اطلاعیه ۱۵۶۲ کمیته دفاع از حقوق اقوام و ملل ایرانی

افزایش قتل‌های ناموسی در میان اقوام ایرانی

قتل ناموسی واژه‌‌ی آشنای این روزهای مردم ایران که خبرهای بسیاری بخصوص درمهرماه و آبان ماه 1402 در مورد آن شنیده شده و همچنان شنیده خواهد شد. ناگفته نماند که دولت جمهوری اسلامی ایران در این ارتباط کاملا خنثی رفتار کرده و قوانین هم که طبق معمول آنقدر ضد و نقیض  و مرد سالارانه اند که راه فرار بسیاری برای قاتلان این فاجعه  فراهم نموده است.

برای این‌که فردی قربانی جنایت‌های ناموسی شود، تنها کافی‌ست مردان به اصطلاح غیرتی گمان کنند که او آبروی خانواده را بر باد داده ‌است، این‌جاست که تمام بزرگان فامیل و متاسفانه حتی در برخی موارد با همکاری مادر و یا زنان بزرگتر فامیل دستور قتل را صادر و اجرا می‌کنند.

مروری بر فاجعه قتل‌های ناموسی در دو ماه مهر و آبان ۱۴۰۲

در کمتر از ۴۰ روز، دست ‌کم ۱۶ زن به دست شوهر، پدر، برادر یا مردان دیگری از خویشاوندان یا آشنایانشان کشته شده‌اند.

این آمار تنها قربانیانی را شامل می‌شود که اخبار کشته شدن آن‌ها رسانه‌ای شده است.

ویدا دهقان پیرانجوق 20 ساله در ارومیه توسط برادر 15 ساله اش کامران کشته شد.

تروسکه عبدالله‌زاده، ۲۱ ساله و قربانی کودک‌همسری، به دست پدر، شوهر و عمویش که پدرشوهر او نیز بود، کشته شد.

خدیجه مقدسی 45 ساله در شهرستان بروجرد استان لرستان به دست شوهرش کشته شد.

راضیه حسنوند، ۲۰ ساله و ساکن منطقه الشتر استان لرستان،که از قربانیان کودک همسری بود  با انگیزه ناموسی و با شلیک گلوله به دست برادرش کشته شد.

زهرا خلیل‌نژاد ۲۸ ساله در شهر دامغان به دلیل اختلاف خانوادگی توسط همسرش از طریق ضربه با جسم سخت به سر به قتل رسانده و پیکرش را زیر پل آهوانو در جاده چشمه‌علی رها کرده بود. زهرا خلیل‌نژاد دانشجوی سال آخر دکترای بیهوشی و همسر او طلبه بود.

شهین ابراهیم‌زاده، ۲۱ ساله و اهل روستای گولان سردشت که از همسرش جدا شده بود و در خانه پدری زندگی می‌کرد، به ظن ارتباط با یک مرد به دست پدر و عمویش کشته شد.

یگانه رستمی، زن جوان ۲۳ ساله‌ اهل شهرستان محلات استان مرکزی، هدف شلیک شش گلوله اسلحه دایی‌اش قرار گرفت و کشته شد.

روز هشتم مهرماه، حدود یک ماه پس از ناپدید شدن زنی در اهواز، جسد او در جاده حمیدیه پیدا شد. همسر و برادر این زن به ظن ارتباط داشتن او با یک مرد، او را خفه کرده‌ و جسدش را به یکی از روستاهای جاده حمیدیه برده‌اند.

مرد دیگری در شهرستان خوی با سلاح گرم همسرش مریم، خواهر همسرش به نام نوشین و دختر ۹ ساله‌اش را هدف شلیک گلوله قرار داد و کشت. او در بازجویی‌ها انگیزه‌اش را مسائل ناموسی بیان کرد.

فاطمه محمدپناهی ۱۷ ساله در روستای مارغان شهرستان سردشت، به دست همسر و دو برادر ناتنی‌اش با اسلحه به قتل رسید.

یک مرد ساکن مشهد در حالی‌ که جسد مثله‌شده همسرش را داخل یک چمدان گذاشته بود، خود را به ستاد فرماندهی پلیس کشور در تهران معرفی کرد و گفت که همسرش را با انگیزه ناموسی کشته است.

مرد جوانی در شیراز دختری را با نامزدش اشتباه گرفت و او را به‌شدت کتک زد تا جایی که مبینا مرگ مغزی شد.

در نخستین‌ روز مهرماه جسد هایده حسن‌زاده دختر ۱۶ ساله در سد سردشت در حالی شد که بر چشم‌ها و دهانش چسب زده و به پاهایش بلوک سیمانی بسته بودند. پس از آن، پدرش اعتراف کرد که دخترش را به دلیل اینکه «حرف‌شنوی نداشت و دیروقت به خانه می‌آمد» به قتل رسانده است.

آمارها نشان می‌دهند که در شش ماه نخست سال ۱۴۰۲، بالغ‌ بر ۵۰ زن در نقاط مختلف ایران کشته شدند که دست‌کم چهار تن از آن‌ها دختران ۱۵ ساله یا کمتر بودند. همچنین در دو سال گذشته 165 مورد زن‌کشی در ایران رسانه ای و ثبت گردیده است

قوانین و قتل‌های ناموسی در ایران

در ماده ۶۳۰ قانون مجازات اسلامی به صراحت نوشته است هرگاه مردی زنش را با مرد دیگری در بستر ببیند و علم به عدم مخالفت زن داشته باشد، می‌تواند هردوی آن‌ها را بکشد و ماده ۳۰۱ آن قانون هم تصریح کرده که پدر و جد پدری به خاطر کشتن فرزند قصاص نمی‌شوند.

ضعف این قوانین از جمله دلایل رواج قتل ناموسی ست و برخی معتقدند دولت در گسترش و بازتولید قتل‌های ناموسی نقش جانبی دارد، از دید بسیاری از حقوقدانان و فعالین حقوق بشر مادهٔ ۶۳۰ و ماده ۳۰۱ قانون مجازات اسلامی مجوزی است برای قتل‌های ناموسی.

خوزستان، کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، سیستان و بلوچستان، فارس، آذربایجان شرقی و غربی بیشترین آمار قتل‌های ناموسی

ما فعالین حقوق بشر ضمن  اعتراض و انتقاد شدید، تنگ ‌نظری مسئولین و قانون‌گذاران جمهوری اسلامی ایران به‌جهت تهیه، تدوین و تصویب قوانین زن‌ستیزانه و غیرانسانی که باعث ترغیب و یا باز گذاشتن دست جنایتکاران و ناقضان حقوق زنان با هر توجیه و بهانه‌ای محکوم میکنیم و با استناد به اعلامیه جهانی حقوق بشر را در ماده 2: عدم تبعیض، ماده ۳: حق حیات برای همه، ماده ۴: مساوات در برابر قانون، ماده ۱۶: حق انتخاب همسر، خواستار اصلاح هر چه زودتر قوانین و مقررات در راستای تضمین حقوق ذاتی و شهروندی، آزادی و امنیت زنان کشورمان هستیم.

۱۵۶۲

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق اقوام و ملل ایرانی

 

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram