی ساکن شیراز،علیرغم گذشت نزدیک به یک ماه از زمان دستگیری کماکان به صورت بلاتکلیف در بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر موسوم به پلاک ۱۰۰بسر میبرد.این شهروند بهائی تاکنون هیچ تماس تلفنی با خانواده خود نداشته است. امری که منجر به افزایش نگرانی های خانواده و اطرافیان وی شده است. یکتا فهندژ سعدی در تاریخ بیست و هفتم آذرماه، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خوددرشیراز بازداشت شد. تا لحظه تنظیم این گزارش از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه وی اطلاعی حاصل نشده است. یکتا فهندژ سعدی پیش از این نیز بواسطه فعالیت های خود سابقه بازداشت و محکومیت دارد.(هرانا ۱۴۰۲/۱۰/۲۲)

روایت مریم دریسی از بازداشت‌شدگان شیراز از کارشکنی‌ها برای آزادی مشروط

مریم دریسی از بازداشت‌شدگان جنبش زن، زندگی، آزادی در شیراز، با انتشار پستی در اینستاگرام، از گذراندن یک سوم دوران دو ساله بازداشت خود خبر داده و نوشته است که به‌صورت مشروط از زندان آزاد شده است. این شهروند معترض در یادداشتی با انتشار تصویر خود  نوشته است که به‌رغم وعده قوه‌قضاییه برای برداشتن این پایند الکترونیکی در اول دی‌۱۴۰۲،هنوز بعد از گذشت ۲۲ روز از این زمان، پابند باز نشده است. خانم دریسی همچنین نوشته است که در تاریخ ۲۱دی‌۱۴۰۲ برای پیگیری وضعیت پرونده آزادی مشروطش به دادگاه کازرون مراجعه کرده و متوجه شده است که پرونده او برای بررسی آزادی مشروط، هنوز به دادگاه تجدید نظر شیراز ارسال نشده است. این دانشجو توسط دادگاه تجدیدنظر استان فارس از بابت اتهام توهین به رهبری به ١۵ ماه حبس و از بابت اتهام تبلیغ علیه نظام به تحمل ٧ ماه و ١۶ روز حبس محکوم شده بود.خانم دریسی در پایان این یادداشت از تلاش قوه‌قضاییه برای محدود کردن هرچه بیشتر او خبر داده و نوشته است: مدام از فعالیت نکردن در فضای مجازی و پست و استوری نگذاشتن می‌گویند.با تهدید می‌خواهند فقط مرا از آنچه هستم محدودتر کنند.(ایران وایر ۲۴ دی ۱۴۰۲)

حال وخیم الهام مدرسی ،ترکیه اهداکننده کبد را تایید نکرد

الهام مدرسی، زندانی سیاسی پیشین در ایران که در حال حاضر در ترکیه به‌سر می‌برد، همچنان در انتظار پیوند کبد است. خانواده او موفق به یافتن فرد اهداکننده کبد شدند اما ترکیه به دلیل قوانین سخت‌گیرانه تا کنون از اعطای مجوز انجام این عمل به الهام مدرسی خودداری کرده است.ناهید مدرسی می‌گوید که حال خواهرش روز به روز وخیم‌تر می‌شود. او از همه نهادهای حقوق بشری خواست تا برای نجات جان خواهرش، دست به اقدام عملی بزنند.الهام مدرسی، ۳۲ ساله، ۱۱ آبان ۱۴۰۱ در جریان خیزش سراسری زن، زندگی، آزادی در کرج بازداشت شد. او سرانجام روز ۲ بهمن‌ماه با قرار وثیقه پنج میلیارد تومانی از زندان آزاد گردید و به دلیل فشارها و تهدیدهای امنیتی، ایران را ترک کرد و در حال حاضر در ترکیه زندگی می‌کند.این زندانی سیاسی پیشین همچنان نیاز فوری به پیوند کبد دارد.(حقوق بشرایران ۱۴۰۲/۱۰/۲۴)

تشکیل پرونده قضایی جدید علیه الهه محمدی و نیلوفر حامدی

قوه قضائیه جمهوری اسلامی برای نیلوفر حامدی و الهه محمدی به دلیل کشف حجاب پرونده جدید تشکیل داد. قوه قضاییه اعلام کردروز گذشته پس از آزادی موقت دو متهم امنیتی زن تصاویری از کشف حجاب این افراد در فضای مجازی منتشر شد در پی این اقدام ضمن اعلام جرم پرونده جدیدی برای این متهمان در دادسرای عمومی و انقلاب تهران تشکیل شد.در صورتیکه تشکیل پرونده علیه نیلوفر حامدی و الهه محمدی توسط دادسرای عمومی و انقلاب تهران به دلیل نداشتن حجاب اجباری کاملا غیر قانونی است. چرا که فعل حضور در انظار عمومی بدون حجاب اجباری جرم تعزیری درجه ۸ است و باید مستقیما در دادگاه رسیدگی شود و دادستانی تهران هیچگونه صلاحیتی در تشکیل پرونده بر اساس این اتهام ندارد.براساس رای صادر شده برای این دو خبرنگار آن‌ها متهم به اقدامات ضد امنیتی شده و بر اساس احکام بدوی خانم محمدی به ۱۲ سال حبس محکوم شده که در صورت تایید از سوی دادگاه تجدید نظر شش سال آن قابل اجرا است. نیلوفر حامدی هم به ۱۳ سال حبس محکوم شده که هفت سال از آن در صورت تایید اجرایی خواهد شد.این دو همچنین به مجازات تکمیلی به مدت ۲ سال از عضویت در احزاب، گروه‌ها، دسته‌جات سیاسی و فعالیت در فضای مجازی، رسانه‌ها و مطبوعات محروم هستندوهمچنین ممنوع الخروج هستند. (ایران وایر ۲۵ دی ۱۴۰۲)

دومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات فاطمه موسوی فعال مدنی و حقوق کودک برگزار شد

در جریان این جلسه که روز دوشنبه بیست و پنجم دی ماه، در شعبه ۱۰۳ دادگاه عمومی بخش کهریزک به ریاست قاضی سید علی موسوی، برگزار شده، خانم موسوی از بابت اتهامات تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، توهین به رهبری و تحریق و تخریب اموال عمومی به دفاع از خود پرداخت.اولین جلسه دادگاه فاطمه موسوی در تاریخ نهم دی ماه، در شعبه مذکور برگزار شده بود. این پرونده علاوه بر فاطمه موسوی، سه متهم دیگر دارد که یکی از آنها نوجوان است.خانم موسوی در تاریخ چهارم تیرماه سال جاری، توسط ماموران امنیتی در تهران بازداشت شد. وی نهایتا در تاریخ نهم مردادماه، با تودیع وثیقه از زندان اوین آزاد شد.( هرانا ۱۴۰۲/۱۰/۲۵)

معصومه صنوبری ۱۳ماه شکنجه در سلول انفرادی

معصومه صنوبری زندانی سیاسی که در آذرماه سال گذشته در جریان قیام ۱۴۰۱ دستگیر شده است ۱۳ماه است که در سلول انفرادی در زندان فردیس کرج به‌سر می‌برد.وی در اسفند ۱۴۰۱ به‌اتهام مشارکت در اقدام علیه کشور از طریق عضویت در مجاهدین خلق، فعالیت تبلیغی علیه حکومت به ۹سال زندان محکوم شد.برغم صدور رای دادگاه و محکومیت، او را هم‌چنان در سلول انفرادی و بدون ارتباط با دیگران نگاه‌داشته‌اند. وی پیش از این در سال ۱۳۹۷ دستگیر و تا ۱۴۰۰ در زندان بود.معصومه صنوبری زیر شکنجه مستمرقاضی پرونده پس از صدور حکم ۹ سال زندان، در پرونده قید کرد که او باید تمام محکومیتش را در سلول انفرادی و به دور از زندانیان دیگر بگذراند. به این ترتیب او را شکنجه می کنند.معصومه صنوبری پیش از این در روز ۱۵ اسفند ۹۷ در شهر ایلخچی اسکو بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات تبریز منتقل گردید. او در بازداشتگاه اطلاعات سپاه بازجویی و مورد شکنجه قرار گرفت. بر اثر ضربات شلاق قادر به راه رفتن نبود. به دلیل ضربات وارده به سر دچار تاری دید شد و ساق پایش ترک خورد. وی در مرداد ۹۸ با قید وثیقه ۶۰۰ میلیون تومانی تا زمان دادگاه آزاد شد. تا اینکه مجدد در جریان قیام ۱۴۰۱ باردیگر بازداشت و تحت شکنجه قرار گرفت.(صدای بازداشت شدگان ۱۴۰۲/۱۰/۲۶)

گزارشی از آخرین وضعیت معصومه اکبری در زندان اوین

معصومه اکبری، فعال مدنی دوران محکومیت خود را در زندان اوین سپری میکند. وی پیشتر توسط مرجع قضایی به دو سال حبس محکوم شده بود.این فعال مدنی سال ۱۳۹۸، به دنبال شرکت در تجمع هشتم مارس و تحصن مقابل کانون وکلا در همراهی با نسرین ستوده، توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران، به ریاست قاضی مقیسه، از بابت اتهامات اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه حکومت به ۶ سال حبس محکوم شده بود.این حکم نهایتا به دو سال حبس کاهش یافت. وی در رابطه با این پرونده سال ۱۳۹۷ بازداشت و نهایتا پس از چهل روز با قرار تامین کیفری آزاد شده بود.(هرانا ۱۴۰۲/۱۰/۲۶)

یک ماه پس از بازداشت؛ تداوم بی خبری از وضعیت یکتا فهندژ سعدی

 یکتا فهندژ سعدی، شهروند بهائی علیرغم گذشت یک ماه از زمان بازداشت و انتقال به بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز، کماکان در بلاتکلیفی بسر میبرد. عدم برقراری تماس خانم فهندژ سعدی با خانواده خود، به افزایش نگرانی های آنها منجر شده است.یکتا فهندژ سعدی در تاریخ بیست و هفتم آذرماه، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود در شیراز بازداشت و سپس به بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر موسوم به پلاک ۱۰۰ منتقل شد.تا لحظه تنظیم این گزارش از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه وی اطلاعی حاصل نشده است.یکتا فهندژ سعدی پیش از این نیز به واسطه فعالیت های خود سابقه بازداشت و محکومیت را داشته است.(هرانا ۱۴۰۲/۱۰/۲۷)

تجمع اعتراضی زنان همدان علیه دو دهه لاپوشانی قضائی بر تجاوزهای سریالی فرد معتمد مسئولان

گروهی از مردم معترض همدان که زنان در میان آن‌ها حضور برجسته‌ای داشتند، چهارشنبه ۲۷ دی، در مقابل ساختمان دادگستری علیه عملکرد دادستان این شهر در قبال فردی به نام م. ع. س. که متهم به تجاوزهای سریالی است، تجمع کردند.م. ع. س. روز سه‌شنبه در مکان نامعلومی در تهران بازداشت شد و تجمع اعتراضی پس از اعلام بازداشت او انجام شد.معترضان معتقدند که مقام‌های قضائی و حکومتی این شهر دو دهه بر تجاوزهای سریالی م. ع. س.سرپوش گذاشته‌اند.براساس اطلاعاتی که در شبکه‌های اجتماعی منتشرشده، این فرد اهل همدان و صاحب یک داروخانه است و به‌دلیل دوستی نزدیک او و پدر درگذشته‌اش با چند تن از قضات دادگستری، شکایت‌های مردم تاکنون راه به جایی نبرده است.همچنین گفته می‌شود که یکی از شیوه‌های م. ع. س.در تجاوز به زنان، به‌ویژه زنان متأهل، استفاده از بازار غیررسمی فروش غیرقانونی قرص‌ها و داروهای مربوط به پایان خودخواسته‌ بارداری برای یافتن طعمه‌هایی بوده است که پس از تجاوز، زنان نتوانند به نهادهای قضائی مراجعه کنند( رادیو زمانه ۲۷ دی ۱۴۰۲)

آمریکا خواهان آزادی بی‌قید و شرط نرگس محمدی و همه زندانیان سیاسی در ایران شد

آبرام پیلی، معاون نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، صدور حکم تازه ۱۵ ماه زندان برای نرگس محمدی را محکوم کرد، و از سوی دیگر از آزادی موقت الهه محمدی و نیلوفر حامدی، روزنامه‌نگارانی که حدود ۱۷ ماه زندانی بودند، استقبال کرد.آقای پیلی در شبکه اجتماعی ایکس ضمن درخواست برای آزادی بی‌قید و شرط نرگس محمدی نوشت: کارزار رژیم ایران برای ساکت‌کردن منتقدان و فعالان حقوق بشر از جمله نرگس محمدی باید متوقف شود.بنا بر گزارشی که روز دوشنبه ۲۵ دی در صفحه اینستاگرام نرگس محمدی منتشر شد، دادگاه انقلاب اسلامی این فعال حقوق بشر زندانی را به ۱۵ ماه زندان، دو سال تبعید به خارج از تهران و استان‌های مجاور، دو سال منع خروج از کشور، دو سال منع عضویت در گروه‌های اجتماعی – سیاسی، و دو سال منع استفاده از تلفن هوشمند محکوم کرده است.نرگس محمدی در این پرونده با شکایت وزارت اطلاعات به تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی متهم شده بود. به دلیل خودداری وی از شرکت در دادگاهی که ۲۸ آذر در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست ایمان افشاری برگزار شد، رأی دادگاه به صورت غیابی صادر شده است.معاون نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در مطلبی جداگانه در شبکه اجتماعی ایکس با اشاره به ازادی موقت نیلوفر حامدی و الهه محمدی، دو روزنامه‌نگاری که در جریان پوشش گزارش‌های مربوط به کشته شدن مهسا امینی بازداشت شده بودند، خواهان آزادی دائم و بی‌قید وشرط این دو نفر شد و تاکید کرد آنها از ابتدا نباید بازداشت می‌شدند.(صدای آمریکا ۲۸ دی ۱۴۰۲)

بیانیه مشترک فعالین مدافع حقوق زن، دادخواهان و حامیان انقلاب زن زندگی آزادی در حمایت از رویا حشمتی و محکومیت حجاب اجباری و شلاق

در این بیانیه آمده، روایت رویا حشمتی از شلاق خوردن به دلیل نداشتن حجاب، درست در روزی است که در تقویم جمهوری اسلامی به نام روز زن نامگذاری شده اما این روز در حقیقت در ضدیت محض با زنانی است که آزادی و برابری را طلب می‌کنند، در ضدیت با زنانی است که در برابر سلطه قوانین مذهبی و نرینه‌سالار و سرکوب، سرخم قدغن را معنی کرده و به عمل درآورده اند مبارزه ای که به زیباترین شکل ممکن در انقلاب زن زندگی آزادی تجلی یافت.ودر پایان بیانیه آمده است،ما امضا کنندگان این بیانیه خواستار حمایت گسترده زنان، دانشجویان، دانش آموزان، رنگین کمانیها، معلمان و کارگران و بازنشستگان و عموم جامعه از رویا حشمتی و تمامی زنانی هستیم که با شجاعت و رشادت و مقاومت و مبارزه مستمر، نه تنها پرچم اعتراض را حتی با بازداشت و زندان و تجاوز و شلاق و شکنجه زمین نمی گذارند، بلکه شعله های انقلاب زن زندگی آزادی را روشن نگه می‌دارند و نوید پیروزی، رهایی و آینده ای روشن می‌دهند.(کردپا ۲۸دی ماه ۱۴۰۲)

قتل دختر جوان به دلیل مقاومت در برابر تجاوز قاتل درخواست تعیین تکلیف کرد

مردی که برای تجاوز به دختری جوان وارد خانه او شده و در جنایتی هولناک دختر را به قتل رسانده‌ بود دوباره پای میز محاکمه رفت.متهم مدت‌ها بعد از قتل با گفته‌های دوست مقتول شناسایی و بازداشت شد. او به قصاص محکوم شده‌ بود اما به دلیل عجز ولی دم از پرداخت تفاضل دیه، مرد محکوم که سجاد نام دارد، در زندان بلاتکلیف مانده بود تا اینکه درخواست تعیین تکلیف کرد.از آنجا که مادر مقتول نتوانسته بود تفاضل دیه را پرداخت کند قضات به او فرصت پرداخت تفاضل دیه دادند اما این زن در مهلت قانونی هم نتوانست مبلغ تعیین‌شده را تهیه کند تا اینکه یک بار دیگر جلسه رسیدگی تشکیل شد.(دیده بان ایران ۱۴۰۲/۱۰/۲۹)

به دلیل بی حجابی مشتریان ،یک فروشگاه کتاب در تهران پلمب شد

پلمب این کتابفروشی روز چهارشنبه بیست و هفتم دی، به دلیل بی حجابی مشتریان توسط اداره نظارت بر اماکن عمومی صورت گرفته است.نهادهای قانون گذار و اجرایی حکومت، در راستای اجرای حجاب اجباری در جامعه، اخیرا فشارهای مضاعفی را بر شهروندان اعمال کرده اند. پلمب محل کسب افراد، اعمال محرومیت های اجتماعی، اخراج شهروندان از محل کار، بازداشت و تشکیل پرونده قضایی برای مخالفان حجاب اجباری، از جمله اقدامات صورت گرفته در این خصوص هستند.(هرانا  ۱۴۰۲/۱۰/۲۹)

 برای اطلاعات بیشتر می توانید از سایت کمیته از طریق لینک زیر بازدید کنید :

 https://zanan.bashariyat.org 

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram