کتابهای منتشر شده در ماه اکتبر ۲۰۲۳(قسمت دوم)

۱-اخلاق محمد و روح به فقری
نویسنده: اشکال سال، در این مقاله به بررسی روح به‌فقری در جستار اسلامی پرداخته شده. اگر سرتاسر قرآن و زندگانی پیامبر اسلام را ورق بزنیم تا با نکته سنجی به یک تصور کلی از آن برسیم ،به این نتیجه دست خواهیم یافت که در تفکرات محمد مصیبت خود به ارزش تبدیل گشته، به راستی دنیا مکان حقیریست که صرفا باید آن را تحمل کرد تا زمانی فرارسد تن فانی زیر خاک رود و راه برای برون رفت روح ازلی باز شود.
۲- تصویر بزرگ
نویسنده: شان کرول، مترجم دکتر تقی کیمیایی‌اسدی. درباره خاستگاه‌های حیات، معنی داشتن و خود جهان. شان کارول (SeanM.Carroll) فیزیکدان آمریکایی در کالتک و عضو هیئت علمی دانشگاه شیکاگو است. زمینه کاری او نسبیت عام و ماده تاریک است. کارول یک آتئیست برجسته می‌باشد. کتاب (چیزی عمیقاً پنهان، جهان‌های کوانتومی و پیدایش فضا-زمان) به قلم او و ترجمه تورج حوری (به فارسی) از انتشارات مازیار به چاپ رسیده‌ است.
۳- سنگ صبور
نویسنده: صادق چوبک، رمانی از صادق چوبک است که در سال ۱۳۴۵ خورشیدی منتشر شده ‌است. اصطلاح سنگ صبور در فرهنگ عامه ایرانی برای کسی یا چیزی به کار می‌رود که شنونده همه دردها و رنجهای آدمی است. سنگ صبور درد دل‌ها را می‌شنود و غم‌خواری می‌ورزد. ساختار این رمان بر اساس تک گویی یا مونولوگ است.
۴- جهان از چه ساخته شده است
آیزاک آسیموف، مترجم: محمود بهزاد، در این کتاب تاریخ 2600 ساله کوشش آدمی برای شناخت ماهیت جهان، از تالس دانشمند یونانی، طراح پرسش جهان از چه ساخته شده است گرفته تا سی بورگ آمریکایی و همکارانش کاشف آخرین عناصر، از کیمیاگری گرفته تا اختراع اتم شکن، از جستجوی راز تبدیل سرب به طلا گرفته تا ساختن عنصرهای مصنوعی، در قالب داستانی شیرین، ضمن شناساساندن چهره‌های درخشان علم شیمی چون مندلیف و مادام کوری به شما عرضه می‌شود. یکی از مسائلی که همواره خاطر متفکران جهان را از روزگاران قدیم به خود مشغول داشته، شناخت ماهیت جهان و آنچه در آن وجود دارد بوده است. آیزاک آسیموف شیمیدان آمریکایی، تاریخ چند هزار ساله پژوهش درباره عنصرها را به بهترین صورت ممکن در چنین مجموعه مختصری گرد آورده و از رازهای ماهیت مواد جهان پرده‌برداری کرده است. به طوری که خواننده پس از پایان کتاب با چهره‌ای خشنود و راضی از آنچه که کسب کرده است به خواندن هرچه بیشتر مطالب علمی راغبتر می‌شود…
۵- خطابه (تاریخ اوایل انقلاب مشروطیت)
نویسنده: سیدحسن تقی‌زاده، در میان رجال سیاسی ایران در زمان معاصر، سیدحسن تقی‌زاده (1348-1257) از موقعیت ویژه‌ای برخوردار است. نقش او در برپایی قیام مشروطه؛ هواداری از از مردم سالاری و مخالفت با سلطنت رضاخان پهلوی؛ پیوستن او به نظام حکومتی، رضاشاه و ماجرای تجدید قرارداد نفت ایران و انگلیس در سال 1933 (1312ش) و ادامه فعالیت‌های دیپلماتیک و سیاسی او در دوره ی سلطنت محمدرضا شاه پهلوی. نگاهی گذرا به سیر تحول زندگانی و افکار تقی‌زاده، نشان می‌دهد که وی یک شخصیت خاکستری است. به زبان ساده، دارای جنبه‌های مثبت و منفی و ضد و نقیض است. او مردی ادیب و سخنور بود و اطلاعات وسیعی درباره‌ی تاریخ اسلام، و سایر ادیان، داشت؛ مقالات متعدد او گواهی است بر این مدعا. ضمناً چون سالیان درازی را در اروپا به سر برده بود، با فرهنگ و تمدن غرب کاملاً آشنا و شیفته‌ی آن بود، به طوری که یکی از هواداران سرسخت تجدد (مدرنیته) در ایران به شمار می‌رفت. الگوی فکری او در این زمینه، نظام حکومتی بریتانیا بود. این کتاب محدود به سه سخنرانی تقی‌زاده است. این سخنرانی‌ها در باشگاه مهرگان پیرامون مشاهدات وی از مشروطیت (تا پایان استبداد صغیر) است. این سخنرانی‌ها در واقع مشاهدات شخصی تقی‌زاده از جریان انقلاب مشروطه است؛ از این رو درخور توجه و تأمل است خاصه آنکه مشروطیت بخش مهمی از تاریخ ایران است و نیز تقی‌زاده هیچ اثر مکتوبی درباره انقلاب مشروطه‌ی ایران ننگاشته است.
۶- خانه کج
نویسنده: آگاتا کریستی، ترجمه: صدیقه ابراهیمی. این کتاب یکی از بهترین کارهای آگاتا کریستی (آگاتا کریستی، جنایی‌نویس نامدار انگلیسی شیفته جهان بی‌گناه است. او در مصاحبه‌ای که در آخرین سفرش به ایران در سن هفتادوپنج سالگی و ده سال پیش از مرگش با او شده است می‌گوید شش بار به ایران سفر کرده است. از او می‌پرسند چند سال است که کتاب می‌نویسد و تاکنون چند کتاب پلیسی نوشته‌اید؟ کریستی: جواب این سؤال برای من مشکل است. چون من همیشه در کار نوشتن بوده‌ام الان متجاوز از ۵۰ سال است که کتابهای پلیسی می‌نویسم. داستان کوتاه و نمایشنامه هم زیاد نوشته‌ام. می‌توانم بگویم مجموع آثار من از هفتاد بیشتر است.) است. خانه کج واقعاً اثری دلپذیر است. خواننده وقتی کتاب را می‌خواند اصولاً پی می‌برد که این کتاب با تمام آثار دیگر آگاتا کریستی فرق می‌کند.
۷- پرواز شبانه
نویسنده: آنتوان دوسنت آگزوپری، مترجم: پرویز شهدی. به عنوان سرمشق می‌توانم هندی را از کتاب کنتون ((Cuinton که با قید احتیاط آنرا توصیه میکنم براین نامه منقول بیفزایم آدمی شجاعت خود را همچون عشق خود نهان می‌دارد یا از این هم بهتر شجاع مردان دلاوری‌های خود را نهان میدارند همچنان که بزرگواران صدقه‌ای را که می‌دهند پوشیده می‌دارند. کارهای خود را به صورت دیگری جلوه می‌دهند یا برایشان بهانه می‌تراشند. سنت اگزوپری در تمام آنچه نقل می‌کند همچون کسی سخن می‌گوید که خود همه آن مراحل را گذرانده است. تماس شخص او با خطر مداوم کتاب او را با چاشنی اصالت و تقلیدناپذیری خوشمزه می‌کند. داستانهای بسیار درباره جنگ با سرگذشتهای تصوری داشته‌ایم که اگر نویسنده آنها مردی شوخ طبع و بینا بوده است بر چهره سربازان و ماجراجویان واقعی که آن داستانها را می‌خوانده‌اند لبخندی می‌آورده است. من این کتاب را تنها بخاطر شایستگی ادبی آن نمی‌ستایم بلکه ارزش آنرا به عنوان صفحه ضبط واقعیات نیز در نظر دارم و همین ترکیب دور از معمول این دو خصیصه است که این اهمیت استثنایی را به پرواز شبانه ارزانی داشته است. پرواز شبانه دومین رمان نویسنده فرانسوی، آنتوان دو سنت‌اگزوپری است. این اثر اولین بار در ۱۹۳۱ منتشر و تبدیل به یک کتاب پرفروش در سطح جهانی شد.
۸- چطور با هر آدمی ارتباط برقرار کنیم؟
نویسنده: لیل لوندز، مترجم: فرخ بافنده. این کتاب، ۹۲ ترفند ساده را به شما معرفی می‌کند تا با استفاده از آن بتوانید هم در زندگی، هم کار و هم در عشق یک گفتگو کننده‌ی برتر شوید و به خواسته‌هایتان برسید. تا حالا شده آدمهای موفقی را تحسین کنی که به نظر می‌رسد همه چی دارند؟ تو آنها را می‌بینی که با اعتماد به نفس در جلسه‌های کاری کنند و یا با خیال راحت در مهمانی‌ها صحبت می گپ می‌زنند آنها کسانی هستند که بهترین شغل‌ها مهربان‌ترین همسران وفادارترین دوستان کلان‌ترین حساب‌های بانکی و یا شیک‌ترین ویلاها را دارند. ولی یک لحظه صبر کن! بسیاری از آنها از تو باهوش‌تر یا باسوادتر ،نیستند، حتی خوشگل‌تر هم نیستند پس قضیه چیست؟ (بعضی از آدمها فکر می‌کنند آنها این ویلاها را به ارث می‌برند؛ برخی دیگر می‌گویند آنها با این همسران ازدواج می‌کنند و یا اینکه صرفاً آدمهای خوش شانسی هستند به گمانم این افراد باید در دیدگاهشان تجدید نظر کنند تمام مواردی که در بالا نام ۱۸ چطور با هر جور آدمی ارتباط برقرار کنیم؟ بردیم، حاصل یک چیز است مهارت این آدم‌های موفق در برخورد با همنوعان انسانی خود.
۹- هنر درک زمانه
کتاب نایاب هنر درک زمانه یک مجموعه کوچک اما بسیار دلچسب و جذاب از آثار آنتون چخوف، نویسنده، داستان‌نویس و نمایش‌نامه‌نویس مشهور روس؛ به گردآوری و تألیف دکتر مرتضی حقیقت، می‌باشد.
۱۰- مرگ یزدگرد
نویسنده: بهرام بیضایی. این شوخی نامردان است که امید می‌دهند و سپس بازپس می‌گیرند و برنومیدشدگان از تهِ دل می‌خندند.
۱۱- همسران خوب
نویسنده: لوئیزا می الکوت، مترجم: شهید دخت رئیس‌زاده. رمان همسران خوب اثر لوئیزا می الکوت رمان‌نویس آمریکایی است که دنباله زنان کوچک دیگر اثر اوست. این رمان داستان زندگی چهار خواهر است که هر یک وظایف اجتماعی و خانوادگی خود را در غیاب پدر و مادر که درگیر جنگ‌های داخلی آمریکا هستند به نحو شایسته‌ای انجام می‌دهند آنان با اراده‌ای مصمم وظایف زندگی را به دوش می‌کشند و در این راه با تمام توان به پیش می‌روند.
۱۲- دیکتاتوری مذهبی وحشی‌ترین نوع دیکتاتوری است
نویسنده: صادق نوری. دیکتاتوری مذهبی بدترین شکل دیکتاتوری است. اعمال قدرت با تکیه بر مذهب و اجرای قانون به نمایندگی از طرف خدا. چپاول، دزدی، غارت ثروت مردمی و استثمار کارگران و مزدبگیران به نام حکومت نمایندگان خدا… وحشی‌ترین نوع دیکتاتوری است. جمهوری اسلامی از چنین نوع دیکتاتوری و ولی فقیه سمبل آن است.

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram