گزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان آبان ماه ۱۴۰۲

تهیه وتنظیم گزارشات :کریم ناصری،علی فروتن، سعید بهشتی متین، صدرا مجیب یزدانی

آگاهی بیشتر:

این گزارشات آماری از میان بیش از 100خبر که در طول آبان ماه 1402 تهیه شده است.

آمار فوق از گزارشات رسانه‌های داخلی و خارجی مورد تائید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع‌آوری شده و عملاً نمی‌تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ درصد واقعیت‌های جامعه باشد.

این گزارشات از سایت کمیته دفاع از حقوق پیروان حقوق ادیان که از رسانه‌های داخلی و خارجی مانند ایسنا، هرانا، ایسنا، ایرنا، ایلنا، هنر آنلاین، باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری فارس، کیهان، همشهری آنلاین، آباننیوز، سازمان ماده 18، کردپرس، کردپا، کمپین فعالین بلوچ، هه‌نگاو، بی‌بی‌سی فارسی، جمع‌آوری گردیده، تهیه شده است.

همکارانی که در گردآوری این موارد خبری نقض حقوق ادیان در آبان ماه همکاری کردند خانم‌ها و آقایان: کریم ناصری، آرشا کچوئیان، علی فروتن، سعید پورمند، صدرا مجیب یزدانی، قندیل دادخواه، پوریا فرجی، پانیذ تراب‌نژاد،کیمیا قزلباش، سینا اشجعی، سعید بهشتی متین، اسفندیار سنگری، داود لطفی، محمدمهدی خسروپناه ، عباس رهبری، مریم حبیبی، لیلا ابوطالبی، کوثر ولی‌زاده، امیر پالوانه،شراره هادی‌زاده رئیسی، می‌باشند.

فشار بر پیروان سایر ادیان همچنان ادامه دارد :

جمهوری اسلامی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.
بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. این دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودیت‌هایی زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی ایران تنها عبادت مسیحیان عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت می‌شناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی می‌شود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع میشوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطللاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشی ها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مسیحیت را به رسمیت می‌شناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال می‌شود، آن‌ها که اکثراً در مناطق حاشیه‌ای کشور زندگی می‌کنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانه اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت.

اهل سنت:
اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تک‌تک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواسته‌ای زیاده خواهان نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی می‌شود.
زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را می‌گذرانند و بصورت مدام از سوی مأموران زندان به دلیل عقیده‌شان مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرند.
اصل ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار می‌دهد. با این حال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از ۳ دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علیرغم اینکه مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیت‌های کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهره‌مندی برابر از فرصت‌ها و امکانات محروم هستند، همین‌طور با موانع و محدودیت‌های جدی برای تبلیغ باورهای خود و بجا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبه‌رو هستند.

در این ماه :

گزارشی از بازداشت کوتاه مدت شش شهروند/ فضل الرحمن کوهی به زندان وکیل آباد مشهد منتقل شد
روز دوشنبه یکم آبان ۱۴۰۲، شش شهروند بازداشتی در زاهدان آزاد شدند. هویت این شهروندان، “اکرم کوهی، اصغر کوهی، یاسین آسکانی، حبیب الله آسکانی (حبیب کوهی)، یاسین شکری و محسن آسکانی” گزارش شده است. این افراد روز گذشته به همراه فضل الرحمن کوهی، روحانی اهل سنت، در مسیر بازگشت به راسک در حوالی زاهدان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. همزمان دادسرای ویژه روحانیت مشهد با صدور اطلاعیه ای ضمن تایید بازداشت این روحانی اهل سنت، دلیل دستگیری او را “هنجارشکنی و هم‌راستایی با جریانات معاند و برانداز” عنوان کرد. گفته میشود، آقای کوهی هم اکنون در “زندان وکیل آباد مشهد” بسر میبرد. از میان افراد بازداشت شده، اکرم کوهی، امام جمعه موقت پشامگ، اصغر کوهی، روحانی اهل سنت و از اهالی روستای پشامگ شهرستان راسک و محسن آسکانی پیش از این نیز از بابت فعالیت های خود سابقه بازداشت و برخوردهای قضایی را داشته اند. در خصوص فضل الرحمن کوهی، روحانی اهل سنت نیز گفتنی است، وی پیشتر در آذرماه سال ۱۳۹۸، پس از احضار به دادگاه ویژه روحانیت در مشهد بازداشت شده بود. او در تاریخ نهم مهرماه ۱۳۹۹، توسط دادگاه ویژه روحانیت مشهد به شش سال و ‌چهار ماه حبس محکوم شد. نهایتا آزادی مشروط این روحانی اهل سنت در تاریخ سوم مهر سال جاری، به او ابلاغ شد. (هرانا,1 آبان 1402)

گزارشی از آخرین وضعیت حمزه درویش در زندان لاکان رشت
حمزه درویش، زندانی سنی مذهب دوران محکومیت خود را بدون رعایت اصل تفکیک جرائم در زندان لاکان رشت سپری میکند. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این زندانی به هرانا گفت: “آقای درویش از تاریخ بیست و پنجم مهرماه، در اعتراض به محل نگهداری خود در بند هشت (جرائم خشن) دست به اعتصاب زده است. علاوه بر این، وی از روز شنبه بیست و نهم مهرماه، به دستور رئیس زندان به یکی از سلولهای انفرادی زندان مذکور منتقل شده و امکان برقراری تماس و ملاقات با خانواده از حمزه سلب شده است.” اوایل مهرماه سال جاری، آقای درویش توسط زندانیان بند هشت با ضربات چاقو از ناحیه پشت مورد ضرب و جرح قرار گرفته بود. حمزه درویش در تاریخ نوزدهم مردادماه، در اعتراض به صدور حکم ۱۴ سال حبس در تبعید از طریق بلعیدن قرص دست به خودکشی زده بود. وی چند روز بعد از اقدام به خودکشی، از بیمارستان رازی به یکی از سلول های انفرادی زندان لاکان رشت منتقل شد. نهایتا در تاریخ ششم شهریورماه، به بند هشت (جرائم خشن) این زندان بازگردانده شد. (هرانا ,4 آبان 1402)

چهار شهروند توسط نیروهای امنیتی در زاهدان بازداشت شدند
چهار تن از طلاب مسجد مکی زاهدان، روز پنجشنبه چهارم آبان ماه توسط نیروهای امنیتی در این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.بر اساس این گزارش، این افراد از طلاب مسجد مکی زاهدان هستند که ساعاتی پیش پس از خروج از مسجد، در خیابان خیام این شهر توسط نیروهای لباس شخصی بازداشت شده اند. در این گزارش به هویت، محل نگهداری و اتهامات مطروحه علیه این شهروندان اشاره ای نشده است. (هرانا ,4 آبان 1402)

تدابیر مولوی عبدالحمید، نقشه های مقامات امنیتی را نافرجام می‌کند
روز جمعه ۵ آبان ماه ۱۴۰۲، بنا به درخواست مولوی عبدالحمید، امام جمعه زاهدان مردم در این شهر پس از اقامه نماز جمعه راهپیمایی سکوت برگزار کردند و شعاری سر ندادند. مولوی عبدالحمید همواره با تدابیری که عنوان می‌کند بهترین تصمیمات را به نفع مردم می‌گیرد و باعث می شود که مردم کمترین آسیب را ببینند. اکنون نیز با توجه به جو شدید امنیتی شهر زاهدان، مولوی عبدالحمید از مردم درخواست کرد که با راهپیمایی سکوت به منازل خودشان بروند. گفتنی است که مولوی عبدالحمید در هفته گذشته (٢٨ مهر ماه ۱۴۰۲) با صراحت اعلام کرده بود که وجود این نیروها و مسدود کردن مسیر مردم توسط آنها، باعث می‌شود که مردم تحریک شده و دست به اعتراض بزنند. (رسانک ,4 آبان 1402)

مولوی فضل‌الرحمن کوهی: حمله نیروهای نظامی به مردم نمازگزار زاهدان کمتر از ظلم اسرائیل به مردم فلسطین نیست
مولوی فضل الرحمن کوهی، زندانی سیاسی بلوچ که اخیرا از زندان آزاد شده است نسبت به سرکوب شهروندان زاهدانی واکنش نشان داد و گفت: «اگر کسی برخورد دیروز‌ِ نیروهای امنیتی زاهدان را با نمازگزاران مسجد مکی در مسیر بازگشت از مصلای زاهدان را ببیند، ظلم اسرائیل بر مردم فلسطین و غزه را فراموش می‌کند. اگر از این حرف بنده می‌رنجید برنجید.» وی ادامه داد: «قتل عام در غزه و فلسطین به‌خاطر این راه‌اندازی شده‌اند تا مردم از حالات کشور غافل باشند؟ انقلاب کردید تا بعد از چهل و چهار سال اهل‌سنت را قتل بکنید؟» مولوی کوهی خطاب به سران حاکمیت گفت: «مسئولان کلان! اگر شما تصمیم داشتید و تصویب کردید که بعد از گذشت چهل و چهار سال از انقلاب اهل‌سنت را قتل عام می‌کنیم پس به صراحت بگویید تا ما التماس شما را نکنیم و برای خود کفن بخریم.» مولوی فضل الرحمن کوهی گفت: «وقتی ما حرف می‌زنیم مجرم هستیم باید به زندان برویم و آنانی که قاتل هستند کسی اسمی از آنها را نمی‌برد. دست بردار باشید وگرنه می‌آید روزی همهٔ علما در پشت تریبون‌ اعلام می‌کنند و مردم خود را به کشتن می‌دهند. هر‌چند ما خواهان این نیستیم ولی نمی‌شود هر روز چشم‌ها را پایین کرد [اصطلاحی بلوچی: نمی شود بی غیرتی را تحمل کرد و در برابر ظلم ساکت بود].» (رسانک ,5 آبان 1402)

مولوی عبدالحمید خواهان آزادی بازداشت‌شدگان زاهدان شد
مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان خواستار آزادی صدها شهروندی شد که پس از نماز جمعه هفته گذشته در ۲۸ مهر توسط نیروهای حکومتی بازداشت شدند. مولوی عبدالحمید در خطبه‌های نماز جمعه روز ۵ آبان همچنین از مسئولان و ماموران امنیتی و نظامی خواست در مقابل مردم از خود «خویشتن داری» نشان دهند و با معترضان درگیر نشوند. این رهبر اهل سنت ایران از نمازگزاران زاهدانی نیز خواست «مواظب عوامل نفوذی باشند» و با «سکوت و آرامش» مصلی را ترک کنند. مولوی عبدالحمید با اشاره به اتفاقات هفته گذشته که منجر به درگیری ماموران امنیتی و بازداشت معترضان شد، گفت عوامل نفوذی با پرتاب سنگ و اقدامات تحریک آمیز در بین نمازگزاران باعث برهم زدن آرامش مراسم می‌شوند. او خطاب به شهروندان زاهدانی گفت: «شما در یک سال گذشته مظلومیت و مطالبات تان را فریاد زدید اما به جز راهپیمایی و شعار دادن، راه‌های دیگری هم وجود دارد که پیگیری می‌شود.»امام جمعه اهل سنت زاهدان همچنین با اشاره به درگیری‌های غزه هم گفت که «این جنگ ویران‌گر و تباه‌کننده باید هر چه زودتر متوقف شود»او با اشاره به اینکه جهانیان هیچ توجیهی را در برابر این «نسل‌کشی و قتل‌عام» نمی‌پذیرند، گفت اروپا و آمریکا نباید دست اسرائیل را در این زمینه باز بگذارند.(ایران وایر ,6 آبان 1402)

یک شهروند توسط نیروهای امنیتی در زاهدان بازداشت شد
روز سه شنبه نهم آبان ۱۴۰۲، یک شهروند در زاهدان بازداشت شد.هویت وی، محمدعلی نارویی یکی از فیلمبرداران دارالعلوم مسجد مکی زاهدان، گزارش شده است.بر اساس این گزارش، بازداشت آقای نارویی توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی وی در زاهدان صورت گرفته است.تاکنون از محل نگهداری، دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه این شهروند اطلاعی حاصل نشده است.(هرانا ,9 آبان 1402)

زاهدان؛ دو روحانی اهل سنت آزاد شدند
روز سه شنبه نهم آبان ماه ۱۴۰۲، نذیر بخشی زهی و کامران سالمزهی از زندان زاهدان آزاد شدند.آزادی این دو روحانی اهل سنت با قرار تامین صورت گرفته است.در این گزارش آمده است که این شهروندان بدون تفهیم اتهام، چندین هفته پس از بازداشت، از بازداشتگاه اداره اطلاعات به زندان زاهدان منتقل شده بودند.تاکنون از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه این شهروندان اطلاعی حاصل نشده است.نذیر بخشی زهی و کامران سالمزهی، دو روحانی اهل سنت روز جمعه دوم تیرماه امسال توسط نیروهای امنیتی در راسک بازداشت شدند.(هرانا ,9 آبان 1402)

اجرای حکم اعدام قاسم آبسته زندانی مذهبی کُرد در زندان قزلحصار کرج
حکم اعدام قاسم آبستە، زندانی مذهبی کُرد محبوس در زندان قزلحصار کرج، پس از نزدیک به ۱۴ سال حبس به اجرا در آمد.قاسم آبسته در ۱۶ آذر ۱۳۸۸ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه منتقل شده بود. وی به عنوان متهم ردیف آخر پرونده قتل “عبدالرحیم تینا” به همراه با شش فعال مذهبی دیگر کُرد به نام‌های داوود عبداللهی، فرهاد سلیمی، انور خضری، خسرو بشارت، کامران شیخه و ایوب کریمی توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه به اتهاماتی نظیر “اقدام علیه امنیت ملی”، “تبلیغ علیه نظام”، “عضویت در گروه‌های سلفی” و “افساد فی‌الأرض” به اعدام محکوم شده بودند. قاسم آبسته طی نزدیک به ۱۴ سالی که زندان بوده به سرطان تیروئید مبتلا شده و بارها به نشانه اعتراض دست به اعتصاب غذا زده بود. (هه نگاو ,14 آبان 1402)

پلمپ چند مدرسه غیردولتی در زاهدان بدلیل مدیریت توسط روحانیون اهل سنت
امروز ۱۵ آبان ۱۴۰۲، یک شهروند با ارسال ویدئویی از پلمپ چند مدرسه در منطقه شیرآباد زاهدان بدلیل آنکه زیر نظر مکتب سعد ابن ابی وقاص اهل سنت بوده پلمپ شده است. این شهروند می گوید:«مدرسه ابتدایی غیر دولتی ندای سعادت در شیرآباد زاهدان که دستکم ۴۰۰ دانش آموز بی بضاعت در آن مشغول تحصیل بوده اند را در میانه سال تحصیلی بدلیل اینکه زیر نظر مکتب اهل سنت سعدبن ابی وقاص بوده پلمپ کرده اند و معلمان را نیز که حقوق ناچیزی دریافت می کردند را نیز ممنوع الکار کرده اند.» (حال وش ,16 آبان 1402)

مسجد مکی زاهدان؛ یک شهروند توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد
شامگاه دوشنبه پانزدهم آبان ۱۴۰۲، یک شهروند در زاهدان بازداشت شد.هویت وی “ابوبکر توحیدی (میربلوچزهی)، فرزند نعمت الله و فیلمبردار دارالعلوم مسجد مکی زاهدان” گزارش شده است. گفته میشود، بازداشت آقای توحیدی توسط نیروهای امنیتی در یکی از ایست و بازرسی های زاهدان صورت گرفته است. تاکنون از دلایل بازداشت، محل نگهداری و اتهامات مطروحه علیه این شهروند اطلاعی حاصل نشده است. (هرانا ,16 آبان 1402)

عبدالحکیم شه بخش، روحانی اهل سنت بازداشت شد
عبدالحکیم شه بخش، روحانی اهل سنت توسط نیروهای امنیتی در زاهدان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. بازداشت آقای شه بخش از اساتید و کارکنان دارلعلوم مسجد مکی توسط نیروهای امنیتی در یکی از خیابانهای زاهدان صورت گرفته است. تا لحظه تنظیم گزارش از دلایل بازداشت و محل نگهداری این روحانی اهل سنت اطلاعی حاصل نشده است. (هرانا ,17 آبان 1402)
سعید فضل الهی، روحانی اهل سنت بازداشت شد
سعید فضل الهی، روحانی اهل سنت توسط نیروهای امنیتی در شهرستان دلگان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. تاکنون از دلایل بازداشت و محل نگهداری این شهروند اطلاعی حاصل نشده است. (هرانا ,17 آبان 1402)

ادامه بازداشت و بلاتکلیفی مولوی حمیدالله فاروقی از کارکنان دارالعلوم مکی زاهدان
مولوی حمیدالله فاروقی از کارکنان دارالعلوم مکی که در خیابان بهداشت زاهدان به همراه پدرش بازداشت شده بود، با گذشت ۴۵ روز همچنان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد. اطلاع از محل بازداشت و اتهامات مطروحه باعث افزایش نگرانی خانواده این روحانی بلوچ شده است. بسیاری از کنشگران و فعالان حقوق بشری و سیاسی بلوچ معتقدند که ادامه بازداشت نزدیکان مولوی عبدالحمید و کارکنان دارالعلوم مکی جهت افزایش فشار به امام جمعه اهل سنت زاهدان و پرونده سازی علیه این افراد در بازداشتگاه ها و زندان مرکزی زاهدان است. (هرانا ,20 آبان 1402)

محمد شریفی از زندان ارومیه آزاد شد
یکشنبه بیست و یکم آبان ۱۴۰۲، محمد شریفی از زندان ارومیه آزاد شد. بر اساس این گزارش، آزادی این روحانی اهل سنت با تودیع وثیقه سه میلیارد تومانی صورت گرفته است. محمد شریفی، ٣٧ ساله و شهروند اهل بوکان در تاریخ پنجم شهریورماه، توسط نیروهای امنیتی در منزل خود بازداشت شد.آقای شریفی در تاریخ هشتم شهریور، جهت انجام مراحل بازجویی به بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه منتقل شد. او مدتی بعد به زندان این شهر انتقال یافت. تاکنون از اتهامات مطروحه علیه این شهروند اطلاعی حاصل نشده است. (هرانا ,21 آبان 1402)

اعلام حمایت کاک حسن امینی از مواضع مولانا عبدالحمید
استاد کاک حسن امینی، حاکم شرع مردمی کردستان با انتشار توییتی در حمایت از مولانا عبدالحمید نوشت: لازم است همەی مسئولین بدانند کە انتقادات، اعتراضات و مطالبات جناب مولانا عبدالحمید اسماعیل زهی، مربوط بە همەی علما و اهل سنّتِ حقیقی ایران است، لذا هرگونە بی‌توجهی یا برخورد نسنجیدە با شخص ایشان و بیانات و خواستەهایشان، بی‌توجهی و برخورد باهمەی اهل سنت راستین ایران شمردە خواهد شد. (کلمه ,22 آبان 1402)

یکی از اعضای باسابقۀ ستاد انتظامات مسجد مکی زاهدان آزاد شد
حاجی گل‌احمد شاهوزهی، یکی از اعضای باسابقه و قدیمی ستاد انتظامات مسجد جامع مکی زاهدان، عصر روز سه‌شنبه (۲۳ آبان ۱۴۰۲) با قید وثیقه آزاد شد. براساس این گزارش، عبدالباسط شاهوزهی» فرزند حاجی گل‌احمد نیز امروز با قید وثیقه آزاد شد. حاجی گل‌احمد ۱۳ تیرماه و فرزندش ۸ تیرماه سال جاری توسط نیروهای امنیتی در زاهدان بازداشت شده بودند. لازم به اشاره است که تعدادی از اساتید و پرسنل دارالعلوم و مسجد جامع مکی زاهدان ازجمله مولانا عبدالمجید مرادزهی، مولوی عبدالحکیم شه‌بخش، مولوی اکبر بیدل، مولوی هدایت‌الله قنبرزهی، مولوی حمیدالله فاروقی، عبدالنصیر شه‌بخش، اسامه شه‌بخش، محمدعلی نارویی و مهدی خداشناس همچنان در بازداشت نیروهای امنیتی به‌سر می‌برند. (کلمه ,23 آبان 1402)

افشاگری؛ پیشنهاد ترور مولاناعبدالحمید و مخالفین نظام در ازای آزادی!
محمد کریم بارکزایی اکسون در یک فایلی صوتی که پیش از اعدام ضبط کرده، فاش ساخت که ماموران امنیتی به او گفته‌اند در ازای ترور مولانا عبد‌الحمید و برخی مخالفان نظام، او و هم‌بندی‌هایش را آزاد می‌کنند. این رد شجاعانه وی در حالیست که، «محمدکریم بارکزایی اکسون» سحرگاه روز بیست دوم آبان ماه ۱۴۰۲ به همراه محمد براهویی انجمنی و ادریس بیلرانی در زندان زاهدان بدون اطلاع خانواده های شان اعدام شدند. وی در این فایل صوتی گفته: به ما پیشنهاد دادن که در صورت ترور مولانا عبدالحمید اسماعیل‌زهی رهبر اهل سنت ایران و همچنین غلام بهرامزهی معروف به حاج حافظ و فرماندهان طالبان در افغانستان و چندین نفر دیگر در پاکستان(مخالفین نظام) آزادمان کنند که بنده این پیشنهاد ماموران اطلاعات را رد کردم. (کلمه ,23 آبان 1402)

زاهدان؛ تداوم بازداشت و بی خبری از وضعیت فرهاد کبدانی
فرهاد کبدانی شهروند ساکن زاهدان، علیرغم گذشت یک هفته از زمان دستگیری، کماکان در بازداشت و بیخبری بسر میبرد. آقای کبدانی پیشتر در تاریخ هجدهم آبان ۱۴۰۲ توسط نیروهای امنیتی در زاهدان بازداشت شد. بر اساس این گزارش، بازداشت این شهروند “به دلیل شرکت در نماز جمعه مصلی زاهدان” صورت گرفته است. تاکنون از محل نگهداری آقای کبدانی اطلاعی کسب نشده است. فرهاد کبدانی، فرزند‌ کمال، اهل و ساکن زاهدان است. (هرانا ,25 آبان 1402)
مولوی عبدالحمید: خانواده‌های قربانیان «جمعه خونین» برای قبول دیه تحت فشار هستند
مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در خطبه‌های نماز جمعه ۲۶ آبان با انتقاد از اعمال فشار «برخی» بر خانواده‌های کشته‌شدگان و مجروحان «جمعه خونین» زاهدان، گفت که آنها را تحت فشار قرار داده‌اند تا «مجبور به قبول دیه» شوند. او اصرار بر این امر را «خلاف عرف و قانون جاری در کشور» خواند و گفت: «ما تعجب می‌کنیم علی‌رغم دستور رهبری مبنی بر مجازات عاملان و آمران این جنایت، چرا به این دستور عمل نشد.» در ادبیات مرسوم جمهوری اسلامی از واژه «رهبری» برای اشاره به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی،‌ استفاده می‌شود. امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت آن چه موجب تسلی خانواده قربانیان می‌شود، مجازات تمام کسانی است که در این جنایت دست داشتند. به گفته این روحانی سرشناس اهل سنت کشور، درآمدهای کشور باید به بیت‌المال بروند و بیت‌المال متعلق به همه ایرانیان فارغ از قومیت، دین و مذهب آنها است.(خبرگزاری هرانا.26 آبان1402)
حسن فتحی خضرلکی، روحانی اهل سنت بازداشت شد
روز شنبه بیست و هفتم آبان ماه، حسن فتحی خضرلکی، روحانی اهل سنت توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. هویت وی “حسن فتحی خضرلکی، امام جمعه اهل سنت روستای «قازلیان» از توابع شهرستان بوکان” عنوان شده است. تاکنون از دلایل بازداشت، محل نگهداری و اتهامات مطروحه علیه این شهروند اطلاعی حاصل نشده است. در تاریخ بیست و پنجم دی ماه سال ۱۴۰۱ نیز حسن فتحی خضرلکی توسط نیروهای امنیتی در بوکان بازداشت و مورخ بیست و سوم اسفندماه همان سال با تودیع وثیقه آزاد شده بود.( خبرگزاری هرانا.28 آبان1402)
زندان زاهدان؛ تداوم بازداشت و بلاتکلیفی عبدالسلام فاروقی
عبدالسلام فاروقی (ملازهی) علیرغم گذشت بیش از پنجاه روز از زمان بازداشت، کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان زاهدان بسر میبرد. آقای فاروقی اخیرا به همراه چند شهروند بازداشتی دیگر به نام های اسامه شه بخش (نارویی)، از اعضای مسجد مکی زاهدان، عبدالنصیر شه بخش، نوه امام جمعه اهل سنت زاهدان و محمد نقشبندی، فرزند امام جمعه راسک از بازداشتگاه اداره اطلاعات زاهدان به بند ۹ زندان این شهر منتقل شده است. از میان این افراد، روز گذشته اسامه شه بخش (نارویی) و عبدالنصیر شه بخش با تودیع وثیقه از زندان زاهدان آزاد شدند. عبدالسلام فاروقی (ملازهی) در تاریخ سوم مهر ۱۴۰۲، به همراه پسرش حمید الله فاروقی (ملازهی) توسط نیروهای امنیتی در زاهدان بازداشت شدند. تاکنون از اتهامات مطروحه علیه آقای فاروقی اطلاعی حاصل نشده است.( خبرگزاری هرانا.29 آبان1402)
حسین علیمرادی، روحانی اهل سنت احضار شد
حسین علیمرادی، روحانی اهل سنت با دریافت ابلاغیه ای، به دادگاه ویژه روحانیت همدان احضار شد. بر اساس احضاریه ای که اخیرا توسط دادگاه ویژه روحانیت همدان صادر و به وی ابلاغ شده است، از این روحانی اهل سنت خواسته شده تا روز چهارشنبه یکم آذرماه در این شعبه حاضر شود. حسین علیمرادی در فروردین ماه سال جاری از بابت اتهام “تشویش اذهان عمومی” توسط دادگاه ویژه روحانیت همدان به دو سال حبس تعلیقی محکوم شده بود. این روحانی اهل سنت پیشتر در اسفندماه ۱۴۰۱، به دادگاه ویژه روحانیت همدان احضار و برای دومین بار روز سه‌ شنبه پانزدهم فروردین‌ ۱۴۰۲، برای اخذ آخرین دفاع به این دادگاه احضار شد.( خبرگزاری هرانا.30 آبان1402)
انتقاد امام‌ جمعه مهرستان از رسانه های سپاه : افرادی به دنبال تهمت زدن به مولانا عبدالحمید هستند
مولوی عبدالخالق حسین‌ زهی، امام جمعه شهرستان مهرستان با اشاره به سناریوی جدید رسانه های سپاه بر علیه مجموعه دارالعلوم زاهدان و مولانا عبدالحمید، هشدار داد ، “افرادی که اخبار نادرست به مرکز کشور منتقل می‌کنند، بدانند که با این عملکردشان دیگران و حتی حکومت را نابود می‌کنند”. وی گفت: یکی از خبرگزاری‌ها مستندی ساخته‌ و منتشر کرده و در آن ادعا کرده که محموله‌ای از آمریکا به مسجد مکی زاهدان ارسال شده است. ما هیچ ارتباطی با آمریکا نداریم. این چه تهمتی است که به علمای ما و مسجد جامع مکی زاهدان می‌زنند؟!” مولوی حسین زهی ادامه داد: متأسفانه افرادی که به دنبال منافع شخصی و پست و مقام هستند، دست به تخریب ایشان و مجموعه دارالعلوم زاهدان می‌زنند. از مسئولان رده‌بالا می‌خواهیم این تهمت‌ها را باور نکنند. مسجد جامع مکی نگین کشور و نماد وحدت است. “(خبرگزاری شبکه کلمه.30 آبان1402)

بهائیان:
ایران، کشوری که در آن بهائیان زیادی زندگی میکنند، آئین بهایی هنوز یک در ایران «فرقه مرتد» تلقی می‌شود. . این مشهور است که بهاییان به دنبال صلح هستند، قدرت سیاسی نمی‌خواهند و تهدید امنیتی ایجاد نمی‌کنند. با این حال جمهوری اسلامی ایران آن‌ها را تحت تعقیب قرار می‌دهد. از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی تاکنون، بهاییان به طور سامانمند و روشمند از دسترسی به تحصیلات عالی و همچنین حق اشتغال محروم بوده‌اند؛و اگر پیگیر حق از دست رفته خود باشند با اتهامات واهی و زندان و تهدید مواجه می‌گیرند و همواره درمعرض دستگیری‌های بدون مجوز قانونی و حبس قرار گرفته‌اند. بهائیان هرگز قادر نبوده‌اند به طور علنی از تعالیم دینی خود پیروی کنند. آنها تقریباً در تمام مراحل زندگی مورد بدرفتاری قرار می‌گیرند.

انتقال دانش و تجربه بشری، جز از طریق آموزش امکان‌پذیر نیست و به همین دلیل حق تحصیل یکی از حقوق بنیادی بشر در مواد ۲۶ و ۲۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر، بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و مواد ۱۳ ، ۱۴ و ۱۵ میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که همگی بر حق تحصیل بدون هیچ نوع تبعیض از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و یا هر عقیده دیگر یا اصل و منشأ ملی یا اجتماعی، دارایی، نسب یا هر وضعیت دیگر شناخته‌شده و بر آن تأکید شده و دولت ایران موظف است تمامی امکانات و تسهیلات لازم را برای ایجاد شرایط مناسب جهت بهره‌مندی همه شهروندان از این حق طبیعی فراهم کند و کلیه موانعی را که در اثر شرایط خاص جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مسیر رسیدن شهروندان به این حق قرار می‌گیرد، مرتفع سازند.

ممانعت از کسب‌وکار بهاییان یکی دیگر از فشارها و آزار و اذیت‌هایی است که بهاییان با آن مواجه هستند، پلیس اداره اماکن که وابسته به نیروی انتظامی است در نقاط مختلف کشور که سرکشی ماهانه به محل کسب شهروندان دارند، در اکثر مواقع محل کسب بهاییان را به دلیل عدم اجازه کسب، پلمپ می‌کنند.
در این ماه :

اصفهان؛ ۱۰ زن بهائی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند
روز دوشنبه یکم آبان ۱۴۰۲، ده شهروند بهائی ساکن اصفهان توسط نیروهای امنینی بازداشت شدند. هویت این شهروندان ندا بدخش، آرزو سبحانیان، یگانه روح بخش نورده ساله، مژگان شاهرضایی، پرستو حکیم، یگانه آگاهی، بهاره لطفی، شانا شوقی فر، نگین خادمی و ندا عمادی توسط هرانا احراز شده است .این شهروندان در منازل شخصی خود و توسط نیروهای اداره اطلاعات بازداشت شدند. ماموران ضمن تفتیش منزل این شهروندان، شماری از لوازم شخصی خانواده آنها را نیز ضبط کردند. تاکنون از دلایل بازداشت و محل نگهداری این شهروندان اطلاعی حاصل نشده است. (هرانا ,1 آبان 1402)

شیراز؛ محکومیت سه شهروند بهائی به حبس و جزای نقدی تا محرومیت های اجتماعی
حسن صالحی، وحید دانا و سعید عابدی، شهروندان بهائی ساکن شیراز به حبس محکوم شدند. بر اساس حکمی که در تاریخ بیست و چهارم مهرماه، توسط شعبه اول دادگاه انقلاب شیراز صادر و به این شهروندان ابلاغ شده، آقایان صالحی، دانا و عابدی از بابت اتهام “عضویت در فرقه غیر قانونی و معاند نظام به قصد برهم زدن امنیت کشور” هر یک به دو سال و هفت ماه و شانزده روز حبس تعزیری و از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی فرقه ای خلاف و مغایر شرع مقدس اسلام” هر یک به سه سال و شش ماه و یک روز حبس تعزیری تحت نظارت سامانه الکترونیکی در محدوده هزارمتری محل سکونت خود محکوم شدند .همچنین بر اساس حکم صادره، این شهروندان بهائی به عنوان مجازات تکمیلی به پرداخت سی و هفت میلیون و صد هزار تومان جزای نقدی و محرومیت از برخی حقوق اجتماعی به مدت پانزده سال محکوم شدند.(هرانا ,2 آبان 1402)

دادگاه تجدیدنظر؛ سوسن بادوام، شهروند بهائی به حبس و محرومیت های اجتماعی محکوم شد
سوسن بادوام، شهروند بهائی به حبس محکوم شد. بر اساس حکمی که روز دوشنبه یکم آبان ماه، توسط شعبه یازده دادگاه تجدیدنظر استان گیلان صادر شده است، خانم بادوام از بابت اتهام “فعالیت آموزشی یا تبلیغی انحرافی مغایر یا مخل به شرع مقدس اسلام در قالب فرقه، گروه، جمعیت یا مانند آن” به تحمل سه سال و شش ماه و یک روز حبس تعزیری و در خصوص اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به تحمل هفت ماه و شانزده روز حبس تعزیری محکوم شد. همچنین بر اساس حکم صادره، این شهروند بهائی به مدت ده سال از برخی حقوق اجتماعی محروم خواهد شد. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی سه سال و شش ماه و یک روز حبس در خصوص وی قابل اجرا خواهد بود. دادگاه رسیدگی به اتهامات سوسن بادوام در تاریخ پانزدهم مرداد امسال در شعبه سوم دادگاه انقلاب رشت به ریاست مهدی راسخی برگزار شده بود. حکم مذکور در تاریخ سی مردادماه به وی ابلاغ شده بود. (هرانا ,2 آبان 1402)

نوشین مصباح، شهروند بهائی به سه سال و هشت ماه حبس محکوم شد
نوشین مصباح، شهروند بهائی ساکن مشهد به حبس محکوم شد. بر اساس حکمی که روز دوشنبه یکم آبان ماه، توسط شعبه اول دادگاه انقلاب مشهد به ریاست هادی منصوری صادر و به این شهروند ابلاغ شده، خانم مصباح از بابت اتهام “عضویت در گروه با هدف بر هم زدن نظم و امنیت کشور” به تحمل سه سال حبس تعزیری و در خصوص اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به تحمل هشت ماه حبس تعزیری محکوم شده است. در صورت تایید این حکم در مرحله تجدیدنظر، مجازات اشد یعنی سه سال حبس در خصوص وی قابل اجرا خواهد بود. دادگاه رسیدگی به اتهامات نوشین مصباح در تاریخ بیست و دوم مهرماه، در شعبه مذکور برگزار شده بود .(هرانا ,2 آبان 1402)

زندان کرمان؛ تداوم بازداشت و بلاتکلیفی نهاله شهیدی یزدی
نهاله شهیدی یزدی کماکان در بازداشت بسر میبرد. وی علیرغم گذشت دویست و ده روز از زمان بازداشت، کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان کرمان بسر میبرد. به پرونده خانم شهیدی یزدی رسیدگی نشده است. خانم شهیدی یزدی اخیرا از بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام و تشکیل دسته یا جمعیت با هدف برهم زدن امنیت کشور» تفهیم اتهام شد. چندی پیش وکیل مدافع پیشین این شهروند بهائی به دلیل عدم همکاری مسئولین قضایی در خصوص دسترسی او به پرونده، استعفا داد. خانم شهیدی یزدی در تاریخ هشتم فروردین ماه ۱۴۰۲، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و سپس به زندان کرمان منتقل شد. (هرانا ,2 آبان 1402)

مشهد؛ چهار زن بهائی به حبس محکوم شدند
چهار شهروند بهائی در مشهد به حبس محکوم شدند. بر اساس حکمی که در تاریخ بیست و نهم مهرماه، توسط شعبه یک دادگاه انقلاب مشهد به ریاست هادی منصوری صادر و به وکلای نسیم ثابتی، آزیتا فروغی، رویا قانع عزآبادی و سهیلا احمدی ابلاغ شده است، هر کدام از این شهروندان از بابت اتهام “عضویت در جمعیت به قصد برهم زدن امنیت کشور” به سه سال حبس و در خصوص اتهام “تبلیغ علیه نظام” به هشت ماه حبس محکوم شدند. در صورت تایید این حکم در مرحله تجدیدنظر، مجازات اشد یعنی سه سال حبس در خصوص هر کدام از این چهار زن بهائی قابل اجرا خواهد بود. این شهروندان در مرداد ماه سال جاری با گشایش پرونده قضایی علیه خود در دادسرای مشهد مواجه و به شعبه ۹۰۳ دادسرای ناحیه ۹ مشهد احضار شدند. (هرانا ,2 آبان 1402)

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی سه شهروند بهائی در بازداشتگاه اداره اطلاعات یزد
شش شهروند بهائی به حبس محکوم شدند. بر اساس حکمی که اخیرا توسط شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی سید علی مظلوم صادر و به این شهروندان ابلاغ شده، ارسلان یزدی، سعیده خضوعی، ایرج شکور و پدرام عبهر هر کدام به شش سال حبس تعزیری و سمیرا ابراهیمی و صبا سفیدی هر کدام به چهار سال و پنج ماه حبس تعزیری محکوم شدند. اتهامات مطروحه علیه هر یک از این شهروندان بهائی در ادامه می آید:سمیرا ابراهیمی: عضویت در گروه‌ های مخالف نظام، فعالیت تبلیغی علیه نظام و فعالیت آموزشی یا تبلیغی انحرافی مغایر یا مخل به شرع مقدس اسلام ارسلان یزدانی: عضویت در گروه‌ های مخالف نظام، فعالیت تبلیغی علیه نظام و فعالیت آموزشی یا تبلیغی انحرافی مغایر یا مخل به شرع مقدس اسلام .پدرام عبهر: عضویت در گروه‌ های مخالف نظام، فعالیت تبلیغی علیه نظام .صبا سفیدی: عضویت در گروه‌ های مخالف نظام، فعالیت تبلیغی علیه نظام .سعیده خضوعی: فعالیت تبلیغی علیه نظام و عضویت در گروهک مخالف نظام .ایرج شکور: تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی بر علیه نظام جمهوری اسلامی . در صورت تایید این حکم در مرحله تجدیدنظر، مجازات اشد برای ارسلان یزدی، سعیده خضوعی، ایرج شکور و پدرام عبهر هر کدام به میزان پنج سال حبس و برای سمیرا ابراهیمی و صبا سفیدی نیز هر کدام به مدت سه سال و پنج ماه حبس، قابل اجرا خواهد بود. (هرانا ,3 آبان 1402)

ستاره طعامی با تودیع وثیقه آزاد شد

ستاره طعامی از زندان عادل آباد شیراز آزاد شد. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این شهروند به هرانا گفت: “آزادی خانم طعامی روز سه شنبه دوم آبان ۱۴۰۲، با تودیع وثیقه پنج میلیارد تومانی صورت گرفته است.” تا لحظه تنظیم این گزارش، از اتهامات مطروحه علیه این شهروند اطلاعی حاصل نشده است. در تاریخ چهارم مهرماه سال جاری، ستاره طعامی به همراه سه شهروند بهائی دیگر با هویت های سحر محب پور بیست و چهار ساله، رکسانا وجدانی بیست و پنج ساله، و بهاره قادری چهل و پنج ساله، توسط نیروهای اداره اطلاعات در شهر شیراز بازداشت شدند. ستاره طعامی، شهروند بهائی پنجاه و هفت ساله ساکن شهر شیراز است.(هرانا ,3 آبان 1402)

جمال قدیرزاده با تودیع وثیقه آزاد شد
جمال قدیرزاده شهروند بهائی آزاد شد. آزادی آقای قدیرزاده، روز سه شنبه دوم آبان ماه با تودیع وثیقه از بازداشتگاه اداره اطلاعات یزد صورت گرفته است. جمال قدیرزاده روز یکشنبه نهم مهرماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. پس از بازداشت، منزل وی نیز مورد تفتیش نیروهای امنیتی قرار گرفت. تاکنون از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه این شهروند بهائی اطلاعی حاصل نشده است. (هرانا ,3 آبان 1402)

شش بهایی دیگر در ایران به حبس محکوم شدند
دستگاه قضایی جمهوری اسلامی علیه شش بهائی دیگر احکامی شامل مجازات زندان صادر کرده است. ارسلان یزدانی، سعیده خضوعی، ایرج شکور و پدرام عبهر بابت اتهام «عضویت در گروه‌های معاند نظام» هر یک به پنج سال حبس و بابت «اتهام تبلیغ علیه نظام و تبلیغ تشکیلات بهائیت» به یک سال حبس و ضبط اقلام مشکوفه محکوم شدند. سمیرا ابراهیمی و صبا سفیدی نیز بابت اتهام «عضویت در گروه‌های معاند نظام» هر یک به سه سال و پنج ماه و بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام و تبلیغ تشکیلات بهائیت» به یک سال حبس و «ضبط اقلام مشکوفه» محکوم شدند. این احکام روز ۳۰ مهر توسط علی مظلوم، رئیس شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب اسلامی تهران صادر شده است. (رادیو فردا ,3 آبان 1402)

اطلاعات بیشتر در لینک زیر قابل مشاهده است:

https://adian.bashariyat.org/

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram